Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 2,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Powodzenia.

 

Gips: "Jest materiałem chłonącym wilgoć i rozpuszczającym się w wodzie (2,4 g/l). Pod wpływem wilgoci wytrzymałość mechaniczna gipsu spada, dlatego należy go stosować w miejscach suchych".

 

wikipedia

 

Jeżeli w miarę dobrze wszystko rozumiem, to ten gips jest tylko po to aby względnie i nie koniecznie na zawsze związać perlit.

Perlit sam w sobie ma bardzo dużą wytrzymałość (pojedyncze ziarna/bańki) jednak usuwa się jak piasek i ciężko go okiełznać.

Jak zamkniemy perlit w wannie i przykryjemy wylewką nie będzie miał jak się ruszać.

Wtedy powinien być dobrym podłożem i wystarczająco twardym.

Gips jakiś czas będzie wyłapywał wilgoć gromadzącą się co jakiś czas pod posadzką.

Nie wiem ile lat to będzie skutecznie działać, bo nikt tutaj suma sumarum na takie pytanie nie próbował odpowiedzieć.

 

Zastanawiam się tylko nad jednym.

Dlaczego większość nie zaleca aplikacji folii pomiędzy perlitogipsem a podłogówką.

Dopiero zacząłem temat z podłogówką i tam przynajmniej na początku wszyscy polegają coś wsadzić pomiędzy te warstwy aby po prostu ograniczyć względnie ilość wilgoci jaką wpompujemy do ocieplenia przy wylewaniu posadzki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze można wykonać termoizolacje podłogi przy użyciu samego perlitu

Recepta z Perlit Polska przedstawia sie następująco

na przygotowany"chudziak" rozłożyć folię hydroizolacyjną po czym wysypać perlit ep180 na grubość 20-22 cm - odpowiednik 20cm styro

Perlit należy zagęścić delikatnie ubijając kawałkiem płyty.Prawidłowo przygotowany perlit pod wylewkę podczas zagęszczania zredukuje swoją objętość o ~5% . Następnie na tak przygotowanym podłożu należy ułożyć płyty osb, gipsowo-włókienne lub jakieś podobne do których będzie możliwy montaż instalacji ogrzewania podłogowego.

 

Ja bym dodał do tego rozłożenie papy pod perlit i na ubity proszek folia i później siatka na której można instalowac rurki do orzewania podłogowego.

Inna wersja dla lubiacych styropian wysypac pkoło 10 cm perlitu a w nim umiescic część instalacji na to 2x5 cm styro nastepnie folia siatka i rurki z wylewką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze można wykonać termoizolacje podłogi przy użyciu samego perlitu

Recepta z Perlit Polska przedstawia sie następująco

na przygotowany"chudziak" rozłożyć folię hydroizolacyjną po czym wysypać perlit ep180 na grubość 20-22 cm - odpowiednik 20cm styro

Perlit należy zagęścić delikatnie ubijając kawałkiem płyty.Prawidłowo przygotowany perlit pod wylewkę podczas zagęszczania zredukuje swoją objętość o ~5% . Następnie na tak przygotowanym podłożu należy ułożyć płyty osb, gipsowo-włókienne lub jakieś podobne do których będzie możliwy montaż instalacji ogrzewania podłogowego.

 

Ja bym dodał do tego rozłożenie papy pod perlit i na ubity proszek folia i później siatka na której można instalowac rurki do orzewania podłogowego.

Inna wersja dla lubiacych styropian wysypac pkoło 10 cm perlitu a w nim umiescic część instalacji na to 2x5 cm styro nastepnie folia siatka i rurki z wylewką.

 

Z tymi płytami to ciekawa opcja, zresztą obie były tutaj wcześniej również opisywane.

Jednak co w takim razie zajmie się wiązaniem kondensującej się wilgoci na dnie perlitu?

Mam jedną wątpliwość.

W temacie z podłogówką czytam, że ludzie często montują siatkę metalową NAD rurkami a nie pod.

Ktoś widzi jakieś uzasadnienie?

 

Jak podnieść rurki w środek wylewki?

Rozumiem, że tak jest lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiązać może cement - trwale i odpornie na długotrwałą wilgoć.

 

Siatka nad rurkami zapewne z tego powodu, z którego ja rozważam takie rozwiązanie - niewiele rozwiazań systemowych umożliwających uzyskanie dystansu dla otuliny siatki z jednoczesnym przymocowaniem rurek do podłoża.

 

Rozwiązanie z siatką leżącą na folii przyciśniętą pexami na spinkach jest moim zdaniem bez sensu - siatka nie pracuje - a tak czasem (często?) się robi.

Edytowane przez _olo_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli siatka ma służyć wyłącznie do mocowania rurek, to powinna być minimalnie nad folią ale pod rurkami.

Jeżeli siatka ma wzmocnić wylewką, być jej zbrojeniem, to najlepiej nad rurkami, po środku wylewki.

Taki sposób pozwala na pełniejsze otulenie siatki betonem, a ponadto przejmuje obciążenia rozciągające występujące zarówno z jednej jak i drugiej strony.

Jeżeli na posadzce postawisz coś cięższego, to pod ciężarem występuje siła rozciągająca w dolnej części wylewki, natomiast obok te same siły rozciągające, występują w górnej części wylewki.

Najlepiej byłoby gdyby siatka była zarówno w dolnej jak i w górnej części, ale to tak bardziej teoretycznie, praktycznie siatka umieszczona w środku wylewki jest "złotym środkiem" w zakresie przejmowania obciążeń podłogi.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli siatka ma służyć wyłącznie do mocowania rurek, to powinna być minimalnie nad folią ale pod rurkami.

Jeżeli siatka ma wzmocnić wylewką, być jej zbrojeniem, to najlepiej nad rurkami, po środku wylewki.

Taki sposób pozwala na pełniejsze otulenie siatki betonem, a ponadto przejmuje obciążenia rozciągające występujące zarówno z jednej jak i drugiej strony.

Jeżeli na posadzce postawisz coś cięższego, to pod ciężarem występuje siła rozciągająca w dolnej części wylewki, natomiast obok te same siły rozciągające, występują w górnej części wylewki.

Najlepiej byłoby gdyby siatka była zarówno w dolnej jak i w górnej części, ale to tak bardziej teoretycznie, praktycznie siatka umieszczona w środku wylewki jest "złotym środkiem" w zakresie przejmowania obciążeń podłogi.

Pozdrawiam.

 

Jak w takim razie umieścić siatkę w m/w w połowie wysokości wylewki. Rozumiem, że czymś podeprzeć?

Tak na zdrowy rozum to rurki też lepiej jak są m/w w połowie wysokości wylewki.

Czy jest minimalna wysokość od góry wylewki, która musi być monolitem bez siatki i rurek?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak w takim razie umieścić siatkę w m/w w połowie wysokości wylewki. Rozumiem, że czymś podeprzeć?

Tak na zdrowy rozum to rurki też lepiej jak są m/w w połowie wysokości wylewki.

Czy jest minimalna wysokość od góry wylewki, która musi być monolitem bez siatki i rurek?

Siatkę można "podeprzeć" jak piszesz, a w praktyce układa się ją na rurkach, a trakcie wykonywania wylewki, lekko unosi do góry, przez co, znajduje ona swoje miejsce gdzieś tam po środku.

Z rurkami jest nieco inaczej, powinny być na dole, aby ciepło przenikając do góry miało możliwość rozejścia się na boki, co pozwoli na bardziej jednorodną temperaturę powierzchni wylewki. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siatkę można "podeprzeć" jak piszesz, a w praktyce układa się ją na rurkach, a trakcie wykonywania wylewki, lekko unosi do góry, przez co, znajduje ona swoje miejsce gdzieś tam po środku.

Z rurkami jest nieco inaczej, powinny być na dole, aby ciepło przenikając do góry miało możliwość rozejścia się na boki, co pozwoli na bardziej jednorodną temperaturę powierzchni wylewki. Pozdrawiam.

 

Ok, rozumiem, dzięki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siatkę można "podeprzeć" jak piszesz, a w praktyce układa się ją na rurkach, a trakcie wykonywania wylewki, lekko unosi do góry, przez co, znajduje ona swoje miejsce gdzieś tam po środku.

Z rurkami jest nieco inaczej, powinny być na dole, aby ciepło przenikając do góry miało możliwość rozejścia się na boki, co pozwoli na bardziej jednorodną temperaturę powierzchni wylewki. Pozdrawiam.

 

Jeszcze jedno pytanie.

Skoro NIE ZALECA się (przynajmniej w tym wątku) żadnej warstwy pomiędzy ociepleniem i rurkami, a siatkę sugerujesz kłaść NA rurkach to jak rozłożyć rurki w odpowiednich odległościach?

Pomiary na taśmę?

Do tego nie będzię do czego rurek przymocować jeżeli mamy nie używać szpilek.

Adam ma alergię z tego co widzę na szpilki. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przejściach rurek przez dylatacje mogą być piankowe osłony izolujące czy muszą być peszle z tworzywa ?

 

MWM, ta folia jest podobno wymagana Polską normą, co na to kierownik budowy gdy jej nie dasz ?

 

pzdr

 

Zapytam kier-buda ale coś mi się wydaje, że nie ma zdania w tym temacie a właściwie ma takie jak większość, że folia jest niezbędna. Natomiast w wątku z podłogówką niektórzy odradzają implementowanie tej folii z uwagi na jej nikły wpływ na cokolwiek. Szczególnie jak podziurawimy ją spinkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...