Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 10,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam,

ja będę montował pompę mieszającą w styczniu bo nie daje rady z zaworem mieszającym esbe 141 powrót mam OK na 1-szej kresce ale za to zimne grzejniki na dole i niska temp w pomieszczeniach,a jak przestawię na 2-gą kreskę to mam w domu cieplutko ale za to powrót 35 deg.Zakładam pompę mieszającą na 10000%

Pozdrawiam

 

 

 

 

Dzięki jack18 za radę. Zobaczę jak będzie się dalej wszystko sprawowało i może zostawię tak jak jest na pompie i nie będę się bawił w montaż zaworu 4D.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowne, Koleżanki, Koledzy

 

Ponieważ zapytań – tak forumowych jak i na poczty jest wiele, dlatego pozwólcie, że popełnię poniższą tyradę, aby nie odpowiadać na to samo wielokrotnie. Jeśli trzeba coś doprecyzować, to proszę, pytajcie.

 

 

III i IV kw. b.r. jest od wielu lat ewenementem. Od dawna brak opadów. Koniec lata był suchy i ciepły.

Wasze domy (OCIEPLANE I NIE OCIEPLANE) zakumulowały Słoneczka nadmiar.

Niska, długotrwała wilgotność powietrza wywołała, to co zdarzało się dotychczas bardzo rzadko.

W ścianach waszych domów brak jest nośnika (pary wodnej), która wynosiłaby zakumulowane w konstrukcji ciepło na zewnątrz. Powstała, rzadko spotykana sytuacja, że nawet otwarty termos zachowuje się jak dobrze zamknięty.

Jeśli ktoś może, to niech wykona proste doświadczenie:

- proszę wywiercić od strony wewnętrznej w ścianach budynku kilka otworów o różnej głębokości np. 50, 100, 150 mm i zmierzyć temperaturę tam panującą oraz porównać ją do temperatury wewnątrz. Gdzie ten punkt rosy? Daleko – na zewnątrz. I nie ważne, czy nowoczesny domek docieplony, czy stareńka gierkówka z żużlowych pustaków robionych na spółkę ze szwagrem na bazie cementu pochodzącego z tzw. nocnego sklepu. Szok? Szok!

Zabudowaliście w swoich domach kotły o mocach nominalnych wielokrotnie przekraczających zapotrzebowanie na uzupełnienie strat. Wszystkie wasze kotły pracują od wielu, wielu dni poniżej zakresów, dla których były projektowane i badane.

Stąd tyle problemów i zbędnych strat.

Kocioł dobiera projektant, instalator, inwestor. A że opierają się najczęściej na mocno przestarzałych założeniach, to zamiast 6 – 8 macie np. 25 i wyżej.

 

OK. ale co robić, skoro się już w mamuta zainwestowało? Stoi i jeść woła?

 

Typoszereg OGNIWO – za którego bierzemy odpowiedzialność projektancką jest stosunkowo łatwy do opanowania.

Jego podstawowe założenie, to stały przekrój poprzeczny komory spalania wynikający z wymiarów palnika i zmiana wysokości komory oraz wymiennika tak, aby utrzymać zadawalające prędkości przepływu spalin w części konwekcyjnej.

 

A założenia były takie, że kocioł ma bez problemów osiągać moc tzw. nominalną oraz zachowywać się poprawnie w nadmocy podwyższonej o 25 - 30% tudzież niedomocy na poziomie 20 – 30% mocy nominalnej.

 

Sterownik adaptacyjny eCoal.pl potrafi te parametry zapewnić.

 

Nie zakładaliśmy równocześnie, że tak wiele Koleżanek i Kolegów zainwestuje w mamuty kierując się przedpotopową zasadą: 1 kW/10 m2 przy h = ok. 2,5 m.

 

Co robić, gdy zapotrzebowanie rzeczywiste wynosi kilka procent?

Nie pozostaje nic innego jak prosta i tania – łatwa do korekty przeróbka swojego mamuta na kogucika.

 

Palnik w całym typoszeregu wymiarowo ten sam. Różni się jedynie ilością dysz powietrznych. Zaślepienie części z nich (do podpoziomu) tworzy palnik dla niższych mocy. Wystarczy inwestycja rzędu kilkunastu PLN, by to wykonać. Masa żaroodporna (silicon 1200 st. C) i 10 min. brudnej pracy załatwia sprawę.

 

Zmiana softu w sterowniku polegająca na wgraniu oprogramowania dla niższej mocy to koszt waszych kilku minut życia. Chodzi o to, że niższe moce mają ograniczony poziom obrotów wentylatora i zmienione parametry podawania oraz przerwy między nimi. Już niedługo będzie soft dla 10 kW. Tyle, że z parametrami dla jego wentylatora. wasze duże będą i tak mieć mały nadmiar.

 

Pozostaje jeszcze do wykonania kilka czynności, tak aby zapewnić odpowiednią prędkość przepływu spalin przez wymiennik i tym samym zapewnienie odpowiedniej sprawności na mini mocach.

 

Wystarczy „zainwestować” w kilka kawałków wełny mineralnej i zatkać nią część rur wymiennika oraz ograniczyć przekrój kanału między komorą spalania a pierwszym poziomym ciągiem wymiennika konwekcyjnego (szczelina gdzie płyta ceramiczna z wymiennikiem wodnym czyni I ciąg).

 

Aby „przypilnować” komorę spalania przy tych mikro mocach wystarczy na ruszcie po środku – ułożyć 4 cegły – mogą być zwykłe czerwone. Chodzi o to, aby ograniczyć przekrój czynny rusztodeflektora.

 

Wszyscy, którzy mają 24 – 25 kW powinni za pomocą taśmy klejącej ograniczyć wielkość kanału ssawnego swoich wentylatorów. Wystarczy zakleić ½ otworu.

 

Wasze przewymiarowane mocno kotły pracują na tak małych mocach metodą piły. Muszą przechodzić w stan podtrzymania. Chociaż podajnik przez 5 sek. podaje tylko ok. 15 – 16 g paliwa, to i tak jest to za dużo do potrzeb. Stąd wyjścia kotłów o kilka stopni ponad temp. zadaną.

 

Nadmiar powietrza przy pracy cyklicznej powoduje to, że cząstki paliwa szybko ulegają spaleniu emitując punktowo temp. powyżej temp. topnienia popiołu. stąd tworzące się spieki żużlowe. Nie jest to problemem, choć dla wrażliwego oka laika może być dyskomfortem. Nie ważne przecież jak wygląda odpad. Chodzi o to, aby paliwo zostało wypalone. I w większości przypadków tak się dzieje.

 

Dlatego ustawcie w parametrach podtrzymania obroty wentylatora nie więcej niż 40 – 45 %. To nadmierny nadmuch tworzy wam najczęściej spieki.

 

Ustawcie obroty pomp na 1 stopień. Trzymajcie deltę na poziomie chociaż 4 – 5 st. Te wszystkie „wynalazki” 3 – 4 drogowe ustawcie na przestrzał. Tak jakby ich nie było. Nie bójcie się min. temp. rzędu 42 st. C. Nic się nie dzieje. Póki eCoal pilnuje nadmuchu, to o żadnej „wrażej” kondensacji nie ma mowy.

 

Przestańcie kombinować z czujnikami i ich porównaniami z temp. rzeczywistą. Czujniki pełnią rolę pomocniczą i naprawdę nie interesuje je, czy temp. rzeczywista wynosi 35,7895 st. C czy np. 38,54321. one są zainteresowane jedynie poziomami zmian w czasie. I tego starają się pilnować za pomocą algorytmu wewn. sterownika.

 

Podobnie jak temp. w pomieszczeniu. Nie kierujcie się założeniami typu 23,4 w nocy 18,9 tylko odczuciem: za ciepło, ciepło, w sam raz, nieco chłodno, chłodno, zimno itp.

 

Wiem, jako społeczeństwo ustawiane od pokoleń wg wzrostu i zarostu mamy skrzywienie postrzegania rzeczywistości oparte na logice Boola. A tu trzeba iść w Fuzzy Logic. Nie ma realu czarno – białego. Jest nieskończenie rozmyty.

 

Przepraszam za powyższą tyradę. Będę bardzo kontent, jeśli komuś coś pozytywnego przyniosła pod choinkę. Jeśli nie, to przepraszam, za zabrany czas.

 

Pozdrawiam serdecznie wszystkich

 

zawijan_2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Zawijan_2

Fajnie się czyta Twoje posty. :yes:.

Tak sobie myślę że Ty z ZawiJan robiąc badania na OEP znalazłeś odpowiedź i przewidziałeś że mogą zaistnieć sytuacje z nad wymiarowym piecem lub anomaliami pogodowymi i ona jest zaszyta w programie sterownika. Stąd moje pytanie w poście #4674.

Popraw laika jeżeli się mylę.

Pozdrawiam

Edytowane przez Basco
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponowie swoje pytanie jaki piec wybrać oep 16 czy 25

 

dom z poddaszem użytecznym razem 205m2 nowe budownictwo, ocieplony 12cm dach 15cm na parterze ogrzewanie podłogowe a góra grzejniki dodatkowym (raczej ozdobnym) źródłem ogrzewania ma być kominek z płaszczem o mocy 19Kw

 

ja od początku byłem za 16Kw lecz wszyscy namawiają mnie na 25Kw bo lepiej większy bo może nie starczy a mnie chodzi o koszty utrzymania

 

jaka jest wasza opinia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja od początku byłem za 16Kw lecz wszyscy namawiają mnie na 25Kw bo lepiej większy bo może nie starczy a mnie chodzi o koszty utrzymania

Byłem w podobnej sytuacji, szwagier tez mówił im większy piec tym lepszy he, he. Jak zobaczył 16-tkę OEP to zbladł, że taki malutki i w ogóle :-D Nikt chyba na 100% Ci nie doradzi, wybór należy do ciebie. Ja tylko mogę odpowiedzieć, że mam podobny metraż domu, bez kominka i wybrałem 16kW, który na 20kW powinien śmigać. Jakbyś poszperał w tym wątku, to znajdziesz wyliczenia któregoś z zawijanów dotyczących doboru mocy kotła.

Edytowane przez mario633
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

ja będę montował pompę mieszającą w styczniu bo nie daje rady z zaworem mieszającym esbe 141 powrót mam OK na 1-szej kresce ale za to zimne grzejniki na dole i niska temp w pomieszczeniach,a jak przestawię na 2-gą kreskę to mam w domu cieplutko ale za to powrót 35 deg.Zakładam pompę mieszającą na 10000%

Pozdrawiam

 

Jakie masz grzejniki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponowie swoje pytanie jaki piec wybrać oep 16 czy 25

 

dom z poddaszem użytecznym razem 205m2 nowe budownictwo, ocieplony 12cm dach 15cm na parterze ogrzewanie podłogowe a góra grzejniki dodatkowym (raczej ozdobnym) źródłem ogrzewania ma być kominek z płaszczem o mocy 19Kw

 

ja od początku byłem za 16Kw lecz wszyscy namawiają mnie na 25Kw bo lepiej większy bo może nie starczy a mnie chodzi o koszty utrzymania

 

jaka jest wasza opinia

 

25 kW to z d e c y d o w a n i e za dużo...... 16 kW będzie z zapasem przy podłogówce i wspomaganiu kominkiem....

 

http://www.hydraulik.poznan.pl/sposob-na-obliczenie-mocy-kotla.html

http://muratordom.pl/instalacje/kotly-i-automatyka/dobieramy-moc-grzewcza-pieca-do-co-poradnik,31_2780.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapytam inaczej czy przy temperaturach dodatnich gdy kocioł pracuje z minimalną mocą i co pół godziny wchodzi w podtrzymanie nie lepiej zmagazynować sobie trochę ciepełka, tak by kocioł pracował z większą mocą kilka godzin na dobę , a potem w podtrzymaniu. Bez problemu można to zrealizować wykorzystując funkcjonalność sterownika, pod warunkiem, że ma się gdzie to ciepełko zmagazynować.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapytam inaczej czy przy temperaturach dodatnich gdy kocioł pracuje z minimalną mocą i co pół godziny wchodzi w podtrzymanie nie lepiej zmagazynować sobie trochę ciepełka, tak by kocioł pracował z większą mocą kilka godzin na dobę , a potem w podtrzymaniu. Bez problemu można to zrealizować wykorzystując funkcjonalność sterownika, pod warunkiem, że ma się gdzie to ciepełko zmagazynować.

He he sam zadajesz sobie pytanie i sam na nie odpowiadasz :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

żeliwne,180 sztuk (żeberek)

Pozdrawiam i dzięki

 

jeśli są starego typu, to masz ( mniej więcej) z rurami i kotłem ok. 400 l wody w układzie. Jak się to rozbuja to powinno ładnie pracować - grzejniki żeliwne trzymają długo ciepełko - przy odpowiednim ustawieniu układ powinien pracować stabilnie.

Nie wiem jak u innych, ale u mnie na dole grzejniki - mam aluminiowe- też są mocno letnie. Z grzejnikami przy aktualnym zapotrzebowaniu na ciepełko tak chyba musi być. Pompka pracuje mi na 1-szum biegu, więc przepływ jest powolny, oddają ciepełko na mieszkanie i dlatego tak jest.

Przy niskiej temp. na zewnątrz będą pewno ciepłe. Moim zdaniem, jak masz ciepło w domu, to niech sobie będą letnie na dole :)

 

a jeszcze jedno... jeśli grzejniki pracowały wcześniej wiele lat, wespół z kotłem zasypowym.... to mogą być po prostu zaszlamowane i przed uruchomieniem ich z nowym kotłem powinny być wypłukane... tylko kto zwraca na to uwagę ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wita,

Pewnie masz racje jak się tylko zrobi zimniej i kociołek nastawie na 60deg to pewnie i powrót będzie ciepły pamiętam jak grzałem gazem to dopiero przy ustawieniu 60 stopni całe grzejniki były ciepłe tak samo jak przepaliło się węglem,tylko najbardziej mnie boli ten zimny powrót muszę jednak w styczniu a nie jak zaplanowałem po sezonie zamontować pompkę mieszającą Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,:bye:

Od Basco dla wszystkich na święta, :yes: to działa. Zamiast cegieł i takich tam.

Koszt:

- jedno piwo dla spawacza - 4 zł

- blacha grubości 2mm - 10 zł

- inne - 6 zł

----------------------------------------

RAZEM: 20 zł

Ukierunkowanie spalin o wysokiej temperaturze blisko ścian wymiennika zwiększa sprawność pieca o ile nie wiem.

Powodzenia.

Szczegóły na priva

 

DSC00025.jpgDSC00027.jpgDSC00022.jpgDSC00028.jpgDSC00024.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...