Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

wil35

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 405
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Zamontuj drugi termometr po ciepłej stronie dz, to będziesz miał porównanie do innych. -1 jest ok choć bez szaleństw, ciepła strona powinna mieć koło +2 +3.

U mnie wyjście ma ok 5 st C a wejście nawet nie wiem. choć dało mi to do myślenia i zamontuję na rurze termometr. Gdy będę wiedział napisze ile daje mi DZC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaką masz moc pc i jak głębokie odwierty? Bo wg mnie -1 st C teraz to trochę za mało

 

patrz stopka...

 

 

dzisiaj pompa wystartowała o 22:00 i temperatura powrotu DZ spadała z 16,6 (no ale to już wiemy, że czujnik wewnętrzny fałszuje bo podaje temperaturę otoczenia) do 0,2 st.C przez jakieś 30 sekund, później przez kolejne kilkadziesiąt sekund rosło do 0,9 st.C by za chwilę znowu spaść i oscylować wokól 0,2 st.C... za parę minut sprawdzę jak będzie po godzinie pracy.

 

DeltaT jakie musi pompa zrobić od 22:00 to 7,6 st.C, myślę, że zrobi to w 3 godziny.

 

Wczoraj w nocy pompa pracowała 5 godzin (myślę że jechała ciągle od 22:00 do 3:00 zamiast 6:00)

 

Na wyniki (w tym na niską temperaturę powrotu solanki) w ostatnich 2-3 dniach (praca przez 8 godzin nocy) być może zaważyło wychłodzenie budynku spowodowane dwutygodniowymi eksperymentami z regulatorami pokojowymi... mam nadzieję, że sytuacja się stabilizuje i pompa wraca do optymalnej pracy.

 

@rwxw: nie mam zielonego pojęcia jaki termometr, gdzie dokładnie i jak zamontować: do pompy wchodzą z podłogi dwie rury w czarnej otulinie - tam gdzieś należy się wbić ? Sorry za lamerskie pytania ale zupełny brak orientacji z mojej strony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rafikW

 

jak masz jakieś wątpliwości najlepiej zadzwoń do Pana Przemka z Dimplexa ,poprowadzi Cię jak dziecko za rękę ;)

:

 

Wrzuć mi namiar na Pana Przemka na priva, może podpowie mi co nie co

 

Dorwałem instrukcje do mojego sterownika z której trudno cokolwiek ustalić,

Bawiąc się wcześniej ustaliłem tylko że ustawiając podbicie temp w danym zakresie czasowym trzeba go jeszcze przypisać do danego dnia tygodnia i tam przy każdym dniu mamy do wyboru Cz1 Cz2 i T i N -ten ostatni znaczy nie aktywny a jak sądze czas1 czas2 i T- oba czasy :)

Jeszcze tego nie sprawdziłem ale wygląda mi na to że tak dokładnie jest

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rafikW

 

jak masz jakieś wątpliwości najlepiej zadzwoń do Pana Przemka z Dimplexa ,poprowadzi Cię jak dziecko za rękę ;)

:

 

Wrzuć mi namiar na Pana Przemka na priva, może podpowie mi co nie co

 

Dorwałem instrukcje do mojego sterownika z której trudno cokolwiek ustalić,

Bawiąc się wcześniej ustaliłem tylko że ustawiając podbicie temp w danym zakresie czasowym trzeba go jeszcze przypisać do danego dnia tygodnia i tam przy każdym dniu mamy do wyboru Cz1 Cz2 i T i N -ten ostatni znaczy nie aktywny a jak sądze czas1 czas2 i T- oba czasy :)

Jeszcze tego nie sprawdziłem ale wygląda mi na to że tak dokładnie jest

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bawiąc się wcześniej ustaliłem tylko że ustawiając podbicie temp w danym zakresie czasowym trzeba go jeszcze przypisać do danego dnia tygodnia i tam przy każdym dniu mamy do wyboru Cz1 Cz2 i T i N -ten ostatni znaczy nie aktywny a jak sądze czas1 czas2 i T- oba czasy :)

Jeszcze tego nie sprawdziłem ale wygląda mi na to że tak dokładnie jest

 

 

:yes:tak to właśnie jest

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś zgwałciłem swoją PC na 6 h pracy non stop, chciałem zobaczyć o ile realnie podbije mi temp w domu ile to będzie na powrocie i zasilaniu a przede wszystkim jak będzie wyglądała temp mojego GZ i tak , po godzinie temp oscylowała ok 6 st, po trzech ok 3,8- 4,1 ale po 6 już tylko 0,8 -chociaż tu nie obserwowałem czy to było stabilne 0,8 czy 1,2 do 0,8 , zatem wniosek że dla dobra COP,PC i GZ praca w cyklach 3-4 h przy moich odwiertach ma sens, potem przerwa 1-1,5h zależnie od temp zewnętrznej i znów praca na 3h

Jeśli się myle prosze o uwagi

 

Mam jeszcze pytanie o krzywą grzewczą w Dimplexach

Ustawiacie podbicie od 22-6 i 13-15 ?

żeby uzyskać przerwe w pracy pomiędzy 22-6 wystarczy włączyć obniżenie powiedzmy od 1-3 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak.

Po co Ci to obniżenie???

 

Zapewne po to aby pompa nie pracowała non-stop od 22:00 do 6:00

 

Porównując Wasze wyniki temperatury powrotu solanki do DZ ciągle mam obawy o to co się dzieje u mnie: dzisiaj po dwóch godzinach pracy od 13:00 do 15:00 sterownik pokazał -2,2 st.C No ale instalator zapewniał mnie, że to jest prawidłowy objaw bo oznacza, że pompa "wyciągnęła" z czynnika wszystko co mogła.

 

Chyba mam za małe DZ albo za małą pompę aby grzać tylko w 2T. Ewidentnie nie mogę dopuszczać do zbyt dużych spadków temperatury w budynku. Przez ostatnią dobę było tak: pompa pracowała z podbiciem 3K od 22:00 przez 5 godzin (nie wiem w których godzinach nocy miała przerwę), rano wszędzie tak jak na rotametrach udało mi się ustawić, czyli pokoje 20,5 - 20,8 a w łazienkach 23,8, do 13:00 temperatury spadły w pokojach do 19,9 - 20,2 a w łazience na pietrze do 22,3 (aż o 1,5 st.C) przy temperaturze zewnętrznej 2,2 st.C. Do 13:00 pompa się nie włączyła, ale gdy zaczęła pracę to z obliczen wyszło mi, że musi podbić temp o 8,6 st.C i oczywiście nie dała rady tego zrobić, co więcej temperatury w budynku niemalże nie podniosły się a o 20:00 było jeszcze zimniej - pokoje 19,8-20,0, łazienka 21,4. Około 21:00 pompa mimo, że mam obniżenie ustawione na 2K włączyła się - było juz za zimno w budynku.

Wygląda na to, że u mnie ewidentnie nie da się korzystać tylko z 2T nawet przy temp. zewn. rzędu +2 st.C. Muszę obniżenie zmienić na 1K aby mimo wszystko pompa miała szansę na utrzymywanie temperatur w budynku na stabilniejszym poziomie co oznacza, że będzie się prawdopodobnie załączała dwa razy w 1T (gdzieś między pewnie 9:00 a 11:00 i 17:00 i 20:00)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie będę się zagłębiał dlaczego tak się dzieje ale może przestaw tak żeby pompa miała podwyższenie np13-16 a w nocy żeby chodziła "opór" ???

 

Też nad tym myślałem aby wydłużyć pracę o jedną godzinę do 16:00 i zwiększyć podwyższenie z 3K na 4K aby chodziła "całą noc" (co też nie jest zbyt korzystne) ale obawiam się, że to może być ciagle za mało przy nizszych temp. zewn. - kluczem jest chyba pilnowanie aby budynek się nie wychładzał gdyż wydatek energetyczny na "odbudowanie" temperatury jest większy niż na jej utrzymywanie (przekonałem się o tym osobiście bardzo boleśnie eksperymentując ze sterownikami pokojowymi przez około miesiąc czasu)

 

A jakie Ty masz ustawienia ? Obniżenie, podwyższenie, Histereza, Krzywa grzania, temperatura powrotu soalnki po 2 godzinach pracy pompy ?

U mnie aktualnie jest odpowiednio: 1K; 3K; 1,9; 30; -2,2 st.C i target temperatury w domu jakie chcę mieć: w pokojach 20,3-20,8, łazienki 23,8

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pamiętam na którym forum ale gość powiedział, że ci, którzy mają anhydryt na podłogach niestety nie mają kumulacji. Nie wiem czy to prawda. Ja mam tylko 1 taryfę i nie zmieniam. Hist 1,6. Sprężarka wg historii w styczniu przepracowała do teraz 20 godz czyli 4 godz dziennie. Temp w domu 22-24 st C. Poniżej jest nam zimno. Te 20 godz pracy spręż. jest z ciepłą wodą. 4 osoby 230 l zbiornik.

Tak z ciekawości rafik W powiedz, kto poradził ci poziome DZC, gdyż jak ja szukałem pc to zachodnie f-my mówiły wyraznie o pionowym DZC jako jedynym dobrym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam :

obniżenie 2k podwyższenie 5k

histereza jeśli o tym samym myślimy(różnica wyjścia i powrotu GZ)ok10C

krzywa grzania hm na środku sterownika tem powrotu solanki po około 2h to około 2C

 

temp w domu między 22-23C

 

Przy podwyższeniu 5K i temp. zewnętrznej np.-10 st.C to jaka będziesz miał temperaturę zasilania ? Circa about +40 st.C Nie za dużo ? Masz drzewo (panele, deskę trójwarstwową) na podłogach ? To może nie być za wesoło.

Histereza jest ustawiana w menu Settings->Heating circuit 1->HC1 Hysteresis Return set temp. (to jest menu zaawansowane wywoływane przytrzymaniem przez 3-5 sekundy klawiszy MENU i ENTER) Domyślnie jest ustawione 2K i nie wiem w przeliczeniu ile to jest st.C ale obserwując pracę mojej pompy wychodzi, że rzeczywiście to 2K będzie jakieś 10 st.C (bo u mnie przy ustawieniu 1,9K różnica między wejściem i wyjściem na GZ to 8,6 st.C)

Krzywa grzania podobnie: Settings->Heating circuit 1->HC1 Heating curve End point (-20 st.C) domyślnie jest 30 st.C i ja też tyle mam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli K to kelwin to przelicza się to 1 na 1 bo różnica jest w temp wyjściowych. Tzn, że jeśli podnosisz o 1 K to podnosisz o 1 st C. U mnie ustawiłem sobie na sterowniku pc do jakiej temp ma mi grzać powrót teraz mam temp zadaną ustawioną na 24,5 st plus 1,6 hist czyli jaj grzeje to powrót grzeje max do 26,1. Pc nigdy nie widziałem żeby przekroczyła na wyjściu w podłogę 35 st, choć może tego nie zauważyłem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy podwyższeniu 5K i temp. zewnętrznej np.-10 st.C to jaka będziesz miał temperaturę zasilania ? Circa about +40 st.C Nie za dużo ? Masz drzewo (panele, deskę trójwarstwową) na podłogach ? To może nie być za wesoło.

 

mam"drzewo"deskę warstwową jakby nawet to było te 40 st to na wyjsciu z pompy zanim doleci do rozdzielaczy i dalej to jest mniej nie ma co przeżywać

 

 

Histereza jest ustawiana w menu Settings->Heating circuit 1->HC1 Hysteresis Return set temp. (to jest menu zaawansowane wywoływane przytrzymaniem przez 3-5 sekundy klawiszy MENU i ENTER) Domyślnie jest ustawione 2K i nie wiem w przeliczeniu ile to jest st.C ale obserwując pracę mojej pompy wychodzi, że rzeczywiście to 2K będzie jakieś 10 st.C (bo u mnie przy ustawieniu 1,9K różnica między wejściem i wyjściem na GZ to 8,6 st.C)

 

to jest co innego ,chodzi o to że np.temp.powrotu jest zadana na 20stC(tak wychodzi z krzywej)to pompa włączy się przy 18stC(20st-2K=18stC )a przygrzaniu +2K

 

i teoretycznie ma się to nijak do różnicy temperatur na wyjściu i powrocie GZ

Edytowane przez kamyk68
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie pamiętam na którym forum ale gość powiedział, że ci, którzy mają anhydryt na podłogach niestety nie mają kumulacji. Nie wiem czy to prawda. Ja mam tylko 1 taryfę i nie zmieniam. Hist 1,6. Sprężarka wg historii w styczniu przepracowała do teraz 20 godz czyli 4 godz dziennie. Temp w domu 22-24 st C. Poniżej jest nam zimno. Te 20 godz pracy spręż. jest z ciepłą wodą. 4 osoby 230 l zbiornik.

Tak z ciekawości rafik W powiedz, kto poradził ci poziome DZC, gdyż jak ja szukałem pc to zachodnie f-my mówiły wyraznie o pionowym DZC jako jedynym dobrym.

 

Powiem szczerze, że nigdzie w literaturze i ze strony żadnego dostawcy nie spotkalem się z opinią (i wymaganiem) aby pionowe DZ miało być jedynym dobrym. Ja mam w sam raz powierzchnię działki na spiralne DZ i jako dużo (około 40%) tańsze wybrałem właśnie to. Wymiarowanie pompy i DZ w oparciu o wyniki OZC z dwóch niezaleznych firm (aby potwierdzić obliczenia - wyszło niemal identycznie więc przyjąłem, że poprawnie)

U mnie pompa pracuje od początku stycznia po 9 godzin na dobę i obawiam się, że przy mrozach -15 -20 st. C będzie to prawie 24h/dobę i będę zmuszony dogrzewać kominkiem z grawitacyjnym rozprowadzaniem ciepła. Tyle, że u mnie pompa ma moc nominalną dla warunków B0W35 tylko 1,6kW i koszt jednej godziny jej pracy w 1T to 97 groszy a w 2T to 45 groszy - oblicz jak to jest u Ciebie - jak widać warto powalczyć o to aby pompa pracowała jak najwiecej w 2T.

 

Cały czas się zastanawiam gdzie leży przyczyna pogorszenia się pracy układu bo w zeszlym sezonie grzewczym podczas którego trwały prace wykończeniowe i miało miejsce wygrzewanie techniczne wylewki anhydrytowej czyli 30 dni podnoszenie temp. w budynku do +30 st.C i stopniowe obniżanie. I w tych warunkach pompa zgodnie z danymi ze sterownika przepracowała 1600 godzin czyli wychodzi jakieś 10,5 godziny na dobę (przyjmuję, że sezon miał 150 dni grzewczych) czyli tyle samo co teraz ale przy sredniej temp. zewnętzrenj jak do tej pory chyba wyższej niż rok temu.

 

Być może przyczyna leży w wychłodzeniu DZ (co byłoby co najmniej dziwne przy tak ciepłej zimie i wobec faktu, że gleba jest wyjatkowo korzystna dla DZ, czyli mokra glina), być może w prawie miesięcznych bezsensownych eksperymentach z regulatorami pokojowymi co powodowało, że budynek podlegał znacznym wahaniom temperatury... teraz moim celem jest doprowadzenie do sytuacji w której temperatura będzie stabilna a to będzie wymagać niestety zwiększenia procentu pracy w 1T.

 

Co do anhydrytu to również nie spotkałem się z taką opinią, jedyne co wiem, to anhydryt ma wyzszy stopień przewodzenia ciepła czyli szybciej się nagrzewa ale i szybciej się wychładza ale na "pojemność" czy akumulacje cieplną to chyba nie ma wpływu (nie wiem bo jestem noga z fizyki)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli K to kelwin to przelicza się to 1 na 1 bo różnica jest w temp wyjściowych. Tzn, że jeśli podnosisz o 1 K to podnosisz o 1 st C. U mnie ustawiłem sobie na sterowniku pc do jakiej temp ma mi grzać powrót teraz mam temp zadaną ustawioną na 24,5 st plus 1,6 hist czyli jaj grzeje to powrót grzeje max do 26,1. Pc nigdy nie widziałem żeby przekroczyła na wyjściu w podłogę 35 st, choć może tego nie zauważyłem.

 

Powiem znowu szczerze, że już się powoli gubię.

Gdzie na sterowniku ustawia się temperaturę powrotu ? Z tego co ja obserwuję, to to nie jest wartość ustawiana ale robocza: w menu "Operating Data" wartość "Return set temperature" (nie wiem jak u Ciebie z angielskim, więc tłumaczę: zadana temperatura powrotu) wyświetla się w zalezności od temperatury zewnętrznej - jeżeli jest niższa, to "Return set temperature" jest wyższe (logiczne: musi być wyższa temperatura zasilania gdy na dworze jest zimniej) U mnie przy podwyzszeniu o 3K i temperaturze zewn. +2,2 st.C "Return set temperature" ustawiło się na 30,7 st.C + faktycznie histereza 1,9 K czyli pompa będzie chodziła aż druga wartośc robocza czyli "Return temperature" nie osiagnie w tym przypadku 32,6 st.C

Czy ja dobrze rozumuję, że właśnie woda do tej temperatury będzie puszczana w rurki, tj. 32,6 ?

A skoro tak, to co pokazują te dwa termometry w tablicy rozdzielczej pompy: jeden z obwódką czerwoną (na rurze wyjściowej z pompy) stale u mnie pokazuje circa 29 st.C a drugi z obwódką niebieską (na rurze wejściwej do pompy) pokazuje różne temperatury, nawet owe 32,5 st.C :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...