Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

TYNKI MASZYNOWE-Gdańsk,Gdynia-gipsowe,cementowo wapienne.R.K.


Recommended Posts

Gdańsk,Gdynia-Tynki gipsowe i cementowo wapienne maszynowe.

Od 1994 roku zajmuję się nakładaniem tynków za pomocą agregatów. Świadczę usługi na terenie trójmiasta oraz okolic.

 

W temacie tym chciałbym przybliżyć wszystkim inwestorom zagadnienia związane z tynkami maszynowymi.

Budowa domu to moment na który z utęsknieniem czeka wiele osób, często poświęcając większość życia na zdobycie odpowiedniej ilość gotówki na jego rozpoczęcie. Tynki wewnętrzne to jeden z kolejnych etapów budowy lecz jak się okazuje jeden z najważniejszych. W naszym wymarzonym domku spędzamy większość życia dlatego tak ważne jest żeby w pomieszczeniach w których przebywamy na co dzień czuć się komfortowo, linie w kątach powinny być proste i symetryczne.

Tynków nie da się naprawić, one są położone albo źle albo dobrze...

Co zrobić aby uniknąć takich nieprzyjemnych sytuacji?

Który tynk jest lepszy gipsowy czy cementowo-wapienny?

Jak wykonać poprawnie tynki?

Jakich błędów się wystrzegać?

 

Udzielę odpowiedzi na każde pytanie zadane w tym temacie.

 

Radosław Krasowski

513 331 933

http://www.tynkipomorskie.net/

 

Dodaję aktualizację(10.04.2024) tak aby forumowicze nie musieli czytać całego wątku:

 

 

W związku z tym, że rzadko już się udzielam na forum ze względu na brak czasu chciałbym w tym wpisie podzielić sie swoją wiedzą zdobytą wykonując tynki na rynku trójmiejskim już 25 lat.

 

Zanim przejdę do szczegółów to wspomnę tylko, że podstawa wszystkiego co wiąże się z budowaniem domu to odpowiednie i sprawdzone firmy. Polecenia przez kogoś nie koniecznie muszą sie sprawdzać ponieważ często jest tak, że firmy umówione są na prowizję za załatwienie zlecenia a w efekcie końcowym to prowizję płaci inwestor, proszę się nie bać szukać firm w internecie ale warto jest obejrzeć robotę potencjalnego wykonawcy zanim podpiszemy umowę.

 

Nie będę wnikał w zagdnienia związane ze wznoszeniem murów ani dakarstwem bo niewiele jest tu do omówienia a więc krótko i na temat koejność usług taka jak według mnie powinna mieć miejsce podczas budowanie domu.

 

1. Okna:

- Warto dopłacić i zamówić ciepły montaż.

- Zwrócić uwagę podczas pomiarów aby miejsce na izolację nie przekraczało 1-2 cm (odległosć ramy okna od glifu)

- Nie wstawić drzwi docelowych oraz bramy garażowej. Otwory te powinno się zabić płytami lub deskami z możliwością przejścia.

 

2. Instalacja elektryczna:

- Nie oszczędzać na jakości przewodów, jeżeli jakość będzie słaba to bez względu czy będzie tynk c-w czy gipsowy mogą pojawić się przebicia. Argument, ze tynku c-w daje się grubiej jest błędny ponieważ im grubiej daje się tynku tym większe ryzyko, że popęka lub odpadnie.

- Instalacje najlepiej jest zrobić w bruzdach, proszę nie słuchać porad elektryków, że to problem. Są firmy które wykonają to z uśmiecham na twarzy za niewielką dopłatą. Stropów się nie bruzduje ale przewody od oświetlenia układa się nad stropem w peszlach do miejsca gdzię będzie oświetlenie.

 

3. Tynki maszynowe:

- Tutaj moje zdanie się nie zmieniło(zaznaczam, że wiele lat wykonywałem również tynki c-w więc to nie jest tak że jestem stronniczy) uważam że tynki gipsowe (odpowiedniej firmy) są najlepszym wyborem do każdej inwestycji. Nie ma niż cenniejszego podczas budowy domu niż spokojny sen a robiąc tynki gipsowe śpimy spokojnie bo w przeciwieństwie do c-w mamy pewność, że nie popękają i niestety w skrajnych przypadkach odspajają sie od podłoża.

- I kilka śmiesznych mitów które chciałbym obalić: Tynki c-w nie są zdrowsze, tak samo jak wszystko inne potrafią spleśnieć i nie są twardsze tym bardziej gdy dodany do nich jest plastyfikator lub dużo wapna.

- Który tynk gipsowy? W zaszłym roku przetestowałem wszystkie dostępne materiały na rynku, kreisel, orth, knauf, alpol, cekol, baumit i kilka innych. moim zdecydowanym wyborem jest Dolina Nidy Alfa. Jest twardszy od pozostałych tynków lekkich natomiast da się zrobić na nim poprawki jeśli kierownik podczas odbioru zleci coś do zrobienia :)

- Listwy dylatacyjne na okna koniecznie bez uszczelki.

- jeżeli trzeba ocieplic garaż od środka to można to zlecić tynkarzom.

 

4. Instalacja hydrauliczna:

- Instalacja powinna być zrobiona według mnie po tynkach, hydraulik wykuje sobie bruzdy na przewody i może zarobić je we własnym zakresie lub zostawić ekipie wykończeniowej.

- piony kanalizacyje w widocznych miejscach w ścianach można przeprowadzić przed tynkami jeśli nie ma możliwości ich zabudowy.

 

5. Posadzki

- Na ogrzewanie podłogowe anhydryt super sprawa moim zdaniem. Do garażu przemysłówka.

 

6. Prace wykończeniowe

Temat rzeka, według mnie lepiej jest brać ekipy na poszczególne prace: zabudowy kg potem gładzie potem malowanie, podłogi, tapety, sztukateria. łatwiej jest ww takim systemie kontrolować wydatki i dbać o jakość bo jakoś nie przemawia do mnie to, że jedna firma umie zrobić wszystko...

 

7.Ocieplenie.

- Zostawiłbym to na koniec tak żeby inne ekipy nie zniszczyły elewacji.

 

Zostaja jeszcze prace ziemne i ogrodzeniowe a po nich możemy się cieszyć ukończoną budową :)

 

Ostania uwaga dotycząca firm, to radziłbym wystrzegać się wykonawców którzy wytykają błędy innych, jest to nagminne zachowanie które ma w oczach inwestora wzbudzić zaufanie do wykonawcy lub też ma na celu wyciągnięcie dodatkowych pieniędzy. Najlepiej jest wspomnieć przed wyceną, że nie życzymy sobie takich uwag a jeżeli faktycznie jest coś nie tak to niech zachowają to dla siebie i ewentualnie uwzględnią podczas wyceny. Oczywiście mogą się zdażyć sytuacje gdy błędy są tyle istotne, że trzeba je przekazać inwestorowi ale niech to będzie skrajność :)

 

To tyle, w razie pytań proszę dzwonic :)

 

Pozdrawiam.

Edytowane przez Radosław Krasowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 925
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam.

 

Najważniejszą rzeczą na którą trzeba zwracać uwagę przy wyborze materiału jest to czy w pomieszczeniach będzie wentylacja(ciągi wentylacyjne,wentylacja w ramach okien) jeśli tak,zakładając oczywiście,że dom będzie odpowiednio docieplony to jak najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie tynku gipsowego.Oczywiście jeśli w pomieszczeniach nie ma odpowiedniej wentylacji to nie można z góry skreślać zastosowania tynków gipsowych,ale potrzebne jest wtedy systematyczne wietrzenie pomieszczeń oraz ich regularne ogrzewanie.

 

 

Jeśli planuje pan remont i w pomieszczeniach został skuty stary tynk to warto zrobić ekspertyzę w postaci pomiaru wilgoci w ścianach a następnie zdecydować jaki materiał zastosować.

 

Bardzo duże znaczenie ma odpowiedni dobór materiału ponieważ na rynku jest mnóstwo gotowych workowanych mieszanek zarówno gipsowych jak i cementowo-wapiennych które różnią się od siebie zarówno w kwestii wytrzymałości ale również efektu końcowego oraz odporności na wilgoć.

 

Pozdrawiam.

R.K.

Edytowane przez Radosław Krasowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Pana

 

a jak to jest z "oddychaniem"

i który z tynków jest zdrowszy?

i jak to jest z grzybami?

 

(poniekąd wszystko się ze soba łaczy :) )

 

można tyle mitów na ten temat przeczytać że juz sie odechciewa, a i pogubic sie mozna :(

 

bardzo bym prosił by Pan to wytłumaczył czemu cos sie dzieje i czemu cos jest takie a nie inne

 

aaa no i jak to jest z cenami?

wykonanie metra którego tynku jest droższe? (mówimy oczywiscie w obu przypadkach o maszynowym)

Edytowane przez Cola0760
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tzn, wybudowałem dom dopiero co , w tym co teraz jeszcze mieszkam jest straszna wilgoć i chcę tego uniknąć u siebie,

 

Witam.

 

Jeśli w pomieszczeniach jest wilgoć to na pewno nie jest to wina tynków,tak jak napisałem wcześniej w nowo wybudowanym przez pana domku polecałbym zwrócić większą uwagę na odpowiednią wentylację,ogrzewanie pomieszczeń(kominek z rozprowadzeniami ciepłego powietrza jest bardzo dobrym pomysłem) oraz docieplenie budynku.

 

Pozdrawiam.

R.K.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam Pana

 

a jak to jest z "oddychaniem"

i który z tynków jest zdrowszy?

i jak to jest z grzybami?

 

(poniekąd wszystko się ze soba łaczy :) )

 

można tyle mitów na ten temat przeczytać że juz sie odechciewa, a i pogubic sie mozna :(

 

bardzo bym prosił by Pan to wytłumaczył czemu cos sie dzieje i czemu cos jest takie a nie inne

 

aaa no i jak to jest z cenami?

wykonanie metra którego tynku jest droższe? (mówimy oczywiscie w obu przypadkach o maszynowym)

 

Witam.

 

Jeśli chodzi o współczynnik przenikania pary(współczynnik oporu dyfuzyjnego) to:

 

Dla tynku cementowo-wapiennego = 15

Dla tynku gipsowego z podwyższoną twardością(knauf DIAMANT) = 8

Dla standardowego gipsu = ok 5

 

 

Innymi słowy każdy materiał czy to gipsowy czy cementowo-wapienny jeśli w pomieszczeniach będzie wilgoć to będzie ją chłonął.Gips ma jednak tą przewagę nad tynkiem cementowo-wapiennym,że całą wilgoć którą pochłonął równie szybko potrafi oddać.

 

Jeśli chodzi o zdrowie to polecam przeczytać ulotkę informacyjną każdego z producentów.Według nich posiadają one Atesty Państwowego Zakładu Higieny.

 

np:

http://www.knauf.pl/knaufengine/index.php?option=com_content&task=view&id=121&Itemid=131

 

Pleśń oraz algi mogą pojawiać się na ścianach o podwyższonej wilgotności i nie ma tu znaczenia czy na ścianach będzie tynk gipsowy czy cementowo-wapienny,jedynym wyjściem z takiej sytuacji jest skucie starego tynku,osuszenie ścian i położenie nowego.Oczywiście istnieją środki chemiczne do usuwania pleśni,ale to tylko rozwiązuje problem na jakiś czas.

 

 

Ceny zależne są od wielu czynników np równości ścian,ilości podciągów ale również regionu w jakim Pan mieszka,doświadczenia brygady oraz czy zdecyduje się Pan na materiał workowany czy przygotowywany na budowie.

 

Pozdrawiam.

R.K.

Edytowane przez Radosław Krasowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziekuje bardzo za odpowiedź

 

Jeśli chodzi o zastosowanie tynków w pomieszczeniach o podwyższonej wilgotności np ściany piwnic to polecałbym tynk cementowo-wapienny ze względu na mniejszy współczynnik przenikania pary

 

wydawałoby sie ze lepsze byłyby tynki gipsowe wlasnie ze wzgledu na to przenikanie tzn ze latwiej by sie gips pozbywal tej wilgoci (tak na chłopski rozum)

 

czy w takim razie mam rozumiec ze metr kwadratowy tynku gipsowego (powiedzmy 1cm gruby) jest w stanie "wypić" wiecej niz tyle samo tynku cementowo-wapiennego? (to że w krótszym czasie to dla mnie zrozumiale)

a skoro tak to czy z kolei nie jest za sucho w pomieszczeniach innych niz kuchnie i lazienki? (to tak odwracając sytuacje)

 

jeszcze jedno dla mnie nie jest jasne, a chodzą różne opinie na temat "regulowania" przez tynk gipsowy wilgotnosci w pomieszczeniu

powszechnie da sie przeczytac lakoniczne stwierdzenie, że jesli jest za dużo wilgoci w pomieszczeniu to tynk gipsowy pochłania "nadmiar", ale tylko tyle ile "potrzeba" (działa to tez w drugą strone) Ile w tym prawdy?

 

czy grzybki wolą pojawiać się na tynkach gipsowych czy CW ? (przy założeniu że wilgotnosć danego pomieszczenia jest taka sama?)

 

co do "zdrowia" tynków to podał Pan link do atestu - i w zasadzie powinno mi to wystarczyc, bo napisane jest że nawet w żłóbkach może być... ale nadal nie jest to odpowiedź który z tych tynków jest "zdrowszy" ...no chyba, że tynk CW sie w złóbkach nie nadaje?

Wiem że chce Pan uniknąc kategoryczności, żeby nie zostać "posądzonym" o stronniczosc, ale czy naprawde nie da sie odpowiedzieć w którą strone szala zdrowia sie przechyla? :)

 

oczekując odpowiedzi

z podrowieniami

 

Konrad

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie.

 

 

 

Tynk cementowo-wapienny stosuję się ze względu na jego większą odporność na wilgoć tzn nawet po wchłonięciu jej jakiejś ilości nic się z nim nie dzieje a ze względu na zawartość wapna jest odporny na porosty. Oczywiście nałożenie gładzi na tynk c-w sprawia że jego powyższe właściwości nie mają znaczenia.

 

 

Z własnych obserwacji mogę powiedzieć,że pobieranie przez tynk gipsowy wilgoci z powietrza istnieje ale czy w pomieszczeniach jest wtedy za sucho Panu nie odpowiem.Problem może pojawić się w momencie gdy tynk gipsowy najdzie wilgocią z powodu np. złej izolacji ściany zewnętrznej i ma problem z jej oddaniem,powodem tego może być fakt,że powierzchnia takiego tynku jest wygładzona na tafle szkła do tego trzeba doliczyć grunt oraz złej jakości farbę i podłoże pod pleśń gotowe.

 

 

Jeśli ściany narażone byłyby na duże ilości wilgoci z pomieszczenia to na tynku c-w pleśń wyjdzie później ze względu na odporność na wilgoć oraz zawarcia wapna,ale musiały by to być naprawdę duże ilości wilgotności.

 

 

Niektóre z materiałów workowanych gipsowych zawierają mniej ulepszaczy od innych a jeśli chodzi o workowany tynk c-w to składem są raczej podobne.Ja osobiście stawiam je na równi,przecież istnieją wykonawcy którzy pracują przy tynkach gipsowych już przeszło 20 lat i raczej nie słychać o żadnych przykrych efektach wdychania pyłu który unosi się w powietrzu po wrzuceniu worka do agregatu nie wspominając o przebywaniu w pomieszczeniu wykończonym.

 

Jeśli ktoś ma alergię na substancje zawarte w materiałach workowanych jedyną alternatywą pozostaje tynk przygotowywany bezpośrednio na budowie.

 

 

Pozdrawiam.

R.K.

Edytowane przez Radosław Krasowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,

czy miał Pan okazję kłaść tynk na ogrzewanie ścienne, jakieś doświadczenia. Szczególnie interesuje mnie tynk cem-wap z Nidy. Muszę to wykonać na min 30 mm grubości, a planuję nawet 35 mm.

 

Witam Pana.

 

Miałem okazje kłaść na ogrzewanie ścienne,ale na cały dom było to tylko jedno pomieszczenie na ścianach zewnętrznych.

 

Od razu napisze,że odradzam nidę ponieważ jest materiałem odrobinę słabszym i przy takiej grubości na ścianie mogą pojawiać się pęknięcia.

 

Ja używałem Baumitu MPI25,najpierw bardzo solidna obrzutka,po całkowitym jej wyschnięciu cieńka warstwa po to aby wkleić siatkę która zabezpieczy przed pęknięciami i od razu warstwa docelowa.

 

Pozdrawiam.

R.K.

Edytowane przez Radosław Krasowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,posiadam bardzo małą wiedzę na temat tynków, a przymierzam się do ich wyboru, więc jestem trochę natrętny, z Góry Przepraszam. Chciałbym się jeszcze dowiedzieć czy na tynk gipsowy wskazane jest jeszcze coś kłaść jakąś cienką warstwę gipsu , czy wystarczy tynk gipsowy i malowanie??? Bo na CW to chyba należało by jeszcze coś położyć?? bardzo Dziękuję jeśli PAn się wypowie w tej sprawie,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,posiadam bardzo małą wiedzę na temat tynków, a przymierzam się do ich wyboru, więc jestem trochę natrętny, z Góry Przepraszam. Chciałbym się jeszcze dowiedzieć czy na tynk gipsowy wskazane jest jeszcze coś kłaść jakąś cienką warstwę gipsu , czy wystarczy tynk gipsowy i malowanie??? Bo na CW to chyba należało by jeszcze coś położyć?? bardzo Dziękuję jeśli PAn się wypowie w tej sprawie,

 

Witam Pana.

 

Tak jak napisałem w pierwszym poście odpowiem na każde pytanie,więc nie ma za co przepraszać.Proszę pytać do woli:)

 

Odnośnie pańskiego pytania uważam,że tynków gipsowych nie powinno się szpachlować.Wiele zależy od wykonawcy ale raczej standardem jest,że tynk gipsowy nadaje się pod malowanie,ewentualnie zalecana jest w niektórych miejscach np bardziej nasłonecznionych lub na ścianie z kinkietami odrobina gładzi ale to czysta kosmetyka i powinien się tym zająć malarz.Oczywiście mówimy tu głównie o materiałach lekkich.

 

Bardzo dobrym pomysłem i coraz bardziej popularnym staje się nakładanie tynku gipsowego o podwyższonej wytrzymałości KNAUF DIAMANT a następnie po jego wyschnięciu szlifowanie go odpowiednimi szlifierkami z podłączonym pochłaniaczem kurzu.Efekt końcowy jest na poziomie szlifowanej gładzi szpachlowej a koszty zdecydowanie mniejsze.

 

 

Pozdrawiam.

R.K.

Edytowane przez Radosław Krasowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Witam,

 

Moje pytanie jest odnośnie siatki na łączeniu różnych materiałów(będzie tynk c-w maszynowy).

Interesuje mnie czy powinna być zastosowana siatka na łączeniu betonu komórkowego(obmurowanie murłaty) i betonu(wieńca). Jeśli powinno stosować się siatkę, to proszę o podanie przykładów w których miejscach.

 

Serdecznie pozdrawiam

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Jeżeli zdecyduje się Pan na podmurowanie ścianki kolankowej w ten sposób:

 

Krasbud-murłata.jpg

 

Co znacznie ułatwia późniejsze połączenie z sufitem podwieszanym to na tym łączeniu siatka jest koniecznością,jeśli natomiast chodzi o miejsce poniżej czyli wieniec i beton komórkowy to raczej zagrożenia pęknięcia nie ma.

 

Najbardziej narażone na pęknięcia miejsca to kominy(jeśli są zlicowane ze ścianą),nadproża okien i drzwi oraz miejsca gdzie nie ma wiązań w ścianie.

 

Niestety wiem z własnego doświadczenia,że często zapomina się o wklejaniu siatki a jeśli konstrukcja domu nie miała odpowiedniej ilości czasu aby osiąść to niestety trzeba się liczyć z możliwością pęknięć.

 

Na rynku dostępne są specjalne siatki zbrojeniowe do tynków i moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem byłoby aby umówił się Pan z wykonawcą aby we wszystkie narażone na pęknięcia miejsca użył tej właśnie siatki.Musiał by zrobić to w pierwszy dzień tak aby materiał którego użył do wklejania całkowicie wysechł.

 

Takie rozwiązanie na pewno zmniejszy ryzyko pęknięć.

 

Pozdrawiam.

R.K.

Edytowane przez Radosław Krasowski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Kilka minut wczesniej pisal Pan w "moim zapytaniu" w kwestii działania temperatury na tynk i dziekuje za fachowa odpowiedz. Jestem spokojniejszy w tej kwestii ale mam jeszcze kilka pytan i jesli jest to mozliwe to prosiłbym o pomoc.Kierownik budowy zasugerował mi bym dał pod tynk na sufit (terrive) siatke- co Pan mysli o tym?Kierowniczka mowi ze zapomniala o tym w domu syna kilka miesiecy temu i ma wrazenie ze to bład. Jak wyglada kwestia oslony okien, drzwi czy tynkarze je oslaniaja w jakiś sposób i montazu parapetow.Chce zamontować konglomerat i czy powinien byc on obsadzony przez tynkowaniem czy po?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka minut wczesniej pisal Pan w "moim zapytaniu" w kwestii działania temperatury na tynk i dziekuje za fachowa odpowiedz. Jestem spokojniejszy w tej kwestii ale mam jeszcze kilka pytan i jesli jest to mozliwe to prosiłbym o pomoc.Kierownik budowy zasugerował mi bym dał pod tynk na sufit (terrive) siatke- co Pan mysli o tym?Kierowniczka mowi ze zapomniala o tym w domu syna kilka miesiecy temu i ma wrazenie ze to bład. Jak wyglada kwestia oslony okien, drzwi czy tynkarze je oslaniaja w jakiś sposób i montazu parapetow.Chce zamontować konglomerat i czy powinien byc on obsadzony przez tynkowaniem czy po?

 

Witam.

 

Zabezpieczenie okien to podstawowa czynność wykonywana przez każdą ekipę tynkarzy,jeśli nie zdecydował się Pan na listwy dylatacyjne przyokienne do których po montażu bardzo łatwo przykleić folie to tynkarze na pewno owiną skrzydła folią w rolce oraz dodatkowo zabezpieczą zawiasy(jeśli są) taśmą klejącą.

 

Jeśli chodzi o kwestię parapetów to rzadko się zdarza aby były osadzone przed tynkowaniem.Zazwyczaj jest to robione po,ponieważ przeszkadzają one przy wyprowadzaniu płaszczyzn na ścianach okiennych.Osoba posiadająca doświadczenie bez trudu osadzi parapety po gotowych tynkach w taki sposób ,że praktycznie nie widać różnicy między tynkiem a miejscem obróbki dookoła parapetów.

 

Jeśli jednak zdecyduje się Pan na osadzenie przed tynkami to parapety również zabezpiecza się folią oraz taśmą malarską tak aby nie pozostawiła po sobie kleju.Dodatkowo będzie Pan musiał zwrócić uwagę tynkarzom aby zwracali uwagę na parapety(nie układali na nich narzędzi,zaparzali kawy itp.)

 

Jeśli chodzi o siatkę na terivę to mnie Pan zaskoczył.Ostatni taki sufit tynkowałem dosyć dawno ale siatka nie była wklejana i do tej pory nie miałem reklamacji,zresztą wydaję mi się to dosyć kłopotliwe aby na wszystkich sufitach wklejać na całej powierzchni siatkę.Niemniej skontaktuję się jutro z doradcą technicznym firmy knauf i zapytam jak wygląda sprawa.

 

Pozdrawiam.

R.K.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...