Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Immergas Victrix X 2 v.2011-ustawienia,opinie,porady


adam998

Recommended Posts

Czy i jak bardzo przekłamuje Wam czujnik temperatury zewnętrznej?

U mnie - im niższa temperatura tym bardziej zawyża, mam wrażenie, że ściana do której jest przymocowany go po prostu ogrzewa.

Zastanawiam się czy mam go zamocowanego we właściwej pozycji - wypukła część powinna być skierowana w górę, czy być w poziomo do ziemi?

 

Na razie dałem korektę w sterowniku ale im zimniej, tym większe przekłamania... :no:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Czy i jak bardzo przekłamuje Wam czujnik temperatury zewnętrznej?

 

Zastanawiam się czy mam go zamocowanego we właściwej pozycji - wypukła część powinna być skierowana w górę, czy być w poziomo do ziemi?. :no:

 

nie ma znaczenia jak jest zamocowany. U mnie nic nie przekłamuje, a mam płytkę z sensorem wstawioną w takiej małej puszcze plastikowej, bo oryginał urwałem spadając, jak mi się drabina obsunęła w trakcie montażu drugiej czujki pogodowej :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie czujnik własnej produkcji wskazuje 1 st więcej niż stacja pogodowa.

Dzisiaj przyszedł oryginalny (wraz z CAR V2) i jestem ciekaw jak ok pokaże.

Swoją drogą nie znalazłem oferty sprzedaży CARa bez czujki.

 

@montixe - zgodnie z instrukcją i tym co pisałeś, w przypadku podłączenia DIM i CAR, należy sterownik ustawić z trybu modulacyjnego na tryb On/Off.

W instrukcji CAR V2 widzę, że to funkcja zabezpieczona kodem serwisowym, a do wyboru są opcje dla AMB: ON, AMB CR, MODUL, ON, OFF.

Zastanawiam się jak to u Ciebie działa.

Do DIM masz podłaczony sterownik od grzejników (grupa TA1 na listwie zaciskowej X9), a CAR pełni funkcję sterownika podłogówki, tak?

Jeśli jest "za zimno" na podłogówce (wg wskazań czujki temperatury w CAR), to CAR załącza kocioł i pompę od niskiej temperatury, a jeśli grzejniki potrzebują ciepła, to załączają pompę od wysokiej temperatury i załącza się wtedy kocioł?

Chociaż w instrukcji dla OFF piszą: "Palnik kotła reaguje na sygnał żądania pracy na c.o. wygenerowany przez CAR V2 i zwarcie zacisków żądania pracy na c.o. w kotle", więc chyba samo żadanie od CAR V2 nie wystarczy, bo jeszcze z DIMa musi przyjść żądanie pracy.

Trochę już się pogubiłem :confused:

W instrukcji do DIMa piszą "Z podłączonym CAR V2 do końcówek odpowiadających Sterownikowi Pokojowemu strefy głównej nie może być podłączone nic innego (żaden sterownik czy mostek).

W takim razie w grupie TA2 nic nie masz wpięte?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

AMB ON/OFF - decydujesz czy ma być brana pod uwagę temp. wnętrza czyli wyłączsz/włączasz czujnik temp. wewn. w CAR (na OFF nie masz temp na wyświetlaczu); AMB CR - korekta wskazań temp. wewn.; Modul ON/OFF -wiadomo, pisałem jak to wygląda.

Jak ustawisz MODUL ON i pierwszy załączy grzanie CAR a sygnał od grzejników przyjdzie jako drugi, albo nastąpi powrót do CO po grzaniu CWU to na grzejniki pójdzie temp. jaką ustawi CAR (grzanie wg algorytmu, którego nie rozumiem). Jak kocioł dostanie żądanie najpierw od grzejników to temp. grzania będzie wg. krzywej jak do tego później dołączy podłogówka(CAR) , to nadal będzie wg krzywej, ale jak w tym czasie zacznie grzać CWU a potem znowu przełączy na CO to tak jak pisałem wyżej, CAR będzie pełnił rolę nadrzędną. Na MODUL ON miałem często niedogrzane pomieszczenia z podłogówką zarządzane przez CAR. Często pracowała sama pompa od podłogówki, kocioł podgrzewał czasem czynnik ale temp. niższą niż nakazywała krzywa, a w tym czasie temp. wewnątrz zamiast być utrzymywana na danym poziomie, to zaczynała spadać. Kompletnie mi się to nie podobało.

Kolega forumowy "mest" miał podobne doświadczenia, mimo że ma tylko podłogówkę.Nie wiem, po co ta funkcja. Zużycie dobowe może trochę mniejsze ale jak dla mnie słaby komfort termiczny.

 

Do DIM masz podłaczony sterownik od grzejników (grupa TA1 na listwie zaciskowej X9), a CAR pełni funkcję sterownika podłogówki, tak?

Jeśli jest "za zimno" na podłogówce (wg wskazań czujki temperatury w CAR), to CAR załącza kocioł i pompę od niskiej temperatury, a jeśli grzejniki potrzebują ciepła, to załączają pompę od wysokiej temperatury i załącza się wtedy kocioł?

TAK

 

Chociaż w instrukcji dla OFF piszą: "Palnik kotła reaguje na sygnał żądania pracy na c.o. wygenerowany przez CAR V2 i zwarcie zacisków żądania pracy na c.o. w kotle", więc chyba samo żadanie od CAR V2 nie wystarczy, bo jeszcze z DIMa musi przyjść żądanie pracy.

Z DIMa przychodzi żądanie tylko od grzejników

 

Trochę już się pogubiłem

W instrukcji do DIMa piszą "Z podłączonym CAR V2 do końcówek odpowiadających Sterownikowi Pokojowemu strefy głównej nie może być podłączone nic innego (żaden sterownik czy mostek).

W takim razie w grupie TA2 nic nie masz wpięte?

Gdzie to pisze? Nic takiego sobie nie przypominam w mojej instrukcji. W TA2 i 3 nic nie mam wpięte. CAR ma być podłączony tylko i wyłącznie do KOTŁA, podłączanie CARa do DIM jest niedopuszczalne, tak pisze w mojej instrukcji. CAR jest zasilany 24V i należy uwzględnić biegunowość przy podłaczaniu, a na zaciskach termostatowych TA1, 2,3 nie ma napięcia (przynajmniej być nie powinno , skoro w instrukcji są opisane jako bezpotencjałowe)

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za błyskawiczną odpowiedź i rozwianie wątpliwości,

Gdzie to pisze? Nic takiego sobie nie przypominam w mojej instrukcji. W TA2 i 3 nic nie mam wpięte.

U mnie o tym piszą w punkcie 3.12 Podłączenia DIM V2 do sterowników pokojowych on/off i CAR V2 lub CAR Universal (chyba, że to jest jeszcze jakaś inna sytuacja).

Myślałem, że do TA2 będę mógł wpiąć moje nieszczęsne sterowanie pętlami podłogówki (jak tylko pobawię się z dorobieniem przekaźników do centralki) i wtedy CAR ustawiłbym AMB na OFF i zarówno sterownik grzejników, jak i podłogówki, uruchamiałby kocioł poprzez odpalenie którejś z pomp w DIM (przynajmniej mam nadzieję, że to by tak zadziałało).

A teraz nie wiem, czy można pogodzić strefy na podłogówce, sterownik do grzejników, DIM i CAR.

@mest chyba nie ma DIMa, więc może sobie wpiąć centralkę od stref podłogówki bezpośrednio do kotła, w miejsce, gdzie my mamy DIMa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Postanowiłem po 5 sezonach eksploatacji pożegnać się z kotłem na ekogroszek i jutro będą mi instalować skrzynkę gazową w płocie. Biorąc po uwagę stosunek ceny do jakości, opinie znajomych itp do ogrzewania wybrałem kocioł Victrix. Do ogrzania mam ok. 120m2 pow. użytkowej. . Dom z poddaszem użytk., ściany 15cm styro, podłoga ok10cm, dach (skosy) to 20cm wełny. Instalacja składa się z grzejników i podłogówki na powrotach z grzejników w niektórych miejscach tj. kuchni, łazienkach, wiatrołapie (tam gdzie kafelki). Czyli wszystko będzie chodzić na jednym obiegu (dwa rozdzielacze). Biorąc po uwagę doświadczenia z kotłem na ekogroszek gdzie tylko w największe mrozy (-20stC) na dom musiałem puszczać temp. 50-55 a ostatniej zimy to najczęściej na dom szło 35-45 st., uznałem, że na takich parametrach kondensat będzie pasował.

 

Stwierdziłem, że póki nie przestudiuję dogłębnie instrukcji od kotła i sterownika (car V2) to nie będę zadawał głupich pytań, ale kilka rzeczy mnie nurtuje, W projekcie domu mam obliczone zapotrzebowanie na moc obliczoną na ok 9kw, biorąc pod uwagę CWU projektant dobrał kocioł o mocy 25kw. I tu jest dylemat. Instalator namawia mnie na Vitrixa 12kW z nieco większym zbiornikiem na wodę tj 160L twierdząc że to wystarczy. Z tego co wyczytałem przekopując się przez wątek jego zaletą jego minimialna moc z jaką może pracować czyli 1,9kW tyle ze w stosunku do 24kW jest to tylko 1kW różnicy. To naprawdę ma takie znaczenie? Tzn można to odczuć w niższych rachunkach za gaz? Trochę się zastanawiam czy na wszelki wypadek nie kupić 24kW ale za to z mniejszym zbiornikiem 100L :)

Drugie pytanie dotyczy przewodu łączącego CAR V2 z kotłem. W instrukcji napisali ze powinien to być dwużyłowy z polaryzacją. Na poddaszu czyli w miejscu gdzie chciałbym zainstalować sterownik mam podprowadzony kabel domofonowy (kilkużyłowy) z którego nie korzystam. Czy na takim przewodzie może działać CAR?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślałem, że do TA2 będę mógł wpiąć moje nieszczęsne sterowanie pętlami podłogówki (jak tylko pobawię się z dorobieniem przekaźników do centralki) i wtedy CAR ustawiłbym AMB na OFF i zarówno sterownik grzejników, jak i podłogówki, uruchamiałby kocioł poprzez odpalenie którejś z pomp w DIM (przynajmniej mam nadzieję, że to by tak zadziałało).

A teraz nie wiem, czy można pogodzić strefy na podłogówce, sterownik do grzejników, DIM i CAR.

jak ustawisz AMB OFF, to kocioł będzie cały czas pracował i wyłączy się dopiero jak temp. powrotu zrówna się z temp. zasilania.

Muszę się zastanowić nad twoim przypadkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Instalator namawia mnie na Vitrixa 12kW z nieco większym zbiornikiem na wodę tj 160L twierdząc że to wystarczy. Z tego co wyczytałem przekopując się przez wątek jego zaletą jego minimialna moc z jaką może pracować czyli 1,9kW tyle ze w stosunku do 24kW jest to tylko 1kW różnicy. To naprawdę ma takie znaczenie? Tzn można to odczuć w niższych rachunkach za gaz? Trochę się zastanawiam czy na wszelki wypadek nie kupić 24kW ale za to z mniejszym zbiornikiem 100L :)

przy twoim zapotrzebowaniu , w okresach przejściowych z temp. dodatnią na zewnątrz, większy VICTRIX będzie zaliczał więcej restartów. Co do różnicy w rachunkach, to trudno będzie się odnieść, trzeba by było porównać oba kotły w tych samych domach i warunkach przez jakiś okres czasu i to uśrednić.

W twoim przypadku VICTRIX 12 i większy zapas wody ciepłej wody , wydaje się rozsądnym rozwiązaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do osób, które zmieniały prędkość (bieg) pompy obiegowej - czy ma on i jaki wpływ na ilość spalanego gazu?

 

U siebie zmieniłem z 3 na 2 -> jest ciszej, około 20W mniej mocy z gniazdka, woda daje radę również z grzejnikami na piętrze, wolniej nagrzewa się zasobnik.

Ale nie potrafię sprawdzić zależności ze zużyciem gazu - za dużo zmiennych.... Ktoś pomoże?

 

edit: na grzejnikach mam zawory termostatyczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.Myślałem, że do TA2 będę mógł wpiąć moje nieszczęsne sterowanie pętlami podłogówki (jak tylko pobawię się z dorobieniem przekaźników do centralki) i wtedy CAR ustawiłbym AMB na OFF i zarówno sterownik grzejników, jak i podłogówki, uruchamiałby kocioł poprzez odpalenie którejś z pomp w DIM (przynajmniej mam nadzieję, że to by tak zadziałało).

A teraz nie wiem, czy można pogodzić strefy na podłogówce, sterownik do grzejników, DIM i CAR..

 

@michal222:

sterowanie pętlami podepnij pod TA2, ale DIM ustaw jako SLAWE (przełącznik S25;3 ON), wtedy płyta nie będzie reagowała na sygnał żądania pracy z płyty kotła. Ustaw tak jak napisałem i spróbuj zrobić kawałkiem kabelka, zworkę na TA2 i zobaczysz czy ruszy grzanie na takim ustawieniu płyty DIM . Aby mieć pewność, że nie poszło z CARa, obniż znacznie temp. żądaną na CAR. Moim zdaniem powinno działać, bo przypomniałem sobie, że ja pod TA2 mam podpięty przekaźnik, który uruchamia układ podłogówki po otrzymaniu sygnału ze sterownika kominka z płaszczem wodnym. W tym samym czasie drugi przekaźnik przerywa komunikację z kotłem robiąc przerwę na obu przewodach podłączonych przy kotle pod zaciski 40 i 41, a to po to żeby kocioł nie uruchamiał się jak kominek pracuje a temp. w pomieszczeniu jeszcze nie jest osiągnięta oraz w takim podłączeniu możliwa jest praca kominka gdy CAR jest w trybie LATO. Trzeci przekaźnik realizuje układ grzejników podpięty pod TA1. W praktyce grzejąc kominkiem mogę decydować na jaki układ puszczam wodę czy na oba jednocześnie bo przekaźniki mają pozycję ON, OFF i AUTO. Info podałem, bo może komuś się przyda, a Ty nie będziesz robić przerwy w komunikacji z kotłem więc nie potrzebujesz przekaźnika. Przestawiając przełącznik w DIM powodujesz, że żądanie pracy idzie zawsze od strony DIMa, tak jak to ma miejsce teraz w przypadku obiegu grzejników

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do osób, które zmieniały prędkość (bieg) pompy obiegowej - czy ma on i jaki wpływ na ilość spalanego gazu?

 

U siebie zmieniłem z 3 na 2 -> jest ciszej, około 20W mniej mocy z gniazdka, woda daje radę również z grzejnikami na piętrze, wolniej nagrzewa się zasobnik.

Nie wpływa. Jedynie co, to jak sam zauważyłeś wolniej nagrzewa się zasobnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@montixe, dziękuję za radę, na pewno sprawdzę ten sposób i dam znać.

Zrobię to za kilka dni, bo na razie sprawdzam, czy po podłączeniu CAR V2 i ustawieniu grzania CWU w dwóch okresach (g. 5:00 - 9:00 i 19:00 - 00:00) będę miał jakieś widoczne oszczędności, jak bez sterownika, kiedy temperatura CWU była utrzymywana 24h na dobę.

Dlatego nie chcę włączać jeszcze grzania CO.

Po 3 dniach nie widzę prakrycznie żadnej różnicy, chociaż wydaje się, że jakaś powinna być, bo w końcu nie jest cały czas podtrzymywana dana temperatura. Chociaż z drugiej strony, jak się woda wychłodzi, to kocioł musi z większą mocą ją podgrzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@michał222

nie zyskasz na gazie a możesz stracić na komforcie. Zależy też jak masz P0 ustawione, na dużej histerezie temp. zasobnika nie zdąży spaść na tyle aby grzanie się załączyło, zależy też czy masz podmieszanie, bo to wystudza zasobnik najbardziej.

Ja kiedyś też tak jak ty kombinowałem, do czasu kiedy miałem urlop, byłem w domu "w czasie niestandardowym" i akurat zabrakło ciepłej wody, kiedy akurat trzeba było spłukać mydlaną pianę z oczu :lol:

Jak masz podmieszanie, to lepiej tu zastosować okna czasowe za pomocą odpowiednich urządzeń.

Czasem może się zdarzyć, że ktoś opróżni zasobnik chwile przed oknem czasowym, w którym nie ma grzania i woda w zasobniku pozostanie zimna, albo ciepła która będzie w zasobniku, jednak zostanie z jakiegoś nagłego powodu pobrana, to w zasobniku będzie zimna tak jak w wodociągu, a wtedy do nagrzania nie będzie 3 czy 10 *C różnicy, tylko 20 albo i więcej w zależności do ilu grzejesz, a wtedy wiadomo, że trzeba znowu więcej energii dostarczyć....... identycznie jak z ogrzewaniem.

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, mam pompę cyrkulacyjną i ona wychładza wodę w układzie, jeśli akurat jest okienko z trybem ekonomicznym.

Idalnie by było mieć możliwość ustawienia dwóch wartości - np 40 stopni "tryb komfort" i 32 stopnie 'tryb ekonomiczny".

W instrukcji CAR V2 jest napisane: Temperatura "ekonomiczna" odpowiada minimalnej temperaturze c.w.u kotła, do którego CAR V2 jest podłączony.

Jednak na kotle nie ma chyba opcji ustawienia minimalnej i jest to po prostu 10 stopni C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Daj pod pompę cyrkulacyjną sterownik dobowy i niech nie kręci. W hipermarketach sa nieraz w dobrych pieniądzach. Ja mam akurat auratona i jestem bardzo zadowolony. Dostalem w gratisie z kotłem. Na kotle mam ustawione przedziały kiedy grzeje się CWU i dokładnie w tych samych czasach chodzi pompka cyrkulacyjna.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie mam taki zwykły sterownik czasowy z "ząbkami" co 15 minut.

Temperatura w trybie komfort jest potrzebna głównie podczas kąpieli, ale w trybie ekonomicznym też przyjemnie byłoby umyć ręce w cieplejszej wodzie, dlatego idealnie byłoby gdyby można było ustawić żądaną temperaturę dla trybu ekonomicznego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Stwierdziłem, że póki nie przestudiuję dogłębnie instrukcji od kotła i sterownika (car V2) to nie będę zadawał głupich pytań, ale kilka rzeczy mnie nurtuje, W projekcie domu mam obliczone zapotrzebowanie na moc obliczoną na ok 9kw, biorąc pod uwagę CWU projektant dobrał kocioł o mocy 25kw. I tu jest dylemat. Instalator namawia mnie na Vitrixa 12kW z nieco większym zbiornikiem na wodę tj 160L twierdząc że to wystarczy. Z tego co wyczytałem przekopując się przez wątek jego zaletą jego minimialna moc z jaką może pracować czyli 1,9kW tyle ze w stosunku do 24kW jest to tylko 1kW różnicy. To naprawdę ma takie znaczenie? Tzn można to odczuć w niższych rachunkach za gaz? Trochę się zastanawiam czy na wszelki wypadek nie kupić 24kW ale za to z mniejszym zbiornikiem 100L :)

 

Do ogrzewania na Twój dom to nawet i 12kW to za dużo. Nie próbuj kupować 24kW im bardziej przewymiarowane urządzenie i cały system tym większe straty i większe rachunki za gaz. jak już musisz mieć centralne to szukaj kotła z jak największą modulacją od jak najniższej wartości. To 1,9 kW w trybie grzania to i tak bardzo często będzie za dużo jak na twój dom. Ja obecnie dom grzeje klimą o mocy max 3,8 kW na dom 100parę m2 i daje radę. Tak też robię w termomodernizacjach budynków przeważnie wyrzucam centralne. Ale w kotłach gazowych siedziałem i kondensaty muszą działać na jak najniższych temperaturach wtedy dużo zyskujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...