Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Pablomoc, potrzebuje dobrych ustawień do trybu nadzoru, czyli jak piec przekracza zadaną temp.

 

Przeglądam wątek ale nie mogę sie dokopać. A Twoje będą dobre bo grzejesz też tylko CWU i podłogę obecnie bez kaloryferów.

 

praca podtrzymania 16s

przerwa podtrzymania 20 min

wentylator : praca 8 s przerwa 20 min

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam,

do mrozów na PID miałem zużycie ok. 14 kg/dzień

jak przyszły mrozy to wychodziło 30 kg/dzeń

potem zaczełem sie bawić wtrybie ręcznym i tak teraz zostało

obecnie zużycie mam około 14-15 kg,

zgodnie z postami do połowy przymknąłem wemtylator, i na dziś do końca nie jestem przekonany czy to dobra decyzja? może macie z tym jakieś doświadczenia?

 

a co do ustawień ręcznych to teraz mam:

 

zadana co - 50 stopni

zadana cwu - 47 stopni

tygodniówka: pon-piątek -4 w godz. 23-5 oraz 8-13

sobota-niedziela -4 w godz. 23-5

 

praca 10s/90s

wentylator 32 bieg

 

podtrzymanie 6s/18minut

wentylator w podtrzymaniu 40s/10min

 

priorytet pracy - bojler

 

temperatura zadana zaworu - 48stopni

temperatura załączania pomp - 45stopni

 

dziennie na 3 godziny włączona jest curkulacja cwu

 

temperatura podłogowki 25-26 stopni,

 

dom 200m2, dół + łazienka góra podłogówka - utrzymuje tem. 22-23 stopnie

góra pokoje grzejniki - dzieci 22-23 stopnie

 

może jakieś propozycje zmian oszczędnościowych jeszcze widzicie?

 

z góry dzięki za rady ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam pytanie do @nnemoo

Masz na piecu tylko 50*C i jeszcze w niektórych godzinach mu odejmujesz za pomocą tygodniówki 4*C?

Dobrze rozumiem że masz wtedy na piecu 46*C ?

 

 

Jaką masz temperaturę spalin przy ustawieniach ręcznych co podałeś wyżej ?

Jaką masz temp. na zaworach od podłogówki i kaloryferów ?

 

 

Czy temp. którą mamy na swoich piecach, pod godziną - to jest temperatura spalin czy temp. czopucha ?

Edytowane przez julo23
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam pytanie do @nnemoo

Masz na piecu tylko 50*C i jeszcze w niektórych godzinach mu odejmujesz za pomocą tygodniówki 4*C?

Dobrze rozumiem że masz wtedy na piecu 46*C ?

 

 

Jaką masz temperaturę spalin przy ustawieniach ręcznych co podałeś wyżej ?

Jaką masz temp. na zaworach od podłogówki i kaloryferów ?

 

 

Czy temp. którą mamy na swoich piecach, pod godziną - to jest temperatura spalin czy temp. czopucha ?

 

zgadza się - w nocy na piecu mam 46*C,

co do temperatury spalin to nie wiem, bo widać je tylko w PID i często się zmienia,

na zaworze od podłogówki mam około 25*C,

natomiast na grzejnikach głowice termostatyczne ręcznie ustawiane jak jesteśmy w domu na 3 - 3,5

temperatura zadana na zaworze 4d - 48*C

 

dziś spowrotem odsłoniłem w całości wentylator,

i wróciłem znów na PID-a,

ostatni tydzień na ostawieniach ręcznych co podłem powyżej

co + cwu - spalił mi 15kg ekogroszku dziennie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sas multi 23 ,u mnie po wielu ..wielu ustawianich,próbach i czasie spędzonym przy piecu bo przecież instalator to dawno już uciekł i nie ma czasu .... dziekuję tu za pomocne sugestie serwisowi Tech ; pracuje tylko na PID,wentylator ,czopuch otwarty ,spalanie ok .jeden worek 25kg na dwa dni jak ciepło ,jak byly mrozy ok jeden ekogroszku na dzień. powierzchnia 180 m w tym podłoga + 11grzejników,300l cwu,4d, pompa od cwu cały czas chodzi ,gdyż nie ma umnie obiegu kotłowego ( pewnie za małe średnice rur i kolanka w obiegu kotowym) temp co .cw 55C.Myślę założyć dodatkowo pompę na obieg kotłowy i podnieśc temp wtedy do 60C.popół średni ale to juz myślę odpowiedzilny węgiel kupowany w okresie zimy ( spiekający ,wilgotny niby to pieklorz-kaloryczny może jest ale popioł średni,pojedyncze spieki )ustawienia współ . wentylator+5 (0;+7),podawanie +30(+15,+25,+30) granulacja drobna(guba gdy był lepszy węgiel) , i jeszcze jedna sprawa duży ciag kominowy możliwe że za duzy. (palę pierwszy sezon) Myślę ze zużycie w znacznym stopniu zależy w tej kolejności ; węgiel budynk, ustawienia; Pozdrawiam Edytowane przez mariooooo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich w swoim pierwszym poście na forum.

 

Od 3 dni palę w piecu SAS Multi 17 na poniższych ustawieniach :

1. Czas podawania - 15s

2. Przerwa podawania - 40s

3. Praca podtrzymania - 10s

4. Przerwa podtrzymana - 30min

5. Histereza - 3*

 

Temperatura zadana - 50* i w domu jest bardzo ciepło a termostaty w grzejnikach ustawione na 18* i tak jest. Dom jest bardzo dobrze zaizolowany oraz w trakcie wykańczania. Na razie grzeje 5 grzejników, docelowo dojdzie ok 100m2 podłogówki. Za parę dni będę podłączać sterownik ST 280.

 

Za dużo nie przestawiałem przy piecu od ustawień fabrycznych.

Piec działa w trybie automatycznym.

 

Jako, że wielu z Was jest już doświadczonych w tym temacie, chciałem zapytać jakie parametry sugerujecie ustawić na piecu ?

Z góry dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sas multi 23 ,u mnie po wielu ..wielu ustawianich,próbach i czasie spędzonym przy piecu bo przecież instalator to dawno już uciekł i nie ma czasu .... dziekuję tu za pomocne sugestie serwisowi Tech ; pracuje tylko na PID,wentylator ,czopuch otwarty ,spalanie ok .jeden worek 25kg na dwa dni jak ciepło ,jak byly mrozy ok jeden ekogroszku na dzień. powierzchnia 180 m w tym podłoga + 11grzejników,300l cwu,4d, pompa od cwu cały czas chodzi ,gdyż nie ma umnie obiegu kotłowego ( pewnie za małe średnice rur i kolanka w obiegu kotowym) temp co .cw 55C.Myślę założyć dodatkowo pompę na obieg kotłowy i podnieśc temp wtedy do 60C.popół średni ale to juz myślę odpowiedzilny węgiel kupowany w okresie zimy ( spiekający ,wilgotny niby to pieklorz-kaloryczny może jest ale popioł średni,pojedyncze spieki )ustawienia współ . wentylator+5 (0;+7),podawanie +30(+15,+25,+30) granulacja drobna(guba gdy był lepszy węgiel) , i jeszcze jedna sprawa duży ciag kominowy możliwe że za duzy. (palę pierwszy sezon) Myślę ze zużycie w znacznym stopniu zależy w tej kolejności ; węgiel budynk, ustawienia; Pozdrawiam

 

Mam podobnie. Obecnie pali mi około 14kg na dzień - ale dokładnie będę wiedział jak wypale cały podajnik tj. ok. 24-tego lutego.

Masz na maxa współczynnik podawania i dosyć duży wsp. went. Ja mam bliżej minimum tych ustawień.

Zauważyłem że jak włącze tryb pracy pomp na RÓWNOLEGŁE to na bojler idzie tylko ciepła woda z pieca w granicach 40 paru stopni. Więc jak chce sie zagrzać bardziej bojler to trzeba ustawić na PRIORYTET BOJLERA - wtedy puszcza tak do 60*C wodę na zaworze na bojler.

Ja mam póki co 40*C na CWU więc mogę grzać RÓWNOLEGŁYM.

 

 

@ ra__f__al

też mam ten sterownik. Super że będzie z kim porozmawiać.

Chyba najbardziej istotna sprawa którą zmieniłem przy ust. fabrycznych to temp. załączania pomp. Zwiększenie jej do 51*C zmniejszyło mi spalanie.

Jeśli chodzi o nastawy ręczne to nie pomogę bo używam algorytmu PID.

 

Jak macie zainstalowany czujnik temp. spalin ? Ja jutro zrobie zdjęcie.

Wydaje mi sie że bardziej pokazuje u mnie temp. czopucha niż spalin.

Temp. oscyluje u mnie od 50*C do 80*C

Nie wiem czy to nie za mało...

Edytowane przez julo23
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pid ST450 to automat ,w moim przypadku aby działał poprawnie musiał być obieg kotłowy bo był słaby przy 4dzaworze, czyli słabo krążyła woda przez kocioł (może bez 4d było by ok),dlatego też włączyłem pompę CWU na stałe bo inaczej pid wchodził notorycznie w nadzór po przekroczeniu zadanej a nie oscylował jak powinien ,no i trzeba dobrać jeszcze współczynniki proponuje najpierw od wartości 0, w moim przypadku jest duży ciąg kominowy żar wchodził w głąb retorty więc współczynnik podawania dałem( +), wentylator przy PID powinien być odsłonięty z obu stron (czyli płytka otwarta ze śrubkami z tyłu wentylatora zablokowana motylkiem),a także czopuch powinien byc otwarty (chodż próby z pozytywnym skutkiem wykonywałem także na przymkietym 2,3 ząb jednak piec bardziej zarasta, czasami mialem wrażenie że się dusi przy dużym plomieniu jak się rozpalił przy dużym poborze ciepła np duża wanna do napełnienia no i niektórzy ostrzegają przed możliwym czadem ) Wykonywałem także próby bez PID najlepiej wychodzilo na wartościach fabrycznych z korygowanym nadmuchem do 30% ,zamkniętą z tyłu klapką wentylatora ,przymkniętym czopuchem(50%) kocioł palił w miarę dobrze ale wydaje mi się że PID jest lepszy bo automat ,tj stabilny temperaturowo ,stabilna temperatura spalin (komin) czyste spaliny ,prawie niewidoczny jasny dym z komina .temperatura spalin u mnie w różnych warunkach pracy kotła to 42-58C czasami dobija do 80C (na dwustanie skokowo większa temp spalin ).Nie wiem jak PID będzie działał jak naprawdę będzie ciepło (zobaczymy ? )bez odbioru ciepla w lato,może lepiej będzie przejść na dwustan.myślę w lato podgrzewać cwu. Edytowane przez mariooooo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego nie dokońca rozumem czemu miałeś takie problemy z PID przy twojej instalacji. Nie znam się aż tak.

Mogę jedynie wrzucić fotkę mojej instalacji i może porównasz to, bo ja nie potrafię.

Tak samo nie wiem jak z tą dmuchawą. Bo nie mam żadnej przesłony ani regulacji.

Myślę że w lato bedzie sobie dobrze radził, można to sprawdzić włączając tryb letni. Ja na chwile włączyłem i super sobie pykał. Więcej nie chciałem żeby sie podłogówka nie wystudziła.

Dla mnie PID to super rozwiązanie, bo nie ma mnie na codzień przy piecu, zaglądam tylko co parę dni ocenić czy wszystko OK, wysypać popiół i raz na 10 dni wsypać węgla.

Próbowałem ręcznie nastawy wyregulowac ale nie jest to takie proste jak się jest raz dziennie na budowie albo nie ma czasu siedzieć przy piecu. Mam zamiar jedynie wrzucić fotki później ze spalania i kopczyka w czasie pracy i w podtrzymaniu, i może koledzy z forum pomogą mi ustawić nastawy w podtrzymaniu i ew. wprowadzić jakieś zmiany we współczynnikach nawiewu i podawania przy PID.

Zerknij na moją dmuchawę.

Zdjęcie-0002 (2).jpgZdjęcie-0151 (2).jpg

Edytowane przez julo23
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie wróciłem z budowy gdzie dzisiaj włączyłem na piecu PID i wydaje mi się, że jest lepiej niż było na ustawieniach manualnych. W domu cieplutko a opało poszło bardzo mało.

Martwią mnie tylko pojawiające się spieki w popielniku. Nie jest ich dużo, ale są.

Czy to wina złych ustawień czy może nie najlepszego opału ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musisz przyuważyć czy te spieki są z czasu pracy czy z nadzoru. Nadzór trzeba ustawić ręcznie nawet przy PID. Histereza przy PID to chyba 5*C. Jak prtzekroczy o 5 temp. zadaną to przechodzi w te właśnie ust. ręczne które masz tam wprowadzone - może one robią spieki ?

 

Przy PID, czopuch otwarty na oścież, klapka popielnika zamknięta.

A nastawy można zacząć od 0. lub od najniższych na minusie. tj. współ. wentyl. i podawania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PID powinien oscylować w oku zadanej i nie wchodzić w nadzór ( w nadzór wchodzi, gdy kocioł nie ma odbioru ciepła -dlatego w lato może być problem i kocioł będzie wchodził w częsty nadzór)

Wydaje mi się, że delikatne spieki należy tolerować, (jeśli dają się rozgnieść w palcach) zależy to przedewszystkim od jakości węgla, Wentylator wydaję się, że mam taki sam, klapka, o którą mi chodzi jest jej opis na stronie tech na samym dole http://www.techsterowniki.pl/75-poradnik-instalatora w przypadku PID'' Sposób ustawienia klapki wentylatora w kotle z podajnikiem, z PID '' pierwszy rysunek,przy wylocie wentylatora masz klapkę śrubę z nakrętkami (waga) i mały motylek, co blokuje to wszystko, aby było otwarte przy PID.Przy legulacji współczynnikami trzeba wykazć cierpliwość ,zmiany postępują pomału i obserwować efekty .ale wg mnie najlepiej wychodzić z ustawień fabrycznych i delikatnie je korygować i obesrwować ,korygować obserwować .....

Edytowane przez mariooooo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucam moje nastawy dla porównania.

 

 

Temp. zadana na sterowniku pokojowym 20*C. (jest 21*C) sterownik ST-280

 

Temp. zadana CO 60*C (- 5*C pokojówka) czyli obecnie 55*C

 

Temp. zadana zaworu 1 (podłogówka) 30*C (-2*C pokojówka) czyli obecnie 28*C

 

Temp. zadana zaworu 2 (kaloryfery) 15*C (-5*C pokojówka) - specjalnie zaniżona temp. żeby sie zawór całkowicie zamknął, więc OFF

 

 

 

tryb pracy pomp - Priorytet bojlera. (wcześniej grzałem na RÓWNOLEGŁYM ale na bojler puszczał wtedy tylko 40-43*C)

 

współczynnik wentyl. -8 (przedział od -16 do +22)

 

Współczynnik podawania -30 (przedział od -30 do +30)

 

regulator pokojowy: regulator TECH, (jest jeszcze do wyboru :regulator standart. albo wyłączyć)

 

urządzenie regul. pokoj. : Kocioł CO, (można jeszcze zmienić na: pompa CO albo wyłączyć)

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

zawór 1 (podłogowy)

 

kontrola temp. 20sek. (od 20 do 200)

 

czas otwarcia 120 sek. (20 do 250)

 

skok jednost. 10% (1 do 99)

 

minimalne otwarcie 0% (0 do 99)

 

- funkcja pogodówki wyłączona, wg. mnie funkcja chyba bardziej przydatna przy kaloryferach. a do podłogówki można zadać ale minimalne korekty, np. o 2*C przy różnicy temp. na zewnątrz o 10*C. - np. dla 0*C -> 28*C, dla -10*C -> 30*C ale to do przetestowania jak się już będzie mieszkać.

 

- ochrona powrotu włączona na 26*C (obecnie temp. powrotu oscyluje 31-32*C) - choć nie wiem dokładnie z którego czujnika to bierze.

 

- czujniki dodatkowe : z głównego (do wyboru jest jeszcze opcja : z własnego)

 

- załączenia pompy: POWYŻEJ PROGU , temp. załączenia pomp CO 48*C, (mozna jeszcze ustawić - ZAWSZE, NIGDY)

 

- urządzenie regul. pokoj. :

 

i tu znowu to samo co w menu główny czyli:

 

regulator pokojowy: regulator TECH, (jest jeszcze do wyboru :regulator standart. albo wyłączyć)

 

urządzenie regul. pokoj. : Kocioł CO, (można jeszcze zmienić na: pompa CO albo wyłączyć)

 

- obniżenie pokojówki 2*C (dotyczy zaworu 1) czyli 30-2=28*C przy obecnym dogrzaniu pomieszczenia i funkcji pogodówki wyłączonej.

 

- zmiana zadanej zaworu 1*C (nie mam pojęcia ile tu ustawić) podejrzewam że to tolerancja do 1*C, jeśli jest zadana na zaworze 28*C to jak jest 27*C to nie reaguje i pozostawia to jak jest... chyba... (zakres od 0 do 20)

 

- różnica temp. pomieszczenia 1*C, (zakres od 0 do 5) tego tez za bardzo nie rozumiem

 

 

 

ZAWÓR 2 - kaloryfery obecnie wyłączone ale wszystko podobnie jak w zaworze 1. z wyjątkiem temp.

 

 

 

temp. załączenia pomp 51*C (od 20 do 55*C)

 

Histereza CWU 2*C

 

pompa cyrkulacyjna - wyłączona

 

pompa podłogowa włączona

 

nadmuch tryb auto.

 

podajnik tryb auto.

 

Tryb nadzoru: praca podajnika 14sek, przerwa 30min, praca wentylatora 14sek, przerwa 18min, 33% nadmuch

 

Tryb PID: WŁĄCZONY

 

 

 

Przy takich ustawieniach mam powrót ok. 32*C, zawór podłogi sterowany automatycznie ale z tego co widzę otwarty na 43% i na zaworze 28-29*C

Jak dogrzewa bojler to oczywiście powrót jest wtedy cieplejszy.

 

 

 

Obecnie 100-110m2 podłogi ogrzewa 180m2 domu i po części garaż 50m2. bo mam drzwi pootwierane lub wcale ich brak :)

 

Spalanie jakby kogoś interesowało to obecnie coś koło 14kg-15kg na dobę. dokładnie wylicze jak skonczy sie podajnik.

 

Mile widziane komentarze

Edytowane przez julo23
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich...

 

Moje obecne ustawienia - Piec Sas Multi 17KW ze sterownikiem st450 zPID:

 

Praca w trybie ręcznym.

Tryb pracy pomp: równolegle

Temperatura załączenia pomp: 51*C

Czopuch: ustawiony na 2 (4 całkowicie otwarty)

Temperatura zadana: 45*C

Tygodniówka: między 19 a 21 +10*C

Podłogówka: 28*C

 

Nastawy podczas pracy:

 

Podawanie: 10sek

Przerwa podawania: 70sek

Wentylator 30bieg

 

Praca w podtrzymaniu:

Podawanie:20sek

Przerwa:20min

 

Wentylator w podtrzymaniu:

15 sek co 8 min.

 

Czas w podtrzymaniu około ~45min

 

Zasypałem podajnik ~120kg 10.02

Kolejne zasypanie 20.02 czyli 10dni na jednym podajniku.

Średnie spalanie ~12kg na dobę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego, ja się martwie że mam temp. zadaną niską ale Ty to już "dowaliłeś do pieca" po całości.

45*C ? odważny jesteś. Ciekawe co na to producent kotła.

Nie znam sie na tym ale to trochę jakby na 5 biegu pod górkę jechać bez redukcji z grającymi zaworami.

 

Wychodzę z założenia, że jeśli producent pieca dopuszcza temperaturę minimalną 45*C to czemu miałbym jej nie stosować?

 

Może wypowie się ktoś, kto jest ma wiedzę na temat, czy takie podejście jest prawidłowe?

 

To, że mam temperaturę zadaną na 45*C nie oznacza, że piec chodzi ciągle na takiej temperaturze. Z uwagi, że temperatura załączenia pomp wynosi 51*C pozwala to na utrzymywanie temperatury na piecu w potrzymaniu w okolicy 49-50*C.

Edytowane przez Piotrek_ZMC
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym że "trzymanie" pieca jaknajdłużej w podtrzymaniu chyba też niekoniecznie jest dobre.

Właśnie z tego co czytam forum to właśnie dąży się aby krótko był w podtrzymaniu i przekraczał zadaną temp. tylko w skrajnych przypadkach lub zmianach w odbiorze ciepła zanim mu się wszystko wyrówna i ustabilizuje. Oscylowanie wokół zadanej i trzymanie tej. temp. chyba jest najłaściwsze.

Tak jak to robi sterowanie na algorytmie PID.

No ale ja się nie znam, powtarzam jedynie to co z forum poczytałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...