Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogrzewanie domu 130m2 pompą ciepła czy kotłem na pelety?


srolu

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 118
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Nawet bardzo korzystnie zakładając różnicę ok 20 tys zł (uwzględniając w tych kosztach docieplenie i reku w domu 7 litrowym i niżej) wychodzi że PCi kalkulować by się mogło w normowym domu Przy 7- litrowym różnie w zależności jeszcze od wielkości domu ale od 5 litrowca to prund.

 

pzdr

 

Przypomina mi sie jak kolega TB pisał, że PC nadaje sie właśnie do słabo ocieplonych ale przy mocno ocieplonych budynkach to juz sensu nie ma. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie to nie przekonuje. Wątpię by kolega sobie założył PC a potem zmienił zdanie bo mu nie pasi.

Do wodnej podłogówki może podpiąć i kocioł elektryczny za 2-3kzł (najtańsze źródło ciepła) i grzać bezobsługowo prądem, jak i węgiel. Z kablami nic nie wykombinuje gdy się przeliczy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

od razu widać że mieszkasz w domu z takim ogrzewaniem...obecnie budowane domy trochę inaczej działają...

Jakoś nie widziałem w mojej okolicy takiego domu jaki ma np. j-j. Ile procent nowo wybudowanych domów ma takie zapotrzebowanie na ciepło? 0.01% ? Ja wiem, że taki dom to ideał, ale rzeczywistość z ideałami nie zawsze wiele ma wspólnego. Nie twierdzę, że takiego się nie da zrobić, ale jest to trudne, zwłaszcza ze wszelkiej maści ekipami i takim sobie nadzorem, a tak niestety jest na większości budów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś nie widziałem w mojej okolicy takiego domu jaki ma np. j-j. Ile procent nowo wybudowanych domów ma takie zapotrzebowanie na ciepło? 0.01% ? Ja wiem, że taki dom to ideał, ale rzeczywistość z ideałami nie zawsze wiele ma wspólnego. Nie twierdzę, że takiego się nie da zrobić, ale jest to trudne, zwłaszcza ze wszelkiej maści ekipami i takim sobie nadzorem, a tak niestety jest na większości budów.

 

dlaczego zacząłeś od krytyki pomysłu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dlaczego zacząłeś od krytyki pomysłu?

Bo skoro ktoś się zastanawia nad peletami, to mniej więcej chyba orientuje się w możliwościach swojego domu. Nie sądzę, żeby był posiadaczem jednego z tych 0.01% domów zbliżonych do domu j-j. Jeśli jest, to nic, tylko się cieszyć.

Co do efektywności, to zarówno dobrze zrobiona podłogówka wodna jak i kable mają sprawność 100%. Ile można zaoszczędzić za pomocą super sterowania, skoro podłogówka kablowa ma też dużą bezwładność ? Ale tak realnie, nie z folderów reklamowych. To nie wysokotemperaturowy i o dużej mocy grzejnik, gdzie można go wyłączyć i temperatura szybko spadnie do +15 (co da nieco mniejsze straty), a gdy jesteśmy właczyć by w ciągu 10 min zagrzać powietrze do 20 stopni.

Nawet gdyby, to przecież to super sterowanie można też podłączyć do podłogówki wodnej, bo to jest tylko sterowanie typu włącz/wyłacz i nic więcej. Sterujemy tylko czasem grzania i to nie z dokładnością do sekund, ale do dziesiątek minut. Trudno jest też za pomocą wolno reagującej i o małej mocy na m2 podłogówki przegrzać dom. Żaden super sterownik nie przewidzi też, że jutro dom nam zagrzeje słońce. Dla mnie nie wszystko jest tak oczywiste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo skoro ktoś się zastanawia nad peletami, to mniej więcej chyba orientuje się w możliwościach swojego domu. Nie sądzę, żeby był posiadaczem jednego z tych 0.01% domów zbliżonych do domu j-j. Jeśli jest, to nic, tylko się cieszyć.

Co do efektywności, to zarówno dobrze zrobiona podłogówka wodna jak i kable mają sprawność 100%. Ile można zaoszczędzić za pomocą super sterowania, skoro podłogówka kablowa ma też dużą bezwładność ? Ale tak realnie, nie z folderów reklamowych. To nie wysokotemperaturowy i o dużej mocy grzejnik, gdzie można go wyłączyć i temperatura szybko spadnie do +15 (co da nieco mniejsze straty), a gdy jesteśmy właczyć by w ciągu 10 min zagrzać powietrze do 20 stopni.

Nawet gdyby, to przecież to super sterowanie można też podłączyć do podłogówki wodnej, bo to jest tylko sterowanie typu włącz/wyłacz i nic więcej. Sterujemy tylko czasem grzania i to nie z dokładnością do sekund, ale do dziesiątek minut. Trudno jest też za pomocą wolno reagującej i o małej mocy na m2 podłogówki przegrzać dom. Żaden super sterownik nie przewidzi też, że jutro dom nam zagrzeje słońce. Dla mnie nie wszystko jest tak oczywiste.

jak reaguje układ wodny na zyski bytowe w poszczególnych pomieszczeniach, to samo dotyczy zysków ze słońca?, pisałem nieco wcześniej o elektrycznym, napisz jak działa wodny z PCI

jakie masz całoroczne zużycie prądu w domu?

Edytowane przez jasiek71
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak reaguje układ wodny na zyski bytowe... jakie masz całoroczne zużycie prądu w domu?

U mnie reaguje tak, że jeśli zrobi się za ciepło to sterownik pokojowy auraton (mam 2: góra i dół) wyłącza całkiem grzanie lub tylko dołu, bo góra jest zimniejsza (nieszczęsne grzejniki na górze). Mam zróżnicowanie temperatury na tanią i droga taryfę (o 1.5 stopnia). Dom mam dosyć otwarty, więc nie ma wielkich różnic temperatury w pomieszczeniach. Mam wiszące ze ścian kable do sterowników w każdym pomieszczeniu z podłogówką, ale nie instalowałem ich, bo nie widzę u siebie sensu. Gdybym widział, to bym zamontował siłowniki na rozdzielaczu (leżą w piwnicy w kartonie) i podłączył sterowanie każdego pomieszczenia. Gdybym miał pozamykane przestrzenie, to pewnie bym tak zrobił, przy otwartych nie ma to sensu.

Zadajesz trudne pytania, ale znalazłem rachunek: kwiecień 2010-2011, 7900kWh, czyli 3kzł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytałem ile dziennej i nocnej na cały dom, wszystko z oświetleniem lodówką itp.ile dziennej i ile nocnej?

też mam zróżnicowanie na dzienną i nocną;

dzienna 21*, nocna 22,5*

u mnie każde pomieszczenie jest niezależne z własnym sterownikiem

Edytowane przez jasiek71
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pytałem ile dziennej i nocnej na cały dom...u mnie każde pomieszczenie jest niezależne z własnym sterownikiem

Dzienna 2000kWh, nocna 5900 kWh za cały dom z rachunku. Zużycie na ogrzewanie jest w arkuszu w stopce z podlicznika. U mnie nie było takiej potrzeby, ale mam też taką mozliwość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dodatkowo, dokładność sterowania to 0,1st. Przy dobrze ocieplonym domu to mam znaczenie

Nie sądzę, żeby miało, oszacuj sobie ile to da w idealnym przypadku. W rzeczywistości da to jeszcze mniej, ze wzgledu na duże bezwładności i niemożliwość przewidzenia zysków ciepla w przyszłości. Dodatkowo przecież ta energia nie idzie w kosmos, tylko magazynowana jest w podłodze i ścianach, gdy przyjdzie droga taryfa, to zostanie wykorzystana. Straty to tylkok straty ciepła przez ściany i wentylację. Strata ciepła przez ściany zależy wprostproporcjonalnie od różnicy temperatury środek/zewnątrz, ale przy róznicach 20-30 stopni (+20 dom, 0, -10 na zewnątrz) to 0.1 stopnia nie ma żadnego znaczenia. Analogicznie przy wentylacji, nawet zakładając, że reku ma 50% sprawności, to mamy różnicę 15 stopni, które trzeba zagrzać. Wtedy 0.1 stopnia to poniżej 1%, więc bez znaczenia. Wyjdziesz na zewnątrz, to więcej ciepła stracisz przez otwieranie drzwi. Jedyne możliwości zaoszczędzenia które widzę, to:

1) obniżenie temperatury w całym domu o kilka stopni gdy nas nie ma (nieosiągalne przy bezwładnej podłogówce zarówno wodnej jak i kablowej)

2) obniżenie temperatury w kilku zamkniętych pomieszczeniach (mniejszy zysk) co jest do zrobienia bez problemu również przy wodnej

3) największe oszczędności da grzanie 100% w taniej taryfie, co jest do zrobienia i przy wodnej dla dobrze ocieplonego domu, do czego wystarcza nawet niezbyt precyzyjne sterowanie ze względu na powolność zmian, brak konwekcji i samoregulacyjne właściwości podłogówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzienna 2000kWh, nocna 5900 kWh za cały dom z rachunku. Zużycie na ogrzewanie jest w arkuszu w stopce z podlicznika. U mnie nie było takiej potrzeby, ale mam też taką mozliwość.

u mnie za całą posesję;

dzienna 2775

nocna 9410 w tym pralka, zmywarka, cwu

dodam tylko że w tych wynikach jest też warsztat samochodowy na podwórku, co prawda niby zamknięty od jakiegoś czasu, ale wiadomo jak to jest...;), a także letni domek z lodówką itp.

odnośnie tych różnic o 0,1* uwierz że ma znaczenie..., ale musiał byś poobserwować sterowniki u mnie w domu bo nie bardzo wiem jak ci to opisać:(

tak więc patrząc na wyniki różnica nie jest taka powalająca jak by sie mogło wydawać..., dodam tylko że całe ogrzewanie mieści się w tańszej taryfie bo nie zaobserwowałem żeby zadziałało w dziennej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zgodzę się. Przynajmniej w moim wypadku planuje inaczej choc i w przypadku kolegi jasiek71 tez tak nie ma ale to już On ci wytłumaczy.

 

U mnie nie mam zamiaru robić wylewek grubych, myślę o ok 6cm, co jest jakimś minimum. Trochę wiec w tych 6 cm będzie się akumulowało. Ale już w ścianach nie, bo tam będzie wełna. Dokładność temperatury jest potrzebna aby tym wszystkim optymalnie sterować. Ogólnie jest tak ze im dom mocniej ocieplony, tym potrzebuje mniej energii i tą energie trzeba dokładnie i precyzyjnie dawkować. Tak to rozumiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnośnie tych różnic o 0,1* uwierz że ma znaczenie...

ja to taki typ jestem, że tego typu spraw nie chciałbym brać na wiarę. Nie mieszajmy 2 różnych rzeczy: wiary i fizyki. Oszacuj mi to i przekonaj mnie, ja oszacowałem i nijak mi nie wychodzi, że to ma znaczenie.

Edytowane przez rwxw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie nie mam zamiaru robić wylewek grubych, myślę o ok 6cm, co jest jakimś minimum. Trochę wiec w tych 6 cm będzie się akumulowało. Ale już w ścianach nie, bo tam będzie wełna. Dokładność temperatury jest potrzebna aby tym wszystkim optymalnie sterować. Ogólnie jest tak ze im dom mocniej ocieplony, tym potrzebuje mniej energii i tą energie trzeba dokładnie i precyzyjnie dawkować. Tak to rozumiem.

To przy 100m2 daje 6m3 betonu, ale pewnie masz więcej. Betonowy kloc o rozmiarach 1m x 1m x 6m szybko się nie zagrzeje i szybko nie wyziębi. Podłogówka nieco szybciej się wyziębi, bo to cienki placek który ma dużą powierzchnię ale jednak trochę to potrwa. Ja mam chyba 8cm, w sumie nie tak wielka różnica. Ściany mają mniejsze znaczenie, bo nie mają wyższej temperatury. Skoro masz zaraz wełnę, to podejrzewam gips-karton+wełna. Dobrze zrobiłeś z podłogówką, bo będziesz miał stabilną temperaturę i duży komfort.

Co do dawkowania energii przy dobrze ocieplonym domu to wręcz przeciwnie. Nie trzeba jej precyzyjnie dawkować, bo straty są małe. W związku z tym co zagrzejesz w nadmiarze, to wykorzystasz poprzez dłuższy czas bez grzania. Wyobraź sobie duże (szerokie) wiadro z dziurką (jak dobrze ocieplony dom z małymi stratami ciepła), czy wlejesz 1 litr wody więcej, czy mniej) poziom wody będzie podobny, (załóżmy że większy o 0.1 cm, co przy 10cm słupa wody nie ma wielkiego znaczenia) a woda będzie wyciekać mniej więcej z taką samą szybkością. Wyciek potrwa trochę dłużej gdy wlejesz nieco więcej wody. Tak samo będzie z dobrze ocieplonym domem i uciekającym ciepłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To przy 100m2 daje 6m3 betonu, ale pewnie masz więcej. Betonowy kloc o rozmiarach 1m x 1m x 6m szybko się nie zagrzeje i szybko nie wyziębi. Podłogówka nieco szybciej się wyziębi, bo to cienki placek który ma dużą powierzchnię ale jednak trochę to potrwa. Ja mam chyba 8cm, w sumie nie tak wielka różnica. Ściany mają mniejsze znaczenie, bo nie mają wyższej temperatury. Skoro masz zaraz wełnę, to podejrzewam gips-karton+wełna. Dobrze zrobiłeś z podłogówką, bo będziesz miał stabilną temperaturę i duży komfort.

Co do dawkowania energii przy dobrze ocieplonym domu to wręcz przeciwnie. Nie trzeba jej precyzyjnie dawkować, bo straty są małe. W związku z tym co zagrzejesz w nadmiarze, to wykorzystasz poprzez dłuższy czas bez grzania. Wyobraź sobie duże (szerokie) wiadro z dziurką (jak dobrze ocieplony dom z małymi stratami ciepła), czy wlejesz 1 litr wody więcej, czy mniej) poziom wody będzie podobny, (załóżmy że większy o 0.1 cm, co przy 10cm słupa wody nie ma wielkiego znaczenia) a woda będzie wyciekać mniej więcej z taką samą szybkością. Wyciek potrwa trochę dłużej gdy wlejesz nieco więcej wody. Tak samo będzie z dobrze ocieplonym domem i uciekającym ciepłem.

 

dobrze to określiłeś z tym wiadrem..., ale...

na początku woda bedzie leciała trochę szybciej, stopniowo w miarę ubywania ten strumyczek będzie zwalniał aż praktycznie zacznie kapać jak będzie jej bardzo mało...

tak samo jest z energią na ogrzewanie, im wyższa różnica temp. tym szybciej ją tracimy, jak by było tak jak mówisz, to bez różnicy było by czy w domu jest 22* czy 24*.

jak na sterowniku masz ustawione 22*, to każde podniesienie powyżej przez układ grzewczy traktowane jest jako strata gdyż nieco wiecej energii trzeba dostarczyć aby osiągnąć wyższą temp.

sterowanie przy ogrzewaniu podłogowym elektrycznym sztywno pilnuje aby nie przekroczyć temp. zadanej, dlatego konieczne jest aby każdy układ był nie zależny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na początku woda bedzie leciała trochę szybciej

Ale nie wygrzewamy/chłodzimy domu od/do 0 lecz utrzymujemy stałą temperaturę. Mamy załóżmy 22 stopnie (na dworze -10) i wszystko jedno, czy dogrzejemy do 22.5 czy do 22.1 stopnia. To jakby do 30l wiadra nalać 30 lub 30.5 litra. Różnica w wycieku żadna, a rzadziej trzeba będzie dolewać (tania taryfa).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...