Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

SZTOKER 25 prosze o uwagi i opinie


michalz2x

Recommended Posts

Chłopie wyluzuj i zastaw i obserwuj dalej.

Jedynie wyczyść komorę powietrzną pod paleniskiem.

 

A jak po 1,5 tygodnia pracy kanały spalinowe zarastają sadzą na 80% ich przekroju i wyciąga się całą węglarkę sadzy z kotła to nadal należy leniwie obserwować z browarem w dłoni i w filozoficznym nastroju pogodzenia się ze światem ? (przynajmniej do momentu kiedy ten syf trzeba w końcu wygarnąć z pieca bo przestanie się palić)

 

Paliłem na sofcie S na -30%, piec utrzymywał temperaturę ale syfił się strasznie, zmieniłem na -15% i zwiększyłem trochę temperaturę na piecu w stosunku do ustawionej na zaworze i zobaczę co się będzie działo.

Jak jest gorszy węgiel to trzeba zjeżdżać z ustawieniami mocy na (-) czy na (+) ?

Edytowane przez wmaciej
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

wmaciej, przeczytaj priva i zostaw wiadomość tylko dla siebie....

 

ps.korekta mocy na (-) to wydłużenia pauzy i obniżenie max. nadmuchu

korekta mocy na (+) to skrócenie pauzy, ale obroty dmuchawy nie wzrosną wyżej jak softowe ograniczenie....

Edytowane przez Jarecki79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a daj takie jak są dla sztokera w automacie na początek

 

wmaciej

jeśli dużo syfu to dołóż powietrza trochę

jak się kocioł zachowuje przy tej mocy(-30%)

czy długo pracuje czy krótko?

jeśli krótka praca to będzie więcej syfu

zmuś go do pracy

 

Nie wiem, bo jak na razie nie mam możliwości ciągłej obserwacji pieca :) - utrzymuje temperaturę, to mogę stwierdzić. Natomiast po zmianie korekty mocy na -15% wydaje mi się, że trochę mniej się syfi - ale to dopiero 1 doba, więc nie jest to miarodajne. Palę na czas remontu miekkim ekogroszkiem z Taniego Opału, co z pewnością ma też wpływ na zasyfienie pieca

Z drugiej strony, przy nadmiarze mocy nominalnej pieca palenie węglem o niższej kaloryczności teoretycznie powinno dać taki efekt jak obniżenie jego mocy ? - ale moze to tak nie działa .. nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aż tyle sadzy ? Ja bym spróbował bez PID, bez ADC, na zwykłym 2-stanie. Wtedy pracuje z pełną zadaną mocą do osiągnięcia zadanej temperatury i nie powinno być sadzy. Jak gorszy węgiel to trzeba dać więcej mocy, czyli na +.

A jak tam w kominie ?

 

Komin jest ceglany, ma ponad 60 lat i przekrój 14x14cm i jakieś 7-8m wysokości. Nie czyściłem go a przez te 60 lat był podpięty do niego zwykły piec węglowy. Nie zaobsewrowałem żadnych wykwitów ani objawów zawilgocenia. Do samego komina nie zaglądałem.

 

Przy tych -30% i temperaturach zewnętrznych ostatnio pokazywał mi zużycie groszku rzędu 16-21kg/dobę co wydaje mi sie sporo mimo gorszego węgla, którym palę. Chyba problemem, którego nie doceniałem jest jednak nadmiar mocy nominalnej kotła w stosunku do tego, że domek nieduży i dość ciepły - ale wobec braku gazu wybór kotłów automatycznych o niskiej mocy jest mizerny. A ogrzewanie elektryczne już przerabiałem .. i jednak nie.

Edytowane przez wmaciej
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Zakupiłem nowego przebudowanego Sztokera 25 z Cobrą i dedykowanym Alligatorem.

 

Gdzie/jak podłączyć pompę cyrkulacyjną wody użytkowej do takiego zestawu?

 

Dodam, że dedykowany Alligator posiada tylko jedno wyjście na pompę CO za zaworem – jego „uniwersalny brat” posiada dwa: pompa CO i pompa cyrkulacyjna - i tu sprawa jasna.

 

Moja instalacja w całości składa się z ogrzewania podłogowego. Zasilana przez zawór 4D z siłownikiem i pompą za zaworem , drugim wyjściem z pieca ładowanie bojlera CWU z pompą . Została mi tylko niepodłączona cyrkulacja wody użytkowej i jedno wyjście pompy CO z Cobry - być może da się aktywować w ustawieniach wyście CO z Cobry lub wyście CO z Alligatora jako pompę cyrkulacyjną i mieć związane z tym możliwości?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sztoker... niby tak duży zakres mocy, przy jakiej może pracować, a jednak są problemy. Ciekawe, czy nie udało by się zrobić tak, że byłyby 2 różne ruszta. W zależności od zapotrzebowania na ciepło wstawiałoby się odpowiedni ruszt. W sumie wymiana rusztu w Sztokerze to drobnostka.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Gdzie/jak podłączyć pompę cyrkulacyjną wody użytkowej do takiego zestawu?

 

Dodam, że dedykowany Alligator posiada tylko jedno wyjście na pompę CO za zaworem – jego „uniwersalny brat” posiada dwa: pompa CO i pompa cyrkulacyjna - i tu sprawa jasna.

 

Została mi tylko niepodłączona cyrkulacja wody użytkowej i jedno wyjście pompy CO z Cobry - być może da się aktywować w ustawieniach wyście CO z Cobry lub wyście CO z Alligatora jako pompę cyrkulacyjną i mieć związane z tym możliwości?

 

Też się nad tym głowiłem i nie mam pojęcia czemu nie ma tego wyjścia na cyrkulacyjną, tym bardziej, że w menu alligatora obsługa cyrkulacyjnej jest ... trochę to dziwne

W sumie to sterować pompą cyrkulacyjną można najprostszym programatorem czasowym wpiętym do gniazdka no ale to takie rozwiązanie z gatunku "rezerwowych" raczej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sztoker... niby tak duży zakres mocy, przy jakiej może pracować, a jednak są problemy. Ciekawe, czy nie udało by się zrobić tak, że byłyby 2 różne ruszta. W zależności od zapotrzebowania na ciepło wstawiałoby się odpowiedni ruszt. W sumie wymiana rusztu w Sztokerze to drobnostka.

 

Nie wiem jaki ruszt masz na myśli bo w moim mini nie widzę żadnego rusztu, chyba że rezerwowy do palenia bez podajnika.

Duży zakres mocy był dla mnie jedną z przesłanek do zakupu Sztokera, wg. producenta deklarowane bodajże od 2kW do 15kW, ale chyba jednak jest to marketing a rzeczywistosć jest taka że przy niskim zapotrzebowaniu na ciepło nawet najmniejszy Sztoker pracuje niezbyt dobrze.

Przydał by się ... Sztokerek MIKRO, taki do 10kW :) myślę, że małych, dobrze ocieplonych domów, takich dla których nawet te 15kW to za dużo będzie przybywać, bo są tanie, nie wymagają duzej działki (koszty gruntów rosną) a jak jest dobrze i funkcjonalnie zaprojektowany to 80-100m2 jest całkiem komfortowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, bo jak na razie nie mam możliwości ciągłej obserwacji pieca :) - utrzymuje temperaturę, to mogę stwierdzić. Natomiast po zmianie korekty mocy na -15% wydaje mi się, że trochę mniej się syfi - ale to dopiero 1 doba, więc nie jest to miarodajne. Palę na czas remontu miekkim ekogroszkiem z Taniego Opału, co z pewnością ma też wpływ na zasyfienie pieca

Z drugiej strony, przy nadmiarze mocy nominalnej pieca palenie węglem o niższej kaloryczności teoretycznie powinno dać taki efekt jak obniżenie jego mocy ? - ale moze to tak nie działa .. nie wiem.

 

Palisz groszkiem z Taniego opału czyli czeskim gów.... i dziwisz się że syfi Ci się piec nie rozumiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie dziwię się tylko szukam informacji, jak przerobię wszystkie możliwe ekogroszki w moim piecu to pewnie będę udzielał porad bliźnim, przepełniony własnym doświadczeniem a na razie przerobiłem 2 i w obu wypadkach piec się syfił.

Poza tym nie wierzę w proste i jasne recepty, pewnie marny opał jest .. ale jedną z przyczyn a nie jedyną. Moje pozostałe typy to nieduży odbiór ciepła przez dom czyli praca pieca na pół gwizdka i za duża korekta mocy w dół, którą ustawiłem.

Teraz jadę na korekcie 0%, włączyłem ostatnie 2 grzejniki, które do tej pory nie były uruchomione i zobaczę. Na razie pali 20-22kg/dobę i jakby trochę mniej syfi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wmaciej

korekta mocy w dół ciągnie za sobą obniżenie mocy nadmuchu. doprowadzić możesz do stanu niedoboru tlenu to raz a dwa przy niskim odbiorze ciepla kocioł zapewne się odstawia, każde odstawienie to przerwanie procesu spalania i więcej syfu w wymienniku

jak zmusisz kocioł do pracy ciągłej syfu będzie dużo mniej. jeśli na sofcie automatycznym masz problem to załaduj oficjalną wersję przestaw na dwustan obniż maksymalnie parametry (długa przerwa niski nadmuch) i niech pracuje z minimalnym nadmiarem mocy. czeskie węgle wymagaja więcej wiatru

jeśli dobrze pamiętam to przy nich powinno się raczej korektę mocy dać na plus.

widzę tez po stopce Twojej że niewielką powierzchnię ogrzewasz. to tez ma wpływ znaczny bo kocioł za duży trochę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mogę zrozumieć, dlaczego palenie czeskim ma mocno brudzić kocioł. Ja palę brunatnym polskim, który ma mniejszą wartość opałową od czeskiego i kocioł mam czysty. Może przy takiej zimie nie zdaje egzaminu opał o dużej wartości opałowej ? Próbowałem na PID, na 2-stanie, z różnymi ustawieniami i zawsze jest OK. Edytowane przez toker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

timon podpowiesz jakie dać maxymalnie obniżone parametry i moc dmuchawy sprawdze 2-stanie jak pracuje

 

nie powiem bo nie wiem co się u Ciebie dzieje w kotle(nie widzę, nie znam skoku przekładni, ilości podawanego w jednostce czasu opału i charakterystyki nadmuchu)

próbuj od nastaw jakie masz teraz i schodz z mocą w dół wyciągając przerwę i obniżając nadmuch

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tej pory miałem budynek z dużymi przedmuchami, nieszczelnościami, bez wiatrołapu itd. generalnie ciągłe zmiany temperatury.

Aktualnie jest zamknięty, szczelny i w miarę ciepły - ogrzewanie zaczęło pracować w miarę stabilnych warunkach. To co widzę poza syfieniem pieca to jednak falowanie temperatury - za zaworem 4D jest w miarę stabilnie +/- 2C, piec ma amplitudę +/- 5-8C. Myślałem, że się zmniejszy ale tak nie jest.

Tak jakby automatyka pieca nie do końca się zgrywała z pracą zaworu 4D - a przecież steruje tym w końcu ten sam sterownik. Może wynika to z jednak sporej bezwładności, sporej ilości wody w piecu, której nie da sie zagrzać w moment, czyli w sumie specyfiki kotła na paliwo stałe z podajnikiem - takie nieustanne rozchwianie, albo stygnie albo podgrzewa.

Ważne w sumie, że w chałupie ciepło :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wmaciej

sam odpowiadasz na swoje wątpliwości

kocioł węglowy reaguje z opóźnieniem

gazówka gdy nie potrzeba robi stop i całość zaczyna stygnąć

tutaj nawet jak zrobi stop to zapas paliwa na palniku i energia z niego powstająca nadal jest w użyciu

stąd wahania

dodatkowo zawór 4d wprowadza zamieszanie

służy on utrzymaniu komfortu w domu a nie wyrysowaniu prostej kreski na wykresie

chcesz mieć płaski wykres rozkręć zawór na pełny przepływ i steruj temperaturą w domu w inny sposób.

jedyna rada na przeciaganie w Twojej sytacji to obniżenie mocy kotła

będzie pracował z mniejszym zapasem mocy i sklala przegrzań się zmniejszy

może jednak miec poniżej pewnego poziomu problem z szybkim dogrzaniem jak nagle zapotrzebowanie wzrośnie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...