Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Adaptacja projektu typowego na energooszczędny


Recommended Posts

Witam wszystkich "energoosyczędnych"

Jestem w trakcie budowy domu jednrodzinnego o pow użytkowej 128 m kw., pow. podłóg bez garażu 165 m kw., więc o ile dobrze liczę to ogrzania wychodzi około 148 m kw. Roczne zapotrzebowanie na ciepło to 14000 kwh., czyli ok 95wh/mkw/rok.

 

Obecnie mam postawione fundamenty, w sobotę wylewam chudziaka, w w przyszłym tygodniu izolacja pozioma fundamentów i do góry. Od jakiegoś czasu interesuję się budownictwem energooszczędnym i mam pytanie do Was, czy z każdym projektem można wejść w standardy domu energooszczędnego, czyli poniżej 70 kwh/mkw/rok.

W projekcie miałem Porotherm, ale buduję z silki - ściana 24, w projekcie styro 15, ale zrobię 20, podłoga na gruncie 20 cm wełna, dach 30 cm wełna.

Okna zewnętrzne w projekcie U-1,4, ale chcę zejść na 1- 1.1, okna dachowe w projekcie U-1.6, i też będę chciał zejść niżej w okolicach 1.

Planuję jeszcze założyć rolety zewnętrzne. Nie mam reku.

Proszę wszystkich forumowych znawców tematu o poradę, czy zmiany które chcę zrobic mają sens i co jeszcze można by zrobić. Chodzi mi przede wszystki o granicę opłacalności zmian. Może ktoś ma namiar na osobę mogącą zrobić adaptację konkretnego projektu typowego na energooszczędny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 49
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam wszystkich "energoosyczędnych"

Jestem w trakcie budowy domu jednrodzinnego o pow użytkowej 128 m kw., pow. podłóg bez garażu 165 m kw., więc o ile dobrze liczę to ogrzania wychodzi około 148 m kw. Roczne zapotrzebowanie na ciepło to 14000 kwh., czyli ok 95wh/mkw/rok.

 

Obecnie mam postawione fundamenty, w sobotę wylewam chudziaka, w w przyszłym tygodniu izolacja pozioma fundamentów i do góry. Od jakiegoś czasu interesuję się budownictwem energooszczędnym i mam pytanie do Was, czy z każdym projektem można wejść w standardy domu energooszczędnego, czyli poniżej 70 kwh/mkw/rok.

W projekcie miałem Porotherm, ale buduję z silki - ściana 24, w projekcie styro 15, ale zrobię 20, podłoga na gruncie 20 cm wełna, dach 30 cm wełna.

Okna zewnętrzne w projekcie U-1,4, ale chcę zejść na 1- 1.1, okna dachowe w projekcie U-1.6, i też będę chciał zejść niżej w okolicach 1.

Planuję jeszcze założyć rolety zewnętrzne. Nie mam reku.

Proszę wszystkich forumowych znawców tematu o poradę, czy zmiany które chcę zrobic mają sens i co jeszcze można by zrobić. Chodzi mi przede wszystki o granicę opłacalności zmian. Może ktoś ma namiar na osobę mogącą zrobić adaptację konkretnego projektu typowego na energooszczędny.

 

1.Ochrona cieplna- czyli to co powyżej opisałeś.

Dom pasywny to 30cm styropianu/wełny o standardowych parametrach.

2. Zastosowanie np. rekuperacji, GWC, solarów, pompy ciepła.

Sposób ogrzewania ciepłej wody generuje duże zapotrzebowanie na prąd lub gaz. Solary pozwalają to zmniejszyć.

Szukaj w tym kierunku.

3.Ograniczenie mostków ciepła poprzez odpowiednią bryłę budynku- wzór to budynek pasywny.

4.Straty na wentylacji grawitacyjnej- wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła - rekuperacja.

Edytowane przez Orlando
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Ochrona cieplna- czyli to co powyżej opisałeś.

Dom pasywny to 30cm styropianu/wełny o standardowych parametrach.

2. Zastosowanie np. rekuperacji, GWC, solarów, pompy ciepła.

Sposób ogrzewania ciepłej wody generuje duże zapotrzebowanie na prąd lub gaz. Solary pozwalają to zmniejszyć.

Szukaj w tym kierunku.

3.Ograniczenie mostków ciepła poprzez odpowiednią bryłę budynku- wzór to budynek pasywny.

4.Straty na wentylacji grawitacyjnej- wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła - rekuperacja.

 

Zastanawiam się, czy warto ocieplać dom jeszcze bardziej niż pisałem powyżej.

Co do bryły budynku, wiem że ważna tu jest relacja kubatury do przegród wewnętrznych,ale nie jestem budowlańcem i nie wiem jak to wyliczyć. Solary oczywiście pplanuje. Mój projekt to TK8 GL1.

Nie wiem co z mostkami, mam bardzo dobra ekipę ( niestety nie tanią), ale nie wiem na ilę są w tym dobrzy.

Nie wiem również z co z reku, bo to bardzo duży wydatek, a ja jestem ograniczony kredytem i obawiam się, że mogę się nnie wyrobić.

Jak możesz, to rzuć okiem na projektu i powiedz co o nim sądzisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Projekt ma w miarę zwartą bryłę.

Oczywiście najlepszy byłby dach jednospadowy, ale ciężko o ładny projekt.

Ten dwu spadowy z dodatkowym daszkiem trzeba przemyśleć.

Należy zobaczyć jak konstrukcyjnie rozwiązano połączenie budynku z drugim, mniejszym dachem- ewentualne mostki termiczne.

 

Pod rekuperację możesz sobie zostawić miejsce i odpowiednie połączenia, potem dokupić.

 

Na forum gdzieś widziałem temat w kwestii rekuperacji, znajdowanie najtańszych ofert, zrób to sam itp.

 

Zwiększanie grubości ocieplania zawsze ma sens, ale muszą za tym iść inne kroki, np. montaż rekuperacji, tak aby straty przez wentylację były mniejsze. Zakup lepszych okien i oczywiście montaż ich "w ociepleniu" (to wiadome)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardziej ci się opłaci Wentylacja Mechaniczna z odzyskiem ciepła niż ten dodatkowy styropian.

 

"Solary oczywiście planuje"

 

W Polsce bardzo kiepski pomysł na oszczędzenie energii na CWU, radze sobie policzyć, nawet w zestawieniu z najdroższym nośnikiem wychodzą kiepsko.

No chyba że będziesz zużywał z 500 l na dobę wody o temp. 40-50 C .

Kominy już murowałeś ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wojtas0311, nie napisales czym bedziesz grzac - z tego wynikać powinny grubosci izolacji i inne rozwiazania. 'Tanie źrodlo energii > mniejsza izolacja' i odwrotnie 'droższe źrodlo energii > mocniejsza izolacja'.

 

Bryla jest energooszczedna - plan prostokąta. A jak będzie dom skierowany względem stron świata? Jeśli wjazd do garazu masz od pólnocy, to jest OK. Mozesz wtedy przemyslec zwiekszenie okna od poludnia (tego w salonie, bo jest male - jesli myslisz o tym by zwiekszyc energooszczednosc) - zyski sloneczne.

 

Pamietaj o odizolowaniu garazu od domu (styro na sciane) - szkoda, ze nie zrobiles juz tego w fundamencie. Tu by pomogla Ci kompletna adaptacja projektu pod wzgledem energooszczednosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardziej ci się opłaci Wentylacja Mechaniczna z odzyskiem ciepła niż ten dodatkowy styropian.

 

"Solary oczywiście planuje"

 

W Polsce bardzo kiepski pomysł na oszczędzenie energii na CWU, radze sobie policzyć, nawet w zestawieniu z najdroższym nośnikiem wychodzą kiepsko.

No chyba że będziesz zużywał z 500 l na dobę wody o temp. 40-50 C .

Kominy już murowałeś ?

 

Wydaje mi się, ży przy dość kiepskim ale jednak zawsze dofinansowaniu (koszt w okolicach 8 tyś) i czterech osobach w domu nie powinno być tak źle z opłacalnością solarów. Jeżeli masz jakieś konkretne argumenty przeciw solarom, to chętnie się z nimi zapoznam i być może jednak zmienie zdanie.

 

Co do kominów, to właśnie będę zaczynał. Do kominka z cegieł, do kotłowni systemowy, bo chcę miec możliwość grzania zarówno gazem jak i paliewm stałym (np. Eko groszkiem).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam solarów ale zapytaj tych którzy użytkują je od kilku lat a będziesz miał jasną sytuację oraz wszystkie za i przeciw.

 

IMHO na pewno lepszym rozwiązaniem jest pompa ciepła powietrzna, koszt inwestycyjny podobny, nie masz czegoś do dachu przyczepionego co wcale ładne nie jest i masz w dupie to czy słońce zaświeci czy nie.

I pamiętaj że solary to nie jest ciepła woda za darmo !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wojtas0311, nie napisales czym bedziesz grzac - z tego wynikać powinny grubosci izolacji i inne rozwiazania. 'Tanie źrodlo energii > mniejsza izolacja' i odwrotnie 'droższe źrodlo energii > mocniejsza izolacja'.

 

Bryla jest energooszczedna - plan prostokąta. A jak będzie dom skierowany względem stron świata? Jeśli wjazd do garazu masz od pólnocy, to jest OK. Mozesz wtedy przemyslec zwiekszenie okna od poludnia (tego w salonie, bo jest male - jesli myslisz o tym by zwiekszyc energooszczednosc) - zyski sloneczne.

 

Pamietaj o odizolowaniu garazu od domu (styro na sciane) - szkoda, ze nie zrobiles juz tego w fundamencie. Tu by pomogla Ci kompletna adaptacja projektu pod wzgledem energooszczednosci.

 

Co do ogrzewania to do końca nie wiem, ale rozważam kominek z PW + gaz + solary. Co prawda dowiedziałem się, że w grudniu ubiegłego roku zmieniała się Ustawa PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA na mocy której samorządy mają dofinansowywać wszelkie proekologiczne inwestycje m in. Pompy ciepła, więc jak się dowiem coś więcej, to może na początek wsadzę jakiś używany piec na groszek, przygotuję instalację pod PC i poczekam.

Strony świata to taras południowy- zachód ( wczoraj o 14-tej słońce miałem na wporst salonu), a garaż północny wschód.

Niestety nie wiem, czemu, ale nie mogę wstawić załącznika - dokonałem kilku zmian i chętnie bym je umieścił. Kuchnię przeniosłem od strony garażu, kominek przesunąłem do gabinetu, Duże okno boczne to 310x220 zamieniałem na 150x150 (północny zachód) a na tarasie dodałem jedno skrzydło dzrwi tarasowych ( jest 270x220). W garażu planuję 5 cm styro, może nawet o lepszym współczynniku. Nie wiem, czy dobry pomysł, ale zrobiłem wyjście z kotłowni do garażu na ewentualność jakbym palił groszkiem (no i oczywiście trochę powiększyłem kotłownie kosztem łazienki) - wtedy myśłałem nie zostawiać drzwi z kotłowni do wiatrołapu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam solarów ale zapytaj tych którzy użytkują je od kilku lat a będziesz miał jasną sytuację oraz wszystkie za i przeciw.

 

IMHO na pewno lepszym rozwiązaniem jest pompa ciepła powietrzna, koszt inwestycyjny podobny, nie masz czegoś do dachu przyczepionego co wcale ładne nie jest i masz w dupie to czy słońce zaświeci czy nie.

I pamiętaj że solary to nie jest ciepła woda za darmo !

 

 

Na pompę Ciepła powietrzną dostałem wycenę na cirk about 40 tyś, więc raczej nie jest to podobna inwestcja.

A czemu pytałeś o kominy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo !

Brakuje tylko ekogrochu i masz komplet :)

 

no przecież napisał:

 

Co do kominów, to właśnie będę zaczynał. Do kominka z cegieł, do kotłowni systemowy, bo chcę miec możliwość grzania zarówno gazem jak i paliewm stałym (np. Eko groszkiem).

 

:)

Wojtku.. policz najpierw koszt tego co robisz, dodaj do tego koszt użytkowania przez np. 10 lat. Potem zacznij podejmować decyzję. Chyba że masz forsy jak eskimos lodu, ale wtedy raczej by cię tu nie było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no przecież napisał:

 

 

 

:)

Wojtku.. policz najpierw koszt tego co robisz, dodaj do tego koszt użytkowania przez np. 10 lat. Potem zacznij podejmować decyzję. Chyba że masz forsy jak eskimos lodu, ale wtedy raczej by cię tu nie było.

 

To wszystko nie jest takie proste, bo nie mam dostępu ani w najbliższych latach perspektyw na gaz ziemny, więc myślalem o kominku z PW jako głównym źródle a gaz tylko jak wygaśnie w kominku. Wiem, że to niestety spora inwestycja, ale m.in. jestem tu po to, żeby na podstawie opinii bardziej doświadczonych kolegów ją zweryfikować. Napewno chcę kominek, a nie wiem co może być do kominka jako drugie źródło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, spróbuję może się uda, bo niestety przez zaawansowaną edycję i zarządzanie załącznnikami nie wchodzi.

 

Niestety pojawił się kolejny problem. Zmiany do projektu, które chciałbym załadować mam zeskanowane a na http://www.fotosik.pl/ jak ich nie widać, więc nie mogę załączyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to gaz ziemny wraz instalacją za darmo dają ?

Czy siła legendy jest tak wielka ?

 

 

Nie dają za darmo, ale z tego co się zorientowałem jest dużo taniej od butlowego, a więc można wtedy grzać się tylko gazem a tylko troszkę dogrzewać zwykłym kominkiem, co znacznie zmniejsza koszt zrobienia kotlowni. A może nie mam racji co do oplacalnności gazu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już chcesz na wszelki wypadek mieć wszystko co sprzedają to postaw bufor.

Da Ci wiele możliwości na PRZYSZŁOŚĆ, natomiast TERAZ będzie współpracował z jednym z wybranych źródeł ciepła.

Po kilku latach poznasz faktyczne koszty użytkowania domu i zmienisz sobie lub nie to co Cię grzeje .

Bufor sam w sobie może pełnić również rolę podgrzewacza cwu i to lepiej niż inne popularniejsze rozwiązania .

Możesz podpiąć zwykły kocioł stałopalny bez automatyki i mieć komfort palenia raz na 1-2 doby .

Pod przyszłe solary robisz dodatkową wężownicę na dole zbiornika i późniejszy koszt zainstalowania ich masz niższy o kilka tyś .

 

Kominek z płaszczem też możesz do niego podpiąć, razem z tym kotłem albo zamiast niego .

Kombinacji mnóstwo !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...