Tripler 15.10.2011 20:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2011 Wiem, temat wałkowany przez setki wątków, ale konia z rzędem temu kto mi podrzuci link z odpowiedzią na pytanie od użytkowników, a nie teoretyków instalacji kominka z PW połączonego z niewielkim zbiornikiem akumulacyjnym. Poszukuję odpowiedzi czy przy dobrze zaizolowanym domu (dane poniżej) i kominku z PW 24KW warto zainstalować bufor? np. 500ltr (w tym 160ltr C.W.U.)Jak to się sprawuje w praktyce? Nie chciałbym go ładować w nieskończoność. Nie jest to tani sprzęt, planuję Galmet 500/160 L 1-W , stąd moja wielka prośba o odpowiedź czy warto. W domu 60% podłogowe, 40% grzejniki.Czy grzejniki lepiej włączyć przed czy za buforem?Czy w trakcie 2-4 godzinnego palenia nabijemy bufor?Czy 500-600ltr wystarczy? Jeśli tak to orientacyjnie na ile czasu? Jak taka instalacja się sprawuje w praktyce? Czy przy jednym wieczornym paleniu 3-4godz zapewnimy temp w domu 21C na całą dobę? Dom 220m2, dobrze zaizolowany podłoga 15cm U=0,37W/mk, ściany 15cm U=0,31 W/mk, dach 30cm U=0,33 Z góry dziękiPozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orko 15.10.2011 21:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2011 W 500 l zmieścisz 30kWh czyli ciut więcej niż godzina palenia z pełną mocą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gonzo93 17.10.2011 10:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2011 (edytowane) Witam. Mam podobny układ. Kominek Arysto 10WWSJ i bufor 750/250l palę intensywnie przez ostatni miesiąc (jeszcze nie odpaliłem pieca na gaz. Wieczorne (18-23) palenie wystarcza na nagrzanie domu do temp ok 21 st i nagrzanie bufora do temp 56-60st. W nocy kaloryfery wyłączam po to by mieć gorącą CWU na następny dzień. W nocy temp spada do 18-19st. Dom 230m2, dobrze zaizolowanypodłoga 18cm ściany 20cm dach 30cm Fakty które pomogą w obliczeniu pojemności cieplnej bufora:minimalna temperatura użyteczna (taka przy której warto włączać kaloryfery) -40stmaksymalna temperatura do której da się nagrzać bufor kominkiem -65 (mi się udało tylko tyle). Reszta ze wzoru:Q=m*c*dTQ=500*4200*25= 52,5kJ (kilo-dźuli) czyli 14,58kWh - trochę mało....Z drugiej strony to 7 godzin pracy farelki 2000W... Edytowane 17 Października 2011 przez gonzo93 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mki1719508566 17.10.2011 14:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2011 Chętnie bym odpowiedział ale na wstępie zabroniłeś mi zabierać głosu w tej dyskusji .. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tripler 18.10.2011 22:20 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Października 2011 A bufor masz zbiornik w zbiorniku? Jak nie zakręcasz grzejników na noc cała c.w.u. się wychładza? Poważnie rozważam czy nie zrobić ogrzewania podłogowego w całym domu, żeby nie tracić ciepłej wody z bufora na grzejnikach i nie komplikować całej instalacji. Rozgrzana podłoga będzie potrzebowała teoretycznie mniej energii. Myślisz że wtedy bufor dłużej będzie trzymał ciepło? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gonzo93 19.10.2011 12:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2011 A bufor masz zbiornik w zbiorniku? Jak nie zakręcasz grzejników na noc cała c.w.u. się wychładza? Tak jest zbiornik w zbiorniku (tzw. "mamka"). Co do podłogówki to nie wiem czy się bardziej opłaca podłogówkę czy grzejniki. Mam jedno i drugie. Systemowo rzecz ujmując (cały dom jako system) to sposób w jaki wpompujesz w niego ciepło jest obojętny. Zawsze pochłonie taką samą ilość ciepła. Pewnie inaczej będzie taka sama ilość ciepła odczuwana przez ludzi w zależności czy będzie ciepła podłoga czy grzejniki lub ściany. Zauważ, że tą podłogę też trzeba nagrzać. To jest kilkanaście ton betonu... Plusy podłogówki: - niższa temperatura zasilania (ważne przy kondensatach i pompach ciepła) - upraszcza aranżacje wnętrz - miło w nogi... Minusy podłogówki: - duża bezwładność - problemy z okładzinami (parkiety panela itp) - większy koszt (chyba) - może być chłodniej przy drzwiach balkonowych Plusy kalafiorów: - szybsza reakcja - niższy koszt - możliwość prostego wyłączenia (głowica) - możliwość dosuszania ubrań lub ręczników w łazienkach/pralni Minusy kalafiorów: - wyższa temperatura zasilania - przeszkadza w malowaniu i meblowaniu - szpeci? widok To tyle co mam do powiedzenia ps. Co do CWU to wystarczy, że bufor ma 42-45 stopni i woda w kranie jest dostatecznie ciepła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tripler 19.10.2011 13:01 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2011 Czy ma ktoś Kominek z PW + bufor + podłączenie tego wszystkiego do podłogówki? I jak się sprawuje? tzn jak szybko wychładza się woda w zbiorniku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gonzo93 19.10.2011 13:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2011 Czy ma ktoś Kominek z PW + bufor + podłączenie tego wszystkiego do podłogówki? I jak się sprawuje? tzn jak szybko wychładza się woda w zbiorniku. To zależy czy jest zimno... i czy podłoga jest już wygrzana czy trzeba ją dopiero wygrzać. Wygrzewanie podłogi trwa kilka ładnych godzin (dobę) i wtedy ciepło pochłaniane jest w ogromnych ilościach. Ja mam podłączone do bufora i kaloryfery i podłogówkę (oba obwody na oddzielnych pompach obiegowych). Jak odpalę podłogówkę to jej już przez całą zimę nie wyłączę. Jak na razie odpalam tylko kaloryfery. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
margod 19.10.2011 13:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2011 Witam. maksymalna temperatura do której da się nagrzać bufor kominkiem -65 (mi się udało tylko tyle). .. Coś masz nie teges z połączeniem, zbyt słabo palisz, albo wkład mało wydajny. Ja bez problemu osiągam 85 st. na całej wysokości. Kilka razy nagrzałem bufor nawet do 95st. C. Po nocy temperatura w buforze spada do 50st. wystarczy spalić ok 15kg drewna aby dojść do temperatury, która jest u Ciebie maksymalna. Gdyby ktoś miał wątpliwości to wrzucam prinscreen (zrobiony przed chwilą) z aplikacji monitorującej system. Schemat to zapis 24h pracy systemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gonzo93 19.10.2011 13:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2011 Różnice:- mam kominek w układzie otwartym podłączonym do wężownicy w buforze (pow 75 st wydziela się dużo pary w kominku i pompa tłoczy bąbelki)- zbiornik CWU mam wewnątrz bufora- mam sterownik TATAREK który włącza pompę kominka przy 65 stopniach. Temp 85 to temp alarmowa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
margod 19.10.2011 14:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2011 Diabeł tkwi w szczegółach... Kilka razy różni instalatorzy próbowali podłączyć "moje" wkłady do wężownicy w buforze. Nigdy na to nie pozwoliłem Zbiornik CWU w buforze to dobre rozwiązanie. Ja również mam Tatarka, ale tego do akumulacji z opcją nasady wodnej RT 08 OS. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
leszal 19.10.2011 19:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2011 (edytowane) Coś masz nie teges z połączeniem, zbyt słabo palisz, albo wkład mało wydajny. Ja bez problemu osiągam 85 st. na całej wysokości. Kilka razy nagrzałem bufor nawet do 95st. C. Po nocy temperatura w buforze spada do 50st. wystarczy spalić ok 15kg drewna aby dojść do temperatury, która jest u Ciebie maksymalna. Gdyby ktoś miał wątpliwości to wrzucam prinscreen (zrobiony przed chwilą) z aplikacji monitorującej system. Schemat to zapis 24h pracy systemu. [ATTACH=CONFIG]80099[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]80100[/ATTACH] Interesuje mnie jeszcze sprawa sterownika i przepustnicy jaka jest zainstalowana w Twoim układzie - napisz proszę czym sterujesz swój kominek. I jeszcze sprawa naczynia przeponowego: jakiej wielkości ? Kominek rozumiem jest w układzie zamkniętym ? pozdr. Edytowane 19 Października 2011 przez leszal Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
margod 19.10.2011 19:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2011 Pisałem o tym post wyżej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
leszal 19.10.2011 19:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2011 OK , doczytałem że Tatarek. Jaki model jeśli mozna wiedzieć ? I jeszcze sprawa naczynia przeponowego: jakiej wielkości przy buforze 1000l ? Kominek rozumiem jest w układzie zamkniętym ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 19.10.2011 19:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2011 OK , doczytałem że Tatarek. Jaki model jeśli mozna wiedzieć ? I jeszcze sprawa naczynia przeponowego: jakiej wielkości przy buforze 1000l ? Kominek rozumiem jest w układzie zamkniętym ? Pisał - RT 08 OS. Wielkość naczynia nie ma chyba związku z wielkością bufora ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
margod 19.10.2011 19:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2011 Eniu widać, żeś zduna nie hydraulik. Akurat pojemność naczynia (PRZEPONOWEGO) ma związek z pojemnością bufora, oraz z pojemnością instalacji CO. Zadanie dla instalatora to obliczenie wielkości naczynia przeponowego. Mogę powiedzieć, że małe niebędzie ok 10% objętości układu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bohusz 19.10.2011 19:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Października 2011 Oczywiście jeżeli mówimy o prawdziwym buforze w którym jest woda kotłowa, to naczynia wzbiórcze przeponowe muszą być ściśle dostosowane do ilożci wody kotłowej.... No i nie tylko, bo woda użytkowa podgrzewana również zwiększa swoją objętość, więc stosowne naczynie wzbiórcze przeponowe jest wymogiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 20.10.2011 05:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2011 dobrze ,że napisałem "chyba" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gonzo93 20.10.2011 06:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2011 Diabeł tkwi w szczegółach... Kilka razy różni instalatorzy próbowali podłączyć "moje" wkłady do wężownicy w buforze. Nigdy na to nie pozwoliłem Zbiornik CWU w buforze to dobre rozwiązanie. Ja również mam Tatarka, ale tego do akumulacji z opcją nasady wodnej RT 08 OS. Jakie masz ustawienia na tym TATARKU? Jaka temperatura docelowa kominka, jaka temperatura włączenia pompy obiegowej kominka? W czym gorsze jest podłączenie kominka do wężownicy w buforze od połączenia przez wymiennik płytowy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
margod 20.10.2011 07:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Października 2011 Pompa ładująca wodę z kominka do bufora startuje od 65st. ale nie wystartuje jeżeli na buforze będzie wyższa. No i zasadnicza różnica ja oferowane wkłady podłączam w układzie zamkniętym (odkąd zmieniły się przepisy), eliminuje to konieczność stosowania wszelkiego rodzaju wymienników. Z doświadczenia wiem, że system z wymiennikiem nie jest tak efektywny. Jednak aby tak zamontować wkład, to musi być to produkt pewny i sprawdzony z odpowiednio obliczonym i zaprojektowanym systemem zabezpieczenia termicznego. Mam kominek z szybą giętą Arysto 10WWSJ. Użytkuję od ponad roku. Ostatnio bardzo intensywnie.... nic nie pęka. No i ta "drobna" różnica w producentach i jeszcze dodatkowo boczna szyba... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.