Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

kotwienie ściany trójwarstwowej jak najlepiej?


Recommended Posts

Mam dwie opcje kotwić przy wznoszeniu ściany nośnej, kotwami typu L. Ten wariant jest najtańszy (chyba), ale murarz nosem kręci - wcale mu się nie dziwię, będzie miał kłopot z zaciąganiem zaprawy, ale powiedział że zrobi.

 

Druga opcja to nawiercanie ściany niścnej po nałożeniu wełny, taki pomysł ma majster od ocieplenia i układania cegły elewacyjnej, bo wtedy nie bęzie musiał nabijać wełny na wmurowane kotwy, co będzi dla niego łatwiejsze. obie wersje to wyczodzi że kotwić po wymurowaniu ściany nośnej. Pojektant jednocześnie kierbud, uważa że lepiej kotwoić przy wznoszeniu ściany nośnej, bo kotwy trzymają lepiej.

 

Sam już nie wiem???

 

Faktycznie czytajac na ten temat tzw. literaturę fachową, to wychodzi że lepiej kotwić wznosząc ścianę nośną, no ale literatura fachowa to w dużej mierze teoria.

 

Ja skałaniam się do rozwiażania bardziej stabilnego, wydaje mi sie że kotwienie przy wznoszeniu nośnej jest tańsze.

 

Czy ktoś ma jakieś doświadczenia w tej materii, jak to wyglada cenowo z tymi kotwami w obu wariantach, no i jak wygląda po wykonaniu (jeśli upłynie np. kilka latek). ????????????

 

Wszelkie uwagi mile widziane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie czytajac na ten temat tzw. literaturę fachową, to wychodzi że lepiej kotwić wznosząc ścianę nośną, no ale literatura fachowa to w dużej mierze teoria.

 

 

Masz pewnie 4 ściany w domu skoro literatura fachowa to teoria pronuje na 2 zastsowac metodę A, na kolejnych metodę B potem to opisz i zaznacz że wynika pochądzą z danych pozykanych empirycznie a nie teoretycznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem lepiej jest od razu osadzać kotwy podczas murowania- wówczas trzeba tylko dopilnować fachowców aby dobrze nabili wełnę na kotwy.

Pierwsze pytanie z czego jest ściana nośna- w ceramice nie wyobrażam sobie wbijania kotew po zawełnowaniu. Tylko zatopienie kotew w zaprawie zapewni właściwe powiązanie obydwu murów a co do różnic cen to myślę że wyjdzie podobnie. Te kotwy generalnie to nie jest tani gips. Jak budowałem mój domek w zeszłym roku, cena kotwy wahała sie koło 2 zł + koszt kapinosów- więc wpadłem na inny pomysł :)- kupiłem drut naciągowy do ogrodzenia (ocynk w pvc) i pociąłem go sobie na żądane długości i w ten sposób zaoszczędziłem kilka tysięcy zł. Kotwy osadzałem podczas stawiania murów a potem w ramach izolacji zastosowałem... pianę poliuretanową natryskową

Resize a.jpg

Resize of Resize of xx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nośna z Porothermu więc lepiej od razu kotwić chyba.

A nie robiłeś wentylacji między pianą a cegłą, tak zalecają żeby była wentylacja? Ja daję wełnę 2-3 cm pustki i dopiero cegła.

Te kotwy to faktycznie nie tani biznes, potrzebuje ok. 1500 (tak sobie zam policzyłem w przybliżeniu) a tak jak się orientowałem kotwa z kaptórkiem z kampinosem to ok.3.30 zł sztuka więc prawie 5 tysia jak nic mi wyszło.:mad:

No i tak kombinuje żeby w celu oszczędności nie zawalić jakości wykonania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wszędzie mam ok 1cm wentylacji od cegły- murarze pilnowali podczas stawiania elewacji żeby był 1cm wentylacji- w razie czego przycinali piankę. 5000 na kotwy to kupa siana - pamiętaj że jeszcze musisz zazbroić nadproża nad oknami/ drzwiami/garażem- u mnie wyszło to kolejne 5 tys a wycenę miałem nawet na 12 tys- tutaj nie ma już półśrodków- płać i płacz...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem z tymi nadprożami, widziałem takie gotowe moduły wpuszczane w wylewkę nadproża ściany nośnej, a potem obudowyje się je cegłą tak że elementy moduł są w spoinie. Nawet się nie orientowałem jaki to koszt. W pierwszej kolejności muszę zadecydować czy wchodzić w ten system, czy kombinować coś chałupniczo. Też myślałem o tym drucie ocynk, gdzieś jednak czytałem że w pustce skrapla się na nim woda i po pewnym czasie rdzewieje a jeszcze później nie spełnia już właściwości konstrukcyjnych. Może to teoria, może nie, wypowiedzieć może się ten kto taki sytem stosował co najmniej parę lat temu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeśli chcesz tanie kotwy, to zamów w centrostalu drut fi 4mm ze stali kwasoodpornej (uwaga: NIE Nierdzewnej, nierdzewna wbrew nazwie jest nierdzewna tylko wypolerowana i natłusczona) , mnie na 300m2 elewacji wyszło za 1000 zł , drut masz w odcinkach po 3m więc wchodzi do kombika, tniesz na odcinki tak żeby jakieś haki po 6cm zostały z każdej strony. Hak zewnętrzny zaginają murarze ci co murują licówkę to oczywiste.

Ważna uwaga: na wysokości do 2,0 m warto na druty pozakładać jakieś opaski, żeby nikt sobie oka nie wybił jak takie jeże będą sterczeć ze ściany. Na to można nabić zarówno wełnę jak i styropian, z tym że nabijanie styro to dość trudna i precyzyjna robota. Kotwy powinny mieć spadek na zewnątrz, i są też specjalne talerzyki do mocowania wełny z kapinosami (znaczy są w teorii, nigdzie ich mi się nie udało nabyć drogą kupna).

Nadproża nad oknami: jeśli masz zwykłe okna do 2,5 m możesz dać murfor, co jest tani i dobry. Jeśli większe, można dać duży kątownik (taki ze 120x120x8-10) najlepiej ocynkowany ew dla większych ceownik z letko spiłowaną górną półką (żeby nie była widoczna) a dolna i tak nie przeszkadza. Najwłaściwszym rozwiązaniem są systemowe wsporniki np. halfen , bardzo dobre ale drogie w granicach 3-4 tys za nadproże, z tym że dla nadproży kątowych nie ma w zasadzie alternatywy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w mieście Łodzi Centrostal jest na Brukowej, ale w zasadzie wiele firm handluje metalami kolorowymi (Largo, Profmetkol). Cena wyjściowa za kg stali kwasowej była wtedy gdy kupowałem 13netto za kg, ale mi się udało kupić z rabatem po 10 zł/kg netto więc taką wartość można próbować utargować.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

stal tzw. nierdzewna wg specyfikacji wymaga żeby ją wypolerować, i jest odporna tylko na chwilowe zawilgocenia, np. zlewozmywak. Jeśli jednak nie będzie wypolerowana, albo narażona na stałą wilgoć, normalnie koroduje (no może wolniej niż zwykła stal węglowa), dlatego np. zlewozmywaki często są skorodowane pod mocowaniem odpływu.

Stal tzw. kwasoodporna jest w istocie całkowicie odporna na wodę, zaś na kwasy różnie, tudzież inną chemię.

 

Stąd, stali nierdzewnej nie powinno się stosować na kotwy, bo jej odporność będzie niewiele większa niż ocynku. A już stosowanie ocynku na kotwy to nieodpowiedzialne, bo nigdy nie wiadomo czy wytrzyma 5 czy 30lat, a 50 to raczej na pewno nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moi rodzice stawiali dom ze ścianami 3W jakieś 30 lat temu - niedawno wycinaliśmy dodatkowe okno w ścianie i okazało sie ze zastosowali kotwienie z drutu zwykłego stalowego - nawet widziałem kilka drutów żebrowanych (takie były czasy) i nie było na żadnym drucie nawet mikrona korozji -wszystko suchutkie jakby przed miesiącem zbudowane- dodam tylko ze między ścianami nie ma żadnej izolacji - tylko pustka powietrzna.

Swoją drogą zachodzę w głowę - skąd miedzy ścianami ma sie pojawić tyle wilgoci żeby miała sie rozwinąć taka wielka korozja ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...