marcin.sto1 27.06.2015 21:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2015 Jeśli padł już temat ciśnienia w instalacji, to jakie przy Panasonicu jest optymalne?Instalator zalecił w granicach 1-1,5 bar. Tego się trzymać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fachman19 28.06.2015 05:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2015 Jeśli padł już temat ciśnienia w instalacji, to jakie przy Panasonicu jest optymalne? Instalator zalecił w granicach 1-1,5 bar. Tego się trzymać? Masz instrukcję obsługi? Tam jest opisane jak eksploatować Pc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bobrow 09.07.2015 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Lipca 2015 witam ponownie ,jest sezon ogórkowy i pewnie nie wielu z Was będzie chciało zaglądać na forum. Chciałbym podzielić się swoimi obserwacjami i wnioskami ws PC na CWU.Na ile mogę ,prowadzę dzienny zapis zużytej energii elektrycznej/wytworzonej energii cieplnej/temperatury zewnętrznej , obliczam COP dla 0.01GJ . Przypomnę dane wyjściowe :-PC T-cap 9kW/3f/wczesna wersja modelu F z histerezą 10 st (właściwie 8st +2 st ponad zadaną temperaturę)-zasobnik 300 ltr , powierzchnia wymiany ciepła 3,4m2, rury ocieplone-temperatura zadana na CWU 44 st-rodzina 4 os, wanna +prysznic (głównie wanna w użyciu)-cyrkulacja wg czasówki-legionelle pomijam-prędkość pompy wodnej w PC 5 (najlepsze osiągi w mojej instalacji)-ciśnienie w systemie 2,3 bar Uwagi :-zauważyłem ,że kiedy działa cyrkulacja , to spada COP -podłączyłem przekaźnik pod cewkę zaworu trójdrożnego , rozpinającą cyrkulację podczas działania grzania CWU. Wyraźnie lepsze parametry- w końcowej fazie grzania (przy wyższej temperaturze wody grzewczej) zawsze COP będzie najsłabsze w całym cyklu , dlatego trzeba tę fazę max skrócić.-należy koniecznie wyeliminować najdrobniejsze wycieki +odpowietrzyć PC w obwodzie CWU ,standardowa funkcja odpowietrzania PC jest tylko w obwodzie CO , należy zatem ręcznie przełączyć zawór trójdrożny w pozycję CWU i 2-3 razy uruchomić program odpowietrzania w PC (tryb serwisowy ,SP 2 ,Force)-po odpowietrzeniu zakręcić "czapeczki" w odpowietrznikach -doczytałem ,że standardowe odpowietrzniki stosujemy otwarte tylko przy napełnianiu instalacji i w obwodach zamkniętych muszą być odcięte (ciekawe jaki "fachowiec" komuś o tym powiedział)-należy utrzymywać górny zakres ciśnienia w systemie , bo wtedy wydziela się mniej gazu (powietrza ) z wody , ogólnie wzrost tego zjawiska następuje przy większej temperaturze i przepływie ( a spadek -przy większym ciśnieniu) Wyniki pomiarów : 1. temperatura zewnętrzna 10-15 st -średni COP ok 4-zużycie energii dla 1 cyklu grzania ok 1,2 -1,3kWh2.temperatura zewnętrzna 15-22 st -średni COP ok 4,4-zużycie energii dla 1 cyklu grzania ok 1,0 -1,1kWh3.temperatura zewnętrzna 22-30 st -średni COP ok 4,7-zużycie energii dla 1 cyklu grzania ok 0,6 -0,9kWh4.temperatura zewnętrzna 30-35 st -średni COP ok 4,1-zużycie energii dla 1 cyklu grzania ok 1,1 -1,3kWh-przy upałach działa tylko jeden wentylator w jednostce zewnętrznej i wyraźnie spada COP ! Wnioski :-gorącym latem lepiej wyłączać PC (EXT) np w godzinach 11-19 (o ile ktoś nie zużywa ciepłej wody na bieżąco)-cyrkulacja pochłania drugie tyle co normalne zużycie CWU ( mam ocieplone rury+czasówka) , po konsultacji z żoną zrobię tak :czasówka od 6.45 do 8.00 , w kuchni pod zlewozmywakiem (np przy koszu na śmieci) zamontuję przycisk od zdalnego dzwonka (na allegro za 15 pln nowy) -odbiornik podłączę pod czasówkę z nastawą np 30-60 min (oczywiście odłączę głośnik ...). Dlaczego taka zabawa : kiedy nie działa cyrkulacja , w kuchni trzeba spuścić ok 10 ltr wody.Niby nie dużo , ale skoro decydujemy się nie zatruwać powietrza ,to chyba warto oszczędzać wodę (zresztą nie jest tania) .A komfort : rano potrzebujemy wody przed pracą i szkoła, w łazience u góry woda dochodzi szybko -jedynie problem jest w kuchni (bo najdalej ) Kiedy będziemy się zabierali za "grubszą robotę" w kuchni wystarczy wcisnąć przycisk. Coś osobistego :-nie zwariowałem i nie siedzę non stop w kotłowni , staram się być systematyczny w zapiskach -jeśli ktoś Wam doradza ws ustawień PC , przede wszystkim patrzcie czy ma PC opomiarowaną (nie podważam opinii żadnych Forumowiczów, każda instalacja jest indywidualna pod względem domu i upodobań domowników-a to akurat trudno "zmierzyć i zważyć")-nie jest ważne kto ma jaki rekord na zużyciu energii elektrycznej , ważna jest najwyższa sprawność sprzętu dla danej aplikacji (jeśli ktoś ma małe zużycie wody ciepłej , to może mieć małe rachunki-ale przy większym zużyciu słabszy COP będzie wyraźny) -sam posłuchałem kilku "mądrych " rad ,np zapomnijcie o małej powierzchni wymiany ciepła i poważnie zastanówcie się nad zbiornikiem CWU dwupłaszczowym (wężownica jest mniej więcej w środku zbiornika wody , a płaszcz na zewnątrz - nie jestem pewien tej tezy , ale chyba lepiej jest ogrzewać wodę wokół elementu grzewczego , niż tylko z jednej strony)-w mojej instalacji nie sprawdziły się zalecane ustawienia PC dla CWU : prędkość pompy wodnej 3 (5) , przepływ 1,5m3/h (1,8m3/h) Mam nadzieję , że moje wypociny komuś się przydadzą pozdrawiam wszystkich Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bobrow 09.07.2015 20:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Lipca 2015 jeszcze a propos cyrkulacji CWU , tak na logikę : jeśli mamy zasobnik CWU w postaci pionowego walca i rurka cyrkulacji jest podłączona w środku wysokości , to jeśli dobrze myślę -cyrkulacja będzie stopniowo mieszać wodę w zasobniku .Tzn kiedy cyrkulacja nie działa ,to najcieplejsza woda jest zawsze u góry i w miarę jej zużycia poziom ciepłej wody będzie się zmniejszał .Dopiero po przekroczeniu pewnego progu będzie następował spadek T CWU na wyjściu z zasobnika (dla uproszczenia możemy pominąć straty z izolacji) pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
map78 10.07.2015 07:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Lipca 2015 -zużycie energii dla 1 cyklu grzania ok 1,1 -1,3kWh-przy upałach działa tylko jeden wentylator w jednostce zewnętrznej i wyraźnie spada COP U mnie jeden wiatrak pracuje już od >20st na zewnątrz. Pompa startuje zawsze na dwóch,a po pewnym czasie dolny staje i pracuje tylko na górnym. cyrkulacja pochłania drugie tyle co normalne zużycie CWU ( mam ocieplone rury+czasówka) , po konsultacji z żoną zrobię tak : czasówka od 6.45 do 8.00 , w kuchni pod zlewozmywakiem (np przy koszu na śmieci) zamontuję przycisk od zdalnego dzwonka (na allegro za 15 pln nowy) -odbiornik podłączę pod czasówkę z nastawą np 30-60 min (oczywiście odłączę głośnik ...). Dlaczego taka zabawa : kiedy nie działa cyrkulacja , w kuchni trzeba spuścić ok 10 ltr wody. Nie baw się z przyciskami;) Poczekaj jeszcze trochę jak nabierzesz doświadczenia kiedy i ile cyrkulować żeby było OK. Ja u siebie na początku też miałem ten problem, bo u mnie najbliższy punkt poboru wody jest 14m od zasobnika. Na początku szło mi faktycznie dwa razy więcej kWh niż innym, ale teraz jest to może jakieś 20% więcej, a CWU mam zawsze kiedy potrzebuje. instalowanie jakiś przycisków, czy pilotów uważam za lekką żenadę, ale jak chcesz to montuj;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafal-op 26.07.2015 09:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lipca 2015 witam,proszę o pomoc w doborze pompy ciepła, dom to typowa stodoła z poddaszem użytkowym, 165 m2, z OZC projektowane obciążenie cieplne 4,76 kW, zapotrzebowanie na energię ok 8,9 kWhogrzewanie parter podłogowka, piętro klimakonwektory zastanawiam się między Panasoniciem 9kw 3f WC09F3E8 a monoblockiem też Panasonic 6kw MDC06E3E5 chcialbym się zmieścić z graniem głównie w drugiej taryfie, co polecacie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rydzadam 26.07.2015 15:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lipca 2015 (edytowane) witam,proszę o pomoc w doborze pompy ciepła, dom to typowa stodoła z poddaszem użytkowym, 165 m2, z OZC projektowane obciążenie cieplne 4,76 kW, zapotrzebowanie na energię ok 8,9 kWh ogrzewanie parter podłogowka, piętro klimakonwektory zastanawiam się między Panasoniciem 9kw 3f WC09F3E8 a monoblockiem też Panasonic 6kw MDC06E3E5 chcialbym się zmieścić z graniem głównie w drugiej taryfie, co polecacie? Poczytaj poprzednie kilka stron tego wątku. Jak nie szukasz na siłę oszczędności to weź 9kw Edytowane 26 Lipca 2015 przez rydzadam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafal-op 26.07.2015 18:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lipca 2015 przeczytalem wcześniej cały wątek i lekko zglupialem, bo wszyscy piszą żeby najpierw zrobić OZC, a później kończy się założeniem t cap 9kw niezależnie od budynku i zapotrzebowania, dla mnie 9kw jest dwukrotnie przewymiarowana pompą, ale wolę odrzucić parę pln jeśli będę miał pewność że nie zmarzne przy -20 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
map78 27.07.2015 07:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lipca 2015 przeczytalem wcześniej cały wątek i lekko zglupialem, bo wszyscy piszą żeby najpierw zrobić OZC, a później kończy się założeniem t cap 9kw niezależnie od budynku i zapotrzebowania, dla mnie 9kw jest dwukrotnie przewymiarowana pompą, ale wolę odrzucić parę pln jeśli będę miał pewność że nie zmarzne przy -20 T-Cap to inverter, więc poradzi sobie (co widać po opiniach forumowiczy) zarówno w domu 100m2, jak i 300m2. Inną sprawą jest też dobór pompy - zauważ, że zazwyczaj ich moc spada wraz ze spadkiem temp zewnętrznej (akurat w T-Cap nie). Kolejną sprawa jest kwestia taktowania - w domu z dużym obciążeniem cieplnym ta pompa będzie pracować lepiej niż w tym z mniejszym i łatwiej będzie ją wysterować, bo zbyt głęboką modulacją ona nie grzeszy. OZC już zrobiłeś, więc jeżeli jesteś pewien tych obliczeń to możesz sobie spokojnie dobrać pompę do swojego obciążenia. Zapłacisz miej niż za T-Cap'a i na pewno nie zmarzniesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafal-op 29.07.2015 20:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Lipca 2015 OK, wiem że pompę dobieram do niskich temp, tylko pytanie brzmi czy przewymiarowywac ją o połowę czy dobrac do obciążenia, jeśli chcę się raczej mieścić w drugiej taryfie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rydzadam 29.07.2015 21:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Lipca 2015 OK, wiem że pompę dobieram do niskich temp, tylko pytanie brzmi czy przewymiarowywac ją o połowę czy dobrac do obciążenia, jeśli chcę się raczej mieścić w drugiej taryfie? Co innego mieszczenie się w drugiej taryfie a co innego bezpieczeństwo że nie zmarzniesz zimą. Jak masz w razie czego kominek to można dobrać pompę na styk. Ale ja nie mam nawet komina w domu więc musiałem dobrać pc większą. Dla obciążenia ok. 5kW biorę i tak 3faz Panasa 9kW. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Arturo72 30.07.2015 05:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Lipca 2015 Co innego mieszczenie się w drugiej taryfie a co innego bezpieczeństwo że nie zmarzniesz zimą. Jak masz w razie czego kominek to można dobrać pompę na styk. Ale ja nie mam nawet komina w domu więc musiałem dobrać pc większą. Dla obciążenia ok. 5kW biorę i tak 3faz Panasa 9kW. Nie tak do końca,że zamarzniesz w zimie. Tam jest jeszcze grzałka 3kW i przez te parę chwil gdzie pompa dobrana jest na np. -20st.C a będzie -24st.C to praca grzałki nie będzie tragedią. A czy dobierać na styk czy na pracę na 100% w tańszej taryfie to zależy od inwestora i jego zdolności finansowych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rydzadam 30.07.2015 09:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Lipca 2015 Nie tak do końca,że zamarzniesz w zimie. Tam jest jeszcze grzałka 3kW i przez te parę chwil gdzie pompa dobrana jest na np. -20st.C a będzie -24st.C to praca grzałki nie będzie tragedią. A czy dobierać na styk czy na pracę na 100% w tańszej taryfie to zależy od inwestora i jego zdolności finansowych. Dokładnie. Dlatego jeśli chcesz wykorzystać pc głównie w 2.taryfie i bez wspomagania grzałkami, to dla obciążenia budynku ok.5kW+ciepła woda użytkowa, pompa 6kW w 100% nie spełni w/w oczekiwań, chyba, że przy długich większych mrozach odpalisz np. kominek. Różnica w cenie poszczególnych modeli (mocy) pomp Panasa nie jest chyba porażająca, więc 2 czy 3 tysiaki więcej za 9kW będzie raczej do przełknięcia? To nawet nie procent wartości domu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
lukasza 30.07.2015 11:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Lipca 2015 Różnica w cenie poszczególnych modeli (mocy) pomp Panasa nie jest chyba porażająca, więc 2 czy 3 tysiaki więcej za 9kW będzie raczej do przełknięcia? To nawet nie procent wartości domu. Baaa to nawet nie jest 25% wartości ładnego kominka, zakładając, że kominek to przyzwoity wkład, ładne go obudowanie, komin na dach z obróbką, coś ładnego na podłodze pod kominkiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rafal-op 30.07.2015 15:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Lipca 2015 mi nawet nie chodziło o oszczędność na tańszej pompie, tylko o to żeby przewymiarowana nie załączała i wyłączała się co chwile ze względu na za dużą moc do budynku, ale jeśli sprężarka inwerterowa dostosowuje poprawnie jej moc to nie ma sprawy i chyba zostanę przy zwykłej 9kW 3f bo nie widzę sensu stosowanie t cap w moim przypadku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mcyper 06.08.2015 08:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Sierpnia 2015 Szukam instrukcji obsługi/serwisu dla PC Aquarea T-CAP 12kW po polsku. Czy ktoś posiada? jeżeli tak to proszę na priv. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
map78 07.08.2015 08:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Sierpnia 2015 Szukam instrukcji obsługi/serwisu dla PC Aquarea T-CAP 12kW po polsku. Czy ktoś posiada? jeżeli tak to proszę na priv. Podaj mi na priv maila i napisz która seria pompy to podeślę komplet dokumentów:) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaem1987 09.09.2015 09:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Września 2015 Witam,prosze o podpowiedz czy dla domu 140m powierzchni użytkowej wystarczy pompa ciepła Aquarea 9kW ?Ocieplenie:-elewacja 25cm styropian-podłoga 20cm styropian-dach 28 wata Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepłaogrzewanie podłogowe na całości (rurki prowadzone co 15cm)Prosze o pomoc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Gość Arturo72 09.09.2015 10:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Września 2015 Witam, prosze o podpowiedz czy dla domu 140m powierzchni użytkowej wystarczy pompa ciepła Aquarea 9kW ? Ocieplenie: -elewacja 25cm styropian -podłoga 20cm styropian -dach 28 wata Wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła ogrzewanie podłogowe na całości (rurki prowadzone co 15cm) Prosze o pomoc. Trójfazowa z powodzeniem styknie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kaem1987 09.09.2015 10:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Września 2015 A jednofazowa nie styknie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.