rwxw 13.01.2013 07:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2013 temperatura powrotu solanki i po około minucie pracy pompy spada do -2 st.C a po kolejnych kilku minutach do -2,5 st.C a zasilanie ? Trzeba mierzyć obie temperatury, żeby wiedzieć czy wszystko jest ok. Za niska temperatura po ciepłej stronie = za małe dz, za duża delta = za słaby przepływ. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rosomakx4 13.01.2013 07:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2013 Co do zamysłu dołożenia jednej pętli to akurat zły pomysł nie jest bo daje Ci to 20% więcej energii - a to całkiem sporo- którą masz- o ile pompka dz da rade, 20% więcej energii z gruntu to wyższa sprawność dla PC co przekłada się szybsze nagrzewanie Co do Twoich ustawień, na Twoim miejscu nocne grzanie ustawiłbym od 22 do dajmy na to 1-2 i od 3 do końca taryfy, jeśli nie korzystałbym z całych 8miu h - i tu większe DZ może się okazać zbawienneCo do zegarów przy zespole z pompą, masz je źle zeskalowane Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafikW 13.01.2013 22:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2013 a zasilanie ? Trzeba mierzyć obie temperatury, żeby wiedzieć czy wszystko jest ok. Za niska temperatura po ciepłej stronie = za małe dz, za duża delta = za słaby przepływ. Sterownik w mojej pompie nie pokazuje tej temperatury. Jak mierzyć tę temperaturę ? Domyślam się, że powinienem ją mierzyć samodzielnie w jakiś sposób na rurze wejściowej do pompy. Jest ona owinięta taką czarną taśmą izolacyjną. Poproszę o szczegółowe wskazówki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafikW 13.01.2013 22:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2013 Coś tu nie gra.Może dużo nie wniosę ale moje spiralne dużo nie odbiega od liniowego około 0,5*C z tym ze mam doprowadzenie odseparowane od spirali około 1m ale do rzeczy -czy masz jakieś filtry na DZ ? - jeśli tak to kiedy je czyściłeś? -zapowietrzone? Prędzej bym szedł w tym kierunku . Jak gdzieś ominąłem tą kwestie to sory Nie wiem nic o istnienieniu filtrów. Muszę skontaktować się z instalatorem i zapytać o te kwestie: filtry, zapowietrzenie pętli. Dziękuję za podpowiedzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafikW 13.01.2013 22:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2013 Co do zamysłu dołożenia jednej pętli to akurat zły pomysł nie jest bo daje Ci to 20% więcej energii - a to całkiem sporo- którą masz- o ile pompka dz da rade, 20% więcej energii z gruntu to wyższa sprawność dla PC co przekłada się szybsze nagrzewanie Co do Twoich ustawień, na Twoim miejscu nocne grzanie ustawiłbym od 22 do dajmy na to 1-2 i od 3 do końca taryfy, jeśli nie korzystałbym z całych 8miu h - i tu większe DZ może się okazać zbawienne Co do zegarów przy zespole z pompą, masz je źle zeskalowane Na wiosnę poruszę ten temat: dołożenie jednej pętli. Na szczęście ogród jeszcze nie jest zrobiony więc kopać mogę W ostatnich dniach przy śr. temp. zewnętrznej w granicach -4 -1 st.C właśnie tak pompa działa: 22:00-6:00 5, 6 lub 7 godzin a to oznacza, że robi sobie przerwę, 1 godzina gdzieś około 11:00, później 13:00-16:00 (3 godziny) i jeszcze jedną około 19:00 - 20:00 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rosomakx4 14.01.2013 14:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 Na wiosnę poruszę ten temat: dołożenie jednej pętli. Na szczęście ogród jeszcze nie jest zrobiony więc kopać mogę W ostatnich dniach przy śr. temp. zewnętrznej w granicach -4 -1 st.C właśnie tak pompa działa: 22:00-6:00 5, 6 lub 7 godzin a to oznacza, że robi sobie przerwę, 1 godzina gdzieś około 11:00, później 13:00-16:00 (3 godziny) i jeszcze jedną około 19:00 - 20:00 Zawsze możesz sobie strzelić jeden odwiert 70m i masz DZ jak ta lala Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafikW 14.01.2013 17:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 Zawsze możesz sobie strzelić jeden odwiert 70m i masz DZ jak ta lala Ile może kosztowac taki odwiert ? 70 m to taki strzał z biodra czy zgrubny dobór względem długości pętli które mam ? Czy wogóle to się da "pożenić" z poziomym wszak chyba muszą być te same przepływy z każdej części tzn. z każdej nitki i odwiertu w takim przypadku ? No i to co najbardziej wnerwia: biurokracja czyli zezwolenia, atesty, badania geologiczno-górnicze czy co to tam jest jeszcze potrzebne do wykonania takiego odwiertu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plusfoto 14.01.2013 18:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 Ze wszystkimi papierkami musisz liczyć około 90-110 zł za metr. Bez papierków i często bez glikolu można znaleźć na popularnym portalu nawet po 55. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 14.01.2013 18:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 Odwiert 70m to nie najlepszy pomysł (łącznie rury 140m), opory będą większe niż przy nitce poziomego która ma 100m, spadnie przepływ i będzie małe wykorzystanie tego dodatkowego źródła.Ja bym dał odwiert o takiej samej długości rury co w poziomym, czyli 50m (rury 100m).Jeżeli DZ poziome masz spiralne to tym lepiej, przez dodatkową pętlę w odwiercie będzie większy przepływ glikolu a o to chodzi. Najciekawiej jeśli będziesz na lato zamykał dodatkowy obwód pionowy, będziesz miał wyższe temp. zasilania niż na pionie, chociaż tutaj to sprawa prawie pomijalna. A czy takie powiększenie DZ się opłaca, sam odwiert z rurami to jakieś 3000 lekko licząc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 14.01.2013 19:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 Jak mierzyć tę temperaturę ? Domyślam się, że powinienem ją mierzyć samodzielnie w jakiś sposób na rurze wejściowej do pompy. Najlepiej mierzyć temperaturę na obu rurach dz, po zweryfikowaniu termometrów. Kupujesz 2 termometry z czujnikiem zewnętrznym, np. http://allegro.pl/termometr-elektr-z-czujnikiem-robizoo-do-akwarium-i2938228255.html lub jakiekolwiek inne. Jeśli kupujesz w sklepie, to wybierasz takie, które pokazują tą samą temperaturę (odchyłki są czasem koło 2*). Jeśli zależy Ci na dokłądnym pomiarze, to zanuż czujniki w wodzie z lodem, która będzie miała 0*. W ten sposób dowiesz się o ile korygować wskazania. Następie gdzieś na brzegu wsuwasz czujnik pod otulinę, albo nacinasz lekko otulinę, wsuwasz pod nią czujnik tak, żeby dotykał bezpośrednio do rury, zaklejasz otulinę taśmą, owijasz to wszystko jakąś izolacją np. do rur, ściskasz opaską zaciskową i już, cieszysz się odczytami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafikW 14.01.2013 20:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 Odwiert 70m to nie najlepszy pomysł (łącznie rury 140m), opory będą większe niż przy nitce poziomego która ma 100m, spadnie przepływ i będzie małe wykorzystanie tego dodatkowego źródła. Ja bym dał odwiert o takiej samej długości rury co w poziomym, czyli 50m (rury 100m). Jeżeli DZ poziome masz spiralne to tym lepiej, przez dodatkową pętlę w odwiercie będzie większy przepływ glikolu a o to chodzi. Najciekawiej jeśli będziesz na lato zamykał dodatkowy obwód pionowy, będziesz miał wyższe temp. zasilania niż na pionie, chociaż tutaj to sprawa prawie pomijalna. A czy takie powiększenie DZ się opłaca, sam odwiert z rurami to jakieś 3000 lekko licząc. Dziękuję bardzo za informacje. Techniczny nie jestem ale czy opór w pionowym odwiercie nie jest większy niż w poziomej nitce i czy w związku z tym pionowy nie powinien być jednak krótszy niż poziomy ? Z tego co Panowie napisali (cena z mb rzędu 90-110 zł) wynika, że za 50 m zapłacę jakieś 5000 zł. Biorąc pod uwagę, że przy temperaturach zewn. rzędu -4 st.C pompa chodzi mi 10-12 godzin na dobę i jak obserwuję jej sprawność szybko spada wraz z czasem pracy (np. po dwóch godzinach pracy podniesienie temp. powrotu o kolejny 1 st.C zajmuje aż 1-1,5 godziny) i to wszystko dzieje się w środku sezonu grzewczego z niezbyt niskimi temperaturami zewn. Do tego temp. powrotu solanki już po kilkudziesięciu sekundach pracy pompy spada gwałtownie do -2,5 st.C. Obawiam się, że przy -15 st.C pompa po prostu nie da rady i ewidentnie winą tego stanu rzeczy jest za małe DZ (łudzę się, że być może sytuacja powodowana jest przez zapchane filtry i/lub zapowietrzenie ktorejś z pętli i wyeliminowanie tych przyczyn polepszy stan rzeczy) Nie chciałbym co roku przez najblizsze 10, 15 lat przeżywać stres związany z tym, że mogę mieć w chacie zimno już przy temp. zewn. -10, -15 st.C i raczej trzeba będzie powiekszyć na wiosnę/lato DZ o ten odwiert. Jeszcze raz dziękuję za sugestie i cenne informacje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafikW 14.01.2013 20:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 Najlepiej mierzyć temperaturę na obu rurach dz, po zweryfikowaniu termometrów. Kupujesz 2 termometry z czujnikiem zewnętrznym, np. http://allegro.pl/termometr-elektr-z-czujnikiem-robizoo-do-akwarium-i2938228255.html lub jakiekolwiek inne. Jeśli kupujesz w sklepie, to wybierasz takie, które pokazują tą samą temperaturę (odchyłki są czasem koło 2*). Jeśli zależy Ci na dokłądnym pomiarze, to zanuż czujniki w wodzie z lodem, która będzie miała 0*. W ten sposób dowiesz się o ile korygować wskazania. Następie gdzieś na brzegu wsuwasz czujnik pod otulinę, albo nacinasz lekko otulinę, wsuwasz pod nią czujnik tak, żeby dotykał bezpośrednio do rury, zaklejasz otulinę taśmą, owijasz to wszystko jakąś izolacją np. do rur, ściskasz opaską zaciskową i już, cieszysz się odczytami. Wielkie dzięki za informację. Czytałem o odczytach temp. DZ na zasilaniu i powrocie w osobnym wątku na tym forum i się zastanawialem jak to ludzie mierzą i nie mogłem znaleźć nigdzie opisu. W końcu mam. Jeszcze raz bardzo dziękuję za opis. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 14.01.2013 20:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 Jeżeli masz zapłacić za dodatkowy odwiert te 5000zł, to różnica w COP nigdy się nie zrekompensuje. Kiedyś komuś liczyłem jakie różnice w kosztach eksploatacji będą między PC z pionowym a poziomym DZ i było to coś około 150zł rocznie (nie pamiętam jaki dom ale brałem do porównania pion +4C i poziom 0C). U Ciebie będzie to jeszcze mniej bo tylko lekko "podrasujesz" DZ. \Postaraj się o rzetelny pomiar temp. we/wy DZ i poobserwuj przez ten sezon. Potem coś wymyślimy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 14.01.2013 20:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 ale czy opór w pionowym odwiercie nie jest większy niż w poziomej nitce i czy w związku z tym pionowy nie powinien być jednak krótszy niż poziomy ? Jeżeli masz 100m rury w rowie i 100m tej samej rury w pionie, to opory będą takie same, chyba że zakończenie sondy na dole ma nadmierne przewężenia. Normalnie nie ma różnicy. się zastanawialem jak to ludzie mierzą i nie mogłem znaleźć nigdzie opisu. W końcu mam. Naprawdę Twoja pompa nie ma możliwości odczytu obu temperatur we/wy DZ??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 14.01.2013 21:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 czy opór w pionowym odwiercie nie jest większy niż w poziomej nitce Nie ważne, czy rura leży w poziomie, czy w pionie. Opory przepływu zależą od średnicy rury, długości i wielkości przepływu. jak obserwuję jej sprawność szybko spada wraz z czasem pracy (np. po dwóch godzinach pracy podniesienie temp. powrotu o kolejny 1 st.C zajmuje aż 1-1,5 godziny) i to wszystko dzieje się w środku sezonu grzewczego z niezbyt niskimi temperaturami zewn. Do tego temp. powrotu solanki już po kilkudziesięciu sekundach pracy pompy spada gwałtownie do -2,5 st.C. To, jak długo pc chodzi zależy od zapotrzebowania budynku na ciepło i mocy pc. Tak samo się dzieje ze zwiększaniem temperatury powrotu z podłogówki, Twoja pc powoli wygrzewa podłogówkę i to jest normalne - nie ma to wielkiego związku ze spadkiem sprawności pc. Zobacz sobie moje wykresy http://pompaciepla24.com. Na razie nie myśl o zwiększaniu dz, bo -2.5 po zimnej stronie nie jest takie złe, sprawdź co masz po ciepłej. Ja mam obecnie po zimnej stronie -0.4, a po ciepłej +2.4. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafikW 14.01.2013 21:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 Nie ważne, czy rura leży w poziomie, czy w pionie. Opory przepływu zależą od średnicy rury, długości i wielkości przepływu. To, jak długo pc chodzi zależy od zapotrzebowania budynku na ciepło i mocy pc. Tak samo się dzieje ze zwiększaniem temperatury powrotu z podłogówki, Twoja pc powoli wygrzewa podłogówkę i to jest normalne - nie ma to wielkiego związku ze spadkiem sprawności pc. Zobacz sobie moje wykresy http://pompaciepla24.com. Na razie nie myśl o zwiększaniu dz, bo -2.5 po zimnej stronie nie jest takie złe, sprawdź co masz po ciepłej. Ja mam obecnie po zimnej stronie -0.4, a po ciepłej +2.4. Tak, wygląda na to, że kluczowa jest odpowiedź na pytanie jaka jest temp. solanki na wejściu do PC. Dzięki koledzie 'rwxw' wiem co mam kupić, jak wyskalować i jak "podłączyć" Myślę, że pod koniec tygodnia będę w stanie podać te temperatury. Tak, moja PC nie pokazuje na sterowniku temp. wejściowej, tylko powrót i jednocześnie wartość ta stanowi zabezpieczenie układu, tzn. podobno jest tak, że jeżeli spadnie ona do -8 st.C to pompa się wyłączy. Zresztą na sterowniku temperatura ta opisana jest jako "ochrona antymrozowa" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 14.01.2013 21:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 Tak, moja PC nie pokazuje na sterowniku temp. wejściowej, tylko powrót Często spotykane podejście, że "im mniej klient wie, tym lepiej". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 14.01.2013 21:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 RafikW: czy model pompy "SI 7TE" sugeruje moc około 7kW? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafikW 14.01.2013 21:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 RafikW: czy model pompy "SI 7TE" sugeruje moc około 7kW? tak, a znamionowo 6,9 kW; elektryczna w punkcie B0W35 to 1,6kW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 14.01.2013 21:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2013 (edytowane) To na moje oko masz dobrze dobrane dolne źródło i nie musisz nic dokładać. Zaznaczam: na oko i na odległość, jeśli piszesz że jest glina. Zakładam że powierzchnia pod DZ jest dostateczna.Niskie temp. na wyjściu to może dlatego że to pierwszy sezon, ewentualnie masz dużą różnicę między we/wy (do poprawy wydajnością pompy obiegowej)Jakie masz rury od rozdzielacza DZ do pompy ciepła? Edytowane 14 Stycznia 2013 przez wihajster literówka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.