Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

Kaszpir

 

Standardową krzywą mama całkowicie płaską.

 

Ja wczoraj w nocy przestawiłem grzanie na grzanie ze stałą temp 35 stopni . I tak jest termostat ustawiony na 22,6 (22,4-22,8) więc on robi za "kaganiec". Rano jak wstałem to pompa się już wyłączyła bo w domu było już 22,8 stopnia.

Z ciekawości zobacze ile dziś zużyje pompa przy takim ustawieniu , ale dziś jest u mnie trochę cieplej niż wczoraj (wczoraj rano miałem -21, dziś -15) więc i zużycie będzie na pewno niższe ..

 

Ciekawy jestem czy to dotyczy tylko T_CAP który jest jak wiadomo potęzną pompą , czy także innych pomp słabszych ...

 

Bo jesli tak jak jest po prostu ustawić 35 stopni na stałe + termostat i zapomniec i mieć wyższa sprawność a co za tym idzie niższe zużuycie pradu niż przy pracy z małej mocy nonstop ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie. Mam pytanie do szanownego grona. Przy obecnych mrozach powinna włączyć się grzałka. Pompa nie osiąga temperatury z krzywej. Jednak nie widzę żeby grzałka się załączała. Jak to sprawdzić i ewentualnie przestawić. W ustawieniach mam, że załączy się o ile wystąpią warunki i poniżej -10. Ale chyba skoro nie osiąga krzywej to warunki zachodzą.

I jeszcze jedno, zauważyłem, że nie szroni się najniższa rurka na module zewnętrznym. Pompa chodzi na maksa na 78-81hz

IMG_20180224_102050.jpg

IMG_20180224_102050.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, dawno nie czytałem forum. Wcześniej przeczytane wszystko i nie trafiłem na coś takiego.

Martwi mnie jeszcze brak załączania grzałki.

 

Hej,

przypominam ponownie :

w modelu F ,aby włączyła się grzałka w jednostce wewnętrznej musza być spełnione warunki :

-musi być przekroczona temp załączenia grzałki (tryb serwisowy)

-musisz mieć włączony przyciskiem Heater funkcję (wyświetli się napis na wyświetlaczu)

-musi być przez pewien czas dT powyżej 8K od zadanej w PC

 

Dopiero jak się spełni j/w na wyświetlaczu chyba po prawej stronie u góry wyświetli się napis Heater

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam z racji iż jeszcze nie zamontowałem ciepłomierza czy takie wyniki poboru mocy energi są ok.

 

tem.wew 23* z histezą 1*

krzywa -15/30*. +15/26*

ostatnie 3 noce -14* a dni -10* stabilne -

średni pobór na dobe 26 kwh

temp.zasilania to 29* delta 3*

100% podłogówka

Edytowane przez jogi1978
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jakie warunki muszą być w serii H (wie ktoś)?

 

Pytam, bo ustawiłem Sobie na -13 St. w ostatnie dni i grzałka się nie załączyła.

 

dT mam standardowo 5 St, która sie zmniejsza do 3 St.

 

Do uruchomienia grzałki analizowane jest dT rozumiane jako różnica pomiędzy temperaturą zasilania zadaną (wynikającą z krzywej grzewczej) a temperaturą rzeczywistą zasilania (oczywiście w serii F).

 

w modelu F ,aby włączyła się grzałka w jednostce wewnętrznej musza być spełnione warunki :

..........

-musi być przez pewien czas dT powyżej 8K od zadanej w PC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan
Pratchawiec -w/w jest mój post z 14.04.2016,

potwierdzam Twoje pomiary- u mnie przy najmniejszej modulacji też był mniejszy COP od katalogu.

Przy mocach średnich było ok, a przy największych mocach (do -15 st) był praktycznie większy COP od katalogu

Pzdr

 

Ok.Jesteś obcykany w temacie.Napisz proszę, jak się ma to co napisałeś powyżej do zakupu przewymiarowanej jednostki.

Przy odpowiednim doborze jednostki, oczywiście z uwzględnieniem CWU, mamy taką sytuację:

1.Najniższy COP mamy przy najmniejszej modulacji, czyli wtedy kiedy potrzeba dostarczyć mniejszą ilość energii do budynku.Ale wtedy, zwykle są to okresy przejściowe, nie potrzebujemy mocno grzać a i tak mniejszy COP nadrobimy mniejszym zapotrzebowaniem i mniejszym zużyciem energii el.

2.Przy mocach średnich było ok, czyli na temp. i obliczenia przy jakich robi się wyliczenia na zapotrzebowanie budynku.Pewnie zużycie i zapotrzebowanie jest wtedy na takim poziomie na jakim być powinno.Zasilanie jest wtedy, przyjmijmy średniej wielkości budynek, na poziomie 30-31deg. Więc mamy całkiem niezły COP przy takim zasilaniu, i adekwatnie "normalne" zużycie energii.

3.Przy największych mocach do -15deg na zewnątrz,był największy COP.Tutaj nie bardzo rozumiem.Im zimniej i większa moc jednostki, tym większy COP?Czy może wiąże się to z deklarowaną mocą jednostki PC ?

To są tylko pytania,chciałbym prosić o wyjaśnienie.Ciągle myślę o tym co mówił mi instalator.Aby dobierając jednostkę, nie przewymiarowywać jej i aby grzać non stop,oczywiście przy zachowaniu komfortu w domu-ale z jak najmniejszą temp.na zasilaniu.

Edytowane przez TwojPan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan
Lekki szok ..

 

Pamiętam że po to przecież często inwestorzy byli zachęcani aby dawać jak najmniejsze rozstawy rurek w ogrzewaniu podłogowym aby temperatura była jak najnizsza , bo wtedy COP lepsze , aby pompa sobie spokojnie modulowała moc i działała nonstop , bo wtedy najmniejsza moc i wysokie COP i itd ...

Tak właśnie tłumaczył mi to instalator podłogówki.Jednak wykonałem OP, tak jak zaprojektował je asolt.W przedpokojach mam rurki nawet co 20cm.

Od tygodnia ustawiam układ wg.czujników w podłodze, czyli z zachowaniem 4-6deg różnicy pomiędzy podłogą a oczekiwaną temp. w pomieszczeniach. Temperatura w podłodze jest bardziej stabilna niż przy czujnikach wewnętrznych.Chciałem też zaobserwować jakie są zmiany temp.podłogi po wyłączeniu grzania w poszczególnych pomieszczeniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok.Jesteś obcykany w temacie.Napisz proszę, jak się ma to co napisałeś powyżej do zakupu przewymiarowanej jednostki.

Przy odpowiednim doborze jednostki, oczywiście z uwzględnieniem CWU, mamy taką sytuację:

1.Najniższy COP mamy przy najmniejszej modulacji, czyli wtedy kiedy potrzeba dostarczyć mniejszą ilość energii do budynku.Ale wtedy, zwykle są to okresy przejściowe, nie potrzebujemy mocno grzać a i tak mniejszy COP nadrobimy mniejszym zapotrzebowaniem i mniejszym zużyciem energii el.

2.Przy mocach średnich było ok, czyli na temp. i obliczenia przy jakich robi się wyliczenia na zapotrzebowanie budynku.Pewnie zużycie i zapotrzebowanie jest wtedy na takim poziomie na jakim być powinno.Zasilanie jest wtedy, przyjmijmy średniej wielkości budynek, na poziomie 30-31deg. Więc mamy całkiem niezły COP przy takim zasilaniu, i adekwatnie "normalne" zużycie energii.

3.Przy największych mocach do -15deg na zewnątrz,był największy COP.Tutaj nie bardzo rozumiem.Im zimniej i większa moc jednostki, tym większy COP?Czy może wiąże się to z deklarowaną mocą jednostki PC ?

To są tylko pytania,chciałbym prosić o wyjaśnienie.Ciągle myślę o tym co mówił mi instalator.Aby dobierając jednostkę, nie przewymiarowywać jej i aby grzać non stop,oczywiście przy zachowaniu komfortu w domu-ale z jak najmniejszą temp.na zasilaniu.

 

Hej ,

to tak :

ad.1 prawda

ad.2 j/w

ad.3 to nie tak , przy niższych temp są zazwyczaj większe moce ze względu na straty w budynku-ale także kiedy ruszamy z cyklem pracy po wyłączeniu np z programatora.COP Panasa przy średnich i wysokich mocach są zgodne lub wyższe od katalogu.

 

Co do przewymiarowania PC, to moim zdaniem zapominamy o typoszeregach-jeśli wychodzi Ci np OZC 7kW przy -20st ,to najbliższa będzie np u Panasa 9kW (czyli masz naturalnie przewymiarowaną PC)

Dodatkowe zamieszanie wprowadza moc nominalna różnych producentów. Użytkownik potrzebuje największą moc przy najniższych "swoich" temp- i tu zaczyna się cyrk...Np : potrzebuję przy -18 st 6kW , a PC będzie typu 16kW -bo akurat 6kW daje przy tych -18st...

Więcej (rozsądnie) mocy pod T2 nie zaszkodzi , ale :

-nie chciałbym kosztem COP-ów

-nie chciałbym przepłacić

 

Osobiście jeśli bym miał miał teraz budować nowy dom ze 100% OP , to dwa warianty w grę wchodzą dla np 9kW (bez zas CWU ) :

-gruntówka z poziomym DZ on/off do max 28 000pln brutto

-powietrzna inwerter max 25 000 pln brutto

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan

Osobiście jeśli bym miał miał teraz budować nowy dom ze 100% OP , to dwa warianty w grę wchodzą dla np 9kW (bez zas CWU ) :

-gruntówka z poziomym DZ on/off do max 28 000pln brutto

-powietrzna inwerter max 25 000 pln brutto

pzdr

Ok,dziękuje.

Ad.3.

Trochę mi to przypomina moją "walkę" z przewymiarowanym kotłem na ekogroszek.Zamontowali mi 25kW i miałem problem aby utrzymac go w ryzach, tzn.aby pracował z mocą nominalną gdzie ma największa sprawność.Pracował w największe mrozy na ok 50% mocy,spalał jak smok.Sprzedałem, kupiłem 11kW, idzie w

największe mrozy z pełną mocą, ale spalanie jest niższe jak przy kotle 25kW (w tych samych warunkach), dużo lepsze "kultura" pracy i stan kotła.

 

Na koniec.Nie abym uparcie bronił tezy, że lepiej grzać non stop, ale po doświadczeniach z PC, jaki sposób byś wybrał aby komfort cieplny w domu był dla Cibie najlepszy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.....jaki sposób byś wybrał aby komfort cieplny w domu był dla Cibie najlepszy?
Na to pytanie nie będzie jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko może zależeć od konstrukcji i akumulacyjności domu.:rolleyes:Jeśli uda się zbudować dom w którym wahania temperatury pomiędzy poszczególnymi cyklami nie przekraczają 0,5 stopnia a podłogi 1 to nie widzę sensu grzania ciągłego. W innych przypadkach komfort może być zaburzony i tu należało by pomyśleć o grzaniu ciągłym.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok,dziękuje.

Ad.3.

Trochę mi to przypomina moją "walkę" z przewymiarowanym kotłem na ekogroszek.Zamontowali mi 25kW i miałem problem aby utrzymac go w ryzach, tzn.aby pracował z mocą nominalną gdzie ma największa sprawność.Pracował w największe mrozy na ok 50% mocy,spalał jak smok.Sprzedałem, kupiłem 11kW, idzie w

największe mrozy z pełną mocą, ale spalanie jest niższe jak przy kotle 25kW (w tych samych warunkach), dużo lepsze "kultura" pracy i stan kotła.

 

Na koniec.Nie abym uparcie bronił tezy, że lepiej grzać non stop, ale po doświadczeniach z PC, jaki sposób byś wybrał aby komfort cieplny w domu był dla Cibie najlepszy?

 

Wielokrotnie już to pisałem-dla mnie najpierw musi być ciepło w chałupie , a potem najtaniej.Czyli sterując termostatem pokojowym miałbym 100% komfortu cieplnego , a jak parę godzinek przy większych mrozach poszłoby w T1 , to na pewno bym nie płakał:wiggle:

 

Odnośnie jeszcze poprzedniego mojego wpisu -to dodałbym , że w nowym domu w przypadku PC P/W najchętniej też bym zastosował on/offa + może ewentualnie jakiś buforek (nie za duży). A dlaczego - ano dlatego ,że ci którzy grzeją głównie pod T2 mają tryb pracy zbliżony do on/offa. Starają się z max mocą w najkrótszym czasie zagrzać podłogę. Jest tylko problem techniczny-praktycznie nie ma takich PC uznanych producentów , wszystkie prawie powietrzne PC są inwerterami.To z kolei najbardziej się opłaca stosować przy pracy PC ciągłej.Dlatego jest dużo racji w tym co tu głosisz-tj PC P/W inwerterowa bez okienek taryfowych z pracą tylko na komfort. G12W nadal się opłaca przy takim trybie- u mnie na grzejnikach mam 60% w T2 , to na OP pewnie wyszłoby z 80%.

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam jeszcze ,że jeśli mamy problem z hałasem jednostki zewnętrznej PC P/W - to można PC ustawić bardziej pod sen.

Ja mam np obniżenie nocne na termostacie od 23.50 do 4.00 (20 st w salonie-rzadko kiedy spada poniżej) .Kiedy zasypiam nic nie słyszę- a kiedy o 4.00 włącza się PC , to nadal nic nie słyszę - bo już smacznie śpię...

Edytowane przez bobrow
literówka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...