Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

IzoDom 2000, ThermoDom i inne "styropianowe pustaki" - szalunek tracony


mkt

Recommended Posts

Witam

 

Zastanawiam się nad budową domu parterowego metodą szalunku traconego IzoDom

2000 lub ThermoDom,

chciałbym, żeby dom był jak najbardziej energooszczędny więc... zaczynając

od fundamentów, ścian i dachu...

 

jestem skłonny wybrać tę metodę:

- bo jest tańsza niż standardowa budowa z porothermu, ytonga, silikatów itp.

doliczając ocieplenie 30-40 cm, aby osiągnąć U = ok. 0,10

- można wykonać prace samemu z pomocą rodzinki w krótkim czasie,

- tak na prawdę (podobno) nie ma problemu z wieszaniem ciężkich przedmiotów,

mebli, trzeba tylko głębiej nawiercić aż do betonu,

- unikamy mostków cieplnych już od samego funtamentu, który jest

monolityczną ocieploną płytą,

- dom ma być jak "termos", bo będę i tak miał rekuperację z gruntowym

wymiennikiem ciepła,

 

tylko teraz pytania:

- co z ewentualnym pożarem? jak ten materiał się zachowa?

- co ze zdrowiem użytkowników domu, czy ten "styropian" nie wpływa jakoś

negatywnie na zdrowie, coś się ulatnia z niego, promieniuje itp.?

- co z przenoszeniem dzwięków, czy czasem nie jest tak, że wszyscy wszystko

słyszą w domu? tzn. siebie nawzajem pomiędzy pokojami?

- czy nie ma problemu z osadzaniem drzwi, okien itp.?

- co z wykraplaniem wilgoci w ścianach, czy tam nie zalęgnie się jakiś

grzyb, pleśń pomiędzy warstwami styropianu?

- skoro to jest taka cudowna metoda to czemu nadal buduje się domy raczej

metodami tradycyjnymi?

- domy budowane tym systemem mają podobną prawie zerową akumulacyjność

ciepła, tylko czy to jest aż takie ważne jak chce ogrzewać pompą ciepła?

 

Temat był wałkowany wiele razy, bo technologia już nie taka nowa, jednak nie

znalazłem na googlach odpowiedzi na nurtujące mnie pytania,

będę wdzięczny za odpowiedzi, szczególnie użytkowników takich domów, jak i

wykonawców i producentów.

 

pozdrawiam serdecznie,

 

MKT

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim zaczniesz wałkować ten temat to gdzie masz zamiar budować się. Jeżeli jest cicho i praktycznie ruch samochodowy nie występuje to buduj z tych kształtek. Lub jeżeli zwyczajnie hałas ci nie przeszkadza. Poczytałem pracę wibroakustyków o przenoszeniu dźwięków przez ustroje betonowo-styropianowe.Do tego dołączona była masa wykresów. I przeszła mi chęć budowy z kształtek. A oprócz tego praktycznie brak akumulacji ciepła - zimą mniejszy problem, latem większy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A oprócz tego praktycznie brak akumulacji ciepła - zimą mniejszy problem, latem większy.

Bzdura, a co robi kilkadziesiąt ton betonu w płycie podłogowej i silikatach w ścianach wewnętrznych, kominach, chociaż 15cm betonu w ścianach zewnętrznych również akumuluje ciepło, właśnie w takim domu ciepło jest zimą oraz przyjemny chłodek latem. Odnośnie hałasu to od 8 lat użytkowania domu z bloczków styro nic takiego nie odczuwam (po zamknięciu okna cisza jak makiem zasiał). O grzybie i pleśni nie ma mowy, bo beton w styro jest suchy (przestał "fukać" przy wierceniu po 2 latach od budowy). Okna i drzwi kotwi się w betonie. Zdrowie domowników poprawiło się po przeprowadzce z bloku, styro jest samo-gasnące - nie pali się.

jak Henok się budował to miał identyczne przemyślenia i on kupił najtańsze kształtki a potem ocieplił je zwykłym styropianem bo tak wyszło połówę taniej niż zamawiać te 40cm grube U=0,1 super drogie

właśnie dziwiłem się dlaczego docieplał tą technologię? Ostatnio w porównaniu kosztów mój dom wypadł jednakowo z jego domem (ok 3200 rocznie) w tym ogrzewanie, cwu i en elektr, chociaż systemy grzewcze zróżnicowane.

Edytowane przez kbab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim zaczniesz wałkować ten temat to gdzie masz zamiar budować się. Jeżeli jest cicho i praktycznie ruch samochodowy nie występuje to buduj z tych kształtek. Lub jeżeli zwyczajnie hałas ci nie przeszkadza. Poczytałem pracę wibroakustyków o przenoszeniu dźwięków przez ustroje betonowo-styropianowe.Do tego dołączona była masa wykresów. I przeszła mi chęć budowy z kształtek. A oprócz tego praktycznie brak akumulacji ciepła - zimą mniejszy problem, latem większy.
Są dwa rodzaje styropianowego szalunku traconego.

Pierwszy, w którym występują kształtki z samego styropianu (na przykładzie technologii Thermomur) :

http://thermomur.neostrada.pl/th1.jpg

Beton przy tym rodzaju szalunku wygląda jak ser szwajcarski. Ściana taka rzeczywiście ma gorsze parametry wytrzymałościowe, akustyczne i przeciwpożarowe.

Ktoś kiedyś na FM pisał, że taka ściana przed serią z "kałacha" by nie ochroniła ;).

Drugi rodzaj szalunku ma przewiązki z tworzywa sztucznego lub metalu, czyli w warstwie betonu nie ma pustych przestrzeni.

http://thermomur.neostrada.pl/th8.jpg

Ściana w tym systemie będzie miała znacznie lepsze właściwości wytrzymałościowe, akustyczne i przeciwpożarowe.

 

Co do tego, czy wybrać od razu kształtki systemowe zapewniające odpowiednią izolacyjność, czy doklejać do cieńszej ściany styropian, to każdy musi przeprowadzić swój własny rachunek ekonomiczny.

 

Wystarczającą akumulacyjność domu zapewniają posadzki (zwłaszcza płyta fundamentowa izolowana od gruntu), murowane wewnętrzne ściany konstrukcyjne i ścianki działowe, stropy żelbetowe, itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio w porównaniu kosztów mój dom wypadł jednakowo z jego domem (ok 3200 rocznie) w tym ogrzewanie, cwu i en elektr, chociaż systemy grzewcze zróżnicowane.

Koszty może takie same, ale mój system ogrzewania i przygotowania ciepłej wody jest całkowicie bezobsługowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koszty może takie same, ale mój system ogrzewania i przygotowania ciepłej wody jest całkowicie bezobsługowy.

Teraz solarów również nie obsługuję, tak samo kotła gazowego w sezonie grzewczym, w ost sezonie spaliłem mniej ok 1m3 dębiny - obsługa mniej pracochłonna, nie przechwalam się swoim systemem na dzień dzisiejszy jest przestarzały, ale zawsze można coś zmodernizować. W tym roku zmieniłem drzwi wejściowe (stare drewniane się rozeschły), zainstalowałem klimę, mam zamiar zainstalować WM, czy będzie poprawa - zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesteś pewien że budowa tradycyjna jest droższa ??

 

jak ja zastanawiałem się u siebie nad ścianami to te kształtki styropianowe były ze 4 razy droższe od zwykłego muru z styropianem

 

jak Henok się budował to miał identyczne przemyślenia i on kupił najtańsze kształtki a potem ocieplił je zwykłym styropianem bo tak wyszło połówę taniej niż zamawiać te 40cm grube U=0,1 super drogie

 

jeśli będę budował z tych pustaków styropianowych to będę budował sam z rodzinką, a jeśli tradycyjnie to muszę zatrudnić jakąś ekipę, dlatego spotkałem się z opiniami, że ta technologia jest tańsza pod warunkiem, że budujemy metodą gospodarczą z rodzinką w porównaniu do budowy tradycyjnej + koszta robocizny

 

no a czy lepiej cenowo robić najcieńszą wersję i dopiero ocieplić czy od razu tą extra grubą to jeszcze nie wiem, bo nie przeliczałem niczego dokładnie, ale na pewno szybciej i mniej mostków termicznych będzie jeśli to będą od razu te najgrubsze "klocki"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ta technologia tania nie jest, pojedynczy bloczek to ok 40zł/sztuka do tego dochodzi ci jeszcze beton, zbrojenie, tynkowanie z obydwu stron oraz twoja własna praca którą mógłbyś w tym czasie wykorzystać inaczej

 

dla porównania sprawdź sobie jak tanio nawet z robocizną wychodzi tradycyjny mur

 

no właśnie nie mogę nigdzie znaleźć porównania kosztów, jedynie na co ostatnio trafiłem to:

http://thermomur.neostrada.pl/kalkulac.html

tylko, że to jest strona miłośnika technologi ThermoDom'u więc stronnicza i nie aktualna bo na 2010 rok

chyba pozostaje mi kiedyś wygospodarować więcej czasu i samemu wszystko policzyć...

tylko, że to też nie taka prosta sprawa, bo nie mam pojęcia co trzeba tak na prawdę policzyć w każdej z technologii, bo może się okazać, że jakieś potrzebne niby tylko dodatki mogą przeważyć na korzyść któreś z technologii,

czy chociaż na stronie, którą podałem powyżej są poprawne ilości potrzebnych "elementów składowych" 1 m2 każdej z poszczególnych ścian w danej technologii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ściana tradycyjna U=0,15 wyjdzie ci w okolicach 130zł/m2 ze wszystkim na gotowo, materiały + robocizna, nawet z tynkowaniem, co nie jest ujęte w tym zestawieniu które podałeś dla termomuru

U=0,12 da się zrobić za 140zł/m2

 

jak by nie patrzeć wychodzi 30-40% taniej mimo opłacenia murarza

 

 

No i to jest konkretna odpowiedź, dziękuję!

Tylko proszę jeszcze powiedzieć dla jakiej technologii podawałeś te ceny?

Bo jeśli chodzi o budownictwo tradycyjne to jestem najbardziej przekonany do silki ok. 20 cm + styropian 30-40 cm (tak żeby uzyskać U= ok. 0,10 - 0,12).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months później...
  • 7 months później...
ściana tradycyjna U=0,15 wyjdzie ci w okolicach 130zł/m2 ze wszystkim na gotowo, materiały + robocizna, nawet z tynkowaniem, co nie jest ujęte w tym zestawieniu które podałeś dla termomuru

U=0,12 da się zrobić za 140zł/m2

 

jak by nie patrzeć wychodzi 30-40% taniej mimo opłacenia murarza

 

No nie wiem, jak ja sie budowalem (2010r) , to za murowanie scian brali ok 20 tys, scian bylo mniej niz 200 m, jakby nie liczyc wychodzi za samo murowanie dobre 100 zl/metr, material na sciane min 50zl/metr/ styro ok. 40, a ten styro trzeba polozyc i go otynkowac.

 

Nie wiem jak te 130 zl/m2 Ci wyszlo, moze 2004 tyle to kosztowalo ....

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

banalnie prosto, bierzesz oferty od kilku murarzy, te absurdanie drogie typu 100zł/m2 odrzucasz, i zostawiasz sobie tylko te normalne po 20zł/m2

 

Sugerujesz zeby brac pod uwage cene od metra za 20% ceny "drogiej" ? Taka cena by oznaczala, ze mozna murowac maly doem 100 m2 za ok. 3 tys. PLN, dajmi choc 1 przyklad gdzie ktos tyle zaplacil.

 

Ja takich ofert nie znam, wiec nie biore ich pod uwage, biore pod uwage to, co ja w ofertach mialem.

 

Jak chcesz to sobie takich bierz na budowe :p Poza tym kto bierze oddzielnie wykonawce tylko na murowanie scian ?

 

Z reguly bierze sie raczej na SSO, i od taiej wyceny, np. w okolicy 40 tys nalezy odjac mury i zostawic reszte, wtedy taka kalkulacja ma sens.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zmartwię ciebie bardzo, mój murarz wziął 30tyś za SSO razem z dachem, domek ma 400m2

No to wsadziłes kij w mrowisko, bo obecnie chyba nie ma ekipy, która za postawianie domu 400m2 wzieła by 30 tys zł. Nawet 30 tys Ojro mogło by nie starczyć. Czy to była cena za zrobienie pełnych fundamentów, murów, stropu, więźby i jeszcze pokrycie dachówką?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i tak cena kosmicznie niska jak na obecne czasy. Nie wiem kiedy budowałeś ale teraz 30 tys zł to będzie kosztować domek 100m2a nie 400m2. Oczywiście mam na mysli typową, kilkuosobową ekipe, legalnie zarejestrowaną. Choć nawet gdyby skusic się na oferte pseudo murarzy, takich bez umowy, doświadczenia, itp to i tak nie można nawet marzyć by sie zbliżyli do kwoty 30 tys za robocizne takiego domu.

 

Niemniej i tak uważam, że murowanie tradycyjne będzie tańsze niż te systemy szalunku traconego. Kiedys nad tym myślałam, bo to dla laika wygląda zachęcająco, jednak po głębszej analizie wybrałam tradycyjne murowanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie

dachówka łaty kontrłaty rynny i obróbki blacharskie to było 8,500 zł extra

 

Ech, gadasz jak Arturo. Bo u Ciebie sie udalo (nie wiadomo jakim cudem ) nawet nie a polowe tego co normalnie sie placi to juz jest norma.

 

A jak chcesz cos zanegowac to bierzez wycene z najwyzszej polki. Jakos Jakies i Kbab sie pobudowali i twierdza, ze wyszlo taniej jak z ekipami.

 

BTW, secocenbud podaje cene za m2 sciany powyzej 300 zl, przy cenie termomuru nawet z robocizna to kosmos.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mpoplaw a gdzie zrobienie stropu, a gdzie wieńce, fundamenty i.t.p pare jeszcze pierdół. Mówisz że masz dom parterowy 400m2 czyli tylko zewnętrznych ścian masz około 210m2 *120 to już 25K , a działówki i to co wymieniłem wcześniej. Coś bajerujesz albo sam robiłeś z wujkiem:yes: Edytowane przez plusfoto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie cena mpopława też jest jakaś abstrakcyjna. No chyba, że obowiązuje go inny system walutowy.

Cena robocizny wymurowania 1m2 muru to ok 40 zł/m2 +materiały ok 45-55 zł= 85-95 zł za 1m2 muru. Ocieplenie ok 40zł/m2 za robicizne na gotowo +materiał. Cen materiału nie podaje bo nie ma sensu bo to zależy jaki styro i ile go ma być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no właśnie nie mogę nigdzie znaleźć porównania kosztów, jedynie na co ostatnio trafiłem to:

http://thermomur.neostrada.pl/kalkulac.html

tylko, że to jest strona miłośnika technologi ThermoDom'u więc stronnicza i nie aktualna bo na 2010 rok

chyba pozostaje mi kiedyś wygospodarować więcej czasu i samemu wszystko policzyć...

tylko, że to też nie taka prosta sprawa, bo nie mam pojęcia co trzeba tak na prawdę policzyć w każdej z technologii, bo może się okazać, że jakieś potrzebne niby tylko dodatki mogą przeważyć na korzyść któreś z technologii,

czy chociaż na stronie, którą podałem powyżej są poprawne ilości potrzebnych "elementów składowych" 1 m2 każdej z poszczególnych ścian w danej technologii?

 

Już na "dzień dobry" jest bład w podsumowaniu kosztu wykonania 1m2 ściany wg tego systemu. W pierwszej tabelce opisującej standardowe "klocki" czyli pewnie te najczęściej kupowane, po zsumowaniu wszystkich pozycji wychodzi koszt 128,89 zł/m2, natomiast w tabelce, na czerwono, jest pominięty koszt cementu i sumaryczna cena to 117,19 zł./m2.

 

Dla porówniania ceny PTH 25 P+W tez wzięli kosmiczne. Normalnie m2 takiego PTH będzie kosztował max 60zł u nich wyszło 81 z groszami.

Piszą, że PTH 25 to w zasadzie nie jest materiał konstrukcyjny bo wymaga wykonania belek i ramy żelbetowej ;)

Do kosztu ocieplenia 1m2 dodali 10 szt kołków, łacznie 21 zł. Kołki nie sa takie drogie i nie zuzywa się ich w takich ilościach.

W opisie ściny PTH 25 + styro piszą, że to zestawienie nie wycenia kosztu robocizny związanej z ociepleniem, natomiast przy wycenie muru z ich materiału nie wspominają, że tez trzeba poneiść koszt robocizny i materiału związany nałożeniem siatki i kleju oraz tynku.

 

Poza tym sa tańsze materiały niz PTH, np. silikaty 18cm. Wtedy taki mur wyszedł by taniej niż porównywane tu PTH i jeszcze taniej niz ta ich technologia. Ponadto do ich technologi trzeba doliczyc koszt własnego czasu i pracy a w tradycyjnym murze robocizne doliczyliśmy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...