Kid1 29.06.2011 19:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2011 Witam,Pytanie w szczególności do Zawijanów ale też do pozostałych. Zdecydowałem się na kociołek Ogniwo Eko Plus z tym eCoalem ponieważ ma chyba najwięcej pozytywnych opinii. Teraz pozostaje kwestia doboru mocy kotła więc do rzeczy: do ogrzania jest domek z użytkowym poddaszem o powierzchni ok 140-145m2 Do tego garaż na wysokości parteru o powierzchni 20m2 (jest w nim jeden mały grzejnik) oraz piwnica o powierzchni ok 60m2 (11m2 to kotłownia, 15m2 korytarz bez grzejników i 35m2 dwa pomieszczenia pod salonem z niewielkimi grzejnikami). Na 60m2 domu jest podłogówka, oczywiście zamierzam również grzać kotłem wodę 150-200 L. Dom nowy z pustaka suporex 24 cm ocieplony będzie styropianem 12 cm, okna plastikowe, na poddaszu wełna grubości 20cm, nad tym deska, papa i dachówka. Pytanie: JAKA moc kotła będzie właściwa ?? czy 16 KW sobie poradzi czy lepiej/bezpieczniej 25KW ? Nie chciałbym przewymiarować kotła ale boję się również niedogrzania w duże mrozy. W dziale handlowym Ogniwa radzili mi większy 25KW ale coś nie jestem do tego przekonany, hydraulik twierdzi, że optymalna moc na ten domek to 20 KW POMOCY! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mario633 29.06.2011 20:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2011 hydraulik twierdzi, że optymalna moc na ten domek to 20 KW POMOCY! Sam sobie odpowiedziałeś, 16-tka na 20kW poleci bez żadnego problemu. Ale niech wypowiedzą się bardziej doświadczeni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szosiu 29.06.2011 21:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2011 (edytowane) Dzieki za pomoc To forum jest niesamowite, baaa ten kocioł jest niesamowity ! Obecnie kociolek poszedl spac na kilka tygodni, test zaliczony. Za jakiś czas sie odezwe i napisze coś wiecej o swoich spostrzeżeniach Drzwiczki palnika otworzylem tylko raz pod koniec testu. Rury wytrzymaly , bylo bardzo cieplo Pierwsze wrazenia mysle jak najbardziej pozytywne, miło bylo patrzec jak wszystko dziala jak nalezy. Niestety nie mieszalem mu paliw mialem tylko do dyspozycji groszek ktory wg mnie byl wyjatkowo gruby, raczej czesto nie chrupalo, kupilem 2 worki z groszku luzem pakowane po 30kg. Facet co mi to sprzedawal w skladzie opalowym powiedzial ze to groszek , hmm... Dodam ze za wiele podczas półdniowego testu tego groszku nie ubyło. odnośnie temperatury CO , to rozumiem ze gdybym poczekal z ta nastawą na 80C to za godzinke bylo by i te 80C. Dym w zasobniku nie nalecial gdy otworzylem klapę, on poprostu juz tam był. Sterownik zostal odkrecony i przeniesiony na ścianę, zostaly po nim dziurki po wkretach, przez te dziurki wielkosci 2mm widac bylo jak wali dymem. Uszczelka gumowa zasobnika jest. Poza dziurkami po wkretach dym nie wydostawał się. Generalnie zdaje sobie sprawe z tego ze to co nowe musi sie wypocic i wysmiedziec, wiadomo farby , tluszcz, troche bylo czuć woń farby w kotlowni. To jak z nowym silnikiem po remoncie, dym idzie ostro z pod maski bo wszystko sie wypala na wydechu. Powiem jeszcze ze zaskoczyly mnie rurki P-P , pod reką były poprostu cieple, a woda miala az 70C, wg mnie mniej marnuje sie ciepla uciakajacego przez rury P-P, mam kawalek instalki w miedzi ale doslownie 30cm to nie szlo sie do tego dotknąć. A teraz wazna sprawa z kwestii nauki sterownika, Zawijan2 czy mam rozumieć ze kazde nowe wlaczenie sterownika lub przejście w tryb ręczny powoduje iż za kazdym razem sterownik uczy sie instalacji od nowa? czyli zapomina wyszystko czego sie wcześniej nauczył? To tak jak program eMule, musi chodzic dlugo by chodzil dobrze. Ile godzin pracy trzeba z CO by eCoal sie w pełni dostosował/zaadoptował? Jeszcze o spalinach , narazie nie mam kompa jak podlaczyc do sterownika , ale czy mozna juz teraz cos powiedzic o pracy kotla znajac tylko temp, spalin? było 130-140C gdy woda CO miała 70C Edytowane 29 Czerwca 2011 przez szosiu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
woma4 30.06.2011 07:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 @szosiu 1. Dym może cofać do podajnika dla tego ma on w pokrywie uszczelkę a w DTR jest napisane by był zawsze szczelnie zamknięty. Te otwory po wkrętach musisz sobie silikonem "zaklajstrować" bo będzie ci dym się przez nie wydostawał. 2. Co do tej temperatury 70 st zamiast 80 ... pewnie tego teraz nie pamiętasz a kocioł już wyłączony ... czy nie było na wyświetlaczu przy tej temperaturze CO takiej strzałki skierowanej w dół (↓) ? Oznaczało by to, że sterownik pracuje na "Temperaturze obniżonej CO" a wynosi ona domyślnie właśnie 10 st. (80 - 10 = 70). Kiedy tak się dzieje: a) Sterownik na pewno tak się zachowuje gdy masz czujnik temperatury wewnętrznej i odczytał on, że masz już temperaturę wewnętrzną wyższą niż ustawioną w tygodniowym programatorze pokojowym więc obniża temperaturę CO o wartość "Temperatury obniżonej CO". b) W sterowniku masz ustawione, że regulatorem temperatury kotła jest "Programator CO" (czyli ręcznie sam ustawiasz) a w tygodniowym programatorze CO masz zostawione domyślne ustawienia czyli cały tydzień "Temperatura obniżona CO" więc sterownik obniża ci tą twoją ustawioną temperaturę CO o wartość "Temperatury obniżonej CO". Jeśli u ciebie jest czujnik temperatury zewnętrznej (tak podałeś) i miałeś ustawiony Regulator temperatury kotła na "Programator pogodowy" (tego akurat nie podałeś) to ... nie wiem ... w zasadzie nie powinien on ci nawet dojść do tej temperatury 70 st. C bo widzi, że na zewnątrz jest 25 st. C i powinien pracować w okolicy Minimalnej temperatury CO ... 3. Rurki p-p to polipropylen czyli plastik czyli nie najgorszy izolator termiczny a miedz to bardzo dobry przewodnik termiczny. Rurki miedziane są bardzo dobre i bardzo drogie a w instalacjach stosuje się na nie otuliny. A po ich założeniu rura miedziana w dotyku będzie chłodniejsza niż p-p 4. Temperatura spalin 130-140 st. to wzorcowa za dużo nie może być bo byś miał większą stratę kominową 5. Oczywiście, że najekonomiczniej jest jak masz tak ustawiony kocioł (czujnik tem. wew. i zew.) że na bieżąco dostosowuje moc do istniejących warunków cieplnych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fredziok 30.06.2011 10:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 Czy możliwe jest podłączenie do sterownika e-coal w ogniwie eko plus 25 kilku czujników wew. Chodzi mi o to czy można wyprowdzić czujniki do kilku pokoi i w tych pokojach zrezygnować z głowic termostatycznych na grzejnikach i wtedy temeperturę jako mamy uzyskac w pokoju podac dla sterownika np 22 stopnie w dzie a 18 w nocy ?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kid1 30.06.2011 10:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 Czy któryś z Panów Zawijanów lub doświadczonych forumowiczów mógłby się jeszcze wypowiedzieć w kwestii tej mocy kotła Eko Plus ? Z góry dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
woma4 30.06.2011 10:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 Czy możliwe jest podłączenie do sterownika e-coal w ogniwie eko plus 25 kilku czujników wew. Chodzi mi o to czy można wyprowdzić czujniki do kilku pokoi i w tych pokojach zrezygnować z głowic termostatycznych na grzejnikach i wtedy temeperturę jako mamy uzyskac w pokoju podac dla sterownika np 22 stopnie w dzie a 18 w nocy ?? Nie !!! Zresztą to logiczne Jak sobie wyobrażasz jednocześnie kilka reakcji kotła na kilka temperatur z różnych pokojów ... ??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gelo_26 30.06.2011 10:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 Czy kupując Eko-Plus 25 i wgrywając mu soft od Eko-Plus 16, będę miał piec pracujący jak Eko-Plus 16?Czy takiej zmiany oprogramowania sterownika można dokonywać wielokrotnie w obu kierunkach 25-->16, 16-->25?I czy na sezon letni do podgrzewania wody jest sens zmiany oprogramowania z wersji 25 na 16, czy wystarczy pozatykanie kanałów w piecu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
skresz 30.06.2011 11:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 ponownie swoje pytanie bo lada dzień będę kupował elementy i zastanawiam się czy warto inwestować Witam czy ktoś z was stosował może z eko-plusem pompy Wilo stratos 25/1-6 , Wilo straros 25/1-4 i Wilo Star-z Nova zastanawiam się własnie nad taka konfiguracją ponieważ mam na powierzchni ogrzewanej (całkowita 180m2) z czego 85m2 podłogówki na 2 poziomach reszta grzejniki + 2 łazienki na 2 poziomach + kominek z płaszczem wodnym Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
woma4 30.06.2011 11:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 @skresz Ja mam pompy firmy Grundfos. Pewnie trochę droższe ale to mercedes wśród pomp. Raz montujesz i zapominasz, że takie coś masz A o tych Wilo nic nie wiem ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
skresz 30.06.2011 11:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 @skresz Ja mam pompy firmy Grundfos. Pewnie trochę droższe ale to mercedes wśród pomp. Raz montujesz i zapominasz, że takie coś masz A o tych Wilo nic nie wiem ... z tego co wiem to firmy są porównywalne cenowo Grundfos jest tańszy pompy które podał tak jak ogniwo charakteryzują się inteligentną pracą w ich przypadku jest to zmiana przypływu wody dlatego interesuje mnie jak piec będzie reagować na takie zmiany Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek159 30.06.2011 11:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 (edytowane) NIE, NIE, NIE!!! Soft 25 jest dla kotła 25kW, A SOFT 16 JEST DLA KOTŁA 16Kw - niezależnie od tego, z jaką mocą pracują w danym okresie, czy danym momencie. Bez urazy ale problem w tym, że softu dla Eko PLUS 25 jeszcze nie ma Ponoć czekają na jakieś Wasze wyniki badań... A tak dla sprostowania to soft dla wszystkich jest ten sam np. najnowsza dostępna wersja testowa (beta) to 0.2.7.5 tylko ustawienia parametrów zmiennych dla algorytmu sterowania w różnych odmianach kotła są różne. Edytowane 30 Czerwca 2011 przez Wojtek159 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
woma4 30.06.2011 11:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 Grundfos też ma pompy z inteligentną zmianą przepływu, seria Alpha. Taką mam podłączoną do CO. A jak piec na nie będzie reagować ... nijak, to nie jego działka. Jego działka to wytworzyć odpowiednią ilość ciepła i tyle. A inteligentna pompa dodatkowo daje ci zysk w postaci: - oszczędzenia trochę kilowatów - lepszego komfortu cieplnego w pokojach bo jak zawory termostatyczne będą się przymykać to nie będzie pchać na siłę gorącej wody przez grzejniki (no ... to, to tak trochę info z folderu reklamowego, a jak będzie w praktyce to okaże się po sezonie grzewczym ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szosiu 30.06.2011 12:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 @szosiu 1. Dym może cofać do podajnika dla tego ma on w pokrywie uszczelkę a w DTR jest napisane by był zawsze szczelnie zamknięty. Te otwory po wkrętach musisz sobie silikonem "zaklajstrować" bo będzie ci dym się przez nie wydostawał. 2. Co do tej temperatury 70 st zamiast 80 ... pewnie tego teraz nie pamiętasz a kocioł już wyłączony ... czy nie było na wyświetlaczu przy tej temperaturze CO takiej strzałki skierowanej w dół (↓) ? Oznaczało by to, że sterownik pracuje na "Temperaturze obniżonej CO" a wynosi ona domyślnie właśnie 10 st. (80 - 10 = 70). Kiedy tak się dzieje: a) Sterownik na pewno tak się zachowuje gdy masz czujnik temperatury wewnętrznej i odczytał on, że masz już temperaturę wewnętrzną wyższą niż ustawioną w tygodniowym programatorze pokojowym więc obniża temperaturę CO o wartość "Temperatury obniżonej CO". b) W sterowniku masz ustawione, że regulatorem temperatury kotła jest "Programator CO" (czyli ręcznie sam ustawiasz) a w tygodniowym programatorze CO masz zostawione domyślne ustawienia czyli cały tydzień "Temperatura obniżona CO" więc sterownik obniża ci tą twoją ustawioną temperaturę CO o wartość "Temperatury obniżonej CO". Jeśli u ciebie jest czujnik temperatury zewnętrznej (tak podałeś) i miałeś ustawiony Regulator temperatury kotła na "Programator pogodowy" (tego akurat nie podałeś) to ... nie wiem ... w zasadzie nie powinien on ci nawet dojść do tej temperatury 70 st. C bo widzi, że na zewnątrz jest 25 st. C i powinien pracować w okolicy Minimalnej temperatury CO ... 3. Rurki p-p to polipropylen czyli plastik czyli nie najgorszy izolator termiczny a miedz to bardzo dobry przewodnik termiczny. Rurki miedziane są bardzo dobre i bardzo drogie a w instalacjach stosuje się na nie otuliny. A po ich założeniu rura miedziana w dotyku będzie chłodniejsza niż p-p 4. Temperatura spalin 130-140 st. to wzorcowa za dużo nie może być bo byś miał większą stratę kominową 5. Oczywiście, że najekonomiczniej jest jak masz tak ustawiony kocioł (czujnik tem. wew. i zew.) że na bieżąco dostosowuje moc do istniejących warunków cieplnych. Woma co ja bym bez Ciebie zrobił Bardzo Ci dziekuje ze tak dokladnie mi wszystko objaśniasz i wprowadzasz w ten kotło-świat . Wielkie podziekowania rowniez dla Zawijana2 , bardzo Wam dziekuje ! Wielki Szacun Panowie! Ad.2 Czekalem na tą strzalke (temp. obnizona) caly czas podczas testu ale ani razu sie nie pojawiła , jaki moze byc tego powód? ad.a) nie mam czujnika wewnatrznego tylko zewnatrzny, podczas testu pokazywal na zewnatrz 25C. ad.b) b) "W sterowniku masz ustawione, że regulatorem temperatury kotła jest "Programator CO" (czyli ręcznie sam ustawiasz) a w tygodniowym programatorze CO masz zostawione domyślne ustawienia czyli cały tydzień "Temperatura obniżona CO" więc sterownik obniża ci tą twoją ustawioną temperaturę CO o wartość "Temperatury obniżonej CO"." Myśle ze to moze byc odpowiedz na pytanie z ad.2. Czyli w programataorze CO nie ma temp. obnizonej. Tak narazie to rozumiem "Jeśli u ciebie jest czujnik temperatury zewnętrznej (tak podałeś) i miałeś ustawiony Regulator temperatury kotła na "Programator pogodowy" (tego akurat nie podałeś) to ... nie wiem ... w zasadzie nie powinien on ci nawet dojść do tej temperatury 70 st. C bo widzi, że na zewnątrz jest 25 st. C i powinien pracować w okolicy Minimalnej temperatury CO ..." Test robilem TYLKO na regulatorze CO, programatora pogodowego nie uzywalem wcale ani zadnego innego. W oknie glownym panelu sterownika było kolo temp. zadanej "C". Wiec teraz podjołem chyba sluszną decyzje o zakupie czujnika wewnętrznego. Kocioł ustawie jak pisał zawijan2 na programator pogodowy. Chce by mi jak najmniej spalał ten kociołem wiec programator pogodowy bedzie do tego celu najlepszym rozwiazaniem jesli chodzi o sterowanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
woma4 30.06.2011 12:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 @szosiu Skoro nie było tej strzałki w dół to na pewno kocioł nie pracował na "Temperaturze obniżonej CO"Widocznie tak jak napisał zawijan_2 jeszcze nie dociągnął do tej zadanej temperatury 80 st. C Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zawijan_2 30.06.2011 13:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 (edytowane) Szanowni Koledzy Przepraszam, ale nie nadążam,a latanie w tą i z powrotem nieco nużące, dlatego z tego co zapamiętałem, czytając hurtem, odpowiadam: 1. Na nowy domek ocieplony, z podłogówką - Ogniwo Eko Plus 16 kW całkowicie wystarczy. I tak średnia dla tego domku za sezon, to będzie rzędu 8 kW. A gdyby Wujaszek Wania zimą chciał nam nieco dokuczyć, to da radę pociągnąć i 20 kW. 2. Jak najbardziej pompy adaptacyjne. To ewidentna oszczędność na zużyciu energii elektrycznej i komfort samodopasowania ich do potrzeb układu. 3. stosowanie wielu czujników pokojowych byłoby możliwe, ale nie we współpracy z jednym sterownikiem kotła lecz z serwomechanizmem sterującym zaworem na grzejniku. 4. Nie, eCoal nie będzie się za każdym razem uczył całkowicie od nowa. To "uczenie" to przecież taki skrót myślowy, bo tak na prawdę to ta kupka elektroniki, przewodów i plastiku niczego się nie uczy. On jak porządna papuga realizuje jedynie polecenia wynikające z algorytmu.To że po wyłączeniu zasilania lub po przejściach automat/ręczny/automat sterownik zaczyna swoją pracę automatyczną każdorazowo ze zwolnionych obrotów wynika z bardzo prostej potrzeby szybkiego ustabilizowania procesu spalania zaburzonego przez pracę ręczną, gdzie np. pracuje tylko wentylator i to np. na 100%, albo podajnik zasuwa palnikowi taką dawkę paliw, po której - gdyby wrócił do wcześniejszych nastaw, to by mógł się zbędnie przewęglić, zasmolić czyli rozjechać w wynikach. To tyle w tej sprawie. Pozdrawiam zawijan_2 Edytowane 30 Czerwca 2011 przez zawijan_2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
woma4 30.06.2011 13:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 3. stosowanie wielu czujników pokojowych byłoby możliwe, ale nie we współpracy z jednym sterownikiem kotła lecz z serwomechanizmem sterującym zaworem na grzejniku. To chyba jednak taniej założyć te głowice termostatyczne na grzejniki Bo z tego co pamiętam taka była idea użytkownika @fredziok Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarecki79 30.06.2011 13:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 To chyba jednak taniej założyć te głowice termostatyczne na grzejniki Bo z tego co pamiętam taka była idea użytkownika @fredziok Jeżeli mogę.... Wyższy komfort jest przy głowicach termostatycznych na grzejnikach. Zdecydowanie wygodniej dobiera się komfortowe warunki mieszkalne w każdym pomieszczeniu. Jak ktoś planuje większą ilość takich głowic warto na etapie inwestycji rozważyć pompę typu LFP Maxima czy też Grundfoss Alpha2. Są to pompy adaptacyjne, które potrafią dopasować przepływ wody do zmiennych warunków instalacji. LFP proponuje pompy serii Efekta do układów bez zmiennego przepływu wody (bez termostatów przy grzejnikach) LFP proponuje pompy serii Maxima, gdy na większości grzejników są zainstalowane głowice termostatyczne Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kid1 30.06.2011 13:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 Zawijan, Też skłaniałem się ku 16KW, jednak pracownicy działu handlowego Ogniwa oraz Fuego sugerowali mi jednak 25KW, podobno taki 25KW nawet jeśli jest lekko przewymiarowany to szybciej nagrzeje budynek i później chodząc tylko "na pół gwizdka" spali znacznie mniej niż 16kw, który w duże mrozy chodziłby na max i spaliłby przez to więcej opału... szczerze mówiąc pierwszy raz usłyszałem o takiej zależności myślałem, że jest wręcz odwrotnie! Czy ktoś mógłby się jeszcze wypowiedzieć w tek kwestii ? czy większy kocioł spali mniej tylko dlatego, że nie będzie musiał chodzić na max swoich mocy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kocurmarcin 30.06.2011 15:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2011 A jak u siebie wzielem 25 z wyliczen 16 by starczyla . Czego 25 ? Bo jestem leniwy . 16 od 25 ruzni sie w zasadzie tylko powierzchnia wymiennika (mowimy o eko plus) . Wiec jak 25 sie troche przykurzy nie musze jej odrazu czyscic . A teraz z innej beczki. Robie pruby na miele zmieszanym z groszkiem, w zasadzie to mial przesiewany po 600 zl u nas takie cudo sprzedaja. Jak puszcze obieg na dom to nie mam problemu piec chodzi ciagle i sobie fajnie z rym radzi . Natomias w trybie lato niet gasnie , ten badziewiarsiki opal nie chce sie żarzyć . I teraz mam pytanie . Po jakim czasie ecola sie kapnie ze w piecu sie nie pali? Dzisiaj z rana zapalilem i teraz mam do wygrzebania taczke wegla z popielnika:( Pozdro Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.