KrisMil 12.10.2011 20:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2011 Sam się zastanawiam nad ogrzewaniem elektrycznym. Przy czym, żeby to miało sens to.- budynek musi być dobrze ocieplony- brak balkonów i innych udziwnień (zwarta bryła tak aby było jak najmniej mostów cieplnych)- wentylacja mechaniczna- okna od strony północnej o podwyższonej izolacyjności (nie ma sensu kupować na cały budynek okien o parametrach wyśrubowanych)- woda ogrzewany poprzez przepływowe ogrzewacze umiejscowione pod baterią (najlepiej bezdotykową) Przy takim układzie zakładam ogrzewanie podłogowe elektryczne+ brak komina = oszczędności + ładny wygląd budynku (osobiście kominy mi szpecą dach + ta komunikacja nie wiem po co)+ łatwy i szybki montaż+ brak rozbudowanej kotłowni itp. = więcej powierzchni użytkowej w budynku+ brak kosztów przyłącza np. gazu+ duży komfort użytkowania+ duży komfort cieplny+ niski koszt inwestycji... choć należy się liczyć z wyższymi kosztami eksploatacji Odnośnie kosztów eksploatacji...to można za kilka lat na całej powierzchni dachu dać ogniwa fotovoltaniczny i wtedy nie przejmujemy się kosztami eksploatacyjnymi.Warunek jeden... muszą być dotacje i sprzyjające prawo np. na wzór Niemiec. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perso 12.10.2011 20:37 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Października 2011 @Liwko opłata za przyłączę jest jakaś zryczałtowana - ale do tego dojdzie zrobienie projektu i samej instalacji w budynku + piec myślę że wyjdzie około 15 000. Ale to tylko takie zgrubne szacunki - bez sprawdzania jaki piec etc. Mam też kłopot z OZC - którego nie mam :| Miałem nadzieje że na podstawie projektu (schmatu ) budynku można powiedzieć coś więcej o możliwych do uzyskania parametrach. Logika mi podpowiada że OZC zależy od taki czynników jak np. grubość i jakość ocieplenia , sprawności rekuperacji , minimalizacji mostków cieplnych , etc. A ja na razie nie wiem jaki kupie rekuperator i dokładnie jakie dam ocieplenie bo to wprost zależy od wybranego sposobu ogrzewania. Pewnie gdyby się stanęło na prądzie to zainwestowałbym kasę w sprawniejszy rekuperator i lepsze ocieplenie. Z drugiej strony instalacja gazowa podważyła by sens nadmiarowego ocieplenia ( zostałoby na ścianach 20 cm zamiast np. 30 cm w opcji z prądem ) Wolałbym w domu nie mieć gazu - zawsze to jeden rachunek do płacenia mniej . A tak przy okazji - podobno kuchenka gazowa dużo bardziej brudzi się niż kuchenka na prąd i ponoć to wynika z tłuszczy pozostających ze spalania gazu. Ktoś może to potwierdzić - bo ja póki co tylko z doświadczeniem z kuchenki gazowej . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 13.10.2011 07:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 No i zaczęła się pyskówka.Sprężarka przewidziana jest na 100 000h pracy(nie jest powiedziane, że wtedy padnie). Rocznie pracuje u mnie niecałe 2 500h. Kilka razy wymieniać sprężarkę? Przy dobrych wiatrach nie wymienię jej ani razu.Glikol? Myślę, że raz na 10-15 lat wymiana to ani problem ani koszt.Pomieszczenie gospodarcze w którym stoi PC ma 5,5m2. Sama PC zajmuje 0,27m2 (0,45x0,6) Reszta sprzętu wisi w powietrzu. W tym pomieszczeniu mam też pralnie i suszarnie. Tak czy siak bym je miał, czy bym grzał prądem, gazem, czy bym miał pasywny.Pasywny w zachodnich Niemczech to żaden problem, w Holandii dużo domów też nie ma żadnego systemu ogrzewania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lukep3 13.10.2011 07:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 dla mnie osobiście dom pasywny to najprościej mówiąc stodoła - pozbawiony balkonów, podcieni, wykuszy, facjat, załamań...czyli elementów architektonicznych które urozmaicają i zdobią budynek - więc i z tego przy wyborze pasywniaka trzeba zrezygnować - a tu już wchodzimy w gusta - po prostu nie każdemu się to podoba Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perso 13.10.2011 08:19 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 No to ja jeszcze wrócę do tematu wątku - projekt który zamierzam pobudować jest tak naprawdę kostką o wymiarach 8.5*11.5*7 - czyli tak bryła powinna być optymalna jeśli chodzi o możliwą do uzyskania energochłonność. Odpowiednio izolując fundamenty , ściany i strop ( tutaj nawet 0.5 metra i więcej wełny nie robi mi różnicy ) powinienem móc stosunkowo łatwo i tanio dojść do sytuacji w której doprowadzenie gazu, zakup pieca i wykonanie instalacji CO będzie nieopłacalne.Nie wspominając już o PC. Taka bryła optymalizuje ilość przegród zewnętrznych w stosunku do kubatury - co powinno korzystnie wpływać na OZC. Zostaje CWU - ale w praktyce to tylko do mycia - bo pralka i zmywarka korzystają z zimnej wody ( teraz u mnie w kuchni właściwie wystarczyłby jakiś mały podgrzewacz wody - z ciepłej wody w kuchni praktycznie nie korzystam).W przypadku ogrzewania podłogowego elektrycznego może powinienem pomyśleć o kominku z płaszczem wodnym podłączonym do bufora ciepłej wody użytkowej. Taki bufor byłby zasilany prądem w drugiej taryfie i okazjonalnie dogrzewany wodą z kominka ? Ma to o tyle uzasadnienie że kominek w salonie jest na ścianie z kotłownią gdzie byłby umieszczony taki bufor - czyli koszty instalacyjne powinny być bardzo niskie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perso 13.10.2011 09:00 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 adiqq - PM poszło - dla mnie pasywność nie ma znaczenia - ja po prostu chcę sensownie wydać pienidziądz na wygodny i tani w utrzymaniu dom.Jeśli będę miał wątpliwości skorzytam z pomocy jakiegoś doświadczonego audytora energetycznego co pozwoli mi podjąć decyzje na temat sposobu ogrzewania - chociaż mam nadzieję że forum wystaczy do podjęcia dobrej decyzji. KrissMi sluszna uwaga o braku kominów i minimalizacji kosztów dachu.Musiałbym jeszcze przekonać żonę do rezygnacji z kominka (a to nie jest i raczej nie będzie łatwe ) . Gdyby się to jednak udalo to wtedy decyzja o ogrzewaniu na prąd byłaby dużo łatwiejsza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 13.10.2011 09:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 gratuluję dobrego poczucia humoru ręka w górę kto ma u siebie 50 letnią lodówkę która nadal działa bez żadnego serwisu Lodówkę nie, ale PC które działają od 30 lat (i to na sprężarce tłokowej) mogę ci przytoczyć. http://forum.muratordom.pl/showthread.php?174839-Najstarsze-dzia%C5%82aj%C4%85ce-pompy-ciep%C5%82a Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 13.10.2011 09:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 Lodówkę nie, ale PC które działają od 30 lat (i to na sprężarce tłokowej) mogę ci przytoczyć. http://forum.muratordom.pl/showthread.php?174839-Najstarsze-dzia%C5%82aj%C4%85ce-pompy-ciep%C5%82a Pewno to to że tyle lat pracuje tam PCi reszta to "prawdopodobnie i zdaje się". Nie wiadomo ile wydano na konserwację w ciągu tych 30 lat. Nie wiadomo jaka jakość a trzeba uwzględniać także tanie PCi jak u ciebie. Nie wiadomo jaka sprężarka. Ponadto fakt że u kogoś chodzi 30 lat nie znaczy że u każdego. Coś dobrej firmy nigdy nie działa w 100% pewnie tak samo tak tanizna w 100% nie psuje się po miesiącu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dareckyy 13.10.2011 10:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 (edytowane) Też nie chciałem kominka w domu. Próbowałem przekonać żonę i się nie udało. I bardzo dobrze. Bo kominek to bardzo fajna rzecz i dla klimatu i do ogrzewania w okresie przejściowym takim jak teraz. Ogrzewanie elektryczne jeszcze nie odpalone, a kominek wieczorem prawie codziennie Edytowane 13 Października 2011 przez Dareckyy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 13.10.2011 10:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 Też nie chciałem kominka w domu. Próbowałem przekonać żonę i się nie udało. I bardzo dobrze. Bo kominek to bardzo fajna rzecz i dla klimatu i do ogrzewania w okresie przejściowym takim jak teraz. Ogrzewanie elektryczne jeszcze nie odpalone, a kominek wieczorem prawie codziennie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lukep3 13.10.2011 12:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 zrobiliście mi ochote na kominek - i chyba zaraz otworze i piwko i odpale Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 13.10.2011 12:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 zrobiliście mi ochote na kominek - i chyba zaraz otworze i piwko i odpale O tej godzinie??? Zwariowałeś?? Nie dotrwasz do wieczora:D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perso 13.10.2011 12:50 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 No tak - ale w takim układzie i przy założeniu ogrzewania elektrycznego podłogowego lepiej dać kominek z płaszczem wodnym do bufora CWU czy lepiej zrobić system DGP ? Czy ktoś w ogóle potrafi oszacować jakie straty ciepła generuje komin ? Czyli ile można zyskać rezygnując z komina i zastępując kominek np. biokominkiem ? W moim przypadku pozwoliłoby to na rezygnacje z okna na ścianie północnej a w tym miejscu po prostu postawić biokominek. Czy rezygnacja z komina wchodzi w grę w przypadku szamba - czy to nie musi być odpowietrzone jakoś tak żeby nie śmierdziało ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Maron79 13.10.2011 12:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 A popełniasz jakiś błąd? Po prostu bawi mnie gdy ktoś chce ogrzewać dom wszystkim o czym tylko usłyszy i tyle Mógłbym jeszcze zainstalować kominek z DGP i PW, PCI GW, solary, ogniwa fotowoltaiczne, ME wiatrową lub wodną, ogrzewanie nadmuchowe, ogrzewanie ścienne, sufitowe, grzejniki, klimakonwektory, piec na miał, węgiel, mógłbym sobie też wybudować biogazownię lub ogrzewać się energią z kompostu i jeszcze nie wyczerpałbym możliwości. Ja zastanawiam się nad gazem i ewentualnie PCI PW co cwu, żeby zmieścić się w taryfie W-2. Po prostu bawi mnie gdy ktoś zamiast używać rzeczowych argumentów jak na ELITĘ FORUM przystało, wypisuje pierdoły:bash: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Maron79 13.10.2011 13:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 (edytowane) Zrób w całym domu ogrzewanie podłogowe wodne. Do tego możesz wszystko podpiąć. Dowiadywałeś się ile będzie kosztować przyłącze gazowe? Przyłącze gazowe kosztuje 1900 zł (do 15m). Za tą cenę mam szafkę przyłączeniową na domu.do tego trzeba jeszcze doliczyć instalację w domu. Orientujecie się ile może kosztować położenie 10 m rury gazowej? Decydując się tylko na prąd zapłacę więcej za przyłącze elektryczne. Celując w dom 5-litrowy wyszło mi szczytowe zapotrzebowanie na moc kotła 4kW. Grzejąc w taniej taryfie musiałbym załadować w buforze 14*4kW= 56kWh + 10 kW na 200 l cwu. Moc grzałek= 4kW(na uzupełnianie bieżących strat) +66kWh/10h(taryfa nocna)= ok. 11 kW moc przyłącza elektrycznego (ogrzewanie gazowe) P= moc piekarnika + moc pralki + 4,5 kW (reszta odbiorników)=3 + 2,5+ 4,5= 10 kW moc przyłącza elektrycznego (ogrzewanie elektryczne) P= 0,75* moc kuchenki + moc grzałek w bojlerze + moc pralki + 4,5 kW (reszta odbiorników)= 0,75*10 + 11 kW + 2,5 + 4,5=25,5 kW Koszt przyłącza elektrycznego zależy od mocy zamówionej i kosztuje 169 zł/ kW, czyli gaz - 10kW* 169 zł= 1690 zł. prąd- 25,5 kW*169 zł=4309,5 zł różnica 2619,5 zł. czyli jak zrobię przyłącze gazowe to powinno zostać jeszcze parę złotych.po poprawkach powinno styknąc na instalację gazową w domu Co wy na to? Edytowane 13 Października 2011 przez Maron79 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orko 13.10.2011 13:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 Podgrzewacz wody wyrzuć i zastąp bojlerem wówczas wynik będzie identyczny A i pasowałoby pomnożyć to przez 0.5 bo i tak nie używasz tych urządzeń równocześnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orko 13.10.2011 13:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 biokominek to zwykła proteza kominka, ale każdy instaluje to co lubi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Maron79 13.10.2011 15:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 Podgrzewacz wody wyrzuć i zastąp bojlerem wówczas wynik będzie identyczny A i pasowałoby pomnożyć to przez 0.5 bo i tak nie używasz tych urządzeń równocześnie. Gdybym liczył moc zainstalowanych odbiorników to trzeba trzeba to pomnożyć przez współczynnik jednoczesności 0,5-0,6 żeby obliczyć moc przyłączeniową, a ja w poście wyżej obliczyłem właśnie moc przyłączeniową. Taki wynik to zasługa dużej mocy grzałek w bojlerze i mocy kuchenki elektrycznej, ale chcąc ogrzewać prądem trzeba się nastawić na tanią taryfę. W poprzednim poście wytłuściłem poprawki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Maron79 13.10.2011 18:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 (edytowane) aż się boję zapytać, jak to się stało że kupił popsutą ?? przecież te rzeczy podobno się nie psują w ogóle !! zamów sobie 22KW + wyłącznik priorytetowy, to takie ustrojstwo które włączy grzałki tylko wtedy gdy inne urządzenia będą wyłączone PS taryfa nocna trwa z reguły 10h/dobę ale są też takie 12h/dobę, takiej 8h/dobę to ja nie znam, gdzie taka jest ?? Mój błąd, ale już poprawiłem. Co do mocy zamówionej to są przedziały mocy w zależności od zabezpieczenia bezpiecznik moc kW 16 A -> 6,5-10,3 20 A -> 10,4 - 12,9 25 A -> 13 - 16,1 32 A -> 16,2 -20,6 35 A -> 20,7 - 22,5 40 A -> 22,6 - 25,8 Wystarczy zamówić moc z dolnego przedziału, w którym się mieścimy. Dla gazu wystarczyłaby mi moc 6,5 kW, ale uważam, że minimalne zabezpieczenie przedlicznikowe, żeby zachować minimalną koordynację zabezpieczeń to 20A a lepiej 25A czyli: -koszt przyłącza (gaz) 20A 10,4kW * 169 zł/kW = 1757,6 zł -koszt przyłącza (elektr.) 40 A 22,6kW *169 zł/kW = 3819,4 zł różnica 2061,8 zł czyli koszt przyłącza gazowego Policzmy jeszcze koszt 1 kWh z gazu. wartość opałowa gazu 38,5 MJ/m3 3,6 MJ = 1kW czyli z 1m3 gazu mamy 10,7 kWh W taryfie W -2 m3 kosztuje 1,6375 zł czyli 1kWh kosztuje 0,15 zł Nie wiem jeszcze ile kosztuje 1kWh w Enerdze, ale chyba wszystkie znaki na niebie mówią, że będzie drożej. Edytowane 13 Października 2011 przez Maron79 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 13.10.2011 18:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Października 2011 ja u siebie mam zabezpieczenie 25A i ogrzewanie na prąd Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.