Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 2,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Szanowne grono,

 

Chciałby ponownie wrócić do sedna tego postu i poruszyć temat skraplania się wilgoci pod styropianem, ponieważ właśnie to zjawisko jest powodem dla którego prowadzicie dyskusje o różnych innych zamiennikach styropianu - PUR, perlit, keramzyt etc.

Poddaje pod wątpliwość skali zawilgocenia izolacji poprzez kondensującą się wilogoć.

 

W poniższym linku znajdziecie pewne informacje na temat wilgotności w powietrzu - ta strona wygooglowała mi się jako pierwsza dlatego się do niej odwołuje:

 

http://www.protan.pl/rooftechnology/wilgoc/pages/wilgocpowietrzu.aspx

 

Na stronie możecie zobaczyć tabele obrazującą relacje między temperaturą powietrza, ciśnieniem nasycenia, a zawartością pary wodnej:

 

http://www.protan.pl/rooftechnology/wilgoc/PublishingImages/wilgocpowietrzu4.jpg

 

No i powiedzcie mi, forumowicze o jakiej ilości skroplin my mówimy? Jaką objętość powietrza jesteśmy w stanie "uwięzić" pod styropianem - a dokładnie w przestrzeni(!) między np. chudziakiem a styropianem? Przecież tam nic nie wejdzie!

A ewentualne skropliny z tych szczątkowych objętości będą przecież pomijalne.

 

Autorus:

Wspomniałeś, żeby pominąć chudziak.

A przecież podsypka pod izolacją też ma określoną wilgotność, prawda? Ta wilgoć przecież może odparować, następnie skroplić się na izolacji i wchłonąć w podsypkę. Czy jesteś pewien tego, że ta wilgoć zostanie wchłonięta w "głąb ziemi", a nie zostanie gdzieś przy powierzchni podsypki - po to, żeby znowu odparować i ponowić cykl?

 

Piszę o tym, ponieważ propozycja aby na podsypce od razu kłaść izolację została zaproponowana jako rozwiązanie problemu " mokrego styropianu".

 

Proszę koleżanki i kolegów o komentarz oraz wskazanie ewentualnego błędu w moim rozumowaniu.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich forumowiczów

 

Chciałbym podzielić się moimi doświadczeniami.

Jestem 4 tygodnie po wylewkach. Robiłem izolację z miesznki perlitu z gipsem. Kosztowało mnie to dużo pracy, żeby zrobic to dokładnie.

Poziomowałem starając się zachować równe grubości na całej powierzchni. Początkowo perlit uginał się pod butem.

Ponieważ nie buduję w pośpiechu, zrobiłem wylewki ok. miesiąc po perlicie.

Nie żałuję ponieważ gips tak związał że ekipa od wylewek spokojnie chodziła po powieżchni i nic się nie zarywało.

Co do perlitobetonu który zrobiłem pod kominek- faktycznie jest dziwny. Da się kroić nożem, ale gwoździa ręką nie wbiję.

Zrobiłem podwójne zbrojenie z siatki i wylałem na to mocniejszy beton gr. 7cm

Edytowane przez jwak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tabaker

Chyba problemem jest powietrze i wilgoc w styropianie, nie w przestrzeni miedzy nim a chudziakiem, bo te pomijamy (styro bedzie docisniete do chudziaka)

Problem jak pisal Adam powstaje, gdy ukladamy styro w letnie miesiace (duzo wilg. W powietrzu, wezmy temp 25 stopni = 23g/m3) oraz zalewamy ten styropian wylewka, przykrywamy podloga, itd uniemozliwiajac ucieczke wilgoci do gory (od spodu mamy szczelna wanne z np. Papy).

Chudziak bedzie mial w sezonie grzewczym temp. Powiedzmy 7stopni (Z tabeli da to 7,7g/m3) wiec roznica ok. 3 krotna.

Wlasnie ta roznica sie skropli i bedzie medium krazacym pomiedzy ciepla podloga, a zimym chudziakiem, pogarszajac "izolacyjnosc" styro.

Problem w znacznej czesci redukujemy ukladajac styro zima, bo w niskiej temp. Powietrze nie zawiera duzo pary>>mamy w nim zdecydowanie mniej wilgoci.

 

@Adamus

Podziwiam za czestotliwosc zmian koncepcji:) ale dzieki temu poznaje rozne mozliwosci izolacji dla siebie, wiec jest mi to jak najbardziej na reke. :D

Ale do ukladania bezposrednio na gruncie bez chudziaka, to chyba jestem za duzym tradycjonalista, by sie odwazyc.

Edytowane przez lesz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Bardzo ciekawa dyskusja, przeczytalem te 30 stron jednym 'duszkiem'. Tym bardziej ze sam mam wylany 'chudziak' i zastanawiam sie co dalej. Sama koncepcja perlit+gips podoba mi sie bardzoooo. Natomiast kwestie wykonawcze i uzytkowe ( pod ogrzewanie podłogowe) budza moje watpliwosci.

 

Sporo w tej dyskusji demagogi i niedomowien. Rozumiemn ze Adam ma dosc banalnych pytan, gdzie odpowiedzi sa oczywiste. Ja osobiscie nie mam tyle cierpliwosci. Za to podziwiam. W efekcie wiele istotnych pytan zostalo w malo kulturalny sposob zbyte. No, ale co to kurwa jest forum Pegaza ( byl taki program kulturalno-niewrozrywkowy, ktorego nienawidzilem) czy forum budowlane, gdzie wiadomo jak na kazdej budowie, autorytet majstra trzeba potwierdzic znaczna iloscia ' przecinkow'. :), bo inaczej robota nie idzie jak trza.

 

Jednym z takich interesujacych pytan bylo : Jaki jest koszt utraconej energii w wyniku zawilgocenia styropianu na chudziaku ? Adam, zbyles goscia tekstem zeby Ci powiedzial cene energii za 20 lat + VAT+podatek od pierdzenia ( metan, duzo gorszy od CO2) itd. Jest to pytanie z zakresu ekonomi i zarzadzania, dletego rozumienm ze nie chciales wnikac w polemike :) Ale dla nas inwestorow jest istotne, czy dodatkowo wydane pieniadze zwroca sie za rok , 10 czy wogole ?

 

Postaram sie przekalkulowac, o co tak naprawde walczymy ( w kwestii energooszczednosci, inne kwestie jak grzyby, skisla woda itd pozostawiam).

A wiec, ( podobno tak sie nie zaczyna zdania, ale jestesmy na budowie, niech tam) mamy taki typowy domek 80m2 podlogi na gruncie, 80m2 stropu, jakies 130m2 pow uzytkowej. Jak to w Polsce sie praktykuje, wykop, sciany fundamentowe, zasypka ( niech bedzie 1m, bedzie sie lepiej liczylo), chudziak 10-15cm, papa zgrzewalna lub ta lepiku x2 koniecznie. Sciany fundamentowe docieplone z zewnaatrz 8-10cm styro cos tam w kolorze roz majtkowy.

 

Moc tracona przez chudziak ogolnie to P=U x deltaT x A, gdzie U [W/m2K] - wspolczynnik przewodzenia gruntu, delta T - roznica temperatur, A [m2]- powierzchnia:

 

Przyjalem rezystancje gruntu na malo korzystnym poziomie 1mK/W ( grunt piaszczysty, suchy ma rezystancje 2.5 czyli sporo lepsza, pomijam wysokosc wod gruntowych ), czyli dla warstwy zasypki o grubosci 1m, wychodzi U = 1 [W/m2K].

Plyta grzewcza ma powiedzmy 27C, grunt na glebokosci 1m 7C, stad deltaT = 20C, powierzchnia A=80m2. Wychodzi nam ze w siarczysty mroz -10C ( dla przykladu) moc tracona do gruntu to U=1 x 20 x 80 = 1600W. No calkiem pokazna wartosc biorac pod uwage ze nie mamy 'ZADNEGO' docieplenia podlogi na gruncie. Nawet pominalem opor cieplny chudziaka. Po prostu siedzimy w okopie, chlop przy chlopie i grzejemy 1600W w 'dol'.

 

Drugi skrajny przypadek gdzie mamy 10cm super suchego styro o parametrze 0,038 ( kazdy chyba wie co to jest). Nasze U powedruje w okolice 0.28 W/m2K ( wraz z oporem gruntu) P = 0,28x20x80 = 450W, czyli walka idzie o cos pomiedzy 1600- 450= 1150W.

 

Dla porownania, w tym domu mamy ok 30m2 stolarki okienno drzwiowej, oczywiscie tej energooszczednej, niech bedzie Uokna = 1W/m2K. Dla temperatury na zewnatrz - 10C mamy delta T = 30C. P = 1 x 30 x 30 = 900W, dach to kolejny 1kW ( biore z sufitu), sciany jeszcze jeden, mostki termiczne, o stratach w wentylacji nie wspomne.

 

Do czego zmierzam - ano do tego ze straty przez chudziak w najmniej korzystnym wariancie ( zamoczony styropian) to moze byc 10-15% wyzszy rachunek za nergie cieplna. Nikt z tego powodu nie pojdzie z torbami . Duzo wieksze koszty generuja straty spowodowane zla wentylacja domow.

 

Jak dla mnie perlit+gips to

 

WADY:

- brudna robota ( czy wdychanie tych 'szklanych pyłow' nie okaze sie kiedys drugim azbestem? jak drobne moga byc te frakcje ?)

- stres inwestora w zwiazku z malo znana i praktykowana technologia

- problem ze znalezieniem ekipy, ktora rozumie sens tej metody, a wychodze z zalozenia ze jesli ktos czegos nie rozumie, to nie powinien sie za to brac.

- zaden zysk jesli chodzi o czas wykonania w stosunku do styropianu.

- watpliwosci co do osiadania tak wykonanej warstwy, scisliwosci ( brak zageszczenia), a generalnie rury w podlogowce nie lubia ruchow ' tektonicznych'. Co jesli postawie akwarium sredniej wielkosci ( jakas tona wagi z osprzetem w rogu salonu)- ugnie sie czy nie ?

- nieznany rzeczywisty opor cieplny mieszanki perlit+gips/cement - jak zawilgnie, no bo kiedys zawilgnie, to moze sie okazac ze bedzie gorszy od zamoczonego styropianu. A ponadto producenci perlitu twierdza ze perlit jest higroskopijny. Co jak gips juz zwiaze tyle ile moze zwiazac ? Jakie parametry termiczne bedzie miala taka warstwa.

 

ZALETY

 

- suchość, to przyznac trzeba , przynajmniej przez te pierwsze 20 lat, pozniej moze gips specznieje, a moze nie ?

- niwelacja nierownosci chudziaka, czasami styro nie da sie szybko polozyc na kiepskim chudziaku

- brak klawiszowania plyt, jednolita powierzchnia ( to do mnie przemawia)

 

Podsumowujac:

 

Nie wierze ze da sie zbudowac dom idealny. Taki nie istnieje, a jesli da sie zbudowac cos blisko idealu, to bedzie to kosztowac tyle, ze wnuki w 10 pokoleniu beda splacac kredyt ( pije do tych wszystkich wynalazkow) . Nie lepiej pojechac pod palmy i korzystac z zycia poki je masz. A wnuki , te w pierwszym i dziesiatym pokoleniu i tak beda mieszkac gdzie indziej. Budujcie dla siebie, za 50 lat i tak wszystko bedzie do skucia. Ale to juz nie bedzie Wasz problem :)

Edytowane przez devileczek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracam jeszcze do wykonania posadzki.

Na "chudziaku" ułożyłem juz papę. Są opinie, że reaguje ze styropianem oraz że jest szkodliwa.

Czy dobrym rozwiazaniem byłoby wykonanie na niej wylewki betonowej tak ok. 3 cm. Miałoby to mna celu przyciśnięcie papy - lepsza hydroizolacja, odseparowanie od styropianu, a zamknięcie jej pomiędzy chudziakiem, a tą wylewką pozbawiłoby ją mozliwości ewentualnego szkodliwego oddziaływania do wewnatrz mieszkania.

 

Czy moje rozwazania są prawidłowe czy to dobre rozwiazanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo nom sie dobrze goda i dywaguje na te temoty ;)

Mam juz gotowy projekt zwykly, z wykonawcami tez latwiej jakos, szukam tylko, czy nie mozna w tych samych pieniadzach poprawic nieco izolacji (a wlasciwie, to co zrobic, by nie spier...)

 

Co do papy, to byl gdzies watek na forum o tym. Ktore lepiki reaguja za styro, oraz ktore papy - ale nie pamietam w ktorym dziale. Roznice byly miedzy klejeniem jej na cieplo i zimno, chodzilo chyba o rozpuszczlniki zawarte w tych zimnych lepach. Ale moge mieszac, bo to juz jakis czas temu czytalem wiec odsylam do odnalezienia tematu. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawy wywód :)

 

Do zalet perlitu należy tez dodać:

- kładziemy rurki od wody, odkurzacza centralnego i po prostu zasypujemy :) Żadnego wycinania jak w styropianie. Tak mi się nasunęło :)

 

To fakt, tutaj jest latwiej, chociaz w przypadku styropianu duzo zalezy od niechlujstwa instalatorow. Mozna przemyslec trasy rur, pogrupowac je, poprowadzic w miare mozliwosci w liniach prostych a nie na 'skuske' etc. To wszystko pozniej ulatwia ukladanie styro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich forumowiczów

 

Chciałbym podzielić się moimi doświadczeniami.

Jestem 4 tygodnie po wylewkach. Robiłem izolację z miesznki perlitu z gipsem. Kosztowało mnie to dużo pracy, żeby zrobic to dokładnie.

Poziomowałem starając się zachować równe grubości na całej powierzchni. Początkowo perlit uginał się pod butem.

Ponieważ nie buduję w pośpiechu, zrobiłem wylewki ok. miesiąc po perlicie.

Nie żałuję ponieważ gips tak związał że ekipa od wylewek spokojnie chodziła po powieżchni i nic się nie zarywało.

Co do perlitobetonu który zrobiłem pod kominek- faktycznie jest dziwny. Da się kroić nożem, ale gwoździa ręką nie wbiję.

Zrobiłem podwójne zbrojenie z siatki i wylałem na to mocniejszy beton gr. 7cm

 

Jak siatke stosowales ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szanowne grono,

 

Chciałby ponownie wrócić do sedna tego postu i poruszyć temat skraplania się wilgoci pod styropianem, ponieważ właśnie to zjawisko jest powodem dla którego prowadzicie dyskusje o różnych innych zamiennikach styropianu - PUR, perlit, keramzyt etc.

Poddaje pod wątpliwość skali zawilgocenia izolacji poprzez kondensującą się wilogoć.

 

W poniższym linku znajdziecie pewne informacje na temat wilgotności w powietrzu - ta strona wygooglowała mi się jako pierwsza dlatego się do niej odwołuje:

 

http://www.protan.pl/rooftechnology/wilgoc/pages/wilgocpowietrzu.aspx

 

Na stronie możecie zobaczyć tabele obrazującą relacje między temperaturą powietrza, ciśnieniem nasycenia, a zawartością pary wodnej:

 

http://www.protan.pl/rooftechnology/wilgoc/PublishingImages/wilgocpowietrzu4.jpg

 

No i powiedzcie mi, forumowicze o jakiej ilości skroplin my mówimy? Jaką objętość powietrza jesteśmy w stanie "uwięzić" pod styropianem - a dokładnie w przestrzeni(!) między np. chudziakiem a styropianem? Przecież tam nic nie wejdzie!

A ewentualne skropliny z tych szczątkowych objętości będą przecież pomijalne.

 

Autorus:

Wspomniałeś, żeby pominąć chudziak.

A przecież podsypka pod izolacją też ma określoną wilgotność, prawda? Ta wilgoć przecież może odparować, następnie skroplić się na izolacji i wchłonąć w podsypkę. Czy jesteś pewien tego, że ta wilgoć zostanie wchłonięta w "głąb ziemi", a nie zostanie gdzieś przy powierzchni podsypki - po to, żeby znowu odparować i ponowić cykl?

 

Piszę o tym, ponieważ propozycja aby na podsypce od razu kłaść izolację została zaproponowana jako rozwiązanie problemu " mokrego styropianu".

 

Proszę koleżanki i kolegów o komentarz oraz wskazanie ewentualnego błędu w moim rozumowaniu.

 

Pozdrawiam

 

Ja tak czuje ze od ziemi trzeba sie izolowac. Problemem pozostaje kondensacja pary wodnej w przegrodach, tam gdzie jest gradient temperatur, tam moze powstawac kondensacja i cos z tym kondensatem trzeba zrobic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tabaker

Chyba problemem jest powietrze i wilgoc w styropianie, nie w przestrzeni miedzy nim a chudziakiem, bo te pomijamy (styro bedzie docisniete do chudziaka)

Problem jak pisal Adam powstaje, gdy ukladamy styro w letnie miesiace (duzo wilg. W powietrzu, wezmy temp 25 stopni = 23g/m3) oraz zalewamy ten styropian wylewka, przykrywamy podloga, itd uniemozliwiajac ucieczke wilgoci do gory (od spodu mamy szczelna wanne z np. Papy).

Chudziak bedzie mial w sezonie grzewczym temp. Powiedzmy 7stopni (Z tabeli da to 7,7g/m3) wiec roznica ok. 3 krotna.

Wlasnie ta roznica sie skropli i bedzie medium krazacym pomiedzy ciepla podloga, a zimym chudziakiem, pogarszajac "izolacyjnosc" styro.

Problem w znacznej czesci redukujemy ukladajac styro zima, bo w niskiej temp. Powietrze nie zawiera duzo pary>>mamy w nim zdecydowanie mniej wilgoci.

 

@Adamus

Podziwiam za czestotliwosc zmian koncepcji:) ale dzieki temu poznaje rozne mozliwosci izolacji dla siebie, wiec jest mi to jak najbardziej na reke. :D

Ale do ukladania bezposrednio na gruncie bez chudziaka, to chyba jestem za duzym tradycjonalista, by sie odwazyc.

 

Jezeli rozumowanie co do zawartosci pary wodnej w styro jest sluszne to przy przedstawionych danych liczbowych wynika ze roznica ktora moglaby sie skroplic to 25- 7 = 18g/m3. Przy styropianie grubosci 15cm mamy 0,15m3 na m2 podlogi czyli wykropli sie 2.7ml wody, tzn pol lyzeczki od herbaty na m2 chudziaka :) Cos tu jest nie halo :) Skad wiec bierze sie tyle tej wody w praktyce ? Dyfuzja z pomieszczenia, a moze ktos podlewal kwiatki przez 20 lat, przelewajac regularnie, albo nieszczelnosci w lazience ( prysznic kafelkowy) etc. Inna mozliwosc to 'szybkie budowanie'. Mokre mury , chudziak, papa zgrzewana z izolacja pod murem, na to styro i wilgoc przenika z mokrego muru wykraplajac sie na chlodnej powierzchni chudziaka. Wszystko zamkniete od gory wylewka i folia i sie kisi. Wszystko trzeba suszyc, nic w pospiechu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

EKMIR

 

Mysle ze to niezbyt szczesliwy sposob. Sorki, no ale jakos tak czuje. Niesamowita zaleta perlitowej metody jest to ze tworzy warstwe jednorodna- jedna warstwa i wszystkie funkcje. Oczywiscie pozostaja pewne watpliwosci, ale o tym pisalem powyzej.

 

Jezeli chcesz stosowac styro to sprawdz z czym to ma potencjalnie wejsc w kontakt. To nie papa moze zaszkodzic styropainowi a zawarte w niej rozpuszczalniki organiczne. Sa papy ktore wogole nie wchodza w reakcje z polistyrenem ( lub wchodza w sposob nie majacy wplywu na wlasciwosci uzytkowe styro przez nastepne 100 lat, jakby sie kto czepial, bo tak naprawde to wszystko reaguje ze wszystkim, amen).

 

Wiec :

 

1. okresl producenta, typ i rodzaj papy ktory juz polozyles.

2.okresl jakim mazidlem to lepiles ( smola, dyspersja wodna etc)

3. sprawdz na stronie producenta co on o tym sadzi.

4. podejmij decyzje - zrywam pape i robie jeszcze raz, albo klade styro bo wszystko jest OK

 

Odwiedz strone ICOPALA, co jak co potentat w hydroizolacji. Ja znalazlem taka porade na ich stronie

 

'Dzień dobry. Proszę o poradę, gdyż nie znalazłem takiej informacji na Państwa stronach www, a teraz jestem daleko od Polski i nie mam możliwości do nikogo zadzwonić. Która z pap SBS nadaje się optymalnie do zastosowania jako izolacja pozioma na podłogę parteru niepodpiwniczonego? Na papę chciałem bezpośrednio umieścić styropian. Czy papa nie wywoła po pewnym czasie reakcji ze styropianem? Czy państwa papy można stosować do pomieszczeń zamkniętych? Serdecznie pozdrawiam Dariusz

 

Szanowny Panie Dariuszu,

 

dziękuję za Pana zaufanie do produktów Icopal S.A. oraz za zainteresowanie Systemem Bezpieczny Fundament Icopal

 

Najlepszym materiałem - specjalnie przeznaczonym do tego typu zastosowań, o których pisze Pan w swoim liście, to znaczy do wykonywania zabezpieczeń hydroizolacyjnych na betonowych wylewkach posadzek na gruncie, jest papa Fundament Szybki Profil SBS. Polecam ją Panu z pełnym przekonaniem. Jest ona 2 razy bardziej odporna na uszkodzenia mechaniczne podczas prowadzenia budowy (ma przesunięta w stronę górnej powierzchni osnowę z wytrzymałej włókniny poliestrowej) jak również posiada specjalna folię antyadhezyjną odporną na promieniowanie UV w długim okresie czasu (to na wypadek gdyby papa została ułożona na wylewce betonowej i przez dłuższy okres czasu była narażona na promieniowanie UV). Proszę pamiętać o zagruntowaniu wylewki betonowej za pomocą preparatu gruntującego Siplast Primer Szybki Grunt SBS, oczywiście wcześniej należy oczyścić wylewkę betonową z wszelkich zanieczyszczeń.

 

Wzajemne oddziaływanie pap asfaltowych oraz styropianu jest obojętne. Istniejące opinie rzekomego zanikania styropianu w kontakcie z papami asfaltowymi są nieprawdziwe i wynikają prawdopodobnie z praktykowanego ciągle sklejania pap (gorszych rodzajów) do podłoża za pomocą lepików na zimno, które zawierają rozpuszczalniki organiczne. To właśnie te rozpuszczalniki są odpowiedzialne za "zanikanie" styropianu. Aplikacja papy Fundament Szybki Profil SBS do zagruntowanego podłoża metodą zgrzewania nie niesie ze sobą żadnego zagrożenia dla trwałości styropianu.

Wszelkie szczegóły dotyczące papy Fundament Szybki Profil SBS wraz z pełna dokumentacją, w tym z Atestem Higienicznym, znajdzie Pan na naszej stronie http://www.fundament.icopal.pl

 

Panie Dariuszu,

może Pan liczyć na pełną pomoc naszych doradców technicznych. Proszę nie zapomnieć o zarejestrowaniu Imiennej Gwarancji Jakości Icopal S.A. na zakupioną przez Pana papę Fundament Szybki Profil SBS na stronie internetowej http://www.gwarancje.icopal.pl w okresie do 45 dni od daty nabycia papy.

Jedynym warunkiem nabycia przez Pana Imiennej Gwarancji Jakości na papę Fundament Szybki Profil SBS jest wykonanie zabezpieczenia fundamentów zgodnie z Systemem Bezpieczny Fundament Icopal S.A.

Życzę powodzenia w dalszym prowadzeniu budowy.'

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...