Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Odzyskanie ciepła z rury dymowej - zrób to sam


bitter

Recommended Posts

O kurcze.. a już nabierałem przekonania , czytając to FORUM MURATORÓW , że ciało idealnie czarne to sadza z komina:rolleyes: Wyczytałem wcześniej że:1. każdy kominek bez dodatkowej "super techniki" miedzy paleniskiem a kominem to sama 50-80% strata energii , 2. wejście spalin musi być u dołu komina :o nigdy nad wkładem , 3. najlepiej grzeje wymiennik rurowy , poco komu szamotu i inne Ortnery , 4. komin musi być z rury stalowej ..najlepiej grubości 0,5mm .....wtedy sam się czyści :lol2: , 5. Najlepszy akumulator ciepła to ciężki materiał , ;) Tu mam pytanie : Czy można zastosować RTĘĆ ?? .... Pozostaje w oczekiwaniu na szybkie odpowiedzi ... poczytam w sobotę bo dziś mam pilną robotę :bye:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 297
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Wracając do tematu wątku, proponuję mniej naukowych

wywodów , bo Mistrz bez tego baranieje .

 

Z praktycznego punktu widzenia ,w konstrukcji Sterowca ,

wasze dywagacje dotyczą różnic na poziomie błędu statystycznego.

 

Przed oklejeniem materiałem ceramicznym , rurę owiń materiałem

izolacyjnym grubości max 1 cm. Zapewni to swobodną rozszerzalność

stali , bez wpływu na ceramikę . Rozważania na ten temat ,snuł

swego czasu Wojtek w wątku "Taki sobie piecyk ceramiczny".

Te uwagi miałem na myśli , prosząc o ewentualną wypowiedź.

Izolacja działa tylko w niskich temperaturach co jest zaletą

podczas stygnięcia instalacji (im mniejsza temperatura tym

mniejsza strata kominowa). Izolacja opóźni wprawdzie moment

startu przekazywania ciepła z rury do masy ceramicznej , ale w

stopniu znacznie mniejszym , niż ograniczenie strat kominowych

w końcówce cyklu. To też rozważania na granicy błędu , lecz

izolacja pojawia się tam nie z tego powodu , lecz w celu zapewnienia

koniecznej dylatacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I oto jest konkretny post, za którego Ci, Eniu, bardzo dziękuję!

Przyznaję Ci też rację odnośnie różnic na poziomie błędu statystycznego. Musimy jakoś zacząć odróżniać "grube sprawy" od "delektowania się szczególikami" :-D

Napisz proszę: jakiego materiału izolacyjnego użyć do owinięcia rury?

 

eRzEr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I oto jest konkretny post, za którego Ci, Eniu, bardzo dziękuję!

Przyznaję Ci też rację odnośnie różnic na poziomie błędu statystycznego. Musimy jakoś zacząć odróżniać "grube sprawy" od "delektowania się szczególikami" :-D

Napisz proszę: jakiego materiału izolacyjnego użyć do owinięcia rury?

 

eRzEr

 

Profesjonalny materiał zapoda Wojtek . Po amatorsku

możesz użyć wełny mineralnej. Lepiszcze ulegnie deprecjacji

(spaleniu bez dostępu powietrza) , pozostałość spełni swe

zadanie. Ten "amatorski" sposób jest zresztą wykorzystywany

przez producentów kominów dwuściennych i systemowych :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie jeśli mamy sprawność kominka poprawić obniżając temperaturę spalin wpadających do komina to skuteczniejszym sposobem byłoby schłodzenie rury przez powietrze. Zatem wymiennik - metalowy radiator byłby skuteczniejszy, wtedy przy długotrwałym spalaniu przy zredukowanej mocy wkładu sprawność takiego układu byłaby wyższa, ale bez komfortu akumulacji ciepła przez szamot. Mam już pirometr (mierzy do 530*), po rozpaleniu temperatura spalin przy wlocie do komina (130cm rury z kolankiem) osiągnęła 198*, po zamknięciu dopływu powietrza do rozżarzonego drewna utrzymywała się na poziomie 120*. Szyba wkładu miała temperaturę 200*. Dodam że komin (wys całkowita 8m) jest w środku domu i podgrzewa pomieszczenia na poddaszu i szczyt domu, temperatury komina na szczycie nie mierzyłem. Edytowane przez kbab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie jeśli mamy sprawność kominka poprawić obniżając temperaturę spalin wpadających do komina to skuteczniejszym sposobem byłoby schłodzenie rury przez powietrze. Zatem wymiennik - metalowy radiator byłby skuteczniejszy, wtedy przy długotrwałym spalaniu przy zredukowanej mocy wkładu sprawność takiego układu byłaby wyższa, ale bez komfortu akumulacji ciepła przez szamot. Mam już pirometr (mierzy do 530*), po rozpaleniu temperatura spalin przy wlocie do komina (130cm rury z kolankiem) osiągnęła 198*, po zamknięciu dopływu powietrza do rozżarzonego drewna utrzymywała się na poziomie 120*. Szyba wkładu miała temperaturę 200*. Dodam że komin (wys całkowita 8m) jest w środku domu i podgrzewa pomieszczenia na poddaszu i szczyt domu, temperatury komina na szczycie nie mierzyłem.

 

1.Usługę mierzenia temperatury komina na dachu , zamów w

Żabiej Woli . Nikt Ci tak tego dobrze nie zrobi jak Mistrz Zduński.

 

 

2.Wyciągasz prawidłowe wnioski dotyczące wymiennika.

 

 

3.120 o C - 198 o C . To parametry prawidłowej pracy komina .

Nic nie kombinuj , bo są idealne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3.120 o C - 198 o C . To parametry prawidłowej pracy komina .

Nic nie kombinuj , bo są idealne.

Dzięki, myślałem chociaż o takim radiatorze, jak widać ktoś już to robi, tylko jaki jest efekt?

http://allegro.pl/wymiennik-cieplny-radiator-sr-200-wys-500mm-i1953597064.html

1953597064_1.jpg

Edytowane przez kbab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście testuję wymiennik metalowy (żeliwny) o nazwie GNF 10. Jedyną jego wadą jest...cena.

 

 

U Ciebie to konieczność , bo masz Gadulca.

U Kbaba to fanaberia , bo ma PW.

Mam nadzieję ,ze to nie :Global Nuclear Fuel ? :D

 

 

Kbab , nie obraź się ale jest takie powiedzonko :

"jak osioł nie ma co robić , to idzie na lód tańczyć" :)

Edytowane przez eniu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie jeśli mamy sprawność kominka poprawić obniżając temperaturę spalin wpadających do komina to skuteczniejszym sposobem byłoby schłodzenie rury przez powietrze. Zatem wymiennik - metalowy radiator byłby skuteczniejszy.

 

A ja powiem: dlaczego nie mieć jednego i drugiego?

Wyjście z pieca zrobić bezpośrednio do akumulatora, a wyjście z akumulatora rurą nieizolowaną (lub ewentualnie nawet z radiatorem). Oczywiście jeśli się ma miejsce na to wszystko.

 

Tylko nie wiem jaką temperaturę trzeba osiągać w piecu, żeby taki "dubelt" mógł sprawnie działać. U Ciebie Kbab może być problem z osiągnięciem wysokiej temperatury przez PW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...poczytam w sobotę bo dziś mam pilną robotę .

 

 

Po co się męczysz ? I tak nic nie zrozumiesz.

 

Niestety znów jesteś w błędzie ,czytając uważnie Twoje porady widzę że masz ogromne luki w podstawach wiedzy zduńskiej .. konsekwencją tego są porady jakich udzielasz . Z praca też chyba nie za mocno stoisz... o przepraszam stać to może i mocno stoisz .. ale pracy to raczej masz mało bo piszesz przez cały dzień na krągło ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poproszę o jakiś link, co by zerknąć na ten wymiennik.

 

http://slovak.brunner.de/ps/isps.dll/5D08175B-B9C2-4997-AF5C-BE84C071ECA1/AF255EFD-BC45-4A0E-AB1B-4811628D6EE6/page.html?sid={D0950A03-74D4-4DEC-82FC-CE85399A53EB}&pid=512AA1A1A9&lid=6E90A3CC7E

 

Faktycznie, jeżeli masz ustrojstwo z PW, to taki rodzaj wymiennika, to przerost formy nad treścią...

W papierach podają:

-temp. na wejściu do wymiennika - 495*C

-temp. na wyjściu z - 125*C

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...