Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wentylacja.


Recommended Posts

Witajcie.

 

Potrzebuje porady związanej z prawidłowym ciągiem wentylacyjnym.

Mianowicie mieszkam w domu który posiada piwnicę i trzy kondygnacje mieszkalne.

W dwóch przeciwległych miejscach w domu są ciągi wentylacyjne zaczynające się w piwnicy a kończące wymurowanym,

ocieplonym styropianem 5cmm kominem wystającym 80cm powyżej kalenicy. Komin ma czapkę, czyli wylot nie jest ku górze,

tylko na boki. Ostatnio czytając posty związane z nawiewnikami, wentylacja grawitacyjną, obrzędem gromnicznym, itp.,

postanowiłem posprawdzać u siebie jak działa wentylacja grawitacyjna. Mieszkam na ostatniej kondygnacji i mam zastrzeżenia

do jednego kanału wentylacyjnego. Mianowicie pomimo zastosowanych nawiewników w pokojach i kuchni, w jednym ciągu, kratce, albo bardzo słabo "ciągnie", albo wdmuchuje !!! Zrobiłem mały rekonesans po piętrach i co sie okazało, kanał ten zaczyna się w piwnicy i tam właśnie jest pierwszy wlot. Drugi jest powyżej na parterze. Pierwsze piętro nie jest podłączone do tego ciągu. Dopiero u mnie jest wlot. Reasumując z kanału korzysta piwnica, parter i drugie piętro.

 

Czy wykorzystanie ciągu przez piwnicę i parter może powodować zakłócenia w funkcjonowaniu wentylacji na moim ostatnim piętrze ?

Czy wymurowanie sobie, np. podczas remontu osobnego kanału tylko z mojego piętra poprawi ciąg ??

 

Pozdrawiam.

Rafał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że taki sposób podpięcia pomieszczeń do jednego kanału, spowoduje zakłócenie, ograniczenie lub odwrócenie ciągu.

Tak robiono w starszych budynkach wielorodzinnych oraz blokach z lat 70 -tych. Dopuszczano wtedy podłączenie pomieszczeń, do jednego kanału, co drugie piętro.

W twoim wypadku dostawienie dodatkowego komina, (pomijając nie małe koszty postawienia) może pomóc lub nie.

Jeżeli jest to ostatnie piętro, to zwykle taki kanał jest za krótki i przy wietrze z reguły wystąpi w nim odwrotny ciąg.

Chociaż czasami się uda i jest dobry ciąg nawet w krótkim kominie ale to się rzadko zdarza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź.

 

Co do konstrukcji to wygląda to tak.

Do jest płaski, to znaczy nachylenie jest 9%, Dach jest na konstrukcji drewanianej, z pełnym deskowaniem pokryty blachą ruukki classic.

Kominy są murowane z pełnej cegły i ocieplone styropianem 5cm. Na górzy czapka zbrojona, szalowana, betonowa, ujścia ciągów poziome na boki.

Wysokość kominów 130cm powyżej kalenicy. Całkowita odległość kratek wentylacyjnych od ujścia na kominie to 210cm.

Po odcięciu od ciągu niższych kondygnacji ciąg sie zaóważalnie poprawił. Kulki styropianowe zasysa do góry :)

 

Prosze jeszcze o podpowiedź, w razie sytuacji gdybym chciał zmniejszych poziom wymiany powietrza - jak przyjda mrozy -20, to lepiej ograniczać ciąg żaluzjami na kratkach wyciągowych czy zmniejszać na nawiewnikach okiennych ?

 

Pozdrawiam.

rafał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niewiele tego komina, jakby to było chociaż 3 - 4 m (przekrój komina też jest ważny) to może by było dobrze.

Dużo też zależy od tego, czy w najbliższej okolicy nie ma niesprzyjających warunków np.: wyższych budynków, drzew. Możliwe jest wtedy, powstawanie tzw. opadających wiatrów i nawiewania powietrza do kominów.

 

Jaki jest przekrój tego kanału wentylacyjnego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przekrój też nie za duży, jak na komin murowany, w wielokondygnacyjnym domu.

Ja bym tutaj spróbował polepszyć ciąg w kanale, zakładając nasadę obrotową np.: turbowent, spiromatic, lub innego producenta. Trzeba by było zamurować kratki boczne i wybić otwór 15x15 przez czapkę. Nasadę należy dobrać do kanału, w tym wypadku fi 150 wystarczy.

 

Jest tylko ważna zasada, jeżeli ciąg wsteczny występuje stale w kominie. Nawet kiedy nie ma wiatru, to nasada obrotowa napędzana tylko przez wiatr nie wystarczy. W takich przypadkach lepsza będzie nasada, napędzana wiatrem i silnikiem na prąd stały. Tylko, że są one dość kosztowne np.: turbowent hybrydowy kupisz za ok. 750 zł a turbowent na sam wiatr za ok 250 zł. Najlepiej jak nasada, jest w całości wykonana z blachy chromoniklowej ale wtedy jej cena jest odpowiednio większa.

Można również, przedłużyć komin rurą o np.: 1 metr i na nią dopiero założyć nasadę.

 

Spróbuj dogadać się z sąsiadem z parteru i koszty zakupu podzielić po połowie. Bo skoro u Ciebie w tym kanale brakuje ciągu, to u sąsiada jest tak samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...