Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

SZTOKER 25 prosze o uwagi i opinie


michalz2x

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 3,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Za duży kocioł ? Hmm - chcielibyście aby kotły pracowały bez przestoju , bo wtedy byłoby ok i nikt nie narzekałby , że kocioł zarasta smołą .

I teraz pytanie, na domek ok. 200 m2 polecić 15 kW czy 25 kW? Starej szkoły instalatorzy pewnie by wciskali 50 kW :rolleyes:

Nie wiadomo czy 15 kW będzie ciągnął non-stop na 100% mocy i brał groszku jak szalony a może akurat się spisze i nie będzie się odstawiał.

A jak 25 kW będzie przez większość czasu w podtrzymaniu?

 

A ja zamierzam jeszcze tej zimy dołożyć zawór 4d w celu podniesienia temp powrotu.

Ja zamierzam w swojej 15 kW przenieść czujnik temperatury z zasilania na powrót by mi zawór 4d pilnował powrotu. Na grzejnikach i tak są termostaty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I teraz pytanie, na domek ok. 200 m2 polecić 15 kW czy 25 kW? Starej szkoły instalatorzy pewnie by wciskali 50 kW :rolleyes:

Nie wiadomo czy 15 kW będzie ciągnął non-stop na 100% mocy i brał groszku jak szalony a może akurat się spisze i nie będzie się odstawiał.

A jak 25 kW będzie przez większość czasu w podtrzymaniu?

 

 

Ja zamierzam w swojej 15 kW przenieść czujnik temperatury z zasilania na powrót by mi zawór 4d pilnował powrotu. Na grzejnikach i tak są termostaty.

 

Podobno 15 kW osiągał moc 19 kW ale marketingowo nazwali go 15 kW żeby zwiększyć sprzedaż - a my możemy teraz tylko wylewać żale w takich miejscach .

Osobiście nie polecę tego kotła nikomu , sam nie wtopiłem bo mój kupiłem po 1 sezonie za 3 tys. w takiej cenie były dobre zasypowe ( kopciuchy ) a mi zależało aby przestać bawić się drewnem ( tu też nieuczciwi -sprzedają niesezonowane jako sezonowane ) i nie być więźniem kotłowni .Zejście do kotłowni na 15 min . raz na 12 h ( przy obecnym zużyciu 22-25 kg/24h w tym CWU ) na razie jest znośne ale wkurza mnie ilość sadzy , nie mniej muszę jeszcze się w tym babrać bo jest w miarę tanio ale gdy wykonam cel modernizacji domu to przejdę na gaz ( nie mam na myśli izolacji ) .Zawór 4D przy grzejnikowej CO powinien właśnie "pilnować" powrotu z CO , jak to teraz olśniło" komiz - powrót minimum 50 C .

Edytowane przez cody_007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W firmie Komiz zarządza kierownik - Artur Kopaczewski

zadzwoń lub napisz do niego, numer jest tez podany na stronie

 

Tylko on może ewentualnie udostępnić jakiś soft, czy coś podpowiedzieć.

On tez będzie wiedział, czy są jakieś modyfikacje konstrukcyjne.

On jest osoba decyzyjną

 

Ja nic na to poradzić nie mogę, nie produkuje tego kotła ani nie ustalam polityki odnośnie tej konstrukcji

Jak kupiłeś podajnik za 3tys.zł, to chyba cenowo nie masz na co narzekać, sprawdź wykresy, jak Ci wykres faluje to oznacza tyle,że coś masz w instalacji niezbyt optymalnie. Węgiel to nie gaz i jego czas reakcji na zmiany obciążenia nie jest szybki, wymaga czasu. Może Ci pomóc np. ustawienie stałej pracy pompy ładującej CWU (choćby bezpośrednie wpięcie jej w kontakt)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I teraz pytanie, na domek ok. 200 m2 polecić 15 kW czy 25 kW? Starej szkoły instalatorzy pewnie by wciskali 50 kW :rolleyes:

Nie wiadomo czy 15 kW będzie ciągnął non-stop na 100% mocy i brał groszku jak szalony a może akurat się spisze i nie będzie się odstawiał.

A jak 25 kW będzie przez większość czasu w podtrzymaniu?

 

 

Ja zamierzam w swojej 15 kW przenieść czujnik temperatury z zasilania na powrót by mi zawór 4d pilnował powrotu. Na grzejnikach i tak są termostaty.

 

u mnie stoi 15 na 200 m2 i śmiem twierdzić że 12kw to max zużycie na tą chwilę dziś rano 6 ,00 zasyp poprzedni wtorek 20 ,00 , temp w domu 22,5-23,5

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W firmie Komiz zarządza kierownik - Artur Kopaczewski

zadzwoń lub napisz do niego, numer jest tez podany na stronie

 

Tylko on może ewentualnie udostępnić jakiś soft, czy coś podpowiedzieć.

On tez będzie wiedział, czy są jakieś modyfikacje konstrukcyjne.

On jest osoba decyzyjną

 

Ja nic na to poradzić nie mogę, nie produkuje tego kotła ani nie ustalam polityki odnośnie tej konstrukcji

Jak kupiłeś podajnik za 3tys.zł, to chyba cenowo nie masz na co narzekać, sprawdź wykresy, jak Ci wykres faluje to oznacza tyle,że coś masz w instalacji niezbyt optymalnie. Węgiel to nie gaz i jego czas reakcji na zmiany obciążenia nie jest szybki, wymaga czasu. Może Ci pomóc np. ustawienie stałej pracy pompy ładującej CWU (choćby bezpośrednie wpięcie jej w kontakt)

 

To , że niewiele masz z nimi wspólnego to wiem . Włączyłeś się do rozmowy i tyle - wymieniliśmy poglądy . Do Ciebie nic nie mam .

Wykres faluje - tak . Kocioł pracuje w dwustanie , termostat się nie załącza bo wystarcza , że co 20 min. na 2 minuty załączy się pompa CO . Grzejniki mam podłączone "dołem" - dołem woda wpływa i dołem wypływa ( takie podłączenie powoduje , że gdy załączy się termostat to grzeje cały grzejnik od dołu do góry )ale coś jest z tym nie tak . Grzejniki na piętrze grzeją nawet bez pompy ( grawitacyjnie) a na parterze bez pompy są zimne i dlatego mam ustawione co 20 min. na 2 min. Jeszcze dziwniejsze jest to ,że pompa od gazowego kotła nie jest wstanie zaopatrzyć grzejników na parterze a na piętrze tak .

 

u mnie stoi 15 na 200 m2 i śmiem twierdzić że 12kw to max zużycie na tą chwilę dziś rano 6 ,00 zasyp poprzedni wtorek 20 ,00 , temp w domu 22,5-23,5
To wychodzi około ( ale bardziej za ) 23,5 kg/24h Edytowane przez cody_007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może Ci pomóc np. ustawienie stałej pracy pompy ładującej CWU (choćby bezpośrednie wpięcie jej w kontakt)

Czasami zawiesza mi się pompa CWU, zwyczajnie nie startuje gdy jest ustawiona na pierwszym biegu.

W trakcie takiego postoju gdy kocioł myśli, że ładuje CWU wykres się ładnie wygładza. Oczywiście to samo się dzieje gdy pompa pracuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

przebrnąłem przez wiele (wszystkie?) postów szukajac porad jak zoptymalizowac mojego sztokera - jednak nadal cos jest nie tak. Bede wdzieczny za podpowiedź co powinienem poprawic

 

 

  1. co tak naprawde oznacza nastawa zaworu 3d? mam ustawione 35 stopni - co to tak naprawde powoduje; 35 stopni w ktora strone? czasem mam wrazenie ze przez to zbaiera mi wode CWU i mam letnia w kranie - jak tego uniknac
  2. mam bardzo duze spieki - wydaje mi sie ze spora czesc nie jest dopalan - probowalem tez innych ekogroszkow, ale w sumie zawsze podobny efekt - co moge na to poradzic? (--zdjecia)
  3. na powrocie mam 29 stopni (--> zdjecia) - to chyba za malo? ile jest optymalnie?
  4. probowalem roznych ustawien - te obecne (od 1 dnia) w miare sa OK bo wkoncu czuje ze podlogowka jest ciepla, ale mysle ze sporo wegla mi schodzi - potwierdze za kilka dni
  5. ogolnie zeby utrzymac temperature na poziomie 20-21 stopni piec chodzi praktycznie caly czas na pelnej mocy - wydaje mi sie to dziwne; ogolnie praktycznie ciagle utrzymuje sie w okolicach temperatury zadanej za pompa CO
  6. ostatnio nie bylo nas kilka dni - po powrocie temperature w domu 15stopni - przez 24h piec nie potrafil dobic do 20stopni w domu- musialem sie wspomagac kominkiem
  7. Obecnie (przy minusowych temp -3->-8 spala ok 25kb/ dobe) -> wydaje mi sie ze to troche za duzo, co sadzicie?
  8. obecne ustawienia 26 pauza / 5,3 podawanie + częstsze zalczanie pompy (12 min vs 28min przedtem--> czy to wogole jest aktywne ustawienie skoro mam termostat?) powoduje ze wkoncu mam ciepla podloge :) - nadal jednak nie wiem co tak naprawde przyspiesza rozprowadzenia ciepla po podlogowce?
    czy powyzsze wartosci pauzy i podawania sa OK ? probowalem innych - piec nie gasl, ale spiekow bylo tyle samo, a chyba chlodniej w domu :(
  9. czyszczenie - codziennie (max co dwa dni) mam pelna kuwetke popiolu/spiekow; co 2 tygodnie czyszcze z sadzy - nazbiera sie tak pol wiaderka - moze nawet mniej - czy to jest OK ?

 

z gory dziekuje za wszelkie porady

 

Troche danych

Ekogroszek -> Bartex Rubin (24-26 MJ/kg)

Sztoker 15kW, zakupiony w 2016 r

oprogramownie 33s

PID wlaczony

Dom - parterowka z poddaszem uzytkowym

140 mkw uzytkowej; do ogrzania ~180mkw

150l zbiornik CWU

na dole poslogowka (dosc gesto ulozona) u gory glownie grzejniki

pustak,

ocieplony 18cm

IMG_20170212_164205.jpg

IMG_20170212_164331.jpg

IMG_20170212_165801.jpg

IMG_20170212_165940.jpg

IMG_20170212_170110.jpg

Edytowane przez Lolek481289
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

]

 

1. Zacznij od nastaw : 8 sek. podawanie : 40 sek. pauza : wentylator 60%-70% i wyłącz PID - kocioł będzie w dwustanie - będzie uzupełniał tylko "ubytek" temperatury na kotle ( od razu będzie wchodził na 100 % Ale dla nastaw jak napisałem - nie na 100 % mocy kotła ! .Różnicę temperatur między wyjściem z kotła a powrotem masz super ok .Nie wiem jak masz zamontowany 3D dla powrotu do kotła czy dla temperatury na podłogówkę

2 . 3D przy podłogówce to nieporozumienie - chyba ,że jest tak wstawiony aby pilnował tylko podłogówki , 3 D to "ogranicznik przepływu a nie mieszacz - to moje zdanie ! ( użytkowałem 3D 3 sezony to chyba coś o nim wiem )

 

Jak masz podłączony bojler CWU ? Krzyżowo czy : wyjście i powrót na bojler po tej samej stronie kotła np. po lewej lub po prawej LUB wyjście z lewej a powrót z prawej strony kotła .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Zacznij od nastaw : 8 sek. podawanie : 40 sek. pauza : wentylator 60%-70% i wyłącz PID - kocioł będzie w dwustanie - będzie uzupełniał tylko "ubytek" temperatury na kotle ( od razu będzie wchodził na 100 % Ale dla nastaw jak napisałem - nie na 100 % mocy kotła ! .Różnicę temperatur między wyjściem z kotła a powrotem masz super ok .Nie wiem jak masz zamontowany 3D dla powrotu do kotła czy dla temperatury na podłogówkę

2 . 3D przy podłogówce to nieporozumienie - chyba ,że jest tak wstawiony aby pilnował tylko podłogówki , 3 D to "ogranicznik przepływu a nie mieszacz - to moje zdanie ! ( użytkowałem 3D 3 sezony to chyba coś o nim wiem )

 

Jak masz podłączony bojler CWU ? Krzyżowo czy : wyjście i powrót na bojler po tej samej stronie kotła np. po lewej lub po prawej LUB wyjście z lewej a powrót z prawej strony kotła .

 

Dzieki za blyskawiczna odpowiedz

ustawilem dzisiaj rano piec zgodnie z tym co zaproponowales

Niestety - po calym dniu pracy pieca mam jeszcze wieksze spieki + troche niedopalonego wegla (zmienilem wiec nastawy na 7.0/40 i podkrecilem moc max do 80% - moze byc?) - nie bylo tez poprawy w temperaturze w domu - nie dobilo nawet do 21 stopni (grzejac przez caly dzien :(

 

co do podlaczenia zaworu - chyba nie potrafie odpowiedziec... ale: ciepla idzie od pieca i potem do pompy co

zimna z kolei do pieca i (chyba) od powrotu CO

 

bojler - po tej ssamej stronie - po lewej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja na zdjęciach widzę zawór 4D. Ze strzałek na rurach wnioskuję, że jest dobrze podłączony. I pytanie gdzie masz czujnik temperatury od Aligatora, bo widzę że jest podłączony do kotła. Prawdopodobnie na pionowej, pytanie pod czy nad zaworem 4D?

 

I czy ta temperatura na kotle to nie za niska? Na wykresach 40°C a nastawione 49°C?

 

 

Kondensator pompy siada?

W sumie, nie zaszkodzi wymienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I czy ta temperatura na kotle to nie za niska? Na wykresach 40°C a nastawione 49°C?

 

 

No własnie w tym prbolem, ze piec nigdy nie dobija do zadanej temperatury. Dzieje sie tak ponieważ termostat ciągle "mówi" za zimno (mam ustawiony na 21stopni i naprawde cięzko dojsc do takiej temperatury) więc piec ciągle pracuje i pompa CO załączy sie (zgodnie z ustawieniem) jak tylko "zobaczy" temperature 41 stopni - i tak w kólko...

 

co źle robie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No własnie w tym prbolem, ze piec nigdy nie dobija do zadanej temperatury. Dzieje sie tak ponieważ termostat ciągle "mówi" za zimno (mam ustawiony na 21stopni i naprawde cięzko dojsc do takiej temperatury) więc piec ciągle pracuje i pompa CO załączy sie (zgodnie z ustawieniem) jak tylko "zobaczy" temperature 41 stopni - i tak w kólko...

 

co źle robie ?

 

Faktycznie masz 4D - trzeba się wpatrzeć .Bojler masz źle podłączony : jeśli wyjście z lewej strony to powrót ma być z prawej ( stojąc przed kotłem ).

Na twoim miejscu zmieniłbym soft na A33 i nastawy jak podałem .Węgiel też bez rewelacji ( spaliłem 50 kg GOLD - to na pewno nie jest 100% z polskich kopalń - palę ruskim , dużo tańszym a jego wadą jest duża zawartość zanieczyszczeń ( wentylator unosi z palnika jakieś białawe 1-2 mm coś ) - stąd spieki , twój węgiel ma sporą spiekalność albo za mocno dmucha wentylator - musiałbyś ewentualnie przetestować inne sofy - jak chcesz daj na PW maila to wyślę całą litanie softową .

Sprawdź gdzie jest czujnik od sterownika zaworu 4D - powinien być za zaworem - albo na powrocie gdy pilnuje temperatury powrotu lub na zasilaniu grzejników gdy pilnuje temperatury na grzejniki . Do podłogówki powinieneś mieć oddzielne zasilanie z dodatkowym zaworem mieszającym , temperaturą podłogówki nie ogrzejesz pomieszczeń na grzejnikach .

 

Generalnie to sprawdź wszystkie czujniki : od sterownika kotła i od sterownika zaworu 4D - może są zamienione . Sterownik kotła cobra ma dwa czujniki i ich miejsce jest obok siebie - na kotle są prowizoryczne miejsca dla nich ( wstaw zdjęcia gdzie masz zamontowaną cobre ) , w tej cenie kotła powinny być wspawane w kocioł rurki , które opływa woda wewnątrz kotła i do których wkłada/wsuwa się czujniki ale jest jak jest . Mając zawór 4D na kotle powinieneś mieć nastawę 60C , resztą zajmie się 4D ( na nim ustawiasz albo temperaturę jaka ma być na powrocie wody do kotła albo temperaturę jaka idzie na dom ) o ile jest dobrze sterowany ( czujniki ) U mnie grzanie po termostacie pokojowym trwa max. 3 godziny a 4D mam ręcznie ustawiony na 2 dla powrotu i 30-40 min. temperatura powrotu rośnie do różnicy między zasilaniem a powrotem = 15 C i tak do zakończenia grzania .

 

Możesz jeszcze zwiększyć czas podawania do 10 s i więcej - wtedy więcej węgla będzie na palniku , możliwe że winnym jest węgiel , który nie ma deklarowanej wartości kaloryczności .

 

Nie przesadzaj z wentylatorem do max. 70 % ( ja mam 55 % ) wystarczy lub 80-90% w opcji PID .

 

Start pompy mam ustawiony na 30 C - masz za małą różnicę tylko 8 C i woda nie zdąża "wymienić się " w instalacji bo pompa się wyłącza ! TO chyba będzie prawdopodobnie Twój problem ! Kocioł na 60 C start na 30 C i daj znać .

 

TO są spieki

 

f48f576a747bac61gen.jpg

Edytowane przez cody_007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Ja bym na początek wyłączył (zdezaktywował) termostat pokojowy. Obserwując już kilka lat zachowanie mojego systemu grzewczego to widzę, że z natury swojej ma bardzo dużą bezwładność. Im więcej czynników próbujących wprowadzić jakieś zmiany tym większy zamęt się robi i system głupieje. Piecem węglowym nie da się sterować tak jak gazowym własnie z uwagi na bezwładność, po wprowadzeniu zmiany jakiegoś parametru system potrzebuje sporo czasu na ustabilizowanie pracy pieca na jakimś tam poziomie. A termostat pokojowy działa skokowo na zasadzie 0-1, włącz-wyłącz. Mamy sterowanie temperaturą pieca, sterowanie temperaturą na zaworze 4D i jeszcze do tego termostat pokojowy, który robi włącz-wyłącz. Nooo .. to chyba trudno opanować, taki chaos :). Termostaty na grzejnikach chyba są lepszym rozwiązaniem bo zmiany zachodzą powoli i płynnie. No faktycznie nie ma np. obniżonej temperatury w nocy - tylko ile kosztuje w zużyciu węgla destabilizacja pracy kotła i czy to faktycznie się opłaca ? Takie są w każdym bądź razie moje przemyślenia i obserwacje z natury.

Druga sprawa to bezwzględnie osobny obieg na podłogówkę z zaworem 4D i sterowaniem alligatorem. Jak to wszystko chodzi na jednym obwodzie to na pewno nie będzie działać. Na podłogówkę powinno iść 35C na grzejniki 45C a kocioł 55-60C. Taki wydzielony obieg dla podłogówki można by sterować ewentualnie z termostatu pokojowego, włączającego pompę podłogówki, wydaje mi się, że akurat w takim wypadku będzie to w nie za dużym stopniu destabilizować cały układ.

Tak właściwie to podłogówkę można by potraktować jako kolejny grzejnik (tylko duży :)), zabudować na zasilaniu gdzieś w pokoju zwykły termostat taki jak na kaloryferze i niech sobie chodzi - w miarę zmian odbioru ilości ciepła zwiększa lub zmniejsza płynnie przepływ w instalacji, przy stałej temperaturze zasilania (np. 35C). Chyba by to działało.

Im więcej sterowania tym gorzej - takie są moje wnioski.

Co do sadzy w piecu - proponuję podejście filozoficzne - była, jest i będzie. Trzeba traktować jako nieuchronność i wybierać te pół wiadra co 2 tygodnie.

Ja się pogodziłem z tym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

W mojej 15, rok prod. 2013 (czwarty sezon grzania) wystąpiła identyczna usterka. Niestety skutkuje to, jak już wcześniej było tu powiedziane, załączaniem alarmu "pożar kosza" i wygaszaniem kotła, głównie w nocy. Porażka. A jeszcze większą jest umywanie rąk przez producenta. Sam wprawdzie nie dzwoniłem ale po lekturze forum stwierdziłem że nie ma sensu...

 

Witam po krótkiej przerwie.

 

Tak jak pisze TOKER przetarła się blacha się blacha przed samym paleniskiem. Podczas wcześniejszych czyszczeń tego nie widziałem, bo była "zaklejona" tą czarną "smołą". Poniżej zdjęcie jak to wygląda, a wygląda nieciekawie.

Zastanawiam się jak to najlepiej/najłatwiej naprawić. Myślałem o wycięciu tego całego kawałka blachy i wstawić*dłuższe "palenisko" (ta gruba blacha z otworami). Myślę że jest to lepszy pomysł niż spawanie, bo nie wiem w jakim stanie jest reszta blach.

Inna sprawa, że producent mógł dać trochę*grubsze blachy w takich wrażliwych miejscach.

 

[ATTACH=CONFIG]380821[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie opieraj się na tym, co ktoś pisze, tylko zadzwoń

 

Z tego, co czytam, wydaje mi się,że jest to typ usterki, który występował też w starszych modelach kotła Granpal polimetu (opisywany na innym wątku)

Tam w nowszej wersji wymieniaono tuleję a starsze kotły po gwarancji trzeba wymontować, zapakować na paletę i wysłać kurierem do producenta. U nich (granpal) jest o tyle gorzej, że ich produkt nie mieści się na palecie. Sztoker spokojnie na paletę wchodzi.

 

Ja bym Ci radził, aby dogadać się z producentem, wysłać mu sztokera do naprawy (spróbuj tak porozmawiać, aby Ci to naprawili bez kosztów, jedynie za transport wówczas sobie zapłacisz), normalna wymiarowa paleta to na dzień dzisiejszy koszt ok. 200-250zł (kurier Pekaes, masz stronę zbiorczą kurierzy.pl)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...