Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

Nowy dom 85m2 użytkowej, po całości podłogówka, izolacja skończona w październiku.

Jednostka wew. WH-SDC0309K3E5, Jednostka zew. WH-UDZ05KE5, bufor 60L

Dom jeszcze niezamieszkały, C.W.U. wyłączone.

Około 8:00 przestawiona temp z 14C na 15C (termometr w panelu zawyża o 2 do 3C bo w domu przy ustawieniu 14C było 11C).

Około 11:00 "Temp. zewn. wł. grzania" który jest źle przetłumaczony ("Outdoor temperature for heater on") i dotyczy grzałki przestawiony z 0C na -5C

i około 18:00 przestawiony spowrotem na 0C.

Jak powinny być dobrane parametry na prostej aby nie dochodziło do takiej pracy na grzałce ?

Dlaczego doszło do takiej pracy na grzałce ?

Jaki sens ma parametr "Outdoor temperature for heater on" jeśli praca sprężarki w krótkim czasie zaburza odczyt temperatury na zewnątrz i z -3C robi się -15C

Jak działa dobór przez pompę temperatury wody wyjściowej docelowej, ktoś na forum już wcześniej o to pytał i zmiana tej temperatury była spowodowana przełączeniem się na grzanie wody użytkowej ale u mnie to nie ma miejsca (C.W.U wyłączone).

 

https://pasteboard.co/fq9mzwy1l4IZ.png

https://pasteboard.co/aPNCSvFlxlvi.png

https://pasteboard.co/uBfvS4yz6wyr.png

https://pasteboard.co/7TV4IUxeq3el.png

 

Przede wszystkim temperatura wody to u Ciebie 12stopni , po włączeniu grzaniu powrót doszedł do 20 stopni . Ni wiem jak w K , ale grzałki będą się włączać zawsze przy defroście ( można to wyłączyć w menu serwisowym , no ale tu w tym momencie lepiej tego nie robić).

Załączenie grzałek podczas normalnej pracy/grzania zależy od ustawień , oprócz tego parametru , ustawia się w ogóle ,czy grzałka ma być brana pod uwagę , ustawia się różnicę pomiędzy temperatura docelową a temperaturą wyjściową wody ,i czas , jak to będzie przekroczone to grzałka się załączy. Więc tu w menu da się uż wyłączyć grzałkę ,i podczas normalngo grzania nie będzie się włączać.

No i skoro temperatura wody w systemie jest taka niska to narazie nijak się to ma do ustawionej krzywej grzewczej ( z ktoej wynika temperatura docelowa , a ta skoro jest odlegla od rzeczywistej wody to załącza grzałki). Więc albo celem jest wygrzewanie domu i uzyskanie wyższej temperatury , albo z tą krzywą zjedz radykalnie na dół , jeśli ma być tylko utrzymywana taka temperatura.

Natomiast z tym czujnikiem temperatury zewnętrznej jest coś nie tak , może wyszedł z tej czarnej rurki i dotyka i mierzy temperaturę parownika ( wsunął się do środka pompy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim temperatura wody to u Ciebie 12stopni , po włączeniu grzaniu powrót doszedł do 20 stopni . Ni wiem jak w K , ale grzałki będą się włączać zawsze przy defroście ( można to wyłączyć w menu serwisowym , no ale tu w tym momencie lepiej tego nie robić).

Załączenie grzałek podczas normalnej pracy/grzania zależy od ustawień , oprócz tego parametru , ustawia się w ogóle ,czy grzałka ma być brana pod uwagę , ustawia się różnicę pomiędzy temperatura docelową a temperaturą wyjściową wody ,i czas , jak to będzie przekroczone to grzałka się załączy. Więc tu w menu da się uż wyłączyć grzałkę ,i podczas normalngo grzania nie będzie się włączać.

No i skoro temperatura wody w systemie jest taka niska to narazie nijak się to ma do ustawionej krzywej grzewczej ( z ktoej wynika temperatura docelowa , a ta skoro jest odlegla od rzeczywistej wody to załącza grzałki). Więc albo celem jest wygrzewanie domu i uzyskanie wyższej temperatury , albo z tą krzywą zjedz radykalnie na dół , jeśli ma być tylko utrzymywana taka temperatura.

Natomiast z tym czujnikiem temperatury zewnętrznej jest coś nie tak , może wyszedł z tej czarnej rurki i dotyka i mierzy temperaturę parownika ( wsunął się do środka pompy).

 

Póki co chcę utrzymywać w domu 12-15C.

Defrostu na wykresie nie ma ani jednego.

Czemu wspominasz o zejściu z krzywą w dół kiedy ja mam ustawioną prostą grzewczą, a nie krzywą.

Rozumiem, że mam zejść w dół z parametrem: "Temperatura wody w Strefie1" aktualnie ustawionym na 32C - do jakiej wartości ?

Pompa po wczorajszym grzaniu na grzałce sama zeszła w dół na parametrze "Temperatura wody wyjściowej (docelowa)" do 20C i tak jest do teraz.

 

Wykres z nocy:

[ATTACH=CONFIG]467319[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]467320[/ATTACH]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maszw domu coś ok 12*

I tyle ma woda w obiegu.

Żeby pompa grzała bez grzałki to temperatura wody w obiegu musi mieć > 18* w innym wypadku najpierw wspomaga się grzałką, tego nie zmienisz.

Drugi przypadek dla załączenia grzałki to ustawiasz to w menu przy jakiej tem. ma się pompa wspomóc grzałką, ale ona tę grzałkę załączy jak nie osiągnie temperatury docelowej - 8*.

 

Ty masz teraz zimną wodę, robisz wykończeniówkę nie chcesz za wysoko grzać, to

Ustaw prostą docelową na 24* daj deltę 4* I załącz pompę.

Jak załączysz pompę to pozamykaj pętle zostaw otwarte tylko z dwie, jak pompa osiągnie docelową temperaturę 24* to otwieraj pokolei pętle, tak żeby tą docelową nie spadała.

Jak zakończysz otwieranie, może to być parę godzin.

To ustaw tem pomieszczenia tak na 17-18* I niech to pracuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Panasonic Tcap 9kw split, seria chyba H.

Termostat zewnętrzny jako ogranicznik górnej temp w pomieszczeniu.

Dom duży i dobrze ocieplony. Bardzo duży zład wody, sama podłogówka około 200m2.

Dość wilgotna okolica.

Problem (od około zew 3'C w dół) :

 

Jak ustawię krzywą w okolicach 28 to przy mrozach nawet ładnie moduluje do 20Hz i pracuje w długich cyklach. Ale co 2h defrost mode2 czyli staje obiegówka i kręci sprężarkę do 89Hz. Trwa to niecałe 15 min.

 

Instalator ustawił krzywą zdecydowanie wyżej ale nawet przesadnie 36.

Bazując na jego ustawieniach obniżyłem do 33'C

Niestety termostat tu powoduje kilku(na sto) godzinne przerwy w pracy, podłoga się wystudza. I pompa ciągle chodzi na max, pierwsze defrost są mode2, następne już ze zładu. Podczas defrostu temp w obiegu spada o 2 stopnie. I tak do wyłączenia. Niestety zjada to więcej prądu dobowo. Wysokie obroty powodują defrostu co1h.

 

Idealne by było rozwiązanie pośrednie np 31 zasilanie i defrost ze zładu.

 

Szukałem, ale temat ma sporo stron.

Ponoć da się oszukać odczyt temp o 2'C przez ukryte menu, żeby robił defrost ze zładu?

Jeżeli tak, to jakie parametry trzeba ustawić?

Czy są jakieś przeciwskazania? (działanie gwarancja)

 

 

Z góry dziękuję i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

michancia, piszesz, że u syna jest mistrzostwo świata na PC J 7 kW - Mam taką samą. Możesz podać zuużycie kwh z grudnia oraz średnie dzienne z grudnia ? Chodzi mi o odczyt z pompy, oraz jak ustawiona krzywa i jaka temp w domu. Tak, chcę porównać i zdaje sobie sprawę, że każdy budynek jest inny i że odczyty z pompy nie są wiarygodne. Ktoś to jednak wymyślił i jak sprawdzam na e - liczniku to w miarę się zgadza.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Panasonic Tcap 9kw split, seria chyba H.

Termostat zewnętrzny jako ogranicznik górnej temp w pomieszczeniu.

Dom duży i dobrze ocieplony. Bardzo duży zład wody, sama podłogówka około 200m2.

Dość wilgotna okolica.

Problem (od około zew 3'C w dół) :

 

Jak ustawię krzywą w okolicach 28 to przy mrozach nawet ładnie moduluje do 20Hz i pracuje w długich cyklach. Ale co 2h defrost mode2 czyli staje obiegówka i kręci sprężarkę do 89Hz. Trwa to niecałe 15 min.

 

Instalator ustawił krzywą zdecydowanie wyżej ale nawet przesadnie 36.

Bazując na jego ustawieniach obniżyłem do 33'C

Niestety termostat tu powoduje kilku(na sto) godzinne przerwy w pracy, podłoga się wystudza. I pompa ciągle chodzi na max, pierwsze defrost są mode2, następne już ze zładu. Podczas defrostu temp w obiegu spada o 2 stopnie. I tak do wyłączenia. Niestety zjada to więcej prądu dobowo. Wysokie obroty powodują defrostu co1h.

 

Idealne by było rozwiązanie pośrednie np 31 zasilanie i defrost ze zładu.

 

Szukałem, ale temat ma sporo stron.

Ponoć da się oszukać odczyt temp o 2'C przez ukryte menu, żeby robił defrost ze zładu?

Jeżeli tak, to jakie parametry trzeba ustawić?

Czy są jakieś przeciwskazania? (działanie gwarancja)

 

 

Z góry dziękuję i pozdrawiam

 

Do ciepłego domu i z podłogówką zawaliłeś TCAP i tak będzie, bo ona nie zejdzie nisko z modulacją jak zwykłe, no dobra po temacie.

Defrost Mode 2 będzie zawsze jak powrót jej spadnie < 28* Co do oszukiwania na czujnikach, to tego się nie ustawia, to robota z dołożeniem oprników na czujniki tu kolega @Mig tylko tak ma.

Skoro masz 200l wody to ustaw docelową na 32* deltę daj na 3* możesz 4* tak żeby powrót był 29* to spowoduje, że przy defroście powrót nie powinien spaść nawet o 1*, ale jeśli Ci spada, to znaczy że nie masz tyle wody, lub przepływy źle poustawiane i bieże wodę tam gdzie jej lżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

michancia, piszesz, że u syna jest mistrzostwo świata na PC J 7 kW - Mam taką samą. Możesz podać zuużycie kwh z grudnia oraz średnie dzienne z grudnia ? Chodzi mi o odczyt z pompy, oraz jak ustawiona krzywa i jaka temp w domu. Tak, chcę porównać i zdaje sobie sprawę, że każdy budynek jest inny i że odczyty z pompy nie są wiarygodne. Ktoś to jednak wymyślił i jak sprawdzam na e - liczniku to w miarę się zgadza.

Pozdrawiam

 

Ale co chcesz porównywać?

Pisząc o mistrzostwie świata mam na myśli wykonanie układu grzewczego: podłogówka, rozstaw pętli i długość, tz piony oraz dobór pompy.

Co finalnie spowodowało, że pompa pracuje tak jak powinna. Instalacja ma bardzo duży zład wody, dzięki czemu defrost trwa chwilę, a temperatura powrotu nie spada nawet 1*. To powoduje, że defrost jest niezauważalny, a pompa po paru chwilach wraca z modulacją do tego co przed defrostem.

 

Pewnie, że te wszystkie prace plus odpowiednio zaprojektowany i z głową ocieplony dom spowodowały, że zapotrzebowanie tego domu w ciepło jest w mojej opinii bardzo małe.

Co chcesz żebym Ci podał, przecież tu na forum jest moich takich dany mnóstwo.

Zużycie za m-c listopad wg. licznika pompy 235kwh, wg licznika zewnętrznego 295kwh ( licznik zaniża o 20%).

Pompa w tych ostatnich dniach a było -12* wg licznika nie wzięła dobowo więcej niż 22kwh doba.

A średnio z paru dni ok 18-20kwh mówimy o temperaturach w dzień-2lub więcej w nocy do -8

Temperatura na pompie ( docelową) najwyższa jaka była 29*, a najniższa 28*, niższa nie będzie bo tak ustawiona wg. Krzywej z deltą 4*

 

Pytaj dalej.

Jaki masz dom, z czego, ocieplenie? Jaka podłogówka, ile metrów rur? Ile pętli, rozdzielaczy i jak wykonany pion- doprowadzenie? Od kiedy grzejesz?

Jak teraz grzejesz i jakie zużycie dobowo i za ostatni m-c?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam więcej pytań, dziękuję. Dom 145 w tym grzany garaż. Ocieplenie 20 cm styro biały 0.038. Dach Piana 25-30 cm. Ok 1600 mb rur+ bufor 80L. Grzeje drugi sezon. 19 pętli 2 rozdzielacze. Podjazdy miedź 28. Max na zasilaniu 30 było teraz zmniejszyłem i utrzymuje między 28/29. Średnio w grudniu wskaźnik na pompie między 18-26 kWh, A na e-liczniku 15-20% więcej tylko, że tu cały dom nie mam licznika zew. przy pompie. Grzałka podczas defrostu mnie targa ale nie chce wyłączać ze względu na gwarancję.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do ciepłego domu i z podłogówką zawaliłeś TCAP i tak będzie, bo ona nie zejdzie nisko z modulacją jak zwykłe, no dobra po temacie.

Defrost Mode 2 będzie zawsze jak powrót jej spadnie < 28* Co do oszukiwania na czujnikach, to tego się nie ustawia, to robota z dołożeniem oprników na czujniki tu kolega @Mig tylko tak ma.

Skoro masz 200l wody to ustaw docelową na 32* deltę daj na 3* możesz 4* tak żeby powrót był 29* to spowoduje, że przy defroście powrót nie powinien spaść nawet o 1*, ale jeśli Ci spada, to znaczy że nie masz tyle wody, lub przepływy źle poustawiane i bieże wodę tam gdzie jej lżej.

 

Modulacja jest wystarczająca, na 19Hz schodzi z mocą bardzo ładnie i cykle są długie bez taktowań. To defrosty mniebwkurzają

 

Co do przepływów będę je dopiero regulował poprawnie pomiędzy dwoma pietrami, wtedy się to równo rozłoży i będzie mniejszy spadek podczas defrostu.

Na ustawieniu 33 krzywej defrost ze zładu trwa 4 min i spadało z 28 na 26 bez zatrzymania pompy. Widać spełnia graniczne warunki i spadek jest na sam koniec.

Przeplywy wyreguluje i powinno być dobrze w tej kwestii dzięki za radę. Jeszcze kwestia krzywej i powrotu zostaje.

 

Zmniejszania delty wolałem uniknąć ale przemyślę.

 

W Panasonic są 3 ukryte menu. W jednym można korygować odczyt temp wej i wyj +/- 2'C.

Ktoś mówił, że zadziała jak z rezystorami a zależy mi na gwarancji. Więc jeżeli już to wolałbym zrobić korektę programową. Więc może się da?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam więcej pytań, dziękuję. Dom 145 w tym grzany garaż. Ocieplenie 20 cm styro biały 0.038. Dach Piana 25-30 cm. Ok 1600 mb rur+ bufor 80L. Grzeje drugi sezon. 19 pętli 2 rozdzielacze. Podjazdy miedź 28. Max na zasilaniu 30 było teraz zmniejszyłem i utrzymuje między 28/29. Średnio w grudniu wskaźnik na pompie między 18-26 kWh, A na e-liczniku 15-20% więcej tylko, że tu cały dom nie mam licznika zew. przy pompie. Grzałka podczas defrostu mnie targa ale nie chce wyłączać ze względu na gwarancję.

 

Złych wyników nie masz, wskazanie zaniżone bardziej do 20%.

Czy ta grzałka ci tyle szarpie tego prądu, że chcesz ją wyłączać?

Jeśli masz bufor równolegle i pompkę za buforem podpiętą pod pompę, to pewnie pompka staje w czasie defrostu i woda na powrocie szybko ci spada.

Jak wygląda defrost? Przy jakiej temperaturze powrotu zaczyna i kończy?

Jeśli spada powrót poniżej 21* Ja bym grzałki nie wyłączał.

A wogóle po co ci ten bufor przy łącznej długości podłogówki 1600mb, sprawdzałeś ile masz wody w obiegu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modulacja jest wystarczająca, na 19Hz schodzi z mocą bardzo ładnie i cykle są długie bez taktowań. To defrosty mniebwkurzają

 

Co do przepływów będę je dopiero regulował poprawnie pomiędzy dwoma pietrami, wtedy się to równo rozłoży i będzie mniejszy spadek podczas defrostu.

Na ustawieniu 33 krzywej defrost ze zładu trwa 4 min i spadało z 28 na 26 bez zatrzymania pompy. Widać spełnia graniczne warunki i spadek jest na sam koniec.

Przeplywy wyreguluje i powinno być dobrze w tej kwestii dzięki za radę. Jeszcze kwestia krzywej i powrotu zostaje.

 

Zmniejszania delty wolałem uniknąć ale przemyślę.

 

W Panasonic są 3 ukryte menu. W jednym można korygować odczyt temp wej i wyj +/- 2'C.

Ktoś mówił, że zadziała jak z rezystorami a zależy mi na gwarancji. Więc jeżeli już to wolałbym zrobić korektę programową. Więc może się da?

 

Przy 200 m2 podłogówki to tam powinno być blisko 200l wody, jeśli piony są porządne.

 

U syna jest 145m2, bo garażu 30m2 nie liczę wyłączony.

Tam wychodzi, że jest dobrze>180l

Bo jak zaczyna się defrost ma 25* I jak kończy też 25*, a przepływ w czasie defrostu 37l. Ale jemu to idealnie wyregulowałem.

 

U ciebie musi być kwestia regulacji, lub masz jakąś rzadką tą podłogówkę i brakuje wody.

 

U mnie na samych grzejnikach to prawie zawsze idzie mode1 ale powrót muszę mieć 34* ale u mnie może z 130l wody i jeszcze grzejniki tego idealnie nie ustawisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zagłębiałem się w to jak wygląda defrost i temp przy nim. Będę miał czas to kiedyś zerknę. Zakładam, że przy takiej podłogówce może być ponad 150 L lekko ale też nigdy nie liczyłem. A bufor no jak po co instalator wcisnął. Z biegiem czasu wiem, że niepotrzebnie.

 

Instalator ci bufor zamontował, żebyś sobie automatykę zamontował i sterował oddzielnie temperaturą w każdym pomieszczeniu, a bufor po to żeby zawsze był odpowiedni przepływ i zład wody.

Tylko przy pompie nikt nie stosuje żadnego sterowania obiegami i każdy liczy złotówki za grzanie, zwłaszcza teraz.

A instalatorzy, jak nie kumaci tak montują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można tak tego kalibrować , ponieważ to tylko umownie się mówi ,że temperatura na wejściu ma być powyżej 27 stopni. W rzeczywistości za odczyt tej temperatury( decyzja jaki Mode podczas defrostu) decyduje czujnik , który jest pomiędzy czujnikiem wejściowym i wyjściowym , a jego na tej liście nie ma.

Fizycznie jest on na wyjściu wymiennika a przed grzałkami , service mode nazywa go Outlet 2 ( Wyjście 2).

 

Jedyne wyjście to "kalibracja"/oszukiwanie czujników poprzez równoległe podłączanie rezystancji. Ja tak mam od czterech sezonów i wszystko działa, ale trzeba z tym ostrożnie ,i wiedzieć co się robi i nie zrobić czegoś głupiego .

 

Kalibracja wejścia i wyjścia co najwyżej poprawi odczytywanie poprawnie delty ( co też może przełożyć się na jej pracę) , liczenie mocy i pokazywanie COPu.

Edytowane przez MiG25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...