Lokez 25.03.2011 22:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2011 Witam. Od ładnych kilku miesięcy czytam forum i mam do was użytkowników PC pytanie bo przeszukałem sporo tematów ale nie znalazłem odpowiedzi, a mianowicie jestem na etapie zmian w projekcie budynku i czy w jakiś sposób sam projekt przygotować pod pompę czy jakieś otwory w fundamentach zostawić mam na myśli co do PC nie kanaliza prąd i woda Projekt budynku który wybrałem to ORION II . czekam na informacje od was a ja dalej nurkuję w forum i czytam i czytam i czyt.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rydzadam 26.03.2011 09:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2011 Witam. Od ładnych kilku miesięcy czytam forum i mam do was użytkowników PC pytanie bo przeszukałem sporo tematów ale nie znalazłem odpowiedzi, a mianowicie jestem na etapie zmian w projekcie budynku i czy w jakiś sposób sam projekt przygotować pod pompę czy jakieś otwory w fundamentach zostawić mam na myśli co do PC nie kanaliza prąd i woda Projekt budynku który wybrałem to ORION II . czekam na informacje od was a ja dalej nurkuję w forum i czytam i czytam i czyt.... Pompa ciepła to świetny wybór do ogrzania nowego domku. To po pierwsze. Po drugie - musisz zdecydować, jaki rodzaj pompy chcesz - powietrzną, czy glikolową. Za i przeciw są tysiące. Jeżeli wybierzesz powietrzną, to specjalnie nie trzeba przygotowywać domu (przepustów). Jeśli wybierzesz glikolową, przygotuj odpowiednie przepusty przez ścianę fundamentową. Tutaj znowu trzeba wybierać: czy chcesz robić kolektor poziomy, czy odwierty. Jeżeli np. dwa odwierty (ja się skłaniam ku takiemu rozwiązaniu), to do budynku najlepiej wprowadzić cztery rury PE fi 40 (2 zasilania, 2 powroty) i rozdzielacz zrobić wewnątrz domu. Wtedy potrzebne przepusty (lub przepust) takie, żeby te cztery rury się zmieściły. Jeżeli wybierzesz kolektor poziomy - przeważnie do budynku dochodzą dwie rury (zasilanie i powrót), a rozdzielacz jest na zewnątrz w studzience. To tyle na temat dolnego źródła ciepła. Następnie przyłącze elektryczne. Dla Twojego domu wystarczy zapewne pompa ok. 10 kW, więc potrzeba niewiele dodatkowego "prądu" - ok. 3 kW dla pompy glikolowej. Jeżeli natomiast zdecydujesz się na pompę powietrzną, którą warto wyposażyć w grzałkę, będzie potrzeba nawet 10 kW dla samej pompy, co trzeba już przewidzieć na etapie budowy przyłącza i zwiększyć zapotrzebowanie o te 10 kW oraz zrobić większe zabezpieczenie. Kolejna sprawa - przy pompie ciepła w całym domu potrzebna będzie podłogówka, choć niektórzy na poddaszu montują grzejniki. Lepiej jednak przewidzieć podłogówkę wszędzie, włącznie z (ewentualną) piwnicą. Do podłogówki nie trzeba specjalnie się przygotowywać, ale koniecznie trzeba ją dobrze zaprojektować (!!!) z uwzględnieniem zapotrzebowania na ciepło poszczególnych pomieszczeń i to tak, żeby temperatura wody grzejnej była możliwie niska. Kolejna sprawa - może trochę poboczna - na etapie projektu pomyśl koniecznie o wentylacji mechanicznej z rekuperacją i przemyśl, czy w ogóle albo ile stawiać kominów. W przypadku pompy ciepła i wentylacji mechanicznej potrzeba najwyżej jeden albo i zero kominów. Jest o tym osobny wątek na naszym forum w dziale pompy ciepła. To tyle co mi do głowy przychodzi... Powodzenia w studiowaniu forum. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 26.03.2011 10:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2011 w jakiś sposób sam projekt przygotować pod pompę czy jakieś otwory w fundamentach zostawić. Zabierz się do szkicu projektu w sposób w miarę systematyczny bez ulegania obiegowym opiniom. Pierwsza sprawa, to musisz określić zapotrzebowanie na ciepło Twojego domu. Gdy to będziesz znał, to na podstawie tych danych będziesz mógł określić moc pc. Kolejny krok to dobranie rozmiaru kolektora. Biorąc pod uwagę rodzaj gruntu i moc pc oszacuj rozmiar kolektora poziomego i pionowego. Następnie spróbuj poziomy zmieścić na planie działki uwzględniając wszystko to, co na niej chcesz mieć. Kolektor podziel na tyle sekcji ile będzie Ci wygodnie umieścić na działce pamiętając, że 1 sekcja rury PE32 to maksymalnie 150m, dla rury PE40 może być i 300m. Kolektor musi być oddalony o 1-2m od jakichkolwiek budowli z fundamentami, rur z wodą, gazem itp. Nie mogą nad nim rosnąć duże drzewa. Może być trawa, krzaki, warzywa, kwiatki, oczko, małe drzewka. Jak go zmieścisz, to super, jak nie to będziesz musiał mieć pionowy - wtedy oszacuj jego długość i wrysuj lokalizację. Nie jest prawdą, że przy poziomym musisz mieć studzienkę, w większości przypadków nie ma ona najmniejszego sensu. Jeśli nie trzeba, to lepiej jej nie robić, bo to tylko problem i zbędny wydatek - broń się przed nią jak przed ogniem. Trzeba ją zrobić, jeśli miejsce na kolektor jest bardzo oddalone od domu np. o 100m, albo masz bardzo dużo sekcji (np. 10). Pionowy wymaga mniej miejsca, ale też trochę go zarezerwuj na szkicu. Robiąc taki szkic określisz, w którym miejscu będziesz miał wpinkę do domu. Ostatnia sprawa przepusty. Przepusty to zamurowanie w fundamencie 2 rur (jedna na zasilania, druga na powroty) pozwalających na przepchnięcie rur z kolektora bez zbędnego kucia, więc to żadna filozofia. 2 rury 160 wystarczą w każdym wypadku. Jak dasz 130, to bez problemów się zmieszczą 4 rury pe40 z izolacją. Dobrze, żeby kotłownia była blisko tego przepustu, żeby nie prowadzić rur w poprzek domu. To tyle spraw projektowych i przygotowań do instalacji. Kolejna sprawa to gz: najlepszym rozwiązaniem jest położenie wszędzie podłogówki plus drabinki w łazienkach. W razie pytań pisz jakie masz wątpliwości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 26.03.2011 10:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2011 Do podłogówki nie trzeba specjalnie się przygotowywać, ale koniecznie trzeba ją dobrze zaprojektować (!!!) z uwzględnieniem zapotrzebowania na ciepło poszczególnych pomieszczeń i to tak, żeby temperatura wody grzejnej była możliwie niska Z tym projektem, to nie musi być on specjalnie dokładny i też to żadna filozofia. Ważne żeby nie popełnić podstawowego błędu jak za długie pętle. Pętle pex 16 nie powinny przekraczać 100m - duże pomieszczenia dzielimy na kilka sekcji. Pętle krótkie można ewentualnie przydławić na rozdzielaczu. Rozstaw rurek lepiej dać gęstszy niż za rzadki (10-15cm) - zawsze można przydławić za mocno grzejące pętle na rozdzielaczu. Rurki prowadzące do rozdzielaczy powinny być grubsze niż standardowo, żeby nie dawały zbędnych oporów. To tyle projektowania podłogówki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Lokez 26.03.2011 21:11 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2011 (edytowane) Arturo72 odpowiadając na twoje pytania: Co mnie skłoniło do PC chęć budowania z postępem z nowoczesnością a zarazem wygodą i po części z lenistwem - mniej grzebania przy piecu więcej czasu na rodzinę lenistwo - do tego nie chce kurzyć w mieszkaniu / pomieszczeniu popiołem jeżeli by to miał być jakiś piec np. miał pelet i brak miejsca na przechowywanie paliwa, gazu nie chce w domu bo co trochę są podwyżki do tego przesyłowe za prąd i za gaz można z jednego zrezygnować a koszty przesyłowego wykorzystać w drugim. Jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na ciepło ściągnąłem program zainstalowałem ale większość czarna magia pewnie zlecę to komuś abym nie popełnił gafy w zaznaczaniu elementów. Tak planuję na kredycie chyba że do rozpoczęcia budowy trafie w totka coś powyżej 5 skreśleń Jestem na etapie projekt do poprawki u projektanta i etap pozwoleń. rydzadam i reszta forumowiczów chodzi mi po głowie pompa na glikol najprawdopodobniej z odwiertami pionowymi z tym że mam dosyć wilgotny teren - mokradła w odległości ok 150m od granicy działki z tym że na granicy działki mam malutki rów gdzie w sumie nie wiem czy w sezonie czy całorocznie płynie tam strumyk - przy tymczasowym grodzeniu dowierciłem się (pod słupki) przy rowie na głębokości 1m podchodzi wodą do tego czarnoziem. Ale czy to będzie pion czy poziom jeszcze się ustali. Tak jeżeli chodzi o oddanie ciepła w domu tylko podłogówka parter i piętro wyjątek łazienka na piętrze jeszcze grzejnik ale czy podpięty do CO czy elektryk to się jeszcze okaże. Jeżeli chodzi o wentylację to będzie to wentylacja mechaniczna z rekuperacją już mam miejsce na skrzynkę na strychu nad garażem. Tutaj szukam osoby do zrobienia projektu ale znajomy miał mi kogoś polecić - skończył się budować - Kominy w projekcie są 2 ale 1 rozważam nie stawiać, 2gi pod kominek w przyszłości W przeciągu 2-3 tygodni zlecę badanie gruntu aby wiedzieć na czym stoję To tyle co mogę w tej chwili napisać jeżeli coś mnie oświeci będzie więcej pytań będę pisał lub odpowiadał. Za wszelką pomoc podpowiedz wielkie dzięki Edytowane 26 Marca 2011 przez Lokez Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JurekM 27.03.2011 07:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2011 Witaj! Skorzystaj jeszcze z możliwości zmniejszenia kotłowni do minimum, jeśli coś Ci to da. Ja dzięki temu zwiększyłem długość garażu, a w kotłowni i tak się zmieściło wszystko Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 27.03.2011 07:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2011 Brawo Arturo72 za "dobre" rady. Chcesz dostosować dom z trzema balkonami i dwoma wykuszami do grzania prądem i jeszcze piszesz że to będzie tańsze rozwiązanie? Lokez, nie słuchaj takich "dobrych" rad. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hydraulik_ 27.03.2011 08:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2011 Najważniejsz jest izolacja :Pod podłogą na gruncie min15 cm styro,Ściany mni 15 cm wełny lub styroDach min 30 cm wełnyTo są wartosci minimumJeszcze jedno ważne Unikaj mostków cieplnych .Przez taki mostek ucieka nawet 20 -30% energi. Teraz policz straty budynkuWyliczysz wtedy koszty ogrzewania różnymi paliwami.Jak masz ceny to policzysz różnice .Może się okazać ,że nawet ogrzewanie prądem jest do przyjęcia.Ja polecam pompy powietrze woda firmy Fujitsu/Atlantic,dajkin,mitsubishi i hitachi.A gruntowe (wymagają więcej miejsca) stiebel,nibe,Pompa to maszyna na jakieć 10 lat.rzadko sie psuje ,ale jak sie zepsuje to boli.Pytaj jeszcze jest czas:bye: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hydraulik_ 27.03.2011 08:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2011 zobacz załączniki na forum o pompie ciepła Powietrze woda Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Liwko 27.03.2011 08:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2011 Pompa to maszyna na jakieć 10 lat. Co ty wypisujesz??? Jeszcze ktoś to przeczyta i nie daj Boże uwierzy! http://forum.muratordom.pl/showthread.php?174839-Najstarsze-dzia%C5%82aj%C4%85ce-pompy-ciep%C5%82a Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 27.03.2011 09:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2011 najprawdopodobniej z odwiertami pionowymi z tym że mam dosyć wilgotny teren - dowierciłem się (pod słupki) przy rowie na głębokości 1m podchodzi wodą do tego czarnoziem. Ale czy to będzie pion czy poziom jeszcze się ustali. Skoro grunt masz tak mokry, to super - jest idealny do poziomego. Nie sugeruj się wyższością pionowego nad poziomym, bo to nie do końca tak jest w rzeczywistości. Sugeruj się tym, czy zmieścisz poziomy na działce i ceną obydwóch. Z możliwych do zastosowania u Ciebie rozwiązań wybierz tańsze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hydraulik_ 27.03.2011 10:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2011 Co ty wypisujesz??? Jeszcze ktoś to przeczyta i nie daj Boże uwierzy! http://forum.muratordom.pl/showthread.php?174839-Najstarsze-dzia%C5%82aj%C4%85ce-pompy-ciep%C5%82a Zużycie moralne (też) zadowolony?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Lokez 27.03.2011 20:59 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2011 Liwko tą stronę już przestudiowałem - wcześniej Sam budynek myślę postawić z ytong 30cm na klej właśnie w chwili wolnej się wczytuję jeżeli chodzi o wykończenie ocieplać czy tylko siatka a może jeszcze inny materiał na ściany liczę się z tym że buduje dom dla siebie i nie chce iść po najmniejszej lini oporu aby wybudować.... Arturo72 jeżeli faktycznie masz na myśli grzanie prądem to u mnie się nie sprawdzi, planuje z jednego wykuszu zrobić wyjście do oranżerii i tutaj też myślałem z ogrzewaniem by oprzeć się na pompie ciepła. ale to odległy projekt rurki wyprowadzenie bym przygotował a potem życie pokarze co z tego wyjdzie..... Jeżeli chodzi o ściany wewn to poprzesuwanie ich nie kłopot można to zrobić w trakcie budowy tak mi mówił projektant kotłownia będzie miała raptem 6.20m2 a garaż prawie 50 nie ma sensu coś robić ( małe poprawki do projektu ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.