Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

to wygląda tak jakby temperatura spadła np. do 29 stopni i tak sobie krążyła długo bo instalacja więcej jakby nie potrzebuje, mam tak samo tylko na grzejnikach to znaczy spada do 36 stopni w całej instalacji i tak się kręci jak głupia by po długim czasie oddać jeszcze te 2 stopnie a efekt tego jest nie fajny bardzo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to wygląda tak jakby temperatura spadła np. do 29 stopni i tak sobie krążyła długo bo instalacja więcej jakby nie potrzebuje, mam tak samo tylko na grzejnikach to znaczy spada do 36 stopni w całej instalacji i tak się kręci jak głupia by po długim czasie oddać jeszcze te 2 stopnie a efekt tego jest nie fajny bardzo

 

u mnie wygląda to tak: np zadana 32 grzeje do 34 wyłącza sie po 5 min jest 29 następnie po 20 min 26st(taka sama tem powrotu i zasilania) 40min 25st przez godzine jeszcze te 25 cały czas i potem dopiero start pompy. delta t 5st temp wy i we z bufora identyczne co w pompie. Nie wiem czemu nie chce wystartować po tych 20 min jak ma 26 st.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie o to chodzi przeczytaj że zrozumieniem jeszcze raz ponowne załączenie po osiągnięciu zadanej temp. zasilania w starych modelach zależało od spadku temp. zasilania w nowych F powrotu czyli wyłącza zasilanie a załącza spadek temp. powrotu.

Sprawdź dokładnie czy pompa wyciśnie zakładane przepływy bo w innym wypadku spadek mocy i cop oraz możliwość "niedogrzania" wyższe rachunki zapłacisz ty nie instalator

 

 

Dom 100m2, całość podłogówka.

 

Firma instalacyjna (i jak twierdzą Panasonic) zaleca mi montaż bufora 80l (w nim dodatkowe grzałki awaryjne 3kW i pompa obiegowa WILO Yonos Pico), byłaby za to dopłata 1500zł z montażem. Jestem skłonny dołożyć tą kwotę, ale pod warunkiem że wpłynie to na pracę układu, ograniczy taktowanie sprężarki i dla tzw. świętego spokoju. Ale jeśli to w nowym modelu zbędny wydatek to nie chciałbym go ponosić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie wygląda to tak: np zadana 32 grzeje do 34 wyłącza sie po 5 min jest 29 następnie po 20 min 26st(taka sama tem powrotu i zasilania) 40min 25st przez godzine jeszcze te 25 cały czas i potem dopiero start pompy. delta t 5st temp wy i we z bufora identyczne co w pompie. Nie wiem czemu nie chce wystartować po tych 20 min jak ma 26 st.

 

Mam identycznie a ja nie mam Panasa, znawcą nie jestem, wychodzi na to że to urok bufora, może jakby zmniejszyć histerezę czy coś takiego, jak przełączę na stałą temperaturę to mam ok, na pogodowym nie umiem się dogadać z tą pompką nijak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom 100m2, całość podłogówka.

 

Firma instalacyjna (i jak twierdzą Panasonic) zaleca mi montaż bufora 80l (w nim dodatkowe grzałki awaryjne 3kW i pompa obiegowa WILO Yonos Pico), byłaby za to dopłata 1500zł z montażem. Jestem skłonny dołożyć tą kwotę, ale pod warunkiem że wpłynie to na pracę układu, ograniczy taktowanie sprężarki i dla tzw. świętego spokoju. Ale jeśli to w nowym modelu zbędny wydatek to nie chciałbym go ponosić

Nie wiem jaki masz dom/instalacje ale jak pisałem w F automatyka jeszcze bardziej jest robiona pod rozwiązanie obieg wtórny / pierwotny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam identycznie a ja nie mam Panasa, znawcą nie jestem, wychodzi na to że to urok bufora, może jakby zmniejszyć histerezę czy coś takiego, jak przełączę na stałą temperaturę to mam ok, na pogodowym nie umiem się dogadać z tą pompką nijak

W P nie ma możliwości reg. histerezy

jest sztywno 2k +3 albo 2 minuty teraz już nie pamiętam

Edytowane przez mkm silesia
słownik telefonu podmienił wyraz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nagrałem sobie prace pompy. Załącza się ponownie jeżeli powrót spadnie o 3 stopnie od momentu wyłączenienia.

 

Czyli pompę ustawiłem na 32st grzała zasilanie do 34st delte miałem 5st. w momencie wyłączenia pompy temp powrotu 29st. Start pompy nastąpił przy 27 st.

 

Takie sterowanie przy chęci zasilania jak najniższą temperaturą jest trochę bez sensu. Jeśli ustawił bym temp 28 st to grzała by do 30st a strat by dopiero nastąpił przy temp powrotu 22st. Chociaż wydaje mi się żę dolną granicą jest 24 st. Z taką temperaturą to 23 st w domu nie uświadczę, bo pompa przy temperaturach zewnętrznych 7 st pochodzi 30-40 min i wyłączy się na dwie godziny. Taki algorytm jest chyba dobry ale przy klimakonwektorach a nie przy podłogówce gdzie temperatura tak szybko nie spada.

 

obecnie ustawiłem na 33st i jest ok, ale mam sterowniki w każdym pokoju więc pomieszczenia mi sie nie przegrzewają ale w innym przypadku miałbym za ciepło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nagrałem sobie prace pompy. Załącza się ponownie jeżeli powrót spadnie o 3 stopnie od momentu wyłączenienia.

 

Czyli pompę ustawiłem na 32st grzała zasilanie do 34st delte miałem 5st. w momencie wyłączenia pompy temp powrotu 29st. Start pompy nastąpił przy 27 st.

 

Takie sterowanie przy chęci zasilania jak najniższą temperaturą jest trochę bez sensu. Jeśli ustawił bym temp 28 st to grzała by do 30st a strat by dopiero nastąpił przy temp powrotu 22st. Chociaż wydaje mi się żę dolną granicą jest 24 st. Z taką temperaturą to 23 st w domu nie uświadczę, bo pompa przy temperaturach zewnętrznych 7 st pochodzi 30-40 min i wyłączy się na dwie godziny. Taki algorytm jest chyba dobry ale przy klimakonwektorach a nie przy podłogówce gdzie temperatura tak szybko nie spada.

 

obecnie ustawiłem na 33st i jest ok, ale mam sterowniki w każdym pokoju więc pomieszczenia mi sie nie przegrzewają ale w innym przypadku miałbym za ciepło.

 

l_ukasz, zrób by-pass na ten bufor i wszystko wróci do porządku. Skontaktuj się z użytkownikiem olafd - miał on dokładnie ten sam problem i po wyłączeniu z instalacji bufora pompa zaczęła działać prawidłowo - przestała taktować i temp zasilania spadły o 2-3st, przez co i parę złoty więcej w kieszeni zostaje. Bufor i podłogówka to w większości przypadków nieporozumienie. Poczytaj na forum ilu użytkowników likwidowało bufor i są z tej operacji zadowoleni, a potem znajdź choć jednego, który bufor dołożył;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku miałem takie podejrzenia, że woda za bardzo miesza się w buforze i dlatego pompa szybciej osiąga zadane temp. ale podłączyłem termometry za buforem na zasilaniu i powrocie z podłogówki i były takie same.

Jak jest temp w okolicach zera i niżej to pompa bardzo stabilnie pracuje, na zadanych 33 stopniach utrzymuje ją cały czas od 23-6 mam 1 start.

 

W zasadzie jako takiego problemu nie mam jak ustawiłem teraz krzywą na 33 jest ok.

 

Pomimo znalezionych w zeszłym tygodniu barków ocieplenia w czterech narożnikach nad murłatą nie było ocieplenia i wiatr sobie hulał pod płytami od października na co i cwu zużyłem całe 1650 kw co daje zawrotną kwotę 500zł. Więc jestem bardziej niż zadowolony.

 

Tylko nie wiem po co ja głupi zamówiłem 4 kubiki drzewa. Paliłem 5 razy. Będę miał na najbliższe 3 lata do wędzarni ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku miałem takie podejrzenia, że woda za bardzo miesza się w buforze i dlatego pompa szybciej osiąga zadane temp. ale podłączyłem termometry za buforem na zasilaniu i powrocie z podłogówki i były takie same.

Jak jest temp w okolicach zera i niżej to pompa bardzo stabilnie pracuje, na zadanych 33 stopniach utrzymuje ją cały czas od 23-6 mam 1 start.

 

W zasadzie jako takiego problemu nie mam jak ustawiłem teraz krzywą na 33 jest ok.

 

Pomimo znalezionych w zeszłym tygodniu barków ocieplenia w czterech narożnikach nad murłatą nie było ocieplenia i wiatr sobie hulał pod płytami od

października na co i cwu zużyłem całe 1650 kw co daje zawrotną kwotę 500zł. Więc jestem bardziej niż zadowolony.

 

A gdyby tak zwiększyć przepływ między buforem a instalacją w domciu, u mnie w tym miejscy obiegówka jest na 2 biegu a jak w mrozy dałem na 3, bo myślałem że będzie lepiej to już wcale temperatura nie rosła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

A gdyby tak zwiększyć przepływ między buforem a instalacją w domciu, u mnie w tym miejscy obiegówka jest na 2 biegu a jak w mrozy dałem na 3, bo myślałem że będzie lepiej to już wcale temperatura nie rosła

Jeśli masz bufor pracujący jak sprzęgło (PC podłączona do niego góra/dół i CO tak samo), to załóż po dwa termometry (strona pierwotna i wtórna sprzęgła) i dobierając przepływ spróbuj ustawić podobną deltę.

Jakie masz obiegówki po obu stronach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to lukasz nie ty dziękował mi za pomoc na priv macie takie podobne niki a on ma chyba model F

 

teraz przeczytałem

to ja dziękowałem

ws. rotametrów i zachęcenia do myślenia i co ważniejsze działania

opisze co i jak bo może ktoś ze ściennym sobie poprawi mój błąd z instalacji pod gaz lub ekogroszek pierwotnie w 2009 planowanej

 

człowiek ery internetu gdzie sam większość czasu pracuje przed kompem pomyślał, że da się sprzed kompa ustawić instalacje a nie na obserwacji instalacji

 

ale wyszło z tego NIC bo instalacja działa niemal znakomicie (2 bieg pompki z 7 na okresy przejściowe i 3 na zimę), oczywiście bez bufora a problem był taki jak pisałem na priv, że aż publicznie wstyd się przyznać - dzieciak zajeb... korki z rozdzielacza wcześniej skręcając przepływy co blokowało pracę rotametru i regulację instalacji. Sam na to wpadłem ale zajęło mi to z 48h czyli z 3 wizyty przed rozdzielaczem po 5 min bo więcej z nim tam nie siedziałem. Bo człowiek patrzył i kręcił rotametrem a zapomniał że na belce wyżej były takie czarne koreczki.

 

a morał całej historii jest taki: dajcie większe przekroje od PC do rozdzielacza. Choć i mi tradycyjna rurka miedziana bez problemu obsługuje w pompowni rozdzielacz podłogowy parter 6 sekcji, rozdzielacz ścienny parter 5 sekcji zaś mały problem pojawia się w rozdzielaczu ściennym piętra (odległość), tym największym 9 sekcji ściennego (ścienne to rurki 14stki a nie 16stki - opory) gdzie przepływ poniżej 2l powoduje że rozdzielacz stuka (napier... głośno jak młotkiem w rurę) ALE TYLKO na starcie defrostu jak PC brała wodę z CO na te kilkanaście czy kilkadziesiąt sekund. Wyregulowałem to wszystko dając większy przepływ na niby zimniejszym parterze (rano 23.5*) a zmniejszyłem do 1,5 na pietrze (rano 24.3*). Chciałbym tam zmniejszyć do 1,2 ale stuka. Co to powoduje? Przegrzanie pietra o ok 0,5*C; całe piętro przegrzane maks o ok 1*C, ale ok 0,5* to normalne w domu takim jak mój z otwartym salonem na sporą klatkę schodową. Nie mniej jednak przepływ i tak w instalacji trzeba mieć chyba powyżej 1800/h w tej pompie i taki mam jakby naturalnie, może w innej instalacji za mały przepływ będzie problemem.

 

Podobne przegrzanie ma (mniejsze) chyba Liwko z samą podłogówką, który publicznie pisał, że na piętrze dałby mniejszy rozstaw rurek. Generalnie u mnie przegrzanie o 1*C piętro/ parter utrzymuje się tylko po nocy (dzień grzanie za krótkie) ok 2-3h ostatnie grzania i 2-3h rano zanim się temperatura parter/dół zrówna. W dużej mierze jest to wina samego ściennego bo jest tylko w 3cm betonu a nie jak posadzka w 6-7cm. Scienne szybciej się nagrzeje i szybciej stygnie - logiczna sprawa. Także to przegrzanie o 1*C aż tak duże nie jest, a żona uznaje to za ideał. Ja zaś mam nadzieję, że będzie mi to rekompensować chłodzenie pasywne latem - tylko piętra.

 

ale nigdzie nie brałem realnie pod uwagę bufora i specjalnie nie widzę jeszcze jego sensu w mojej instalacji, może w jakiś skrajnych przypadkach instalacji tak ale tylko bardzo skrajnych.

 

p.s. jak czytam czasem że sa problemy z pompką w Tcap albo innych instalacjach bo nie daję rady z instalacja to się "grubo" zastanawiam np: z kolegą Maluxem co ludzie mają w tej instalacji podłogowej, że działają im po 2-3 a nawet 4 pompki obiegowe (max skrajnie)! Mi 1 z Tcap na 2-3 biegu z 7 obróci z palcem w tyłku 20 sekcji z czego 14 sekcji to ścienne na rurce 14stce.

 

p.s.2. nie wiem co to taktowanie sprężarki...bufor aby nie taktowało... Czytam o licznych włączeniach PC i wyłączeniach.... Jeśli masz pompę prawidłowo dobraną i podłączoną pod termostat pokojowy (pogodynka tu może namieszać). To on włączy Ci PC (ta sobie z krzywej grzewczej dobierze moc jak masz inwerter powietrzny a o takich tu piszemy) aż osiągnie tempearturę odpowiednią w domu. Taka temperatura w nowym i zaizolowanym domu się utrzymuje kilka h a w okresie przejściowym więcej. Jak spadnie do poziomu w nocy lub ewentualnie popołudniu poniżej zadanej na termostacie to 2gie włączenie nastąpi i koniec. Mi PC włącza się i wyłącza 2 razy dziennie i nic jakoś nie taktuje. Noo wyjątkowo włączy się 3 razy jak ostatniej doby. O 13-16 grzła dom do 23.7*C (ustawienia spod zimy termostatu a mamy wiosnę) wiec w nocy włączyła się o 1.30 na CWU (byłem na 9 odcinku sezon 4 Gry o tron). Nagrzała CWU i koniec. Ale rano jak wstałem przed 7 to chodziła wiec musiała jeszcze rano włączyć się na CO.

 

to moje wypociny w tej kwesti

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Scienne szybciej się nagrzeje i szybciej stygnie - logiczna sprawa. Także to przegrzanie o 1*C aż tak duże nie jest, a żona uznaje to za ideał. Ja zaś mam nadzieję, że będzie mi to rekompensować chłodzenie pasywne latem - tylko piętra.

 

Ciekawa historia:)

U mnie też fabryczna pompka 3-biegowa (mam starszy model) na 2-gim biegu ciągnie całą instalację, czyli 6 sekcji podłogówki, 3 klimakonwektory, 2 grzejniki i 2 drabinki bez problemu uzyskując przepływ 1,7m3/h przy wymaganym dla T-Cap 1,5m3/h. Taktowanie wyeliminowałem, ale na początku się zdarzało.

 

Zastanawia minie tylko jak zamierzasz PASYWNIE chłodzić przy pomocy PC-PW?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa historia:)

U mnie też fabryczna pompka 3-biegowa (mam starszy model) na 2-gim biegu ciągnie całą instalację, czyli 6 sekcji podłogówki, 3 klimakonwektory, 2 grzejniki i 2 drabinki bez problemu uzyskując przepływ 1,7m3/h przy wymaganym dla T-Cap 1,5m3/h. Taktowanie wyeliminowałem, ale na początku się zdarzało.

 

Zastanawia minie tylko jak zamierzasz PASYWNIE chłodzić przy pomocy PC-PW?

 

to zamiast słowa pasywne użyj NIE NADMUCHOWE

 

choć czasami można słyszeć o chłodzeniu pasywnym (rurki CO) bo nie jest aktywne - nie wieje

 

podobnie jest przy komputerach i procesorach - wiatrach i nadmuch to aktywne a radiator to pasywne

 

choć zabawniej jest z analogia PC bo żeby w domu było nie aktynie i bez nadmuchu czyli często zwane pasywne z rury CO to musi chodzić wiatrak przed domem

 

na forum widzę, że prawie każde chłodzenie PC nazywają już pasywne jeśli idzie przez rurki CO a nie klimą

 

a to, że weźmie prąd jak to w PC PW a nie na samym obiegu jak to w PC z DZ w ziemi to inna sprawa, to już nazewnictwo od sprzedawców gdzie wprowadzą grzanie i chłodzenie jak przez PC PW a jak piszą o DZ np z solanki to dodają słowo pasywne

 

tak samo jak inna sprawa że wiele PC z DZ poziomym jest na tyle ciepła latem, że nie chłodzi i też trzeba prądu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kurcze nie wiem jak u Was te obiegowki smigaja bo u mnie przy 18 obwodach podlogowki pompa obiegowa musi chodzic na 7. biegu zeby przeplywy byly ok (w granicach 1,5-2l/min). co ciekawe dom parterowy bez ogrzewania sciennego. nie wiem moze jeszcze sie poprawia przeplywy jak instalacja dluzej pochodzi i bardziej odpowietrzy. rure z pompy do rozdzielacza mam szeroka, instalator mi zwracal uwage na to ze daje mi szersza niz standardowo ze wzgledu na to ze nie mam bufora. ale ogolnie pompka smiga :) nowy model 2014 Aquaera 3 fazowa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...