Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

SZTOKER 25 prosze o uwagi i opinie


michalz2x

Recommended Posts

w grzaniu CWU do niższej temperatury niż CO pompa CO pracuje bez przerwy chyba że wyłaczy ją termostat pokojowy

w przypadku pomp zwykłych i sterowania pompami płynnego pompa CO będzie zwalniać w czasie grzania CWU

 

w przypadku grzania CWU do temperatury wyższej niż CO pompa CO sie wyłączy i będzie załączać na 2 minuty

 

Tak pod warunkiem ustawienia pracy pompy CO w trybie płynnym bo w skokowym obie pompy pracują na 100 % . U mnie na kotle 60 C - termostat pokojowy załączony , załącza się grzanie CWU to temperatura spada do 43 C ( przy 48,9 C na kotle zatrzymuje się pompa CWU , temperatura powrotu 40 C ) . Około 10 min. kocioł powoli podnosi się do 51 C ( załącza się CWU ) spadek do 48,9 C na kotle ( CWU STOP ) i tak z 4 razy , potem kocioł na 100% i pozostaje tak przez 30 - 38 min. Kocioł bez załączonej pompy CO nagrzewał CWU z 35 - 38 C do 45 w 20 min a przy 2 pompach dogrzanie o 2 C zajmuje około 38 min . Co ty na to timon 12077 ? Tej doby testuję grzanie CWU całą dobę , jeśli zużycie wzrośnie to wracam to grzania w określonych godzinach i STOP CO w czasie grzania CWU . A na przyszły sezon jeśli nic z cobrą nie zrobią - kupuje inny ster .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

cody

co mam ci napisać

3 sezony bawię się niezliczoną iloscią softów cobry a ostatnio scorpiona/talosa i wiem doskonale jak realizowane jest grzanie CWU w zależności od ustawień

u siebie tez sprawdzałem i jak obniżę temperaturę CO na czas grzania CWU(nie ma potrzeby wyłączenia, wystarczy w strefach obniżyć) to grzeje 40 minut a jak chodzi równolegle to 1h 20 minut

jak chcesz błyskawicznego grzania CWU to w dsustanie najlepiej i z wysoką mocą wtedy zagrzeje szybciej tylko z jakimi skutkami ubocznymi?

zwłaszcza gdy zapotrzebowanie chwilowe znikome.

jedno co jest na minus przy priorytecie to brak pójścia grzania na 100% jest blokad i grzeje tylko na 80%

sugerowałem też Włodkowi że PID reaguje wolno ale okazuje się że inni testerzy nie mieli takich problemów

moze to kwestia instalacji???

 

rafaln1

ponawiam pytanie Cody-ego jaki to soft co tak robi że wyłącza pompę CO gdy grzeje CWU niżej niż CO???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurka ludzie... specjalnie przed chwilka byłem w kotłowni.

Nawet termostat dezaktywowałem żeby czasem Wam nie namącić.

CO ustawione na 53 stopnie.

CWU ustawione na 45 (woda w bojlerze 40 stopni).

Pompa CWU ruszyła, CO zatrzymała się.

Specjalnie obniżyłem temperaturę CWU na 40.

Pompa CWU wyłączyła się, CO załączyła.

 

Soft taki jaki był w Cobrze w momencie zakupu czyli marcu 2015 roku- v11_A33_p

Edytowane przez rafaln1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie kieruję do osób , które przez jeden sezon nie miały zaworu mieszającego 4D z siłownikiem . Czy po zamontowaniu takiego zestawu : 1. Zmniejszyło się zużycie opału 2 Czy dogrzanie pokoi się wydłużyło czy skróciło . Czy dobrze rozumiem , że do czasu np. osiągnięcia temperatury zadanej za zaworem siłownik kręci zaworem " raz w lewo raz w prawo " ?Czy otwiera się na powrót i tak stoi aż temperatura za nim osiągnie wartość zadaną i po tym czasie otwiera się na zasilanie CO ?

 

Miałem pierwszy sezon bez 4D.

1.Odnoszę wrażenie że spalanie praktycznie się zwiększyło, bo wcześniej temp. CO regulował kocioł 40C. Teraz na kotle 60C, a za zaworem 35C.

2. Czy czas dogrzewania pokoi się zmienił? Nie wiem, bo na dole mam podłogówkę z zestawem mieszająco-pompującym, który reguluje w niej temp. Na poddaszu grzejniki z termostatami oprócz łazienki- podłogówka na RTL-u i mały grzejnik łazienkowy rozkręcony na ful.

Do czasu osiągnięcia zadanej temp. za zaworem 4D sterownik aligator za pomocą napędu co parę sekund przekręca ociupinkę zaworem.

Co do sterowania temp. w domu w moim przypadku to założenie 4D nie przyniosło zmiany oprócz łazienki. Wyższa temp. na kotle- chyba lepiej dla kotła.

A poza tym PID jest strasznie mulasty jeżeli chodzi o reakcje na zmianę temp.

Edytowane przez piotrx0
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurka ludzie... specjalnie przed chwilka byłem w kotłowni.

Nawet termostat dezaktywowałem żeby czasem Wam nie namącić.

CO ustawione na 53 stopnie.

CWU ustawione na 45 (woda w bojlerze 40 stopni).

Pompa CWU ruszyła, CO zatrzymała się.

Specjalnie obniżyłem temperaturę CWU na 40.

Pompa CWU wyłączyła się, CO załączyła.

 

Soft taki jaki był w Cobrze w momencie zakupu czyli marcu 2015 roku- v11_A33_p

 

Jak masz ustawioną pompę CO - płynnie czy skokowo ?

 

Dziękuję piotrx0 za odpowiedź .

Edytowane przez cody_007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nareszcie ludzie coś piszą, obserwują działanie kotła i steru i jak spostrzegłem to już kilku narzeka na wolny albo bardzo wolny start Pid. Pytanie: można jakoś zmienić tego muła czy tylko zmiana stera to zmieni. Testowałem różne softy i niema efektu, najlepiej się sprawdza w dwu stanie ale nie płaci się za Cobrę zeby pracowała jak stery z przed 10 lat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt - PID reaguje ospale. Taki algorytm powinien być jednak szybki bo to prawie sztuczna inteligencja ;)

PID w sterowniku Alligator dałbym sobie rękę uciąć, że go nie ma i sterownik pracuje zero-jedynkowo. Ale PID w nim jest.

 

Do czasu jak nie przyszły mrozy to było ok. Teraz pogodówka zwiększyła temp. za zaworem 4D do ok 45°C i przy ustawionej 60°C na kotle i włączeniu grzania CWU (43 z histerezą 7°C) to kocioł ma problem z dojściem do swojej temp.

Spadnie do 50 i później podniesie o 3, spadnie 2, podniesie 3, spadnie 2... I tak do czasu aż CWU nie osiągnie swojej temp (zasobnik 120 l).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie- działa dokładnie tak jak pisałem czyli przy niższej CWU od CO pompa CO wyłącza sie przy grzaniu bojlera.

Tyle, że wczoraj zauważyłem niefajne rozwiązanie.

Działa to przy dezaktywowanym termostacie pokojowym.

Przy aktywnym już nie.

 

timon- chętnie podeślę soft ale nie widzę nigdzie Twojego mejla a i przez prywatną chyba załącznika nie prześlę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rafaln1 Jak wygląda zużycie opału w oknie 1207 w kg/h czy w tylko w sekundach pracy podajnika ?

 

Ta więc przybywa niezadowolonych z oprogramowania Włodka_PID

 

Ciekawy jestem jak długo testerzy obserwowali pracę PID , przy jakich temperaturach zewnętrznych , przy jakiej instalacji CO ( tylko podłogówka czy tylko tradycyjnie grzejniki , czy mieszanej ) czy pompy były energooszczędne czy zwykłe , czy był zawór 3D lub 4D , czy był termostat pokojowy i czy był bojler i jaką miał nastawę oraz pojemność . W czasie tych mroźnych dni przy kotle siedzę po 2 godz. i więcej szukając sposobu aby kocioł zszedł do około 20 kg/24 h zamiast 31 kg/24h .Woda w kotle aż jęczy a CWU o 2 C dogrzewana jest w około 38 min. Bo autor oprogramowania ma swoją wizję sterowania . Na jego miejscu po nawet jednym sygnale ,że ktoś chciałyby zmian w oprogramowaniu to wysłałbym mu umowę np. użytkownik zwalnia od odpowiedzialności autora oprogramowania za szkody powstałe po wprowadzeniu zmian w oprogramowaniu XXXXXXX na prośbę użytkownika lub umowę o testowanie oprogramowania nawet za wynagrodzeniem i nie muszą to być jakieś wielkie pieniądze .Dane takie przeanalizować pod kątem instalacji , nastaw a nawet położenia geograficznego - inne są temperatury na południu a inne na północy czy nawet w Rosji ( bo tam też jadą kotły z tym sterownikiem ) .

 

Producent kotła milczy i czeka na koniec sezonu aż niezadowoleni zajmą się innymi problemami .

 

Włodek_PID podaj cenę za jaką dokonasz zmian w oprogramowaniu tak jak chcą tego użytkownicy to się zrzucimy albo sam zapłacę aby mieć tak jak chcę .

Edytowane przez cody_007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kilogramach na dobę.

Akurat ja nie jestem niezadowolony z oprogramowania.

Miałbym tylko skromne propozycje przyśpieszenia działania PID'a i umożliwienie priorytetu CWU w trybie termostatu.

Choć ta druga rzecz jakoś wielce mi nie przeszkadza.

 

Wybór przeze mnie Sztokera z Cobrą to strzał w dziesiątkę.

A poprawki można by wprowadzić w sprzęcie każdego producenta.

Większość użytkowników zwyczajnie nie wnika tak głęboko w działanie sprzętu a tylko zasypuje, wyjmuje popiół i tyle.

Ale z drugiej strony tacy co obserwują i marudzą też muszą być bo ktoś przecież musi zwrócić uwagę na braki oprogramowaniu.

 

Z mojej strony marudzenie dotyczyć może tylko ślimaczego PID'a.

Podczas gdy temperatura na kotle szybko spada aż prosi sie co by PID zadziałał dużo bardzej ostro a kociołek o wiele szybciej osiągnąłby zadaną temperaturę.

A tak to sobie kręci i kręci i kręci zanim zdecyduje się dać czadu.

Edytowane przez rafaln1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile głów taka interpretacja - jeśli chcesz coś poprawić to nie jesteś w pełni zadowolony ( to moje zdanie ) Więc trzeba się określić czy chcemy zmian aby nie mieć zastrzeżeń albo siedzieć cicho a krzyczeć jak zabronią nam palić węglem .Kupiłem sztokera aby nie być niewolnikiem kotła ale jak patrzę jak oprogramowanie steruje kotłem to szlak mnie trafia ile ciepła wydmuchiwane jest w komin bo PID zasypia i jak go czujnik kopnie w dupę do wkręca się na 100 % aż woda w kotle jęczy .:mad: Mój węgiel nie jest ah i oh ale 31kg/24h to dużo jak na 130m2 z garażem w obrysie domu , z bojlerem 160L . W zasypowym miałem takie zużycie łącznie z drewnem na rozpalenie i w domu miałem 26 a nawet 27 C i przy mrozach -20 C ale zaśnij w takiej temperaturze ! Owszem paliłem raz na 24h ale o 16,30 bezwzględnie trzeba było rozpalać a gdy taki kocioł nagle straci zasilanie pompy ? ( rurki pex 26 na pionach itp. ) Do dziś mam przetwornicę z 12V na 230 V tylko aku już padło ( ale awaryjnie to z auta wyjmę ) Edytowane przez cody_007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie- działa dokładnie tak jak pisałem czyli przy niższej CWU od CO pompa CO wyłącza sie przy grzaniu bojlera.

Tyle, że wczoraj zauważyłem niefajne rozwiązanie.

Działa to przy dezaktywowanym termostacie pokojowym.

Przy aktywnym już nie.

 

Dzięki rafain1 za konkretne informacje. Rzeczywiście działa tak jak napisałeś. Dla mnie jest to o tyle istotne, że jak w momentach nasilenia korzystania z łazienki gwałtownie wzrasta zużycie ciepłej wody, to dobrze by było, żeby grzało tylko CWU.

Jeśli chodzi o to, że jak piszesz, "działa to tylko przy dezaktywowanym termostacie pokojowym", podłącz termostat bezpośrednio do zasilania pompy a nie przez Cobrę. Sterownik "nie będzie widział" termostatu a efekt będzie ten sam.

 

Problem z reakcja PID na spadek temperatury poruszałem już jakieś 3-4 lata temu. No ale od tamtego czasu wiele się w oprogramowaniu zmieniło i wersje softu "S" pracują bardzo dobrze, z jednym ale, moim zdaniem zupełnie sobie nie radzą, przy podłączonym CWU. Nie ma co mieć pretensji do Włodka o to, że źle działa coś co jest niewykonalne. O ile dobrze rozumiem zasadę działania PID to przebiega to tak, że na podstawie przebiegu pracy kotła program "zbiera informacje" i dobiera parametry optymalne. No to teraz proszę mi powiedzieć jak ma te informacje zebrać, jak co pewien czas, raz częściej raz mniej często, zakłócane są one przez pracę CWU. Do tego dochodzi jaszcze to, że przy takiej samej instalacji ktoś może zamontować zbiornik CWU 100l a ktoś inny 300l.

Wniosek - chcąc, żeby sterownik prowadził pracę pieca w sposób zbliżony do ideału, trzeba się pozbyć wszystkiego co zakłóca jego pracę, czyli zrezygnować z CWU, albo pogodzić się z tym, że idealnie (cokolwiek to znaczy, pewnie dla każdego coś innego) nie będzie nigdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Jeśli chodzi o to, że jak piszesz, "działa to tylko przy dezaktywowanym termostacie pokojowym", podłącz termostat bezpośrednio do zasilania pompy a nie przez Cobrę. Sterownik "nie będzie widział" termostatu a efekt będzie ten sam.

 

Zastanów się co piszesz . Wprowadzenie bezwzględnego priorytetu z opcją wyłączenia to nic wielkiego ale dla wielu poprawi nastrój i samopoczucie . Nikt normalnie korzystający z wody nie wychlapie z 300 L bojlera tyle wody że kocioł klęknie .Poza tym mając tak duży bojler to zapewne ma zawór mieszający który ustala temperaturę wody ciepłej na kran ( ja przynajmniej tak mam i jestem bardzo zadowolony - odkręcam tylko jeden kran i wiem , że się nie poparzę mając na bojlerze np. 60C - tak miałem przy zasypowym kotle ) Tak samo nieekonomicznie jest montować taki bojler tylko pod jedno źródło dogrzewania tylko pod dwa i często drugim źródłem są solary a tam nie grzejesz do 45 C tylko na maxa czyli 60 lub 70 C bo następnego dnia będzie za mało słońca i co wtedy w garnku na kuchni czy na ognisku w ogrodzie ? Jak dajesz przykłady do dobieraj je rozsądnie aby pasowały do rzeczywistości .Jeśli cię obraziłem to przepraszam nie miałem takiego zamiaru .

Edytowane przez cody_007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cody_007, jeżeli z całego mojego wpisu twoją uwagę przykuło tylko te 300l to mnie nie obraziłeś. Równie dobrze mogłem zamiast 300 napisać 150 albo 500. A tak nawiasem mówiąc, skąd Ty wiesz co ludzie mają podłączane - bo Ty masz inaczej?. Stosując Twój tok rozumowania - nikt nie mieszka w nie ocieplonych domach, bo to bez sensu, przecież trzeba ocieplić.

Gdybyś skupiał się na sensie zamieszczanych tu wypowiedzi a nie na pierdołach, to byś wiedział, że też szukałem rozwiązania bezwzględnego priorytetu CWU (sam mi odpisywałeś na pytanie o to). Ale rafain1 kilka postów wyżej powiedział jak to zrobić.

Edytowane przez Irek.S1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, czy ktoś z was albo znajomych próbował pracę sztokera na innym sterowniku i czy ewentualnie ma porównanie pracy tego tych sterowników głównie chodzi o działanie PID czyli reakcji na szybki spadek temp.kotła. Pisanie w stylu ze PID nie może szybko reagować na spadek temperatury wody w kotle do mnie nie docierają chyba ze ten cały PID to tylko ściema i marketing
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cody_007, jeżeli z całego mojego wpisu twoją uwagę przykuło tylko te 300l to mnie nie obraziłeś. Równie dobrze mogłem zamiast 300 napisać 150 albo 500. A tak nawiasem mówiąc, skąd Ty wiesz co ludzie mają podłączane - bo Ty masz inaczej. Stosując Twój tok rozumowania - nikt nie mieszka w nie ocieplonych domach, bo to bez sensu, przecież trzeba ocieplić.

Gdybyś skupiał się na sensie zamieszczanych tu wypowiedzi a nie na pierdołach, to byś wiedział, że też szukałem rozwiązania bezwzględnego priorytetu CWU (sam mi odpisywałeś na pytanie o to). Ale rafain1 kilka postów wyżej powiedział jak to zrobić.

 

Tak się składa , że większość moich znajomych "pobudowała" się w ostatnich 3 latach i widziałem co mają zainstalowane - ich cyrk ich małpy . Patrzę i słucham , może kiedyś też wybuduję nowy dom i mądrzejszy o ich błędy nie popełnię ich .Kupowanie i montowanie czegokolwiek na zapas mija się z celem w mojej ocenie dotyczy to dużego bojlera i za dużego kotła .Sam się zastanawiam nad pozbyciem się zaworu 4D ( nie mam sterownika do niego gdyż przekonany byłem , że to co kupiłem z kotłem już wszystko ma .Na kotle oprócz cobry mam puszkę do której schodzą się przewody z cobry i widząc ją uznałem ,że nie muszę już nic kupować oprócz zaworu i siłownika ale gdy podłączyłem kocioł i termostat zobaczyłem , że z siłownika wychodzą trzy przewody a w puszce zostały 2 wole zaciski dowiedziałem się , że jeszcze mam braki do tak wspaniałego kotła ( nawet producent w pierwszej odpowiedzi na email potwierdził ,że ta puszka to aligator a poprawił się dopiero po 2 dniach ) .i wstawieniu 3D z tym mam doświadczenie z poprzednim kotłem tam pompa nie ma wpływu czy jest za blisko zaworu bo on ogranicza ilość wody na instalację a reszta wraca na powrót

 

Eh . Nikt nikomu nie zabroni montować tego co chce ale przeważająca większość instalatorów CO naciąga klienta wciskając mu np. większy bojler ( będzie pan zadowolony oczywiście instalator też bo ze sklepu dostanie procent od wartości faktury ) albo x pomp do prostej instalacji CO i CWU albo doradzając/wciskając ludziom kocioł większej mocy niż im jest faktycznie potrzeby ( panie lepiej mieć w zapasie te kilka kW ) a potem ludzie dzwonią , płaczą ,że rury się trzęsą a kocioł tyle spala i jakaś smoła w kotle i się dymi i śmierdzi .Sam widziałem taki przypadek - mieszkanie w bloku 45 m2 może 50m2 a kocioł 20 kW i osobiście słyszałem rozmowę sprzedawcy " lepiej mieć w zapasie kilka kW " Kolega z okolicy nie może na noc podsypać węgla bo mu wcisnęli 25 kW i kocioł się gotował i tylko drewno mu zostało .

Więc nie wyciągaj pochopnych wniosków co przykuło moją uwagę . U mojego znajomego ( świeży przypadek ) instalator zamontował 3 pompy na odcinku 3,5 m kocioł - szafki rozdzielaczy gdzie są kolejne 2 pompy ( na podłogówkę ) .Zrozumiałbym gdyby pompa przy kotle była małej mocy np. wilo 1-4 i ganiałaby wodę kocioł - szafki na bajpasie ale nie .Złożył to tak ,że sterownik od pomp na podłogówkę nie włączał pomp bo woda nie docierała do szafek ponieważ pompa na kotle wykrywała wzrost ciśnienia ( pompa chyba LPF tak duża , że rurka musi być przy niej podpierana bo się wygnie i panie wie pan ,że ta pompa w nocy zwalnia automatycznie obroty !?) i zwalniała a to wszystko przez brak bajpasu na szafkach .Do tego nie wspomniał , że planuje za duży kocioł ( 22 kW na 130 m2 podłogówki ) gdzie podłogówka to max. chyba 36 C i kocioł spala 25 kg/24h , żadnych zaworów 3D lub 4D jedynie w szafkach zamontował zawory mieszające podobnie działające jak taki co mam przy bojlerze ( aby się nie poparzyć ) Co będzie w sytuacji gdy termostat karze grzać a powrót z podłogówki przekroczy 36 lub 40 C ? Takich to mamy oczytanych i nowoczesnych instalatorów .Teraz jak termostat karze grzać to włączają się 3 naraz a dojdzie jeszcze 4 na bojler - to będzie wesoło ( bojler 300 L ale w lato będą solary ) a można by w tym konkretnym przypadku zrezygnować z tej przy kotle bo te w szafkach mają dość mocy aby obsłużyć podłogi - dom jednokondygnacyjny niepodpiwniczony a jako wisienka do tortu to kocioł ma tylko 1 wyście .

 

Niezadowolonych może być więcej nie każdy trafił na ten temat i klnie w kotłowni na kocioł jak AGNIESZKA1979 chociaż jej przypadek bardziej komplikuje odległość kotła od domu .Tam przydałby się oddzielny obwód dla kotła i oddzielny dla domu a kocioł powinien pracować z PID i ADC - zaznaczam , że to tylko moje zdanie .

Edytowane przez cody_007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Latem jak zasilałem samo CWU to tłumaczyłem sobie tak powolny PID sytuacją w której sterownik pierw musiał delikatnie rozdmuchać żar po nawet kilkunastu godzinach podtrzymania. Jakby ruszył z kopyta bez tego zabiegu to zwyczajnie by zgasł.

 

Ale zimą gdy żaru jest dużo i podobno PID się "uczy" to powinien zdawać sobie sprawę, że może ruszyć z pełną mocą bo żaru ma dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...