Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Zabawa:Sądzę,że w tym sezonie grzewczym spalę.  

40 użytkowników zagłosowało

  1. 1. Zabawa:Sądzę,że w tym sezonie grzewczym spalę.

    • poniżej 2 ton
      6
    • 2-3 tony
      16
    • 3-4 tony
      10
    • 4 i więcej
      8


Recommended Posts

Jeśli chcesz mieć pewnie podgrzany powrót to zastosuj zawór 3d i pompę mieszającą, tym bardziej że Twój sterownik ma wszystko aby ten temat ogarnąć.

Z dodatkową pompą byłby problem bo nie rysowałem tego bo to akurat nie ma wpływu na problem ale trzecią pompę w ecoalu wykorzystałem na cyrkulację wody CWU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 28,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • karoka65

    3480

  • zbigmaz01

    2445

  • minertu

    2414

  • bobasxx

    967

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ta instalacja ze schematu pierwszego już niestety jest i pracuje całkiem nieźle przy pompie CO na 1 biegu poza zimnym powrotem w trybie pompy wyłączonej. Kiedy robił mi to instalator nie bardzo ogarniałem temat, a on wyznaje zasadę że im prościej tym lepiej ale chyba za bardzo uprościł. Teraz zrobiłbym inaczej.

Te dwa rozdzielacze to parter i poddasze, w każdym po 5 grzejników z zaworami termostatycznymi i po 2 niewielkie podłogówki z zaworami RLT na powrocie. Odegree jakie optymalne rozwiązanie było by w moim przypadku coby dogrzać powrót i w drugiej kolejności ewentualnie mieć wpływ na temp zasilania CO.

U Ciebie to wygląda tak, że skoro sprawdza się cykliczna praca pompy to oznacza przewymiarowane grzejników, aby obniżyć ich moc to teraz najprościej jest obniżyć ich temperaturę zasilania stosując zawór mieszający i tu jak pisałem albo 4dr z porządnie zrobionym obiegiem kotłowym, lub 3dr z pompą mieszającą (pewniejsze rozwiązanie).

Połączenie powrotów tak czy owak musisz zrobić.

Rozdzielenie obwodów osobno góra i dół prawdopodobnie spowoduje zalewanie zimną wodą tak samo jak teraz bo grzejniki dalej będą za mocne z tym że może to być na przemian - równocześnie to zależy jakie sygnały wyślą czujniki pokojowe, generalnie staraj się unikać prac cyklicznych pompy bo to się głównie wiąże z tym problemem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U Ciebie to wygląda tak, że skoro sprawdza się cykliczna praca pompy to oznacza przewymiarowane grzejników, aby obniżyć ich moc to teraz najprościej jest obniżyć ich temperaturę zasilania stosując zawór mieszający i tu jak pisałem albo 4dr z porządnie zrobionym obiegiem kotłowym, lub 3dr z pompą mieszającą (pewniejsze rozwiązanie).

Połączenie powrotów tak czy owak musisz zrobić.

Rozdzielenie obwodów osobno góra i dół prawdopodobnie spowoduje zalewanie zimną wodą tak samo jak teraz bo grzejniki dalej będą za mocne z tym że może to być na przemian - równocześnie to zależy jakie sygnały wyślą czujniki pokojowe, generalnie staraj się unikać prac cyklicznych pompy bo to się głównie wiąże z tym problemem.

 

Czyli tak jeżeli chciałbym próbować z zaworem 4d, a wydaje się że jednak regulacja temp zasilania CO może być konieczna to podsumowuję i dopytuję:

1 Zawór 4D zaraz na wyjściu z kotła (wyjście od góry) i od razu obwód kotłowy w bok, na dół, i do kotła poprzez trójnik czyli jedno kolan i jeden trójnik.

2. Wyjście i powrót w RBR 17 to 1", da radę? Jeżeli tak to zawór chyba też na 1" czy ewentualne zwiększenie średnicy ma sens?

3 Czy taki zawór jest OK? http://www.esbe.pl/pl/produkty/?prodid=4050

4. Teraz ten nieszczęsny zawór różnicowy, jeżeli dobrze zrozumiałem to tak: zaw. różnicowy, zaw. kulowy, filtr, pompa CO, zaw kulowy, zawór zwrotny, a to obejście pompy do skupu metali kolorowych i na piwko:D

5. Powroty spiąć do kupy i tu pytanie czy powrót z CWU puścić za zaworem 4D czy przepuścić przez niego razem z powrotem instalacji? Bo w dokumentacji zaworu ESBE jest za zaworem 4D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli tak jeżeli chciałbym próbować z zaworem 4d, a wydaje się że jednak regulacja temp zasilania CO może być konieczna to podsumowuję i dopytuję:

1 Zawór 4D zaraz na wyjściu z kotła (wyjście od góry) i od razu obwód kotłowy w bok, na dół, i do kotła poprzez trójnik czyli jedno kolan i jeden trójnik.

2. Wyjście i powrót w RBR 17 to 1", da radę? Jeżeli tak to zawór chyba też na 1" czy ewentualne zwiększenie średnicy ma sens?

3 Czy taki zawór jest OK? http://www.esbe.pl/pl/produkty/?prodid=4050

4. Teraz ten nieszczęsny zawór różnicowy, jeżeli dobrze zrozumiałem to tak: zaw. różnicowy, zaw. kulowy, filtr, pompa CO, zaw kulowy, zawór zwrotny, a to obejście pompy do skupu metali kolorowych i na piwko:D

5. Powroty spiąć do kupy i tu pytanie czy powrót z CWU puścić za zaworem 4D czy przepuścić przez niego razem z powrotem instalacji? Bo w dokumentacji zaworu ESBE jest za zaworem 4D.

1- ok

2- zwiększyć średnice do min. 5/4 i taką rurą wykonać obieg kotłowy lub Cu 35mm

3- ok

4- zawór różnicowy możesz wpiąć w drugie wyjście z kotła i dołączyć za pompę c.o on ma w ten sposób omijać 4dr aby w razie braku prądu niezależnie od położenia przepustnicy w nim puścił gorącą wodę na grzejniki. Nasuwa się pytanie czy jest wogóle sens jego montażu, czy Twoja instalka przyjmie ciepło grawitacyjnie? zdażają się przerwy w dostawie prądu?

za pompą wystarczy sam zawór zwrotny, bo w momencie czyszczenia filtra nie przepuści wody wstecz

5- powrót spiąć, a z cwu ma wpływać bezpośrednio do kotła.

 

Ja jednak i tak będę Cię namawiał na 3d plus pompa ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1- ok

2- zwiększyć średnice do min. 5/4 i taką rurą wykonać obieg kotłowy lub Cu 35mm

3- ok

4- zawór różnicowy możesz wpiąć w drugie wyjście z kotła i dołączyć za pompę c.o on ma w ten sposób omijać 4dr aby w razie braku prądu niezależnie od położenia przepustnicy w nim puścił gorącą wodę na grzejniki. Nasuwa się pytanie czy jest wogóle sens jego montażu, czy Twoja instalka przyjmie ciepło grawitacyjnie? zdażają się przerwy w dostawie prądu?

za pompą wystarczy sam zawór zwrotny, bo w momencie czyszczenia filtra nie przepuści wody wstecz

5- powrót spiąć, a z cwu ma wpływać bezpośrednio do kotła.

 

Ja jednak i tak będę Cię namawiał na 3d plus pompa ;)

Dzięki, męczę dalej :yes:

2 Czyli zawór również 5/4.

4 W drugim wyjściu jest na obejściu pompy CWU, tak jak na schemacie 1 - obecny stan. Grawitacja daje radę na grzejnikach na poddaszu i na bliskim grzejniku za ścianą kotłowni. Przy czyszczeniu filtra używam zaworów kulowych przed i za pompą.

 

Ale przy 3d rezygnuję z mieszania wody zasilającej i dodatkowa pompa na powrocie. Brak mi już wyjść na sterowniku o kosztach na pompę nie wspomnę czyli któraś pompa by musiała pracować na zewnętrznym układzie sterowania bądź na stałe a to nie bardzo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, męczę dalej :yes:

2 Czyli zawór również 5/4.

4 W drugim wyjściu jest na obejściu pompy CWU, tak jak na schemacie 1 - obecny stan. Grawitacja daje radę na grzejnikach na poddaszu i na bliskim grzejniku za ścianą kotłowni. Przy czyszczeniu filtra używam zaworów kulowych przed i za pompą.

 

Ale przy 3d rezygnuję z mieszania wody zasilającej i dodatkowa pompa na powrocie. Brak mi już wyjść na sterowniku o kosztach na pompę nie wspomnę czyli któraś pompa by musiała pracować na zewnętrznym układzie sterowania bądź na stałe a to nie bardzo.

2- 5/4 przynajmniej

4- to róznicówkę wpinasz od razu z wyjścia kotła a później 4d pompa itd, na schemacie rysujesz powrót z rozdzielaczy na wysokości powrotu kotła, pamiętaj że stosując 4 dr. to musisz ten powrót podnieść do góry czyli tworzysz dodatkowy syfon. (wprawdzie ja mam na to pewien patent stosując kolejny zawór różnicowy ale to inna bajka)

Co do zaworu 3 d to chyba nie do końca rozumiesz sugerowany prze ze mnie sposób jego połączenia - czyli regulacje jakościową (pozwoli na obniżenie wody na grzejniki). Wówczas nie syfonujesz powrotu.

Funkcja regulacji ilościowej podgrzewa powrót ale nie reguluje temp zasilania grzejników.

 

Ja mam u siebie zawór 4dr, też przewymiarowane grzejniki i dlatego uczulam Cię na "przyłożenie się" do obiegu kotłowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2- 5/4 przynajmniej

4- to róznicówkę wpinasz od razu z wyjścia kotła a później 4d pompa itd, na schemacie rysujesz powrót z rozdzielaczy na wysokości powrotu kotła, pamiętaj że stosując 4 dr. to musisz ten powrót podnieść do góry czyli tworzysz dodatkowy syfon. (wprawdzie ja mam na to pewien patent stosując kolejny zawór różnicowy ale to inna bajka)

Co do zaworu 3 d to chyba nie do końca rozumiesz sugerowany prze ze mnie sposób jego połączenia - czyli regulacje jakościową (pozwoli na obniżenie wody na grzejniki). Wówczas nie syfonujesz powrotu.

Funkcja regulacji ilościowej podgrzewa powrót ale nie reguluje temp zasilania grzejników.

 

Ja mam u siebie zawór 4dr, też przewymiarowane grzejniki i dlatego uczulam Cię na "przyłożenie się" do obiegu kotłowego.

 

Z tym 3d to chodzi o coś takiego?

instalacja CO 3d.pdf

A czy to zjawisko syfonowania w 4d będzie sprawiało problem przy załączonej pompce CO?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy nowych instalacjach gdzie stosujemy małe przekroje jak dla mnie ma sensu. Lepiej zainwestować w porządnego UPSa i spać spokojnie.
I z tym się zgadzam jak najbardziej :)

Dlatego też mnie zastanawia stosowanie takich dużych przekrojów rur jak 5/4" i to w miedzi, przecież to kosztuje krocie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak najbardziej też jestem za tym aby odpuścić sobie grawitacje, zrobić instalacje bez niepotrzebnych zaworów, średnic, wywijasów tylko po to aby z raz na ruski rok mieć możliwość ogrzania domu awaryjnie bez zastosowania np. ups-a. Tym bardziej że sterowania idą ciągle w tym kierunku że coraz trudniej pogodzić grawitacje z układem pompowym.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodając do powyższego, dlaczego jestem za montażem zaworu 3d plus pompa mieszająca - bo to dużo łatwiej jest ustawić w praktyce za pomocą sterownika.

Zawór 4d też jest dobry, odpada nam pompa - czyli ileś tam prądu, ale tam jest obieg kotłowy który musi działać grawitacyjnie a to wymaga średnic czyli również kosztów. Na pewno nie raz widzieliście na różnych forach zdjęcia montażu zaworów 4d wpiętych byle jak i byle gdzie, w niektórych sytuacjach montaż jego miał znaczenie poważnego wyglądu instalacji niż praktycznej funkcji tego urządzenia. To nie takie proste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To żeby podnieść was na duchu po przeczytaniu ostatnich 50 stron stwierdzam ,że u mnie też jest głośne buczenie tzn "gips" w popiole , mam spore spieki oraz niedopalony groszek. Piec ustawiam na temperature CO 55 a on grzeje nawet do 85 stopni - nie wiem czemu się tak dzieje... Nie wiem co tam u mnie z korona słychacbo sie k.... na tym nie znam i nie mam zamiaru nic przy tym samemu gmerać.

Piec mam 11KW rbr eko zakupiony jakieś 5 miesięcy temu. Dom 120m jest nowy dobrze ocieplony - tylko podłogówka + ręcznikowiec. ( mimo iż odkręcony cały czas na 5 w 6 stopniowej skali) to raz jest gorący a raz zimny. sam sie nagrzewa kiedy chce - nie mam pojęcia od czego to zależne - to jest w sumie pikuś)

W domu jest ciepło więc w sumie końcowy efekt ok.Niestety hydraulicy popierd... mi instalację i steruję wszystkim z domu za pomocą auratonów.

Rozmawiałem z Karoką na te tematy nawet dał mi namiar na ludzi którzy mieli do mnie podjechać i zaglądnąć do instalacji i zrobić to tak jak Bóg przykazał. Byłem już wstępnie umówiony , pojechałem do Stolicy i zapier..... mi samochód z telefonem w środku(przez co starciłem kontakty -ale wtedy miałem większe zmartwienia niż spieki w popielniku) , przez co spotkanie nie doszło do skutku , i tak się dalej "męczę" z tym co mam.

Acha dodam ,że dopiero odkąd jadę na spalanie-grupowe jest wmiarę ok , wcześniej to była masakra.

Niestety "palaczem" jestem od 5 miesięcy bez wcześniejszych doświadczeń dlatego wiele tu rzeczy przeczytanych w ostatnie kilka godzin jest dla mnie słabo użyteczne bo nie wiem co jest co i z czym się to je. Minertu pisał w jednym z postów ,że wklejenie korony czy coś tam to prosta rzecz, ale że są tacy którzy z tym mają problem - i ja do nich bez wątpienia należę! Nie po to za piec dałem prawie 8koła żeby się teraz wku... z jakąś koroną. W sumie mój egzemplarz tez był "wadliwy" Ktoś pisał o problemie z podajnikiem ,że mu nie podawał pomimo iż "buczał" Ja za to dostałem rdzewiejący podajnik(co racja został szybko wymieniony przez producenta za co duży + za support) ale jednak neismak pozostał. Teraz po 5 miesiącach palenia zauważyłem że tak jakby i pojemnik na popiół zaczął "rudzieć" To tyle spostzreżeń z ostatnich 5 miesięcy . Wszytskie anomalia opisuję po przeczytaniu ostatnich 50 stron tego oto tematu i o 1.10 w nocy. Może nieco brakowac składni i źle się czytac za co z góry przepraszam.

Jestem zarejestrowany na esterownik moja nazwa Konrad Sosin - Dom jakby ktoś chciał zweryfikowac o czym piszę i może nawet pokusić się o podpowiedź co może być nie tak ?

 

P.S co to jest kierownica spalin ? Jak ma być ustawiona i gdzie si e znajduje?

P.S 2 Dopiro dziś zmieniłem ustawienie max moc kotła z 12kw na 8kw wczesniej ostatnie miesiące bez jakiegokolwiek bawienia się.

 

P.S 3 karoka jakiego UPS bys polecił ? jakiś konkret - link czy coś akurat w mojej okolicy często się zdarzają awarie prądu ( raz po kilkugodzinnej awarii piec zwariował - włączył się i podawał groszek pomimo że się nie palił miałem w popielniku 70% nieużytego groszku pomieszanego z popiołem, ba raczej spiekami i "gipsem")

Edytowane przez FeniX1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo to dokładnie tacy fachowcy!! Niestety jak wcześniej nie zgłebisz tematu to łykniesz kazdy kit typu "tak ma być" ja temperatutami steruję za pomocą auratonów z domu . tzn ustawiam ile chcę aby w salonie było oraz na górze na 2 auratonie i on sobie sam grzeje... widocznie czujniki są w auratonach...

 

Chciałbym aby było to zrobione "jak Bóg przykazał" przez chwilowe problemy finansowe musze się pomęczyć z tym co mam...

 

Adkwapniewski u mnie wsyztsko jest dziwne. Kurna jeszcze przy sobocie humor sie zepsuł :(

 

Co do kierownicy to skojażyłem :) - dzięki już wiem co to . Jak to ustawić? mam tą blachę przesunąć w stronę "pleców" kotła ( ja mam wylot spalin z tyłu na wysokości 95cm) czy może pociągnąć ją w stronę drzwiczek ?

Edytowane przez FeniX1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...