bajanadjembe 31.08.2011 17:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2011 http://manu.dogomania.pl/emot/rev.gif Tak od paru dni chodził za mną ten pomysł, żeby na osobnym wątku pogadać o ustrojstwie, które łączy w sobie dwie "techniki grzania", tj. promieniowanie i konwekcję. Konwekcja jest sposobem na szybkie nagrzanie powietrza w domku.Jednak powoduje jonizację tego powietrza i na dłuższą metę może być uciążliwa i niezdrowa.Promieniowanie zaś ogrzewa nie powietrze, ale powierzchnie. Stąd jest przyjaźniejsze. (Sam piecyk staje się ciepłym przyjacielem.)Ciekawi mnie jak zrobić dobrze taki piecyk, żeby wykorzystać w nim oba sposoby "transportowania" do pomieszczeń uwalniającej się podczas spalania energii cieplnej, bez strat. Zastanawia mnie, czy w takim kombi-piecyku należy wewnątrz bryły zastosować jakieś oddzielenie masy akumulacyjnej od tej "komory powietrznej", z której kratkami wydostawać by się miało nagrzane powietrze i tym samym w krótkim czasie ogrzać np. domek, do którego zajeżdżamy tylko na "łykend". A potem kratkę zamykamy i korzystamy z przyjemnego ciepełka zmagazynowanego w masie, wypromieniowanego przez ciepłą obudowę.Czy należałoby też zastosować kratki "nawiewowe"?Czy samą komorę powietrzną należało by , oprócz tego, że jest odizolowana od ścian płytami typu promasil, wyłożyć też jakąś płytą typu akubet?Dobrze by było, żeby nie wychładzać masy. Jak to zrobić w kombi-piecyku, żeby grzanie wg. jednej techniki nie zepsuło grzania wg. drugiej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mki1719508566 01.09.2011 04:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2011 Zobacz http://www.kafle-kominki.pl/kominek_tomaszow.htm Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Forest-Natura 01.09.2011 08:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2011 Witam.Mistrzu - chyba nie zrozumiałeś Bajany ...Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 01.09.2011 10:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2011 Witam. Mistrzu - chyba nie zrozumiałeś Bajany ... Pozdrawiam. Obawiam się , że tym razem zrozumiał . Ty nie załapałeś ,że oba "ustrojstwa" to jeden system. Konwekcja ( kominek z wkładem) + Kumulacja za ścianą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Forest-Natura 01.09.2011 11:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2011 Witam. Nie no ... widzę co jest na zdjęciach i nawet zazdraszczam Ale chyba Bajanie chodziło o coś innego w tym wątku niż zamieszczanie zdjęć reklamowych z odnośnikiem do strony internetowej. Nawet zamieszczając zdjęcia w wątku Kominki Nasze większość wykonawców () stara się chociaż ogólne cokolwiek powiedzieć o całości przedsięwzięcia ... Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bohusz 01.09.2011 18:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2011 (edytowane) Bajana przy takim kominku to kupe roboty i myślenia również niemało. Krótko mówiąc trza się narobić, nagłówkować trochę, a ile trzeba mieć różnych narzędzi, nie mówiąc o materiałach:o. Ale jest tak: jak się dużo narobisz to i dużo zarobisz... albo inaczej, może coś pomyliłem. Edytowane 1 Września 2011 przez bohusz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
margod 01.09.2011 19:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2011 Niewiele więcej niż przy każdym innym kominku, trzeba się tylko nadźwigać tych "garnków". Jak dobrze się pokombinuje a klient nie sknera to można wykonac tak, aby obudowa była zamknięta (bez kratek) a do 2-3 pokoików na piętrze ciepłe powietrze będzie "rurkami" doprowadzone. Jenak nie będzie to takie klasyczne DGP jak wszyscy znają, zasadnicza różnica będzie taka, że z kratek w pokojach dmuchać będzie powietrze o tem. nie wyższej niż 30-40 st. i nie będzie to powietrze z wnętrza kominka, ale przez kominek ogrzewane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bohusz 01.09.2011 19:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Września 2011 No tak, tak też można. Można też inaczej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mki1719508566 02.09.2011 04:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Września 2011 No tak, tak też można. Można też inaczej. Wystarczy tylko trafić pod odpowiedni adres do ludzi którzy wiedzą " co i jak " .. Zamiast samodzielnie eksperymentować na własnym domu, budowanie kominka dwukrotnie a czasami jeszcze malowanie:( zasyfionych ścian , lepiej zlecić pracę komuś kto robi to profesjonalnie i wie co robi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bajanadjembe 02.09.2011 15:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Września 2011 No i cieszę się, że zaglądacie, i... cośkolwiek popisujecie.Już przekonałam się, że to niełatwa sprawa. I prawde mówiąc, ludzie z którymi rozmawiałam, mieli odmienne zdanie (czasami jak tu na forum, he,he): jedni, że jak kanały - to absolutnie nie kratki; drudzy, że kratki obowiązkowo zawsze. Pomyślałam sobie też, o tym, co margod poruszył. Jeśli to nie "zawodowe tajemnice" to napiszcie coś, proszę, odnośnie "oddzielenia" części komory pieca z kanałami, od tej powietrznej. Wiem, że jak pisze bohusz, myślenia nie mało przy takich relizacjach.Zapraszam do dyskusji i dzielenia sie doświadczeniami. Coś z nich dla siebie wyciągnę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kominki Piotr Batura 02.09.2011 17:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Września 2011 (edytowane) http://www.kominki-batura.pl/kaflowy2_2s.html. Edytowane 2 Września 2011 przez Kominki Piotr Batura Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kominki Piotr Batura 02.09.2011 17:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Września 2011 (edytowane) Baja Ten kombi piec , jest jednym z dwóch ogrzewających mój dom zimą. Drugi ma palenisko o połowę mniejsze ,a powierzchnia obudowy i masa akumulacyjna to jedna trzecia tego ze zdjęć powyżej.Chata to 300 m2, zbudowana z silikatów i ocieplona wełną gr 10 - 12 cm, pod dachem 25 cm "Superrock".Szału nie ma D*pa nam nie marznie . Palę Dwa razy na dobę w obu. Jak wieje od "białych niedźwiadków", zdarza się napalić w większym trzeci raz. To poniżej - 15 o C i silnych wiatrach. Czasem w łyk-endy palimy w płaszczu wodnym , bo jest czas doglądać , ale w zasadzie nie wiem dlaczego. Oczywiście palimy albo w PW (rzadko), albo w piecach kumulacyjnych. To zdjęcia drugiego piecyka i płaszcza wodnego: http://www.kominki-batura.pl/portal2_3s.html Opis większego pieca. Główna bryła - kaflowa (ze śpiącym "Węglem"- naszym kotem) ukrywa w środku HKD 4 ( wtedy jeszcze swoich nie budowałem ).Ten element ma grube ściany . Kafle wypełniłem szamotem "3,2" cm . Nagrzewa się najpóźniej, ale najszybciej grzeje (!), bo jest przewietrzany - w regulowany sposób (szybciej / wolniej). Mimo przewietrzania , grube ściany wchłaniają tyle ciepła ,że starcza średnio na 12 godz. Pionowy element (otynkowany, przykryty rudą półeczką) po lewej stronie bryły głównej to zamknięta masa kumulacyjna. Ławka pod oknem to jej kontynuacja - też zamknięta na głucho . Ściany ceramiczne obudowy masy mają grubość 3 cm. Kanały kumulacyjne wykonane są z cegły szamotowej (z GS-u , też jeszcze nie bawiłem się w handel szamotami na większą skalę ) Kanały przechodzą pod paleniskiem i tworzą zawijasy za bryłą kaflową(widoczne częściowo z prawej strony konstrukcji). Tamta część sięgająca sufitu , ukrywająca również rury przyłączeniowe i klapę rozpałową, obudowana jest płytkami szamotowymi gr 15 mm. Dzięki temu ściana ta nagrzewa się błyskawicznie od rur , i jest w stanie przekazać zanikającą część ciepła z końcówki kanałów kumulacyjnych - znacznie zimniejszych w tym miejscu. Piec wyposażony jest w sterownik (początkowo EOS , a od chwili gdy opracowaliśmy SAC -a - założyłem Tatarka - jego pierwszą wersję- prototyp), jakieś drzwiczki "duchówkę" , skrytki tajemne otwierane w celu dodatkowych efektów wentylacyjno - grzewczych. Posiada też nawilżacz ( zbiornik ze stali szlachetnej - 30 l stojący na HKD - odparowywany przez 4-6 dni w sezonie grzewczym ). Na piętrze komin wyposażony w rury ze stali 1.4404 gr. o,5 mm ( ), oddaje w pokoju gościnnym tą resztę ciepła , której nie "wydarłem" na dole. System kominowy bezobsługowy (). Kanały kumulacyjne nie czyszczone już trzy sezony, właśnie zrobiłem przegląd i nie będę ich czyścił również w tym roku. Palę suchym drewnem , głównie liściastym , ale dość różnorodnym. Popiół wybieram raz na 2-4 tygodnie ( niestety Brunner wymaga częstszej obsługi , niż palenisko zduńskie ). Średni załadunek w pełni sezonu to 10 kg twardego dewna (8-12 kg) . System startuje przy 600 o C , po 15 minutach osiąga 850 - 940 o C (zależy od drewna). Zamknięcie szczelne dopływu powietrza następuje średnio po 1,5 godz, przy temperaturze w palenisku ca 300 o C. Czystość kanałów to wynik głównie gwałtownego spalania w wysokiej temperaturze . Edytowane 2 Września 2011 przez Kominki Piotr Batura Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kominki Piotr Batura 02.09.2011 19:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Września 2011 Zdjęcie z "prób". Zakrętów nie chciało mi się murować ! Użyłem kolan KMS ORTNERA. Zawijas w lewo w wersji obudowanej został skrócony o 1/3. (Drugi rząd , pierwsze z lewej) http://www.kominki-batura.pl/hipokausty.html# Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mki1719508566 03.09.2011 05:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2011 Kombi.. Dwa pomieszczenia grzane promieniowaniem ,dwa kolejne na pietrze ciepłym powietrzem oczywiście grawitacyjnie http://www.kafle-kominki.pl/kominek_vertical.htm Tym kominkiem właściciele ogrzewali cały dom 140 m przez dwa sezony , powodem był brak innego źródła ciepła na nowo powstających działkach . Wkład kominkowy Romotop Dynamic KV 025F , przeznaczony do zabudów zamkniętych tzw hypokaustum lub"normalnego" grzania konwekcyjnego , palenisko ze stali CORTEN A wykładane szamotem fasada żeliwna . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bajanadjembe 03.09.2011 11:02 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2011 (...) Opis większego pieca. Główna bryła - kaflowa (ze śpiącym "Węglem"- naszym kotem) ukrywa w środku HKD 4 ( wtedy jeszcze swoich nie budowałem ).Ten element ma grube ściany . Kafle wypełniłem szamotem "3,2" cm . Nagrzewa się najpóźniej, ale najszybciej grzeje (!), bo jest przewietrzany - w regulowany sposób (szybciej / wolniej). Mimo przewietrzania , grube ściany wchłaniają tyle ciepła ,że starcza średnio na 12 godz. Pionowy element (otynkowany, przykryty rudą półeczką) po lewej stronie bryły głównej to zamknięta masa kumulacyjna. Ławka pod oknem to jej kontynuacja - też zamknięta na głucho . Ściany ceramiczne obudowy masy mają grubość 3 cm. Kanały kumulacyjne wykonane są z cegły szamotowej (z GS-u , też jeszcze nie bawiłem się w handel szamotami na większą skalę ) Kanały przechodzą pod paleniskiem i tworzą zawijasy za bryłą kaflową(widoczne częściowo z prawej strony konstrukcji). Tamta część sięgająca sufitu , ukrywająca również rury przyłączeniowe i klapę rozpałową, obudowana jest płytkami szamotowymi gr 15 mm. Dzięki temu ściana ta nagrzewa się błyskawicznie od rur , i jest w stanie przekazać zanikającą część ciepła z końcówki kanałów kumulacyjnych - znacznie zimniejszych w tym miejscu. Piec wyposażony jest w sterownik (początkowo EOS , a od chwili gdy opracowaliśmy SAC -a - założyłem Tatarka - jego pierwszą wersję- prototyp), jakieś drzwiczki "duchówkę" , skrytki tajemne otwierane w celu dodatkowych efektów wentylacyjno - grzewczych. Posiada też nawilżacz ( zbiornik ze stali szlachetnej - 30 l stojący na HKD - odparowywany przez 4-6 dni w sezonie grzewczym ). Na piętrze komin wyposażony w rury ze stali 1.4404 gr. o,5 mm ( ), oddaje w pokoju gościnnym tą resztę ciepła , której nie "wydarłem" na dole. System kominowy bezobsługowy (). Kanały kumulacyjne nie czyszczone już trzy sezony, właśnie zrobiłem przegląd i nie będę ich czyścił również w tym roku. Palę suchym drewnem , głównie liściastym , ale dość różnorodnym. Popiół wybieram raz na 2-4 tygodnie ( niestety Brunner wymaga częstszej obsługi , niż palenisko zduńskie ). Średni załadunek w pełni sezonu to 10 kg twardego dewna (8-12 kg) . System startuje przy 600 o C , po 15 minutach osiąga 850 - 940 o C (zależy od drewna). Zamknięcie szczelne dopływu powietrza następuje średnio po 1,5 godz, przy temperaturze w palenisku ca 300 o C. Czystość kanałów to wynik głównie gwałtownego spalania w wysokiej temperaturze . Dzięki wielkie. mam pytania: 1. Czy wkład jest oddzielony jakąś płytą od tego słupka z kanałami? Tzn. czy komora konwekcyjna obejmuje słupek, czy jest on "poza" nią? To samo jeśli chodzi o tę część najwyższą - to jedna komora, która obejmuje wkład słupek i te rury? ....(myślę o tym, że powinno być jakieś oddzielenie... może płytą akubetową, coby niepotrzebnie nie wentylować tego co ma kumulować, oczywiście w przypadku technicznych możliwości.) 2. Jaką długość ma kanał ceramiczny? ....(tu nie powinno być więcej niż 5m i 700 kg wagi. 3. Gdyby wkład przy ścianie stał, to jaki odstęp wkładu od izolacji ściany bocznej powinien być ( przestrzeni konwekcyjna) ....(interesuje mnie wymagane minimum) 4. A grubość samej izolacji ściany? ....(też minimum) 5. Zaś na podłodze to ile izolacji u siebie położyłeś i co? Co do drewna, to ten wkład przewiduje maks. 7 kg, a powinno się toto wypalić w ciągu 1 godziny. Ja bym się bała dawać więcej, niż mam w karcie technicznej. Mam jeszcze pytanie do tej realizacji z pierwszego rządka zdjęć, ale to później. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kominki Piotr Batura 03.09.2011 12:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2011 " Pionowy element (otynkowany, przykryty rudą półeczką) po lewej stronie bryły głównej to zamknięta masa kumulacyjna. " nie doczytałaś - oddzieliłem to izolatorem , bo było łatwiej . Płyta szamotowa tez jak najbardziej może być , nawet lepsza. Tylny słupek to ślepa komora połączona z główna bryłą. Chodziło mi o to ,by mniej dogrzane elementy masy kumulacyjnej (końcówka kanałów,czyli dym o niższej temperaturze) "wchłonęły" część nadwyżki produkowanej przez potężne HKD. Otwarte jest toto tylko na wys. wkładu . W górnej części jest ślepa komora ,nie pozwalająca na swobodne wydostawanie sie stamtąd ciepła, bez mojej wiedzy (tajemne drzwiczki itp ) 2. 6 mb 3.Nawet centymetr wystarczy 4.Praktykuje się 3 cm . To mało ,ale miejsca mniej zabiera. Niemcy by się za głowę złapali . Ja sie nie martwię, bo ściany mojego domu tez pełnią role akumulacyjną. Co w nie wlezie potem wylezie i grzeje. 5.W bryle głównej (wentylowanej), nie zawracałem sobie głowy izolacja podłogi. W części kumulacyjnej używam PROMATEC HD Nie do końca rozumiem uwagi o wkładzie i drewnie . To o Twoim czy moim? Mój to HKD 4 - załadunek do 12 kg. . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bajanadjembe 03.09.2011 23:00 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2011 Coś mi się pamięta, że "4" ma max 7kg załadunku, a "2" - tylko 4kg. Łatwo sprawdzić na stronie www. Mówisz, że ta część najwyższa składa się z dwu "jakbykomór", podzielonych poziomo na wysokości wkładu? Na otwartą (z kratkami) i "ślepą", która nic bez twojej wiedzy? Ale jak patrzę na zdjęcia, to przecież kratki są dość wysoko nad wkładem....? Zechciałbyś bardziej opisowo przedstawić to rozwiązanie, czy raczej to twoja "wiedza tajemna".A w ogóle to jest jakiś "słupek" cerramiczny za wkładem? Bardzo podoba mi się ten twój kombi-piecyk. Ławeczka...Powierzchnia masy ceramicznej nie "zabarykadowana" jak u mnie wkładem. u mnie ustawienie garów wydaje mi się bardzo niefortunne. Prawdę mówiąc, zastanawia mnie też to (tym bardziej w świetle tego co ty napisałeś), czy w ogóle izolować ścianę za masą. Ściana jest z silki, od podciągu (i też od schodów i komina) oddylatowana. Może więc by odebrała coś z temperatury garów. Czy to dobry pomysł... W kartach technicznych czytam, że wymagana grubość izolacji ściany bocznej i tylnej (dla mojego) -to 10cm. Izolacja podłogi 6cm. Jeśli są takie wymagania, to może nie ma co myśleć o wykorzystaniu sciany za masą jako "dodatkowej masy". Czuję, że za dużo kombinuję.A jeśli idzie o odległość wkładu od izolacji cieplnej, to (dla mojego) to jest 8cm. Ty piszesz: centymetr wystarczy...Idę spać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kominki Piotr Batura 04.09.2011 06:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2011 (edytowane) Wiesz dlaczego w Niemczech nie było partyzantki podczas wojny? Bo była zabroniona Brunner podaje wartości według norm EN (narzucone przez ustawodawcę ) i rzeczywiste możliwości jego "piecówek", określając to sprytnie mianem "w praktyce" tyle a tyle. Nie może napisać w instrukcjach inaczej , bo ma na pieńku z ustawodawcą (tępi urzędasów namiętnie ). Świadczy o tym choćby tablica na wejściu do firmy (ci co byli , kaman). HKD 4 i 5 można ładować do pełna . Nowe HKD 2 też . Do mojego więcej niż 12 kg nie wcisnę . I to musi być dąb, sosny wejdzie tylko 8 kg. 1 cm "strzeliłem" , bo mam tak w jednym miejscu , gdzie było ciasno jak cholera. Narożnik wkładu , prawie dotyka pieca. Nie o wkład bym sie tu obawiał , a o konstrukcję obudowy . Załóżmy ,że 5 cm wg średniej polskiej będzie ok. Stosując terminologię "w praktyce" , wychodzi 8- 10 cm przy średniej bryle piecyków kaflowych szerokich na 3 kafle (22 cm x 3 = 66) Trochę znów nie doczytałaś... Przegroda jest tylko na wysokości wkładu (czyli do 2/3 wysokości kafli), tak by część emisji z wkładu wchłaniała końcówka kanałów za nim . Czyli ,że tam są Lufty więc odprowadzają powietrze tylko z komory paleniska (kaflowej), i wąskiej , 2 cm przestrzeni między kanałami a obudową z płytek szamotowych. Reszta ciepła siedzi w ślepej komorze nad kanałami , w zabudowie ciągnącej się do sufitu. Pytaj dalej , bo na raz ciężko opisać , a tym bardziej pojąć (prawie) laikowi. Mało fotek robiłem , bo mnie wciągnęło... Edytowane 4 Września 2011 przez Kominki Piotr Batura Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bohusz 04.09.2011 19:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2011 (edytowane) Piotr, czytam Twoje opisy dotyczące kominka w swoim mieszkaniu prywatnym z zainteresowaniem. Bardziej jednak dla mnie teraz ważniejsze byłoby czy tych samych efektów na podstawie doświadczeń nie uzyskałbyś teraz w prostszy sposób. Czyli krótko mówiąc jakbyś to robił teraz to tak samo, czy inaczej. Dodam, że jeżeli Masz odpisać filozoficznie, lub z swoim "ego" nie pisz wcale. Edytowane 4 Września 2011 przez bohusz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kominki Piotr Batura 04.09.2011 19:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2011 Piotr, czytam Twoje opisy dotyczące kominka w swoim mieszkaniu prywatnym z zainteresowaniem. Bardziej jednak dla mnie teraz ważniejsze byłoby czy tych samych efektów na podstawie doświadczeń nie uzyskałbyś teraz w prostszy sposób. Czyli krótko mówiąc jakbyś to robił teraz to tak samo, czy inaczej. Dodam, że jeżeli Masz odpisać filozoficznie, lub z swoim "ego" nie pisz wcale. Jakim PRAWEM odbierasz mi PRAWO do filozofowania ? To tylko tak skomplikowanie wygląda. Co byś uprościł ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.