Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Odzyskanie ciepła z rury dymowej - zrób to sam


bitter

Recommended Posts

Witam.

"Chopaki" - żeby rozpatrywać warunki kominowe do zachowania prawidłowego "ciągu" nie ważna jest temperatura spalin na wejściu do komina. Ale temperatura na jego wylocie i temperatura oraz ciśnienie panujące na dworze ...

Wystarczy żeby na wyjściu z komina (takim o minimalnej wysokości było jakieś 30-40 stopni przy około 0-5 i "zimowym" ciśnieniu (czyli średnio - wysokim) i będzie ok.

Teoretycznie jeżeli spaliny na wlocie do komina miału by ze 60 stopni i zagwarantowali byśmy im spadek temperatury rzędu 10-20 stopni na całej długości komina, to też było by bardzo dobrze i komin by hulał jak trza. Tyle że takie kominy nie istnieją :D (a może istnieją tylko ja o nich nie wiem?)

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 297
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Tak według mnie to jedyne rozsądne wyjście.

Pomierzysz wtedy temperatury, zobaczysz efekt. Na ostateczną konfiguracje i dopracowanie szczegółów bedzie czas na końcu.

Powklejasz wtedy zdjęcia, wątek nabierze wtedy sensu.

Mam rozumieć, że Masz skompletowane wszelkie materiały, więc do dzieła. Potem zastanowisz się gdzie i ile tego odzyskanego ciepła zmagazynować.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak według mnie to jedyne rozsądne wyjście.

Pomierzysz wtedy temperatury, zobaczysz efekt. Na ostateczną konfiguracje i dopracowanie szczegółów bedzie czas na końcu.

Powklejasz wtedy zdjęcia, wątek nabierze wtedy sensu.

Mam rozumieć, że Masz skompletowane wszelkie materiały, więc do dzieła. Potem zastanowisz się gdzie i ile tego odzyskanego ciepła zmagazynować.

Pozdrawiam

 

Bogdan

wszystko było zrobione na drugi dzień po powstaniu tego wątku.

Nie bardzo rozumiem o co wam chodzi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja pisałem do bittera, aby zamiary przerodził w czyny. Bo gadka bez czynów nic nie jest warta.

Tym bardziej, że przykładowe podłączenie jest w Twoim wątku.

Przecież nikt przez internet nie poda mu na tacy gotowej instrukcji typu.

Idż do takiego i takiego sklepu, kup taką i taką rure, kolano, trójnik. Potem podepnij to tak, a jak nie tak to tak, a może tak.

Niech rzuci jakąs fotkę swoich dokonań. Ważne jakie palenisko, komin, itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymiennik stalowy ( np z rur ) stosuję często by nie wypuszczać ciepła

przez komin , jest to najtańszy sposób by nie niszczyć komina i

spalać nawet połowę opału dla osiągnięcia porównywalnych parametrów

grzewczych. Nie ma to żadnego związku z kumulacją , nie znaczy to jednak ,

że tego związku mieć nie może .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bitter, mam podobne plany (kominek akuulacyjny). Czy myslales juz, jaka mase akumulacyjna wybierzesz? Zwykly szamot, czy cos innego?

Ogladalem ksztaltki firmy Cebud, podobno znakomite wlasciwosci, ciezkie jak cholera... ale cena... 8-/

Za 40-kilowy klocek 200 zl. Szukam czego tanszego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bitter, mam podobne plany (kominek akuulacyjny). Czy myslales juz, jaka mase akumulacyjna wybierzesz? Zwykly szamot, czy cos innego?

Ogladalem ksztaltki firmy Cebud, podobno znakomite wlasciwosci, ciezkie jak cholera... ale cena... 8-/

Za 40-kilowy klocek 200 zl. Szukam czego tanszego.

 

Za dwa klocki kupisz cegły na spory wymiennik akumulacyjny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki byl tez moj pierwszy odruch :) Ale zaczynam sie zastanawiac...

 

Zwlaszcza, ze Cebud ma m.in. gotowy szamotowy (akubetowy) przewod dymowy. Wymurowanie podobnego przewodu z pierwszego lepszego szamotu to podobno nienajlepszy pomysl, bo moze pekac (opinia zduna). Z kolei pakowanie do takiego kanalu stalowej rury to mniejszy odzysk ciepla (to juz moje prywatne zdanie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki byl tez moj pierwszy odruch :) Ale zaczynam sie zastanawiac...

 

Zwlaszcza, ze Cebud ma m.in. gotowy szamotowy (akubetowy) przewod dymowy. Wymurowanie podobnego przewodu z pierwszego lepszego szamotu to podobno nienajlepszy pomysl, bo moze pekac (opinia zduna). Z kolei pakowanie do takiego kanalu stalowej rury to mniejszy odzysk ciepla (to juz moje prywatne zdanie).

 

A skąd pewność ,ze klocki z betonu nie zlasują się prędzej ?

To niezły produkt ,ale jak długo go znasz ? Cegła to tak z parę setek lat.

Zduna też bym sprawdził od kogo prowizje bierze ,że do cegły nagle zaufanie

stracił:D

 

A co sądzisz o zabawach w "piecyk " ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bitter, mam podobne plany (kominek akuulacyjny). Czy myslales juz, jaka mase akumulacyjna wybierzesz? Zwykly szamot, czy cos innego?

Ogladalem ksztaltki firmy Cebud, podobno znakomite wlasciwosci, ciezkie jak cholera... ale cena... 8-/

Za 40-kilowy klocek 200 zl. Szukam czego tanszego.

 

Spójrz na początek wątku i mój pomysł z rurą obudowaną zwykłą cegłą szamotową, nie murowaną w ramie stalowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Obudować ściśle rur cegłą raczej nie można - za mocno pracują. Szczelina powietrzna musi być. Można zwiększyć efekt wchłaniania ciepła przez cegłę przez jej przyciemnienie. Wiadomo, że ciemne przedmioty nagrzewają się mocniej - o tym każdy może się przekonać latem na słońcu. Dużo więcej ciepła można "wyssać" z rury na drodze promieniowania niż konwekcji.

Szamot można przyczernić sadzą czy farbą żaroodporną, lub zastosować ciemną cegłę - magnezyt. Ten przez wyższą przewodność może wchłonąć dużo więcej. To drugie rozwiązanie będzie trochę droższe - wiadomo.

 

Pozdrawiam

 

Dodam jeszcze, że żeby proces jeszcze bardziej wzmocnić, rura powinna być błyszcząca (stal stopowa). To będzie zapobiegać powrotowi ciepła po zakończeniu palenia.

Cegła zatem jak najciemniejsza, rura jak najbardziej zbliżona do lustra.

Edytowane przez Wojtek_796
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Wojtek_796: Myslalem o wypelnieniu pustki glina szamotowa, ale ona chyba tez nie bedzie dosc elastyczna.

Rury ze stali stopowej - masz na mysli popularna kwasowke?

 

Gdzies, kiedys ktos mi mowil o rurach spalinowych z zeliwa, ale nawet nie chce sprawdzac, ale to kosztuje... :/

 

@eniu: mam prosbe - na 4. stronie swojego watku przywolujesz jakies schematy publikowane tu na forum. Ja za diabla nie moge ich znalezc. Jesli wiesz, gdzie sa, napiszesz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie powinieneś tej pustki niczym wypełniać. Trzeba pozostawić tak szczelinę o szerokości pozwalającej na swobodne rozszerzanie się rury. Glina w wyższej temperaturze spiecze się i straci elastyczność, poza tym będzie izolować, a nie o to tutaj chyba chodzi. Jeżeli już, to musiałoby być to jakieś kruszywo już wypalone (szamot). Wtedy jednak trzeba zastanowić się czy rura pracując w takich warunkach nie będzie się niszczyć (ścierać), tutaj raczej musiałyby być te grube, czarne. One raczej nie mogą pracować w izolacji - mogą się przegrzać.

To czy ma być to stal kwasoodporna czy żaroodporna - są dwie szkoły. Inny wątek jest na ten temat.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Wojtek_796: Myslalem o wypelnieniu pustki glina szamotowa, ale ona chyba tez nie bedzie dosc elastyczna.

Rury ze stali stopowej - masz na mysli popularna kwasowke?

 

Gdzies, kiedys ktos mi mowil o rurach spalinowych z zeliwa, ale nawet nie chce sprawdzac, ale to kosztuje... :/

 

@eniu: mam prosbe - na 4. stronie swojego watku przywolujesz jakies schematy publikowane tu na forum. Ja za diabla nie moge ich znalezc. Jesli wiesz, gdzie sa, napiszesz?

Miałem na myśli szkice z wątku:

 

"Kominek z masą akumulacyjną- obudowy,odzysk ciepła ze spalin"

# 503 i # 512

 

jak i # 7 + # 9 z tego wątku.

 

Są to przykłady prostych wymienników ceramicznych , jedynych ,ktore

są według mnie do wykonania w warunkach amatorskich . Polecanie

wydajniejszych i bardziej skomplikowanych konstrukcji może skończyć

się nieszczęściem gdyż wymaga to nieco większej wiedzy czy doświadczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z eniu. Chodzi mi tutaj o skonstruowanie bardzo prostego w wykonaniu wymiennika ciepła bez przesadnej dbałości o każdy miliwat energii. Zakładając, że większość kominków powietrznych nie ma nawet obudowy akumulacyjnej a co dopiero odzysku ciepła z rury to i tak będzie rewolucyjne rozwiązanie. Jeżeli nawet odzyskamy 50% tego co moglibyśmy odzyskać w porównaniu z profesjonalną zduńską robotą to i tak będę zadowolony. Także nie przejmuje się, że pomiędzy rurą a cegłami będzie powietrze - trudno trochę stracimy - choć z drugiej strony te straty można zmniejszyć - zwiększając długość rury. Budowa takiego czegoś to jeden dzionek i to jest kluczem do sukcesu. ...Chyba to opatentuje ;) Bardzo ważne jest tutaj też jak pisze eniu bezpieczeństwo. Jak sam wymuruję takie coś z cegieł to nie mając doświadczenia zduńskiego nieszczęście murowane. A połączyć rury to moja 10 letnia córka pewnie by mogła.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...