Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

POMPA CIEPŁA - zużycie prądu


Gość Gosc***

Recommended Posts

Dlatego zbiornik płaszczowy jest najlepszy z możliwie dużą objętością wody grzewczej, oczywiście nie mówimy tu o zbiorniku z wlotem od góry i wylotem na dole.

Czy aby na pewno?

Gdzie jest punkt graniczny między objętością zładu a opłacalnym (wysokim) COP?

 

Dlaczego wszystkie zasobniki dedykowane, jak i te wbudowane (modele All In One) posiadają zasobniki o niewielkie powierzchni wymiany z wężownicami?

 

Panasonic - 200 l, 1,4 m2

Mitsubishi - 200l, 1,35 m2

Fujitsu - 190l, 0,71 m2

 

Gdyby zbiorniki dwu płaszczowe były gwarantem wysokiego COP, to producenci pomp mieli by takie zbiorniki w ofercie.

Tymczasem takich zbiorników nie oferuje nikt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 13,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

witam

wydaje mi się ,że co jak co -ale COP to ma związek ze zużyciem energii.

To, że ktoś ma mało kWh za CO lub CWU - może świadczyć o tym ,że :

a) mało zużywa energii , bo lubi 18 st w domu i bierze prysznic raz w tyg

b) ma super dobrany sprzęt i świetnie wykonaną chałupę

 

Dlatego to jest ważne dla zużycia energii (moim zdaniem i nie tylko)

czołem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

wydaje mi się ,że co jak co -ale COP to ma związek ze zużyciem energii.

To, że ktoś ma mało kWh za CO lub CWU - może świadczyć o tym ,że :

a) mało zużywa energii , bo lubi 18 st w domu i bierze prysznic raz w tyg

b) ma super dobrany sprzęt i świetnie wykonaną chałupę

 

Dlatego to jest ważne dla zużycia energii (moim zdaniem i nie tylko)

czołem

 

Przewymiarowanie też często wpływa na pobór kwh.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

proszę o radę ,jaki będzie optymalny profil sterowania mojej PC.

Przypomnę tylko , że (niestety) mam 90% grzejników .Na szczęście ,kiedy budowałem 9 lat temu chałupę , zażyczyłem sobie większe grzejniki na 50st.

Mam T-capa 3F 9kW i jeszcze G11 w Tauronie (już się przekonałem ,że muszę przejść na G12W). Nie mam reku.

 

Myślę o trzech wariantach pracy CO od pon do pt:

 

1.włączam rano wg potrzeb i wyłączam przed snem

 

-wady :Długo uzupełnia straty po nocy , przy dwóch taryfach od pon do pt wychodzi drożej, gorszy komfort -rano może być chłodniej

-zalety : lepszy COP bo w dzień z natury są wyższe temp ,PC pracuje tylko np 10-13 h (nie zużywa się mechanika)

 

2.PC pracuje 24H , z profilowaniem t CO

 

-wady :gorsze COP-y w nocy , większe zużycie PC (będzie dłużej pracowała z mniejszą mocą-tylko na uzupełnianie strat na bieżąco ), hałas w nocy (ostatnio lekko słyszałem w sypialni PC-częstotliwość przy odszranianiu miała 85) , jakieś tam straty przy wietrzeniu (jeśli jest na zewnątrz zimno-a w domu ciepło , to wymiana zachodzi szybko)

-zalety :lepszy komfort , może być generalnie taniej

 

3.włączam CO od 4 do 6 na max temp , 9-13 z termostatu ,13-15 max t CO,15-22 z termostatu ,22-24 na max t CO

 

-wady i zalety wymieszane w w/w

 

 

Skłaniam się do nr 3 , czy możecie coś doradzić ?

 

poszukujący optymalnego rozwiązania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

proszę o radę ,jaki będzie optymalny profil sterowania mojej PC.

Przypomnę tylko , że (niestety) mam 90% grzejników .Na szczęście ,kiedy budowałem 9 lat temu chałupę , zażyczyłem sobie większe grzejniki na 50st.

Mam T-capa 3F 9kW i jeszcze G11 w Tauronie (już się przekonałem ,że muszę przejść na G12W). Nie mam reku.

 

1. Przejdź na prąd twutaryfowy;

2. zakup porządny bezprzewodowy termostat;

3. znajdź dla niego najlepszą lokalizację - z dala od czynników mających wpływ na nagłe skoki temp, czyli okien, nawiewów, kominków, czy innych źródeł ciepła;

4. Ustaw sobie temp podbicia temp zgodnie z godzinami taniej taryfy - ponieważ masz grzejniki, aby zachować komfort ta temp nie może być dużo wyższa niż temp obniżenia - myślę, że wraz z histerezą nie powinno to przekraczać 1st, no góra 1,5st

 

Tym sposobem Twój układ sterowania będzie samoistnie dążył do jak największego wykorzystania taniej taryfy, ale nie kosztem komfortu. Oczywiście liczba załączeń będzie większa niż gdybyś miał podłogówkę, ale i tak wyjdzie to dużo lepiej niż pompa puszczona samopas na pogodówce - wierz mi, bo sam to testowałem po zakupie pompy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Przejdź na prąd twutaryfowy;

2. zakup porządny bezprzewodowy termostat;

3. znajdź dla niego najlepszą lokalizację - z dala od czynników mających wpływ na nagłe skoki temp, czyli okien, nawiewów, kominków, czy innych źródeł ciepła;

4. Ustaw sobie temp podbicia temp zgodnie z godzinami taniej taryfy - ponieważ masz grzejniki, aby zachować komfort ta temp nie może być dużo wyższa niż temp obniżenia - myślę, że wraz z histerezą nie powinno to przekraczać 1st, no góra 1,5st

 

Tym sposobem Twój układ sterowania będzie samoistnie dążył do jak największego wykorzystania taniej taryfy, ale nie kosztem komfortu. Oczywiście liczba załączeń będzie większa niż gdybyś miał podłogówkę, ale i tak wyjdzie to dużo lepiej niż pompa puszczona samopas na pogodówce - wierz mi, bo sam to testowałem po zakupie pompy.

 

witaj

ad.1-dzisiaj przeszedłem na G12W - w czwartek mają zmieniać licznik

ad.2-mam taki jak Twój Euroster

ad.3-lokalizacja jest ok

ad.4-histereza w termostacie 0,5 , a t PC się bawię -testuję krzywkę 46-51.

 

Tak jak już pisałem ,mam kilka wariantów działania-może być jeszcze tak , że termostat będzie utrzymywał temp w nocy (19) i do południa (21). Natomiast po np 16 PC będzie działać na w trybie praktycznie on , tj na eurosterze ustawię np 24 st /na PC 45-46 .Chałupa będzie już w miarę nagrzana , głowice termostatyczne będą regulować temp w pomieszczeniach w zależności od indywidualnych potrzeb .

Zobaczymy

 

tymczasem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witaj

 

ad.2-mam taki jak Twój Euroster

 

tymczasem

 

Pamiętaj żeby Euroster nie pracował w trybie Pi, bo to się nie bardzo sprawdza. A temp ustawisz sobie empirycznie, bo Ty najlepiej wiesz jak chcesz żeby było:) Ja na początku bawiłem się ustawieniami przez pół roku, ale od dwóch lat nawet nie tknąłem palcem przy sterowniku i termostacie i chyba już nawet zapomniałem jak to się robi;) Ja do dyspozycji mam też IntesisHome, który bardzo ułatwia zabawy z ustawieniami...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj żeby Euroster nie pracował w trybie Pi, bo to się nie bardzo sprawdza. A temp ustawisz sobie empirycznie, bo Ty najlepiej wiesz jak chcesz żeby było:) Ja na początku bawiłem się ustawieniami przez pół roku, ale od dwóch lat nawet nie tknąłem palcem przy sterowniku i termostacie i chyba już nawet zapomniałem jak to się robi;) Ja do dyspozycji mam też IntesisHome, który bardzo ułatwia zabawy z ustawieniami...

 

hej

tak właśnie myślałem z tym algorytmem i nie wybrałem tego-z doświadczeń z gazówką w starym domu , ustawiłem histerezę na 0,5 st . Zastanawiałem się nad zdalnym dostępem przez internet -jak opanuję wdrożenie , to pomyślę nad trybem ON/OFF , jak znam życie będzie jakiś tańszy system od Panasa (nie lubię wydawać kasy na coś z czego mało efektywnie korzystam) .Tryb taki powinien mi wystarczyć , no może jeszcze będzie brakowało alarmu PC. Rzadko kiedy w czwórkę razem wyjeżdżamy z domu zimą , ale zdarza się.

 

cześć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy aby na pewno?

Gdzie jest punkt graniczny między objętością zładu a opłacalnym (wysokim) COP?

 

Dlaczego wszystkie zasobniki dedykowane, jak i te wbudowane (modele All In One) posiadają zasobniki o niewielkie powierzchni wymiany z wężownicami?

 

Panasonic - 200 l, 1,4 m2

Mitsubishi - 200l, 1,35 m2

Fujitsu - 190l, 0,71 m2

 

Gdyby zbiorniki dwu płaszczowe były gwarantem wysokiego COP, to producenci pomp mieli by takie zbiorniki w ofercie.

Tymczasem takich zbiorników nie oferuje nikt.

 

Poruszyłem temat zbiornika płaszczowego typu zbiornik w zbiorniku, bo takowy posiadam. W pierwszej kolejności podłączyłem pompe ciepła pod wężownicę w tym zbiorniku i efekt był niezadowalający ze względu na różnice temperatur wody płynącej przez wężownicę i grzanej pompą ciepła i wody grzewczej w zbiorniku. Dopiero podłączenie pod bezpośredni obieg wody grzewczej dał oczekiwany efekt. Temat oczywiście dotyczy samego grzania c.w.u..

 

bobrow-brak ciepłomierza-w domu ma być ciepło a to ile jest tych potrzeb wskazuje licznik energii elektrycznej.

Edytowane przez Tomek B..
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bobrow-brak ciepłomierza-w domu ma być ciepło a to ile jest tych potrzeb wskazuje licznik energii elektrycznej.

 

Johny

 

no właśnie -jak podłączysz grzałki pod chałupę , to też będzie ciepło , nieprawdaż ?

 

100 ltr CWU ogrzejesz ze słabym COP , ale z relatywnie niedużym zużyciem kWH. Ja to właśnie ćwiczyłem na moim 140 galmecie , PC "taktowała" -tj dochodziła do 57 st następnie pauza i oddawanie temperatury bez sprężarki (COP 2,7). Zużycie kWH było nie duże i woda rzeczywiście szybko się nagrzewała , tylko z dużym COP było by jeszcze mniej.

Przy 300 ltr to było by to bardziej widoczne.

To co widać w Twoim przypadku , to duży zład wody grzewczej-rzeczywiście powinna być różnica miedzy przekazywaniem ciepła , ale jak nie ma pomiarów -to można dużo sobie opowiadać.

 

Jeszcze coś-nie chodzi mi o to ,żeby udowodnić Twój błąd czy coś w tym stylu .Ja posłuchałem podobnej do Twojej "teorii" i podłączyłem istniejący zbiornik dwupłaszczowy do PC.

Wyszła mi drugi raz robota i jeszcze musiałem płukać całą instalację (chociaż niby przepłukałem przed montażem...).

Piszę to dla tych , którzy tak jak ja stają przed wyborem szczegółów technicznych przy inwestycji w PC. Każdy zapytany instalator wie najlepiej , a później są te różne problemy na forach-chyba nie piszemy sobie tu tylko o tym co nam się udało i co tak dobrze funkcjonuje...

 

bywaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnośnie kosztów CO+CWU (na grzejnikach ) :

 

-do końca tego tyg G11 0,55pln brutto

-wrzesień 89pln

-październik 244pln

-listopad do teraz 245pln (szacowany koszt 370pln)

-od grudnia taryfa G12W -szacowane z obserwacji koszty powinny być mniejsze o 25-30% od G11

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnośnie kosztów CO+CWU (na grzejnikach ) :

 

-do końca tego tyg G11 0,55pln brutto

-wrzesień 89pln

-październik 244pln

-listopad do teraz 245pln (szacowany koszt 370pln)

-od grudnia taryfa G12W -szacowane z obserwacji koszty powinny być mniejsze o 25-30% od G11

 

U mnie na razie 100 zł na grzanie i CWU za listopad. 100 parę m2 w domu z 5 cm styropianu, 10 cm ściany zewn. plus od wewnątrz pianka z al na poddaszu i pokoje parter. WM z reku. Grzanie pompą powietrzną kanałową czyli w Polsce znana jako klima kanałowa wspomagana grzejnikami/starym gazowym. Temp. 20,5/21C dół 21-22/23 góra. Taryfa g11, kwh 64 gr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pompa działa od 8 listopada do tej pory zuzyla 135 KWh liczac srednio po 0,63 zł za KWh wychodzi 85 zł (8,5 zł na dzień)

 

W tym czasie wytworzyła 768 Kwh energi -COP 5,6 Łącznie pompa pracuje 246h z czego 91 h to praca sprezarki,liczba uruchomien sprezarki wynosi 104

 

temperatura ustawiona na 15 stopni-pompa Buderus WPS 8k-1 7,6 KW

 

Jak na takie temp. liczba wł. sprężarki duża ale tragedii nie ma.

W moim przypadku średnio 1,5 h na cykl, mam teraz 2500 załączeń od początku użytkowania Pc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie mam pytanie do Was:

 

Pompa NIBE 1240 8kW działa już 7 lat bez jakichkolwiek problemów. Dom dość dobrze ocieplony OZC 54kW/m2rok. Kaloryfery na pietrze podłogówka na parterze. W tym roku postanowiłem zmienić parametry pracy pompy aby zwiększyć zużycie prądu w taniej taryfie. W ustawieniach pompy zwiększyłem temperaturę wody grzewczej o 5*C w godzinach 13-15 22-6. Efekt jest taki ze pompa uruchamia sie podgrzewa wodę o kilka stopni wg ustawień i sie wyłącza. Temperatura rośnie dość szybko. Pompa pracuje około 30-40 min i robi przerwę. Po kilkudziesięciu minutach znów rusza i cykl sie powtarza. miałem nadzieje ze jak ustawie pompę w taniej taryfie to podgrzeje podłogę dość znacznie i przez kolejne kilka godzin sie nie uruchomi a tu znaczne odpoczynki w taniej taryfie a około 16-17 ponowie sie uruchamia.

Nie wiem co robić. W sumie nie narzekam na rachunki ale mogło by być lepiej. Co znawcy tematu na to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co według Was da lepszy (oszczędniejszy) efekt aby podnieść temperaturę w pomieszczeniu:

zwiększenie krzywej grzewczej z 0,3 na 0,4 czy pozostawienie krzywej 0,3 i zwiększenie wymaganej temperatury o 1 st.C?

 

Nie rozumiesz krzywej. Najprościej mówiąc krzywa jest po to, żeby znaleźć złoty środek między spadkami temperatury na zewnątrz, a stabilną temperaturą wewnątrz.

-Krzywa za wysoka-im zimniej na zewnątrz, tym cieplej w domu

-Krzywa za niska-im zimniej na zewnątrz, tym zimniej w domu

 

Podnieś po prostu temperaturę i nie ruszaj krzywej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...