Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Immergas Victrix X 2 v.2011-ustawienia,opinie,porady


adam998

Recommended Posts

Tak chodzi mi o min. temp. zasilania, ustawianą na CAR, obecnie mam 30, ale moge zejść na 25 minimalnie, lecz wtedy z ustawieniem krzywej jest problem. Nie wiem czy zejść i szukać krzywej, czy zostawić na 30.

 

Możesz coś więcej, bo już mi ręce opadają.

Jakie niewiadome potrzebujesz?

 

Nie wiem czy podpierać się danymi z kotłów victrix 12 i 24, gdyż victrix tt to trochę bardziej zaawansowany model.

 

z tego co wypatrzyłem w instrukcji, to taki nowszy Victrix 24, więc możesz podeprzeć się vitrixami 12 i 24 i użyć arkusza do wyliczenia krzywej. U Ciebie, nasz parametr S5 to t0 (też można minimalnie ustawić z poziomu kotła 20*C), a nasz parametr S6 to u ciebie t1 i też max jest 85*C. Krzywą musisz dobrać dla parametrów ukł. z grzejnikami, aby mieć ciepło tam gdzie są tylko grzejniki, a w DIM jeśli nie masz drugiej cz. pogodowej, to ustawiasz potencjometrem R12 lub 13, max temp. jaką mieszacz ma puszczać w podłogę. Nie ustawisz inaczej osobnej temp dla parteru i piętra. Jeśli ruszą dwa układy jednocześnie, to na grzejniki pójdzie w układ taka temp. jak w podłogę, ponieważ jest masa wystudzonej wody w podłodze, która wracając do sprzęgła obniża temp. zasilania wszystkich obiegów. Można ten problem wyeliminować, podczas pracy ciągłej kotła ale trzeba mieć najlepiej drugą pogodynkę dla mieszacza w DIM i wtedy zastosować dla niego osobną krzywą. W ten sposób powrót z podłogówki będzie na poziomie 3-5*C i nawet jak załączą się grzejniki (jeśli będą sterowane osobnym sterownikiem), to dostaną taką temp. jaką grzeje kocioł, bo powrót z podłogi już nie będzie obniżał temp. czynnika w sprzęgle. Przy pracy On/Off zawsze będzie z tym problem, dopóki powrót podłogówki nie złapie właściwej temp. Jak rozumiem grzejnikami na piętrze sterują termostaty na zaworach grzejników, a DIM ma zworkę i pompa kręci cały czas do ukł. wysokiej temp? Tak to zawsze będzie taktowało, z resztą na samym ukł. grzejnikowym, nawet ze sterownikiem, przy takiej małej pojemności układu trudno uniknąć taktowania, tyle że ze sterownikiem On/Off, układ nie pracuje bez przerwy i przez to startów kotła jest mniej. Dziwne, że przy podłogówce to robi. Ile puszczasz w podłogę (ile masz na kotle i jak masz ustawiony potencjometr w DIM)? Jakie biegi pomp masz w DIM i w kotle? To już jest DIM TOP z pompami elektronicznymi?

Ja mam w DIM obie pompy na 1, a w kotle na 2 (generalnie mogłoby być na 1, ale wtedy długo grzeje wodę w zasobniku, więc przydałaby się pompa elektroniczna)

Jak chodzą u mnie same grzejniki, to też taktuje, ale na biegu 2-gim pompy w kotle, pracuje dłużnej (na 3-cim biegu powrót jest cieplejszy). Na podłogówce taktuje gdy układ jest ustawiony na pracę bez przerwy, a na zewnątrz są temp. 5-8*C, po prostu za duża moc minimalna kotła dla mojego domu.

Nie wydaje mi się jednak żeby to był jakiś problem wielki dla kotła, na Modul On, też kocioł tak pracuje, że co jakiś czas załącza palnik i podgrzewa wodę.

 

Hmm ....podobają mi się w twoim kotle ustawienia histerezy na CWU jest start 3, 5 i 10*C poniżej zadanej i stop po osiągnięciu (tryb słoneczny aktywny) oraz czwarty program start 2*C poniżej zadanej a stop 1*C powyżej (słoneczny nieaktywny), ja u siebie chętnie zastosowałbym start po spadku 5*C od zadanej

Ale jakiś wielkich rewolucyjnych zmian w stosunku do naszych Victirx'ów to to nie ma-elektronicznie sterowany zawór gazowy (może coś to da? na perwno więcej podzespołów/czujniczków do zepsucia ;)) i wymiennik nowy aluminiowo-magnezowo-krzemowy i ciut wyższa sprawność (teoretycznie) przy mocy minimalnej, przy znamionowej jest niższa. Mogli dać chociaż pompę energooszczędną, taką jak jest w Superiorach TOP. Superiory, to są kotły z bardziej zaawansowaną elektroniką

 

się jak zwykle rozpisałem ..... dobra, ostatni raz, już więcej nie będę ;)

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

z tego co wypatrzyłem w instrukcji, to taki nowszy Victrix 24, więc możesz podeprzeć się vitrixami 12 i 24 i użyć arkusza do wyliczenia krzywej. U Ciebie, nasz parametr S5 to t0 (też można minimalnie ustawić z poziomu kotła 20*C), a nasz parametr S6 to u ciebie t1 i też max jest 85*C. Krzywą musisz dobrać dla parametrów ukł. z grzejnikami, aby mieć ciepło tam gdzie są tylko grzejniki, a w DIM jeśli nie masz drugiej cz. pogodowej, to ustawiasz potencjometrem R12 lub 13, max temp. jaką mieszacz ma puszczać w podłogę. Nie ustawisz inaczej osobnej temp dla parteru i piętra. Jeśli ruszą dwa układy jednocześnie, to na grzejniki pójdzie w układ taka temp. jak w podłogę, ponieważ jest masa wystudzonej wody w podłodze, która wracając do sprzęgła obniża temp. zasilania wszystkich obiegów. Można ten problem wyeliminować, podczas pracy ciągłej kotła ale trzeba mieć najlepiej drugą pogodynkę dla mieszacza w DIM i wtedy zastosować dla niego osobną krzywą. W ten sposób powrót z podłogówki będzie na poziomie 3-5*C i nawet jak załączą się grzejniki (jeśli będą sterowane osobnym sterownikiem), to dostaną taką temp. jaką grzeje kocioł, bo powrót z podłogi już nie będzie obniżał temp. czynnika w sprzęgle. Przy pracy On/Off zawsze będzie z tym problem, dopóki powrót podłogówki nie złapie właściwej temp. Jak rozumiem grzejnikami na piętrze sterują termostaty na zaworach grzejników, a DIM ma zworkę i pompa kręci cały czas do ukł. wysokiej temp? Tak to zawsze będzie taktowało, z resztą na samym ukł. grzejnikowym, nawet ze sterownikiem, przy takiej małej pojemności układu trudno uniknąć taktowania, tyle że ze sterownikiem On/Off, układ nie pracuje bez przerwy i przez to startów kotła jest mniej. Dziwne, że przy podłogówce to robi. Ile puszczasz w podłogę (ile masz na kotle i jak masz ustawiony potencjometr w DIM)? Jakie biegi pomp masz w DIM i w kotle? To już jest DIM TOP z pompami elektronicznymi?

Ja mam w DIM obie pompy na 1, a w kotle na 2 (generalnie mogłoby być na 1, ale wtedy długo grzeje wodę w zasobniku, więc przydałaby się pompa elektroniczna)

Jak chodzą u mnie same grzejniki, to też taktuje, ale na biegu 2-gim pompy w kotle, pracuje dłużnej (na 3-cim biegu powrót jest cieplejszy). Na podłogówce taktuje gdy układ jest ustawiony na pracę bez przerwy, a na zewnątrz są temp. 5-8*C, po prostu za duża moc minimalna kotła dla mojego domu.

Nie wydaje mi się jednak żeby to był jakiś problem wielki dla kotła, na Modul On, też kocioł tak pracuje, że co jakiś czas załącza palnik i podgrzewa wodę.

 

Hmm ....podobają mi się w twoim kotle ustawienia histerezy na CWU jest start 3, 5 i 10*C poniżej zadanej i stop po osiągnięciu (tryb słoneczny aktywny) oraz czwarty program start 2*C poniżej zadanej a stop 1*C powyżej (słoneczny nieaktywny), ja u siebie chętnie zastosowałbym start po spadku 5*C od zadanej

Ale jakiś wielkich rewolucyjnych zmian w stosunku do naszych Victirx'ów to to nie ma-elektronicznie sterowany zawór gazowy (może coś to da? na perwno więcej podzespołów/czujniczków do zepsucia ;)) i wymiennik nowy aluminiowo-magnezowo-krzemowy i ciut wyższa sprawność (teoretycznie) przy mocy minimalnej, przy znamionowej jest niższa. Mogli dać chociaż pompę energooszczędną, taką jak jest w Superiorach TOP. Superiory, to są kotły z bardziej zaawansowaną elektroniką

 

się jak zwykle rozpisałem ..... dobra, ostatni raz, już więcej nie będę ;)

 

Dzięki, więc po kolei.

Krzywą musisz dobrać dla parametrów ukł. z grzejnikami, aby mieć ciepło tam gdzie są tylko grzejniki, a w DIM jeśli nie masz drugiej cz. pogodowej, to ustawiasz potencjometrem R12 lub 13, max temp. jaką mieszacz ma puszczać w podłogę. Nie ustawisz inaczej osobnej temp dla parteru i piętra. Jeśli ruszą dwa układy jednocześnie, to na grzejniki pójdzie w układ taka temp.

Właśnie tu mam problem, wg. mojego serwisanta R12 (pierwszy z lewej) to podłogówka, R13 to grzejniki na górze. Ustawione mam na 2 lewy i na 4 prawy. Na wskaźnikach temp obu obiegów są prawie jednakowe, różnica 2 stopnie. Więc chyba coś nie tak.

 

Ustawienia karty stref: (1)Kontrola stref mieszanych: ON, (2) 1 strefa mieszana (Z2) czyli OFF, (3) Karta master czyli off, (4)Strefa główna=strefa 2 czyli ON, (5) Super CAR kontrola zasilania instalacji czyli ON, (6) Maksymalna temperatura stref mieszanych = 50 C czyli OFF, (7) Zwyczajne funkcjonowanie czyli OFF, (8) Nie używany, (9) Minimalna temperatura stref mieszanych =25 czyli na OFF.

Może coś w tych ustawieniach?

 

To już jest DIM TOP z pompami elektronicznymi?

Tak to już z pompami elektronicznymi.

 

Ile puszczasz w podłogę (ile masz na kotle i jak masz ustawiony potencjometr w DIM)

Przy obecnych 2 stopniach na zewnątrz 38 stopni na wyświetlaczu, zasilanie na 30 stopni ustawione w CAR. Offset : 0,0, Krzywa 2.0

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie natomiast pojawił się inny problem, po testach na wszystkie strony, postanowiłem ustawić kocioł tak aby działał non stop:) ale....byłoby za pięknie gdyby wszystko poszło zgodnie z planem. Wyliczyłem w arkuszu montixa swoja krzywą i ją ustawiłem, okazuje się, że domek mam dosyć dobrze ocieplony ponieważ temp. jaka jest na kotle 32* przy 0* na zewnątrz jest za wysoka i temp. w pomieszczeniu zamiast się utrzymywać to rośnie.

Ok, nie ma problemu schodzimy offsetem w dół i co..... i np. jakbym chciał, żeby kocioł grzał z temp 28* to jest to niemożliwe, ponieważ powrót osiąga bardzo szybko podobną temp. i kocioł sam podnosi temp. zasilania:( i chcąc, nie chcąc znowu grzeje z wyższą niż podaje krzywa.

Pozostaje chyba ustawić kocioł tak jak radził montixe w tryb on/off co mi się już teraz, jak doświadczyłem takiego grzania mało podoba. Może jest jakiś sposób aby ta temp się nie zwiększała.

Miałem wczoraj włączyć grzanie z modulacją ,ale temp. spadła i nadrobiłem normalnie przy MODUL - OFF, włączę jutro zobaczymy jak to będzie szło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja wyłączyłem na razie w cholerę pogodynkę (przy tych temepraturach wiosennych), ustawiłem na sztywno zasilanie 35 stopni (domek nieocieplony), temperaturę na car 22,5 i zapomniałem o kotle.

 

35* ok. Ja mogę odłączyć pogodynkę, ale w niczym to nie pomoże bo jak ustawię 28* stopni to kocioł i tak sam podniesie tą temp. bo "powrót" jest za ciepły. Pogodynka nie ma tu nic do rzeczy. Wyższą zawsze można ustawić, gorzej z niższymi:(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie tu mam problem, wg. mojego serwisanta R12 (pierwszy z lewej) to podłogówka, R13 to grzejniki na górze. Ustawione mam na 2 lewy i na 4 prawy. Na wskaźnikach temp obu obiegów są prawie jednakowe, różnica 2 stopnie. Więc chyba coś nie tak.

potencjometry służą do zarządzania temp. przy pomocy zaworu trójdrożnego, tzw mieszacza, a skoro masz DIM ABT, to masz jeden mieszacz, którym tak jak piszesz, steruje R12. Strefa wysokiej temp. jest strefą bezpośrednią (bez zmieszania), więc co ma sterować temperaturą. Jak sama nazwa mówi strefa bezpośrednia zasilana jest bezpośrednio ze sprzegła, a dlaczego masz tak małe różnice temp. w trakcie pracy obu układów, to tłumaczyłem wcześniej. Przyjrzyj się jak lecą rurki od sprzęgła do pomp. i przy okazji zobaczysz że masz tylko jeden zawór mieszający :)

 

Ustawienia karty stref: (1)Kontrola stref mieszanych: ON, (2) 1 strefa mieszana (Z2) czyli OFF, (3) Karta master czyli off, (4)Strefa główna=strefa 2 czyli ON, (5) Super CAR kontrola zasilania instalacji czyli ON, (6) Maksymalna temperatura stref mieszanych = 50 C czyli OFF, (7) Zwyczajne funkcjonowanie czyli OFF, (8) Nie używany, (9) Minimalna temperatura stref mieszanych =25 czyli na OFF.

Może coś w tych ustawieniach?

Tu wygląda na to, że masz tak jak powinno być.

 

 

Tak to już z pompami elektronicznymi.

Spróbuj ustawić pompę obiegu grzejników na PP1 albo na 1 z pracą ze stałą prędkością , i tak samo spróbuj przy podłogówce ale najpierw przyjrzyj się przepływom na rotametrach i po zmianie zobacz jak się zmieniły i ewentualnie ustaw wg wytycznych z projektu -jeśli posiadasz, jeśli nie posiadasz, a byłeś zadowolony z dotychczasowej sytuacji, to ustaw przepływy z przed zmiany ustawień pompy. Możesz też spróbować trochę przepływy zmniejszyć, w ten sposób też doprowadzisz do sytuacji, że powrót do sprzęgła będzie zimniejszy. Dodatkowo w kotle ustaw pompę na 2 bieg, bo kocioł właściwie bierze pod uwagę temp, powrotu ze sprzęgła.

Spróbuj, i zobaczysz czy coś to poprawi twój problem, z częstym taktowaniem. Na samych grzejnikach, jeśli nie będzie dobrego odbioru ciepła, to zawsze będzie trochę taktował. tym bardziej że nie masz sterownika. Kup sobie może jakiś zwykły bezprzewodowy On/Off z niską histerezą np STERR RTW 101(TYBOX Immergasowski, jest chyba droższy), bo po co grzejniki mają grzać i gonić pompę gdy masz ciepło.

 

 

Przy obecnych 2 stopniach na zewnątrz 38 stopni na wyświetlaczu, zasilanie na 30 stopni ustawione w CAR. Offset : 0,0, Krzywa 2.0

a grzejniki na jakie temp. masz liczone?

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

potencjometry służą do zarządzania temp. przy pomocy zaworu trójdrożnego, tzw mieszacza, a skoro masz DIM ABT, to masz jeden mieszacz, którym tak jak piszesz, steruje R12. Strefa wysokiej temp. jest strefą bezpośrednią (bez zmieszania), więc co ma sterować temperaturą. Jak sama nazwa mówi strefa bezpośrednia zasilana jest bezpośrednio ze sprzegła, a dlaczego masz tak małe różnice temp. w trakcie pracy obu układów, to tłumaczyłem wcześniej. Przyjrzyj się jak lecą rurki od sprzęgła do pomp. i przy okazji zobaczysz że masz tylko jeden zawór mieszający :)

 

 

Tu wygląda na to, że masz tak jak powinno być.

 

 

 

Spróbuj ustawić pompę obiegu grzejników na PP1 albo na 1 z pracą ze stałą prędkością , i tak samo spróbuj przy podłogówce ale najpierw przyjrzyj się przepływom na rotametrach i po zmianie zobacz jak się zmieniły i ewentualnie ustaw wg wytycznych z projektu -jeśli posiadasz, jeśli nie posiadasz, a byłeś zadowolony z dotychczasowej sytuacji, to ustaw przepływy z przed zmiany ustawień pompy. Możesz też spróbować trochę przepływy zmniejszyć, w ten sposób też doprowadzisz do sytuacji, że powrót do sprzęgła będzie zimniejszy. Dodatkowo w kotle ustaw pompę na 2 bieg, bo kocioł właściwie bierze pod uwagę temp, powrotu ze sprzęgła.

Spróbuj, i zobaczysz czy coś to poprawi twój problem, z częstym taktowaniem. Na samych grzejnikach, jeśli nie będzie dobrego odbioru ciepła, to zawsze będzie trochę taktował. tym bardziej że nie masz sterownika. Kup sobie może jakiś zwykły bezprzewodowy On/Off z niską histerezą np STERR RTW 101(TYBOX Immergasowski, jest chyba droższy), bo po co grzejniki mają grzać i gonić pompę gdy masz ciepło.

 

 

 

a grzejniki na jakie temp. masz liczone?

 

potencjometry służą do zarządzania temp. przy pomocy zaworu trójdrożnego, tzw mieszacza, a skoro masz DIM ABT, to masz jeden mieszacz, którym tak jak piszesz, steruje R12. Strefa wysokiej temp. jest strefą bezpośrednią (bez zmieszania), więc co ma sterować temperaturą. Jak sama nazwa mówi strefa bezpośrednia zasilana jest bezpośrednio ze sprzegła, a dlaczego masz tak małe różnice temp. w trakcie pracy obu układów, to tłumaczyłem wcześniej. Przyjrzyj się jak lecą rurki od sprzęgła do pomp. i przy okazji zobaczysz że masz tylko jeden zawór mieszający :)

 

 

Tu wygląda na to, że masz tak jak powinno być.

 

 

 

Spróbuj ustawić pompę obiegu grzejników na PP1 albo na 1 z pracą ze stałą prędkością , i tak samo spróbuj przy podłogówce ale najpierw przyjrzyj się przepływom na rotametrach i po zmianie zobacz jak się zmieniły i ewentualnie ustaw wg wytycznych z projektu -jeśli posiadasz, jeśli nie posiadasz, a byłeś zadowolony z dotychczasowej sytuacji, to ustaw przepływy z przed zmiany ustawień pompy. Możesz też spróbować trochę przepływy zmniejszyć, w ten sposób też doprowadzisz do sytuacji, że powrót do sprzęgła będzie zimniejszy. Dodatkowo w kotle ustaw pompę na 2 bieg, bo kocioł właściwie bierze pod uwagę temp, powrotu ze sprzęgła.

Spróbuj, i zobaczysz czy coś to poprawi twój problem, z częstym taktowaniem. Na samych grzejnikach, jeśli nie będzie dobrego odbioru ciepła, to zawsze będzie trochę taktował. tym bardziej że nie masz sterownika. Kup sobie może jakiś zwykły bezprzewodowy On/Off z niską histerezą np STERR RTW 101(TYBOX Immergasowski, jest chyba droższy), bo po co grzejniki mają grzać i gonić pompę gdy masz ciepło.

 

 

 

a grzejniki na jakie temp. masz liczone?

 

Pokombinowałem trochę w ustawieniach. Najpierw ustawiłem temp. żądana z CAR na 22 stopnie, teraz dobija do 21.5 i nie taktuje (było 21,5 i wyłączał podłogówkę), pracuje cały czas na min. palniku.

Na kotle temp. 40 przy 1 stopniu na zewnątrz, krzywa bez zmian 2.0 (tu bez korekt).

W DIM podniosłem temp. na podłodze R12 z 2 na 3 i R13 z 3 na 4 , pompę na grzejniki z PP1 na PP2, gdyż na PP1 pompa terkotała.

 

Obecnie była potrzeba, wróciła Żona z dzieckiem (noworodkiem), by zrobić cieplej na górze.

Grzejniki na górze na termostatach pokoje 1) bez zmian 3, 2) z 3 na 4, 3) z 3 na 6 max. (śpi tam noworodek i musi być bardzo ciepło), 4)korytarz 5, 5) łazienka (drabinkowy) max. 5. W najcieplejszym pokoju jest tylko 21,8 stopni po nocy. W salonie 22 stopnie i oczywiście podłogówka się wyłączyła, a chciałem aby kocioł pracował ciągle.

Dotychczas w sypialni mimo ustawienia na 3, temperatura nie dobijała (bez obecności ludzi) do 21, mam tam stacje pogodową, to samo w garderobie pokój jeden.

Było ok, lecz gdy rozkręciłem grzejniki dobił do żądanej 22 i wyłączył podłogę na dole.

Zastanawiam się czy nie rozkręcić wszystkich na max, gdyż zależy mi na pracy ciągłej, na parterze tylko podłogówka w całej części dziennej (salon, kuchnia, jadalnia), w gabinecie?

 

Grzejniki nie wiem na jaka temperaturę są liczone, mogę podać wielkość pokoi i grzejników, ale pewnie standard, lub lekko przewymiarowane, gdyż tylko są w gabinecie na dole i na górze w sypialniach, łazience+podłoga.

 

Pomóżcie, bo mi ręce opadają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

arkusz jest na str 29.

 

Nie masz innego sterownika, to na grzejnikach ustawiasz tyle ile ma być w pomieszczeniu i koniec, a jaka jest dokładność tych głowic to już inna sprawa. U mnie 3 to jest 20*C, 3 i kropka to 22*C. Na max mam otwarty tam gdzie stoi sterownik sterujący załączeniem ukł. grzejnikowego (jest to najzimniejszy pokój), reszta pokoi jest sterowana termostatami na grzejnikach

Piszesz, że zależy ci na pracy ciągłej kotła, ale ciągle ma pracować podłogówka czy tylko grzejniki czy oba układy? W dodatku chcesz pewnie, aby nie przegrzewało dołu? Jeśli myślisz o podłogówce, to Ciężko będzie. Poza tym raczej nieekonomicznie, bo zasilanie na kotle musisz mieć wyższe ze względu na grzejniki. Ci co mają 100% podłogówki zużywają mniej bo grzeją niższymi temp.

Kolejna sprawa, jeśli to podłogówka ma pracować dłuższy czas, to nie dałeś jej szans, skoro puściłeś wyższą temp. w podłogę, więc temp. została osiągniętą . Tak jednak jest lepiej w tym układzie, ale o tym za chwilę. Z kolei jak dasz niższą temp. zasilania na kotle, taką dla ciągłej pracy podłogówki, to będzie za mało dla grzejników i te strefy będą niedogrzane.

Nie rozumiem za bardzo twojego układu. Napisałeś, że rozkręciłeś grzejniki i dogrzał podłogówkę do 22*C, dla minie to niedorzeczne....nic co by to uzasadniało, nie przychodzi mi do głowy.

Zastanawiam się dlaczego kręcisz R13, jeśli masz jeden mieszacz? Czym, jakim urządzeniem/zaworem w takim razie steruje twój R13 ? Jeśli twój instalator twierdzi, że tym sterujesz temp. na grzejniki, to ja się pytam w jakim celu ? Nie sądzę, aby coś ci poprzerabiał w DIMie, przecież to jest układ kompletny i gotowy do pracy po podłączeniu.

Jeśli masz niedogrzane pomieszczenia z grzejnikami, to moja rada jest taka: ustaw krzywą dla grzejników, ale powinieneś wiedzieć ile powinno się je zasilić przy -20*C aby utrzymać temp, 20*C czy to jest 55*C czy 70*C? No przyjmijmy, że skoro ktoś, kto liczył to i wiedział że będzie kondensat, to będą niskotemperaturowe i max 55*C. Teraz jeszcze pytanie jak masz u siebie na kotle ustawioną t. max zasilania parametr (t1), bo to ma wpływ na pochylenie krzywych. Widzę że twoja instr. kotła, nawet już nie podaje zakresów temperatur zasilania na wykresie krzywych :). Możesz to sobie sam sprawdzić. Jest podobnie jak w naszych kotłach i jest u ciebie opisane w dziale "3.11 PROGRAMOWANIE FUNKCJI PŁYTY

ELEKTRONICZNEJ" na str.31 instr twojego kotła, a wszystkie symbole parametrów wraz z opisem są w tabelach poniżej. Z tego co podałeś wcześniej, czyli temp zewn/zasil, temp, min. zasilania i krzywa, wychodzi mi że masz na kotle max dokładnie 62*C (może to być 60*C). Więc ustawiasz krzywą dla grzejników a na R12 zostawiasz na pozycji 3 czyli mieszacz max puści w podłogę 38*C (w obecnych temp około 0*C, 32* w podłogę, to jest w zupełności wystarczająco czyli R12 może być na 2). W tej sytuacji podłoga nagrzeje się w ciągu 4-6 godzin, podłogówka się wyłączy i cała temp. z jaką grzeje kocioł pójdzie na grzejniki i dogrzeje pomieszczenia. Jak pracują oba układy to na grzejniki idzie podobnie jak w podłogę i jest to temp gdzieś ok 5- 8*C niższa niż ta którą grzeje kocioł. Zgadza się?. Jako ciekawostkę powiem ci jeszcze, że jak powrót robi się ciepły (ok 3*C różnicy w stosunku do zasilania) to na kotle jeszcze podnosi się temp. grzania o 3*C w stosunku do temperatury wynikającej z krzywej.

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

arkusz jest na str 29.

 

Nie masz innego sterownika, to na grzejnikach ustawiasz tyle ile ma być w pomieszczeniu i koniec, a jaka jest dokładność tych głowic to już inna sprawa. U mnie 3 to jest 20*C, 3 i kropka to 22*C. Na max mam otwarty tam gdzie stoi sterownik sterujący załączeniem ukł. grzejnikowego (jest to najzimniejszy pokój), reszta pokoi jest sterowana termostatami na grzejnikach

Piszesz, że zależy ci na pracy ciągłej kotła, ale ciągle ma pracować podłogówka czy tylko grzejniki czy oba układy? Ciągle chciałbym aby pracowały oba układy, jeśli to możliwe i ekonomiczne. Ewentualnie podłogówka, bo grzejniki i tak odcinają termostaty. Zakup wyłącznika on/off planuje, ale mam inne wydatki bieżące

W dodatku chcesz pewnie, aby nie przegrzewało dołu? Jeśli myślisz o podłogówce, to Ciężko będzie. Poza tym raczej nieekonomicznie, bo zasilanie na kotle musisz mieć wyższe ze względu na grzejniki.

Dół mam mocno przeszklony, więc raczej nie przegrzeje się przy dużych mrozach, przy oknach jest wrażenie chłodu

 

Kolejna sprawa, jeśli to podłogówka ma pracować dłuższy czas, to nie dałeś jej szans, skoro puściłeś wyższą temp. w podłogę, więc temp. została osiągniętą . Tak jednak jest lepiej w tym układzie, ale o tym za chwilę. Z kolei jak dasz niższą temp. zasilania na kotle, taką dla ciągłej pracy podłogówki, to będzie za mało dla grzejników i te strefy będą niedogrzane. Czyli jaki kompromis? W jednej sypialni musi być ciepło, w pozostałych komfortowo

 

Nie rozumiem za bardzo twojego układu. Napisałeś, że rozkręciłeś grzejniki i dogrzał podłogówkę do 22*C, dla minie to niedorzeczne....nic co by to uzasadniało, nie przychodzi mi do głowy.Nie wiem może bredzę

 

Jeśli masz niedogrzane pomieszczenia z grzejnikami, to moja rada jest taka: ustaw krzywą dla grzejników, ale powinieneś wiedzieć ile powinno się je zasilić przy -20*C aby utrzymać temp, 20*C czy to jest 55*C czy 70*C? No przyjmijmy, że skoro ktoś, kto liczył to i wiedział że będzie kondensat, to będą niskotemperaturowe i max 55*C Czyli temp. na CAR min. 55 stoni zamiast 30?.

Teraz jeszcze pytanie jak masz u siebie na kotle ustawioną t. max zasilania parametr (t1), bo to ma wpływ na pochylenie krzywych.

64 stopnie

Z tego co podałeś wcześniej, czyli temp zewn/zasil, temp, min. zasilania i krzywa, wychodzi mi że masz na kotle max dokładnie 62*C (może to być 60*C). Więc ustawiasz krzywą dla grzejników a na R12 zostawiasz na pozycji 3 czyli mieszacz max puści w podłogę 38*C (w obecnych temp około 0*C, 32* w podłogę, to jest w zupełności wystarczająco czyli R12 może być na 2). W tej sytuacji podłoga nagrzeje się w ciągu 4-6 godzin, podłogówka się wyłączy i cała temp. z jaką grzeje kocioł pójdzie na grzejniki i dogrzeje pomieszczenia. Jak pracują oba układy to na grzejniki idzie podobnie jak w podłogę i jest to temp gdzieś ok 5- 8*C niższa niż ta którą grzeje kocioł. Zgadza się?. 2 stopnie róznicy max. umnie, na pracy ciągłej

 

Jako ciekawostkę powiem ci jeszcze, że jak powrót robi się ciepły (ok 3*C różnicy w stosunku do zasilania) to na kotle jeszcze podnosi się temp. grzania o 3*C w stosunku do temperatury wynikającej z krzywej. Co to oznacza w praktyce?

 

Pytania i odpowiedzi w cytowanym tekście wytłuszczone.

 

Z tabeli krzywych wychodzi:

jeśli temp. min. 20 i temp. max.64: OTC 2,1 i OFFSET -3, dla temp. 20 stopni.

OTC 2,0 i OFFSET -1 dla temp. 21,5 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tabeli krzywych wychodzi jeśli temp. min. 20 i temp. max.64: OTC 2,1 i OFFSET -3, dla temp. 20 stopni OTC 2,0 i OFFSET -1 dla temp. 21,5 stopni.

tak, ale to jest dla maksymalnej temp zasilania 38*C przy -20*C na zewnątrz. Dla grzejników to za mało. Jeśli masz niskotempreaturowe, (55-zasilanie,40-powrót,20-t.pomieszcz.) to tak się dobiera ich wielkość, aby przy -20*C na zewnątrz przy zasilaniu temp.55*C utrzymać 20*C w pomieszczeniach.

 

w takiej postaci jak masz teraz nie pogodzisz obu układów z pracą ciągłą. oba potrzebują różnych temp. zasilania, więc zawsze będzie gdzieś za ciepło albo za zimno. Musisz mieć dwie osobne krzywe, przy czym temp. grzania na kotle, czyli krzywa ustawiona na CAR, bo on zarządza kotłem, musi być dla strefy wyższej temp. Na razie możesz sobie spróbować (wszystko masz opisane w instr. kotła i DIM) odłączyć cz.pogodową od kotła, przedłużyć przewód kostką elektryczną i podpiąć to, pod odpowiednie zaciski w DIM i ustawić R12 na 1 (to będzie krzywa 1 dla mieszacza) a na CAR pokrętłem z kaloryferkiem, tym którym teraz wybierasz krzywą, ustawisz sobie stałą temp. 40*C (w obecnych temp. taka powinna wystarczyć dla grzejników). Temp pomieszczenia ustaw wyższą, aby CAR nie wyłączył podłogówki. Zobaczysz jak zachowuje się temp. tam gdzie masz tylko podłogówkę. Jeśli się ustabilizuje, to wygrałeś, jeśli będzie cały czas spadła, to ustawisz R12 pomiędzy 1 a 2, jeśli będzie cały czas rosła, to już nic nie da się zrobić . Dla mojego domu krzywa 1 w DIM jest jeszcze za stroma aby układ pracował bez przerwy i nie podnosił temp. wyżej niż 22*C, ale niestety nie da się już niżej ustawić (takie możliwości mają tylko kotły z automatyką Superior bo tam dla DIM można na kotle ustawić offset). Może tobie będzie ta krzywa pasowała. Jeśli taki system zda u ciebie egzamin, to w przyszłości pociągniesz sobie kabelek i zastosujesz dwie cz. zewnętrzne (nie musisz kupować org. immergasa. Na stronie 8 post #160, podałem jakie elementy są potrzebne, aby samemu zrobić cz. pogodową, koszt całości ok 10PLN (słownie -dziesięć PLN)

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, ale to jest dla maksymalnej temp zasilania 38*C przy -20*C na zewnątrz. Dla grzejników to za mało. Jeśli masz niskotempreaturowe, (55-zasilanie,40-powrót,20-t.pomieszcz.) to tak się dobiera ich wielkość, aby przy -20*C na zewnątrz przy zasilaniu temp.55*C utrzymać 20*C w pomieszczeniach.

Czyli podstawiłem dane do arkusza, zmieniłem temperatrure projektową maks. zasilania na 55 i wyszło mi przy 20 stopniach żądanych z CAR:

OTC: 4,0 OFFSET:-6. Czyli na takich danych ma pracować?

 

w takiej postaci jak masz teraz nie pogodzisz obu układów z pracą ciągłą.

Ale oba układy nie muszą pracować ciągle, podłoga niech pracuje, a grzejniki nie muszą, grunt aby podtrzymywały temperaturę, bo i tak termostaty je odcinają

Musisz mieć dwie osobne krzywe, przy czym temp. grzania na kotle, czyli krzywa ustawiona na CAR, bo on zarządza kotłem, musi być dla strefy wyższej temp. Na razie możesz sobie spróbować (wszystko masz opisane w instr. kotła i DIM) odłączyć cz.pogodową od kotła, przedłużyć przewód kostką elektryczną i podpiąć to, pod odpowiednie zaciski w DIM i ustawić R12 na 1 (to będzie krzywa 1 dla mieszacza) a na CAR pokrętłem z kaloryferkiem, tym którym teraz wybierasz krzywą, ustawisz sobie stałą temp. 40*C (w obecnych temp. taka powinna wystarczyć dla grzejników).

Nie można inaczej? Mam kocioł na gwarancji i pewnie instalator musi to robić?

Temp pomieszczenia ustaw wyższą, aby CAR nie wyłączył podłogówki. Zobaczysz jak zachowuje się temp. tam gdzie masz tylko podłogówkę. Jeśli się ustabilizuje, to wygrałeś, jeśli będzie cały czas spadła, to ustawisz R12 pomiędzy 1 a 2, jeśli będzie cały czas rosła, to już nic nie da się zrobić . Dla mojego domu krzywa 1 w DIM jest jeszcze za stroma aby układ pracował bez przerwy i nie podnosił temp. wyżej niż 22*C, ale niestety nie da się już niżej ustawić (takie możliwości mają tylko kotły z automatyką Superior bo tam dla DIM można na kotle ustawić offset). Może tobie będzie ta krzywa pasowała. Jeśli taki system zda u ciebie egzamin, to w przyszłości pociągniesz sobie kabelek i zastosujesz dwie cz. zewnętrzne (nie musisz kupować org. immergasa. Na stronie 8 post #160, podałem jakie elementy są potrzebne, aby samemu zrobić cz. pogodową, koszt całości ok 10PLN (słownie -dziesięć PLN)

 

To na ile ja mam tą krzywa ustawić przy obecnych warunkach i jaką temperaturę minimalną zasilania ustawić na CAR?

Edytowane przez Eszi1980
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli tak jak napisałeś wcześniej, masz max na kotle 64°C, to dla utrzymania 22°C w pomieszczeniach z grzejnikami, przy min.zasilania 30°C, krzywa wychodzi 5.0 i offset (minus) - 12, ale jeśli weźmiemy pod uwagę, to że przy ciepłym powrocie, kociołek lubi podnieść tem o 3°C, to proponuję Ci krzywą 4.4 z offsetem (minus) -10. Temp. min. zasil. na CAR tez nadal 30°C Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli tak jak napisałeś wcześniej, masz max na kotle 64°C, to dla utrzymania 22°C w pomieszczeniach z grzejnikami, przy min.zasilania 30°C, krzywa wychodzi 5.0 i offset (minus) - 12, ale jeśli weźmiemy pod uwagę, to że przy ciepłym powrocie, kociołek lubi podnieść tem o 3°C, to proponuję Ci krzywą 4.4 z offsetem (minus) -10. Temp. min. zasil. na CAR tez nadal 30°C

 

Liczyłeś te parametry z Twojego arkusza?

 

To może doprecyzuje.

t0 - 20 stopni

t1 - 64 stopnie

R12 na 2.

Jaka ma być wielkość CH MIN na CAR? 30 stopni? Nie zwiększać np. na 40, by było HF TMP : 49 stopni? Wiec ile ustawić CH MIN?

 

Podajesz mi parametry dla 22 stopni żądanych, ale jeśli w domu było by ciepło przy 21 stopniach i grzejniki by grzały podobnie jak przy 22, to nie ma sensu grzać do 22. W łazience problem temperatury nie istnieje, gdyż jest podłogówka i grzejnik.

Nie wiem czy to ważne, ale mam 3 rozdzielacze jeden na podłogówkę, drugi na grzejniki (3 grzejniki na parterze:garaż zakręcony, kotłownia w garażu zakręcony, gabinet otwarty) i trzeci także na grzejniki na pietrze (pięć obiegów 5 grzejników: 3 sypialnie, łazienka i korytarz). Tam gdzie jest podłogówka nie ma grzejników z wyjątkiem łazienki na górze.

Zależy mi także na kondensacji, ale to temat drugorzędny. Ekonomika spalania to dla mnie priorytet, ale jest dzieciątko w domu, więc poszaleć nie mogę.

Mam także kominek w salonie z dystrybucją na korytarz pietra, ale używając go włączam kocioł w tryb lato.

 

Jak już dojdziemy do ładu z c.o. to zajmiemy się c.w.u., obecnie mam ustawione tak, że gdy spada temp. poniżej 3 stopni od ustawionej to grzeje wodę. w zasobniku.

 

Dziękuje Ci z góry za poświęcenie czasu i cenne informacje.

Edytowane przez Eszi1980
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gdybyś poczytał ten temat, to byś wiedział, ze zmieniajac CH MIN na CAR, zmieniasz S5 a u ciebie t0 na kotle, jeśli na kotle bołoby ustawione t0 25(tak jak jest fabracznie) to za pomocą CAR nie zszedłbyś poniżej 25, tylko od 25 w górę, a skoro masz 20,to możesz operować na CAR w pełnym zakresie od 20 do 50, a na kotle nawet do 85(wbrew temu co podaje instr. mam to sprawdzone) ale pod warunkiem ze S6 czy t1 nie będzie mniejsze.

Ustaw CH MIN na 30,tak jak już kilka razy ci napisałem i ustaw krzywą tak jak napisałem. Przeczytaj sobie ten temat, to wiele zrozumiesz, w przeciwnym razie sttacisz sporo czasu i gazu ucząc sie na swoich błędach. Nie ważne ile masz rozdzielaczy. Jeśli chcesz mieć nizsze temp. w niektorych pomieszczeniach to sobie ustaw na grzejnikach do jakiej temp. mają grzać to się pozamykają, a beda grzaly tylo te gdzie ma być więcej. Pompa u ciebie i tak kręci caly czas bo masz zworkę, więc dobrze by było abyś chociaż drabinke w łazience miał na ful odkręconą żeby nie zajechac pompy, w łazience chyba ci nie szkodzi jak będzie cieplej, tym bardziej w lazience na górze gdzie jest mniejsza akumulacja więc temp. szybciej będzie spadała niz na parterze, a i tak podłogówka póki co, nie będzie pracowała bez przerwy z tego co rozumiem. O kondensację a właściwie jej brak, się nie obawiaj, w tym temacie też widzę że nie odrobiłeś lekcji ;)

HF TMP na CAR, to jest wartość jaką w danym momencie grzeje kocioł czyli na CO będzie tyle ile w danym momencie nakazuje krzywa, a w trakcie grzania CWU będzie pokazywało co innego

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gdybyś poczytał ten temat, to byś wiedział, ze zmieniajac CH MIN na CAR, zmieniasz S5 a u ciebie t0 na kotle, jeśli na kotle bołoby ustawione t0 25(tak jak jest fabracznie) to za pomocą CAR nie zszedłbyś poniżej 25, tylko od 25 w górę, a skoro masz 20,to możesz operować na CAR w pełnym zakresie od 20 do 50, a na kotle nawet do 85(wbrew temu co podaje instr. mam to sprawdzone) ale pod warunkiem ze S6 czy t1 nie będzie mniejsze.

Ustaw CH MIN na 30,tak jak już kilka razy ci napisałem i ustaw krzywą tak jak napisałem. Przeczytaj sobie ten temat, to wiele zrozumiesz, w przeciwnym razie sttacisz sporo czasu i gazu ucząc sie na swoich błędach. Nie ważne ile masz rozdzielaczy. Jeśli chcesz mieć nizsze temp. w niektorych pomieszczeniach to sobie ustaw na grzejnikach do jakiej temp. mają grzać to się pozamykają, a beda grzaly tylo te gdzie ma być więcej. Pompa u ciebie i tak kręci caly czas bo masz zworkę, więc dobrze by było abyś chociaż drabinke w łazience miał na ful odkręconą żeby nie zajechac pompy, w łazience chyba ci nie szkodzi jak będzie cieplej, tym bardziej w lazience na górze gdzie jest mniejsza akumulacja więc temp. szybciej będzie spadała niz na parterze, a i tak podłogówka póki co, nie będzie pracowała bez przerwy z tego co rozumiem. O kondensację a właściwie jej brak, się nie obawiaj, w tym temacie też widzę że nie odrobiłeś lekcji ;)

HF TMP na CAR, to jest wartość jaką w danym momencie grzeje kocioł czyli na CO będzie tyle ile w danym momencie nakazuje krzywa, a w trakcie grzania CWU będzie pokazywało co innego

 

Dziękuje kolego, zgłębiam ten temat, ale brak czasu skutecznie mi to utrudnia.

Chcę jeszcze odnieść się do regulatora R12 na DiM do Twoich parametrów, ustawiam go na 2? Czy mam sprawdzać jaka będzie reakcja podłogówki na 1 i na 2?

"Człowiek uczy się całe życie, chociaż nie zawsze jest czas".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko, rozumiem, jest małe dziecko, to i czasu mało. Potencjometrem R12 ustalasz jaką maksymalną temperaturą ma być zasilana podłoga. Jeśli nie masz pod DIM podpiętej cz. pogodowej, to dziala to jak zwykły termostat ograniczajacy temperaturę . Jeśli w obecnych temp. zewn. wystarczy ci 25°C, to ustaw 1, ale wydaje mi się ze to może być za mało, poza tym gdy temp. na zewnątrz zacznie spadać to znowu będziesz musiał przestawić. Ja na twoim miejscu ustawiłbym na 3 i zapomniał o DIM. Taki zakres wystarczy tobie nawet przy - 20°C na zewnątrz. Kiedyś też tak mialem, zanim dodałem drugą czujkę pogodową. Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spoko, rozumiem, jest małe dziecko, to i czasu mało. Potencjometrem R12 ustalasz jaką maksymalną temperaturą ma być zasilana podłoga. Jeśli nie masz pod DIM podpiętej cz. pogodowej, to dziala to jak zwykły termostat ograniczajacy temperaturę . Jeśli w obecnych temp. zewn. wystarczy ci 25°C, to ustaw 1, ale wydaje mi się ze to może być za mało, poza tym gdy temp. na zewnątrz zacznie spadać to znowu będziesz musiał przestawić. Ja na twoim miejscu ustawiłbym na 3 i zapomniał o DIM. Taki zakres wystarczy tobie nawet przy - 20°C na zewnątrz. Kiedyś też tak mialem, zanim dodałem drugą czujkę pogodową.

 

Dziękuje, za zrozumienie raz jeszcze ;) .

 

1) Wykonałem Twoje zalecenia: grzejnik w łazience i na korytarzu pietra rozkręcone na termostatach na full, w sypialniach na 3,5. R12 na 3. OTC: 4,4, OFFSET: -10, żądana z CAR: 22 stopnie.

Temperatura została osiągnięta i przekroczona o 0,1 stopień, podłoga stop (nie pracuje pompa od podłogi). Nie minęło jeszcze 6 h, po przestawieniu R12 z 2 na 3, poczekam więc.

Na Car mam 22,1 na dobrej stacji pogodowej, stojącej na stoliku miedzy oknami tarasowymi, jest 21,5, ale czekam niech podłoga się wygrzeje. Już dotarłem do wątku ONF.

Jaki DIMENS ustawić? Jest 10.

 

Wywnioskowałem z Naszej rozmowy, że jeśli chcę aby podłogówka pracowała cały czas to muszę ją podłączyć czujke pod DIM, nie kocioł i regulować pokrętłem na CAR.

 

Teraz trochę inaczej. Jeśli zakupie dodatkowy bezprzewodowy sterownik On/Off z niską histerezą który ma być do grzejników, to wtedy będę mógł oddzielnie sterować podłogówką i grzejnikami? Czy konieczna jest dodatkowa czujka pogodowa do grzejników i sterownika? Nie mam puszczonych przewodów do montażu drugiej czujki.

Jaki sposób regulacji tymi dwoma źródłami jest najodpowiedniejszy i najekonomiczniejszy w zużyciu gazu?

 

Napisz mi na koniec najbardziej optymalne rozwiązanie dla mnie, co dokupić, aby:

Mieć dwa niezależne obiegi. Podłogówka grzała cały czas (raczej się nie da w połaczeniu z grzejnikami), grzejniki oczywiście wyłączały się wraz z pompą po osiągnięciu żądanej temperatury ustawionej na sterowniku On/Off, korygowanej w pomieszczeniach termostatami. Obecne ustawienia już rozumiem

 

2) Teraz w temacie cwu.

Mam ustawiony start po spadku 3 stopnie, gdyż stwierdziłem ze im mniejsza różnica w temperaturze po spadku, tym krótsza praca kotła na dogrzanie wody. Żądanie czyli komfortowa całą dobę, bez rozbicia na przedziały godzinowe.

Ty chciałbyś mieć u siebie po 5 stopniach, jaki wariant jest lepszy?

Czy lepiej grzać tak jak ja i czy wyłączać na noc? Czy po prostu grzać jak ja?

Oczywiście mam cyrkulacje, wyłączaną na noc.

Mam zasobnik 160 l emaliowany Immergasa.

 

Cały czas skupiamy się na ekonomice zużycia gazu i optymalnych rozwiązaniach.

Oczywiście czytam temat, dobrnąłem do 13-stej strony ;)

 

Trochę chaosu, ale staram się przejrzyście pisać ;)

Edytowane przez Eszi1980
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki DIMENS ustawić? Jest 10.

Dimens 1, wtedy stop jest 0,1*C powyżej zadanej (dotyczy trybu Modul OFF, pisałem o tym kilkakrotnie)

 

Wywnioskowałem z Naszej rozmowy, że jeśli chcę aby podłogówka pracowała cały czas to muszę ją podłączyć czujkę pod DIM, nie kocioł i regulować pokrętłem na CAR.

Czujka pod DIM =ustawiasz krzywą tylko dla podłogi za pomocą R12. Brak czujki w kotle=ustawiasz/przestawiasz temp. zasilania (nie krzywą) pokrętłem na CAR ( wartość temp. odpowiednia na potrzeby grzejników)

Tak masz zrobić sobie tylko na próbę, i dopiero jeśli to zda egzamin, to będziesz musiał pociągnąć kabel i najlepiej mieć dwie cz, pogodowe. Jedna do kotła na krzywą grzejników , a druga do DIM dla krzywej mieszacza. To pozwoli dobrać optymalne temp. dla każdego ukł. osobno, co może spowodować możliwość ciągłej pracy układu/układów, bez przegrzania pomieszczeń. Dodatkowo układ taki, zwalnia użytkownika od ciągłego regulowania temp. zasilania w trakcie dobowych skoków temp. zewnętrznej

 

Jeśli zakupie dodatkowy bezprzewodowy sterownik On/Off z niską histerezą który ma być do grzejników, to wtedy będę mógł oddzielnie sterować podłogówką i grzejnikami?

Tak, załączaniem/wyłączaniem każdego układu, kiedy nastąpi żądanie pracy lub jego brak

 

Czy konieczna jest dodatkowa czujka pogodowa do grzejników i sterownika?

Nie, ale będzie wygodniej i inne takie pierdoły, tak jak napisałem powyżej. Więc jeszcze raz: jedną do kotła (krzywa na grzejniki), druga do DIM (krzywa dla podłogówki)

 

Nie mam puszczonych przewodów do montażu drugiej czujki.

coś wymyślisz, ja też nie miałem, ciągnąłem przez strych i w dół wentylacyjnym do kotłowni

 

Jaki sposób regulacji tymi dwoma źródłami jest najodpowiedniejszy i najekonomiczniejszy w zużyciu gazu?

w naszym przypadku, gdzie mamy dwa układy ze zróżnicowanymi temp., gdzie w układzie są trzy pompy(które zużywają też nie mało prądu), a w najlepszym razie pracują zawsze dwie i musimy grzać wyższymi temp. to wydaje mi się bardziej oszczędny (całościowo gaz+prąd), tryb ON/OFF, przy czym temp. zasilania musi być optymalna do panujących warunków. Jeśli będzie zbyt niska (nieefektywna), to grzejniki nie nagrzeją, a gaz i tak będzie spalony, jeśli będzie będzie zbyt wysoka, to strata kominowa.

 

Napisz mi na koniec najbardziej optymalne rozwiązanie dla mnie, co dokupić, aby:

Mieć dwa niezależne obiegi. Podłogówka grzała cały czas (raczej się nie da w połaczeniu z grzejnikami), grzejniki oczywiście wyłączały się wraz z pompą po osiągnięciu żądanej temperatury ustawionej na sterowniku On/Off, korygowanej w pomieszczeniach termostatami.

Pisałem już o tym. Przeczytaj wcześniejsze posty skierowane do ciebie i postaraj się zrozumieć. Jest możliwość pracy ciągłej podłogówki, jeśli krzywa 1(najniższa), nie okaże się zbyt stroma dla twojego domu. Po to właśnie masz sobie na razie zrobić próbę z czujką w DIM i dopiero jeśli się sprawdzi, to pociągniesz sobie drugi kabelek

 

Obecne ustawienia już rozumiem

Uff, mam nadzieję ;)

 

2) Teraz w temacie cwu.

Mam ustawiony start po spadku 3 stopnie, gdyż stwierdziłem ze im mniejsza różnica w temperaturze po spadku, tym krótsza praca kotła na dogrzanie wody. Żądanie czyli komfortowa całą dobę, bez rozbicia na przedziały godzinowe.

Ty chciałbyś mieć u siebie po 5 stopniach, jaki wariant jest lepszy?

Czy lepiej grzać tak jak ja i czy wyłączać na noc? Czy po prostu grzać jak ja?

Mniejsza histereza = wyższy komfort, możliwość utrzymywania niższych temp. w zasobniku co powoduje mniejsze straty ciepła do otoczenia, ale więcej cykli grzania. Napisałem, że chciałbym start 5*C poniżej zadanej, bo tak wydaje mi się optymalnie, ponieważ jest troszkę więcej niż 3, a połowę miej niż 10*C, trzeba by było jeszcze sprawdzić jakimi temp. grzeje w tym trybie i ile zużywa gazu w ciągu jednego cyklu i porównać jak to wygląda na wszystkich innych dostępnych ustawieniach. Niestety nie mam takiego kotła, więc nie pomogę. Natomiast Ty jesteś pionierem z tym kotłem na tym forum, więc może przetestujesz i podzielisz się informacjami, tak jak ja opisałem grzanie CWU zwykłego Victrixa.

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej sytuacji podłoga nagrzeje się w ciągu 4-6 godzin, podłogówka się wyłączy i cała temp. z jaką grzeje kocioł pójdzie na grzejniki i dogrzeje pomieszczenia. Jak pracują oba układy to na grzejniki idzie podobnie jak w podłogę i jest to temp gdzieś ok 5- 8*C niższa niż ta którą grzeje kocioł. Zgadza się?.

Czy na pewno jest tak, że jak pracują oba układy to na grzejniki idzie temperatura zbliżona do tej, która idzie w podłogę?

Poza tym, czy była by niższa temp. zasilania podłogówki o 5-8*C od temp. z kotła, skoro np. potencjometr ogranicza temp. do 35*C, a kocioł może pracować np. z temp. 55*C.

montixe, jesteś guru na tym forum, więc pewnie to sprawdziłeś empirycznie i pewnie masz rację :)

Z tego co mi mówił instalator (chociaż nie jest on dla mnie wyznacznikiem, bo przez niego bujam się z drogim sterowaniem, które średnio ekonomicznie się sprawdza), to podłogówka jest mieszana z powrotem z grzejników.

To by oznaczało, że na grzejniki idzie zawsze temperatura z kotła, a jej chłodniejszy powrót służy do zasilenia podłogówki (odpowiednio się mieszając z zasilaniem z kotła).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...