hektor80 03.12.2018 17:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2018 Nikt nie pomoże? Chodzi mi o podanie prędkości działania pompy (parametr 1.2) i natężenie przepływu wody (parametr 1.4) Mam dziwną sytuację z kotłem, ciężko mu dobić do zadanej temp w ostatnim tygodniu, zużywa tyle gazu ile w zeszłym roku jak było -10 w dzień a w nocy -15. Hydraulik wpadł ostatnio, bo poprosiłem żeby zobaczył czy może filtr jest przy rozdzielaczu zawalony i rzeczywiście był brudny, ale szczególnie to nie pomogło. Jeżeli może mi ktoś podać jakie ma u siebie parametry zasilając ogrzewanie pompą tylko z kotła byłbym wdzięczny. W tym momencie: 1.2 - 6 1.4 - 09 Temperatura na zewnątrz +4 Krzywa - 4.8 Offset - 0 Temperatura zasilania - 33 Tylko że ja mam ustawiona min. Prędkość pompy na właśnie 6. Przy niższym biegu mam problem z osiągnięciem odpowiedniego przepływu na dwóch pętlach (pętle mają po 105m długości i projektowany przepływ 1.7l/h) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ig0r- 03.12.2018 18:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2018 W tym momencie: 1.2 - 6 1.4 - 09 Temperatura na zewnątrz +4 Krzywa - 4.8 Offset - 0 Temperatura zasilania - 33 Tylko że ja mam ustawiona min. Prędkość pompy na właśnie 6. Przy niższym biegu mam problem z osiągnięciem odpowiedniego przepływu na dwóch pętlach (pętle mają po 105m długości i projektowany przepływ 1.7l/h) Dzięki Hektor80. U mnie pompa ma ustawioną minimalną prędkość na 8 ponieważ też borykałem się na początku z tym, że nie dogrzewało mi wszystkich pokoi i ustawiłem jej minimalny bieg na 8. Przy 8 mam przepływ 10-11, takie wartości mi podaje na kotle. Generalnie szukam przyczyny, tego większego spalania, na początku myślałem, że za małe przepływy, ale po wyczyszczeniu filtra nie wiele się zmieniło. Miałem w sierpniu serwis, może serwisant coś poprzestawiał, albo ja coś przez przypadek zmieniłem w ustawieniach i dlatego więcej spala. W środę hydraulik ma mi jeszcze wymienić wszystkie rotometry, bo zaszły jakimś rdzawym nalotem, najśmieszniejsze jest to, że woda w instalacji jest czysta. Może na nowo je ustawie i zobaczę czy jest takiś efekt. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
daro.s 03.12.2018 20:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2018 (edytowane) Kurcze, przecież styki są bez potencjałowe. Jaki przeskok iskry (łuk)? Znasz podstawy elektryki (elektroniki)? Elektryczność statyczna w tym przypadku to chyba lekka przesada. Zanim się odezwiesz, to spróbuj przeczytać posty ze zrozumieniem, choć większość Twoich postów nic nie wnosi do dyskusji więc nie oczekuję, że to zrobisz. Ale jeśli temat Cię interesuje, to mogę udostępnić, kilka angielsko-języcznych opracowań. Dla wyjaśnienia, nie chodzi o wyładowanie pomiędzy stykami 40 i 41 ponieważ były połączone zworką a napięciem zaindukowanym na skórze osoby którą bez wyrównania potencjałów z chassis urządzenia dotyka się do końcówek obwodów elektronicznych. Elektronika wykonana w technologii CMOS w takim przypadku uszkadzała się bardzo "chętnie", W zależności od materiału z jakiego jest wykonana powierzchnia, napięcia te mogą : - chodzenie po dywanie 1500 - 35000 V - chodzenie po podłodze winylowej 250 - 12000 V - praca przy stole 700 - 6000 V - odwijanie taśmy samoprzylepnej 9000 - 15000 V Edytowane 3 Grudnia 2018 przez daro.s Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sebastianbb 04.12.2018 17:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Grudnia 2018 (edytowane) Przyjechał serwisant, pogoglądał, zabrał płytę główną do wymiany. Przyjechał następnego dnia z nową płytą. Piec nie ruszy.... Faza na piecu/płycie jest, czemu nie działa? Okazało się że przy pierwszym uruchomieniu pieca inny serwisant tak poskładał wtyczkę pieca że '-' nie był dobrze przykręcony. Kiedy ja zdjąłem mostek X40 i włożyłem wtyczkę do gniazdka, w tym momencie minus odłączył się we wtyczce.... Jakie trzeba mieć szczęście żeby to przytrafilo się akurat mnie w takim momencie? Wtyczka naprawiona, piec działa, wyłącza sie po osiągnieciu zadanej temperatury przez CAR V2. Mieliśmy jeszcze inna przygodę przy pierwszym uruchomieniu pieca, po godzinie pracy z pieca zaczelo cieknąć ze środka.... Musieliśmy otworzyć piec i dokrecić fabryczne śrubunki wewnątrze pieca. Nie mogę doczekać się kolejnej porcji adrenaliny... Edytowane 4 Grudnia 2018 przez sebastianbb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Colllumb 06.12.2018 15:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2018 Wczoraj został u mnie uruchomiony Victrix 12 tt. Dzisiaj "przeleciałem" przez ustawienia i mam parametr A2 (typ pompy) ustawiony na 02. Instrukcja mówi, że domyślnie ma być 0. Co powoduje zmiana tego parametru?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ig0r- 06.12.2018 19:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Grudnia 2018 Wczoraj został u mnie uruchomiony Victrix 12 tt. Dzisiaj "przeleciałem" przez ustawienia i mam parametr A2 (typ pompy) ustawiony na 02. Instrukcja mówi, że domyślnie ma być 0. Co powoduje zmiana tego parametru?? Zmiana tego parametru będzie skutkowała tym, że nie zobaczysz z jaką prędkością i z jakim natężeniem pracuję pompa, sprawdzając info na kotle pod pozycją 1.2 i 1.4. Innych skutków przestawienia tego parametru nie zaobserwowałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lukas2306 08.12.2018 18:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Grudnia 2018 Witam ponownie.Pomoże ktoś w temacie ustawień mojej EXA z Carv2 i czujką zew, brak zwory, wszystko dobrze podpięte. Wszędzie kaloryfery plus dwie podłogówki w łazienkach. Pisałem już w tym temacie wcześniej ale zero odzewu, może teraz.Przetestowałem już chyba wszystkie opcje ustawień. Bulid 1, Auto Off, Modul Off, krzywa 7,6, offset -12 (tak wyszło z programu od montixego) czyli tem max zasilania 45, temp. min.30. temp zadana 21.5. Patrząc na pracę kotła, zauważyłem że on nie chce zejść z temp zasilania poniżej 34 stopni, czemu? Utrzymuje cały czas różnicę ok 8 stopn. Bardzo często nie dogrzewa bo się wyłącza palnik a pracuje tylko pompka i tak cały czas. Przecież ustawione 21,5 a on się wyłącza np. przy 21,4 Chcę tak ustawić aby chodził na jak najmniejszej mocy i nie taktował. Zwiększając offset zwiększam jeszcze temp zasilania, zmniejszając krzywą nie dam rady zmniejszyć temp zasilania. Nie wiem jak u innych, co piszą że temp zasilania mają 27. U mnie nierealne. Spróbuję jeszcze z Modul On lub wywalę czujkę zew. Kilka godzin spędzam na obserwacji, regulacji i nic. Pisałem do montixego, ale chyba zajęty, bo od października nie wchodzi na forum.Co jeszcze, jak to wyregulować.Dzięki za każdą radę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bolesław_B 09.12.2018 16:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Grudnia 2018 Witaj, jeżeli masz bardzo dobrze ocieplony dom to Build 1 jest OK. Auto OFF, Modul ON. Pozbądź się krzywej od Motixego razem z offsetem. Ustaw krzywą na np. 2.2-2.5 (temp max powinna być ok.45) offset 0. temp min od 25 do 30 stC.(przy niższej temp ustaw TROCHĘ wyższą krzywą grzewczą. Jak ustawisz piec tak jak napisałem to zostaw go w spokoju na kilka dni. Przy temp min 30 stC piec nie powinien chodzić na samej pompie bez grzania. Wg. mnie przyczyną jest Modul OFF. oraz krzywa grzewcza z offsetem. Napisz kilka słów jaki masz dom, ocieplenie, okna. Pozdrawiam Krzysiek. PS. Możesz też pisać na priva. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lukas2306 10.12.2018 00:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2018 (edytowane) Dom 30 ceramika, 10 styro, 20 wełna poddasze, 15 styro na podłodze, okna 2 szyby. Dom już stoi 15 lat więc teraz inaczej bym go ocieplił, ale trudno. Dziś testy były na maxa. Wywaliłem czujkę pogodową i dalej lipa. Ustawiłem na Car na pokrętle temp zasilania na 38 stopni. Dopóki powrót był o 10 stopni chłodniejszy to grzał normalnie, gdy powrót rósł o mniej niż 10 rosło i zasilanie i tak nawet do 48 stopni (na kotle ustawione max 45).Zawsze 10 stopni różnicy, z czego to wynika? Zmiany offset, bulid, modul nic nie wnosiły. Przy takich ustawieniach w końcu ciepło, ale za dużymi mocami pali, miało być pomału a stale a nie 48 stopni na zasilaniu w 30 min.Następnie znów podpiąłem czujkę i na kotle na płycie zjechałem każdą mocą, tj. wartości S0, S1, S2, S3 prawie na minimum tylko S3 na 3500. Krzywa 7, T min. 30 i offsetem zjechałem do -15, bulid 1, modul off, auto off. Przy takich ustawieniach kocioł zaczyna mnie słuchać. Temp zasilania między 32 a 37, pali długo, pomału. Różnica między zasilaniem a powrotem jest max 5 a nie 10 stopni nie jak przy wcześniejszych ustawieniach. Zobaczymy jak będzie zimniej na zew. Pobawie się jeszcze z tymi ustawieniami, potem spróbuję twoich ustawień Bolesław_B Krzysiek. Dzięki za ruszenie tematu. Masakra co z tym kotłem za ustawienia mam. Miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle. Jak ktoś ma jeszcze jakie pomysły to chętnie potestuję. Z góry dzięki. Edytowane 10 Grudnia 2018 przez lukas2306 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
montixe 10.12.2018 10:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2018 Witaj, jeżeli masz bardzo dobrze ocieplony dom to Build 1 jest OK. Auto OFF, Modul ON. Pozbądź się krzywej od Motixego razem z offsetem. Ustaw krzywą na np. 2.2-2.5 (temp max powinna być ok.45) offset 0. temp min od 25 do 30 stC.(przy niższej temp ustaw TROCHĘ wyższą krzywą grzewczą. Jak ustawisz piec tak jak napisałem to zostaw go w spokoju na kilka dni. Przy temp min 30 stC piec nie powinien chodzić na samej pompie bez grzania. Wg. mnie przyczyną jest Modul OFF. oraz krzywa grzewcza z offsetem. Napisz kilka słów jaki masz dom, ocieplenie, okna. Pozdrawiam Krzysiek. PS. Możesz też pisać na priva. albo kolego nie przeczytałeś albo nie zrozumiałeś idei arkusza oraz co chodzi z offsetem i jak zachowuje się kocioł przy Modul On (właśnie wtedy pracuje często sama pompa bez palnika), a na Modul OFF sterownik działa jak zwykły ON/OFF a wtedy Build to nastawa histerezy chociaż z ograniczonymi możliwościami. Poza tym pisałem kilkukrotnie, że arkusz liczy teoretyczną krzywą do pracy ciągłej kotła . Wiadomo, że policzone zapotrzebowanie wg projektu, a wykonanie budynku może się różnić w rzeczywistości z różnych powodów, więc z pomocą przychodzi Offset oraz nastawy min i max zasilania, więc można dopasować sobie do własnych preferencji tym bardziej, że widać wizualnie jak się układają temp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bolesław_B 10.12.2018 18:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2018 " Ustawiłem na Car na pokrętle temp zasilania na 38 stopni" powiem szczerze, że nie rozumiem jak możesz ustawić na car 38 st? Czy możesz to wyjaśnić? Ja również mam car v2 przewodowy i bezprzewodowy i jakoś u mnie tego nie ma, Piec victrix x24 i2. Kiedyś bawiłem się krzywymi i to bardzo dużo. i efekty miałem jak u Ciebie, dlatego podałem Ci gotowe rozwiązanie. Zapomniałem tylko zaznaczyć abyś absolutnie nie odłączał czujki temp. zewnętrznej.Być może wyliczona krzywa 7,6, offset -12 jest ok itd. ale ona na twoim car v2 być może nie działa tak jak nie działała u mnie. U mnie piec chodził bez palnika przy 21 stC chociaż minimalna temp była ustawiona na 21,3 stC ekonomiczna. Krzywa była ustawiona na 3-3.5 a offset -8--10. Co mi po częstym włączaniu palnika na kilka sekund i pompowaniu wody przez pompę skoro temperatura spadała znacznie poniżej zadanej! Kiedy przyszła 16 i włączała się się temp komfortowa 21,7 stC to piec dalej bawił się we włączanie i wyłączanie a potem nagle 36 - 38 stC temp grzania CO. I co z tego że krzywa pięknie wyliczona skoro to nie działąło? Następnie ustawiłem krzywą na 2, offset 0, build 1, temp min 29. Przy temp zewnętrznej 0-3 st C piec chodzi z temp 31-33 stC. I tak ma być. Tak właśnie to ma chodzić. Dom 270 m2 dobrze ocieplony, w listopadzie spaliłem 153 m3 razem z gotowaniem i CWU. dwie osoby dorosłe i dwoje dzieci. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bolesław_B 10.12.2018 18:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Grudnia 2018 (edytowane) Witaj, przeczytałem i zrozumiałem chociaż nie do końca się zgadzam. Proszę przeczytaj co napisałem do Lukasa2306 i może wtedy zrozumiesz mój pkt. widzenia. Na ustawianie pieca poświęciłem kilka miesięcy i teraz nic nie ruszam bo to mi nic dobrego nie przynosi. Zaczynałem od samego pieca bez sondy i car. Zużycie gazu ok 9.5 m3. Potem podłączyłem car, zużycie 7.5 m3. Na końcu podłączyłem sond zewn. spalanie 6.5 m3 przy porównywalnych warunkach pogodowych.Później zabawa z car-em i efekty już opisałem. Piec założyłem dokładnie 6 lat temu. Pozdrawiam Edytowane 10 Grudnia 2018 przez Bolesław_B zbędny wyraz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
if22 12.12.2018 17:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2018 Hej, jak z poziomu CAR2 można zmienić mak temp pieca. Mam ustawiony starndardową 85C a chciałbym zmniejszyć do 55C. PIec Immergas. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lukas2306 12.12.2018 18:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Grudnia 2018 (edytowane) Z poziomu Car się nie da. Wchodzisz w ustawienia pieca na płycie głównej strona 28 instrukcji rozdział 3.8 Programowanie płyty głównej (S6). A co się tyczy moich problemów, to jak na razie zostawiłem parametry S0,1,2 i 3. Kilka godzin jeszcze testowałem i doszedłem do wniosków, przynajmniej ja tak mam, że offset mam na 0, temp. min. musi być 33, a krzywa 0.0. Stojąc przy kotle i patrząc na "sygnał płomienia" jest między 55 a 65. Jeśli zwiększam pokrętłem na Car krzywą np. 1.0 to zwiększa się sygnał płomienia a co za tym idzie moc kotła (słychać większe obroty wentylatora i dawkę gazu). Zwiększając lub zmniejszając offset zmieniamy po prostu czułość na pokrętne na Car od krzywej. Przy takich ustawieniach kociołek pracuje raczej najmniejszą mocą bo grzeje małymi temperaturami i długo kilka godz. zanim osiągnie zadaną temperaturę, oczywiście przy obecnych temp. zew. Myślę że jak będzie chłodniej a kociło nie dogrzeje to będę zwiększał krzywą. Jeszcze cały czas testuję więc zobaczymy, ale nie jest źle, mam na to całą zimę. Piszę, że może komuś się to przyda jak by miał też takie problemy. Edytowane 12 Grudnia 2018 przez lukas2306 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mr. Do 13.12.2018 06:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2018 Drodzy państwo, za dużo kombinujecie.Wystarczy na Car ustawić parametry jakie proponuje montixe a na kotle pozostawić temperaturę minimalna 25 st, maksymalną np 55 st. Jeśli kocioł nie będzie dawał rady można na Car podnieść temperaturę minimalną np do 27 st. i więcej do czasu osiagniecia odpowiednich parametrów. Nie ma też sensu zmniejszania mocy palnika, większość serwisantów ustawia ją za nisko , przez co kocioł dłużej pracuje na ustawionym maxie. W moim przypadku serwisant ustawiał na początku 18 a teraz rozkręca na 24 i nie mam żadnej różnicy w spalaniu mimo dołożenia 7 kaloryferów. Jeżeli temperatura powrotu jest za niska według Was to raczej wina samej instalacji czyli duża pojemność układu. Sam przerabiałem, dokładałem sprzęgło i 2 pompki. Mam teraz pełną kontrolę nad całym domem. W tym temacie zostały przerobione wszystkie problemy i wystarczy dobrze poczytać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mr. Do 13.12.2018 07:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Grudnia 2018 (edytowane) ile trwa u was podbicie temp. o np 0.4 stopnia? u mnie trwa to prawie 6 godzin. wydaje mi sie to za długo. W tym roku się wprowadziłem i podłączyłem sondę zew. Moja krzywa wyliczona z arkusza to 4.8 Autoadaptacja = off. Mam ustawione na Carv2 22 stopnie. piec sie włącza dopiero przy 21.7 a kończy 22.1. Czy można zmniejszyć histereze do z 0.4 do 0.2 ? Wydawało mi się że parametr BUILD za to odpowiada ale nie. Często jest tak że zanim podłoga zacznie się nagrzewać, temp. spada do 21.6 a to już robi się mało komfortowo. Im mniejszy build tym mniejsza bezwładność budynku, spróbuj dać na 20. Pobawiłbym sie też podbijaniem o 1 st temperatury minimalnej na kotle. Pamiętaj też że im częściej się załączy palnik tym większe spalanie gazu. Edytowane 13 Grudnia 2018 przez Mr. Do Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Coolio0202 15.12.2018 08:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2018 Witam wszystkich Forumowiczów. Od września jestem posiadaczem kotła Victrix TT ERP2 12kW. Żeby nie było, cały ten wątek przeczytałem (mam nadzieję ze zrozumieniem) trzy razy. Zajęło mi ponad 2 miesiące, żeby znaleźć jakieś rozsądne ustawienia. I w sumie nie jest źle. Spalanie przy obecnych temperaturach koło 0 stopni, zadanej w domu 21.7 całą dobę to między 6 a 7 m3 na dobę. 140 M2 po podłodze, jakieś 450 m3 kubatury. Była jedna doba, kiedy to w nocy temperatura spadła do -12 stopni i wtedy spalił 9m3/doba. Pewnie mogło by być lepiej i tej lepszości właśnie szukam. Ale moje pytanie tyczy się sławnego MODUL.Widzę że MODUL miało by u mnie sens tylko zbija mi niesamowicie temperaturę na zasilaniu nawet przy BUILD 20. Kiedy z krzywej przy 0 stopni na zew. wychodzi mi 37 stopni, po włączeniu MODUL Temp zasilania spada mi do 31 stopni, nawet przy temp. w pomieszczeniu 21,5 (21,7 zadana). Jedynym sposobem na podbicie temperatury zasilania jest ustawienie CHMIN na 37 stopni. Ale chyba nie o to chodzi bo jak zrobi się cieplej na dworzu, to wystarczy mi 33 stopnie. Nie wiem jaki jest algorytm tej funkcji i co autor miał na myśli. Dodam, że żadnych zmian nie wnosi zmiana krzywej i OFFSETU kiedy MODUL jest ON. Macie jakieś pomysły?Moje ustawienia:min zasilania 25max zasilania 69krzywa 2.3offset -1autoadaptacja offTemp CWU 42 stopnie, dogrzewana 2-3 razy na dobę (3 osoby) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
teres1719510421 15.12.2018 15:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2018 Masz podłogówkę i zostawiłeś max temp. zasilania na 69? Na Twoim miejscu zmniejszyłbym to do 45 stopni, ew. max 50 stopni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mr. Do 15.12.2018 16:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2018 Coolio0202, pobaw się plikiem wpisując dane. Jeżeli wiesz że np wystarcza Ci 33 st przy temperaturze na zewnątrz 0 st to odpowiednio ustawiaj temperaturę temp max i min. Możesz w pliku zobaczyć jak stroma będzie krzywa. Jeżeli znasz jeszcze temp zasilania przy -5 zewnetrznej to będzie łatwiej ogarnąć przy dwóch punktach. Tak jak pisał Teres, temp max masz raczej za wysoką. Ja żeby swoją krzywą utrzymać stabilnie mam 55 st Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Fleszu1 15.12.2018 22:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2018 Witam. Taki problem.Mam Victrix 12. Podłączony zasobnik Immergas160. Zadana temperatura na zasobnik 30st (niska bo jeszcze nie mieszkam), Dziś byłem na budowie a temp w zasobniku 23 st (taki sam odczyt z termometru na zasobniku oraz na info 1.3 kotła). Dlaczego kocioł nie dogrzewa wody w zasobniku? Histereza 7 st chyba nie jest mozliwa? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.