Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

POMPA CIEPŁA - zużycie prądu


Gość Gosc***

Recommended Posts

Ja moge maksymalna liczbe zalaczen ustawic na 3 zalaczenia /godzine i nizej nie zejde bo nie da sie ale nie uwazam zeby to byl blad lub celowe dzialanie na niekorzysc klienta.

W mojej PCi tak podobno jest zeby pompa mogla sie zalaczyc w kazdej chwili w trybie ochrony antyzamrozeniowej.

Mam gwarancje na 5 lat (jeszcze ponad 1,5 roku) i nie wierze zeby nagle cos sie mialo zlego dziac z powodu ustawienia liczby zalaczen na godzine.

Zapewne zalaczanie co kwadrans na kilka minut skraca zywotnosc sprezarki ale co to ma wspolnego z ustawieniem minimalnej liczby owych zalaczen?

Ja do tej pory mam 6 930 zalaczen i 6 343 godzin pracy PCi w tym 5 620 godzin na ogrzewanie i 695 godzin na ciepla wode uzytkowa.

Kiedys, jeszcze na poczatku "zabawy" w PCi dzwonilem do Vaillanta i dowiadywalem sie czy taka czestotliwosc (3 x godzine) nie jest niebezpieczna dla sprezarki. Podobno tak sa projektowane zeby bez problemu jak naj dluzej pracowala.

Liczba ta nie oznacza ze PCi zalacza sie dokladnie tyle razy na godzine ale to, ze nie moze zalaczac sie czesciej.

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Moja pompa włącza się jakieś 2-3 razy w ciągu doby. Start o 22.10, wyłączenie o 6.10. Czasem na godzinę po 13.00. Ostatnie dni zużycie wyniosło między 28 a 30 kWh - w tym c.o. i i c.u.w.

 

A widzisz:). Jeszcze miesiąc temu miałeś 54 kWh/dobę (przy ok. 0*C na zewnątrz) i zimno w domu. Czy teraz masz ciepło i jesteś zadowolony?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adiqq - też w pierwszej chwili tak pomyślałem, ale czy aby nie jest tak, że sa różne typy sprężarek i jedne lubią się raz załączyć i pracować 5h a inne po godzince pracy sobie "stygną" ale wolą więcej startów?

 

Chyba malo jest urzadzen mechanicznych ktore wola rozruch niz stala prace. To jest tak jak z samochodem - przy rozruchu zimny silnik jest duzo bardziej narazony na zuzycie - nie pracuje w odpowiedniej temperaturze i przez pierwsze ulamki sekund nie jest smarowany jak trzeba. W wiekszosci pomp ciepla siedza identyczne sprezarki (spiralne). Roznia sie parametrami pracy ale zasada dzialania wszystkich jest identyczna. Ja nie jestem na tyle kumaty w zakresie chlodnictwa zeby to wyjasnic - sa tu madrzejsi odemnie, niech oni wyjasnia co moze cierpiec przy starcie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzanie od 22 do 7 rano non stop to chyba przesada gdy na zewnątrz jest 0 stopni. Przy -15 to rozumiem.

 

Przeciez to wszystko zalezy od pompy i zapotrzebowania domu na energie. Ja grzeje od 22-6 praktycznie przez caly sezon. Pompa 8,6kW, zapotrzebowanie domu razem z CWU wychodzi tyle samo. Liczone dla -20stC. W domu +22stC. Czyli przy +1stC pompa powinna chodzic przez polowe doby, czyli 12h. A 22-6 to tylko 8h :) Potem 13-15 to kolejne dwie. Nadal wiec brakuje 2h pracy zeby dogrzac dom - czyli u mnie przy +1stC i tak pompa wychodzi na 2h w droga taryfe. I tak to mniejwiecej u mnie wychodzi:

 

2013-01-24: 32.79 kWh (tania: 22.59 kWh, droga: 9.92 kWh), temp: -3.90°C

2013-01-25: 33.00 kWh (tania: 22.77 kWh, droga: 9.94 kWh), temp: -5.58°C

2013-01-26: 33.31 kWh (tania: 22.69 kWh, droga: 10.34 kWh), temp: -6.58°C

2013-01-27: 30.18 kWh (tania: 23.21 kWh, droga: 6.76 kWh), temp: -6.24°C

2013-01-28: 27.73 kWh (tania: 24.47 kWh, droga: 2.97 kWh), temp: -2.21°C

2013-01-29: 31.85 kWh (tania: 23.06 kWh, droga: 8.49 kWh), temp: 1.07°C

2013-01-30: 29.15 kWh (tania: 23.41 kWh, droga: 5.46 kWh), temp: 4.19°C

2013-01-31: 27.81 kWh (tania: 21.99 kWh, droga: 5.54 kWh), temp: 4.98°C

2013-02-01: 26.31 kWh (tania: 21.21 kWh, droga: 4.75 kWh), temp: 4.24°C

2013-02-02: 31.46 kWh (tania: 20.72 kWh, droga: 7.56 kWh), temp: 3.53°C

2013-02-03: 30.62 kWh (tania: 23.01 kWh, droga: 7.26 kWh), temp: -0.34°C

Edytowane przez Daga&Adam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację! Okazało się że ja mam pompę przewymierowaną. Przy inwestycji o tym nie wiedziałem, teraz mam z czego postawić co miesiąc butelczynę.

 

Ja tez bym troche teraz przewymiarowal. Z drugiej strony dzieki temu wystarczylo mi troche mniejsze DZ no i sama pompa tez ~2,5-3k pln tansza. Wiec zwrot dopiero za kilka lat.. A dzieki nizszej mocy pompa pracuje dluzej i ma minimum start-stopow (2-3-4 na dobe :) Takze w sumie "wlal-wylal". Ty zaplaciles wiecej ale placisz eksploatacyjnie mniej. Ja zaplacilem mniej ale teraz uzupelniam straty "na raty" placac troszke wiecej za prad ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty zaplaciles wiecej ale placisz eksploatacyjnie mniej. Ja zaplacilem mniej ale teraz uzupelniam straty "na raty" placac troszke wiecej za prad ;)

Niekoniecznie musi tak być. Może być tak: mniejsza moc pompy = mniejsze zużycie energii = mniejsze opłaty za prąd choć dłuższy czas pracy pompy. Generalnie ciekawe zagadnienie optymalizacyjne z wieloma warunkami i jedną funkcją celu: minimalizacja kosztu po np. 10 latach eksploatacji :yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkość DZ praktycznie nie ma nic wspólnego z mocą pompy. DZ dobierane powinno być w oparciu o zapotrzebowanie domu na ciepełko.

 

Nie wiem skąd masz te informacje? :) DZ dobierasz ściśle do mocy chłodniczej pompy - bo taką moc pompa musi "zgubić" w ziemi. Im mocniejsza pompa tym większa moc chłodnicza, czyli konieczne większe DZ. Z takim samym DZ pompa o wyższej mocy będzie pracować z gorszym COPem (bo temperatury DZ będa niższe).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkość DZ praktycznie nie ma nic wspólnego z mocą pompy. DZ dobierane powinno być w oparciu o zapotrzebowanie domu na ciepełko.

Za małe DZ (przy zamianie na większa PC) przy tym samym domu, tym samym zapotrzebowaniu na kWh/rok skutkuje pracą większej pompy z niższym COP. Spada temperatura DZ.

Jak kto chce przewymiarować PC to dlaczego niektórzy tutaj upierają się że wielkość dolnego źródła to bez znaczenia bo "dom potrzebuje tyle samo".

Z drugiej strony jeśli ma być ten niższy COP w tańszym prądzie to na pewno akcja jest na plus.

 

Moim zdaniem, jeśli PC ma dobrze pracować to przewymiarowana musi mieć adekwatne do swojej mocy chłodniczej większe DZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem skąd masz te informacje? :) DZ dobierasz ściśle do mocy chłodniczej pompy - bo taką moc pompa musi "zgubić" w ziemi. Im mocniejsza pompa tym większa moc chłodnicza, czyli konieczne większe DZ. Z takim samym DZ pompa o wyższej mocy będzie pracować z gorszym COPem (bo temperatury DZ będa niższe).

 

Większa moc chłodnicza ale krótszy czas pracy i na jedno wyjdzie. Moim zdaniem plusfoto ma rację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większa moc chłodnicza ale krótszy czas pracy i na jedno wyjdzie. Moim zdaniem plusfoto ma rację.

 

DZ powinno byc scisle dobrane do mocy chlodniczej pompy i z tym nikt nie moze polemizowac bo to fakt ;) Moze dzialac na tym samym DZ ale bedzie dzialac z gorsza sprawnoscia. Tak naprawde moce naszych DZtow sa blizej nieokreslone bo mamy rozne grunty. Dlatego u jednego 200mb moze dzialac jak 400mb u drugiego :) Jednak jezeli ktos chce do tego podejsc *profesjonalnie* to moim zdaniem zawsze DZ bedzie liczyl do mocy chlodniczej pompy i przy przewymiarowaniu powinien lekko przewymiarowac rowniez DZ. Inaczej rzeczywiscie pompa moze chodzic krocej ale z gorszym COPem - przez co zuzycie pradu moze byc w obu pompach identyczne, a jezeli tak - to po co przeplacac za mocniejsza pompe ;-)

 

Trzebaby zrobic badania na dwoch pompach w tym samym domu i na tym samym DZ, inaczej sobie bedziemy tylko gdybac :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie też nastąpiła pewna stabilizacja pompy , od 01 .02 do dzisiaj zużycie 96kwh , na dobę od 13 -23kwh , chyba pomogło dokończenie sufitów,

założenie parapetów , ale jeszcze nie mam porządnych drzwi wejściowych. W domu temp.20* , krzywą zmniejszałam kilka razy w ciągu 1,5 miesiąca

teraz krzywa ustawiona na 1,5 i wreszcie jest lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekam na odpowiedź rwxw na ten temat, bo zwiększył moc PC nie zmieniając DZ. Ciekawe jakie ma obserwacje.

Moje dz jest tak przewymiarowane, że nic go nie ruszyło i teraz wciąż mam 2.6/-0.7. Ruszyło za to gz, które zaczęło pracować na ewidentnie wyższych temperaturach, bo moje gz niestety nie jest wykonane pod pompę. Było to szczególnie widać jesienią, gdzie moc pc była wyższa niż jest teraz.

Gdyby moje dz nie było takie duże, to jego temperatury na pewno by nieco spadły.

Edytowane przez rwxw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam za niskie temperatry DZ: po 6 godzinach pracy -0,5/-2,9. Pompka DZ pracuje na najwyższym 3 biegu i zmiana na niższe biegi powieksza deltęT DZ.

Zakładając, że filtry mam czyste to pytania moje są następujące:

- co może być przyczyną tak niskich parametrów DZ ?

- czy powiększenie DZ o jedną dodatkową pętlę polepszy parametry w przyszłym sezonie grzewczym (obecny do najzimniejszych nie należy)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby moje dz nie było takie duże, to jego temperatury na pewno by nieco spadły.

 

Słowo nieco chyba jest najwłaściwsze. Myślę, że należy to tłumaczyć szybkością wychładzania DZ w krótszym czasie. DZ nie jest w stanie dostarczać odpowiedniej ilości energii w krótszym czasie. Dziać się to będzie zapewne w bliskiej okolicy kolektora i podczas postoju szybko się wyrówna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...