Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

dom energooszczędny z garażem w bryle budynku - czy to ma sens?


Recommended Posts

No niestety tak chyba jest jak piszesz. Jeśli dodasz do tego straty ciepła w momencie otwarcia bramy, min 2 razy dziennie... U mnie brama 475 cm dł... Dlatego niezbędne jest ocieplenie ściany między domem a garażem, i dobre ciepłe drzwi łączące te pomieszczenia.

 

Znajomi, którzy mają garaż w bryle, nieogrzewany ale dobrze ocieplony, twierdzą, że zimą temp. w garażu nie spada poniżej 8 stp., a najczęściej waha się między 10-15 stp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 76
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Na ale w sumie parametry tej bramy są porównywalne do parametrów okien - czyli dużego dramatu nie powinno być ( szczególnie że u mnie brama będzie miała około 3 metrów szerokości ).

Teraz sobie pomyślałem że standardowe bramy segmentowe ( o których myślę ) są montowane wewnątrz garażu - czyli cała grubość ściany jest mostkiem termicznym.

Wyjściem z tej sytuacji jest chyba zaprojektowanie większej bramy ( np. po 20 cm z każdej strony) , zamontowanie jej na wewnętrznej ścianie garażu i docieplenie glifów ( chyba tak to się nazywa ? ) i nadproża albo zamontowanie takiej bramę w zewnętrznej krawędzi muru tuż przed warstwą ocieplenia które może też zasłaniać zamontowane prowadnice ?

Wydaje mi się że ciepła brama z przemyślanym sposobem montażu połączona ze zwiększoną grubością ocieplenia całego budynku ( zamiast izolacji wnętrza garażu ) powinna być efektywniejsza niż dodatkowa izolacja wewnętrznych ścian garażu. Tym bardziej że w moim przypadku jednak garaż znajduje się wewnątrz zwartej bryły ( nie jest doklejony z boku ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie wydaje sie, ze brak ocieplenia garazu od srodka to mostek na wlasne zyczenie.

Ja ociepliem sciany w garazu 10cm styropianu a sufit 20cm, w podlodze tez 10cm styro. Stworzyl sie w pwnym sensie "termosik".

Oczywiscie problemem jest i zawsze bedzie brama garazowa, szczegolnie jej calkowite otwarcie... no ale to juz inna bajk.

Ja tej zimy nie mialem chyba temp. wewnatrz garazu ponizej 0*C. Wydaje mi sie, ze jesli ktos ma temp. w garazu na poziomie 8-10*C podczas silnych mrozow np. -20*C to ma chyba niezbyt szczelna izolacje w owym garazu.

Moze komus udalo sie odzysac "ciepelko" bezposrednio z gruntu zeby ogrzac garaz az do 8-10*C, no ale wg mnie to malo realne.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja patrzę na to raczej z takie strony że po prostu zwiększa ogrzewaną kubaturę - dobrze zamontowana , ocieplana brama ( być może w połączeniu z kotarą rozwieszaną w zimie zaraz za bramą ? ) powinno dać całkiem dobry efekt.

W moim przypadku czy ocieplę garaż wewnątrz czy cały budynek to powierzchnia ścian którymi będzie przenikało ciepło nie ulegnie zmianie. Czyli logika ( moja oczywiście ;) ) wskazuje że zamiast dawać dodatkową izolacje wnętrza garażu lepiej zwiększyć izolacje całego domu.

Jedyną kwestią pozostaje brama garażowa - ale te ocieplane bramy mają współczynnik przenikania porównywalny z oknami -a to w połączeniu z kotarą zakładaną na zimę powinno straty ciepła zminimalizować .

Tylko chyba warto jakoś sensownie takie rozwiązanie przemyśleć - mi póki co wychodzi montaż wyższej bramy segmentowej wewnątrz garażu a poniżej prowadnic kotara zabezpieczająca przed niekontrolowanym napływem zimnego powietrza. W połączeniu z automatyką do bramy wjazdy/wyjazdy z garażu przestają być problemem.

Koszty pewnie będą ciut większe ( większa i droższa brama ) - ale w zamian mamy mega wygodne i raczej ciepłe rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to zycze Ci powodzenia z Twoim rozwiazaniem.

Moje zdanie mniej-wiecej juz znasz - sprawdzilo sie juz w praktyce.

Koszty ocieplenia garazu wewnatrz to nie sa jakies olbrzymie sumy, no ale jednak jakies dodatkowe beda.

Sorki, ale nie wierze w spelnienie Twoich oczekiwan za pomoca samej bramy i jakiejs kotary -zreszta jak miala by ona pracowac?

Rozsuwac sie podczas wjazdu samochodem do garazu czy"wykladac sie na masce samochodu zeby zmniejszyc powierzchnie "przewiewu?

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Izolowanie garażu to też dodatkowe straty powierzchni - ja mam mieć garaż o szerokości 3.3 m - czyli bez wypasu - strata jeszcze 20 cm na ocieplenie i robi wąsko.

Jeśli bramy mają przenikanie zbliżone do okna - to same w sobie dużo nie przepuszczą ?

Jeśli chodzi o kotare to myślałem o montażu bramy segmentowej montowanej wewnątrz na węglarkach - i z 20 cm wyżej niż by to wynikało ze światła przejazdu - a pod prowadnicami rurka z zawieszoną grubą i plastyczną kotarą która wykładałaby się na masce.

 

Czy masz ocieplone fundamenty wewnątrz garażu ? Jaką masz bramę wjazdową ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm....

Bedziesz musial uwazac zeby nic i nikt nie stal za brama/kotara bo mozesz mies wielki problem pozniej.

Czy juz kiedykolwiek jechales samochodem tak zeby nic nie widziec?

Czy kotara nie uszkodzi Ci np. wycieraczek?

Pytan pewnie znalezc mozna by wiecej, ale nie o to chodzi zeby Cie zniechecic ale zebys sam zobaczyl ze to moze nie byc najlepszy pomysl.

Mam ocieplone funda,menty od zewnatrz i od wewnatrz domu, wszedzie a brame mam Krispol'a i wydaje sie byc OK.

Gdy nie korzystam z garazu np. w weekend to temperatura nie spada jakos dramatycznie. Nie jest pewien czy te drzwi nie maja wsp. cos ok. 2.0

Mam ocieplone cale oscieza, styropian nieomalze polaczony jest z elewacyjnym -taki termos.

Polaczenie jednak jest przerwane na prowadnice bramy. wazniejsze dla mnie bylo stabilne umocowanie bramy niz ten "drobny" mostek. Zreszta sciany zewnetrzne mam z BK 400 36cm wiec wspomniany mostek nie jest tez tragiczny. Punktem najslabszym, niestety z zalozen moich jest nadproze bramy garazowej, jest tam liniowy mostek bo tez ocieplenie nie jest jednolite tylko poprzerywane, na szczsescie tylko od srodka garazu.

Nie wiem czy nie lepiej dac 5cm styropianu od srodka ale szczelnie ulozonego niz te kotary.

Pamietaj ze przez sciany wogole nie ocieplone cieplo bedzie uciekalo z domu do garazu a przy otwieraniu bramy juz na zewnatrz -mimo kotary.

Kotara zajmie Ci jakies 1/3 garazu -na tyle bedzie suwala sie po masce samochodu. Musi miec wysokosc co najmniej bramy garazowej i powinna byc "masywna zeby nie "fruwala" a to z kolei moze z czasem "upiekszyc" karoserie samochodu.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie kurtyny jak podaje HenoK chyba by się nadały.

Współczynnik przenikania 2 to jednak sporo - w porównaniu do 1 podawanego przez Normstahla.

Myślę jeszcze że dużo zmienia fakt czy brama jest otwierana ręcznie czy automatycznie- w drugim przypadku czas otwarcia bramy potrzebnego do wyjazdu jest dużo mniejszy a tym samym straty są znacząco mniejsze ( albo np. jak wyjeżdżasz ferrari to bramę otwierasz tylko do połowy ;) ).

Temperatura w domu to około 20 st. w garażu dajmy na to 10 st. - przenikanie będzie - ale chyba nie jakoś dramatycznie 10 stopni różnicy to nie ma dramatu .

Idąc dalej mamy garaż gdzie mamy 10 st. a na zewnątrz mamy -20 - czyli różnica 30 stopni - to już dużo - ale też chyba mniej niż przenikanie przez okna przy różnicy 40 st. ( w domu 20 a na zewnątrz -20 ).

 

Albo załóżmy że mamy ogrzewany dom i garaż - wtedy przenikania przez ściany wewnętrzne zupełnie nie ma - pozostaje problem tylko i wyłącznie przenikania bramy garażowej. Straty ciepła w domu to albo przenikanie przez ogólnie mówiąc ściany budynku albo w wyniku wentylacji.

W moim przypadku ilość przegród nie ulega zmianie - czyli całościowe straty przez przenikanie ścian są takie same w obu przypadkach - tj. izolacji garażu jak i całego budynku. Różnica jest jakieś 50 m^3 dodatkowej kubatury do ogrzania/zwentylowania. BTW czy w garażu daje się wentylacje mechaniczną połączoną z rekuperatorem ?

 

Acha w moim przypadku brama garażowa będzie od strony południowej co powinno zmniejszyć straty na tym elemencie i jest dla mnie dodatkowym argumentem za rezygnacją z izolacji garażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio również mi wpadł do głowy pomysł garażu w bryle budynku. Jako, że dom ma być tani (w miarę) w budowie i eksploatacji, to zacząłem się zastanawiać jak to zrobić. Jestem na etapie przedprojektowej, więc moje przemyślenia będzie musiał przetrawić architekt :). Na początku brałem pod uwagę wykonanie w technologii BK 400 20cm + 20cm styro ale ostatnio myślę nad kształtkami styropianowymi IZODOM2000 albo Thermodom. Przy takim założeniu sam garaż ma warstwę styro na zewnątrz jak i wewnątrz. Powinno to znacząco uniemożliwić ucieczkę ciepła z domu poprzez garaż. Tak samo chyba zamyka występowanie możliwego mostka w okolicy bramy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wiem w garażu robi się wentylację grawitacyjną. U mnie w garażu wisi reku, ale went. jest grawitacyjna.

 

Mój garaż sąsiaduje z wiatrołapem, garderobą i pokojem gościnnym. I ze względu na gościnny, nie wyobrażam sobie nie ocieplić tej ściany. Moja ściana garażowa ma nieco ponad 6m dł i 3m wysokości. Ocieplam styro 15cm, robił to osobiście małżonek, więc w naszym przypadku koszt był znikomy i nawet nie rozważaliśmy innej opcji. Zakładam, że temp w garażu to będzie raczej max.10 stp. Więc ciepło będzie uciekać z domu przez nieocieploną ścianę, tym samym podnosząc koszty ogrzewania.

 

Mam pytanie- czy gdybyś mieszkał w terenie gdzie temp. zimą wynosi 5-10 stp nie ociepliłbyś domu w ogóle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można użyć takiej kurtyny paskowej.

Powszechnie stosuje się je w chłodniach.

 

Hm...

Trzeba by miec dosyc dlugi wjazd w garazu bo 0,5m od bramy garazowej to raczej te paski nie "spadna" z maski.

Jest to jakis pomysl zeby zrealizowac zamierzenia nieocieplania wnetrza garazu.

Jesli @perso sie upiera to zawsze znajdzie jakies rozwiazanie tego pomyslu.

 

Przy -20*C mialem temperatury w garazu rzedu +5*C, 0*C bylo gdy na zewnatrz przez pare dni bylo -27*C.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wbudowany garaz ma sporo do "powiedzenia" na temat zwiekszenia zapotrzebowania na "cieplo" calego domu.

Najlepiej zbudowac go poza bryla domu lub "dokleic" do elewacji ale zeby nie mial wspolnych elelemntow konstrukcyjnych z budynkiem.

Dotyczy to rowniez balkonow,schodow "lanych", scianek dzialowych czy zle wykonanych tarasow - na wspolnym fundamencie z domem.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie na to chciałem zwrócić uwagę.

 

Jeżeli np. garaż (nieocieplony )ma wspólne ściany z domem (ocieplonym), to nieocieplone ściany garażu wychładzają ściany domu. W jakim stopniu ucieka ciepło to trzeba by sprawdzić takie złącze.

Albo ile styropianu "naciągnąć" na początki ścian garażu aby temu przeciwdziałać.

 

http://www.mgprojekt.com.pl/domki/slonecznyg/images/m-rzut1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Albo ile styropianu "naciągnąć" na początki ścian garażu aby temu przeciwdziałać.

 

Nie bardzo rozumiem co masz na mysli.

Ja dawalem 10cm styro na sciany i 20cm na sufit, 10cm w podlodze ale mam tam GWC zwirowe.

Jak juz gdzies wspominalem zima przy -20*C mam tam ok. 5*C ciepla.

Nie ocieplajac wogole bylo by pewnie znacznie cieplej.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak powinien wyglądać garaż przyklejony do domu:

http://www.kreodom.pl/data/projekty/1485/1485rzut1.jpg

 

 

 

 

A tak wygląda mostek termiczny (miejsce ucieczki ciepła) gdy na ścianę tylko do pewnego miejsca jest położony styropian.

http://www.budujemydom.pl/images/stories/stan_surowy/mostek_termiczny_nieszczelnosc5_800.jpg

Można by ten przekrój obrócić do poziomu rzutu i część zagłębioną w gruncie potraktować jak nieocieplony garaż.

 

Nie chce mi się rysować tego.

Edytowane przez Orlando
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o okna , to porponuję trochę większe okna wystawowe (dwa) nieotwierane. Jest spora różnica w cenie a wartość cieplna nawet większa. Do tych dwóch musi być dostęp z poziomu gruntu; aby je umyć. Jedno okno otwierane na zewnątrz. Podmuchy wiatru dopychają okno do futryny + na szczelność. Garaż, moim zdaniem, powinien być dobudowany do budynku. Najwygodniej mają mieć mieszkańcy, a nie samochody. Wszyscy będziemy starsi, a myślę że dom budujecie dla siebie na długie lata. A jak Wasi rodzice przypadkiem się rozchorują, to wypychanie ich na poddasze byłoby nie sympatycznie.

Jeżeli chodzi o drzwi garażowe, to propnuję lekturę "Ładnego domu" - opisano tam dokładnie plusy i minusy drzwi garażowych (ich typy i rodzaje). Dla mnie drzwi garażowe powinny być rozwierane na zewnątrz; na zewnętrznej ścianie. 1.Otwieranie takich drzwi jest bardzo lekkie.2. Brama z pcv może spełnić wymogi cieplne (większy wiatr doszczelnie).3. Docieplenie garażu raczej z zewnątrz, spaliny samochodowe raczej nie działają korzystnie na styropian (w izolacji). Między garażem a domem proponuję 2 pary drzwi; wewnętrzne - do domu pcv (cieplne), a drugie np.metalowe Hormann (obronne). Ja mam tak wybudowane, i pomieszczenie przejściowe jest w tej chwili jednym z najcieplejszych, choć też jest nieogrzewane. Ciepło pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha. Przed garażem mam 5-metrowy przezroczysty (poliwęglan) dach. Z auta wysiada się na sucho i śnieg nie utrudnia otwierania. Jak potrzebna automatyka , to na" Elektrodzie" jest dostępny patent : dwa lewarki samochodowe(ze złomu albo z giełdy) oraz dwa silniczki elektryczne od wycieraczek samochodowych . Pilot na Allegro. Warto to przemyśleć.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Tak powinien wyglądać garaż przyklejony do domu:

http://www.kreodom.pl/data/projekty/1485/1485rzut1.jpg

 

 

 

 

A tak wygląda mostek termiczny (miejsce ucieczki ciepła) gdy na ścianę tylko do pewnego miejsca jest położony styropian.

http://www.budujemydom.pl/images/stories/stan_surowy/mostek_termiczny_nieszczelnosc5_800.jpg

Można by ten przekrój obrócić do poziomu rzutu i część zagłębioną w gruncie potraktować jak nieocieplony garaż.

 

Nie chce mi się rysować tego.

Z planu wynika , że garaż nie ma przejścia do domu. Jest to tylko częściowa oszczędność, ponieważ straty cieplne można zrównoważyć drugą parą drzwi z pcv na szczelność; natomiast w podatku będzie to pomieszczenie gospodarcze i będzie on 10xkrotnie wyższy. Warto to przekalkulować. Samo przyklejenie do budynku głównego nie wystarczy. Musi być wg przepisów możliwość komunikacji. Widzę oczywiście trudność z lokalizacją w/w drzwi, ale przemyśleć problem zawsze warto. Ciepło pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...