Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

drena? opaskowy


Gość KasiaA

Recommended Posts

Cześć wszystkim,

Potrzebuję porady w dziedzinie samodzielnego wykonania drenażu opaskowego.

Dom już postawiony, podpiwniczony - wokół glina, wysoki poziom wód.

 

Rozumiem, że jeśli potrzebuję obniżyć poziom wód (a nie tylko odebrać te powierzchniowe),

rury drenarskie koniecznie na poziomie ław (lub nieco niżej).

 

Podstawowe pytania:

- w jakiej odległości od muru? (0,5 metra - metr - więcej?), macie jakieś doświadczenia?

http://muratordom.pl/galeria-artykulu/drenaz-gwarancja-na-sucha-piwnice,3086/2291/10598/

 

- czy między wykopem (np. metr od muru) a murem ma zostać glina, czy nie daj boże!?

Czyli:

1) czemu jedni proponują cały wykop zasypać gruntem przepuszczalnym, a inni radzą by zasypać rodzimym a woda spływac będzie po właściwie wykonanej izolacji poziomej muru?

2) czy odkopanie budynku do ław nie zaszkodzi konstrukcji budynku?

 

Pozdrawiam i licze na Waszą pomoc,

topr

 

Witam kolegę.

 

1. Obniżyć poziomu wód się nie da. Ale chodzi chyba o to, żeby zebrać nadmiar np. po opadach.

2. Piszę "chyba" bo się uczę dopiero i drenaż robimy sami. Porady - wyczytane w internecie, po czym skonsultowane z naszym kierbudem. Nie wszystkie szczegóły teraz pamiętam, ale mam zapisane.

3. Mamy wysoko wodę, ale też możliwość odprowadzenia jej chyba legalnie do rowu gminnego (sami go sobie co roku pogłębiamy i poprawiamy, czasem poprawi coś gmina). Woda poniżej posadowienia ław ale tuż tuż. Dlatego chyba rozsądniej będzie zacząć budowanie drenażu od studzienki rewizyjnej/zbiorczej położonej najniżej, a potem poprowadzenie drenażu "w górę" do studzienki najwyższej. Nasz dom z garażem ma 10 na niecałe 20 metrów. Studzienki będą dwie - w najdalszym rogu budynku i po przekątnej w najbliższym rogu.

4. Jak złapać poziom/spadek: za pomocą poziomicy narysuję ten poziom kredą na ścianie fundamentowej, potem na każde 10 metrów bieżących narysuję co najmniej 5cm spadek. Potem trzeba sporządzić sobie patyczek z wbitym gwoździem (podpatrzone u panów budowlańców jak łapali poziom ław podczas wylewania), celem łapania spadku.

5. Kupić dwie studzienki zbiorcze o wysokości tak 3/4 wysokości wymurowanych fundamentów (żeby po ich zasypaniu nie wystawały za bardzo nad teren) oraz 60m z hakiem rury drenarskiej 8cm (chyba) oraz to coś do owijania (dla mojej gliniastej gleby lepsza podobno kokosowa).

6. Zamówić żwir - ktoś w tym wątku pisał jakiej "grubości.

7. Jako że mam niezasypane fundamenty, a wokół (w odległości około 20-30cm) jeszcze jesienią zaznaczyliśmy rowek do odpływania wody (inaczej fundamenty stały po pierwszy (najniższy) bloczek w wodzie, to tylko nieco poprawimy te rowki, podsypiemy żwirem i będziemy kładli rurę owiniętą w geowłókninę kokosową (nie pamiętam w tej chwili nazwy mam gdzieś zapisane), sprawdzając spadek deseczką z gwoździem.

8. Przysypujemy żwirkiem. Aha, warstwa żwirku pod: minimum 10 cm i nad: to samo.

9. Dylemat: zasypywać gruntem rodzimym (glina) czy piaskiem? Niby przez piasek lepiej wsiąka woda. Ale czy nie zrobimy sobie basenu wokół domu w ten sposób? Może trochę ziemią, a trochę piaskiem.

10. Aha, no i jeszcze ściana przedtem zamalowana dysperbitem, przyklejony styropian (czepialskich proszę nie krzyczeć "no i po co, co ma ocieplać??"), na to folia kubełkowa (kubełkami na zewnątrz chyba).

 

Jak zrobimy ten drenaż, to napiszemy, jak poszło. Planujemy jakoś w kwietniu/maju.

Aha, pytanie, na które nie znam jeszcze odpowiedzi: Ze schematu na stronie chyba castoramy wynika, że od studzienki zbiorczej (tej najniższej) można odprowadzić wodę już zwykłą rurą pcv a nie drenarską. Tak na logikę faktycznie ma to sens, a raczej nie ma sensu robienie drenażu na tym odcinku. Do rowu byłoby to ponad 15 metrów, więc aspekt ekonomiczny ma tu znaczenie. A po drugie w wym miejscu wypada u nas wjazd na działkę, jakoś nie pasuje mi, żeby po rurze drenarskiej jeździły ciężkie sprzęty, szlag ją szybko trafi (będzie dość płytko położona).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 220
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Cześć wszystkim,

Potrzebuję porady w dziedzinie samodzielnego wykonania drenażu opaskowego.

Dom już postawiony, podpiwniczony - wokół glina, wysoki poziom wód.

 

Rozumiem, że jeśli potrzebuję obniżyć poziom wód (a nie tylko odebrać te powierzchniowe),

rury drenarskie koniecznie na poziomie ław (lub nieco niżej).

 

Podstawowe pytania:

- w jakiej odległości od muru? (0,5 metra - metr - więcej?), macie jakieś doświadczenia?

http://muratordom.pl/galeria-artykulu/drenaz-gwarancja-na-sucha-piwnice,3086/2291/10598/

 

- czy między wykopem (np. metr od muru) a murem ma zostać glina, czy nie daj boże!?

Czyli:

1) czemu jedni proponują cały wykop zasypać gruntem przepuszczalnym, a inni radzą by zasypać rodzimym a woda spływac będzie po właściwie wykonanej izolacji poziomej muru?

2) czy odkopanie budynku do ław nie zaszkodzi konstrukcji budynku?

 

Pozdrawiam i licze na Waszą pomoc,

topr

 

Ja zrobiłem tak:

http://img375.imageshack.us/img375/244/img0149mf.jpg

 

http://img145.imageshack.us/img145/5050/img0150on.jpg.

 

jak zdecydowałem się na drenaż to miałem już fundament zasypany. Odkopałem, zrobiłem spadek z piasku z jednego narożnika w dwie strony i zebrałem do sanitarki (oczywiście po cichu). Wrzuciłem na wszystko słomy (niby geowłóknika) a potem około 20 cm żwiru frakcjonowanego (16-32 mm). Później z 30 cm piasku (nie pamietam jakiego) i do góry tego samego piasku troche mieszanego z gruntem rodzimym.

 

Zrobiłem to w maju 2010 r. Lato i jesień (a były deszczowe) wokół domu (i w odległości kilku metrów od niego) było sucho. Roztopy z początku lutego też mi działki nie zalały. Wygląda na to, że drenarka działa.

 

Koszt całkowity to jakieś 800 zł. Najdroższe było kruszywo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piękne dzięki za zdjęcia. Najlepiej "unaoczniają" co i jak. U nas chyba drenaż też będzie przylegał do ławy. Teraz okop wygląda tak:

http://images50.fotosik.pl/636/d92201d16365223em.jpg

 

Niezła zupka.

U mnie wyglądało to tak samo. Co wykopałem i podsuszyłem to mi zalało a nie mogłem czekać w nieskończoność bo musiałem zasypać fundamenty. W końcu się wkurzyłem, pożyczyłem pompę, wypompowałem szlam, podsypałem piaskiem i słomą i jakoś poszło.

Trochę nerwów mnie to kosztowało.

 

Powodzenia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tedasss ta fotka to po opadach jesienią, i tuż po okopaniu dookoła płytkiego odpływu dla wody. Gdy po południu odjeżdżaliśmy, dookoła ław było tylko błotko, zaś zero wody. Ale nerwy owszem, jesienią nie zamalowaliśmy fundamentów właśnie przez tą wodę, bo dolny bloczek był ciągle długo wilgotny po jakichkolwiek opadach, a mało słońca więc nie miał jak wyschnąć. Ławy w folii - serce mniej boli, nawet jeśli nie jest to 100% szczelne ;) Zimą jak mąż zaglądał na działkę, to już tyle wody nigdy nie było, tylko twarde błotko, duża zasługa mrozu na pewno. Ale lekko nie będzie, bo praca w takim błocie do lekkich nie należy...

Dziękujemy wszystkim za wszelkie porady!

Pozdrawiamy!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, po odnalezieniu mojej papierologii z notatkami dot. budowy, zgłaszam poprawkę do swojego elaboratu o wykonaniu drenażu:

Geowłóknina idzie DOOKOŁA żwirku, czyli:

1. Rozłożenie w wykopie geowł.

2. Żwirek min. 10cm.

3. Rura.

4. Żwirek min. 10cm.

5. Zamknięcie "kokona" - pospinanie geowł.

6. Zasypanie.

 

Zastanawiam się nad słomą, jak pisaliście, ale mam glinę i boję się szybkiego zamulenia i zatkania drenażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Witam

Mam kilka pytan odnosnie drenazu.

 

1. Na jakiej wysokosci ma byc rura? U mnie spos lawy jest na wysokosci dna rowu melioracyjnego wiec jesli chce wode odprowadzac grawitacyjnie to powinna byc kilka cm powyzej dna lawy. Czy to wystarczy?

 

2. Jaka odleglosc rury od lawy? Jedni mowia 1m inni 0,5m a kierownik budowy nie wiecej niz 0,5m.

 

3. Jaka gramature geowlokniny zastosowac? Do owiniecia rur polecaja 150g. Czy do owiniecia wykopu rowniez taka sama wystarczy?

 

4. Ile konkretnie musi byc tego zwiru? Ja planuje zrobic to nastepujaco:

szerokosc wykopu 20cm, 5cm zwiru na dno, rura fi100, zasypanie zwirem do 10cm ponad rure, zakrycie geowloknina.

Te wymiary wynikaja z szerokosci geowlokniny. Dla gramatury 150g moge dostac paski o szerokosci 1m. Z drugiej strony im wiejszy wykop tym wiecej zwiru potrzeba. W tym wypadku 0,043m2 * 120m = 5m3).

Czy moze kupic 1m + 0,5m i 1m wylozyc spod i brzegi wykopu a gore przykryc 0,5? Czyli szerokosc wykopu 30cm, 10cm zwiru na dno, rura fi100, zasypanie zwirem do 20cm ponad rure. Ale wtedy wyjdzie 0,112m2 * 120m = 13,5m3 zwiru. Prawie trzykrotnie wiecej. Jest sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
Na jakiej wysokosci ma byc rura? U mnie spos lawy jest na wysokosci dna rowu melioracyjnego wiec jesli chce wode odprowadzac grawitacyjnie to powinna byc kilka cm powyzej dna lawy.

 

Mieliśmy taki sam dylemat. Ale przekonał nas argument przeciw tak głębokiemu umieszczaniu drenażu: może dojść do naruszenia ziemi pod ławą - a to zagraża całemu budynkowi. Oprócz tego ten spadek kilku procentowy to jest minimum, lepiej dać nieco większy, lepiej woda schodzi. Dlatego u nas najwyższa studzienka rewizyjna (ta najdalsza od rowu) wypadnie dość wysoko. Ale mamy fundamenty wyniesione wysoko więc po ich zasypaniu będzie ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Moja rada dla osób robiącytch piwnicę - jeśli stwierdzacie, że potrzebny wam jest drenaż i robicie go jako otokowy to nie żałujcie kilku stówek i zróbcie też pod chudziakiem - ja tego nie zrobiłem, miałem nadzieję, że otokowy wystarczy. Teraz okazało się, że uszkodzili mi izolację pod ścianką działową i zaciąga tam wilgoć. :evil: Gdybym miał pod całym domem choć dwie rury drenarskie w żwirku, który mam pomiędzy ławami problemu by nie było... :(

Teraz muszę nawiercać pustaki ścianki działowej, zalać je betonem a następnie nawiercać raz jeszcze i nasączać dolną warstwę płynem na osuszanie fundamentów. Poza tym w spiżarce wytnę dwa rowki, wygrzebię żwir i ułożę dwa kawałki (po 3mb) rury drenarskiej. Ech te pozorne oszczędności czasu i pieniędzy... :(

 

Witam,

 

co masz na myśli pisząc "drenaż otokowy"? O co chodzi z tym drenażem pod "chudziakiem"? Chodzi ci o drenaż pod posadzką piwnic?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Drenaz wykonany samodzielnie. Wykop na ~30cm gleboki i szeroki. Ulozona geowloknina 1,5m (biala). Podsypka zwirowa frakcja 8-16 ~5cm tak by zakryc dno. Nastepnie polozona rura perforowana owinieta geowloknina (m2 rury wyszedl 3pln+1pln). Nastepnie wszystko obsypane zwirem tak by zaslonic rure czyli do wysokosci ok. 5cm nad rure. Wszystko zamkniete wloknina na zakladke i przysypane.

Drenaz dziala prawidlowo. Przy niskim poziomie woda plynie zwirem, przy wyzszym i po opadach rura.

 

Na ~60m opaski zuzylem ok. 5ton zwiru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam tylko, że aby drenaż był zasadny, należy zapewnić stały odpływ zdrenowanej wody. Co z tego, że zrobimy otok zgodnie ze sztuką, jak ziemia nie odbierze tej wody z rur? Woda będzie tylko tam stała i się kisiła. Dotyczy to zwłaszcza terenów gliniastych. Odprowadzenie wody do sanitarki, jak to ktoś powyżej tutaj zasugerował, jest nielegalne i może pociągnąć sankcje karne w przypadku wykrycia. Ew. można by to odprowadzić do kanalizacji burzowej, jeśli takowa istnieje (a to wielka rzadkość w Polsce, nawet duże metropolie jej nie posiadają). Z reguły odprowadza się ją do różnego rodzaju rozsączalników w postaci studni, poletek rozsączających, oraz do powierzchniowych cieków i zbiorników wodnych (naturalnych oraz sztucznych). Można też stosować systemy zagospodarowania wody opadowej jako rezerwuary zbierające zdrenowaną wodę. Aczkolwiek zaznaczam, że wody tej może być sporo i ze stałym dopływem (w przypadku wysokiego poziomu wód gruntowych), więc tak czy owak należy zapewnić odpowiedniej przepustowości odpływ nadmiarowy ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak poprowadzić rurę drenarską pod chudziakiem w piwnicy ?

1. Czy w najwyższym punkcie jest rura połączona z drenażem otokowym czy też nie i łączę ją dopiero z drenażem na dole ?

2. Czy przekuwam się z rurą przez ławę fundamentową czy też pod ława prowadzę rurę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...