cody_007 12.01.2016 10:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2016 (edytowane) Więc tak Panowie timon120777 i rafaln1 . Chciałem wgrać A33P , który z nazwy jest Cobra_v9_A33_m więc wynikało że jest starszy od Co_v11_A33_N, poprosiłem Was przez prywatne wiadomości o kolejne przesłanie A33p ale odpowiedzielibyście zapewne popołudniu ( nie mam żalu ) postanowiłem wgrać to co dostałem od rafaln1 jako A33P . Okazało się ,że cobra wyświetliła A33P - więc to błąd w nazwie pliku ale do rzeczy . Kopia A33P od rafaln1 miała w sobie jego nastawy ( co już wcześniej podejrzewałem a potwierdziło się gdy wszedłem w nastawy świeżo wgranego A33P ) Ustawiłem po swojemu nastawę dla 100% mocy oraz strefy dla CWU .Ustawiłem w strefie CWU grzanie i CWU się włączyło ale ręcznie włączyłem termostat ( mam taką opcję w termostacie pokojowym : jest AUTO i MAN i ten MAN włączyłem ) i pompa CO ruszyła ! W strefie obwodu CO obniżyłem zadaną i pompa CO zatrzymała się - timon120777 miał rację .Wyłączyłem strefę obwodu CO i pompa ruszyła . Wniosek jeden aby CWU miało priorytet musi mieć nastawę wyższą od CO . Nie zmienia więc to mojego rozczarowania takim zamysłem priorytetu dla CWU jaki ma Włodek _PID gdyż nie można tego nazwać priorytetem dla CWU ( to moje zdanie wynikające z logicznego rozumowania i definicji PRIORYTET ) . Ja chcę mieć ( temperatura zadana ) 60C i CWU 50C i aby tylko CWU było grzane w tym czasie bez CO mimo załączonego termostatu pokojowego . Dogrzanie zajmie np. w 2 etapach po 20-30 min i wtedy CWU STOP a CO START ( w przypadku załączonego termostatu pokojowego ) i to wydaje się najlepszym rozwiązaniem w moim rozumowaniu .Jak tu wspomniano - gdyby nie obwód CWU i termostat pokojowy to kocioł pracowałby spokojniej bez zakłóceń temperatury zadanej na kotle .W jakim celu więc są 2 wyjścia z kotła i możliwość podłączenia termostatu pokojowego skoro zakłóca to pracę kotła i soft nie daje sobie z tym rady tak jak powinien - wydłużenie grzania CWU + zwiększenie zużycia opału ? Producent nie radzi sobie z zestrojeniem : kocioł i sterowania nim i sprzedaje ............. . Jeszcze jedno - obniżanie w strefie CO zadanej na kotle nie jest dobrym rozwiązaniem ponieważ obniżenie trwa godzinę i gdy termostat jest załączony to znów algorytm będzie ziewał aby podbić do zadanej - więc rozchwianie ( zakłócenia temperatury ) będzie nadal problemem .Dodatkowo podbijając zadaną CWU ( w strefie ) powyżej CO daje większą temperaturę a więc i większe zużycie opału , pomijam fakt niechcianej tak wysokiej temperatury CWU mimo ,że na kran poszłaby woda 42 C ( zawór mieszający ). Edytowane 12 Stycznia 2016 przez cody_007 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafaln1 12.01.2016 14:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2016 Ciekawi mnie ta tajemnicza zmiana nazwy pliku.To co Ci przesłałem ma u mnie nazwę: Co v11_A33_p.binNawet w wiadomościach wysłanych mam załącznik o takiej właśnie nazwie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cody_007 12.01.2016 16:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2016 (edytowane) Ciekawi mnie ta tajemnicza zmiana nazwy pliku. To co Ci przesłałem ma u mnie nazwę: Co v11_A33_p.bin Nawet w wiadomościach wysłanych mam załącznik o takiej właśnie nazwie. Czy masz nastawę CWU z podbiciem temperatury w strefie o parę "kresek" powyżej zadanej , moc min. kotła na 3,4 i nastawy podawanie poniżej 8 sek. pauzy 35 sek. ? Nie mam powodu aby wprowadzać Was w błąd .Proszę o ponowne przesłanie tego softu Co v11_A33_p._ bin . Email wysłałem na PRIV Edytowane 12 Stycznia 2016 przez cody_007 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
timon120777 12.01.2016 19:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2016 cody wysłałem to co dostałem sprawdź co to jest faktycznieja wrzuciłem soft A33n żeby sprawdzić co jest w nimi ciekawostkapodczas grzania CWU bez włączonej funkcji współpracy z termostatem pompa CO się wyłącza. ale tylko w trybie skokowym. w trybie płynnym działa. niestety mam energooszczędną więc nie puszczę w płynnym bo spalę. po uruchomieniu współpracy z termostatem gdy grzeje CWU to załącza się cyklicznie zgodnie z przerwą dla termostatu. sytuacja ma miejsce niezależnie od temperatury zadanej dla CWU Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafaln1 13.01.2016 07:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2016 (edytowane) podczas grzania CWU bez włączonej funkcji współpracy z termostatem pompa CO się wyłącza. ale tylko w trybie skokowym. No O.K ale czy w tym czasie pompa CO ustawiona skokowo załącza się cyklicznie jak to ma miejsce w przypadku gdy CWU>CO? W manualu Cobry piszą, ze w przypadku grzania CWU wyzszej od CO pompa ustawiona skokowo wyłacza się i załączana jest chyba co 15 minut na 5 minut pracy. O sytuacji gdy CWU jest nizej od CO nic nie piszą. Oczywiście chodzi mi o pracę sterownika bez termostatu bo jak jest z nim to wiem. Marne byłoby to rozwiazane gdyby w przypadku CWU cody, moje ustawienia: podawanie- 5,5 sek przerwa- 37 sek moc min- 3,4 temperatura CWU 40 st. w godzinach 18-24 podbita w strefach o 5 st. od 24 do 7 przerwa w grzaniu, potem grzanie 40 st. do godziny 10. A potem przerwa w grzaniu do godz. 18 Edytowane 13 Stycznia 2016 przez rafaln1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
timon120777 13.01.2016 12:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2016 u mnie jak miałem odłączony termostat to sie wcale nie włączyła przez cały cykl grzania CWU było tak niezależnie od tego czy CWU było nizej czy wyżej od CO grzane Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 13.01.2016 13:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2016 Dostałem zgodę właściciela na uchylenie rąbka tajemnicyJa od kilku miesięcy (od lipca zeszłego roku) współpracuję z Instytutem Energetyki przy rozwoju nowej wersji Skam-Pa, w najbliższym czasie ok.2m-cy nastąpi kolejna weryfikacjaOd jakiegos roku trwają też prace nad nowym sztokerem, także będzie niebawem badany w Instytucie Energetyki, tutaj mogę zdradzić,że na mocy znamionowej emisje CO osiągamy na śmiesznie niskim poziomie między 3 a 30mg/m3 a pracując na 30% raptem podbija do 120-130mg/m3. Właściciel planuje też zmiany w oprogramowaniu. Dalsze informacje będę mógł podać za zgodą właściciela, być może wyrazi zgodę na publikację wyników cząstkowych.Spodziewamy się,że nowe sztokery z nowym typem paleniska roboczo nazwanego zamkniętym wejdą po badaniach z początkiem końca pierwszego kwartału lub w drugim kwartale tego roku. (jak wszystko pójdzie zgodnie z planem) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafaln1 13.01.2016 16:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2016 (edytowane) u mnie jak miałem odłączony termostat to sie wcale nie włączyła przez cały cykl grzania CWU było tak niezależnie od tego czy CWU było nizej czy wyżej od CO grzane Bo zapewne wartość przy ikonce wyłączoneg otermostatu masz ustawiona na zero. Właśnie wracam z kotłowni- testy przeprowadzone. CWU nastawione na 45 stopni. CO nastawione na 51 stopni. Termostat zdezaktywowany, pompa CO ruszyła do grzania, w tym momencie CO wyłączyła się. Dla potrzeb testu ustawiłem przy ikonce termostatu (przypominam- zdezaktywowanego) czas przerwy między załączeniami pompy na 1 minutę. Co sie dzieje? Otóż pompa CO załącza się na dwie minuty z przerwami ustawionymi przez użytkownika- w moim przypadku dla potrzeb testu co jedna minutę. Jedynie kiedy pompa CO nie wyłącza sie gdy grzeje CWU to aktywowany termostat podczas grzania. I chyba kumam dlaczego- po prostu załączone grzanie w termostacie to sygnał dla sterownika, że w pomieszczeniu jest temperatura poniżej zadanej i wyłączenie pompy CO w czasie grzania CWU dodatkowo obniżyłoby tą temperaturę. Zwyczajnie w takim przypadku ważniejsze jest grzanie pomieszczeń niż szybsze dogrzanie CWU. Od jakiegos roku trwają też prace nad nowym sztokerem,... Właściciel planuje też zmiany w oprogramowaniu. A czy ta zmiana dotyczy też obecnych Sztokerów? Bo powiem szczerze, że posiadam Sztokera od 10 miesięcy i prace nad nowym modelem kompletnie mnie nie interesują (oczywiście rozumiem, że jest to info dla tych którzy szukają kotła). Edytowane 14 Stycznia 2016 przez rafaln1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 13.01.2016 22:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2016 rafaln1ciężko stwierdzić, nowy ma konstrukcję zmieniona pod nowe normy, nie będzie rusztu awaryjnegopalnik jest przez to też zmodyfikowany i to mocno, pozostała zasada dokręcania paliwa, ale konstrukcyjnie to całkowicie nowe palenisko zamknięte. myślę jednak,że jak właściciel prace nad nowym ukończy, soft będzie taki jak zakłada, to chyba nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby go wgrać do wcześniejszego modelumyślę także, że będzie się też można pobawić w próby poprawy paleniska i próbować korygować nawiercenie wg nowego Bardziej jest mi znana konstrukcja 25, mówię o tym wcześniejszym. Ostatnio jeden "wiekowy" użytkownik mnie pytał co tam można zmienić. Tutaj podpowiedź była taka, że w dotychczasowym można dowiercić 3 i 4rząd otworów wiertłem 6ką (ja bym zaczął od wiertła 5.5) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cody_007 14.01.2016 09:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2016 Ostatnio jeden "wiekowy" użytkownik mnie pytał co tam można zmienić. Tutaj podpowiedź była taka, że w dotychczasowym można dowiercić 3 i 4rząd otworów wiertłem 6ką (ja bym zaczął od wiertła 5.5) Czy wzięto pod uwagę spadek ciśnienia powietrza w komorze powietrznej pod palnikiem ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafaln1 14.01.2016 14:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2016 (edytowane) rafaln1 jak właściciel prace nad nowym ukończy, soft będzie taki jak zakłada, to chyba nic nie będzie stało na przeszkodzie, aby go wgrać do wcześniejszego modelu To powiem, czego mi brak: Możliwości ustalania wg własnych potrzeb cyklicznego czasu pracy pompy w trybie termostatu. Teraz mamy tam tylko 2 minuty co jest wg mnie zbyt małą wartością. Druga sprawa- przydałaby sie możliwość sterowania pogodowego. cody- posłałem Ci A33p Edytowane 15 Stycznia 2016 przez rafaln1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cody_007 15.01.2016 16:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2016 (edytowane) Wgrałem A33P i jest tak jak pisał rafaln1 - pompy pracują tak jak w A33N . Nie wiem jak to zrobiłeś timon120777 , że napisałeś iż w tym A33P CO się wyłącza ( załączony termostat ) gdy "przyjdzie" czas grzania CWU . Jedyne co tłumaczy pierwszą wypowiedź rafaln1 w tej sprawie to podbicie temperatury CWU ponad zadaną na kotle (w strefie czasowej ). Mam nadzieję ,że z premierą nowego sztokera zmienią ten warunek priorytetu powiązanego z przewyższeniem nastawy zadanej dla CWU lub CO . Poprawiłem spalanie w sensie wyglądu popiołu ( mniej spieków i bardziej miałki ) - włożyłem do górnej komory ( sztoker 15 pierwszej wersji ) cegłę szamotową odpowiednio skróconą aby nie zasłaniała przewodów dymowych . Zaskoczony jestem ,że spodnia strona cegły nie zarasta sadzą . Zanieczyszczenia z węgla ( skała ) , którą unosi płomień z paleniska osadza się w większości przed drzwiczkami , kocioł zarasta sadzą ale już nie w takim stopniu jak bez cegły . Edytowane 15 Stycznia 2016 przez cody_007 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
timon120777 15.01.2016 16:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2016 a jak masz ustawione sterowanie pompą CO skokowo czy płynnie?jak przestawiłem na płynne to się nie wyłączała, na skokowym przestawała pracowaćteraz jade na Scorpionie i innych softach więc nie mogę nic sprawdzić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cody_007 15.01.2016 19:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2016 (edytowane) skokowo - pompa wilo pico , zmieniałeś nastawy rafaln1 ? Bo ma ustawione podbicie CWU ponad nastawę kotła . Edytowane 15 Stycznia 2016 przez cody_007 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 15.01.2016 21:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Stycznia 2016 Czy wzięto pod uwagę spadek ciśnienia powietrza w komorze powietrznej pod palnikiem ? Zacytuje odpowiedź użytkownika, który o to pytał: "Proszę Cię, podziękuj Kierownikowi za podpowiedź. Otwory powiększone do fi=6mm pozwoliły na uniknięcie tworzenia się jednego dużego, rosnącego w czasie spieku, który to nie pozwalał się zepchnąć przez podawanie opału. A im był większy tym cięższy i co 8... 12 godzin trzeba było haczykiem go wyciągać. Przypomnę, że palę pelletem z węgla brunatnego. Teraz są drobniejsze, spadające do popielnika... Jednak powiększenie otworów wymagało zwiększenia siły nadmuchu. To jednak nie pogorszyło" Ja Ci tego robić nie każę, ruszt to tylko kawałek płytki żeliwnej, jak się spapra, to można kupić drugą, ewentualnie deczko inaczej: zanim wpadniesz na pomysł przeróbek, to sobie wcześniej zamów drugą na zapas. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cody_007 16.01.2016 08:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2016 (edytowane) Zacytuje odpowiedź użytkownika, który o to pytał: "Proszę Cię, podziękuj Kierownikowi za podpowiedź. Otwory powiększone do fi=6mm pozwoliły na uniknięcie tworzenia się jednego dużego, rosnącego w czasie spieku, który to nie pozwalał się zepchnąć przez podawanie opału. A im był większy tym cięższy i co 8... 12 godzin trzeba było haczykiem go wyciągać. Przypomnę, że palę pelletem z węgla brunatnego. Teraz są drobniejsze, spadające do popielnika... Jednak powiększenie otworów wymagało zwiększenia siły nadmuchu. To jednak nie pogorszyło" Ja Ci tego robić nie każę, ruszt to tylko kawałek płytki żeliwnej, jak się spapra, to można kupić drugą, ewentualnie deczko inaczej: zanim wpadniesz na pomysł przeróbek, to sobie wcześniej zamów drugą na zapas. Dobrze . Próbowałem już tę płytkę wymontować ( zanim uruchomiłem kocioł - nie udało się ) ponieważ otwory tak skorodowały , że nie mogłem ich oczyścić/przebić i udało się to z pomocą wkrętarki oraz przystawki , która daje możliwość wiercenia pod kątem 90 stopni . Czy aby spiek nie był stopionym popiołem ? Jarecki79 czy mógłbyś zdradzić , czy priorytet w nowym sofcie do nowego sztokera dalej będzie powiązany z przewyższeniem temperatury dla CWU lub CO ? Obecnie priorytet jest dla większej nastawy temperatury np. zadana dla CO 60C i zadana dla CWU 50C - priorytet dla CO lub zadana dla CWU 60C i zadana dla CO 50C - priorytet dla CWU , nastawy równe dla obu obwodów skutkują ,że tak nazwę równorzędnym priorytetem dla CO i CWU .Mnie ( zebrałoby się więcej z tej zmiany zadowolonych ) interesuje bezwzględny priorytet dla CWU niezależnie od nastaw zadanych dla tych układów . Edytowane 16 Stycznia 2016 przez cody_007 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 17.01.2016 14:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2016 Tego nie wiem, rozmawialiśmy o lifcie algorytmu spalania.Na resztę trzeba poczekać, nie wiem co będzie chciał właściciel, co będzie chciał i mógł zrobić Włodek. Ze stanowiska widać tylko, że lepiej spala soft oficjalny, eSka sporo mocniej faluje na przyrządach. eSka ma fajniejszą obsługę i fajniej rozłożone menu (moim zdaniem), ale skuteczniej i czyściej na odpowiednich paleniskach chodzi wersja pid (dla stałego odbioru ciepła i podnoszenia mocy z odpowiednią zwłoką, aby spalać możliwie czysto).Generalnie sporo za wcześnie na rozmowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
toker 22.01.2016 10:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2016 (edytowane) Osobiście nigdzie nie znalazłem (być może przeoczyłem...) nic na temat uszczelnienia rusztu w Sztoker 25 kW. Owszem, popiłl wypełni szczeliny, ale... Dlaczego tak ważne jest doszczelnienie paleniska w retortach, a tutaj to się pomija ? A ta płytka zasłaniająca z przodu komorę powietrzną ? Też nie mówi się o jej uszczelnieniu. A sumując ubytek powietrza: trochę tu, trochę tu... i jak to się ma do ciśnienia w komorze powietrznej ? Palenisko jest bardzo małe. Palenie opałem o małej wartości opałowej zmusza do zwiększenia nadmuchu, bo kocioł nie uzyska odpowiedniej mocy. Co wpływa na tworzenia się spieków. A spychanie ich jest utrudnione, bo komora paleniskowa jest niemal 3-krotnie węższa od długości. Gdyby miał szerszą komorę...Z kolei zmiana (albo wyjęcie i założenie z powrotem) rusztu nie stwarza najmniejszego problemu. Pod tym względem nie ma lepszego kotła. A może by tak spróbować z kontrastem, jak w medycynie ? Tzn. dać zassać wentylatorowi barwnik. Będzie może widać jak wookoło paleniska ze szczelnością...==========================PYTANIE : Może komuś Sztoker 25kW przerdzewiał i ma na zbyciu, to proszę o informację. Edytowane 22 Stycznia 2016 przez toker Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wmaciej 23.01.2016 08:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2016 Poprawiłem spalanie w sensie wyglądu popiołu ( mniej spieków i bardziej miałki ) - włożyłem do górnej komory ( sztoker 15 pierwszej wersji ) cegłę szamotową odpowiednio skróconą aby nie zasłaniała przewodów dymowych . Zaskoczony jestem ,że spodnia strona cegły nie zarasta sadzą . Zanieczyszczenia z węgla ( skała ) , którą unosi płomień z paleniska osadza się w większości przed drzwiczkami , kocioł zarasta sadzą ale już nie w takim stopniu jak bez cegły . ciekawa koncepcja z tą cegłą ... Z perspektywy połowy trzeciego sezonu użytkowania sztokera 15, największym problemem dla mnie jest zarastanie pieca sadzą. Co tydzień pobieżne czyszczenie co miesiąc gruntowne z wygarnianiem węglarki sadzy z pieca. Ta cegła ma być nad paleniskiem pomiedzy kanałami dymowymi ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mician 23.01.2016 12:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2016 (edytowane) Ja palę trzeci sezon zimowy sztokerem 15 i nie mogę trafić na dobry węgiel. W zeszłym roku paliłem pieklorzem i miałem spieki. Dwa lata temu wysokoenergetycznym z taniego opału i fura sadzy i popiołów. Na ten sezon kupiłem trochę słabszy energetycznie węgiel u lokalnego dostawcy, żeby nie bawić się w przebieranie spieków. I znów pudło i do tego na MAKSA, syf w całej piwnicy w trakcie czyszczenia, zniszczony piec, komin i pełno popiołu.Kopci się mi z komina jakbym palił zwykłym dziadowskim węglem. Jak miałem dym w piwnicy to taki żrący, że nie dało się wejść do kotłowni. Mieszają węgle z różnych kopalń i z importu, przekonałem się o tym na własnej skórze. Smołował mi się piec łącznie z rurą odprowadzającą spaliny i kominem przy temperaturze na kotle 54stC i musiałem podnieść temperaturę do 58-59stC i zwiększyć nadmuch wracając do oryginalnego softu i zmieniając PID na ADC bo te softy zmodyfikowane z nastawianiem samej tylko mocy generowały z kolei niedopały przy mieszaniu różnych gatunków energetycznych ekogroszku. Potrzebowałem zwiększyć nadmuch. Znów musiałem dokupić wysokoenergetyczny węgiel i mieszam z tym "chrzczonym "ekogroszkiem, masakra. Niech ktoś zacznie wkońcu kontrolować sprzedawany ekogroszek. Inaczej do bani z ekologią i ekospalaniem w piecach z podajnikiem. Cierpią na tym użytkownicy tych pieców i ich producenci. Moi znajomi mający piec z retortą HEF i stałą temp 61stC mają 100razy mniejsze problemy z piecem niż ja i "radzą" sobie ze swoim piecem i spalanym ekogroszkiem ! Drzwiczki i ścinki wew. kotła mam do dzisiaj obklejone smołą, pomogło chyba mieszanie węgla z ekogroszkiem Prestige Premium. Możecie polecić mi jakiś sprawdzony przez Was ekogroszek? dzięki Edytowane 23 Stycznia 2016 przez Mician Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.