Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

Skąd wiadomo ile razy załączała się sprężarka w czasie pracy PC ? Nie widzę takiej informacji na panelu, a spotykałem wcześniej gdzieś na forum, że operujecie takimi danymi ( było też - cytuję - "nagrałem pracę pompy" . Co to znaczy ??? ) Jest tylko ilość kWh, zużyte na CO i CWU.

mirek ( 1-szy sezon z Aquarea)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd wiadomo ile razy załączała się sprężarka w czasie pracy PC ? Nie widzę takiej informacji na panelu, a spotykałem wcześniej gdzieś na forum, że operujecie takimi danymi ( było też - cytuję - "nagrałem pracę pompy" . Co to znaczy ??? ) Jest tylko ilość kWh, zużyte na CO i CWU.

mirek ( 1-szy sezon z Aquarea)

Jestem poczatkujący ale może chodzi o to:

Przyciski stanu systemu

Przyciski te służą do wysyłania serii

zapytań o stan systemu. Sposób obsługi:

➤➤ Aby przełączyć w tryb sprawdzania stanu,

naciśnij szybko przycisk CHECK.

 

➤➤ Naciskanie przycisków w kształcie strzałek

w górę lub w dół umożliwia sprawdzenie

następujących informacji:

 

1. Częstotliwość pracy sprężarki

2. Kody usterek

3. Temperatura wody na wlocie

4. Temperatura wody w zasobniku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie zatem przykładowe temperatury WE/WY (przed i za sprzęgłem) występują?

Chodzi mi o punkt pracy, gdy układ po starcie już się ustabilizuje, a PC pracuje z mocą nominalną (lub do nominalnej zbliżoną).

witaj

odnośnie konkretów :

-dzisiaj godz 20.30

-przyjechaliśmy do domu z odwiedzin u rodziny

-CO n a termoregulatorze na 22st

-dopiero teraz opuściłem rolety (tylko w salonie mam elektryczne z przycisków a pozostałe ręcznie)

-na zewnątrz -1

-krzywkę ustawiłem od 46 do 53 st na CO przy 10st do -5 na zewn

-temp z OUT PC=51

-temp IN PC =47

-P PC=6,7 kW

-temp OUT buforek =50

-temp IN buforek =40 (w tym momencie dt =10 , normalnie było ok 8)

-moc pompy wilo =14 W (max=22W przy max przepływie)

 

Generalnie buforek nie służy mi do gromadzenia energii cieplnej (jest tak trochę przy okazji) , pełni role typowo sprzęgła hydraulicznego , w każdym pomieszczeniu mam głowice termostatyczne na grzejnikach i np w sypialni u starszego syna mam 20 st , u młodszego 22 , a u siebie 18-19 ( i muszę walczyć z żoną bo jej jest za zimno-takie domowe piekiełko...) , to akurat jest duży plus w stosunku do podłogówki.

Zatem kiedy chałupa osiągnie temperaturę na głowicach (i na eurosterze-staram się to zgrać) , wtedy spada prędkość przepływu pompy na obiegu wtórnym (tj po stronie CO) ,zmniejsza się moc na pompie wilo (przy zamkniętych zaworach może nawet się zatrzymać) -a PC dostosowuje się wtedy do wymiany w buforku/sprzęgle i jeśli jest za wysoka temp powrotu to oczywiście wył się sprężarka ( zgodnie z rytmem pracy z DTR) .

Odnośnie drugiej taryfy , to tylko trzyma mnie to ,że codziennie rano muszę solidnie wietrzyć dom , w kuchni mam okap w wentylatorem +wentylatory w łazienkach + nawiewniki w jednym oknie w każdym pomieszczeniu .Rozumiecie-mam straty przy wymianie powietrza i kiedy rano np od 6 do 8 sobie nagrzeję , to i tak część ciepła ucieka mi przy wietrzeniu.

Nie ma opcji ,abym żył w smrodzie-jeśli wymiana mechaniczna nie pomaga po prostu otwiera się okno im jest ok. Oczywiście jeśli przy takim funkcjonowaniu będzie taniej w drugiej taryfie to ok. Niestety moje doświadczenia życiowe (mam 42 wiosenki) , każą mi dobrze wszystko sprawdzić.

Np ktoś na forum pisał ,że wymiennik płaszczowy (1m2) w zasobniku CWU jest ok-to podłączyłem ten który miałem .COP 2,7 to max jaki osiągnąłem latem ?!!

Po wymianie na większy z 3,4 m2 wężownicą miałem latem 4,4 do 4,5 (dla wody CWU=51 st) , także w zaleceniach na forum i od panasa prędkość pompy wodnej w PC jest zalecana na 3 -po moich próbach wyszła mi 5 (różnica ok COP=0,5)

W moim przypadku przy grzejnikach ,braku reku i nie wybitnej izolacji -musiałem wszystko co mogłem sprawdzić ( i sprawdzam).

Oczywiście nie twierdzę ,że ludzie którzy doradzali na forum pisali to w jakimś celowym negatywnym działaniu. Uważam ,że należy brać pod uwagę różne scenariusze- natomiast każda instalacja (i upodobania) są inne lub mogą się wyraźnie różnić

 

pzdr:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli już o grzaniu i taryfach, to też zapytam:

Co doradzacie?

Mam SDC 9kw 1F, taryfa G12W (tanie godziny to 21-6 i wszystkie godziny dni wolnych), całość podłogówka

Obecnie dom w trakcie wykańczania wewnątrz (biały montaż, itp.) Temperatura ok 10 C obecnie wewnątrz.

Co bardziej mi się opłaca?

1) Rozgrzać chałupę w jakiś weekend do 19-21C i taką temperaturę utrzymywać całą zimę w nieużytkowanym domu, ustawiając pompę na nocne grzanie? (chyba trochę mija się z celem, w weekendy coś zawsze tam robię i jednak będę często wchodził/wychodził? Poza tym obiegówka ,itp. non stop? )

2) Grzać tylko weekendami w dzień (bo tylko wtedy jestem) kilka godzin, jednak tu max to otwarte 2-3 pętle, żeby temp powrotu nie spadła poniżej 18c i nie zaczęła grzać grzałką? Podnieść temp w domu do 12-15C in tak zostawić na tydzień -dwa?

 

Skłaniam się ku drugiej opcji, bardzie upierdliwej ale tańszej. Optymalnie byłoby ustawić temp. na sterowniku na np.+10 i pracę pompy na tanią taryfę non stop.

Problem jest taki że Panasonic do +18 na powrocie grzeje grzałką....

 

Może jakieś inne sprawdzone pomysły?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,

ja do nich należę. 120 m2 ( obecnie ogrzewam ok.100) pow ogrzewanej, ok. 20% podłogówki. PC 9kW 3fazy zwykła. Bufor (sprzęgło) 200l. Pierwszy sezon z PC i staram się optymalizować jej pracę. Niestety nie mam ciepłomierza (przy okazji....jaki kupić, i czy musi być takie fi jak zasilanie i powrót w PC ? ) i sporo czasu spędzam w Mordorze :) . U mnie jest tak: g12w, w tygodniu timer 13-15 heat (ostatnie dni wydłużyłem do 17), 22-6 heat +tank, weekend oczywiście cały ogrzewanie i cwu. Krzywą grzewczą mam -15,+15,45, 35. czyli w listopadzie podchodziło pod 40st. Pompa w trybie termostatu, 22st w pomieszczeniu, Od 1.11 do dziś zużyłem niespełna 200kWh (tylko PC), prawie całość w II taryfie. Nie wiem czy to dużo, bo zimy praktycznie nie ma. Czekam na ujemne temperatury. I na wymianę grzejników na KK.

Czyli u mnie, pomimo grzejników, zdecydowanie g12w.

pozdr mirek

 

Cześć Bracie

 

wreszcie ktoś się odezwał z grzejnikami- przez dłuższą chwilę czułem się jak dziwadło ...

Odnośnie ciepłomierza to szukałem na allegro i trafiłem na nie używany .Zwracałem uwagę ,żeby był utradźwiękowy tj z przelotem , bez części ruchomych.

Jeśli chodzi o przekrój to trochę nagrzeszyłem bo wg dokumentacji PC powinno być 5/4" , a ja mam 1".Porównując COP z tabelek to mam lekko lepiej od katalogu pomimo tego ,że mam wszystkie pompy +sterowanie podłączone pod podlicznik.

 

Zastosowałem jeszcze jedna sztuczkę, która w moim przypadku działa bardzo fajnie .Chodzi mianowicie o zasobnik CWU. Mam 300 ltr z 3,4m2 wymiany ciepła.

W samym środku zasobnika mam czujnik TCWU , w PC jest na sztywno delta =8 st (+2 od zadanej). Zamontowałem układ bocznikujący ten czujnik do ok 1,4 wysokości wody w zasobniku. W tym momencie PC załącza mi się kiedy 1 /4 od góry spada mi temp poniżej 48 st - w tym samym momencie na czujniku PC CWU miałbym ok 35 st .Nie tracąc na komforcie ,zyskałem ok 30%-40% na kosztach CWU (t CWU mam ustawioną na 48 st , ale dobija mi na 50 , a w górnej części mam więcej)

 

Czytając na FM dot kosztów to w tym momencie nie jest źle -na mój metraż mam średnią. Koszty oczywiście są mocno indywidualne , bo jeden osobnik wykąpie się w "kałuży" , a inny w "stawie". Dla jednych 20 st w domu jest ok , dla innych 24 , itd.

Nie zależy mi na udowadnianiu czegokolwiek -chciałbym nie tracąc komfortu , najwięcej wycisnąć ze sprzętu , który posiadam. A jeśli , ktoś by chciał skorzystać z moich doświadczeń , to jestem do dyspozycji

 

pzdr :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli już o grzaniu i taryfach, to też zapytam:

Co doradzacie?

Mam SDC 9kw 1F, taryfa G12W (tanie godziny to 21-6 i wszystkie godziny dni wolnych), całość podłogówka

Obecnie dom w trakcie wykańczania wewnątrz (biały montaż, itp.) Temperatura ok 10 C obecnie wewnątrz.

Co bardziej mi się opłaca?

1) Rozgrzać chałupę w jakiś weekend do 19-21C i taką temperaturę utrzymywać całą zimę w nieużytkowanym domu, ustawiając pompę na nocne grzanie? (chyba trochę mija się z celem, w weekendy coś zawsze tam robię i jednak będę często wchodził/wychodził? Poza tym obiegówka ,itp. non stop? )

2) Grzać tylko weekendami w dzień (bo tylko wtedy jestem) kilka godzin, jednak tu max to otwarte 2-3 pętle, żeby temp powrotu nie spadła poniżej 18c i nie zaczęła grzać grzałką? Podnieść temp w domu do 12-15C in tak zostawić na tydzień -dwa?

 

Skłaniam się ku drugiej opcji, bardzie upierdliwej ale tańszej. Optymalnie byłoby ustawić temp. na sterowniku na np.+10 i pracę pompy na tanią taryfę non stop.

Problem jest taki że Panasonic do +18 na powrocie grzeje grzałką....

 

Może jakieś inne sprawdzone pomysły?

Opcja pośrednia,wygrzej systemowo podlogowke a potem utrzymuj 16st.C w domu i wentyluj.

Będziesz miał wygrzany dom na wprowadzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wreszcie ktoś się odezwał z grzejnikami- przez dłuższą chwilę czułem się jak dziwadło ...

Ja też. Z zazdrością patrzę z jakimi COP-ami większość tu ogrzewa. Już wiem skąd się wzięło powiedzenie, że dopiero drugi dom budujesz dla siebie; pierwszy jest dla wroga. Ja nie miałem perspektyw na gaz, PC gruntowej nie chciałem, o pompach p-w mało kto słyszał, do zrobiłem wszystko pod ekogroszek ( po pierwszym sezonie zrozumiałem skąd na forum pojęcie "eko-syf"). Teraz kombinuję, z wydatną pomocą FM,żeby przedsięwzięcie pt. PC uczynić sensownym. Mimo wszystko mam przekonanie, że decyzja była słuszna ( po sezonie będę wiedział). Nawet jeśli koszt ogrzewania będzie porównywalny z ekogroszkiem, to zaoszczędzę na etacie palacza.

Teraz uważam, że każdy, kto przymierza się do budowy domu, powinien przestudiować wnikliwie to forum, skonsultować się z użytkownikami, i, jeżeli zdecyduje się na PC, to wykonać 100% podłogówki, dobrze ocieplić, zainstalować rekuperator i cieszyć się komfortem cieplnym i finansowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompy serii T-Cap zostały zaprojektowane do instalacji potrzebującej wyższej temperatury, stąd stała moc grzewcza niezależnie od temp zewnętrznej i temp zasilania. Dlatego tak doskonale zastępują kotły na ekogroszek, które de facto też pracują na temp do 55st, bo instalacji o wyższej temp raczej już się w dzisiejszych czasach nie wykonuje - przynajmniej u mnie nawet przy grzejnikach i temp i -24st na zewnątrz nigdy nie puszczałem na dom więcej niż 50st.

 

Ja poszedłem w optymalizacje całego systemu, stąd wymiana grzejników na klimakonwektory, ale z ekonomicznego punktu widzenia nie sądzę aby to mi się kiedyś zamortyzowało, ja jednak wolę na początku jednorazowo wydać więcej i potem płacić mniej co miesiąc, no i jednak funkcja chłodzenia to jest coś zupełnie ekstra o czym przy grzejnikach można zapomnieć, a ostatnio coraz częściej się przydaje:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bobrow

Wykonałeś pomiar gdy PC pracowała już z mocą zredukowaną (i dobrze, też się przyda):

- grzewcza 6,7kW

- obieg pierwotny 51/47*C

- obieg wtórny 50/40*C

- druga obiegówka 14W (max. 22W)

Spróbuj jeszcze raz, zanim zacznie redukować moc.

 

Czy zmniejszony przepływ po stronie wtórnej wynika z nastawy obiegówki, czy z tego, że głowice przy grzejnikach zaczęły się przymykać?

Rozumiem, że trzy warianty pracy sprzęgła są Ci znane. Sprawdzałeś sprawność układu z większym niż obecnie przepływem po stronie wtórnej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompy serii T-Cap zostały zaprojektowane do instalacji potrzebującej wyższej temperatury, stąd stała moc grzewcza niezależnie od temp zewnętrznej i temp zasilania.

Map czasem jak cię czytam to mam wrażenie że nie zawsze wiesz co piszesz. Przy Panasonicu zdarzają się jeszcze czasem takie literki jak HT i ze zwykłym T-cap nie mają teoretycznie nic wspólnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Map czasem jak cię czytam to mam wrażenie że nie zawsze wiesz co piszesz. Przy Panasonicu zdarzają się jeszcze czasem takie literki jak HT i ze zwykłym T-cap nie mają teoretycznie nic wspólnego.

 

Te HT to nic innego jak trochę mniej "zblokowany" T-Cap. Grzeją do 65st, więc nadają się już do naprawdę wysokotemperaturowych instalacji. Jak myślisz dlaczego T-Cap skonstruowano tak aby przy A-15W55 pracowała ze swoją pełną mocą? Do zagrzania CWU to na prawdę niepotrzebne, za to przy grzaniu CO w dziurawych domach z kalafiorami - jak najbardziej.

Linia Aquarea składa się z trzech rodzajów pomp - serii C, serii T-Cap i HT. Jak dla mnie to seria C jest dedykowana do domów energooszczędnych, T-Cap do durszlaków (co potwierdzają moce w jakich występują 9,12 i16kW) oraz HT do durszlaków z wysokotemperaturowym GZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie wiesz tyle jako użytkownik i co ci i instalator sprzedał a resztę sobie doczytałes

 

Jest obecnie seria D a juz wchodzi wersja H

 

Natomiast HT pracuje na innym czynnik a jakbyś znał trochę gazowe to byś widział dlaczego

 

 

Te HT to nic innego jak trochę mniej "zblokowany" T-Cap. Grzeją do 65st, więc nadają się już do naprawdę wysokotemperaturowych instalacji. Jak myślisz dlaczego T-Cap skonstruowano tak aby przy A-15W55 pracowała ze swoją pełną mocą? Do zagrzania CWU to na prawdę niepotrzebne, za to przy grzaniu CO w dziurawych domach z kalafiorami - jak najbardziej.

Linia Aquarea składa się z trzech rodzajów pomp - serii C, serii T-Cap i HT. Jak dla mnie to seria C jest dedykowana do domów energooszczędnych, T-Cap do durszlaków (co potwierdzają moce w jakich występują 9,12 i16kW) oraz HT do durszlaków z wysokotemperaturowym GZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bobrow

Wykonałeś pomiar gdy PC pracowała już z mocą zredukowaną (i dobrze, też się przyda):

- grzewcza 6,7kW

- obieg pierwotny 51/47*C

- obieg wtórny 50/40*C

- druga obiegówka 14W (max. 22W)

Spróbuj jeszcze raz, zanim zacznie redukować moc.

 

Czy zmniejszony przepływ po stronie wtórnej wynika z nastawy obiegówki, czy z tego, że głowice przy grzejnikach zaczęły się przymykać?

Rozumiem, że trzy warianty pracy sprzęgła są Ci znane. Sprawdzałeś sprawność układu z większym niż obecnie przepływem po stronie wtórnej?

 

witaj kolego,

właśnie trafiłeś w moje wątpliwości , domyślam się że chodzi Ci o sprawność wymiany w różnych sytuacjach na wtórnym obwodzie.

Tego nie jestem pewien i mam kila wątpliwości.

Ale po kolei , odpowiem na Twoje pytania :

 

-zmniejszony przepływ na pompie wilo jest od przymykania się głowic termostatycznych

-odnośnie pracy sprzęgła hydraulicznego , to gdzieś wyczytałem że może być tak :

1.wydajności dwóch obwodów podobne

2.wydajność strony wtórnej mniejsza od pierwotnej , myślę sobie ,że inwerter sobie z tym radzi

3.wydajność strony wtórnej jest większa od pierwotnej , podobno nie może być większa od 130% (dlaczego ?)

 

Tyle teorii , teraz moja sytuacja :

-na obwodzie wtórnym mam pompę wilo yonos pico 25/1-4

-ustawiłem na tej pompie H na 2,6m (z obliczeń powinno być mniej , ale ja na zimnym systemie , tj wszystkich otwartych głowicach termostatycznych , znalazłem pkt zmniejszania mocy pompy -tj ustawiłem na max i pokrętłem zjeżdżałem aż do spadku )

-wg charakterystyki wilo dla H=2,6 m odpowiada przepływowi 800 l/h

-w PC mam prędkość ustawioną na 5 (fizycznie ok 1800 l/h)

 

Z teorii wychodzi (z tego co wyczytałem, bo nie jestem instalatorem ani hydraulikiem) ,że PC powinna sobie radzić z takim układem. Ustawiłem tak ,ponieważ przy np. H=1,8 , miałem długi czas nagrzewania domu , grzejniki długo się nagrzewały od góry

To jest mój pierwszy sezon grzewczy , temat jest nietypowy (grzejniki) i tak właśnie kombinuję. Jeśli się okaże (lub ktoś mnie przekona) ,że konieczna jest wymiana wilo na 25/1-6 (przy H=2,5 na ch-ce jest Q=2500l/h) , to tak zrobię (zresztą mam kolegę ,który by odkupił moją pompkę).

Zrobiłem jeszcze jedną próbę-ustawiłem w PC prędkość pompy wodnej na 6 (2100l/h) , będę badał COP+ kWh

Np. od godz 10.30 do 17.30 PC pobrała 21kWh ( w tym CWU 1 cykl) ,t zewn od 2 do -2 ,tout PC 50

Wydaje mi się ,że jeśli na COP bardzo duży wpływ ma właśnie przepływ na wymienniku ,dom pobierze tyle ciepła ile potrzebuje.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obieg na pompie ustawił bym tak by był w stanie odebrać całość produkowanego ciepła.

Dla 9 kW i temperatur 51/47 to ok 1,5 m3/h

Maksymalny obieg grzejników powinien być ok 10% mniejszy.

 

witam

 

no właśnie -tu jest pewien szkopuł ,który nie do końca rozumiem ,wg charakterystyki wilo przy H=1,6-1,8 występuje przepływ Q=1,5m3/h , wtedy na nagrzanym układzie mam moc pompy ok 13W. Wyświetlenie mocy wiąże się z prędkością obrotów pompy ,wg moich kalkulacji i obliczeń powinienem mieć nastawę na ok H=2,6 m (nie mam projektu CO, "obliczenia" są przybliżone) .Tak jak pisałem wcześniej , przy mniejszej mocy wilo ,mam grzejniki ciepłe w górnej części i generalnie dłużej mi się nagrzewa chałupa.

Jeśli dobrze rozumiem , to mam za małą pompę (bo chyba jest duże H i potrzebny przepływ 1,5m3/h) i powinienem mieć o rząd wielkości większą (1-6) ?

Jeszcze pytanie pomocnicze-teoretyczne :

jeśli mam grzejnik i będę utrzymywał wysoką prędkość przepływu , to zwiększy się odbiór ciepła w pomieszczeniu ?

Z tego co obserwuję (i ze wzorów, do których dotarłem) ,to właśnie tak będzie. Przy większej prędkości też powinna zmniejszyć się dt in/out grzejnika po stabilizacji układu.

Z drugiej strony są artykuły o tym ,jak często robi się błąd z przewymiarowaniem pompy wodnej (chyba nawet wilo lu grudfos coś pisali)

Proszę o rozjaśnienie tematu.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze pytanie pomocnicze-teoretyczne :

jeśli mam grzejnik i będę utrzymywał wysoką prędkość przepływu , to zwiększy się odbiór ciepła w pomieszczeniu ?

Z tego co obserwuję (i ze wzorów, do których dotarłem) ,to właśnie tak będzie. Przy większej prędkości też powinna zmniejszyć się dt in/out grzejnika po stabilizacji układu.

Z drugiej strony są artykuły o tym ,jak często robi się błąd z przewymiarowaniem pompy wodnej (chyba nawet wilo lu grudfos coś pisali)

Proszę o rozjaśnienie tematu.

pzdr

Tak zmniejszy się dt, szybciej nagrzeje się pomieszczenie.

Ale nie nagrzeje się bardziej.

Po prostu w jednostce czasu dostarczysz więcej ciepła.

 

Bez projektu, ani liczenia oporów instalacji ciężko będzie powiedzieć, czy mocniejsza pompa rozwiąże problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...