Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

pgadamj rozumiem że chcesz mieć w domu 23 stopnie. Więc po pierwsze - odpowietrz wszystkie pętle. Po drugie na podłogówkę masz projekt czy robiona w/g uznania. Po trzecie - na panelu tam gdzie już zaglądałeś przejdź strzałką w dół na pozycję włączona i podaj wartość przepływu (tą po lewej stronie)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem dużo mniej energii pójdzie na twój wariat, niż na grzanie garażu. Tracisz tylko straty przez ścianę, lub zyski (jak dla mnie) bo nie muszę dodatkowo narazie grzać garażu. Ale zauważ, że masz TYLKO wylewke, czyli tak jak ja, w sumie ja odciąłem od domu paroma cm styro. Ale tylko wylewkę, bo pod nią jest styro, a pod styro płyta, która jest wspólna pod cały dom. Nota bene, przy wjeździe do garażu to wystaje nawet swym gołym licem na mróz. Jest mostek? Jest. Tu kolega ma problem, z dużym zanikiem energii i chyba ucieka mu przez garaż. ja grzeje w 2T, ale bez garażu, bo to studnia. Jak ktoś ma garaż wpięty pod PC to raczej ciężko to opędzić w 2T. Do tego płyta u kolegi, skoro ma płytę bez styro w salonie, to wątpię by w garażu coś na płytę narzucił (poziomy). W garażu ta płyta dostaje piękne minusowe temperatury na klatę i przenosie je (izolacja betonu to mit) pod część mieszkalną.

Milsa, żeby nie było, obecnie skłaniam sie ku żalowi że nie założyłem ogrzewania w garażu. Nie, broń boże podłogówki! Ale jakiś przewymiarowany kaloryfer pod PC by się zdał. Jak ocieplę ścianę garaż dom, to podejrzewam że będę musiał zakupić jakiś panel na podczerwień. Szybko nagrzeje, chwilowo, po kosztach. Podłogówka w garażu.... Można, czasem dla komfortu nawet trzeba, ale... to kosztuje.

 

No - nie pomyślałem o odcięciu garażu.

Jak inni koledzy mają?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pgadamj rozumiem że chcesz mieć w domu 23 stopnie. Więc po pierwsze - odpowietrz wszystkie pętle. Po drugie na podłogówkę masz projekt czy robiona w/g uznania. Po trzecie - na panelu tam gdzie już zaglądałeś przejdź strzałką w dół na pozycję włączona i podaj wartość przepływu (tą po lewej stronie)

 

Hej, tak ok. 23 będzie super. Projekt podłogówki robił mi Asolt, wszędzie co 15, łazienki 10, garaż 40 cm, wszystko z rurki 18mm. Zrobiłem bez odstępstw od projektu. Pętle odpowietrzone, nie słychać aby powietrze się pojawiało, są zamontowane automatyczne odpowietrzenia na rozdzielaczach.

Co do przepływu odczytałem 37l/min. - czy to prawidłowa wartość?

 

Szklara

 

Garaż mam oddzielony od domu kotłownią, w niej w związku ze stratami jest ciągle ok. 22st więc jakiś bufor między domem, a garażem jest w związku z powyższym mostek mniejszy. W garażu mimo mrozów zawsze powyżej 10st.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, tak ok. 23 będzie super. Projekt podłogówki robił mi Asolt, wszędzie co 15, łazienki 10, garaż 40 cm, wszystko z rurki 18mm. Zrobiłem bez odstępstw od projektu. Pętle odpowietrzone, nie słychać aby powietrze się pojawiało, są zamontowane automatyczne odpowietrzenia na rozdzielaczach.

Co do przepływu odczytałem 37l/min. - czy to prawidłowa wartość?

 

Szklara

 

Garaż mam oddzielony od domu kotłownią, w niej w związku ze stratami jest ciągle ok. 22st więc jakiś bufor między domem, a garażem jest w związku z powyższym mostek mniejszy. W garażu mimo mrozów zawsze powyżej 10st.

 

37l/min to bardzo dużo,dla Panasa nominał to ok 25l/min-proponuję max 30 l/min.Wg mnie :

-regulacja przepływu na dole + temp wył

Lub jeśli to nie pomoże

-częstrze włączenie góry w T1 (zawsze to mniej kwh niż cały dom)

Pzdr

Edytowane przez bobrow
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłogówka w garażu.... Można, czasem dla komfortu nawet trzeba, ale... to kosztuje.

Ile będzie kosztować rurka w podłodze co 30 - 40cm w porównaniu z przewymiarowanym grzejnikiem? Otworzysz bramę to co szybciej straci ciepło , beton czy blacha ?

3 z 4rech firm, które pytałem o płytę, proponowały mi odcięcie garażu..ale nie pytałem dlaczego, bo zrobiłem to sam w wersji z fundamentami :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam podobną produkcję a jakie masz zużycie za te 8 godzin?

W domu 21-23 C

U mnie jest taniej 10 godzin plus okienko 3 g przez dzień dlatego g 13 jest najlepszym wyborem pod pompy ale jest ograniczona niestety

Zużycie za Grudzień grzałem w G11 to 460 kwh =270 zł licznik na pompie trochę cygani idzie około 10-15% więcej

Za Styczeń wychodzi już 468 kwh zmiana na g13 co daje do dzisiaj około 140 zł

 

W styczniu do dzisiaj na CO i CWU mam 608 kWh z licznika pompy. Z podlicznika 706kwh. CO T1 46kwh CO T2 562kwh. CWU 98kwh ( ok 50/50). Mam G12as. T2 0.19zł. Od 1 września do dzisiaj za CO i CWU 790zł. Sąsiad ekogroszkowiec mówi że to nie możliwe. Ma podobny dom i już 2,5 t ekośmiecia spalił. Jeżeli chodzi o przekłamanie licznika pompy jest największe przy dobrych warunkach zewnętrznych(nawet do 26%) Jak jest duży mróz licznik pompy pokazuje zbliżone wartości(ok 3% różnicy). Nie mam żadnych okienek. Pompa zawsze startuje o 22 i musi dobić do 22,5. Jeżeli nad ranem tego nie zrobi wchodzi w 1T. Np dzisiaj pracowała do 7.00 i pobrała w 1T 1.6.kwh. Pracowała już na niskiej modulacji i góra wyłączyła się o 6.00.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Szklara

 

Garaż mam oddzielony od domu kotłownią, w niej w związku ze stratami jest ciągle ok. 22st więc jakiś bufor między domem, a garażem jest w związku z powyższym mostek mniejszy. W garażu mimo mrozów zawsze powyżej 10st.

 

Nie chodzi o ściany, choć 22 stopnie w kotłowni przez ścianę to bardzo duże straty. U mnie jest 14 stopni kotłownia, a garaż teraz 8. Nie masz styropianu na płycie więc w garażu płyta narażona jest na bezpośrednie działanie niskiej temperatury. W tym miejscu wychładzasz cała płytę. Nie masz wyboru w takim przypadku, musisz grzać dłużej. Zapytałem o grzany garaż w kontekście strat energii i spadku temp. w domu. Większość z pytających pomija ten detal, a to grzany garaż jest największym radiatorem. Warto go odciąć od domu, również na poziomie fundamentu. Ja tego nie zrobiłem, ale to inny rozdział. Zdecydowałem się na izolację wspólnego fundamentu.

 

Co do salusa.... nie wiem jak to masz tam spięte, na szybko podnieś temp na dolnym salusie o 1-2 stopnie, tak by w nocy pompa dłużej ładowała płytę,a nie wyłączyła ogrzewanie bo w domu jest już 23. Z takim buforem ciepła jak płyta fundamentowa, rozważyłbym grzanie stałą krzywą, niektórzy tak grzeją - za duża bezwładność by tym jakoś sensownie sterować.

Są tu koledzy, którzy grzeją fundamentem, ale z tego co kojarzę jadą całodobowo z ogrzewaniem. Tez możesz tak zrobić i dodać parę godzin w 1T. Sumarycznie na rok nie jest to duży wydatek.

 

Sam zastanawiam się już rok nad tym czy dać sterowanie pokojowe czy nie, problem w tym, że chwilowe zyski bytowe (piekarnik, gotowanie, słońce wpadło przez szybkę), powodują wyłączenie pompy np w okienku dziennym. Dom zyska parę watów chwilowych zysków, ale pompa przez to nie wpompuje paru kWh w podłogę. Będzie ciepło tylko na chwilę. Traktuję wylewki jak akumulator, ładuję go pomimo dobrej temp w domu, a raczej uzupełniam bieżące straty. bo temp w domu nie rośnie ale i nie spada przez to. Ruchy są rzędu ułamka stopnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej, tak ok. 23 będzie super. Projekt podłogówki robił mi Asolt, wszędzie co 15, łazienki 10, garaż 40 cm, wszystko z rurki 18mm. Zrobiłem bez odstępstw od projektu. Pętle odpowietrzone, nie słychać aby powietrze się pojawiało, są zamontowane automatyczne odpowietrzenia na rozdzielaczach.

Co do przepływu odczytałem 37l/min. - czy to prawidłowa wartość?

 

Szklara

 

Garaż mam oddzielony od domu kotłownią, w niej w związku ze stratami jest ciągle ok. 22st więc jakiś bufor między domem, a garażem jest w związku z powyższym mostek mniejszy. W garażu mimo mrozów zawsze powyżej 10st.

 

OK. To teraz tam gdzie odczytywałeś max przepływ przy pozycji włączonej strzałką w lewo przejdź przejdź na środkową pozycję strzałkami góra/dół ustaw przepływ ~26l. Potem przy pracujących obiegówkach wtórnych za sprzęgłem (buforem) i myślę że one dadzą radę na 2 - 3 biegu max na rotametrach ustaw przepływy takie jakie masz w projekcie od Andrzeja na poszczególnych pętlach. Potem zapuść pompę co najmniej na 48 godzin aby się ustabilizowała. Krzywą ustaw jako prostą gdzieś w okolicy 33 - 35 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedno. W salusach ustaw histerezę 0,25 bo w standarcie jest chyba ustawiona na 0,5. Dodatkowo w godzinach taniej taryfy ustaw temp 23,2 a w godzinach drogiej n.p 22,9. Jednocześnie musisz mieć świadomość tego że załączenie którejkolwiek obiegówki przez salusa powinno generować żądanie załączenia PC
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. To teraz tam gdzie odczytywałeś max przepływ przy pozycji włączonej strzałką w lewo przejdź przejdź na środkową pozycję strzałkami góra/dół ustaw przepływ ~26l. Potem przy pracujących obiegówkach wtórnych za sprzęgłem (buforem) i myślę że one dadzą radę na 2 - 3 biegu max na rotametrach ustaw przepływy takie jakie masz w projekcie od Andrzeja na poszczególnych pętlach. Potem zapuść pompę co najmniej na 48 godzin aby się ustabilizowała. Krzywą ustaw jako prostą gdzieś w okolicy 33 - 35 stopni.

 

Obiegówki wtórne raczej bym zostawił na max- a na pewno tę dla góry

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli dadzą radę na mniejszym biegu zapewnić przepływy to nie ma sensu ich piłować.

 

Zgoda- trzeba więc zsumować przepływy na poszczególnych kondygnacjach i ustawić obiegówki ,aby sumaryczny średni przepływ był w okolicach 25-30l/min

Edytowane przez bobrow
Uzupełnienie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obiegówki wtórne raczej bym zostawił na max- a na pewno tę dla góry

Pzdr

 

Dzięki za instruktaż, zrobiłem jak pisałeś. Teraz ociepla się, w takich temperaturach nie było problemu. Poobserwuję i opiszę.

Andrzej na rotamerach nie sugerował żadnych regulacji, mają być na maxa.

Co do histerezy na moich salusach(model 091FLRF TX) to min. 0,5st. i taką mam ustawioną. Podłączone zostały pod obiegówki, zdaniem instalatora tak jest lepiej. Nie pamiętam argumentacji.

U mnie zdecydowanie szybciej rozgrzewa się dół, uważasz że powinienem dążyć do tego aby działo to się równocześnie, manipulując np. pompami obiegowymi i przepływem na dole i górze czy raczej powinienem zostawić równo?

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za instruktaż, zrobiłem jak pisałeś. Teraz ociepla się, w takich temperaturach nie było problemu. Poobserwuję i opiszę.

Andrzej na rotamerach nie sugerował żadnych regulacji, mają być na maxa.

Co do histerezy na moich salusach(model 091FLRF TX) to min. 0,5st. i taką mam ustawioną. Podłączone zostały pod obiegówki, zdaniem instalatora tak jest lepiej. Nie pamiętam argumentacji.

U mnie zdecydowanie szybciej rozgrzewa się dół, uważasz że powinienem dążyć do tego aby działo to się równocześnie, manipulując np. pompami obiegowymi i przepływem na dole i górze czy raczej powinienem zostawić równo?

Pozdrawiam.

 

Z tego co tu podałeś wynika , że masz bardzo dobre przepływy na dwóch kondygnacjach.

Moim zdaniem pozostaje tylko pomanewrować ( ale bez szleństw) KG - a przede wszystkim ustawieniami na Salusach.

Nic nowego - trzeba podwyższać temp wył w T2 i ustawić temp min komforu w T1 ( niezależnie dla dwóch poziomów).

W T2 można jeszcze delikatnie o np 2-3K podnieść Tco (tzw podbicie).

Obserwacje- regulacje, na koniec sezonu będziesz wszystko wiedział.

Nie będzie 100% w T2 -ale będzie bardzo blisko.

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za instruktaż, zrobiłem jak pisałeś. Teraz ociepla się, w takich temperaturach nie było problemu. Poobserwuję i opiszę.

Andrzej na rotamerach nie sugerował żadnych regulacji, mają być na maxa.

Co do histerezy na moich salusach(model 091FLRF TX) to min. 0,5st. i taką mam ustawioną. Podłączone zostały pod obiegówki, zdaniem instalatora tak jest lepiej. Nie pamiętam argumentacji.

U mnie zdecydowanie szybciej rozgrzewa się dół, uważasz że powinienem dążyć do tego aby działo to się równocześnie, manipulując np. pompami obiegowymi i przepływem na dole i górze czy raczej powinienem zostawić równo?

Pozdrawiam.

Nie masz w projekcie tabelki z rozpisanymi pętlami? Przy projekcie też przy każdej pętli dla danego pomieszczenia wartość przepływu powinna być podana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...