Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Podbitka prostopadle, czy równolegle


Łukasz80

Recommended Posts

Witajcie, starałem się znaleźć temat mnie interesujący za pomocą szukajki, niestety nie udało się - więc założyłem nowy wątek.

 

Mam dach czterospadowy i na wiosnę planuję zrobić podbitkę, ale mam dylemat czy zrobić prostopadle czy równolegle do ścian budynku? Osobiście skłaniam się do prostopadłej, ale nie wiem czy to ma jakieś znaczenie... napewno inna konstrukcja, ale to pytanie zadam dopiero jak poznam za/i przeciw obu rozwiązań :)

 

Pytanie, także do osób które już mają podbitkę, a nie tylko fachowców, którzy za darmo się udzielają na forum...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za odpowiedź.

Utwierdziłeś mnie w decyzji, zrobię prostopadle do ściany. A jak robić ruszt? Widziałem zdjęcia konstrukcji i wygląda to tak:

- przybija się pionowo do krokwi (blisko ściany) łatę i od niej kolejną poziomo w kierunku od ściany do "rynny". Wtedy mam już wyprowadzoną poziomą bazę i co teraz? Musze przybić długie łaty, (równolegle do ścian domu) żeby móc do nich montować krótkie "deski" prostopadle do ścian domu, tak?

 

"Face" piszesz o łacie poziomej przy ścianie do wieszaków, dokręcić ją przy ścianie. Tylko przy ścianie? A co po drugiej stronie? Przepraszam za pytania, ale chciałbym wiedzieć jak się to robi fachowo.

 

I dodatkowe pytanie, czy konstrukcję robić przed ociepleniem czy po ociepleniu ściany która będzie nad podbitką w tym powstałym trójkącie? Ogólnie łate mocuje się do wieszaków czy do ściany domu?

 

Dzięki z góry za odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

konstrukcja i podbitka z malowaniem po ociepleniu (kleju siatce i gruncie) ale przed tynkiem

 

po drugiej stronie deska czolowa-okapowa-rynnowa jak ja tam zwal

 

ruszt robisz caly czyli deske/late pozioma i pionowa zbijasz "na ziemi" to gotowe montujesz pod dachem, najlepiej 1 i ostatnia do wagi a posrednie do sznurka traserskiego

plaszczyzne podbitki wyznacza deska okapowa a wieszaki przykrecasz 5 cm wyzej - szerokosc laty - bo pozniej do nich dokrecasz late rownolegle do okapu, po dokreceniu lat poziom laty=poziom deski okapowej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie prostopadle do ściany. Nie zdarzyło mi się trafić budynku aby okap był równoległy do ściany a ściana nie falowała. Jak okap nie jest szerszy niż 60 cm wystarczy łata po ścianie i deska okapowa. Jak podbitka drewniana to nie cieńsza niż 19 mm malowana dwukrotnie przed montażem. Ja mocuję cienkimi wkrętami i maluję po montażu trzeci raz półsuchym pędzlem. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgadzam się z tym że wystarczy łata po ścianie.Bo jak dobrze zamocować łatę przez np. 15cm styropianu? Cyba że kotwami stalowymi o średnicy przynajmniej 12mm, i jeśli mur nie jest z pustaka ceramicznego. A jak ogólnie wiadomo stal przemarza i dlatego do mocowania styropianu używa się łączników plastikowych.Lepiej zrobić to na wieszakach tak jak radzi face
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje wszystkim za odpowiedzi.

 

"Muchrem" Twój link rozjaśnił mi wszystko - super schematy.

 

Nasuwa mi się jeszcze jedno ostatnie pytanie, naczytałem się dużo na forum o potrzebie wentylacji izolacji pod dachem. Jest opcja zrobienia otworów w podbitce, co umożliwi przepływ powietrza, aż do kalenicy. Czy mógłbym zamiast otworów, montować deski podbitki ze szczeliną np. 1 lub 2 mm pomiędzy każdą? Da to jakiś przepływ powietrza?

PS. na dachu folia Fakro wysokoparoprzepuszczalna i dachówka ceramiczna.

Długość pozioma podbitki ok 60cm.

Edytowane przez Łukasz80
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moglbys ale to ladnie wygladac nie bedzie i piora do obciecia

moze jakies kratki wentylacyjne zamontowac np 15x15cm po 2 szt na okap

 

polecam rozwiazanie z rys nr 3 tylko z 1 lata przy scianie na poziomie deski okapowej

jak juz padlo w watku podbitka min 19 mm a najlepiej 22 mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładając że robię podbitkę drewnianą nie w poziomie lecz po krokwiach....to wtedy również dawać prostopadle do ściany czy lepiej równolegle?

 

Za równoległym położeniem przemawia fakt iż możnaby mocować deski bezposrednio do krokwi bez tworzenia dodatkowego rusztu. Jednoczśnie można montować dłuższe deski a więc mniej łaczeń. Mam rację?

 

Za prostopałym położeniem przemawia fakt, iż deski sa krótsze, co ograniczy ich wypaczanie. Ale jednocześnie trzeba by przybijać łaty prostopadle do krokwi i dopiero na nich montować deski.

 

 

I druga sprawa, ile płaciliście za m2 deski na podbitkę? Czym malować i ile mniej więcej wychodzi za malowanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

daj rownolegle do okapu, przybijaj dokrokwi, jednak nie dlugie na 3-4m tylko tnij aby laczenie bylo na co 2 krokwie

miejsca laczen zaslepisz listwa prostopadla

 

ja malowalem lakierobejca polmat duluksa, rozcienczona rozp lakowym jako podklad 2x a pozniej sama lakierobejca 2x

 

lakierobejca to ok 10l (4 puszki) na ok 40m2

podbitka po 28 zl/m2 modrzew

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...