AniWit 01.11.2017 10:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Listopada 2017 My takze mamy pompe z 3 miegami ustawianymi recznie.Serwisowo jest ustawiona na 3 bieg dlatego pytam jak Wy macie poustawiane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tmki87 01.11.2017 15:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Listopada 2017 Witam serdecznie, chciałbym odgrzebać temat i prosić o poradę. Żeby usystematyzować temat po dziele go na 3 oddzielne punkty. 1. Generalnie temat jeszcze bardziej się skomplikował bo instalator (nie odbiera tel, zero kontaktu z nim) do pieca kondensacyjnego dobrał 5 grzejników wysokotemperaturowych (75/55/20). Pokoje są dogrzane ale piec pracuję w temp 50-55stC. Podczas minusów będzie to zapewne oscylować w granicy 65-70cm i wtedy zapewne odczuję rozliczenie od Krystyny z gazowni. Zamierzam zainstalować grzejniki do kondensacji 55/45/20. Bardzo proszę o poradę czy jest to zasadne w mojej instalacji. Poniżej podaję kubaturę pomieszczeń i wymiary grzjenikó Parametry domu: Dach 25cm wełna λ 0,033strop ocieplony wełną 15cm (w garażu za mało bo w pokoju nad tym pomieszczeniem jest zimna podłoga). Sćiany Porotherm 25cm + 15cm styropianu λ 0,031. Pokój 1 (nad garażem) - 6x4x2,6m (62m3) - 2 grzejniki 80x60cm. Zapotrzebowanie 2400W.Pokój 2 6x3.8x2,6m (59m3) - 1 grzejnik 100x60cm. Zapotrzebowanie 2000W.Pokój 3 6x3,8x2,6m (59m3) - 1 grzejnik 100x60cm. Zapotrzebowanie 2000W. Przy aktualnym rozwiązaniu i śr temp (6stC) mierzonej o 20:00 spalanie nie jest najgorsze i wynosi 10m3 (CO+CWU). Zadana temperatura komfortowa na parterze 22stC, ekonomiczna 21stC. Na piętrze (grzejniki) analogicznie 20stC i 19,5stC. 2. Teraz podsumowanie tego co jest możliwe u mnie do zrobienia i w miarę racjonalne. Zmierzam do tego żeby wyeliminować sterownik do kotła i puścić temperaturę mierzoną na powrocie. Zasilanie będzie regulowane pogodówką i ustawioną krzywą grzewczą na sterowniku (CAR v2 ma taką funkcję tj. AMB OFF). Wtedy na dole siłowniki odetną nagrzane pętle podłogówki a na górze (grzejniki) głowicę termostatyczne Danfoss ECO i ustawić 20stC w dzień i 19stC w nocy). Niestety po konsultacji nie sposób zainstalować DIMa nie rozwalając połowy parteru. 3. Mam problem z ogrzewaniem podłogowym, które wcześniej działało prawidłowy ale od pewnego czasu mimo grzania w łazience jest zimna podłoga oraz parę dni później w kotłowni. Pierwsze co zrobiłem to zakręciłem wszędzie powrót oprócz łazienki. Po 30 minutach sprawdziłem i zasilanie łazienki jest ciepłe. Natomiast powrót zimny. Co najdziwniejszy rotametr wskazuję przepływ!!! na 1 pierwszym biegu pompy 2l/min. Teraz konik. Zasilanie i powrót kotłowni jest ciepły w podłoga zimna mimo grzania tego obiegu przez 8h! Czy macie jakiś pomysł? W piątek będzie u mnie hydraulik, który chce odpowietrzyć cały układ (nie tylko belkę). Z dodatkowych informacji na piecu mam ustawione za duże ciśnienie tj. 1,8 bara (producent zaleca 1-1,20). Natomiast na naczyniu przeponowym 1,5 bara. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie z Waszej strony. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gslaw 02.11.2017 10:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2017 Mam ten sam problem - ERROR 96 - zapchany komin - Jak na zewnątrz mocno wieje ERR powraca, pomaga mu zresetowanie kotła. Wkurza mnie to bo wszystko jest dobrze zrobione, pytałem swojego serwisanta odp." w przypadku mocniejszego wiatru tak się dzieje, nic nie da się z tym zrobić", jakiś czujnik jest wrażliwy na zmiany wywołane zmianą podciśnienia w kominie spowodowaną mocnym wiatrem drugi serwisant :" pomaga czyszczenie kotła " niestety kocioł po serwisie a błąd jak się pojawiał tak dalej jest... Podczas przeglądu wszystko w normie, parametry niemal książkowe. Victrix TT - czyli jak mocno wieje to nie mam ogrzewania ? tak musi być ? nie sądzę by nie było rozwiązania... Hej, Rozwiązałem problem błędu 96 poprzez ustawienie parametru F0 na 1 - wcześniej ustawiony był na 0 i widocznie był na granicy ciśnienia <145Pa i gdy pojawiały się wiatry pokazywał się błąd. Obecnie od dwóch tygodni, pomimo silnych wiatrów, jest spokój Uwaga po przestawieniu pojawia się błąd E72 (żądanie szybkiej kalibracji) i należy wykonać szybką kalibrację kotła - patrz rozdz 3.10 w instrukcji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gslaw 02.11.2017 10:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2017 Pytanko, Czy ktoś z Szanownych Forumowiczów ma kalkulator krzywych grzewczych (np. w excellu) do victrixa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hawranek31 02.11.2017 18:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Listopada 2017 Pytanko, Czy ktoś z Szanownych Forumowiczów ma kalkulator krzywych grzewczych (np. w excellu) do victrixa? proszęVictrix_dobor_krzywej_grzewczej_v.5.xls.zip Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol1981 03.11.2017 18:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Listopada 2017 Witam serdecznie, chciałbym odgrzebać temat i prosić o poradę. Żeby usystematyzować temat po dziele go na 3 oddzielne punkty. 1. Generalnie temat jeszcze bardziej się skomplikował bo instalator (nie odbiera tel, zero kontaktu z nim) do pieca kondensacyjnego dobrał 5 grzejników wysokotemperaturowych (75/55/20). Pokoje są dogrzane ale piec pracuję w temp 50-55stC. Podczas minusów będzie to zapewne oscylować w granicy 65-70cm i wtedy zapewne odczuję rozliczenie od Krystyny z gazowni. Zamierzam zainstalować grzejniki do kondensacji 55/45/20. Bardzo proszę o poradę czy jest to zasadne w mojej instalacji. Poniżej podaję kubaturę pomieszczeń i wymiary grzjenikó Parametry domu: Dach 25cm wełna λ 0,033strop ocieplony wełną 15cm (w garażu za mało bo w pokoju nad tym pomieszczeniem jest zimna podłoga). Sćiany Porotherm 25cm + 15cm styropianu λ 0,031. Pokój 1 (nad garażem) - 6x4x2,6m (62m3) - 2 grzejniki 80x60cm. Zapotrzebowanie 2400W. Pokój 2 6x3.8x2,6m (59m3) - 1 grzejnik 100x60cm. Zapotrzebowanie 2000W. Pokój 3 6x3,8x2,6m (59m3) - 1 grzejnik 100x60cm. Zapotrzebowanie 2000W. Przy aktualnym rozwiązaniu i śr temp (6stC) mierzonej o 20:00 spalanie nie jest najgorsze i wynosi 10m3 (CO+CWU). Zadana temperatura komfortowa na parterze 22stC, ekonomiczna 21stC. Na piętrze (grzejniki) analogicznie 20stC i 19,5stC. 2. Teraz podsumowanie tego co jest możliwe u mnie do zrobienia i w miarę racjonalne. Zmierzam do tego żeby wyeliminować sterownik do kotła i puścić temperaturę mierzoną na powrocie. Zasilanie będzie regulowane pogodówką i ustawioną krzywą grzewczą na sterowniku (CAR v2 ma taką funkcję tj. AMB OFF). Wtedy na dole siłowniki odetną nagrzane pętle podłogówki a na górze (grzejniki) głowicę termostatyczne Danfoss ECO i ustawić 20stC w dzień i 19stC w nocy). Niestety po konsultacji nie sposób zainstalować DIMa nie rozwalając połowy parteru. 3. Mam problem z ogrzewaniem podłogowym, które wcześniej działało prawidłowy ale od pewnego czasu mimo grzania w łazience jest zimna podłoga oraz parę dni później w kotłowni. Pierwsze co zrobiłem to zakręciłem wszędzie powrót oprócz łazienki. Po 30 minutach sprawdziłem i zasilanie łazienki jest ciepłe. Natomiast powrót zimny. Co najdziwniejszy rotametr wskazuję przepływ!!! na 1 pierwszym biegu pompy 2l/min. Teraz konik. Zasilanie i powrót kotłowni jest ciepły w podłoga zimna mimo grzania tego obiegu przez 8h! Czy macie jakiś pomysł? W piątek będzie u mnie hydraulik, który chce odpowietrzyć cały układ (nie tylko belkę). Z dodatkowych informacji na piecu mam ustawione za duże ciśnienie tj. 1,8 bara (producent zaleca 1-1,20). Natomiast na naczyniu przeponowym 1,5 bara. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie z Waszej strony. Pozdrawiam Napisz ile Ty masz tego domu do ogrzania: m2 / m3. Czy podłogówka po odpowietrzeniu ruszyła ? Czy podłogówka w tym sezonie już grzała Ci poprawnie i w jakimś momencie przestała - czy taki objaw masz od jej tegorocznego rozruchu ? Czy grzejesz w garażu - jeżeli tak to jaka tam panuje temperatura ? Czy masz regulację temperatury zależną od temp. zewnętrznej - ustawiasz krzywe grzewcze czy na stałe masz takie zasilanie ustawione ? Czy ta podłogówka to tylko w łazience czy więcej - jeżeli więcej tak jak sterujesz podłogówką i jaki masz rozstaw pętli/ / jaka temperatura zasilania idzie w podłogówkę ? W jakim konkretnie celu rozważałeś zakup DIM - jaki problem chcesz nim rozwiązać ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol1981 03.11.2017 18:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Listopada 2017 Jakie macie ustawienia pompy w piecu. Ja mam 100% podłogówki i mam ustawione mininum na 5 max 9. Na dole mam przepływy 2l/min a na pietrze 1. Rotametry odkręcone na max. Zmiana biegu pompy na 9 niewiele zmienia mimo, że słychać jak zasuwa szybciej. Dopiero zakrecenie dolnego rozdzielacza podnosi przepływy na okoko 1.5. Nie wiem czy nie trzeba będzie dołożyć pompy na górny rozdzielacz. Ale to dopiero jak będzie zimno i zobacze czy te 1l/min wystacza. Z praktyki opisywanej na forum wynika, że dolne przepływy są tłumione na korzyść górnych by wyrównać straty temperatur z piętra - parter ma piętro nad sobą a piętro już tylko dach. Szczególnie podejście to jest praktykowane przez użytkowników, którzy nie mają rozdzielonego sterowania parter / piętro tzn. zawsze muszą grzać całością. Jak masz odseparowane piętra to np. na dole grzejesz raz dziennie a na piętrze może być potrzeba grzania dwa razy na dzień - wtedy redukowanie przepływów na parterze nie ma takiego znaczenia praktycznego. Poza tym przepływy na poziomie 1 też nie są złe. Przy małych przepływach niektórzy próbują też nadgonić wyższą temp. zasilania. Pompę zawsze zdążysz dokupić, może dasz radę wyregulować tym co już masz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol1981 03.11.2017 18:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Listopada 2017 No tak ale czy ta świeczka oznacza najniższą moc czyli 1.9kW? Bo chyba jak ustawię na piecu minimalną temp. na minimalną 30 st to chyba będzie więcej niż te 1.9kW? Obawiam się, że to 1,9 to wynik czysto laboratoryjny w idealnych parametrach, nie tylko powrotu ale i najniższej możliwej temperatury zasilania. Raczej bym to czytał tak, że niżej to już nie ma technicznej opcji żeby z mocą zejść. Trochę jak katalogowe spalanie paliwa w silniku samochodu - w jakiś ściśle regulowanych warunkach możliwe do osiągnięcia ale w praktyce raczej trudne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fotohobby 03.11.2017 18:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Listopada 2017 A jaka jest róznica w mocy kotla pracujacego na parametrze 32/28 a 46/42 ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol1981 03.11.2017 20:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Listopada 2017 A jaka jest róznica w mocy kotla pracujacego na parametrze 32/28 a 46/42 ? Obawiam się, że precyzyjnej odpowiedzi to i sam producent nie zna Pośrednio można posługiwać się tabelami z instrukcji gdzie przy danej mocy jest podane godzinowe spalanie i relację moc do m3/h. W 100% subiektywnie - z moich obserwacji szacował bym, że przy takiej temperaturze jak podałeś zejdzie ok. 0,5 - 0,6 m3/h co odpowiada ok 5kW. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fotohobby 04.11.2017 07:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2017 (edytowane) Co ?Podgrzanie wody o 4K wymaga takiej samej dawki energii, niezaleznie czy podgrzewasz z 28 do 32 czy z 42 do 46. Nie znajac wartosci przeplywu nie jestes w stanie okreslic ilosci tej energii. Taka dT przy trzecim biegu pompy to na bank okolice 2 - 3 kW Edytowane 4 Listopada 2017 przez fotohobby Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol1981 04.11.2017 09:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2017 Co ? Podgrzanie wody o 4K wymaga takiej samej dawki energii, niezaleznie czy podgrzewasz z 28 do 32 czy z 42 do 46. Nie znajac wartosci przeplywu nie jestes w stanie okreslic ilosci tej energii. Taka dT przy trzecim biegu pompy to na bank okolice 2 - 3 kW Ja odniosłem się do godzinej pracy z zasilanie 32 lub 46 i uważam, że przy 46 moc użyta do takiej pracy będzie wyższa niż to co podałeś. Ja nie mówię o podgrzaniu wody o 4K, bo w tym kontekście przy tej samej ilości wody i przepływie będzie to pewnie ta sama dawka energii ale najpierw to musisz do tych 46 stopni dojść i je utrzymać a to kosztuje więcej niż minimalne 2 -3 kW. Nie mówię tu o laboratoryjnych warunkach a normalnej pracy gdzie woda w CO podlega stałemu wychładzaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fotohobby 04.11.2017 18:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2017 Nie pisze o dochodzeniu do danej temperatury, tylko jej utrzymywaniu. A praca 32/28 pochlania tyle samo gazu co 46/42 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
emjot11 04.11.2017 22:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Listopada 2017 Przeczytałem kilkadziesiąt stron wątku, ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania... stąd piszę. Mam nowy segment deweloperski (parter, piętro, poddasze). Po podłogach ok. 140m. Zapotrzebowanie wychodzi mi między 7-8kW. Skłaniam się więc ku Victrixowi 12... Ale zastanawiam się nad CWU. Rodzina 2+4 (małe dzieci). 2 łazienki, w jednej wanna 130x130, w drugiej prysznic. Planowałem zbiornik 160l od Immergasa, ale nie wiem, czy mi taki zestaw nadąży z generowaniem ciepłej wody w porze wieczornej kąpieli... Niestety nie ma kotłowni, piec będzie w łazience na poddaszu, więc nie mogę dać gigantycznego zasobnika. Zastanawiam się, czy piec 12kW wyrobi? Bo nie chciałbym aby dla ostatniego kąpiącego ciepłej wody zabrakło... Może jednak trzeba pójść w 24 kW? Druga kwestia to sterowanie. Mam podłogówkę tylko w łazienkach i wiatrołapie, poza tym grzejniki z głowicami termostatycznymi. Podłogówki są na RTLach. Grzejniki mam wymiarowane na zasilanie 55/45 stopni. Wszystko wpięte w jeden obwód (jest też podłączenie do cyrkulacji) i zalane wylewkami - tak kupiłem. Jak tym najlepiej sterować? Pogodówka, czy też CAR (wyjście instalacji do sterownika mam w salonie)? A może jakiś Tybox wystarczy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
teres1719510421 05.11.2017 00:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2017 Jak nie możesz dać dużego zasobnika, to rozważyłbym Victrixa 20kW, startuje od 3kW, więc nadal bardzo przyzwoicie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
olafd 05.11.2017 10:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2017 (edytowane) Obawiam się, że to 1,9 to wynik czysto laboratoryjny w idealnych parametrach, nie tylko powrotu ale i najniższej możliwej temperatury zasilania. Raczej bym to czytał tak, że niżej to już nie ma technicznej opcji żeby z mocą zejść. Trochę jak katalogowe spalanie paliwa w silniku samochodu - w jakiś ściśle regulowanych warunkach możliwe do osiągnięcia ale w praktyce raczej trudne. To były czyste rozważania. To dopiero mój pierwszy sezon w nowym domu wiec nie mogę na razie nic powiedzieć ale już wydaje mi się, że raczej będę potrzebowała wiecej niż te 1.9kW. Było wiele głosów w tym wątku polecajacych 12kW ze względu na tą moc minimalną. Był to jeden z powodów, dla których go kupiłem. Drugim było to, że w poprzednim nieco mniejszym domu za to parterowym miałem PC 9kW i wystarczyła, wiec 12 kW absolutnie nie powinna mieć z tym problemu. Co do grzania CWU też nie mogę narzekać. Robi to szybko i sprawnie. Choć Instalator Immergasu twierdził, że 12 kW nie da rady i będzie mi się wychładzał dom. Hahaha przy 100% podłogówki i czasie nagrzewania zbiornika po kąpieli w wannie okolo 10 min. Edytowane 5 Listopada 2017 przez olafd Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol1981 05.11.2017 11:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2017 Przeczytałem kilkadziesiąt stron wątku, ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania... stąd piszę. Mam nowy segment deweloperski (parter, piętro, poddasze). Po podłogach ok. 140m. Zapotrzebowanie wychodzi mi między 7-8kW. Skłaniam się więc ku Victrixowi 12... Ale zastanawiam się nad CWU. Rodzina 2+4 (małe dzieci). 2 łazienki, w jednej wanna 130x130, w drugiej prysznic. Planowałem zbiornik 160l od Immergasa, ale nie wiem, czy mi taki zestaw nadąży z generowaniem ciepłej wody w porze wieczornej kąpieli... Niestety nie ma kotłowni, piec będzie w łazience na poddaszu, więc nie mogę dać gigantycznego zasobnika. Zastanawiam się, czy piec 12kW wyrobi? Bo nie chciałbym aby dla ostatniego kąpiącego ciepłej wody zabrakło... Może jednak trzeba pójść w 24 kW? Druga kwestia to sterowanie. Mam podłogówkę tylko w łazienkach i wiatrołapie, poza tym grzejniki z głowicami termostatycznymi. Podłogówki są na RTLach. Grzejniki mam wymiarowane na zasilanie 55/45 stopni. Wszystko wpięte w jeden obwód (jest też podłączenie do cyrkulacji) i zalane wylewkami - tak kupiłem. Jak tym najlepiej sterować? Pogodówka, czy też CAR (wyjście instalacji do sterownika mam w salonie)? A może jakiś Tybox wystarczy? 160 L to wcale nie jest tak mało, jeżeli podgrzejesz w okresie kąpieli do 50 stopni to domieszasz do niej jeszcze zimnej wody. Zanim ogarniesz jedno dziecko to w ok. 15 minut masz znów wodę 50 w zasobniku. Tu chyba kluczowe jest ile będzie równoległych punktów poboru, ograniczeniem nie jest duża liczba osób korzystająca jedna po drugiej ale dużo osób jednocześnie korzystających, wtedy faktycznie 24 może być lepszy. Jeżeli to zużycie jest rozłożone w czasie np. w godzinę - półtorej to nie będzie tak, że ciepłej wody zabraknie. Przy Tyboxie, przynajmniej takim jaki ja mam, nie masz programatora CWU - w CAR jest. To akurat mogło by Ci się przydać bo inaczej kocioł będzie podgrzewał wodę w zasobniku 24h na dobę 7 dni w tygodniu do tych 50 stopni (bo z uwagi na liczbę osób i pojemność zasobnika takiej będzie potrzebował do mycia), to może się okazać, że spory udział w kosztach będzie u Ciebie miała właśnie CWU. Jak do tego dojdzie cyrkulacja to wychładzanie zasobnika będzie dosyć częste. CARy były kiedyś sprzedawane w pakietach z czujkami - w Tybox musiał być bądź kupić bądź zrobić osobno (jest na forum przepis użytkownika Monitixe jak taką czujkę za kilka złotych wykonać). Czujka osobno Immergasa to był kiedyś jakiś koszmar cenowy, chyba ponad 200 zł, gdzie u konkurencji nawet w identycznej obudowie to było ok. 70 - 80 zł. Bez czujki nie masz informacji o temperaturze zewnętrznej więc nie ustawisz krzywych grzewczych - czeka Cię ręczne korygowanie temperatury zasilania. Oczywiście możesz też pójść w wariant Tybox bezprzewodowy (bardzo praktyczne rozwiązanie) i ręcznie wykonana czujka, co poza brakiem możliwości sterowania CWU, będzie bardzo tanie w uruchomieniu i zapewni jakieś minimum sterowania. W takim prostym układzie jak u Ciebie można też sobie wyobrazić grzanie ciągłe w oparciu o krzywą i termostaty a w CAR czy Tyboxa doposażyć się w przyszłości jak już pomieszkasz, zobaczysz jak poszczególne pomieszczenia dogrzewają się itd. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gslaw 05.11.2017 15:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2017 proszę Bardzo dziękuję pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
emjot11 05.11.2017 20:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Listopada 2017 160 L to wcale nie jest tak mało, jeżeli podgrzejesz w okresie kąpieli do 50 stopni to domieszasz do niej jeszcze zimnej wody. Zanim ogarniesz jedno dziecko to w ok. 15 minut masz znów wodę 50 w zasobniku. Tu chyba kluczowe jest ile będzie równoległych punktów poboru, ograniczeniem nie jest duża liczba osób korzystająca jedna po drugiej ale dużo osób jednocześnie korzystających, wtedy faktycznie 24 może być lepszy. Jeżeli to zużycie jest rozłożone w czasie np. w godzinę - półtorej to nie będzie tak, że ciepłej wody zabraknie. Przy Tyboxie, przynajmniej takim jaki ja mam, nie masz programatora CWU - w CAR jest. To akurat mogło by Ci się przydać bo inaczej kocioł będzie podgrzewał wodę w zasobniku 24h na dobę 7 dni w tygodniu do tych 50 stopni (bo z uwagi na liczbę osób i pojemność zasobnika takiej będzie potrzebował do mycia), to może się okazać, że spory udział w kosztach będzie u Ciebie miała właśnie CWU. Jak do tego dojdzie cyrkulacja to wychładzanie zasobnika będzie dosyć częste. CARy były kiedyś sprzedawane w pakietach z czujkami - w Tybox musiał być bądź kupić bądź zrobić osobno (jest na forum przepis użytkownika Monitixe jak taką czujkę za kilka złotych wykonać). Czujka osobno Immergasa to był kiedyś jakiś koszmar cenowy, chyba ponad 200 zł, gdzie u konkurencji nawet w identycznej obudowie to było ok. 70 - 80 zł. Bez czujki nie masz informacji o temperaturze zewnętrznej więc nie ustawisz krzywych grzewczych - czeka Cię ręczne korygowanie temperatury zasilania. Oczywiście możesz też pójść w wariant Tybox bezprzewodowy (bardzo praktyczne rozwiązanie) i ręcznie wykonana czujka, co poza brakiem możliwości sterowania CWU, będzie bardzo tanie w uruchomieniu i zapewni jakieś minimum sterowania. W takim prostym układzie jak u Ciebie można też sobie wyobrazić grzanie ciągłe w oparciu o krzywą i termostaty a w CAR czy Tyboxa doposażyć się w przyszłości jak już pomieszkasz, zobaczysz jak poszczególne pomieszczenia dogrzewają się itd. Z tym równoległym korzystaniem to się okaże. Jeszcze nie mieszkamy, w tej chwili w obecnym mieszkaniu mamy jedną łazienkę więc korzystamy po kolei... Może być jednak tak, że się okaże że będzie równolegle prysznic i wanna w użyciu. Ale może mogę po prostu podnieść wtedy temperaturę w zasobniku (o ile jest to możliwe?) a baterie termostatyczne rozwiążą kwestię mieszania... Zastanawia mnie jeszcze kwestia ogrzewania. Jak pisałem mam jeden obwód, a grzejniki liczone na wejście 55 stopni. To chyba zdecydowanie za wysoko jak na potrzeby podłogówki. Jak to wtedy sterować? Czy przy dużych mrozach coś się będzie działo z podłogówką? Czy po prostu zamknąć RTLe? Pewnie poszedłbym jednak w kierunku sterowania przez CAR... ze względu na możliwość sterowania CWU... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
karol1981 06.11.2017 17:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Listopada 2017 (edytowane) Z tym równoległym korzystaniem to się okaże. Jeszcze nie mieszkamy, w tej chwili w obecnym mieszkaniu mamy jedną łazienkę więc korzystamy po kolei... Może być jednak tak, że się okaże że będzie równolegle prysznic i wanna w użyciu. Ale może mogę po prostu podnieść wtedy temperaturę w zasobniku (o ile jest to możliwe?) a baterie termostatyczne rozwiążą kwestię mieszania... Zastanawia mnie jeszcze kwestia ogrzewania. Jak pisałem mam jeden obwód, a grzejniki liczone na wejście 55 stopni. To chyba zdecydowanie za wysoko jak na potrzeby podłogówki. Jak to wtedy sterować? Czy przy dużych mrozach coś się będzie działo z podłogówką? Czy po prostu zamknąć RTLe? Pewnie poszedłbym jednak w kierunku sterowania przez CAR... ze względu na możliwość sterowania CWU... Temperatura CWU - nie spotkałem się żeby ktoś grzał mocniej niż do 50 stopni ale można wyżej. Program wygrzewania antybakteryjnego uruchamiany z CAR jest na 65 stopni. 55 na podłogówkę to oczywiście za dużo. Natomiast jak to faktycznie będzie działało to chyba przekonasz się dopiero jak zamieszkasz. Nie jest to zbyt precyzyjne rozwiązanie i sporo ludzi opisuje na forum problemy ze sterowanie takim układem. Osobiście mam inaczej rozwiązane podłogówkę (układ mieszający z osobnym sterowaniem) więc z praktyki nie powiem Ci dokładnie ale jestem w stanie wyobrazić sobie, że jeżeli będziesz chciał grzać grzejnikami w podejściu on/off na temperaturę pomieszczenia (a zakładam, że tak skoro pytasz o sterowniki Tybox/CAR) to możesz mieć problem z uzyskaniem wyczuwalnie ciepłej podłogi bez przegrzewania. Podłogówka pracuje optymalnie na niskich temperaturach przy długim cyklach pracy 4 - 6 godzin, na zasilaniu 28 - 32 stopni, natomiast grzejniki pracujące on/off będą grzały np. 30 - 60 minut. Temperatura aby cokolwiek poczuć na grzejnikach zaczyna się ok. 40 w zależności od ich wielkości. U Ciebie nie będą pracowały grzejniki nie będzie pracowała podłogówka - czy wyższa temperatura na grzejnikach tym krótsza praca itd. To jest konsekwencja pewnego uproszczenia jakim jest właśnie "kawałek podłogówki" na RTLach. Nie zrozum mnie źle, nie namawiam Cię do jakiś przeróbek i nie krytykuję, jakoś to z pewnością okiełznasz i dopasujesz do swoich potrzeb i warunków Twojego domu ale jak chcesz uniknąć chwilowego podgrzewania grzejników i niekoniecznie stałej temperatury podłogi to raczej nastaw się na niższe temperatury zasilania (średnio rocznie 40 - 45) a dłuższe grzanie. Natomiast to czy takie temperatury Ci wystarczą zależy od tego jak ten Twój dom jest wybudowany i jak dobrane grzejniki do faktycznych potrzeb tego konkretnego domu. Edytowane 6 Listopada 2017 przez karol1981 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.