aglig 27.12.2012 14:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Art. 51. [Doprowadzenie do zgodności z prawem] 1. Przed upływem 2 miesięcy od dnia wydania postanowienia, o którym mowa w art. 50 ust. 1, właściwy organ w drodze decyzji: 1) nakazuje zaniechanie dalszych robót budowlanych bądź rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części, bądź doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego albo 2) nakłada obowiązek wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, określając termin ich wykonania, albo 3) w przypadku istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę - nakłada, określając termin wykonania, obowiązek sporządzenia i przedstawienia projektu budowlanego zamiennego, uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych oraz - w razie potrzeby - wykonania określonych czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem; przepisy dotyczące projektu budowlanego stosuje się odpowiednio do zakresu tych zmian. Art. 59a. [Obowiązkowa kontrola budowy] 1. Właściwy organ przeprowadza, na wezwanie inwestora, obowiązkową kontrolę budowy w celu stwierdzenia prowadzenia jej zgodnie z ustaleniami i warunkami określonymi w pozwoleniu na budowę. 2. Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje sprawdzenie: 1) zgodności obiektu budowlanego z projektem zagospodarowania działki lub terenu; 2) zgodności obiektu budowlanego z projektem architektoniczno-budowlanym, w zakresie: a) charakterystycznych parametrów technicznych: kubatury, powierzchni zabudowy, wysokości, długości, szerokości i liczby kondygnacji, b) wykonania widocznych elementów nośnych układu konstrukcyjnego obiektu budowlanego, c) geometrii dachu (kąt nachylenia, wysokość kalenicy i układ połaci dachowych), d) wykonania urządzeń budowlanych, e) zasadniczych elementów wyposażenia budowlano-instalacyjnego, zapewniających użytkowanie obiektu zgodnie z przeznaczeniem, f) zapewnienia warunków niezbędnych do korzystania z tego obiektu przez osoby niepełnosprawne, w szczególności poruszające się na wózkach inwalidzkich - w stosunku do obiektu użyteczności publicznej i budynku mieszkalnego wielorodzinnego; Te kompetencje ma Nadzór budowlany. Zgodzę sie z toba w jednym : administracja architektoniczno-budowlana ( wydziały budownictwa i architektury) nie mogą wydawać oficjalnych oświadczeń czy zmiana jest istotna czy nie jest istotna. Ale nadzór budowlany może sprawdzić czy zmiana jest istotna i to zakwestionować Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aglig 27.12.2012 14:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 To tak jakby nadzór (zawodowy) nad lekarzem, miała pielęgniarka i kwestionowała jego decyzje medyczne. . Odpowiem tylko cytatem z prawa budowlanego Art. 81. [Zadania] 1. Do podstawowych obowiązków organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego należy: 1) nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, a w szczególności: d) właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sSiwy12 27.12.2012 15:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Ale nadzór budowlany może sprawdzić czy zmiana jest istotna i to zakwestionować Prawda, ale praktycznie tylko dlatego, że projektanci w 99,99% przypadków nie znają swojego prawa w tym zakresie i się na to godzą. Pozostali, czyli 0,01% upierają się przy swoim prawie ( i obowiązku) do decydowania i kwalifikacji odstępstw i w zasadzie przed sądami (inwestorzy) wygrywają wszystkie tego typu sprawy - oczywiście tylko w sytuacji kiedy jest to w zgodzie z obowiązujacymi przepisami i MPZP lub WZiZT. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sSiwy12 27.12.2012 15:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2012 Odpowiem tylko cytatem z prawa budowlanego Też prawda, ale kwalifikacja odstępstwa jest w gestii projektanta, a nie urzędnika - czyli projektant, w takim przypadku, wykonuje swój zawód zgodnie z obowiązującymi przepisami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aglig 28.12.2012 12:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2012 i w zasadzie przed sądami (inwestorzy) wygrywają wszystkie tego typu sprawy - oczywiście tylko w sytuacji kiedy jest to w zgodzie z obowiązujacymi przepisami i MPZP lub WZiZT. Siwy proszę cię podaj mi jeden wyrok, który mówi że tak jest. Ja ci podałam conajmniej dwa, które mówią coś innego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sSiwy12 28.12.2012 14:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Grudnia 2012 Tyle, że oba nijak nie pasują do obecnej "dyskusji". W zasadzie oba mówią o zmianach wprowadzonych przez inwestora bez kwalifikacji projektanta. Przy czym ten pierwszy zupełnie nie pasuje, bo sprawa dotyczy czasu przed nowela PB w 2004r. i stan prawny 2001/02 był (mniej więcej) taki : Art. 36a. 1.Istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o zmianie pozwolenia na budowę. 2.W przypadku naruszenia przepisu ust. 1, właściwy organ uchyla decyzję o pozwoleniu na budowę. 3.Inwestor, w przypadku wątpliwości co do charakteru planowanego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę, występuje do właściwego organu, dołączając opinię projektanta, o udzielenie informacji, czy odstąpienie to wymaga uzyskania decyzji o zmianie pozwolenia na budowę. 4.Właściwy organ udziela odpowiedzi w terminie 14 dni od dnia przedstawienia planowanych rozwiązań. Nieudzielenie informacji w tym terminie jest równoznaczne z uznaniem planowanego odstąpienia za nieistotne. Art. 83. 1.Do właściwości powiatowego inspektora nadzoru budowlanego jako organu pierwszej instancji należą zadania i kompetencje, o których mowa w art. 36a ust. 4, art. 40 ust. 2, art. 41 ust. 4, art. 44 ust. 1, art. 48, art. 49, art. 49a, art. 49b, art. 50, art. 50a, art. 51, art. 54, art. 55, art. 57 ust. 4 Od 2003r. Obowiązuje obecne (w zasadzie) brzmienie art.36a, oraz co ważniejsze art.83,1. w którym wykreślono kompetencje związane z art.36a. Sądy zdaje się to zauważyły (i niektóre organy także) - tu była kwalifikacja projektanta: http://www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/ii-osk-185-10,pozwolenie_na_budowe_uzytkowanie_obiektu_lub_jego_czesci_wykonywanie_robot_budowlanych_innych_niz,2060916.html Natomiast w sytuacji kiedy projektant da ciała, urząd w ramach swoich uprawnień kieruje sprawę do Izby, która podejmuje odpowiednie kroki np. z takim skutkiem: http://www.kzajac.com.pl/wp-content/uploads/2011/12/wyrok-z-dnia-300911r.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.