Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

wentylacja dachu pod blachą


phans

Recommended Posts

Są specjalne taśmy izolacyjne pod kontrłaty. Montując folię z lekkim zwisem (3~5 mm) pomiędzy krokwiami osiągamy praktycznie 100% szczelności. Pozdrawiam.

Czy mógłbyś polecić jakąś taśmę za rozsądną cenę?

Tak sobie dumam i nasuwa mi się pytanie czy ludzie tak rzeczywiście robią czy jednak olewają te taśmy?

Ale ja chciałbym żeby ten dach służył parę długich lat:)

Sliczne dzięki za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Szanownych Forumowiczy!

I ja także występuję z pytaniem, czy kalenica naszego dachu jest dobrze wentylowana?

Pytanie zrodziło się w momencie, gdy małżonek wykonał pierwszą warstwę podbitki, taką prowizoryczną, by móc osiągnąć SSZ naszego parterowego budynku, bowiem niebawem odbędzie się montaż stolarki.

Nadmieniam: poddasze nieużytkowe, bez okien, więźba prefabrykowana, na niej membrana, taśma kalenicowa, łaty, kontrłaty, blachodachówka ruukki finnera, oryginalne uniwersalne uszczelki ruukki tylko pod kalenicę i grady, deska czołowa wraz z pasem pod- i nadrynnowym.

Pytałam naszych Panów dekarzy, czy tą wstępną podbitką nie zaszkodzimy wentylacji dachu, oni - że nie.

Jak patrzę na dach, to myślę, że wentylacja odbywa się poprzez wypust blachodachówki, który nieznacznie wystaje poza pas rynnowy. Dodatkowo zarówno przedstawiciel Ruukki, jak i ekipa uznali, że wróblówki przy tym rodzaju blachy nie trzeba montować, bo wypust ten jest zbyt mały, wniknięcie ptactwa niemożliwe.

No i końcowo nasuwa się pytanie, czy w momencie montażu ostatecznej podbitki z PCV, zasadne jest stosowanie paneli wentylacyjnych? Chyba trochę to bez sensu, wg mnie.

Ale bardzo proszę specjalistów o wypowiedź, czy nasza manufaktura, nie narusza zasad wentylacji dachu. Dodam jeszcze, że dachu nie ocieplamy, bo wełna ułożona będzie na drewnianym stropie.

Poniżej zamieszczam zdjęcia, niestety tylko takimi dysponuję i mam nadzieję, że widoczne jest to, o czym pisałam.

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

Edytowane przez koka1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy tak zamontowanym pokryciu nie masz praktycznie żadnej wentylacji. Jakie grubości są kontłaty? Trudno powiedzieć czy kalenica jest dobrze wykonana bo nie wiadomi co jest pod gąsiorami. Podbitkę należy zamontować bo folia musi być zakryta. Poddasze nieużytkowe radzę jednak w podbitce zastosować kratki wentylacyjne. Sufit też należy szybko zakryć. Blacha płaska pomiędzy kominem a kalenicą nie najlepiej świadczy o kunszcie Twoich dekarzy. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy tak zamontowanym pokryciu nie masz praktycznie żadnej wentylacji. Jakie grubości są kontłaty? Trudno powiedzieć czy kalenica jest dobrze wykonana bo nie wiadomi co jest pod gąsiorami. Podbitkę należy zamontować bo folia musi być zakryta. Poddasze nieużytkowe radzę jednak w podbitce zastosować kratki wentylacyjne. Sufit też należy szybko zakryć. Blacha płaska pomiędzy kominem a kalenicą nie najlepiej świadczy o kunszcie Twoich dekarzy. Pozdrawiam.

 

1. Kontrłaty o wymiarach 6x4.

2. Pod gąsiorami na kalenicy i gradach znajduje się uszczelka uniwersalna ruukki, której foto zamieścić nie mogę, bo jest w pdf-owskim pliku katalogu instrukcji montażu finnery. Wizualnie, wygląda ona trochę jak wróblówka.

3. W podbitce PCV panel wentylacyjny niezbędny, zatem osb w tych miejscach należy usunąć, jak dobrze rozumiem?

4. Co do obróbek blachy płaskiej przy kominie, sądzę, że pociągnięcie jej do gradu i kalenicy miało na celu uniknięcie zaciekania opadów przy tak głęboko tłoczonej blasze. Być może są na to inne sposoby, ale faktycznie, bez Pana sugestii, do tej pory nie zwróciliśmy na to uwagi. Bo dach zazwyczaj oglądamy z poziomu "zero" i bez zoomu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad. 1. Jak dobrze rozumiem łata i kontrłata jest o tej samej grubości .

ad. 2. Nie znam tej uszczelki. Jak nie jest to "gąbka" to dobrze.

ad. 3. Czy okap jest zakryty OSB i na to ma być montowana podbitka?

ad. 4. Jest to rozwiązanie bardzo nieestetyczne. Górny kołnierz obróbki powinien wychodzić spod blachodachówki.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months później...

Dzień dobry,

mam problem ze skraplaniem się wody na poddaszu. Dom parterowy (kanadyjczyk jeśli to ma znaczenie), dach kopertowy, kryty blachodachówką, nieużytkowe poddasze, ocieplenie z wełny mineralnej ułożonej na stropie. Do tej pory na więźbie była rozciągnięta folia (Lenko ML110) bez kontrłat i na tym nabite łaty i blachodachówka, pod gąsiorami na kalenicy włożona jest uszczelka z gąbki. W okresie jesienno-zimowym na folii zbiera się bardzo dużo wody - na tyle dużo że kapie na strop lub zlewa sie po folii a następnie po ścianach zewnętrznych lub kapie przez podbitkę. Wykonawca domu stwierdził że należy całe poddasze ocieplić wełną mineralną i problem zniknie. Niestety nie pomogło. Folia nadal rosi i woda kapie na wełnę którą ułożono pod dachem. Czytając powyższe posty wydaje mi się że problemem jest brak odpowiedniej wentylacji. Czy brak kontrłat i ta uszczelka z gąbki pod gąsiorami na kalenicy może być przyczyną problemu? W jaki sposób spróbować wyeliminować usterkę?

pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak się dzieje jak za budowę szkieletów a do tego dachów biorą się firmy niemające zielonego pojęcia o wentylacji i funkcji dachu. Dach ryty blachodachówką czyli imitacją dachówki musi być wykonany tak jak pod dachówkę! Poprawić to można profesjonalnie w następujący sposób zdjąć pokrycie i zdemontować łaty nabić kontrłaty i łaty zamontować blachodachówkę. Wyrzucić gąbki z okapu i kalenicy. Przy okapie zamontować grzebień (wróblówkę) w kalenicy łatę na wspornikach następnie taśmę pod gąsiory i gąsior. Izolację cieplną wykonać wyłącznie na stropie. Pod tą izolacją koniecznie musi się znaleźć paroizolacja. Natomiast półśrodkiem być może skutecznym będzie wyrzucenie uszczelek okapu i kalenicy, zamontowanie wróblówki przy okapie. Usunięcie wełny ze skosów i sprawdzenie czy pod wełną na stropie jest paroizolacja jak nie ma to zdjąć wełnę i założyć paroizolację i na nią wełnę. W obu rozwiązaniach przydało by się zwentylować takie pomieszczenia jak kuchnia, łazienka itp. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...