Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Mocowanie desek litych podlogowych


prezmer

Recommended Posts

Witam,

 

Czy mozna mocowac deski podlogowe sosnowe (z piorem/wpustem) do legarow za pomoca sztyftow/gwozdzi? Mam na mysli takie gwozdzie bezlebkowe wbijane przez zszywacze/gwozdziarki. Z tego co wyczytalem, gwozdzie lub wkrety mocuje sie pod katem 45 stopni, poprzez wpust. Podejrzewam, ze uzycie zwyklych wkretow lub gwozdzi zmniejszy na tyle ilosc miejsca we wpuscie, ze laczenie kolejnej deski moze byc problematyczne. Chyba ze wpust jest robiony z zapasem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Deski sosnowe powinny być mocowane do legarów za pomocą gwoździ z łepkiem lub wkrętów przez pióro pod kątem 45 stopni a nie we wpust, ponieważ dużo lepiej się trzymają. Deski są dość dużych rozmiarów i mają spore naprężenia spowodowane zmianą wilgotności i temperatury tak więc zwykłe sztyfty bez łepków nie utrzymają deski. Na rynku są specjalne gwoździarki do tego typu podłóg i naprawdę ułatwiają prace.

Pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Deski sosnowe powinny być mocowane do legarów za pomocą gwoździ z łepkiem lub wkrętów przez pióro pod kątem 45 stopni a nie we wpust, ponieważ dużo lepiej się trzymają.

Czy to oznacza, że gwoździe mają być wbijane od strony "użytkowej" desek i przechodzić przez dwie sąsiednie deski? Czy też przez pojedynczą deskę ale przy założeniu że deski są zwrócone wpustem do ściany startowej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

W zamierzchłych:) czasach jak układałem podłogi z desek do dociskania ich uzywało się klamry

Wbijało się ją w legar zaraz za deską

a pomiędzy szedł kawałek deski z wpustem żeby nie uszkodzić pióra oraz klin

którym dobijało się deskę

Ściskało aż soki leciały;)

Pas to nie wiem czy dobry pomysł bo będzie podnosił deskę

ale jestem starej daty więc pewnie się mylę:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest też stara szkoła, która mówi, aby wbijać gwoździa w wypust ( chłop ) . Wtedy zaczyna się od ułożenia pierwszej deski w kierunku wpustem do ściany ( baba ) i wbijać gwoździe w styku wypustu i ścianki bocznej deski. Łebki należy dobić . Gwóźdź przechodzi przez około 2/3 grubości deski i teoretycznie lepiej trzyma niż w około 1/3 grubości deski przy wpuście.

Ja jednak zawsze układam odwrotnie , czyli chłopem do ściany a gwoździe wbijam w babę. Pasy też mnie irytują i dlatego zawsze stosuję klamry - mam takie jeszcze przedwojenne. Na klamry nie ma siły, każda deska się podda, no chyba, że jest zupełnie źle wykonana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest też stara szkoła, która mówi, aby wbijać gwoździa w wypust ( chłop ) .

Tak właśnie chcę zrobić: wpust od ściany, wkręt (spax dyl) od góry przez pióro.

Pasy też mnie irytują i dlatego zawsze stosuję klamry - mam takie jeszcze przedwojenne. Na klamry nie ma siły, każda deska się podda, no chyba, że jest zupełnie źle wykonana.

Mówiąc klamry masz na myśli ścisk stolarski? Jeśli tak jak radzisz sobie z kolejnymi dalszymi od ściany deskami?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

prezmer klamra to nie jest ścisk

Klamra stolarska to pręt okrągły ale częściej kwadratowy o przekroju ok 1,5-2cm

Jej długość to ok 30cm z zaostrzonymi zagiętymi końcami

Coś jak U tylko z płaskim brzuszkiem:)

Wbija się ją (te zaostrzone końce) w legar ok 10cm za położoną deską

Potem kawełek odpadu z deski z piórem albo wpustem wkładasz w deskę przy tej klamrze

a pomiędzy to klin

Klina napierniczasz młotkiem aż nie będzie szczelin i przybijasz deskę do legara

Pisałem o tym w poprzednim poście ale widocznie jesteś nie uważnym uczniem:)

Nie musisz tej klamry bić na każdym legarze

Wystarczy tam gdzie są największe szczeliny

Bijąc tu klina deskę dociągnie i w pozostałych miejscach

Oczywiście gwoździe na każdym legarze

Edytowane przez hamlet
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

W temacie mocowania desek w wypust jakie wkręty będą najlepsze?

1)

http://eurobolt.com.pl/299,wkret-do-podlog-z-litego-drewna-eb-88195.html

2)

http://eurobolt.com.pl/293,do-konstrukcji-drewnianych-z-lbem-stozkowym.html

3)

http://eurobolt.com.pl/296,do-konstrukcji-drewnianych-z-lbem-talerzykowym.html

4)

http://www.olaf.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=130&Itemid=152

 

Czy lepiej na gniazdo typu torx,czy krzyżowe?

Czy lepiej z płaskim łbem (lepszy docisk ale może nie schować się do końca w desce przez co może byc kłopot z dociąganiem klamrą kolejnej deski, stożkowy łeb może rozwarstwiać z kolei wypust)?

Jaką długość wkręta wybrać do deski modrzwiowej 28 mm?

 

A jesli chodzi o klamry to czy ich użycie w przypadku legarów szer 5 cm i wys 10 cm nie spowoduje ich rozwarstwienia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę różnicy pomiędzy 1 i 4. Właśnie te powinieneś wybrać, inaczej będzie problem z dociśnięciem kolejnej deski. Jeśli będziesz wkręcać przez pióro (tak jest lepiej) a nie wpust, deska nie rozejdzie się. Ważne jest by nie wkręcać zbyt bliko końca deski. Lepiej zostawić conajmniej 1 - 1,5 cm i wkręcać raczej bliżej krawędzi legara niż deski. Legar nie rozejdzie się tak łatwo, a jeśli nawet, to i tak nie będzie to widoczne i nie będzie przeszkadzać w dokładaniu kolejnej deski.

Uważaj też, by nie wkręcać spaxów zbyt głęboko. Jeśli będziesz musiał zdemontować deskę by coś poprawić, zbyt głęboko wkręconego spaxa nie wykręcisz. Pozostanie tylko rozwiercenie otworów obok wkrętu.

Jeśli chodzi o długość wkręta - przy tej samej grubości deski używam 45 mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli będziesz docinać deski ukośnicą, pamiętaj że nie zapewnia ona idealnego kąta 90 stopni. Aby zmniejszyć szczeliny na łączeniu desek musisz zawsze układać deskę przed przycięciem w ten sam sposób jak będzie ułożona na podłodze, bez jakiegokolwiek obracania. W ten sposób brak kąta prostego zostanie skompensowany.

Przed rozpoczęciem prac posortuj deski według szerokości, tak by w jednym pasku układać tylko te o tej samej szerokości. W kolejnym kroku, wybierz z jednej z desek (o danej szerokości) których masz najwięcej nieduży ścinek ( 5 - 10 cm) i sprawdź dokładność wykonania pióra wpust. Ścinek powinien wchodzić łatwo we wpust (powinien być zachowany 0,5 mm luz). Sprawdź również rozrzut umieszczenia pióra wpustu, przy dużym rozrzucie będziesz mieć stopnie na podłodze (to się da zebrać cykliniarką), jednak gorsze jest to że nie możesz niektórych desek dokręcać na styk do podłogi, bo wtedy kolejna deska nie będzie chciała wejść.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...