Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witajcie, potrzebuję szybkiej konsultacji :) zastanawiam się nad zrobieniem płyty fundamentowej, ze względu na wysoki poziom wody gruntowej i gliniasty grunt. Muszę podnieść grunt pod dom, i wymienić 50 cm. warstwę humusu na podsypkę. Dom ma być w wersji energooszczędnej. Wielkość zabudowy 124 m, prostokąt. Dostałam ofertę na płytę fundamentową energooszczędną (tzn. z 20 cm warstwą styropianu). Cena 46 tys. Płyta 20 cm betonu (ma akumulować ciepło z podłogówki) i 20 cm styropianu.

Czy jest sens robienia tej płyty na tym gruncie i czy w przypadku domu energooszczędnego rzeczywiście płyta jest lepsza od tradycyjnych fundamentów (które też musiałabym podnieść, zrobić średnią izolację przeciwwodną, i 20 cm styropianu, dołożyć na szczycie bloczek ocieplający).

Niepokoi mnie też że jest to płyta, nie zakotwiczona w gruncie poniżej poziomu przemarzania (czyli nie robią tzw. ostrogi z chudego betonu - "Gdy po usunięciu humusu zostaną odkryte grunty niewysadzinowe (piaski), można od razu ułożyć chudy beton. Natomiast jeżeli pod ziemią roślinną są grunty wysadzinowe (gliny, iły), należy najpierw ułożyć warstwę zagęszczanego piasku, żwiru lub tłucznia (co najmniej 15 cm) albo na obrzeżach płyty do głębokości przemarzania gruntu wykonać tak zwane ostrogi z chudego betonu, a dopiero potem położyć pod nią podkład z betonu (10-15 cm). Następnie rozkłada się zbrojenie i betonuje płytę – betonem klasy co najmniej C 20/25., " - to z art. muratora). Przedstawiciel firmy stwierdził, że skoro wymieniam grunt to wystarcza płyta.

Co wy na to? Jest sens w to wchodzić? (Nie chodzi mi o kasę, tu sobie sama policzę różnicę między tradycyjnym fundamentem a płytą.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 51
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Myślę, że sądzę, że.... tu konkretu nie znajdziesz!

Zbyt fachowe pytania zadajesz...

Tu potrzebny jakiś "naprawdę znający"

Ale...

Piszesz: grunt wysadzinowy (gliny płytko), wysoki poziom wód...

KAŻDY fundament w takim terenie to ciepłowód do oceanu wilgoci/wody o średniorocznej temperaturze 7-10stC

Dlatego - płyta!

Pytanie - jaka i JAK.

A może....

I tak trzeba część gruntu wymienić (ten humus).

Może da się rozważyć częściowe podniesienie miejsca posadowienia domu?

Wtedy "wyciągasz" z głębi izotermy (poczytaj o GWC) i taki grunt przestaje być "wysadzinowy" (bo odbierasz mu "tę" możliwość).

Inaczej - Może górka, tak 0,5m, i na niej dom na płycie?

Pogadałbym o takim podejściu z jakim "znającym"...

 

Tak se tu dywaguję... ale ja nie konstruktor jestem...

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozważam płytę tylko pod kątem wymiany części gruntu i podniesienia terenu pod nią, poziom zero podłogi wypada wtedy na 70 cm.Różnica w kosztach między "normalnym" fundamentem a płytą wychodzi mi jakieś 15 tys. Dużo. Pytanie czy płyta jest na tyle lepsza żeby jednak było warto ją robić. Na pewno daje mi akumulator ciepła w postaci 20 cm betonu pod podłogówką. GWC nie biorę pod uwagę bo jakieś ograniczenia finansowe mam niestety.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cena jest moim zdaniem atrakcyjna. Część odpowiedzi na swoje wątpliwości znajdziesz w wątku o plycie fundamentowej w dziale o fundamentach. U ciebie to mniej więcej zadziała tak: Kruszywo nie podciagające wody nie dopuści jej do warstwy styropianu ale warunkiem jest tu skuteczne odwodnienie obwodowe. Jeżeli go nie zrobisz to pod domem być może będziesz miał basen jeżeli glina dookoła i pod spodem. Jeżeli nie masz gdzie odprowadzić wody to może trzeba będzie podnieść dom. Płyta i dom nie dopuszczą do wyziębienia gruntu pod domem więc tam wysadziny ci nie grożą. Jedyne niebezpieczeństwo to że przemarznie strefa pod krawędziami płyty szczególnie w narożnikach. Wystarczy i takie rozwiązania firmy stosują zrobić dodatkową opaskę dookoła domu w postaci płasko ułożonych płyt styro o szerokości tak myślę 1m a w narożnikach 1.5m. Ich grubość nie ma wielkiego znaczenia ale min te 5 cm powinieneś dać. To wystarczy. Nie jestem od tego wszystkiego specem ale planuję podobne rozwiązanie więc sporo się już na ten temat dowiedziałem. Te 45 tyś to naprawdę niedużo zważywszy że wszystko zrobi ci firma. Nie ma moim zdaniem szansy byś zrobił w tej cenie tradycyjny fundament plus podłogi na gruncie.

 

Jeszcze ta ostroga z chudziaka. Przedstawiciel firmy ma rację, płyta i dom na niej nie wywiera wielkiego nacisku jednostkowego na podłoże, dlatego też mozna dać pod nia styro :). Zauważ że w opisach muratora nie ma dokładnie takiej płyty jak ta którą ty będziesz mieć tzn na warstwie izolacji. To trochę inna konstrukcja mimo ze wygląda podobnie.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
...Większość firm oferuje warstwy termoizolacyjne pod płytą - osobiście nie jestem zwolennikiem takiego rozwiązania

Najbardziej newralgicznym elementem płyty jest cokół - aby uzyskać parametr na poziomie K< 0,18 należny go ocieplić 200 mm EPS 150 Aqwa

Sa to tylko zał projektowe w rzeczywistości nie uwzględnia się mostków termicznych /połączenia płyt / dlatego też w domach energooszczędnych wykonujemy dodatkowe warstwy izolacyjne i warstwy posadzkowe - takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie mostków do K < 0,12

Ciekawe to co piszesz ale jakoś nie do końca zgadza się z powszechnie przyjętymi rozwiązaniami dla izolowanych od spodu fundamentów płytowych. Gdzie tam są mostki termiczne? Czytałeś takie coś: http://www.legalett.ca/0534.pdf

...Jeśli po zdjęciu tz humusu występują tz grunty wysadzeniowe bezwzględnie należny wykonać wymianę gruntu do strefy przemarzania
No własnie nie! To jest jedna z zalet takiej płyty. Przy gruntach wysadzinowych stosuje się pod płytą warstwe kruszywa nie podciagającego wody wraz z odwodnieniem i dodatkową opaskę izolacyjną dookoła domu.

Możesz zamiescić jakiś schemat rozwiązań technicznych twojej płyty? Gdzie tam sa mostki termiczne?

Niektórzy dużą akumulacyjność płyty uważaja za zaletę, choć zdania sa podzielone. Jedni wolą sterowalność, drudzy akumulacyjnośc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tak podniosę, ale mam 50 cm humusu do zdjęcia i zastąpienia podsypką, więc wyszłoby 50 zamiast humusu i 30 na podwyższenie, więc w najgorszym razie te 50 byłoby zlewnią dla wody i gruntowej i powierzchniowej, czyli to tak jakbym postawiła cegłę na mokrej gąbce, będę jeszcze rozmawiała z projektantem ale myślę że bez odprowadzenia wody to nie ma sensu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby budować energooszczędnie nie trzeba płyty fundamentowej, udowodniłem to !

Natomiast warto ją przemyśleć.

Rezygnacja z izolacji termicznej pod taka płytą to jakaś kpina, że niby cokół generuje straty a te kilkaset m2 już nie?

Bo co, bo tylko +8 stale tam jest ?

Życie i doświadczenia forumowiczów pokazuje że to dość spory problem ta podłoga .

 

Ja również podniosłem dom, chyba z metr, woda dosłownie pod trawnikiem !

Solidna ława, ściana fundamentowa i na końcu płyta spinająca, w trudnych warunkach gruntowych to taka płyta fundamentowa na tradycyjnym fundamencie.

Tanie to nie jest ale solidne.

Jedni mówią że nie zgodnie ze sztuką, IMHO na bagienko w sam raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby budować energooszczędnie nie trzeba płyty fundamentowej, udowodniłem to !

Natomiast warto ją przemyśleć.

Rezygnacja z izolacji termicznej pod taka płytą to jakaś kpina, że niby cokół generuje straty a te kilkaset m2 już nie?

Bo co, bo tylko +8 stale tam jest ?

Życie i doświadczenia forumowiczów pokazuje że to dość spory problem ta podłoga .

 

Ja również podniosłem dom, chyba z metr, woda dosłownie pod trawnikiem !

Solidna ława, ściana fundamentowa i na końcu płyta spinająca, w trudnych warunkach gruntowych to taka płyta fundamentowa na tradycyjnym fundamencie.

Tanie to nie jest ale solidne.

Jedni mówią że nie zgodnie ze sztuką, IMHO na bagienko w sam raz.

 

To na czym twój dom stoi? Na płycie czy na ławach? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Rowniez chcialbym usadowic swoj dom na plycie fundamentowej. Nie widze zadnych minusow tego rozwiazania.

Jednak nie chcialbym wykonywac izolacji pod plyta fundamentowa ze styropianu. Wiem ze chyba to najtansza opcja jednak styropian ma wiele minusow.

 

W internecie natknalem sie na izolacje z pianki szklanej jako material sypki. Widze wiele zalet takiego rozwiazania jednak chcialbym zapytac jaki jest koszt wykonania w takiej technologii plyty? Z grubsza wiem ze sam material jest dosyc drogi jednak jego zastosowanie rozwiazuje przy okazji kwestie drenazy i izolacji termicznej. Technologia podobna do keramzytu tylko, ze szklo mnie bardziej przekonuje, parametry chyba również lepsze.

Czy w Polsce gdzies mozna zakupić piankę szklaną w formie sypkiej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rowniez chcialbym usadowic swoj dom na plycie fundamentowej. Nie widze zadnych minusow tego rozwiazania.

Jednak nie chcialbym wykonywac izolacji pod plyta fundamentowa ze styropianu. Wiem ze chyba to najtansza opcja jednak styropian ma wiele minusow.

 

W internecie natknalem sie na izolacje z pianki szklanej jako material sypki. Widze wiele zalet takiego rozwiazania jednak chcialbym zapytac jaki jest koszt wykonania w takiej technologii plyty? Z grubsza wiem ze sam material jest dosyc drogi jednak jego zastosowanie rozwiazuje przy okazji kwestie drenazy i izolacji termicznej. Technologia podobna do keramzytu tylko, ze szklo mnie bardziej przekonuje, parametry chyba również lepsze.

Czy w Polsce gdzies mozna zakupić piankę szklaną w formie sypkiej?

Wszystko na ten temat w wątku o płycie fundamentowej w dziale fundamenty...

Na razie oprócz jakiś firm ukraińskich o ktorych niewiele wiadomo wiem o dwóch firmach sprzedających granulat szkła piankowego. Droższa i ponoć z lepszej jakości wyrobem: http://www.geocell-schaumglas.eu/pl/ Mają to szkło w cenie ok 80 Euro/m3 ale dostawa w Polsce od 70 m3 wgórę a tak trzeba sobie odebrać w zakładzie w Lipsku i drugi ponoć gorszy producent (polegam na zdaniu innego forumowicza ktory to "macał"): http://www.technopor.com/Polnisch/Granulat/DLACZEGO_GRANULAT_PIANKI_SZKLANEJ/

Oni to mają za jakieś 70 - 75 euro/m3 i gotowi byli dostarczyć mi to (40m3) na budowę w Szczecinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za info.

Myślałem, że cena jest ciut niższa. Czyli 280pln/m3 to najtaniej. No jest to dla mnie jeszcze do przyjęcia.

 

1. Ale teraz tak zastanawiam się czy warstwa 20-25cm pianki szklanej pod płytą wystarczy? Płyta betonowa to 20 cm, czyli całość by nie miała więcej niż 50cm. Jak rozumiem żadna więcej warstwa nie jest potrzebna bo kwestie podciągania wody i drenażu załatwia pianka szklana? Obiekt to dom 120m2.

 

2. Mówisz, że jest różnica skąd zakupie towar. Zastanawiam się czy warto dopłacać te 5-10Euro skoro to ten sam materiał. Wiem, ze ze styro było podobnie, ale w tym wypadku chyba obie firmy są niemieckie i wydają się wiarygodne.

3. I jak to jest z dopuszczeniami. Czy jak bym chciał zastosować u siebie taki materiał to musi on mieć certyfikat Instytutu Techniki Budowlanej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szkło piankowe to dobry materiał pod płytę i bocznie do niej. W Szwajcarii sporo domów na szkle piankowym się usadawia. Koszt samego materiału jest stosunkowo duży, ale patrząc całościowo na zakres prac podczas wykonania płyty to nie ma co porównywać z technologią styro.

 

Chyba jak firma posiada certyfikat CE to nie musi posiadać ITB. Z tego co mi wiadomo to obowiązuje dla całej Unii. (ale lepiej niech ktoś potwierdzi to co pisze)

 

Do firm niemieckich możesz mieć nieco większe zaufanie ale i w takim przypadku może okazać się ze firma niemiecka tylko na papierze jest niemiecka. Moja rada to drąż i szukaj. Piszę to na podstawie własnego doświadczenia.

 

Co do reszty to napisz więcej szczegółów np. jakie warunki u Ciebie panują , przemarzanie gruntów itd?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica w granulacie moim zdaniem może być tylko w izolacyjności. Zapas wytrzymałości jest tak duzy że nawet obniżenie go o połowę nie będzie stanowić problemu pod dom jednorodzinny. Obie firmy deklarują dla zagęszczonego o 10% granulatu parametr lambda 0,08 W/mK. Jeden z forumowiczów w wątku o płycie fundamentowej pisał że oglądał oba materiały na Budmie i ten tańszy jest gorszy. O co dokładnie chodzi nie wiem. Lambda 0,08 oznacza że trzeba zastosować dwukrotnie wiekszą wastwę niz styropianu średniej jakości. Ja u siebie w Szczecinie dam 30 cm zagęszczonego granulatu czyli 0,33 m3/m2. Rację ma Torf62 że zastosowanie granulatu oznacza również że w większości wypadków nie potrzeba juz żadnych dodatkowych warstw pod płytę. Pod styro trzeba dać przynajmniej warstwę kruszywa nie podciągającego wody a wnim drenaż opaskowy. Mnie jednak zastanawia sugerowana przez tę pierwszą firmę technologia wykonania płyty. Szalunek brzegowy w postaci desek lub płyt, potem usuwany i brzeg płyty obsypany warstwą granulatu. Faktycznie mało z tym roboty ale trochę to mało przekonywujące. Ja elementy brzegowe chcę zrobić z pianki PUR/PIR 10 cm grubości i przy grubości płyty 20 cm wysokie na 30 (dodatkowe 10 w dół). Ocieplenie ścian będzie 20 cm styro więc będę miał kapinos a brzeg płyty będzie dobrze chroniony przed temperaturą zewnętrzną. Samo obsypanie płyty granulatem pozostawi moim zdaniem mniejszy lub wiekszy mostek termiczny chyba że ten granulat nadsypiemy te 30 cm nad płytę - na ścianę ale to jakoś bez sensu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wole mieć pod płytą jeden materiał, właśnie na przykład taki granulat pianki szklanej niż robienie kilku warstw. Nie przekonuje mnie, że styro ma lepszą izolacyjność, cała reszta cech styro to wieki minus. Przynajmniej będę spal spokojnie i nie zamierzam budowac kolejnego domu.

Ja zdecyduje sie raczej na producenta z Drezna technopur. Mają więcej dopuszczeń i w tym dopuszczenie ce.

Przyznaje, ze ja mam trochę swita na punkcie jakosci, ekologii a firma z Drezna ma iso 9001 i 14001 i odnosze wrazenie ze powazniej klienta traktuja. (jestem podatny:-))

 

Nie widzę sensu wynoszenia jeszcze pianki szklanej nad plyte, dodatkowy koszt. Choc jak mi tlumaczyli to podczas zageszczenia nastepuje jeszcze rozlozenie (nie jestem fachowcem i nie pamietam dokladnie okreslenia ale chyba jakis rozsów lub cos w tym stylu). Jak beda mostki to nie znaczne.

 

Od technopuru otrzymalem linka z przykladami gdzie byl ich produkt stosowany. Nie wiem czy perm go widziales, ale zwroc uwage, ze w zakladce "passivhauser" jest i szalunek z deske i inne rozwiazania brzegowe. Oczywiscie ja Cie do niczego nie przekonuje (zgadzam sie z Toba) tylko zwracam uwage, ze wykonawcy rozne metody stosuja, a domki chyba nie byle jakie bo niby pasywne. Poprosilem ich o schematy roznych rozwiazan, zobacze czy odpowiedza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...