Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

Najpierw musisz się zdecydować czy grzejesz harmonogramem czy regulatorem. Harmonogram to grzanie w określonych godzinach (często bez oczekiwanego efektu temperaturowego). Regulator to grzanie do zadanej temperatury. W przypadku harmonogramu też można ustawić górną granicę grzania, ale w wielu modelach fabryczny termostat pokojowy jest niewiele wart. Oczywiście można połączyć jedno z drugim, tylko trzeba najpierw określić cel i ustalić możliwości pompy.

Parę stron było to zresztą dokładnie wyjaśnione.

Edytowane przez Pablo_11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw musisz się zdecydować czy grzejesz harmonogramem czy regulatorem.

Masz rację. Wiem jaka jest różnica pomiędzy jednym i drugim. W takim razie w przypadku pracy na regulatorze harmonogram OFF.

A jak z krzywą wtedy ? Nadal metodą prób i błędów zaczynając od obecnego ustawienia ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W T-CAP 9kW 1-faz. wersja H, na jednostce zewnętrznej jest zamontowany czujnik odszraniania.

I na podstawie tego czujnika, oraz i zmiennych ( temperatura, współczynnik mocy... ) pompa wykonuje defrost.

Nie na podstawie jakiegoś tam zliczonego czasu czy czegoś tam ( jak to było przedstawiane dla wersji SDC )

W tym wypadku defrost może przebiegać przy użyciu 1-cyklu odszraniania ( przy użyciu ciepłego powrotu z układu CO ),jeśli w tym czasie wymiennik jest nadal zaszroniony to przechodzi do 2-cyklu przy użyciu samej sprężarki ( takie cykle miałem jak było cieplej )

W moim wypadku wystarczyło, że temperatura w nocy spadła do -4, krzywa podniosła temperature zasilania do 38st/c, a powrót 35-36st/c i pompa pięknie wykonuje defrost przy użyciu 1-cyklu, czas defrostu ok. 5min

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację. Wiem jaka jest różnica pomiędzy jednym i drugim. W takim razie w przypadku pracy na regulatorze harmonogram OFF.

A jak z krzywą wtedy ? Nadal metodą prób i błędów zaczynając od obecnego ustawienia ?

Jeżeli zakładasz grzanie 24/7 to tak, choć harmonogram może się przydać do określenia okienek grzania ciepłej wody. Ale też możesz nagrzewać cwu praktycznie na okrągło.

Metoda prób i błędów pewnie nie ominie raczej każdego. Podejrzewam, że po pierwszym rachunku za prąd zmienisz założenia :)

Edytowane przez Pablo_11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mowa była o jednowentylatorowej jednofazowej i o takiej też ja piszę, i z takiej dałem zdjęcie jak się odszrania bez wyłączenia sprężarki

Ale o tym że masz wodę w obiegu powyżej 50 stopni już zapomniałeś napisać, a tutaj praktycznie nikt w tych temperaturach nie grzeje. A dodatkowo to poczekaj niech temp. zew. spadnie do - 10 to się zdziwisz nawet przy tak wysokiej temp. grzania.

Edytowane przez plusfoto
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale o tym że masz wodę w obiegu powyżej 50 stopni już zapomniałeś napisać, a tutaj praktycznie nikt w tych temperaturach nie grzeje. A dodatkowo to poczekaj niech temp. zew. spadnie do - 10 to się zdziwisz nawet przy tak wysokiej temp. grzania.

Jakie 50 stopni , masz problem ze wzrokiem? 33 max zielona linia, żółta to zbiornik cwu a czerwona sprężarka w HZ tą wyzsza, a niższa powrót z co

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie 50 stopni , masz problem ze wzrokiem? 33 max zielona linia, żółta to zbiornik cwu a czerwona sprężarka w HZ tą wyzsza, a niższa powrót z co

Przepraszam - masz rację - pomyliłem sprężarkę z temp wody tyle że masz następny haczyk. Pewnie zauważyłeś że przez 10 minut dołączyła Ci się grzałka. A większość ma ją wyłączoną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam - masz rację - pomyliłem sprężarkę z temp wody tyle że masz następny haczyk. Pewnie zauważyłeś że przez 10 minut dołączyła Ci się grzałka. A większość ma ją wyłączoną.

 

Haczyk jak Haczyk, wolę aby grzałka się włączyła niż sprężarka robiła start stop, grzałka włączyła się w tym sezonie na 14 godzin, 14*3=42kWh co daje jakieś 23 zł,, także uważam że to lepsze rozwiązanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nastar

ja bym proponował zamontować sterownik pokojowy- PC się wyłączy kiedy będzie nagrzane.

Dodatkowo oszczędzisz znacznie czas pracy sprężarki -z tego co ja doczytałem , to są liczone na 50 000h (a nie 20 000h jak tu ktoś podawał).

Kolejna sprawa - sprawność.Przy ciągłej pracy z niską modulacją masz najsłabsze COP-y przy niskich modulacjach.

Zamiast obniżać/podwyższać KG ,proponuję obniżać temp w godz nocnych o 1-2 K .

Odnośnie G12W było już tu pisane nie raz- żyjąc tak samo jak w G11 mamy ok 15-20% mniejsze rachunki za prąd za cały dom (u mnie w G12W wychodzi 0,42pln brutto vs G11 0,51pln ).

Tymczasem

 

50000 h - jesteś Mega optymistą, sprężarka nie przetrwa 25 lat, choćby ze względu na starzenie materiału takich jak zwykła korozją, Kolejna rzecz to biorąc pod uwagę dyrektywy UE dotyczące gazów R410, parlament coś wymyśli o likwidacji takich urządzeń w kolejnej dekadzie. A na koniec chyba nie wierzysz że urządzenie za 14 tys w hurcie przetrwa 25 lat.

 

Wracajac do termostatu pokojowego podłączonego jako sterowanie zewnętrzne, ja osobiście odradzam. Przy takim układzie logika działania pompy jest zupełnie inna. Po zwarciu styków nc na termostatcie pompa dąży w trybie max do uzyskania temperatury. Jak popatrzcie na wykresy w Service Cloud powstaja zbędne piki mocy. Przez taki stan dochodzi dużo częściej do defrostow i utraty komfortu w pomieszczeniach. Pompa otrzymuje sygnał nagrzej ale przez to że nie wie jaka jest temp w pokoju dąży w max obrotach do nagzania, aż do momentu jak sterownik odcina jej działanie. Taki układ sterownika może działać prawidłowo tylko w sytuacji równowagi pomp obiegowych strony pierwotnej i wtórnej oraz dużej histerezy sterownika. Ważne są przepływy każdej pętli aby uzyskać równe grzanie wszystkich sekcji na tym samym poziomie. Kto z Was mierzyl przepływy?

 

Wdlug mnie jeśli koniecznie chcecie grzać w ramach harmonogramu lub sterownika wykorzystajcie opcje termistora. Zwykły bimetaliczny czujnik połączony linka dwuzylowa. On będzie szczegółowo mierzyl temp w pokoju i pozwoli pompie modulowac moc. W momencie jak wskaże zbyt duży przyrost temp pompa zmniejszy Hz sprezarki i przepływ obiegowki. Tym samym komfort termiczny w pomieszczenie będzie utrzymywał się dłużej. Jest to jedne z elementow akcesoryjnych f. Panas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy sprężarka wytrzyma 25 lat- wiem tylko , że wyczytałem o żywotności wg typów :

-scroll 80 000h

-rotacyjna 50 000ha

U mnie przez 4.5 roku sprężarka przepracowała ok 14 000h.

Ostatni rok ok 2 900h-będę zadowolony jak min 15 lat się przebuja, a jeśli więcej -to będę jeszcze bardziej zadowolony...

Raczej prędzej elektrolity powysychają niż padnie sprężara...Zobaczymy...

W sumie w lodówkach (choć wiem , że to nie to samo) sprężarki chyba nie są w czołówce usterek...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracajac do termostatu pokojowego podłączonego jako sterowanie zewnętrzne, ja osobiście odradzam. Przy takim układzie logika działania pompy jest zupełnie inna. Po zwarciu styków nc na termostatcie pompa dąży w trybie max do uzyskania temperatury. Jak popatrzcie na wykresy w Service Cloud powstaja zbędne piki mocy. Przez taki stan dochodzi dużo częściej do defrostow i utraty komfortu w pomieszczeniach. Pompa otrzymuje sygnał nagrzej ale przez to że nie wie jaka jest temp w pokoju dąży w max obrotach do nagzania, aż do momentu jak sterownik odcina jej działanie..

 

A co ma jedno do drugiego ?

 

Termostat załącza pompę jak temperatura w pomieszczeniu spadnie poniżej ustawionej i wyłącza jak temepratura w pomieszczeniu przekroczy ustaloną temperaturę i ... tyle ...

 

Sterowanie procesem grzania jest w pompie ciepła i to użytkownik decyduje czy grzeje według krzywej czy stałej temperatury a logika pompy ma tak sterować procesem aby przy danych ustawieniach osiągnąć możliwie najlepszy COP.

 

Pompa opiera się na temperaturze wody i jej pomiarze ...

 

Termostat jest jedynie takim "zabezpieczeniem" aby nie przegrzać domu i aby pompa nie działała jak nie ma takiej potrzeby ...

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat z tym zgadzam się całkowicie. Grzałka w tych jednostkach przy odszranianiu jest ekonomiczniejszym rozwiązaniem.

 

(SDC 3 fazowa 1 wentylator)

Gdzie w ustawieniach mam właczyć grzałkę by pomagała przy defroscie?

Pamietam, że parametr TEMP ZEW WŁĄCZENIA GRZAŁKI instalator ustawił mi na -2...ja za namową tu na forum zwiekszyłem to do -15 :-)

Czy są jeszcze jakieś inne ustawiena dla grzałki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

dzisiaj przyglądnąłem się kalibracji czujników w T-capie H monoblok u mojej kuzynki.

Skalibrowałem tak , aby czujniki Tzasil i powr oraz przy grzałce pokazywały tę samą temp przy działającej obiegówce i jednakowej temp w systemie ( brak grzania i odbioru ciepła).Okazało się , że o ile wcześniej prawidłowo skalibrowałem czujniki temp wej/wyj z PC-to była różnica 2K względem czujnika przy skraplaczu.

Po korekcie tak to wyglądało

C8CB5C79-C10F-4678-AEFC-8052E86FB9C3.jpg

Zobaczymy jak to wpłynie na zużycie i na wskazania COP (do tej pory zużycie było zbliżone do mojej PC)

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...