Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

Panowie potrzebna pomoc. . Czy problem jest w pompie(miesiąc temu był przegląd, niby wszystko ok, mam protokół), czy niestety muszę grzać całodobowo. Jak czytam Wasze wpisy, że biegacie w galotach grzejąc w nocy to zastanawia mnie czego u mnie brakuje? Chatę wybudowałem solidnie, większość prac samodzielnie więc nie mam mowy o fuszerce. Macie może jakieś pomysły?

 

Witam

 

Nie ma problemu w pompie i nie musisz grzać całodobowo.

Problem jest w niedostosowaniu sposobu ogrzewania domu do jego właściwości i Twoich oczekiwań.

W stopce podałeś roczne zapotrzebowanie na ciepł (dość niskie), które - nawet zakładając, że realne, nie da nam odpowiedzi jak grzać w konkretnych warunkach.

Tu istotnym czynnikiem jest obciążenie cieplne budynku. Z Twojego opisu wynika,że jest on przyzwoicie ocieplony. Można próbować szacować, że normowe obciążenie cieplne sięga 5 kW (chyba II strefa), choć nie podałeś innych danych, stąd bardzo zgrubny szacunek. Te informacje masz w OZC, zakładam, że rzetelnie policzone.

 

Zakładając stałą temp. -10* i grzanie domu, powiedzmy do 22* trzeba dostarczyć 3/4 mocy obliczeniowej czyli 3,75 kWh x 24 = 90 kWh na dobę.

Biorąc pod uwagę przerwy na odszranianie i pewną modulację, a zwłaszcza grzanie CW widać na pierwszy rzut oka, że w Twoim nocnym oknie jest to nierealne.

Dołóż zatem,jak planujesz na początek nie 4 godziny, a powiedzmy 2. być może wystarczy. Jeśli długie przerwy w ogrzewaniu i wynikające stąd wychłodzenie wylewki, nie stanowi dla Ciebie problemu, powinieneś być usatysfakcjonowany.

 

Znając prawdziwe obciążenie cieple budynku nauczysz się tak układać harmonogram grzania, by było ono komfortowe i nie drenowało nadmiernie kieszeni.

 

Życzę powodzenia

 

Pratchawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Nie ma problemu w pompie i nie musisz grzać całodobowo.

Problem jest w niedostosowaniu sposobu ogrzewania domu do jego właściwości i Twoich oczekiwań.

W stopce podałeś roczne zapotrzebowanie na ciepł (dość niskie), które - nawet zakładając, że realne, nie da nam odpowiedzi jak grzać w konkretnych warunkach.

Tu istotnym czynnikiem jest obciążenie cieplne budynku. Z Twojego opisu wynika,że jest on przyzwoicie ocieplony. Można próbować szacować, że normowe obciążenie cieplne sięga 5 kW (chyba II strefa), choć nie podałeś innych danych, stąd bardzo zgrubny szacunek. Te informacje masz w OZC, zakładam, że rzetelnie policzone.

 

Zakładając stałą temp. -10* i grzanie domu, powiedzmy do 22* trzeba dostarczyć 3/4 mocy obliczeniowej czyli 3,75 kWh x 24 = 90 kWh na dobę.

Biorąc pod uwagę przerwy na odszranianie i pewną modulację, a zwłaszcza grzanie CW widać na pierwszy rzut oka, że w Twoim nocnym oknie jest to nierealne.

Dołóż zatem,jak planujesz na początek nie 4 godziny, a powiedzmy 2. być może wystarczy. Jeśli długie przerwy w ogrzewaniu i wynikające stąd wychłodzenie wylewki, nie stanowi dla Ciebie problemu, powinieneś być usatysfakcjonowany.

 

Znając prawdziwe obciążenie cieple budynku nauczysz się tak układać harmonogram grzania, by było ono komfortowe i nie drenowało nadmiernie kieszeni.

 

Życzę powodzenia

 

Pratchawiec

 

Budując dom z założenia miał być tani w eksploatacji, ozc zrobiłem u Asolta, kilka razy nanosiłem poprawki do projektu i jak już wydało się optymalnie zacząłem budować. Poważnie podszedłem do kwestii ocieplenia ścian i dachu, w miarę możliwości bez mostków, a już maniakalnie do szczelności-sam wszystko w domu kleiłem-taśmy w oknach, drzwiach, folia paroszczelna, zero kompromisów. Na koniec wszystkie dane przekazałem instalatorowi i wybór padł na 9kw t-cap-a. Większej nikt mi nie doradzał, zresztą Asolt sugerował, że ogrzewanie obskoczę taniej dużym buforem z grzałką ale finalnie stanęło na pompie. Teraz mój instalator zaleca grzanie w drogiej, w zasadzie na okrągło... Również Wy mi tak doradzacie i tak będę musiał zrobić. Mam tylko mały niesmak, bo na początku były zapewnienia, a teraz głowa w piasek... I nie piszcie mi, że jak wejdę w droższą to nie zbiednieję-to nie o to tutaj chodzi. Dziękuję Kolegom za rady, potestuję, poznam zapotrzebowanie i sie dopasujemy. Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@pgadamj nikt nie mówi że musisz grzać całodobowo, tylko że musisz też dogrzać trochę w drogiej. Jeśli przez 90% sezonu będziesz grzać 100% w taniej a przez 10% sezonu 30% w drogiej (14h dziennie z czego 4h w drogiej) to sumarycznie wyjdzie ~95% w taniej a koszt grzania wzrośnie o ~6%

 

Teraz przelicz te 6% na PLN, pewnie będzie to 60-80zl pomnóż razy 20lat i zastanów sie czy warto było tą kwotę przeznaczyć na większą PC lub izolację

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@pgadamj

moim zdaniem należy upewnić się czy masz max przepływ w systemie i nominalny na buforze ( ok 1500l/h) na PC.

Jeśli to zapewnisz- to uzyskasz max moc PC , a to jest największa korzyść pod grzanie w T2.

Potem KG- jeśli masz więcej 40st dla największych mrozów ,to jest coś nie halo z OP ( zakładając , że z PC jest sprawna- masz pełną diagnostykę)

Teraz pozostaje optymalnie sterować tym , abyś nie biegał i nie kręcił wszystkim.

Nie wiem jakie są dodatkowe funkcje w sterowniku PC, ale ustawił bym temp w T2 trochę podbite o np 3-4 K.PC non stop włączona w jej Timerze- całe sterownie on/off ze sterownika pokojowego.Ustawiasz w nim np w T2 24 st , a w T1 22st- jeśli się wychłodzi , to PC ruszy wg potrzeb.

Trzeba tylko znaleźć podzczególne pkt w/w.

Pzdr

Edytowane przez bobrow
Uzupełnienie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@pgadamj nikt nie mówi że musisz grzać całodobowo, tylko że musisz też dogrzać trochę w drogiej. Jeśli przez 90% sezonu będziesz grzać 100% w taniej a przez 10% sezonu 30% w drogiej (14h dziennie z czego 4h w drogiej) to sumarycznie wyjdzie ~95% w taniej a koszt grzania wzrośnie o ~6%

 

Teraz przelicz te 6% na PLN, pewnie będzie to 60-80zl pomnóż razy 20lat i zastanów sie czy warto było tą kwotę przeznaczyć na większą PC lub izolację

 

Tak, dogrzeję w drogiej. Nie wyobrażam sobie aby w obecnych czasach stawiać dziurawą chatę z rozwiązaniami naszych dziadków. Przeryłem wiele wątków na tym forum i zainspirowany Waszymi doświadczeniami zrobiłem podobnie u siebie. Jest mega, chata spełnia nasze oczekiwania, zastosowane technologie umilają zycie-nie zmieniłbym niczego, łącznie z pompą. Pewnie potrzeba parę sezonów aby wszystko zagrało jeszcze lepiej, przykładem jest GWC:pierwszej zimy w trakcie mrozów potrafiło podawać powietrze o minusowej temperaturze. Tej zimy poniżej 4 stopni nie zeszło. Dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bobrow, Pgadamj

 

Na razie nie szukałbym problemów w funkcjonowaniu instalacji. Do czasu solidnego obniżenia temp. zewn. PC zaspokajała zapotrzebowanie na ciepło.

Temp. zasilania z sufitu, ale dawały zapewne ten efekt, że pompa w granicach taryfy nocnej pracowała z max. wydajnością.

Też mam T-Capa, podobnie ocieplony dom i przy temp. -19 grzałem z temp, zasilania >35*. Faktem jest , że na okrągło, z niewielkimi tylko przerwami.

Nie znamy obciążenia normowego omawianego przypadku. Tak "spod dużego palca" przyjąłem, że jest to ok. 5 kW. Przy wzmiankowanych temperaturach zewnętrznych cudów być nie może; energii po prostu będzie brakować.

Nie bardzo rozumiem jednej rzeczy; czy Poznań w podwójnej taryfie nie ma okna popołudniowego?

Nawet jeśli nie, nie rezygnowałbym z 2 godzin popołudniowego grzania. Nie wyobrażam sobie jakości życia domu, w którym podłoga przez 13 godzin pozostaje bez zasilania ciepłem, zwłaszcza w okresie solidnych mrozów.

Poczucie komfortu to rzecz względna. Sama temperatura powietrza na termometrze - o czym wielokrotnie pisano, to nie wszystko. Pozostaje brak promieniowania.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@pgadamj

moim zdaniem należy upewnić się czy masz max przepływ w systemie i nominalny na buforze ( ok 1500l/h) na PC.

Jeśli to zapewnisz- to uzyskasz max moc PC , a to jest największa korzyść pod grzanie w T2.

Potem KG- jeśli masz więcej 40st dla największych mrozów ,to jest coś nie halo z OP ( zakładając , że z PC jest sprawna- masz pełną diagnostykę)

Teraz pozostaje optymalnie sterować tym , abyś nie biegał i nie kręcił wszystkim.

Nie wiem jakie są dodatkowe funkcje w sterowniku PC, ale ustawił bym temp w T2 trochę podbite o np 3-4 K.PC non stop włączona w jej Timerze- całe sterownie on/off ze sterownika pokojowego.Ustawiasz w nim np w T2 24 st , a w T1 22st- jeśli się wychłodzi , to PC ruszy wg potrzeb.

Trzeba tylko znaleźć podzczególne pkt w/w.

Pzdr

 

Poszukam w instrukcji informacji w jaki sposób sprawdzić przepływy, wg rotamerów na poszczególnych pętlach(dół 12, góra 11 pętli, nie dłuższych niż 75mb)mam miedzy 2, a 3 litry/min. Oprócz pompy w pompie ciepła mam zainstalowane 2 pompy obiegowe Willo Pico na parter i piętro, kręcą na maxa 40w, wysokość podnoszenia 6m. Co do KG to przy różnych nastawach temperatura wody zatrzymywała się w okolicy 35st. Mam wrażenie, że pompa nie dawała rady rozgrzać jej mocniej. Oczywiście jak na zew. jest cieplej to nie ma tego problemu. Wodę do CWU grzeje szybko-ok. 40' do 50stC.

Korzystam z 2 sterowników Salusa, podpięte są do obiegówek. Nie jest to optymalne rozwiązanie-jeżeli chodzi o parter to zdecydowanie szybciej mi się rozgrzewa. Po osiągnięciu zadanej temperatury, wyłącza obiegówkę i bywa,że nie włącza prze 14 h od nowa, bo temperatura w chacie utrzymuje się dość długo. Gorzej z górą, tutaj potrzeba zdecydowanie więcej czasu aby temperatura doszła do zadanej, a i po osiągnięciu szybciej spada(mniejsza akumulacja). I tak się zastanawiam czy aby nie powinienem skręcić trochę obiegówkę dolną aby parter i piętro osiągały zadaną temperaturę razem? W obecnej sytuacji pompa ciepła dużo czasu pracuje jedynie dla obiegu na piętrze. Pozdrawiam, i dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukam w instrukcji informacji w jaki sposób sprawdzić przepływy, wg rotamerów na poszczególnych pętlach(dół 12, góra 11 pętli, nie dłuższych niż 75mb)mam miedzy 2, a 3 litry/min. Oprócz pompy w pompie ciepła mam zainstalowane 2 pompy obiegowe Willo Pico na parter i piętro, kręcą na maxa 40w, wysokość podnoszenia 6m. Co do KG to przy różnych nastawach temperatura wody zatrzymywała się w okolicy 35st. Mam wrażenie, że pompa nie dawała rady rozgrzać jej mocniej. Oczywiście jak na zew. jest cieplej to nie ma tego problemu. Wodę do CWU grzeje szybko-ok. 40' do 50stC.

Korzystam z 2 sterowników Salusa, podpięte są do obiegówek. Nie jest to optymalne rozwiązanie-jeżeli chodzi o parter to zdecydowanie szybciej mi się rozgrzewa. Po osiągnięciu zadanej temperatury, wyłącza obiegówkę i bywa,że nie włącza prze 14 h od nowa, bo temperatura w chacie utrzymuje się dość długo. Gorzej z górą, tutaj potrzeba zdecydowanie więcej czasu aby temperatura doszła do zadanej, a i po osiągnięciu szybciej spada(mniejsza akumulacja). I tak się zastanawiam czy aby nie powinienem skręcić trochę obiegówkę dolną aby parter i piętro osiągały zadaną temperaturę razem? W obecnej sytuacji pompa ciepła dużo czasu pracuje jedynie dla obiegu na piętrze. Pozdrawiam, i dzięki!

 

Witam. Nie wiem czy Tobie pomogę ale w pierwszej kolejności sprawdziłbym ile produkujesz energii od 22 do 6. Czy maksymalnie wykorzystujesz 2T. U mnie wychodzi średnio od 60 kWh do nawet 75 kWh. Zależy od warunków zewnętrznych (wilgotność, defrost 2 stopnia, temperatura otoczenia itp). Np dzisiaj przy -9 na zewnątrz w nocy produkcja wyniosła 73kwh przez 8h. Mimo że mam Tcapa 9kw momentami daje nawet 10 - 11 kw. Jeżeli produkcja jest mała może być coś z przepływem, krzywą? Moje OZC to 8,1, V strefa. Grzeje od 1.09.18, dom świeży, wszystko robione w pośpiechu. Od 1.09 do dzisiaj zużyłem w 1 T 97 kWh. W domu mam 21,5 -23 stopnia. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie mam pytanie, czy Panasonic SDC 9 KW będzie dobrym wyborem do mojego domu, czy lepszy będzie T-Cap 9 KW 1F??

Strefa klimatyczna III

Powierzchnia ogrzewana budynku 246 m2

Kubatura 602,4 m3

Całkowita Projektowa strata cieplna 6614 W

Zapotrzebowanie na ciepło-ogrzewanie 9806 kwh/rok

Wskaźnik zapotrzebowanie na ciepło 39,8 kwh/m2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Nie wiem czy Tobie pomogę ale w pierwszej kolejności sprawdziłbym ile produkujesz energii od 22 do 6. Czy maksymalnie wykorzystujesz 2T. U mnie wychodzi średnio od 60 kWh do nawet 75 kWh. Zależy od warunków zewnętrznych (wilgotność, defrost 2 stopnia, temperatura otoczenia itp). Np dzisiaj przy -9 na zewnątrz w nocy produkcja wyniosła 73kwh przez 8h. Mimo że mam Tcapa 9kw momentami daje nawet 10 - 11 kw. Jeżeli produkcja jest mała może być coś z przepływem, krzywą? Moje OZC to 8,1, V strefa. Grzeje od 1.09.18, dom świeży, wszystko robione w pośpiechu. Od 1.09 do dzisiaj zużyłem w 1 T 97 kWh. W domu mam 21,5 -23 stopnia. Pozdrawiam

 

Mam podobną produkcję a jakie masz zużycie za te 8 godzin?

W domu 21-23 C

U mnie jest taniej 10 godzin plus okienko 3 g przez dzień dlatego g 13 jest najlepszym wyborem pod pompy ale jest ograniczona niestety

Zużycie za Grudzień grzałem w G11 to 460 kwh =270 zł licznik na pompie trochę cygani idzie około 10-15% więcej

Za Styczeń wychodzi już 468 kwh zmiana na g13 co daje do dzisiaj około 140 zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poszukam w instrukcji informacji w jaki sposób sprawdzić przepływy, wg rotamerów na poszczególnych pętlach(dół 12, góra 11 pętli, nie dłuższych niż 75mb)mam miedzy 2, a 3 litry/min. Oprócz pompy w pompie ciepła mam zainstalowane 2 pompy obiegowe Willo Pico na parter i piętro, kręcą na maxa 40w, wysokość podnoszenia 6m. Co do KG to przy różnych nastawach temperatura wody zatrzymywała się w okolicy 35st. Mam wrażenie, że pompa nie dawała rady rozgrzać jej mocniej. Oczywiście jak na zew. jest cieplej to nie ma tego problemu. Wodę do CWU grzeje szybko-ok. 40' do 50stC.

Korzystam z 2 sterowników Salusa, podpięte są do obiegówek. Nie jest to optymalne rozwiązanie-jeżeli chodzi o parter to zdecydowanie szybciej mi się rozgrzewa. Po osiągnięciu zadanej temperatury, wyłącza obiegówkę i bywa,że nie włącza prze 14 h od nowa, bo temperatura w chacie utrzymuje się dość długo. Gorzej z górą, tutaj potrzeba zdecydowanie więcej czasu aby temperatura doszła do zadanej, a i po osiągnięciu szybciej spada(mniejsza akumulacja). I tak się zastanawiam czy aby nie powinienem skręcić trochę obiegówkę dolną aby parter i piętro osiągały zadaną temperaturę razem? W obecnej sytuacji pompa ciepła dużo czasu pracuje jedynie dla obiegu na piętrze. Pozdrawiam, i dzięki!

 

Moim zdaniem tu jest pies pogrzebany. .

Po kolei: Temperatura w domu nie spada, ale płyta się wychładza i nie dostaje nowej energii bo w domu dalej jest ciepło i salus nie puszcza obiegówki do płyty. Gdy temp w domu spadnie na tyle by puścić obiegówkę, to płyta jest już "głęboko rozładowana", co może się pogłębić jeśli sygnał z salusa na załącz przyjdzie w okresie bez grzania. Płyta pomimo utrzymywania się w domu satysfakcjonującej cie temperatury powinna już otrzymywać energię na pokrycie strat. U Ciebie nie dostaje, bo obiegówki zatrzymane.

Zauważone u siebie: Jak grzeję przez 2 godziny w okienku dziennym (własnie: dlaczego nie korzystasz z okienka dziennego w 2T?) to pomimo wprowadzania w podłogę przez 2 godziny energii, temperatura w domu praktycznie się nie zmienia. Mimo, że kilowaty poszły w podłogę temperatura w domu stoi, i nie spada, a pewnie by zaczęła właśnie po południu jakbym nie dostarczył energii do podłogi.

 

Druga sprawa, tu przyznam się nie rozumiem: Piszesz, że na dole jest tak długo ciepło, że salus nie pozwala uruchomić ogrzewania nawet przez 14 godzin. Czyli dom ciepły, a mimo to temperatura spada o 0,4 stopnia na dobę...

 

Piszesz również, że jak pracuje cały czas to daje radę dobić do chyba 24 stopni, oraz że większość czasu pompa pracuje na ogrzewanie góry, przy wyłączonym dole.

 

Czyli, moim skromnym zdaniem ograniczyłeś sobie pompę dwoma kagańcami. Tania taryfa (okrojona zresztą o 2 dzienne godziny) i salusy.

Pompa zamiast pracować w tanich godzinach i ładować płytę, stoi bo temperatura w domu nie pozwala (pomimo, że temp płyty leci w dół), a nawet jak pracuje to tylko na uzupełnienie strat na poddaszu gdzie jest słabsza izolacja. Pompa by chciała pracować, ale nie może, a żeby taki kawał betonu zagrzać o 1 stopień potrzeba naprawdę masę energii i... czasu!

 

Do tego uwzględnij zapotrzebowanie swojego budynku na energię, tj. obciążenie cieplne. Tyle masz dostarczać energii do domu 24 godziny na dobę. Ty ograniczyłeś ten czas do 10 godzin, czyli w tym czasie powinieneś dostarczyć też tyle samo energii tylko w ponad dwa razy krótszym czasie! (Moc pompy na to pozwoli?) I pompa pewnie próbuje zdążyć w tym krótkim czasie do płyty zakumulować te kWh, obcięta do "obciętych" tanich godzin i dodatkowo jeszcze sterownikami salusa. Czy pompa w ogóle pracuje ładując płytę fundamentową, choć przez 4-6 godzin na dobę?

 

Ja bym wyłączył salusa na dole i zobaczył jak ułoży się temperatura. Czy będzie spadać pod koniec tygodnia. Kluczowe dla grzania w 2T (jest przewidzenie spadków temperatur (niemal jak czujnik pogodowy) i ładowanie podłogi już w czasie jak w domu jeszcze jest dobra temperatura, bo jak ona zacznie spadać, to już będzie za późno. Nie zdążysz rozruszać płyty,a komfort poleci w dół. No chyba, że grzejesz cały czas to sytuacja powyższa nie ma miejsca, ale wtedy zgaś tą krzywą, bo 45 stopni to kosmos:)

 

Większość tutaj grzejących w w 2T ma hamburgera na płycie i grzeje w sumie tylko wylewki, tu szybko można nadrobić braki w temp, u Ciebie rozpędzenie całego fundamentu musi trwać. A pompa w 2 kagańcach tego czasu nie ma.

 

Aha, masz garaż? Też na tej samej płycie?

Edytowane przez Szklara
PS. Trochę chaotycznie i na szybko, ale sens chyba przekazałem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Szklara

 

"Po kolei: Temperatura w domu nie spada, ale płyta się wychładza ...."

 

Zwróć uwagę, że problem o którym pisałem ma miejsce jedynie w dni robocze, pompa przez noc pracuje non stop, zadane temperatury nie są osiągane do rana więc nie ma mowy o wyłączaniu się pompy za sprawą sterownika. Sytuacja, którą opisujesz ma miejsce w weekend, wtedy dół jest odcinany i po jakimś czasie od nowa włączany. To dla mnie nie jest problem, gdyby z założenia pompa miała pracować tak cały tydzień, nie byłoby problemu. Zgłosiłem się do Was o poradę jak mam skumulować energię w domu aby było komfortowo i otrzymałem informację, że za krótko grzeję i stąd problem. Rozumiem, i wydłużam grzanie na 2 h w ciągu dnia. Moja taryfa nie przewiduje okienka w ciągu dnia (G12w w Enea) więc pojadę po drożyźnie.

 

"Druga sprawa, tu przyznam się nie rozumiem: Piszesz, że na dole jest tak długo ciepło, że salus nie pozwala uruchomić ogrzewania nawet przez 14 godzin. Czyli dom ciepły, a mimo to temperatura spada o 0,4 stopnia na dobę... "

 

Nie do końca rozumiem, mógłbyś rozwinąć myśl?

Na dole w weekend salus kręci aż dojdzie np. do 23st. mam płytę, cała chata dużo betonu i silki więc długo oddaje, do tego dojdzie obiad na indukcji, piekarnik i dopiero późnym wieczorem temperatura na tyle spadnie, że sterownik zareaguje.

 

"Ja bym wyłączył salusa na dole..." jak to rozumiesz? Pozwolić pracować dolnej pompie non stop, bez wskazań z salusa? Tak jakbym pompę obiegową podłączył na krótko bez sterownika?

 

"... ale wtedy zgaś tą krzywą, bo 45 stopni to kosmos:)" Tak podbijałem tę krzywą mają nadzieję, że zwiększę moc pompy ale na nic to się zdało. Po prostu pompa pracowała z pełną mocą, a temperatura stała.

 

 

"Aha, masz garaż? Też na tej samej płycie?" tak, garaż w bryle budynku na tej samej płycie bez odcięcia z izolacją, pow. 40m2. Mam rozłożoną podłogówkę ale nie grzeję. Chata odizolowana dobrze ale płyta wiadomo jest w takim przypadku mostkiem.

 

Pozdrawiam i dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No trochę się rozjaśniło. Zauważ, że nieogrzewany garaż na tej samej płycie jest potężnym mostkiem i "wychładzaczem" płyty. Tam ci ucieka ciepło z płyty. Nie z domu, ale drenuje ci ciepło z płyty, która ulega stopniowemu "rozładowaniu" z energii skumulowanej przez weekend. No i tu mi się wyjaśniło gdzie ucieka Ci ta energia tak szybko, że masz takie spadki temp. Wspólna płyta z nieogrzewanym garażem.

Masz jakoś odizolowany garaż od płyty czy na płycie dałeś po prostu płytki itp? Wtedy potężny mostek do garażu. Ile masz stopni w nieogrzewanym garażu?

W obecnej sytuacji jedna rada: niestety grzać dłużej.

 

Ja mam podobnie, też płyta pod całym domem. Bałem sie (nie wiem czy zasadnie czy nie) dawać oddzielnych płyt/fundamentu dla domu i garażu, ze względu na pękanie elewacji itp. Mało tego nie dość że płyta to jeszcze strop monolit też jest u mnie niezłym grzejnikiem garażu. :) Też nie zdylatowany. Ale to już względy, zarówno płyta jak i strop, geotechniczne i teren pokopalniany. Wolałem to wszyto spiąć do kupy na sztywno. Ale mostek jest. Tylko że ja płytę od wylewki w garażu odciąłem od 15-12 cm styro (spadek) od temp w garażu i bramy garażowej. A u Ciebie jak jest? Masz odcięta płytę od góry? Bo bramy garażowe to wiesz... pięknie to izolują tylko na kartach folderów reklamowych....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwólcie, że się wtrace z pytaniem, bo Szklara mnie zaciekawil garażem. Nie mam płyty fundamentowej ale wylewka w garażu nie jest odcięta od reszty. Czy jak nie grzeje w garażu (mam tam pętlę) to jest lepiej pod względem "energetycznym" czy gorzej. Tzn. zimny kawałek betonu vs pobór energi na grzanie garazu i zimna woda powrotna z tej pętli do puli wody powrotnej do podgrzania przez PC
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom wybudowany w 2016 roku, pompa az do tej zimy chodzila tylko w czasach duzych mrozow. Od pazdziernika mieszkamy juz. Pompa zamontowana to TCAP 1fazowy z serii F. Dom przeszlo 200m2 w calosci podlogowka. OZC wyliczone przez ASOLTa (obciazenie cieplne budynku wynosi około 7kW). Zbiornik na CWU 300l, oczekiwana temp wody to 50stopni. Do sterowania PC uzywam sterownika WiFi z firmy Warmtec. Ustalona temperatura 23 (histereza -2stopnie). Nie bawie sie w zadne taryfy, czyli normalnie G11. Pompa nie ma ustalonych godzin, w ktorych ma pracowac. Ma byc po prostu cieplo w domu. Przy niewielkich mrozach laczne zuzycie z CWU dzienne okolo 20-25kWh. Przy obecnych duzych mrozach wartosc ta wzrosla do 35-40kWh dziennie. Czy takie wyniki to cos normalnego? Nie sa one zbyt duze? Czy mozna cos poprawic ewentualnie jezeli stosuje zewnetrzny sterownik?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwólcie, że się wtrace z pytaniem, bo Szklara mnie zaciekawil garażem. Nie mam płyty fundamentowej ale wylewka w garażu nie jest odcięta od reszty. Czy jak nie grzeje w garażu (mam tam pętlę) to jest lepiej pod względem "energetycznym" czy gorzej. Tzn. zimny kawałek betonu vs pobór energi na grzanie garazu i zimna woda powrotna z tej pętli do puli wody powrotnej do podgrzania przez PC

 

Moim zdaniem dużo mniej energii pójdzie na twój wariat, niż na grzanie garażu. Tracisz tylko straty przez ścianę, lub zyski (jak dla mnie) bo nie muszę dodatkowo narazie grzać garażu. Ale zauważ, że masz TYLKO wylewke, czyli tak jak ja, w sumie ja odciąłem od domu paroma cm styro. Ale tylko wylewkę, bo pod nią jest styro, a pod styro płyta, która jest wspólna pod cały dom. Nota bene, przy wjeździe do garażu to wystaje nawet swym gołym licem na mróz. Jest mostek? Jest. Tu kolega ma problem, z dużym zanikiem energii i chyba ucieka mu przez garaż. ja grzeje w 2T, ale bez garażu, bo to studnia. Jak ktoś ma garaż wpięty pod PC to raczej ciężko to opędzić w 2T. Do tego płyta u kolegi, skoro ma płytę bez styro w salonie, to wątpię by w garażu coś na płytę narzucił (poziomy). W garażu ta płyta dostaje piękne minusowe temperatury na klatę i przenosie je (izolacja betonu to mit) pod część mieszkalną.

Milsa, żeby nie było, obecnie skłaniam sie ku żalowi że nie założyłem ogrzewania w garażu. Nie, broń boże podłogówki! Ale jakiś przewymiarowany kaloryfer pod PC by się zdał. Jak ocieplę ścianę garaż dom, to podejrzewam że będę musiał zakupić jakiś panel na podczerwień. Szybko nagrzeje, chwilowo, po kosztach. Podłogówka w garażu.... Można, czasem dla komfortu nawet trzeba, ale... to kosztuje.

Edytowane przez Szklara
ort
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...