Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Immergas Victrix X 2 v.2011-ustawienia,opinie,porady


adam998

Recommended Posts

A czytasz uważnie moje odpowiedzi? Przecież mówiłeś, że masz drugą sondę w DIM, więc co ty gadasz, że trymetrem ustawisz na 2 -39*C a na 1 -35*C. Masz sondę więc teraz trymetrem wybierasz krzywą grzewczą. Weź w instrukcji DIM zobacz jak wyglądają krzywe w danym położeniu trymetra R12 i zobaczysz gdzie są początki każdej krzywej i zrozumiesz dlaczego mówiłem, żeby przełączyć na min.35*C jeśli podłogówka nie chce się wyłączyć w okresach przejściowych. Przecież pisałeś, że kocioł się nie wyłącza, więc napisałem, że jeśli podłogówka się nie wyłącza, to zamiast ciągle kręcić R12 i zmieniać krzywe, możesz zostawić już wybraną krzywą, a zamiast tego podnieść minimalną przełącznikiem S27;9.

Kocioł taktuje, bo: jego moc minimalna jest za duża do potrzeb, nie ma odbioru ciepła, pozamykały się termostaty na grzejnikach oprócz tego w którym masz sterownik itd itp. Podnoszenie t.min nic tu nie zmieni.

Jeśli chcesz popatrzeć jak się zmienia krzywa przy podnoszeniu t.min to masz do tego plik z do liczenia krzywej. Wpisz sobie w tabelkę obok krzywych, swoją krzywą (resztę krzywych możesz wykasować z tabelki dla lepszej przejrzystości) a następnie zmieniaj w drugiej tabelce wartość t.min.zasilania czyli S5, bo S5 to jest to samo co u ciebie t0 lub CH MIN na CAR.

Z tym CWU, to też błądzisz. Jakie to ma znaczenie czy lato czy zima ustawiasz temp.CWU raz i koniec.

Narzekałeś, że długo ci nagrzewa zasobnik, więc powiedziałem abyś spróbował parametr na kotle z histerezą 5*C. Zmiana tych parametrów, nie tylko zmienia histerezę, ale również temperatury jakimi grzany jest zasobnik, a to ma wpływ na czas grzania. Przy większej histerezie grzanie CWU będzie się rzadziej włączać i grzać wyższymi temperaturami czyli szybciej. Sondę w zasobniku umieszczona jest zazwyczaj dość nisko i tam wlatuje zimna woda z sieci a pobór masz z góry zasobnika i u góry w pewnym momencie masz nawet wyższą temp. niż to co masz ustawione na sterowniku. Rozumiesz co chcę powiedzieć? Pomyśl.

Legion? Słyszałeś kiedyś, aby ktoś w Polsce zachorował na legionelle? W zasobniku gdzie woda w ciągu doby wymieniana jest kila razy nie ma szans na bakterie legionelli. Nawet jeśli nawet byś bardzo długo nie korzystał z wody, to co da wygrzanie samego zasobnika? A co z wodą w rurach?

Przepraszam, opiekuje się małym synkiem, wiec jeśli byłem nieprecyzyjny, lub napisałem jakąś głupotę to wybacz.

Mam oczywiście drugą czujkę pogodową.

Faktycznie podłogówką steruje krzywa i bez sensu ją zmieniać trymerem, tylko przełącznik S27;9 i tutaj zrobiłem zmianę z off na on.

Tabelkę z krzywymi przejrzę.

Kwestia cwu

Mój hydraulik podłączył mi zasobnik inaczej niż zaleca Immergas, a konkretnie wejście wody do napełniania kotła RR, zamienił miejscami z powrotem instalacji R. Podobno tak jest lepiej.

I teraz pytanie co w takim przypadku -3, czy -5 stopni lepiej? Nie chce grzać wody bez potrzeby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mój hydraulik podłączył mi zasobnik inaczej niż zaleca Immergas, a konkretnie wejście wody do napełniania kotła RR, zamienił miejscami z powrotem instalacji R. Podobno tak jest lepiej.

I teraz pytanie co w takim przypadku -3, czy -5 stopni lepiej? Nie chce grzać wody bez potrzeby.

To że tak zrobił, to nie ma wpływu na to, o czym ja mówiłem, czyli na zasadę działania zasobnika. Mimo takiego podłączenia zasobnik działa tak jak powinien, czyli: woda z instalacji wlatuje na dół zasobnika wejściem AF, grzanie nagrzewnicy odbywa się podłączeniami MU i RU, a wyjście na krany masz z góry zasobnika AC.

Podsumowując, to o czym napisałeś nie ma wpływu, a czy histereza 3 czy 5, to sam musisz sobie spróbować co będzie odpowiedniejsze. To są indywidualne preferencje. A stwierdzenia, że "nie chcesz grzać wody bez potrzeby" kompletnie nie rozumiem, dla mnie woda ma być dostępna zawsze bo nie wiem kiedy i komu z domowników, będzie potrzebna, a dogrzanie odbywa się dopiero, kiedy nastąpi pobór.

Jeszcze raz ci tłumaczę, ponieważ narzekałeś na długi czas dogrzewania zasobnika, zaproponowałem zmianę programu, ponieważ w każdym z tych programów oprócz innej histerezy, grzanie odbywa się innymi temperaturami.

U mnie mam dostępne 3 nastawy. Dwie z nich, to histereza 3*C w różnej konfiguracji start/stop, w jednej nastawie dogrzewa zazwyczaj temp. 55*C a w w drugiej 74*C, a to ma wpływ na czas grzania i nieznacznie na zużycie gazu.

W jednym z moich pierwszych postów opisałem temperatury i czasy grzanie w zależności od nastaw. Niestety w starszych Victrix'ach nie ma nastawy z histerezą 5*C, więc sam musisz sprawdzić zachowanie i było by miło, gdybyś również podzielił się spostrzeżeniami w tym temacie.

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam wrażenie, że nie bardzo rozumiesz co daje czujka zewnętrzna. A przewody zawsze można poprowadzić. Czujka zewnętrzna tylko ustala temperature czynnika i nie oznacza rezygnacji ze sterownika pokojowego. Ja mam po jednym pokojowym na każdej kondygn

acji i kocioł się wyłacza po osiagnieciu temperatury zadanej. Czujka wyręcza użytkownika i zwalnia z biegania do kotła w przypadku zmian temp. zewnętrznych.

U mnie wczoraj kocioł grzał temp. 27°C, a dzisiaj grzeje 30°C, a ja w tym czasie nic nie zmieniałem, tylko spadła temp. na zewnątrz.

 

No, teraz nareszcie mnie uświadomiłeś. Szkoda, że nie ma czujek zewnętrznych bezprzewodowych bo bym założył. Jeśli jest tak jak piszesz a napewno tak jest, to po założeniu pogodowej nie trzeba w ogóle zachodzić do kotłowni. Pomyślę, gdzie przeprowadzić kabel aby było jak najlepiej. Dziękuję jak zwykle Montixe. Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, teraz nareszcie mnie uświadomiłeś. Szkoda, że nie ma czujek zewnętrznych bezprzewodowych bo bym założył. Jeśli jest tak jak piszesz a napewno tak jest, to po założeniu pogodowej nie trzeba w ogóle zachodzić do kotłowni. Pomyślę, gdzie przeprowadzić kabel aby było jak najlepiej. Dziękuję jak zwykle Montixe. Pozdrawiam serdecznie.

 

ja czujkę zewn. zamontowałem na kominie a kabelek szybem wentylacji prosto do kociołka, działa:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja czujkę zewn. zamontowałem na kominie a kabelek szybem wentylacji prosto do kociołka, działa:D

 

Dobry pomysł ale ja mam kotłownię przy garażu a tylna ściana garażu jest od strony północno wschodniej, gdzie nie zagląda słońce a o to najbardziej chodzi. Ale pomysł bardzo dobry. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montixe, napisz mi jeszcze proszę, czy przy czujce zewnętrznej i sterowniku pokojowym nadal można sterować kotłem na podstawie histerezy czy wtedy już wymagane są krzywe grzewcze. Dziękuję z góry i pozdrawiam.

Kotłem steruje sterownik pokojowy na podstawie histetezy. Natomiast temperatura zasilania instacji jest ustalana na podstawie wybranej krzywej grzewczej. Po podpięciu czujki do zacisków kotła, pokrętłem na kotle, którym teraz ustawiasz temp., będziesz wybierał krzywą grzewczą, bedziesz mial ich kilka do wyboru.

 

ja mam kotłownię przy garażu a tylna ściana garażu jest od strony północno wschodniej, gdzie nie zagląda słońce a o to najbardziej chodzi.

Wiec problem rozwiązany. Idealna ściana dla czujki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czytasz uważnie moje odpowiedzi? Przecież mówiłeś, że masz drugą sondę w DIM, więc co ty gadasz, że trymetrem ustawisz na 2 -39*C a na 1 -35*C. Masz sondę więc teraz trymetrem wybierasz krzywą grzewczą. Weź w instrukcji DIM zobacz jak wyglądają krzywe w danym położeniu trymetra R12 i zobaczysz gdzie są początki każdej krzywej i zrozumiesz dlaczego mówiłem, żeby przełączyć na min.35*C jeśli podłogówka nie chce się wyłączyć w okresach przejściowych. Przecież pisałeś, że kocioł się nie wyłącza, więc napisałem, że jeśli podłogówka się nie wyłącza, to zamiast ciągle kręcić R12 i zmieniać krzywe, możesz zostawić już wybraną krzywą, a zamiast tego podnieść minimalną przełącznikiem S27;9.

Kocioł taktuje, bo: jego moc minimalna jest za duża do potrzeb, nie ma odbioru ciepła, pozamykały się termostaty na grzejnikach oprócz tego w którym masz sterownik itd itp. Podnoszenie t.min nic tu nie zmieni.

Montixe na grzejnikach mam termostaty, ale są maksymalnie otwarte, więc odbiór ciepła jest. Sterownik TYBOX ustawiony jest na 21 stopni i żąda grzania ulokowany jest na holu piętra (...nie w pokojach nie ma 21 stopni, mam oddzielnie termometry w każdym), kocioł taktuje na krzywej 3,4 i offsecie -2, temp. zasilania ustawiona na CAR 25. Zwiększałem tak jak sugerowałeś CHMIN, ale to nic nie dawało. Podłogówka oczywiście stoi nagrzana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montixe na grzejnikach mam termostaty, ale są maksymalnie otwarte, więc odbiór ciepła jest. Sterownik TYBOX ustawiony jest na 21 stopni i żąda grzania ulokowany jest na holu piętra (...nie w pokojach nie ma 21 stopni, mam oddzielnie termometry w każdym), kocioł taktuje na krzywej 3,4 i offsecie -2, temp. zasilania ustawiona na CAR 25. Zwiększałem tak jak sugerowałeś CHMIN, ale to nic nie dawało. Podłogówka oczywiście stoi nagrzana.

No, wraz z twoimi obserwacjami i precyzyjnym opisem sytuacji, zaczynamy dochodzić do sedna sprawy.

Jakiego TYBOXa masz i jak masz ustawione? Leci na histerezie czy na PI? Jeśli na PI, to tak się będzie zachowywał , bo ma taki głupi algorytm, że sprawdza sobie temp. na podstawie ustawionego czasu. Stare TYBOXy też tak robiły, i miały tylko PI bez możliwości zmiany na histerezę. Kiedyś takiego miałem to kocioł np. 15 min. grzał, a 5 min.stał i tak w kółko, a przez to, często miałem niedogrzane pomieszczenia.

Nowy TYBOX, fabrycznie jest ustawiony na PI.

Sprawdź sobie na TYBOX- parametr 2-08 - wybierasz "TOR", parametr zmieni się na 2-11 i wybierasz wartość histerezy , ja używam przy podłogówce najniższej 0,2, czyli jak zadana będzie 22*C, to start masz 21,9*C a stop 22,1*C, przy histerezie 0,4 będzie po 0,2*C w każdą stronę, itd, zawsze wartość po połowie w każdą stronę.

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, wraz z twoimi obserwacjami i precyzyjnym opisem sytuacji, zaczynamy dochodzić do sedna sprawy.

Jakiego TYBOXa masz i jak masz ustawione? Leci na histerezie czy na PI? Jeśli na PI, to tak się będzie zachowywał , bo ma taki głupi algorytm, że sprawdza sobie temp. na podstawie ustawionego czasu. Stare TYBOXy też tak robiły, i miały tylko PI bez możliwości zmiany na histerezę. Kiedyś takiego miałem to kocioł np. 15 min. grzał, a 5 min.stał i tak w kółko, a przez to, często miałem niedogrzane pomieszczenia.

Nowy TYBOX, fabrycznie jest ustawiony na PI.

Sprawdź sobie na TYBOX- parametr 2-08 - wybierasz "TOR", parametr zmieni się na 2-11 i wybierasz wartość histerezy , ja używam przy podłogówce najniższej 0,2, czyli jak zadana będzie 22*C, to start masz 21,9*C a stop 22,1*C, przy histerezie 0,4 będzie po 0,2*C w każdą stronę, itd, zawsze wartość po połowie w każdą stronę.

 

Mam Tybox 137.

Parametr 2-08 miałem ustawiony na TOR, parametr 2-11 ustawiony był na 0,5 * C, ciekawe jak rozbita była temperatura 0,25 w każdą stonę? Teraz pytanie na ile ustawić parametr 2-11? Na 0,4 *C czy 0,2 *C i czy to zlikwiduje problem taktowania? Tybox jest tylko dla grzejników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobry pomysł ale ja mam kotłownię przy garażu a tylna ściana garażu jest od strony północno wschodniej, gdzie nie zagląda słońce a o to najbardziej chodzi. Ale pomysł bardzo dobry. Pozdrawiam.

 

No przecież chodzi o to, aby słońce NIE ZAGLĄDAŁO...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Posiadam kocioł Immergas Victrix 26 2 I i sterownik pokojowy Euroster-2000.

 

Czy ktoś mógłby mi napisać, jakie są optymalne, pod kątem zużycia gazu, ustawienia temperatury CO (regulacja za pomocą pokrętła na kotle) w zależności od temperatury na zewnątrz?

 

W tej chwili mam ustawione ciśnienie na poziomie 1.4 bara, CWU 50 stopni, CO 50 stopni.

 

Czy zużycie na poziomie około 1.6 - 1.7 m3 gazu dziennie przy takich temperaturach, jakie miały miejsce w ostatnim tygodniu to optymalny wynik? Chodzi o piętro w ocieplonym "bliźniaku" - 2 pokoje, kuchnia, łazienka, 3-osobowa rodzina, ok. 56 m2 powierzchni. Temperatura na sterowniku 19,5 stopnia, w łazience ogrzewanie podłogowe, grzejnik aluminiowy i grzejnik ręcznikowy, w pokojach oraz kuchni po jednym grzejniku aluminiowym, na klatce schodowej dwa grzejniki aluminiowe.

 

Z góry dzięki.

 

Pozdrawiam,

Paweł.

Edytowane przez Pawfed
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Na szybko właśnie przestawiłem piec na zimę i nie odpala się trzeba coś jeszcze dodatkowego włączy?

Podłaczony jest do tego auraton 2025trh, ale jest wypięty z pradu ponieważ chce sprobowac przepalic kilka dni bez sterownika pokojowego (tylko mi nie mówcie ze muszę go wypiac z listwy przylaczeniowej pieca).

Czy po przełaczeiu na tryb z letniego na zimowy trzeba resetowac kocioł?

Czy powinno ruszyc samo.

Za wszystkie uwagi dzięki bo szykuje sie walka oraz rozeznanie kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam Tybox 137.

Parametr 2-08 miałem ustawiony na TOR, parametr 2-11 ustawiony był na 0,5 * C, ciekawe jak rozbita była temperatura 0,25 w każdą stonę? Teraz pytanie na ile ustawić parametr 2-11? Na 0,4 *C czy 0,2 *C i czy to zlikwiduje problem taktowania? Tybox jest tylko dla grzejników.

 

W takim razie TYBOX zostaje uniewinniony. Ustaw sobie histerezę jak ci pasuje, to nic nie zmieni. Najprawdopodobniej minimalna moc kotła jest za duża do pojemności samego układu grzejnikowego. Jeszcze co mógłbyś popróbować, to ustawić w DIM pompę od grzejników na minimum. Masz chyba tego DIMa z pompami elektronicznymi, a ja nie pamiętam jak tam było, ale chyba możesz ustawić stałą prędkość na 1 albo na PP1 lub PP2. Dodatkowo, co bardzo mi się podoba w tych nowych Victrixach, masz jeszcze możliwość ustawienia pompy w kotle tak, aby utrzymywała stałą deltę T jaką sobie ustawisz (max chyba jest 15*C) i być może, to wyeliminuje, albo chociaż zminimalizuje taktowanie. Musisz sprawdzić doświadczalnie. Ja nie mam, więc nie sprawdzę jak to w praktyce działa. Nie martw się, w twoim kotle nie ma to wpływu na wydajność pompy na potrzeby CWU, gdzie pompa pracuje u ciebie zawsze na maxa. DeltaT, to różnica temp. między zasilaniem i powrotem i jak te się zrównują, to kocioł się wyłącza. Kup sobie termometr przylgowy i zamontuj na rurze powrotnej ze sprzęgła do kotła i obserwuj temperaturę powrotu. Tak łatwiej i szybciej będziesz mógł zweryfikować, co dają poszczególne zmiany.

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Posiadam kocioł Immergas Victrix 26 2 I i sterownik pokojowy Euroster-2000.

 

Czy ktoś mógłby mi napisać, jakie są optymalne, pod kątem zużycia gazu, ustawienia temperatury CO (regulacja za pomocą pokrętła na kotle) w zależności od temperatury na zewnątrz?

 

.

Nikt Tobie tego nie napisze, bo to zależy od konkretnego domu. Komuś przy obecnych temperaturach możę wystarczyć 40C, ktoś może potrzebować 45C...

Przestaw na 40, jeśli nie dogrzeje, to dodaj kilka stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Na szybko właśnie przestawiłem piec na zimę i nie odpala się trzeba coś jeszcze dodatkowego włączy?

Podłaczony jest do tego auraton 2025trh, ale jest wypięty z pradu ponieważ chce sprobowac przepalic kilka dni bez sterownika pokojowego (tylko mi nie mówcie ze muszę go wypiac z listwy przylaczeniowej pieca).

Czy po przełaczeiu na tryb z letniego na zimowy trzeba resetowac kocioł?

Czy powinno ruszyc samo.

Za wszystkie uwagi dzięki bo szykuje sie walka oraz rozeznanie kotła.

 

skoro masz auratona wpiętego w listwę kotła, to musiałeś usunąć zworkę z tego miejsca, to jak kocioł ma ruszyć? Albo uruchom sterownik, albo wypnij i wstaw zworkę. Kotła nie trzeba resetować przełączając z tryby lato/zima

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W takim razie TYBOX zostaje uniewinniony. Ustaw sobie histerezę jak ci pasuje, to nic nie zmieni. Najprawdopodobniej minimalna moc kotła jest za duża do pojemności samego układu grzejnikowego. Jeszcze co mógłbyś popróbować, to ustawić w DIM pompę od grzejników na minimum. Masz chyba tego DIMa z pompami elektronicznymi, a ja nie pamiętam jak tam było, ale chyba możesz ustawić stałą prędkość na 1 albo na PP1 lub PP2. Dodatkowo, co bardzo mi się podoba w tych nowych Victrixach, masz jeszcze możliwość ustawienia pompy w kotle tak, aby utrzymywała stałą deltę T jaką sobie ustawisz (max chyba jest 15*C) i być może, to wyeliminuje, albo chociaż zminimalizuje taktowanie. Musisz sprawdzić doświadczalnie. Ja nie mam, więc nie sprawdzę jak to w praktyce działa. Nie martw się, w twoim kotle nie ma to wpływu na wydajność pompy na potrzeby CWU, gdzie pompa pracuje u ciebie zawsze na maxa. DeltaT, to różnica temp. między zasilaniem i powrotem i jak te się zrównują, to kocioł się wyłącza. Kup sobie termometr przylgowy i zamontuj na rurze powrotnej ze sprzęgła do kotła i obserwuj temperaturę powrotu. Tak łatwiej i szybciej będziesz mógł zweryfikować, co dają poszczególne zmiany.

 

Pompa w DIM TOP ABT od grzejników jest w pozycji zalecanej czyli PP2 (krzywa przy ciśnieniu proporcjonalnym wyższa), przejdę na PP1(..... niższa), ale to chyba zła droga. Mam także 3 stałe biegi ze zmienną prędkością, ze stałą krzywą.

 

Ostatnio w ramach testu, gdy kocioł taktował na grzejnikach, pogoniłem pompę od grzejników na DIM na III bieg i przestał taktować.

 

Pompa w kotle chodzi w poz. 2, możesz jaśniej na temat utrzymywania stałej delty T.

 

I wiesz co to dziwne bo gdy podstawiałem ostatnio parametry pod Twój kalkulator krzywych, to wyszło mi dla grzejników i żądanej na TYBOX 21,5 takie oto parametry:

 

 

 

obecnie mam 3,4 offset -2 CHMIN 25 (zgodnie z Twoją sugestią "Dla pełnego zakresu ustawionego na kotle - t. min/max 20/66*C i dla temp. pomieszczenia 22*C, krzywa z danych wychodzi 3.5 offset (-2)

ale ze względu na specyfikę grzejników i ich wydajność w okresach przejściowych, ustawiłbym na CAR temp. min. (CH MIN / MINRIS) na 25*C, krzywą 3.4 offset (-2)

):")

tylko gdy podstawiam pod tabelkę, nijak nie wychodzi to co mi napisałeś, czyli wyliczenie: dla t.min/max 20/66*C, dla temp. pomieszczenia 22.

 

Krzywa start.jpg

 

Mnie wychodzi krzywa 3,7 offset -2. Oczywiście nie biorę pod uwagę obecnego sugerowanego ustawienia: krzywa 3,4 offset -2, chciałem tylko pokazać że chyba coś nie tak z kalkulatorem krzywych, albo zwyczajowo się pomyliłeś przy wyliczeniach, spróbuj sam ;)

Krzywa start grzejnik.jpg

Edytowane przez Eszi1980
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro masz auratona wpiętego w listwę kotła, to musiałeś usunąć zworkę z tego miejsca, to jak kocioł ma ruszyć? Albo uruchom sterownik, albo wypnij i wstaw zworkę. Kotła nie trzeba resetować przełączając z tryby lato/zima

Albo zewrzyj przewody które biegną/biegły do sterownika zamiast grzebać w kotle ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt Tobie tego nie napisze, bo to zależy od konkretnego domu. Komuś przy obecnych temperaturach możę wystarczyć 40C, ktoś może potrzebować 45C...

Przestaw na 40, jeśli nie dogrzeje, to dodaj kilka stopni.

 

Dzięki za odpowiedź. Tak zrobię.

 

Pisząc nie dogrzeje masz na myśli nie dogrzeje w jakimś konkretnym czasie czy też w ogóle będzie grzał cały czas i nie będzie w stanie dobić do zadanej temperatury?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...