Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Co wybrać do ogrzewania


Kasia  Krzysiek

Recommended Posts

Jeśli "ten" fachowiec buduje Ci dom to współczuje ;)

Możesz łaskawie mu powiedzieć,ze duża bezwładność i akumulacyjność jest stworzona pod grzanie prądem w II taryfie(tańszej),zapytaj się go czy wie co to II taryfa ;) Zapytaj się go również co to znaczy zapotrzebowanie domu na ciepło,jeśli nie będzie wiedział to mu podpowiedz,że im mniejsze tym mniej energii trzeba zużyć na podgrzanie pomieszczeń.

Grzanie prądem wymaga domu energooszczędnego,tzn zapotrzebowanie domu na ciepło powinno być ok.40-60kWh/m2 lub oczywiście mniejsze,przy Twoim metrażu grzejąc prądem w II taryfie za 0,33zł/kWh daje nam to ok.1500-2270zł za sezon grzewczy.Zapytaj się swojego fachmana czy to dużo :)

Powinnaś obliczyć zapotrzebowanie swojego domu na ciepło albo zlecić jakiemuś audytorowi,będziesz miała czarno na białym przewidywane rachunki ;)

Oczywiście dochodząc to takiego zapotrzebowanie nie wystarczy jedynie warstwa ocieplenia.Dużo ciepła ucieka z domu przez wentylację i okna.

Ja będę miał 118m2 w parterze,ściany z BK24cm+20cm grafitowego styro na zewnątrz,w środku silka 12 i 24cm,okna 3-szyby,wm z reku a na strop 30-40cm styro wszystko posadowione na płycie fundamentowej izolowanej 20cm styro :)

 

Nie, ten fachowiec nie buduje mojego domu i pewnie dobrze.

Jeśli chodzi o okna, to będę się starała wybrać coś podobnego, ale na temat wentylacji jeszcze muszę poczytać. Chodzi o to, że powinnam zrobić z odzyskiem ciepła, to się chyba nazywa rekuperacja (?). Czy to kosztowna sprawa?

Jak myślisz, jeżeli będę miała normalne fundamenty (nie płyta) i dam pod podłogówkę 20cm styropianu to będzie ok? Oczywiście fundamenty ocieplę (10cm styropianu?). I jeszcze jedno pytanko, czy beton komórkowy będzie w tym wypadku lepszy od pustaków ceramicznych? Dlaczego dajesz silkę do środka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 195
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

a ja nie rozumiem tych założeń, ogrzewanie elektryczne ma sens ekonomiczny gdy jest od samego początku tanie w inwestycji, czyli zamiast komina, instalacji CO, kotła itp za 20-40tyś zł kładziemy sobie kilka tanich kabli grzejnych w podłodze albo farelkę za 50zł/sztuka, albo kominek elektryczny gdzie całości inwestycji to góra 1000zł

 

jeśli ty chcesz robić podłogówkę to od razu zacznij czytać jak ją zrobić samemu, a potem samemu machnij sobie poziome DZ dla PCi i stąd już tylko mały krok dla kupna i samodzielnego podłączenia zwykłej polskiej PCi, w ten sposób całość systemu nie przekroczy 20tyś, i od razu będziesz się cieszył z niskich rachunków za prąd

 

Aż tak, to raczej nie dam rady.

Dobrze jednak byłoby wiedzieć co i jak, aby uniknąć tzw kardynalnych błędów, zwłaszcza, że zdać się całkowicie na fachowców, to dość ryzykowne założenie.

Zależy mi na niskich kosztach budowy, ale wiem też, że sama nie zrobię takiej instalacji. Chciałabym zaplanować to tak, aby w przyszłości mieć możliwość zmiany źródła zasilania z elektrycznego na inne (tu myślę o pompie ciepła, bo zdaje się, że gaz wymagałby kolejnych inwestycji już na etapie budowy). Czy możecie podpowiedzieć mi, o czym powinnam pamiętać na etapie budowy, aby w przyszłości podpiąć PCi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czołem ludziska.

 

Mam takie pytanko, co sądzicie o ogrzewaniu pompą powietrze woda czy jest do takiego zestawu sens dołożyć kominek z płaszczem aby w super zimne dni wspomagać taką pompę. Czy odpuścić i zwykły kominek styknie.

 

A co z tym kominkiem, jeśli mogę podpytać raz jeszcze, macie doświadczenia jakieś??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli ty chcesz robić podłogówkę to od razu zacznij czytać jak ją zrobić samemu, a potem samemu machnij sobie poziome DZ dla PCi i stąd już tylko mały krok dla kupna i samodzielnego podłączenia zwykłej polskiej PCi, w ten sposób całość systemu nie przekroczy 20tyś, i od razu będziesz się cieszył z niskich rachunków za prąd

 

Normalnie jestem w szoku http://emoty.blox.pl/resource/651.gif I kto to pisze:)

Ale się tutaj całkowicie zgadzam. Jeżeli będzie już podłogówka wodna, a myślisz o kotle i PC do CWU, to w tym momencie maż już niemal koszt taniej polskiej PC gruntowej. Wystarczy już tylko zrobić kolektor;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Normalnie jestem w szoku http://emoty.blox.pl/resource/651.gif I kto to pisze:)

Ale się tutaj całkowicie zgadzam. Jeżeli będzie już podłogówka wodna, a myślisz o kotle i PC do CWU, to w tym momencie maż już niemal koszt taniej polskiej PC gruntowej. Wystarczy już tylko zrobić kolektor;)

 

Dostałam namiary na podobno bardzo dobrego projektanta. Zobaczę co mu wyjdzie z obliczeń i przeprowadzonej kalkulacji. Jak już będę je miała, to pozwolę sobie z Wami skonsultować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli nie potrafisz własnym sumptem to tanio nie będzie, koszt instalacji PCi wraz z podłogówka u przeciętnego instalatora to 40tyś wzwyż

 

ewidentnie jak chcesz tanio to trzeba zacząć czytać fachowe poradniki, pamiętaj

nie święci garnki lepią

 

 

Planowałam, żeby to była okolica bliżej 20tys, dlatego pomyślałam o podłogówce wodnej akumulacyjnej (podobno koszt to max. 100/m2) i do tego jakaś tania pompa do CWU. Przy czymś takim chyba powinnam się zamknąć w takiej cenie, a i rachunki za prąd nie powinny być jakieś tragiczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja swoją podłogówkę zrobiłem samodzielnie za materiały dałem 3500zł/136m2 brutto

wychodzi więc że mnie to kosztowało 25zł/m2

roboty było na góra 3 dni

Coś te ceny za materiały szczególnie niskie miałeś?

Styropian systemowy z folią, rury, rozdzielacze z rotametrami, szafki, izolacja, spinki do rur, taśma dylatacyjna i inne pierdoły sterujące, na 136 m2 powierzchni to koszt kilka razy większy od tego co podałeś. Oczywiście nawet chińszczyna kosztuje sporo wiecej.

 

Też Cię z chęcią zatrudnię z takimi cenami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze do normalnego funkcjonowania podłogówki ( sterowanie pogodowe z mieszaczem, elektrozawory) potrzeba automatyki, co kosztuje więć kosztuje również komfort w pomieszczeniu. Oczywiście podłogówka sterowana termostatem czy RTL pracuje ale wiemy z jakim efektem ( przegrzew, zbyt duże zużycie energii, brak płynnej regulacji przy zmianach pogodowych itp). ASutomatyki z prawdziowego zdarzenia więc nie masz. Styropian systemowy - spróbuj ułozyć podłogówkę na normalnym styropianie z folią o grubości 3 cm.

Przy grubszych warstwach OK. Polska rura - jakośc wykonania, rura twardsza więc podatna na złamanie przy układaniu, kształtki mają drogie - niestety nie jest oryginalna tylko robiona dla Vawina i innych firm w pewnym zakładzie w Strzegomiu -widziałem bo tam byłem. Wolę zdecydowanie np. Henco, Comap, ale to kwestia gustu, bo cenowo koszt podobny.

 

Stąd my mamy "koszty" wykonania, nie licząc naszej pracy, podatków, ZUS , kosztów narzędzi itp. Dalej nie widzisz różnicy? bo ja widzę najlepiej w samym komfornie i oszczędnościach. Ponadto rozstaw rur masz większy i musisz grzać na wyższych temperaturach - też straty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bzdura,jeśli taki wykonawca ma mi robić podłogówkę to dziękuję...

Jaki rozstaw rur zakładasz w pomieszczeniu o zapotrzebowaniu na ciepło ok.20-30kWh/m2 przy temp.zasilania 28-30st.C ? Ile mb rurki wyjdzie na pomieszczenie np.15m2 ?

Po jakiego grzyba systemowe styro ?

Czujnik pogodowy w podłogówce grzanej prądem jest o kand d. rozbić.

 

 

Reszta teorii to też banialuki.

Stąd mamy "Twoje" koszty ;)

 

 

Co ty wiesz o ogrzewaniu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

za to dom mam wybudowany w wersji bardzo masywnej samo-regulującej, u mnie naprawdę trzeba bardzo długo poczekać zanim zauważysz spadek temperatury, w związku z tym nie przewiduję przegrzewania, zbyt duże zużycie energii, brak płynnej regulacji przy zmianach pogodowych itp i nie bardzo wiem po jaka cholerę mi automatyka z prawdziwego zdarzenia

demagogia

jak na razie jest bardzo mało źródeł ciepła co potrzebują ekstremalnie niskich temperatura zasilania poniżej +30 do wysoko-wydajnej pracy, a w dodatku dni w sezonie grzewczym kiedy to trzeba grać na maksa jest kilka lub kilkanaście, jeszcze nie było takiej zimy żeby więcej niż 10% sezonu grzewczego wymagało od kotła 100% mocy

 

reasumując nawet gdybym miał kocioł kondensacyjny to zyski z gęstego rozstawu rurek wyszły by w promilach w stosunku do normalnego 30cm

 

spróbuję ale najpierw pokaż mi dom gdzie dopuszcza się stosowanie tak skąpej izolacji

 

dla przypomnienia dzisiaj mało kto daje pod podłogówkę mniej niż 10cm, bo standard to 15cm

 

Piszesz to co chcesz usłyszeć, a w praktyce jest inaczej. Ile jest domów, gdzie jest tylko 10 cm na izolacje i jastych do kupy. Tam niestetytrzeba dać 3 cm izolacji.

Rozstaw rur zależy od zapotrzebowania na ciepło i rodzaju źródła ciepła, temperatur w pomieszceniu ( PC, kondensat, itp).

Automatyka dla każdego co innego - jeden ma RTL i twierdzi, że ma super sterowanie, drugi ma mieszacz i też ma super. To, że ty nie masz automatyki, to nie znaczy, że jest be.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze do normalnego funkcjonowania podłogówki ( sterowanie pogodowe z mieszaczem, elektrozawory) potrzeba automatyki,

Pewnie zależy od przypadku, ale u mnie żadnego skomplikowanego sterowania nie trzeba. Podłogówka tak wolno reaguje, że skomplikowane sterowanie nie ma tu żadnego sensu. Np. u mnie zmiany są rzędu pół stopnia w pokoju na 10h grzania, więc co tu sterować ? Wystarczy dobrze wyregulować na rozdzielaczu i po sprawie - zwykły termostat pokojowy za 100zł w takim przypadku wystarcza. Chyba, że ktoś wpakuje na 100m2 zgodnie z zaleceniami jakiegoś handlowca standardowy kocioł 24kW, który będzie mu w pół godziny gotował w podłodze wodę, to może wtedy super sterowanie ma sens. Ale po co kupować kocioł tak niedopasowany do potrzeb...

Styropian systemowy

Też nie widzę sensu - oszczędza to czas pracy instalatora, ale znacznie podraża koszt zakupu. Czy warto, to zależy ile instalator bierze za 1h, jeśli 100zł/h, to warto.

Edytowane przez rwxw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację ale nie można obligatoryjnie stwierdzić,że rozstaw jest za duży i trzeba będzie grzać wysokimi temperaturami,przez co będą duże straty.

Ja również,mimo tego,że rozstaw wyszedł mi ok.30-40cm robie co 10-20cm własnie z uwagi na możliwość grzania w przyszłosci PCi.

Poza tym,w podłogówce akumulacyjnej jak zauważył rwxw nie konieczne jest wymyślne sterowanie,wystarczy deczko pobawić się z regulatorem i będzie ok.

P.S.

Co do kosztów podłogówki wodnej to wyliczyłem sobie ok.700mb rurek+rozdzielacz+sterownik=2,5-3tys.zł.Instalator za położenie rurek bezpośrednio na płycie(lub w płycie bo to jeszcze nie roztrzygnięte) i montaż rozdzielacza zaśpiewał mi 1500zł.

 

 

 

Nie zapominaj, że ten instalator wykonuje swoją pracę. Juz to przerabialiśmy na forum, i raczej nie zabawiamy sie w samodzielne pieczenie chleba, wyrób wędlin, itp. Nie róbcie z nas "zła koniecznego". Różnie może być z gwarancją producenta, przy samodzielnym montażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie zależy od przypadku, ale u mnie żadnego skomplikowanego sterowania nie trzeba. Podłogówka tak wolno reaguje, że skomplikowane sterowanie nie ma tu żadnego sensu. Np. u mnie zmiany są rzędu pół stopnia w pokoju na 10h grzania, więc co tu sterować ? Wystarczy dobrze wyregulować na rozdzielaczu i po sprawie - zwykły termostat pokojowy za 100zł w takim przypadku wystarcza. Chyba, że ktoś wpakuje na 100m2 zgodnie z zaleceniami jakiegoś handlowca standardowy kocioł 24kW, który będzie mu w pół godziny gotował w podłodze wodę, to może wtedy super sterowanie ma sens. Ale po co kupować kocioł tak niedopasowany do potrzeb...

 

Też nie widzę sensu - oszczędza to czas pracy instalatora, ale znacznie podraża koszt zakupu. Czy warto, to zależy ile instalator bierze za 1h, jeśli 100zł/h, to warto.

 

Jeszcze raz powtarzam, to, że masz takie czy inne sterowanie podłogówką w domu, to nie znaczy, że jest ono dla danego przypadku najlepsze.

A za podłogówkę to pewno biorą 500 zł/h:-), ZUS i podatki mają gratis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...