Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wyburzanie ściany nośnej


Recommended Posts

Tak, jak już napisano: to, że wyżej nie ma ściany o niczym jeszcze nie świadczy. Jeśli była wykonana przed stropem, to raczej jest to ściana nośna. Podaj jej grubość - w tym czasie wszystko murowane poniżej 15cm (z tynkami) to ściany działowe.

Jeśli jest to jednak ściana nośna, to radzę poprosić kogoś na miejscu o sprawdzenie i obliczenia, a nie pytać o to na forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jak już napisano: to, że wyżej nie ma ściany o niczym jeszcze nie świadczy. Jeśli była wykonana przed stropem, to raczej jest to ściana nośna. Podaj jej grubość - w tym czasie wszystko murowane poniżej 15cm (z tynkami) to ściany działowe.

Jeśli jest to jednak ściana nośna, to radzę poprosić kogoś na miejscu o sprawdzenie i obliczenia, a nie pytać o to na forum.

 

Spokojnie spokojnie nie zamierzam od razu brać młota i walić, na razie zbieram dane, nie jestem budowlańcem dlatego pytam, po to przecież jest forum, prawda?:yes:

 

A teraz tak, tu w załączniku jakiś tam mały szkic:

 

na czerwono zaznaczyłem aktualne przejście

na niebiesko zaznaczyłem to które chciał bym uzyskać

i na parterze wszystkie wewnętrzne ściany mają grubość 22 a na piętrze te pionowe na rysunku mają po 18 a ta pozioma ma 28

z tym że te ściany na dole mają takie wymiary ponieważ takie szerokie były pustaki betonowe czy jakieś takie, piętro już było w całości wykonane z pustaków pianowych.

plan.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jazk rozwalasz ścianę nośną robisz "wymian"..czyli w tym wypadku nadproże ajeżeli materiał ściany jest słaby to również słupy. .

W żadnym wypadku nie mozna wykuć dziury i niech sobie bedzie, bo nie robisz tego dla siebie, ale również dla Twojej rodziny i nie ma co kombinować .

Kolejność wykonania.

Nadproże

Otwór

 

Wymagane papiery

Projekt konstrukcyjny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby zrobić nadproże trzeba najpierw zrobić pod stropem otwór na nie na szerokość dla przejścia 2,5 jakieś 3m szeroki. Wskazane było by podstęplowanie stropu przed tym po obu stronach otworu, lub jak to ma byc profil stalowy to np wkucie sie w ściane na pół grubości, zamontowanie dwuteownika lub c-ownika, wybranie reszty i zamontowanie drugiego. Chyba ze masz pewność, że ten wątły strop ma odpowiednie zbrojenie w tym drugim kierunku i nic ci nie grozi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jeśli zastosuje się do tego to powinno być dobrze?

http://muratordom.pl/budowa/okna-i-akcesoria/jak-wykonuje-sie-nadproze-9-etapow-prac-budowlanych,111_2210.html?&page=0

Tylko nie wiem jak to można wypełnić tę przestrzeń pomiędzy belkami, tym betonem aż pod sufit? Jak to się robi? Bo od góry raczej nie wleje tego.

Chyba że takie coś:

Zamiast robić belkę pod sufitem (niebieski), zostawił bym kawałek obecnej ściany nad drzwiami i zamocował belkę niżej, tak jak zaznaczyłem na czerwono a tam gdzie strzałki można by było wtedy spokojnie wlać beton przez jakieś większe otwory.

belka.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nie zalezy ci by uzyskać jak największą wysokość otworu i moze ona wynosic np 2,2m to zdecydował bym się na tańszą belkę żelbetową, podstemplował bym strop, wybrał otwory na słupki skoro materiał ściany słaby i belkę aż do sufitu, wymurował z cegły pełnej słupki, zaszałował belke, wykonał kosz zbrojeniowy i włożył w szałunek, zalał betonem (troche uciążliwe ale spokojnie można to wykonać). To co zostanie do sufitu wymurował bym na belce z cegły pełnej zostawiając szczelinę 2-3cm pod sufitem i solidnie podbił zaprawą pod samym stropem.

Pomieszczenie masz 2,7m, belka 2,2m od podłogi wiec masz na nią i luz do jej zalewania 0,5m, h=0,35m zmieścisz spokojnie, zbrojenie tak na czuja zrobił bym 4x12 lub 3x14 dołem + 2x12 górą, strzemiona co 16, przy podporach co 8 - ale to niech ci to ktoś policzy. Zalać betonem B20 i porządnie na bieżąco zagęszczać.

 

Jak profile stalowe to pod sam sufit, tu tez bym wybrał wariant ze stemplowaniem stropu i jakiś profil pojedynczy szerokostopowy np HEB, HEA, HEAA w zależności co umiesz kupić w okolicy i co ci konstruktor wyliczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym że nie do końca tak jest, gdyż wysokość pomieszczenia to 2,10 ponieważ teoretycznie miało być to podpiwniczenie a na górze dopiero pomieszczenia mieszkalne, ale wyszło inaczej.

 

Przy takiej wysokości to zdecydowanie HEB, HEA jak wspominano powyżej, przy samym stropie.

Przy takiej rozpiętości 160 powinien wystarczyć.

Podstemplować strop

wykuć otwór

po bokach wykonać "poduszki ' z zaprawy , na których ułożona będzie belka stalowa.

Wysokość dobrać tak aby pomiędzy stropem a belką zostało około 2-3 cm.

Po zamontowaniu belki , przestrzeń pomiędzy belką a stropem wypełniamy mocną zaprawą cementową , gęstą ubijamy kołkiem.

Po kilku dniach zabieramy stemple tymczasowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pierwszym poście wspomniałeś, że pomieszczenie ma 2,7m, również mowa była o pozostawianiu kawałka ściany nad profilem wiec zasugerowałem belkę betonową, jeżeli pomieszczenie tylko 2,1m wysokości to na nic więcej nie masz miejsca niż HEB a to i tak mało -profil i zaprawa i zostaje 190 a to już bardzo mało, wątpliwa celowość wykonywania takich przeróbek.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam. to mój pierwszy post na stronie także proszę o wyrozumiałość. Chciałbym podłączyć się do tematu. Mam dom z tak 90tych, z cegły budowany przez dziadka. Nie jest budowlancem, typowy samouk. I mam pytanie. Dom jest o wymiarach 10 m x 10 m. Posiada trzy uzywane kontygnacje. Sciana nośna przebiega równo po środku po całej długości. I teraz przechodzę do sedna. Chcemy wraz z żoną 'otworzyć' kuchnię na salon, a żeby to zrobić musimy pozbyć sie sciany nośnej tz jej części a konkretnie 4 metrów. Strop jest lany i oparty tregrami na scianie nosnej - tak mówi dziadek.

Poniżej dodam kilka zdjęc może pomoga w odpowiedzi na moje pytanie. Czy podwójny dwuteownik zamontowany jako podciąg wystarczy? Na jego początku i koncu wstawiłbym mocną belkę lub może rurę metalową, a pośrodku również wstawiłbym filar. Wyburzenie sciany będzie na piętrze nad którym jest strop i strych na którym znajdują się scianki postawione z gazobetonu 12 cm. Proszę o pomoc. Podpowiedzi ale nie typu idz do projektanta czy innej osoby co mi to policzy :) wiele osób to robiło także myślę że pomożecie :) 1.jpg2.jpg3.jpg ostatnie i przed ostatnie zdjęcie pokazuje miejsce gdzie musimy wyburzyć sciankę4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem zawsze lepiej żelbetowy niż stalowy, o ile to ze względu na obciążenia i rozpietości jest możliwe - po pierwsze tańsze, po drugie mniejsze szanse na pokazujące się z czasem tu i tam zarysowania na tynku.

2m to znacznie bezpieczniejsze rozwiązanie niż likwidacja całej ściany nośnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...