Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

witaj ,

mam t-capa 9kW 3F ,CO głównie z grzejnikami i dlatego stosuję buforek 38 ltr (a właściwie sprzęgło hydrauliczne) , odnośnie sterowania drugą pompą (czyli po stronie grzejników) mam zastosowany sterownik Salus PC 11 (chyba 11) Sterownik ten ma czujnik temperatury zamontowany w buforku .W sterowniku mam ustawioną temperaturę załączenia pompy po stronie grzewczej (wilo pico yanos -z automatyczną regulacją wydajności) na 38 st-chodzi o to ,żeby przy wyłączeniu PC z grzania np z termostatu (mam bezprzewodowy euroster) pompa wilo zapewniała oddawanie ciepła z tego buforka , a kiedy już odda ciepło ,żeby nie mieliła wody i nie zużywała prądu.

Pod względem COP to od 1.10 do teraz na CO+CWU mam średnie COP=3,56

Miałem tylko problem z wydzielaniem się powietrza z wody grzewczej-muszę mieć podwyższone ciśnienie w PC na 2,1 bar na zimno (dołożyłem jeszcze naczynie przeponowe i na razie jest ok)

Odnośnie regulacji pomp ,to w PC mam prędkość ustawioną na 5 , a wilo yanos podnoszenie na H=2,6 m .Temperatura w domu ustawiona na 22 st.

Koszt CO+CWU (4 osoby ,2 łazienki , ok 170 m2 ogrzewanej pow) za 9 ostatnich tyg to 520 PLN -wiem ,że dla tych którzy mają lepiej ocieplone domy i w lepszej technologii to wynik nie wyczynowy ,ale dla mnie jest super w porównaniu z węglem (którym niestety grzeszyłem...). Czekam na mrozy -to zobaczymy.

 

pozdrawiam (wszystkich też) http://forum.muratordom.pl/images/smilies/biggrin-2.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie regulacji pomp ,to w PC mam prędkość ustawioną na 5 , a wilo yanos podnoszenie na H=2,6 m .Temperatura w domu ustawiona na 22 st.

Koszt CO+CWU (4 osoby ,2 łazienki , ok 170 m2 ogrzewanej pow) za 9 ostatnich tyg to 520 PLN -wiem ,że dla tych którzy mają lepiej ocieplone domy i w lepszej technologii to wynik nie wyczynowy ,ale dla mnie jest super w porównaniu z węglem (którym niestety grzeszyłem...). Czekam na mrozy -to zobaczymy

 

W Twoim przypadku podpisuję się pod buforem ręcami i nogami:D Nawet dałbym dużo większy niż 38l i próbował jak najwięcej "ugrać" w taniej taryfie, bo rozumiem, że te wyliczone 520zł to dla G11?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam ponownie ,

Map78-tak mam G11 w Tauronie , dowiadywałem się że mogę tylko raz do roku bez opłat zmienić taryfę-po zimie będę mógł coś więcej napisać.

Teoretycznie jednak myślę sobie tak ,że w moim przypadku może być niekorzystnie przejść na dwie taryfy , ponieważ :

 

-w domu w ciągu dnia mam domowników

-podłogówkę mam tylko w 1 łazience

-najlepsze COP-y będą zawsze w dzień (przynajmniej zimą-żadna Ameryka ,oczywiście)

-w nocy mam spokój z pracą PC (chociaż mam dobre umiejscowienie jednostki zewnętrznej)

-mam swobodę w korzystaniu z urządzeń elektrycznych

 

To co zauważyłem , to bardzo ważne jest ,aby właściwie dobrać i wyregulować sprzęt. Np kiedy analizowałem zakup PC (w tym także gruntowej) , to wywnioskowałem (oczywiście przy dużej pomocy forumowiczów) , że powinienem mieć jak najmniejszy buforek /sprzęgło .Udało mi się zapisać do proclubu panasa i tam od tego roku jest oficjalne zalecenie (a nawet opis przez nich oferowanego) stosowanie buforka. Wydaje się mi się ,że skoro prawie nie mam w domu podłogówki , to nie powinno mi zależeć na gromadzeniu energii w buforze -bo to jednak strata , w przypadku podłogówki to inna bajka. PC pracuje na dt=5K , mój układ z kolei dt=8K. Jest oczywiście pewien argument stosowania większego bufora , mianowicie kiedy PC jest w modulacji (np chałupa jest nagrzana) i sprężarka pracuje na niskiej mocy , to wyraźnie spada COP -można to łatwo sprawdzić ile mocy elektrycznej minimalnie pobiera T-cap dla mocy grzewczej np 4,5kW (wszystko jest w DTR ) .Po prostu kiedy liczyłem COP-y to zawsze dla pełnej mocy grzewczej PC (tj 9kW).

Dla mnie najważniejsze są w tym przypadku dwie rzeczy :

-ile zapłacę za rachunki (wtedy za kila godzin mogę zapłacić z COP=2,5 , ale w całym okresie np miesięcznym będzie np 3,5) za komfort cieplny i użytkowy

-szybkość reakcji systemu CO (teraz czekam kila minut na zagrzanie buforka i od razu energia jest przekazywana do domu)

To na razie tyle

Do napisania...:yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam ponownie ,

Map78-tak mam G11 w Tauronie , dowiadywałem się że mogę tylko raz do roku bez opłat zmienić taryfę-po zimie będę mógł coś więcej napisać.

Teoretycznie jednak myślę sobie tak ,że w moim przypadku może być niekorzystnie przejść na dwie taryfy , ponieważ :

 

Żadne ponieważ, nie ma możliwości żebyś stracił na G12, czy jeszcze lepiej G12w - pytanie tylko jak wiele możesz zyskać. Dlatego pisałem o większym buforku, bo wtedy mógłbyś coś zmagazynować. Lepszy COP dzienny to ułamek tego co tracisz na droższej taryfie. Nie zastanawiaj się w ogóle tylko od razu zmieniaj taryfę, bo na prawdę szkoda Twoich pieniędzy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz możliwość pomiaru temperatur WE/WY w obiegu pierwotnym i wtórnym?

 

witaj

tak -mam pomiar temperatur :

-na powrocie z PC mam założony licznik ciepła (wyskalowany w GJ , ale przeliczam prosto 1GJ=2,77kWh ) , który ma pomiar temperatury na wyj i wej z PC , na wyświetlaczu mogę odczytywać moc grzewczą , prędkość przepływy oraz oczywiście temp wej/wyj (zresztą PC to również pokazuje)

-po stronie buforka temperaturę odczytuje sterownik Salusa , a na powrocie z systemu grzewczego mam wpięty termometr

-mam oczywiście licznik energii elektrycznej na zasilaniu całego systemu (wszystkie pompy ,styczniki ,itp.) ,

 

To właśnie dzięki opomiarowaniu mogłem uzyskać najbardziej optymalne sprawności mojej PC , np. latem widziałem 15kW mocy grzewczej na CWU-ten wymiennik jest chyba rzeczywiście dla 16kW (zresztą zwolennicy Daikina podawali to jako anty-argument...)

Licznik energii mam kamstrupa , kupiłem na allegro za 400pln , praktycznie nowy (cena kat to ok 2000pln-miałem pietra ,że może być niesprawny -ale wszystko gra)

Wydaje mi się ,że jeśli komuś zależy na kosztach , to powinien mieć podlicznik+ciepłomierz , ponieważ :

-można optymalnie zestroić cały system

-w każdej chwili można skontrolować sprawność , a nie np. przy okazji najbliższego rachunku za energię

 

mam nadzieję ,że byłem pomocny

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żadne ponieważ, nie ma możliwości żebyś stracił na G12, czy jeszcze lepiej G12w - pytanie tylko jak wiele możesz zyskać. Dlatego pisałem o większym buforku, bo wtedy mógłbyś coś zmagazynować. Lepszy COP dzienny to ułamek tego co tracisz na droższej taryfie. Nie zastanawiaj się w ogóle tylko od razu zmieniaj taryfę, bo na prawdę szkoda Twoich pieniędzy...

Map78,

dla G12W mam ofertę :

-tanio 0,2620 pln brutto

-drogo 0,7144 pln brutto

Ok-weekendy tanio ,ale z moich kalkulacji wynika ,że w najlepszym razie będzie podobnie .Tak mi wychodzi z mojego "życia grzewczego".

Popatrzmy zatem tylko na tydzień roboczy :

-w zależności od temperatury w domu , CO włącza się w zakresie od ok 11 do 15 , a wyłącza się o 23.30 (mamy rolety atermiczne ,zamykane po zmierzchu więc nawet do późna w nocy jest ciepło)

-jeśli jesteśmy po za domem , to CO jest w trybie nocnym (18 st)

-nie mamy rekuperatora (ale za to mamy w miarę sprawny system nawiewno /wywiewny) i codziennie rano jest solidnie wietrzona chałupa

Właśnie dlatego robię systematyczne zapiski (żona mówi ,że znowu poszedłem do swojego MORDORU...-czyli kotłowni) , po pierwszych dwóch miesiącach prawdziwej zimy mam zamiar przejść na G12W w ramach próby-chciałbym ,abyś miał rację-niestety zawsze szukam dziury w całym i robię eksperymenty.

 

pzdr:yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy G12w wystarczy, że zmieścisz około 38% zużycia w taniej, żeby mieć cenę za 1kWh niższą niż Ww G11, a to raczej żaden wyczyn. Zauważ, że nawet najprostsza matematyka jest w tym przypadku po twojej stronie;) bo jeśli tydzień ma 168h to wychodzi, że masz do dyspozycji 98h taniej i 70h drogiej - na prawdę musiałbyś bardzo nie chcieć uzyskać tych 38%, a przecież pompa to pewnie 2/3 całkowitego Twojego zużycia prądu...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam po raz kolejny ,

a propos kosztów-kiedy instalowałem moją PC myślałem ,że zainwestuję jeszcze trochę w fotowoltaikę i będzie przyjemnie tj rozliczanie różnicowe dla prosumentów :

-latem produkowałbym dużo energii (przy 60m2 dachu z panelami , na swoje potrzeby dużo bym nie zużył) i oddawał bym do sieci

-zimą płaciłbym rachunki dopiero po wyczerpaniu tego co latem wyprodukowałem (akumulatorów w ogóle nie biorę pod uwagę)

Ale niestety-plan się wstępnie rypnął , ustawa o OZE jest jeszcze nie jasna i dopiero w połowie 2016 zobaczymy jak fizycznie funkcjonuje.

Z tego co obserwowałem , to stawki gwarantowane są kiedy nie korzystamy z dotacji z FOŚ. Najlepszy numer usłyszałem od Taurona -podczas oddawania energii będą mi doliczali koszty przesyłu czyli nie 65 gr ,a 40. Kiedy uwzględnię własny koszt inwestycyjny , kogoś z uprawnieniami do odbiorów (jestem automatykiem-i mógłbym to dobrze wykonać) i interpretację firm energetycznych -to niestety za duże ryzyko, musze po prostu poczekać .Dopiero po sprawdzeniu jak to działa i po analizie kosztów oraz zwrotu inwestycji ,można się pokusić o działanie.

Zapewne są specjalne fora dot fotowoltaiki ,to jednak chciałbym zasygnalizować ten temat -niby PC+czysta energia powinny iść w parze...

 

czekający na lepsze czasy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy G12w wystarczy, że zmieścisz około 38% zużycia w taniej, żeby mieć cenę za 1kWh niższą niż Ww G11, a to raczej żaden wyczyn. Zauważ, że nawet najprostsza matematyka jest w tym przypadku po twojej stronie;) bo jeśli tydzień ma 168h to wychodzi, że masz do dyspozycji 98h taniej i 70h drogiej - na prawdę musiałbyś bardzo nie chcieć uzyskać tych 38%, a przecież pompa to pewnie 2/3 całkowitego Twojego zużycia prądu...

 

No to policzmy :

tania taryfa

weekend 2x15h=30

tydzień roboczy 3x5h=15

łącznie 45hx0,2620=11,79pln

droga taryfa

5x12h=60x0,7144=42,864pln

razem 105h pracy CO to koszt 54,65 pln /105h=0,52 pln średnio . Teraz płacę 0,55pln ale nie piorę w nocy i nie prasuję i nie puszczam zmywarki -free live !

tymczasem

:yes:piero po sprawdzeniu jak to działa i po analizie kosztów oraz zwrotu inwestycji ,można się pokusić o działanie.

Zapewne są specjalne fora dot fotowoltaiki ,to jednak chciałbym zasygnalizować ten temat -niby PC+czysta energia powinny iść w parze...

 

czekający na lepsze czasy

 

:yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Map78,

dla G12W mam ofertę :

-tanio 0,2620 pln brutto

-drogo 0,7144 pln brutto

Ok-weekendy tanio ,ale z moich kalkulacji wynika ,że w najlepszym razie będzie podobnie .Tak mi wychodzi z mojego "życia grzewczego".

Popatrzmy zatem tylko na tydzień roboczy :

-w zależności od temperatury w domu , CO włącza się w zakresie od ok 11 do 15 , a wyłącza się o 23.30 (mamy rolety atermiczne ,zamykane po zmierzchu więc nawet do późna w nocy jest ciepło)

-jeśli jesteśmy po za domem , to CO jest w trybie nocnym (18 st)

-nie mamy rekuperatora (ale za to mamy w miarę sprawny system nawiewno /wywiewny) i codziennie rano jest solidnie wietrzona chałupa

Właśnie dlatego robię systematyczne zapiski (żona mówi ,że znowu poszedłem do swojego MORDORU...-czyli kotłowni) , po pierwszych dwóch miesiącach prawdziwej zimy mam zamiar przejść na G12W w ramach próby-chciałbym ,abyś miał rację-niestety zawsze szukam dziury w całym i robię eksperymenty.

 

pzdr:yes:

 

Morał z tego taki że grzejesz od 11-15.00 czyli średnio 13.00 do 23.00 czyli 10h dziennie. Całkiem długo. Ja ostatnio (prawie cały ciepły listopad) grzeję 3h w dzień (codziennie) i ok 4-5h w nocy ale co 2 lub 3 noc!

 

Pomijając jak ja grzeję wychodzi ci 10h grzania doba. W czym problem aby to 10h grzać nocą? Poza aspektem papciowym (nie grzana w dzień podłoga nie jest tak miła dla stóp) nie widzę specjalnie powodów by nie grzać nocą a za dnia. U mnie różnice temperatur sięgają teraz miedzy grzaniami ok 0,3 st C.

 

Ile Ci ta temperatura na noc spada i ile w dzień ja podniesiesz grzejąc? U mnie różnice są tak małe, temp. stabilna 24h że mało czuje kiedy grzeję i kiedy nie. W sumie i tak w takim listopadzie to ponad 50% zmieszczę się w 3h taniej od 13.00-16.00

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Morał z tego taki że grzejesz od 11-15.00 czyli średnio 13.00 do 23.00 czyli 10h dziennie. Całkiem długo. Ja ostatnio (prawie cały ciepły listopad) grzeję 3h w dzień (codziennie) i ok 4-5h w nocy ale co 2 lub 3 noc!

 

Pomijając jak ja grzeję wychodzi ci 10h grzania doba. W czym problem aby to 10h grzać nocą? Poza aspektem papciowym (nie grzana w dzień podłoga nie jest tak miła dla stóp) nie widzę specjalnie powodów by nie grzać nocą a za dnia. U mnie różnice temperatur sięgają teraz miedzy grzaniami ok 0,3 st C.

 

Ile Ci ta temperatura na noc spada i ile w dzień ja podniesiesz grzejąc? U mnie różnice są tak małe, temp. stabilna 24h że mało czuje kiedy grzeję i kiedy nie. W sumie i tak w takim listopadzie to ponad 50% zmieszczę się w 3h taniej od 13.00-16.00

 

hej

teraz średnio rzeczywiście grzeje 10-11 h dziennie -ale w trybie termostatu , czyli mam przerwy w pracy PC. Na grzejnikach jest mniejsza bezwładność niż w podłogówce ,więc szybko mi się nagrzewa dom i elastycznie reaguje na temperaturę zewnętrzną. Proszę mnie źle nie zrozumieć-ja się nie upieram ,że G11 jest dla mnie lepsza. Na tym forum i chyba w ogóle jest bardzo mało instalacji CO z PC i grzejnikami. Tak jak pisałem, najpierw sprawdzę koszty w G11 , a następnie w G12W.

Mój dom ma 9 lat i ma standard z tych lat (ściany roben 24 cm kratówka/styropian 10 cm z lambdą przeciętną/bez reku).

pzdr:yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

może odnieśmy się do zużycia kwh , średnio zużywam 12-16 kWh (jestem z okolic Jeleniej Góry i u nas było raczej nie zimno), w tym CWU ok 3,3kwh

Dla porównania :

-temperatura w domu ustawiona na 22 st.

-4 osoby ,2 łazienki ,

- ok 170 m2 ogrzewanej pow

-bez reku

Będę wdzięczny za Wasze dane.

pzdr:bye:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U bobrow jest ten problem że ma grzejniki. Ma w tym układzie praktycznie do wyboru 2 opcje.

1. Grzanie praktycznie ciągłe i to robi teraz.

2. Baaaaaardzo duży bufor i max wykorzystanie II taryfy.

 

Zastanawiam się jedynie nad tym jaki byłby efekt gdyby całość bez żadnego buforka i kagańca godzinowego puścił samopas na niższej temp. Moim zdaniem miałby stabilną temp przez 24h/dobe przy mniejszym zużyciu. A przy G12W byłby do przodu bo tam jest 98h tygodniowo II taryfy a tylko 70 I

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U bobrow jest ten problem że ma grzejniki. Ma w tym układzie praktycznie do wyboru 2 opcje.

1. Grzanie praktycznie ciągłe i to robi teraz.

2. Baaaaaardzo duży bufor i max wykorzystanie II taryfy.

 

Zastanawiam się jedynie nad tym jaki byłby efekt gdyby całość bez żadnego buforka i kagańca godzinowego puścił samopas na niższej temp. Moim zdaniem miałby stabilną temp przez 24h/dobe przy mniejszym zużyciu. A przy G12W byłby do przodu bo tam jest 98h tygodniowo II taryfy a tylko 70 I

 

Witam

Cały (prawie, nie licząc eksperymentów) ubiegły sezon grzewczy grzałem w ten sposób, mimo że mam tylko podłogówkę. Rozkład zużycia dla całego domu to ok. 70 % w II taryfie (Tauron G12g). Komfort niezrównany.

W ciągu "drogich" - godzin z uwagi na z reguły istotnie wyższą temp. zewn., zużycie energii jest proporcjonalnie znacznie niższe.

Mam oczywiście termostat i to z histerezą 0,1*, ale używam go tylko w okresach przejściowych. Normalnie PC sterowana jest przez swoją pogodówkę i u mnie znakomicie to działa.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej

Na tym forum i chyba w ogóle jest bardzo mało instalacji CO z PC i grzejnikami.

witam,

ja do nich należę. 120 m2 ( obecnie ogrzewam ok.100) pow ogrzewanej, ok. 20% podłogówki. PC 9kW 3fazy zwykła. Bufor (sprzęgło) 200l. Pierwszy sezon z PC i staram się optymalizować jej pracę. Niestety nie mam ciepłomierza (przy okazji....jaki kupić, i czy musi być takie fi jak zasilanie i powrót w PC ? ) i sporo czasu spędzam w Mordorze :) . U mnie jest tak: g12w, w tygodniu timer 13-15 heat (ostatnie dni wydłużyłem do 17), 22-6 heat +tank, weekend oczywiście cały ogrzewanie i cwu. Krzywą grzewczą mam -15,+15,45, 35. czyli w listopadzie podchodziło pod 40st. Pompa w trybie termostatu, 22st w pomieszczeniu, Od 1.11 do dziś zużyłem niespełna 200kWh (tylko PC), prawie całość w II taryfie. Nie wiem czy to dużo, bo zimy praktycznie nie ma. Czekam na ujemne temperatury. I na wymianę grzejników na KK.

Czyli u mnie, pomimo grzejników, zdecydowanie g12w.

pozdr mirek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witaj

tak -mam pomiar temperatur :

-na powrocie z PC mam założony licznik ciepła (wyskalowany w GJ , ale przeliczam prosto 1GJ=2,77kWh ) , który ma pomiar temperatury na wyj i wej z PC , na wyświetlaczu mogę odczytywać moc grzewczą , prędkość przepływy oraz oczywiście temp wej/wyj (zresztą PC to również pokazuje)

-po stronie buforka temperaturę odczytuje sterownik Salusa , a na powrocie z systemu grzewczego mam wpięty termometr

-mam oczywiście licznik energii elektrycznej na zasilaniu całego systemu (wszystkie pompy ,styczniki ,itp.) ,

 

To właśnie dzięki opomiarowaniu mogłem uzyskać najbardziej optymalne sprawności mojej PC...

Jakie zatem przykładowe temperatury WE/WY (przed i za sprzęgłem) występują?

Chodzi mi o punkt pracy, gdy układ po starcie już się ustabilizuje, a PC pracuje z mocą nominalną (lub do nominalnej zbliżoną).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...