Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

temperatura powietrza w obudowie kominka kumulacyjnego


maqsz

Recommended Posts

Jaka temperature moze osiagac powietrze w obudowie kominka kumulacyjnego? Pytam, bo planuje dogrzac poddasze, wyprowadzajac tam powietrze rurami do DGP i teraz zaczalem sie zastanawiac, czy ich przypadkiem nie sfajcze. Producenci podaja na ogol maks. 250 stopni...

 

Moze trzeba prowadzic powietrze nie bezposrednio z obudowy (jak to sie najczesciej dawniej robilo przy "zimnych" obudowach), tylko zastosowac jakis wymiennik powietrze-powietrze w postaci zebrowanej rury albo skrzynki?

 

Ale tak czy siak problem temp. maksymalnej pozostanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie jest ciekawe i bardzo na czasie.. Zakładam że piszesz o kominku ciepłym wentylowanym nie o hypokaustm ? Te 250*C to najczęściej deklarowana przez producentów na ściankach wkładu w obudowie wentylowanej . Temperatury w obudowie ciepłej zależy od tego jak jest ona wentylowana w stosunku do mocy zainstalowanego wkładu. Rury do DGP wewnątrz takiej obudowy na pewno NIE .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisze o piecu, ktory zasadniczo ma kumulowac cieplo, ale bedzie mial tez opcje otwarcia wlotow i wylotow powietrza, ktore ma byc kierowane na kondygnacje wyzej. Wiec byloby to hypokaustum z opcja wentylacji albo kominek cieply z opcja zamkniecia wentylacji - zalezy jak na to spojrzec.

Powietrze na gore musze dostarczyc, to jest wymog. Tylko powstaje pytanie jak. Myslalem juz nawet o zaciaganiu go znad samego pieca przez zamykane kratki w suficie, ale jest to chyba malo eleganckie rozwiazanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz na naszej stronie w zakładce kominki KH 31, jest to hypokaustum na bazie Romotop Dynamic kv 025R z wmontowanym wymiennikiem ogrzewającym powietrze do pokoju na pietrze . Seria wkładów kv 025 jest do obudowy bez wentylacji , wymiennik ciepła obudowa / obieg powietrza musi wytrzymywać temperatury minimum 400*C . Oczywiście aby wszystko działało muszą być zachowane wszystkie zasady budowy systemów typu hypokaustum takie jak odpowiedni odbiór ciepła miedzy wkładem a kominem , kanały akumulacyjne lub krążki typu Ortnera ewentualnie inne odbiorniki ciepła . We wkładach zabudowanych bez wentylacji bardzo wzrastają temperatury spalania a niema chłodzenia konwekcyjnego powietrzem ciepło musi być wiec zatrzymane jedna z powyższych metod.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wiem, ale nie pytam o sposob zatrzymanie ciepla. Wnetrze kazdego kominka akumulacyjnego bedzie przypominac termos i temperatura bedzie w nim rosnac pewnie do konca spalania wsadu drewna. Szukam odpowiedzi, czy istnieje jakis system pozwalajacy bezpiecznie odprowadzic powietrze zagrzane do takiej temperatury, jaka moze osiagnac.

Pytanie kieruje glownie do osob, ktore taki kominek zbudowaly. Mierzyliscie temperature powietrza wewnatrz obudowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wcześniej już odpowiedziałem ponad 400*C w zabudowie szczelnej typu hypokaustum . Takiej temperatury nie puścisz w rury do DGP , jak wentylujesz bezpośrednio obudowę to będzie kiszka .W kominkach ciepłych wentylowanych grawitacyjnie mamy ponad 250 *C ale może być znacznie więcej bo to zależy danej konstrukcji np sposobu i wielkości przewietrzenia w stosunku do mocy wkładu. . Reszty nie będę opisywał bo zabiorę prace innym.. Wszystko co musisz wiedzieć masz już praktycznie napisane. Zamiast kombinować weź kogoś kto takie akumulacyjne kominki buduje zawodowo i lepiej nie ryzykuj , takie ciepłe zabudowy wymagają jednak więcej wiedzy i doświadczenia od tych "normalnych zimnych"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak temperatura w obudowach z ciepłymi ścianami zależy głównie od intensywności palenia i sposobu przewietrzania, czyli "wentylowania"

 

Nie obserwuje różnic temperatur w obudowie w zależności od mocy wkładu, gdyż temperatura spalania jest jednakowa, tym samym korpus, rury dymne nagrzewają się do tych samych temperatur, jedyna podstawowa róznica to wielkość korpusu, tym samym powierzchnia grzania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalozmy, ze w kominku cieplym, z masa akumulacyjna, ale przewietrzanym, temperatura powietrza siega 250 st. C albo i wyzszych wartosci.

Jak to wiec jest, ze wentylowanie takich obudow odbywa sie zwyklymi kratkami, czyli powietrze ze srodka jest wypuszczane bezposrednio do pomieszczenia?

 

Nie obserwuje różnic temperatur w obudowie w zależności od mocy wkładu, gdyż temperatura spalania jest jednakowa

 

A tego to juz nie rozumiem. Wklad o wiekszej mocy dostarcza wiekszej energii na jednostke czasu. Kazda obudowa ma jakies okreslone tempo kumulowania i odprowadzania ciepla, wiec temperatura wewnatrz powinna w jakis stopniu zalezec od mocy wkladu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maqsz ,

 

jeszcze jedno , dwa pytania i dostaniesz kołomyji. :D:D

 

Napiszę Ci jak to powinno być . Mając w zamyśle DGP ,proponuję

zapomnieć o zamkniętej na głucho obudowie, która grzeje wyłącznie

promieniując. Przewietrzana obudowa "ciepła" niczym się nie będzie

różnić od zwykłej z gipsu ,papieru i wełny. Słusznie zauważył Bohusz ,że

im przestronniejsza ,tym niższa temperatura robocza we wnętrzu.

 

Natomiast trudno mi się zgodzić z twierdzenie ,że w "ciepłej" obudowie

przewietrzanej jest wyższa temperatura ,niż w izolowanej. Jest właśnie

na odwrót . Płyty szamotowe lub betonowe stanowiące obudowę

mają za zadanie pochłaniać energię ze środka i przekazać ją na zewnątrz.

Działają jak chłodnica. Robią to zarówno w wersji zamkniętej ,jak i otwartej

obudowy. Natomiast wełna ,lub płyty KW mają za zadanie odbijać ciepło,

więc na zewnątrz wydostaje się ciepło tylko kratkami.Tak przynajmniej

mówi polska szkoła zduńska - ta gorsza :D.

 

Jeśli cię dobrze rozumiem , zależy Ci najbardziej ,by nie oddawać

ciepła ze spalin Panu Bogu - przez komin. Chcesz to ciepło popędzić

po całym domu. Zapomnij ,więc o problemie wysokiej temperatury

w obudowie , "wygoń" to ciepło z niej (nieważne ile go wyprodukujesz

i jaki skuteczny będziesz miał wymiennik i do jakiej temperatury się

nagrzeje ) . Kratki nawiewno wywiewne muszą mieć odpowiedni

przekrój . I tu skończę swój wywód , bo za jakiś czas okaże się,

że to co tu napisałem okrężna drogą trafi do Polski ,jako jedyna

słuszna teoria ,jakiejś jedynej słusznej szkoły zduńskiej.

 

Reszta na priv :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moc kotłów i wkładów określa powierzchnia wymienników. Wymiennikiem podstawowym w wkładach kominkowych powietrznych jest powierzchnia korpusu wkładu + rury dymne.

Tutaj rozmawiamy o temperaturach. Temperatury spalania w większych i mniejszych wkładach, czyli o różnych mocach są analogiczne. Również temperatura korpusu, szyby, rur dymnych sa takie same. Czyli podstawowe różnice to wielkości, temperatury są jednakowe.

 

Nie uzyskamy temperatur większych spalania jakbyśmy mieli wkład o mocy przykładowo 20 KW, 15 KW, 10 KW, 8 KW

 

W obudowach z ciepłymi ścianami, część ciepła wytworzonego te ściany wchłaniają, aby oddać je do pomieszczenia poprzez promieniowanie, jednocześnie akumulują je w swojej masie. Reszta ciepła może być przekazana w powietrzu jako medium gdzieś tam sobie, przykładowo za pomocą kratek na obudowie, lub do innych pomieszczeń. Ruch powietrza może być grawitacyjny, lub wymuszony za pomocą śmiegiełka napędzanego silnikiem elektrycznym wypasażonym w opcje sterowania.

 

 

O wiedze, że Eniu błyskawica już dodał obszerny post

Edytowane przez bohusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy znacie jakies oprogramowanie (najlepiej demo lub shareware), ktore pomaga wyliczyc takie rzeczy, jak np. szybkosc nagrzewania sie okreslonej objetosci powietrza w obudowie? Sam nie podejmuje sie tego liczyc - jak jeszcze dojdzie konwekcja, to juz dramat :/

 

Jest do kupienia , za pierwszą wersję wołali 4000 € ,teraz

jest "mądrzejsza" ,zdaje się droższa.

 

Jakbym miał ,to po zainwestowaniu takich pieniędzy , w "samarytanina"

bym się nie bawił ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie oczekuje od nikogo samarytanskich gestow, dlatego pytam o oprogramowanie darmowe, demo lub shareware.

Mialem kiedys bezplatny soft Purmo do liczenia podobnych rzeczy, ale byl sie zgubil.

 

Obawiam się, że to co można policzyć na programie Purmo , w kontekście

pieca lub kominka ,to sobie możesz na kartce policzyć. Program o jakim

mówię jest jeden i jedyny wiarygodny . Reszta to wróżenie z fusów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...